eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نقدها را بود آیا که عیاری گیرند: پاسخی به نقدهای مدافعان تنجیم طبی 🔲بخش سوم: شیخ مفید و پیامدهای سوء اجتماع زحل و مشتری و آغاز سال در روز جمعه! 🖊احمدحسین شریفی 🔶 برخی از کسانی که مدعی‌اند می‌توانند بر اساس محاسبات فلکی و نجوم احکامی سبک زندگی فردی و اجتماعی مردم را شکل داده و شغل و مسکن و رشته تحصیلی و ازدواج و رزق و روزی آنان را سامان دهند، در پاسخ این بنده که «بسم الله این گوی و این میدان»، دو کلام از آن هم با واسطه 😄نقل کرده‌اند! (و با یک مغالطه آن را به عنوان روایت شیخ از ائمه معرفی می‌کنند!) ⭕️نقل اول: [شیخ مفید گفته است: اگر زحل و مشتری اجتماع کنند در دنیا تغییرات گوناگونی ایجاد می‌شود، قتل و درگیری شدید صورت می‌گیرد، خوف و ترس بر مردم حاکم می‌شود، طبائع مردم تغییر میکند، حیا و انسانیت از بین می‌رود، سقط جنین و قحطی و گرسنگی زیاد می‌شود.] همانطور که ملاحظه می‌فرمایید طبق این نقل، پیامدهای متعدد نظامی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، روان‌شناختی، اخلاقی، نسلی و تولیدی بر اجتماع زحل و مشتری بار شده است! 🔷فرض می‌گیریم که شیخ مفید به چنین سخنانی اعتقاد داشته است (که قطعاً نداشته است) ما عرض می‌کنیم اگر این سخن از شرطیه‌های خلاف واقع است که هیچ؛ (یعنی اساساً ارزش گفتگو ندارد)؛ اما اگر سخنی علمی و مدعایی تجربی است، بسم الله باز هم این گوی و این میدان. مدعای خود را اثبات کنید و حاصل تحقیق خود را به جوامع علمی عرضه کنید مطمئن باشید در صورت اثبات چنین سخنانی خدمتی بزرگ به علم و معرفت بشری کرده‌اید! لطفاً بشریت را از این خدمات محروم نکنید. مراکز علمی به شدت از اثبات چنین مدعیاتی استقبال می‌کنند. مراکز علمی متعدد در دنیا دائما در کار حل مشکلات روحی و روانی و پیدا کردن راه‌هایی برای تقویت اخلاق و حیا و جلوگیری از قحطی و گرسنگی‌اند، شما اثبات بفرمایید که یکی از علل و عوامل چنین پیامدهای ناگواری اجتماع زحل و مشتری است شاید روان‌شناسان و اخلاقیان و اقتصاددان دست به دامن ناسا شدند و راهی برای رهایی از چنین اجتماع شومی پیدا کردند!😂 🔷دوستان عزیز، بدانید که مدعای تجربی، اثبات تجربی می‌خواهد. انتظار نداشته باشید که جامعه علمی ما کورکورانه و به صرف اینکه مثلا شیخ مفید چنین سخنی را از کسی نقل کرده است، سر تسلیم فرود آورد و بی‌چون و چرا بپذیرد و در مقام تبیین پدیده‌های اقتصادی و سیاسی و روان‌شناختی و اخلاقی و امثال آن پای اجتماع زحل و مشتری را به میان آورد؟! ⭕️نقل دوم: [شیخ مفید از (ع) نقل کرده است که «اگر شروع سال با روز جمعه باشد در آن سال باران و غلات کم خواهد بود و گرانی بر مردم فشار می‌آورد و مرگ و میر زیاد می‌شود»] 🔷بر فرض پذیرش اینکه چنین سخنی واقعاً از سوی امام صادق(ع) بیان شده است، خوب سؤال می‌کنیم آیا منظور آن حضرت شروع سال قمری بوده است یا شمسی یا رومی یا چینی یا هندی ...؟ یا همه آنها؟ 🔷آیا مثلاً در سرزمین فلسطین اشغالی که هم یهودیان هستند و هم مسلمانان و هم مسیحیان، و شروع سال هر کدام هم متفاوت است، حال اگر شروع سال یهودیان جمعه بود، در آن صورت اوضاع بارندگی و غلات و گرانی و مرگ و میر مسیحیان و مسلمانان چگونه خواهد بود؟ آیا در آن صورت گرانی فقط بر یهودیان فشار می‌آورد یا مسلمانانی هم که در آن سرزمین هستند به جرم اینکه شروع سال یهودیان روز جمعه بوده است باید به پای آنها بسوزند و بسازند؟! و یا نه طور دیگری است.... 