📌 با عاشورا....
🌻 #مذاکره یا تهدید #معاویه
امام حسین(ع) در زمان امام #حسن(ع) مردم را از مکر #معاویه آگاه کرد و فرمود:
"مادامی که معاویه زنده است باید هریک از شما #شیعیان ملازم خانه خود باشد، تا آنکه #معاویه به هلاکت برسد."
ایشان در زمان ولایت خود در مقابل معاویه محکم ايستاده و وی را رسوا کرد و به معاویه نوشت:
"تو پیوسته بر #باطل، حق ما را غصب کرده ای، یزید #سگ_باز، اهل #لهو و لعب است.
من از جنگ با با تو و حزب تو که ستمگر و یاران شیطان هستید، ترسی ندارم.
تو قاتل #حجربن_عدی و #عمرو بن حمق که افردای مومن بودند هستی.
به خدا قسم من کاری برتر از #جهاد با تو (معاویه) نمی بینم.
اگر باتو بجنگم به خدا تقرب جسته ام و اگر از نبرد باتو باز ایستم از خدا طلب آمرزش می کنم.
📚صدوق، امالی، ص693؛
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص365؛ ج5، ص128؛
📚دینوری، الأخبار الطوال، ص326؛
📚دینوری، الامامة والسیاسة، ص202.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
⬛️ پوشیدن لباس مشکی
📙سؤال: آیا پوشیدن #لباس_مشکی در ایام #عزای_اهل_بیت (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟
📕جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور #تعظیم_شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است، در هر صورت کراهت پوشیدن #لباس_سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
#احکام_عزاداري #تعظيم_شعائر_اسلامي
🆔 @leader_ahkam
📌عاشورا...
#دین، تنها بر زبان مردم جاری است.
امام #حسین(ع) در مسیر #کوفه، به #فرزدق شاعر برخوردند و از وی درباره وضعیت #کوفه پرسیدند.
فرزدق پاسخ داد:
«قلوبهم معک و سیوفهم علیک!»
«قلب هایشان با تو و شمشیرهایشان علیه توست!»
امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند:
«مردم، بنده #دنیا هستند و دین، تنها بر زبانشان جاری است.
از #دین سخن می گویند؛ تا وقتی که معیشت آنان بگذرد. اما در وقت سختی، دیندار واقعی، اندک است.»
📚دینوری، اخبار الطوال، ص۲۴۵.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌چگونه ایمان کامل می گردد؟
امام #صادق علیه السلام فرمود:
#ایمان انسان کامل نمی گردد مگر آنکه ۴ خصلت در او باشد:
1⃣ #اخلاقش_نیکو باشد؛
2⃣هوای نفس خود را سبک شمارد؛
3⃣سخنان خود را کنترل کند تا هر چیزی نگوید،
4⃣و با اضافی اموالش، حق خدا و #مستمندان را بپردازد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌برخورد با #فساد:
📍برخورد حکومت علوی با «ابن هَرَمه»
امیرمؤمنان #علی(ع) هنگامی که از خیانت ابن هَرمَه، #مأمور_بازار #اهواز اطلاع یافت، به #رفاعه چنین نوشت:
📍هنگامی که نامهام را خواندی، ابن هرمه را از بازار برکنار کن و او را به خاطر مردم از کار بازدار و سپس #زندانی نما و خبر آن را اعلان عمومی کن و به کارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ نما.
درباره ابن هرمه، غفلت یا کوتاهی نکنی که نزد خداوند، هلاک شوی و من هم به بدترین شیوه برکنارت خواهم کرد که از این کار، تو را به خدا پناه میدهم.
📚قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج۲، ص۵۳۷.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌جنایات #یزید....
یزید به #شمربن ذی الجوشن دستور داد:
✅اگر #حسین بن علی(ع) #بیعت نکرد او را بکش،
✅همراهان امام را نیز بکش،
✅اعضای بدن شهدا را قطع یا #مثله کن،
✅بر بدن #سيدالشهداء هم بر سینه و پشت امام اسب بتازان، زیرا حسین(ع) تفرقه افکن و ستمگر است.
✅باخود عهده کرده ام هرگاه او را کشتم با وی چنین کنم.
📌این #انتقام از علی(ع) پدر #حسین(ع) است به خاطر آنکه علی(ع) در جنگ بدر بستگان من را به جرم شرک کشت. و حال آنکه نه قبری هست و نه قیامتی.
📚طبری، تاریخ، ج5، 414-415،
📚بلاذری، انساب الاشراف،ج3، ص391،
📚مفید،الارشاد، ج2،ص88
📌یزید زمان، #آمریکا و ایادی او است که چنین تحریم هایی را بر مسلمانان تحمیل می کنند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌قدیمی ترین روضه ضبط شده برای امام #حسین علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌جبر یا اختیار...
عارفی را پرسیدند:
زندگی به #جبر است یا به #اختیار ؟
عارف پاسخ داد:
امروز را به اختیار است تا چه بکاریم....
اما فردا جبر است،
چرا که به اجبار باید #درو کنیم،
هر آنچه را که دیروز به اختیار کاشتهایم!
👇👇
🌻 @ahlebait110
مقتل نگاري شيعيان.pdf
599.2K
📌 #مقتل نگاری #شیعیان...
مقاله حاضر به بررسی مقتل نگاری شیعیان در ۵ قرن نخست هجری و مهمترین مقاتل شیعه درباره امام #حسین(ع) پرداخته است.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 چرا #ده(۱۰) روز #عزاداری؟
🏴 آیا اهل بیت علیهم السلام، برای امام #حسین(ع) ده(۱۰) روز اقامه عزا می کردند؟
▪️امام #رضا(ع) فرمود:
هرگاه ماه #محرّم فرا ميرسيد، پدرم(امام #کاظم) ديگر خندان ديده نميشد و #غم و افسردگي بر او غلبه مي يافت تا آن که #ده روز از محرّم ميگذشت، روز دهم محرّم که ميشد، آن روز، روز #مصيبت و اندوه و #گريه پدرم بود.
📚صدوق، امالي، ص۱۱۱
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زندگی نامه حضرت #عباس(ع)
امیرالمؤمنین #علی(ع) از برادر خود #عقیل که به انساب عرب و شناخت خاندانهای قبایل عربی آگاه بود، درخواست کرد که برای من همسری معرفی کن که بتواند فرزندانی به دنیا بیاورد که #شایسته و #شجاع و دلیر و #سوارکار باشند.
عقیل #فاطمه_کلابیه معروف به #امالبنین دختر #حزام_بن_خالد کلابی را معرفی کرد و به حضرت عرض کرد از پدر این بانو، هیچ کس را شجاعتر در #عرب سراغ ندارم.
اميرمؤمنان علی علیهالسلام با #فاطمه کلابیه #ازدواج کرد و حضرت عباس(ع) و برادرانش #جعفر و #عثمان و #عبداللهِ اکبر باشند از فاطمه کلابیه به دنیا آمدند.
درباره #اولاد حضرت عباس(ع) باید عرض کرد که همسر آن حضرت بانویی است به نام #ریطه دختر عبدالله بن عباس بن #عبدالمطلب و از این همسر حضرت عباس(ع) دارای پنج فرزند پسر شد. #عبیدالله که بعدها #قاضی حرمین شریفین و همچنین امیر و فرمانروای #حرمین شریفین گردید.
فرزندان دیگر حضرت به نامهای #عباس، #فضل، #حمزه و #ابراهیم بودند. اما نسل حضرت اباالفضل عباس(ع) از عبیدالله باقی ماند و تا مدتها نوادگان حضرت عباس(ع) از نسل #عبیدالله در حرمین شریفین به #فرمانروایی در دورانهای مختلف مشغول بودند و مورد احترام بودند و ذکر شده است که #زیبایی و #رعناییِ قامت را از جد خود حضرت عباس علیهالسلام به ارث برده بودند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #سؤال...
آیا پسران ام البنین(برادران حضرت #عباس) در #کربلا بودند؟ سرنوشت آنان چه شد؟
#پاسخ:
حضرت عباس، بردران خود به نامهای #عبدالله، #جعفر و #عثمان را نیز تشویق میکرد تا به میدان نبرد بروند. وی خطاب به برادران فرمود:
جانم به فدایتان باد، پیش بروید و از سرور خود #حسین(ع) دفاع کنید تا در پیشگاه او جان دهید.
بردران یکی پس از دیگری به میدان رفتند و پس از #مبارزه به #شهادت رسیدند و دشمن سر آنانرا از تن جدا کرد.
📚 دینوری، اخبارالطوال، ص۳۸۰،
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۴۸ـ۴۴۹.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #عاشورا
سلام بر حسین علیه السلام
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌پاسخ به چند پرسش عاشورایی
توسط حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4712012/%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A8%D9%88%D8%AF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کسانی که نمی خواهند سخنان #آیت_الله_طالقانی شنیده شود؛
#حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار.