🔷عزیزان من، قطعاً آگاهی از دانش‌های بسیار متعدد و متنوع حدیثی از جمله فقه الحدیث و درایة الحدیث و نقد الحدیث و امثال آن برای من و شما به مراتب لازم‌تر از آگاهی از حالات سیارات سبعه و بروج یونانی و افلاک رومی است. اشکال ندارد برای سرگرمی کتاب‌های گذشتگان در این زمینه را مطالعه کنید، اما بدانید روش قرآن و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار در شکل‌دهی به سبک زندگی مردم و اصلاح اخلاقیات و باورهای نادرست مردم چنین روشی نبوده است. اسلام دین عقلانیت و فطرت است. لطفاً در لباس اسلام و با نام اسلام برخلاف روش تربیتی اسلام حرکت نکنید. این شبه‌علم‌ها را هم به اهلش واگذارید. طلبه‌ای که فقه و اصول خودش را به درستی نمی‌داند، نباید به این حوزه‌ها وارد شود. ورود به این عرصه‌ها آن هم در عرصه عمومی، نابودی زندگی فردی و اجتماعی را به دنبال دارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دیدگاه علامه حلی درباره نجوم احکامی 🖊احمدحسین شریفی 🔶علامه حلی در چند کتاب مهم فقهی خود مثل تحریر الاحکام الشرعیه علی مذهب الامامیة (ج۲، ص۲۶۱) و کتاب مهم، ماندگار و بسیار تأثیرگذار در تاریخ فقه شیعه یعنی قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام (ج۲، ص۹) خیلی صریح و شفاف حکم به حرمت تعلیم و تعلم هر شکلی از نجوم احکامی داده و می‌فرماید پولی که بابت تعلیم چنین اموری دریافت شود، حرام است: «و التنجيم حرام، و كذا تعلّم النجوم مع اعتقاد انّها مؤثّرة، أولها مدخل في التأثير، و أخذ الأجرة عليه؛ نجوم احکامی حرام است؛ همچنین یادگیری آن با اعتقاد به تأثیرگذاری آن در زندگی انسان یا حتی با اعتقاد به دخالت (و لو جزئی) داشتن آنها در زندگی انسان حرام است؛ و اخذ اجرت و دریافت پول بابت تعلیم آن به دیگران حرام است.» 🔶در کتاب منتهی المطلب فی تحقیق المذهب(ج۱۵، ص۳۹۰) نکته دیگری را هم بر مطالبی که در دو کتاب فوق الذکر آمده است می‌افزاید و آن اینکه می‌فرماید: هر کسی که معتقد به ربط حالات روحی انسان و امور طبیعی با حرکات فلکی و اتصالات کوکبی باشد، کافر است. «كلّ من يعتقد ربط الحركات النفسانيّة و الطبيعيّة بالحركات الفلكيّة و الاتّصالات الكوكبيّة كافر» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخن پایانی درباره نجوم احکامی و تنجیم طبی 🖊احمدحسین شریفی 1️⃣ بر فرض درستی رابطه برخی امور انسانی با اوضاع فلکی، ترویج عمومی چنین مسائلی قطعاً نادرست و مخرب است. 2️⃣ضرر چنین سخنانی برای سلامت روح و جسم افراد و خانواده‌ها به مراتب بدتر از ضرر کرونا و سرطان است. آموزش عمومی چنین مسائل و ترویج گسترده آنها در فضای مجازی و حقیقی سم مهلک سلامت روح و روان افراد و خانواده‌ها است. این را تجربه بیست ساله‌ام در مواجهه با قربانیان چنین مسائلی نشان می‌دهد. 3️⃣اخذ پول‌های هنگفت از افراد بابت چنین آموزش‌هایی به بهانه تأمین زندگی برخی از همکاران، کاری غیراخلاقی است [یکی از این آقایان در نقد سخنان بنده گفته بود ما موسسه تشکیل داده‌ایم و تعدادی همکار جوان جذب کرده‌ایم که ماهی یک میلیون و نیم به آنها پرداخت می‌کنیم و جایی را هم اجاره کرده‌ایم که ماهی ۷ میلیون تومان پول اجاره آن می‌شود خوب اگر چنین کارگاه‌هایی تشکیل ندهیم چطور هزینه‌ها را تأمین کنیم!] 4️⃣با ذکر مدعیات غیرعلمی برای آشفته کردن فضای بهداشت روانی جامعه هم به شدت مخالفم و معتقدم مدعیات تجربی اثبات تجربی می‌خواهند، نمی‌توان با نقل کلماتی از بزرگان، یک ادعای تجربی را اثبات‌شده تلقی کرد. 5️⃣از مدعیان نجوم احکامی و تنجیم طبی، اثبات علمی مدعیات‌شان را خواستارم. از آنها می‌خواهم در قالب پژوهش‌های استاندارد به اثبات مدعیات خود بپردازند و برگزاری هرگونه کارگاه و اخذ پول‌های هنگفت از افراد (عموماً خانم‌ها) بابت آموزش استفاده از حالات نجومی و اوضاع فلکی برای تنظیم سبک زندگی و روابط اجتماعی و اقتصادی و ... را کاری به شدت نادرست و غیراخلاقی و بسیار مخرب می‌دانم. 6️⃣با تمام وجود معتقدم رویه تعلیمی قرآن و سیره پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین و مکتب، چنین رویه‌ای نبوده است؛ در هیچ جای قرآن حتی یک نمونه ذکر نشده است که برای اصلاح سبک زندگی مردم و سامان‌دهی به رزق و روزی آنان و جهت‌دهی به شغل و مسکن و ازدواج و کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی آنان از محاسبات نجومی و اوضاع فلکی و بروج آسمانی استمداد طلبیده باشند. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴به اطلاع علاقمندان درسهای حوزوی و دانشگاهی استاد شریفی می‌رساند که درس‌های استاد در کانال زیر 👇👇 https://eitaa.com/Ostad_sharifi بارگذاری خواهد شد: 🔹درس‌های مکاسب 🔹درس‌های کفایة الاصول 🔹درس‌های فلسفه اسلامی 🔹درس‌های فلسفه غرب 🔹درس‌های تاریخ فلسفه غرب 🔹درس‌های سبک زندگی 🔹درس‌های جنگ نرم 🔹 درس‌های عرفان و تصوف 🔹 درس‌های عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور 🔹درس‌های علم دینی 🔹درس‌های فلسفه علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/Ostad_sharifi
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۰ (Trimmed).mp3
13.45M
🎤احمدحسین شریفی 🔴 پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ام: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش پنجم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍احمدحسین شریفی 🔸اعتماد به نفس غیر از غرور و خودپسندی و خودبزرگ‌بینی است. 🔸اعتماد به نفس یعنی وقتی در میان جمع هستی، همانطور که هستی باشی و خود را با دیگران مقایسه نکنی. @Ahmadhosensharifi 🌹
🔴شرافت و بی‌شرفی در ترازوی فکر توحیدی 🖊احمدحسین شریفی 🔶شرافت و مقابل آن بی‌شرافتی هر چند ویژگی‌های شخصیتی و فردی‌اند اما در کنش‌های اجتماعی نمایان می‌شوند. شرف از نظر لغوی به معنای بلندی و ارتفاع است. انسان‌های بلندمرتبه را شریف می‌گویند. 🔶در جوامع بدوی و جاهلی، شرافت و بی‌شرافتی، امری ارثی بود! مربوط به برتری نژادی و قبیله‌گی و تبارنامه افراد بود. کسی که از تباری شریف به دنیا می‌آمد، فردی شریف به شمار می‌رفت. 🔶اما از نگاه توحیدی شرافت اصلی و ذاتی از آن خداوند است: وَ كُلُّ شَرِيفٍ فِي جَنْبِ شَرَفِكَ حَقِيرٌ. به همین دلیل شرافت هیچ ربطی به نژاد و تبار و وراثت ندارد. بلکه با مفاهیمی همچون تقوا و عفت و ایمان معنا می‌شود. انسان شریف کسی است که دارای اخلاق حسنه باشد. 🔶از نگاه اسلامی نیز تمام ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که برای تعیین شرافت و بی‌شرافتی گفته شده است، همگی از سنخ شاخصه‌های اخلاقی‌اند: 1.ایمان: لَا شَرَفَ‏ أَعْلَى مِنَ الْإِيمَانِ 2.اسلام: لَا شَرَفَ أَعْلَى مِنَ الْإِسْلَام‏ 3.تقوا: وَ لَا شَرَفَ إِلَّا بِالتَّقْوَى‏؛ 4.اطاعت و بندگی خدا: فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ، 5.علم: وَ لَا شَرَفَ كَالْعِلْمِ 6.تواضع: لَا شَرَفَ‏ كَالتَّوَاضُعِ. 7.ادب: لَا شَرَفَ‏ مَعَ سُوءِ أَدَبٍ. 8.بزرگی و سیادت: لَا شَرَفَ‏ كَالسُّؤْدَدِ. 9.حلم: لَا شَرَفَ‏ أَعْلَى مِنَ الْحِلْمِ. 10.همت‌های بلند: لَا شَرَفَ كَبُعْدِ الْهِمَّة 11.عفت و پاکدامنی: أَهْلُ الْعَفَافِ أَشْرَفُ الْأَشْرَافِ. 12.قرآنی بودن: أَشْرَافُ أُمَّتِي حَمَلَةُ الْقُرْآنِ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سعد و نحس ایام؛ خرافه یا واقعیت؟ 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیا واقعاً بعضی از روز‌ها یا ماه‌‌ها، نحس‌ و شوم‌اند و بعضی دیگر سعد و خیر؟ آیا این سخنی که از پیامبر اکرم(ص) درباره ماه صفر گفته شده است، که «من بشّرنى بخروج صفر بشرته بالجنّة؛ هر کس مرا به پایان‌یافتن ماه صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می‌دهم» بر نحسی و شومی این ماه دلالت نمی‌کند؟ 