حجاب، ساخته من فقیه نیست،
نص #قرآن است و نمی توانیم از آن خارج شویم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نسل ناپاک....
ابن قولویه قمی در کتاب #کامل_الزیارات با سند صحیح نقل کرده است که امام #صادق(ع) فرمود:
"قاتل امام #حسین(ع) و قاتل حضرت #یحیی بن زکریا(ع) #زنازاده بودند."
📚 کامل الزیارات ، ص77 ، حدیث اول
توضیح:
از مجموع روایات بر می آید کسی جز زنازاده، جرأت قتل #انبیاء(ع) و اولاد صالحِ آنان را پیدا نمی کند و این خود حجت و دلیلی مضاعف بر حقانیت انبیا است.
در برخی منابع نیز اشاره شده است که #شمر فرزند زنی بز چران است.....
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #آتش_زدن #خیمه_ها
آیا سپاه یزید و عمر بن سعد مخالف حمله به خیمه و کشتن امام حسین(ع) بودند؟
بعد از #غارت #خیمه_ها به دستور #شمر، تصمیم گرفتند خیمه ها را آتش بزنند. در این هنگام، #زنان- و #کودکان- با پای برهنه، در حالیکه #گریه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به فرار گذاشند.
آنان حتی قصد کشتن امام #سجاد(ع) داشتند، اما #بیماری حضرت مانع اقدام آنان گردید.
طبق بررسی اخبار، عمربنسعد موافق حمله به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است.
📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120
📚ابن طاوس، لهوف، ص180،
📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77
📚صدوق، الامالی، ص190.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 زخمی متفاوت...
🌻شعیب بن عبدالرحمن خزاعی می گوید:
بعد از #عاشورا، مردان قبیله بنی اسد، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام #حسین(ع) را دفن کنند، بر دوش آن حضرت، اثر #زخمی کهنه یافتند که کاملا از #جراحتهای #جنگی متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت.
وقتی از امام #سجاد(ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود:
این #زخم بر اثر حمل کیسه های #غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانه های بی سرپرست و #یتیمان است.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شکرگزاری امام #صادق(ع)
امام صادق(ع) فرمودند:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ
سپاس خدایی را که از میان مردم، کسانی را قرار داد که به #زیارت ما می آیند و #مدح ما را می گویند و برایمان #مرثیه_سرایی می کنند
و #دشمن ما را کسانی قرار داد که به آنان نیش و #طعنه می زنند.
📚ابن قولویه، کامل الزیارات، ص۳۲۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه....
آیا روایت زیر صحیح است و به استناد آن می توانیم در #عزاداری امام #حسین(ع) صورت را #بخراشیم یا با سیلی #کبود کنیم یا گریبان خود را بدریم؟
قال الصادق سلام الله علیه:
وَ قَدْ شَقَقْنَ الْجُيُوبَ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُيُوبُ.
امام صادق(ع) فرمود:
#فاطمیات (زنان فاطمي) برای حسين بن علي(ع) گريبان هایشان را چاک داده و بر صورت هایشان لطمه زدند و بر فردی مثل حسین(ع) باید بر صورتها لطمه زد و گریبان ها چاک کرد.
📚طوسی، تهذيب الأحكام، ج8، ص 325
📚حرعاملی، وسائل الشيعة، ج22، ص 402
📌 #پاسخ:
اولا: این روایت را نخستین بار شیخ طوسی(ره) متوفای 460هـ در کتاب تهذیب الاحکام با چند واسطه از امام صادق(ع) نقل کرده اند. در بین این واسطه ها دستکم درباره #وثاقت 2 نفر از آنان اطلاعی در دست نیست و درباره وثاقت سومی هم بین علمای رجال شیعه اختلاف وجود دارد.
در واقع شیخ #طوسی(ره) این روایت را از فردی که معلوم نیست نقل کرده که او نیز به نوبه خود از فردی دیگر که اعتبارش معلوم نیست و او از فرد سومی که وثاقتش معلوم نیست، شنیده که امام صادق(ع) چنین فرموده اند.
بنابراین سند روایت #ضعیف است و نمی توان با قاطعیت ادعا کرد که امام(ع) چنین فرموده اند.
ثانیا: اگر متن کامل روایت را ملاحظه کنیم خواهیم دید که در بخش نخست روایت آمده که گریبان دریدن و سیلی به صورت زدن تنها در #عزای_پدر و مادر و برادر و بستگان(نسبی) – بجز فرزند - جایز است وگرنه کفاره دارد. این حکم شرعی در رساله های توضیح المسائل نیز آمده است.
اینکه زنان فاطمی برای امام حسین(ع) چنین عزاداری کرده باشند دقیقا می تواند از این باب باشد که آنان بستگان نزدیک حضرت #سیدالشهدا(س) یعنی خواهران و دختران و برادرزاده های حضرت بودند.
در هر حال باید "متن کامل روایت" ارائه شود نه اینکه یک بخش از روایت را برش بدهیم و عجولانه نشر کنیم.
اینکه امام(ع) فرموده باشند:
سزاوار است برای #عزای امام حسین(ع) گریبان دریده شود و ... نیز می تواند ناظر به زنان خاندان سیدالشهدا(س) باشد و معلوم نیست عمومیت داشته باشد.
ثالثاً : روایت دیگری داریم که خراشیدن صورت را #نهی می کند؛ شیخ مفید در الارشاد روایتی نقل کرده که می گوید امام #حسین(ع) سفارش کرده بود که حضرت #زینب(س) در عزای ایشان گریبان ندرد و به صورتش سیلی نزند:
«یا اُخَيَّة ... لَا تَشُقِّي عَلَيَ جَيْباً وَ لَا تَخْمَشِي عَلَيَّ وَجْها »
خواهر عزیزم! ... (در عزاداری) برای من گریبانت را پاره مکن و صورتت را خراش مده!
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص94
همچنین در #لهوف سیدبن طاوس آمده که حضرت #زینب(س) قبل از #عاشورا وقتی ماجرای #خواب امام حسین(ع) درباره #شهادت را شنیدند سیلی به صورت زدند ولی امام حسین(ع) فرمودند:
"ما را (این کار) دشمن شاد نکن"
📚 اللهوف على قتلى الطفوف؛ ترجمه فهرى، ص90
رابعا: حتی اگر فرض بگیریم که سیلی زدن به صورت و گریبان دریدن درباره امام حسین(ع) برای همه مردم جایز است، باز هم باید به شرایط زمان و مکان توجه کرد زیرا گاهی کاری جایز است اما بخاطر شرایط خاص رسانه ای و تبلیغاتی و اینکه بهانه به دست رسانه های وهابی داده نشود ناگزیریم از شیوه های بهتری به جای آن وجود دارد استفاده کنیم. این همانند آن است که #مسلمانان در زمان #پیامبر(ص) از کلمه « #راعنا» استفاده می کردند که جایز بود ولی وقتی همین کلمه به ابزاری به دست #یهودیان برای تمسخر مسلمانان تبدیل شد، دستور الهی آمد که به جای «راعنا» از کلمه «اُنظرنا» استفاده شود که همان معنا را می رساند ولی قابلیت سوء استفاده ندارد.
📚ر.ک: ترجمه و تفسیر آیه 104 سوره بقره، تفسیر المیزان.
👇👇
🌻@ahlebait110
📌 جواز عزداری در میان اهل سنت....
#شبهه...
مبلغان #وهابی براین باورند که #عزاداری و #گریه بر میت در اسلام بدعت بوده و میان اهل سنت نهی شده است.
#پاسخ...
بنابر نقل منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت، #پیامبر اکرم(ص) بر #جنازه حضرت #حمزه بسیار #گریه کرد. همچنین اولين كسى كه در #عزادارى، مراسم سينه زنى به راه انداخت، عايشه همسر #پیامبر(ص) بود.
ابن هشام نقل مي كند:
#عایشه می گوید:
زمانی که رسول خدا(ص) از دنیا رفت، من همراه بقیه همسران پیامبر(ص) به #سینه و #صورت خود می زدیم.
📚ابن هشام، السيرة النبوية ج۶، ص۷۵،
📚ابن حنبل، مسند، ج۱، ص۵۲۶، ج۶، ص۲۷۴،
📚بلاذري، أنساب الأشراف، ج۱، ص۲۴۳،
📚أبي يعلى، مسند، ج۸، ص۶۳،
📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج۲، ص۲۳۲.
👇👇
🌻 @ahlebait110
👆👆شاخص
تشخیص صحیح #امامزمان
و همراهیاش
آنقدر مهم است که میتواند انسان را #حبیببنمظاهر کند یا #شمربنذیالجوشن.
🎨تصویر از علی میری
👉 @alimiriart
👇👇
🌻 @ahlebait110