🔶در پاسخ به این سؤالات عرض می‌کنیم: 🔷اولاً، از نظر عقلی، روز از آن جهت که روز است، سعد یا نحس ندارد. هیچ روزی از جهت روز بودن با روز‌های دیگر تفاوت ندارند. روز غدیر از آن جهت که یکی از روزهای سال است با روزهای قبل و بعد از غدیر و با روز چهارشنبه آخر ماه صفر هیچ تفاوتی نمی‌کند. همه روزها از نظر روز بودن یکسانند. 🔷ثانیاً، از نظر تجربی نیز تا به حال در هیچ تحقیق علمی معتبری، سعدی یا نحسی هیچ روزی اثبات نشده است. اساساً اثبات تجربی چنین مدعیاتی اگر نگوییم محال است در غایت دشواری است. 🔷ثالثاً، از نظر قرآن هم روز‌ها و شب‌ها از آن جهت که روز و شب‌ و قطعه‌ای از زمان‌اند، سعد و نحس ندارند. سعد و نحس مربوط به مظروف آنهاست و نه ظرف. یعنی سعد و نحس مربوط به حوادثی است که در ایام خاصی رخ داده است و نه مربوط به خود آن ایام. در قرآن کریم در دو جا صفت «نحس» برای روز یا روز‌های خاصی ذکر شده است که هر دو مربوط به روز‌هایی است که عذاب الهی بر قوم عاد نازل شده بود: فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ أَيَّامٍ نَحِساتٍ (فصلت، ۱۶) إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِر (قمر، ۱۹) یعنی نحسی آن ایام خاص به دلیل نحسی مظروف آنهاست و نه نحسی خود آن روزها از آن جهت که روز‌ بودند. 🔷رابعاً، اغلب روایات مربوط به سعد و نحس ایام از نظر سندی نامعتبرند و بسیاری از آنها از مجعولات‌اند. روایت شوم بودن ماه صفر قطعا از جعلیات است. میرداماد در الرواشح السماویه با صراحت تمام آن را از ساخته‌های زنادقه می‌داند. به نظر می‌رسد اصل مسأله چیز دیگری بوده است اما به دست جاعلان و سودجویان و فریب‌کاران و دعانویسانی که از جهل مردم ارتزاق می‌کنند، به آن شکل درآمده است. توضیح آنکه در پاره‌اي از منابع اهل سنت حديثي از رسول خدا(ص) نقل کرده‌اند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ (از ماه‌های رومی، مصادف با خرداد شمسی) فَلَهُ الْجَنَّةُ». در عين حال، حتي پاره‌اي از اهل حديث و ظاهرگراياني مثل احمدبن حنبل نتوانسته‌اند با مضمون اين حديث کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفته‌اند که اين حديث هيچ اصل و اساسي ندارد. او گمان کرده است که این حدیث ناظر به نحس بودن ماه آذار است. در حالی که اگر قرائن مقامي صدور چنين سخني را مي‌دانست، قطعاً چنين حکمي نمي‌کرد. از ابن‌عباس علت صدور چنين سخني را به اين صورت نقل مي‌کند که: «پيامبر روزي با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردي که اکنون بر شما وارد مي‌شود از بهشتيان است. برخي از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند. پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در مي‌آيند که هر يک از ديگري سبقت مي‌جويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آزار تمام مي‌شود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومي هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: اي پيامبر خدا آذار تمام شد. پيامبر گفت: اي ابوذر اين را مي‌دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتي هستي ...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۱ (Trimmed).mp3
10.82M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و یکم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش ششم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴طب سنتی و طبیعیات یونانی 🖊احمدحسین شریفی 🔶نکته‌ای که مدافعان طب سنتی لازم است به آن توجه کنند این است که دانش طب از یونان باستان و به تبع آنها در میان اندیشمندان مسلمان زیرمجموعه بخش طبیعیات فلسفه بود. یعنی حکمت نظری را به سه بخش طبیعیات ریاضیات و الهیات تقسیم می‌کردند و برای هر کدام زیرمجموعه‌هایی را ذکر می‌کردند. در این میان دانش طب را زیرمجموعه طبیعیات به شمار می‌آورند. 🔶فی المثل و به تبع او مرحوم خوانساری و ، دانش‌های اصلی زیرمجموعه طبیعیات را هشت دانش برمی‌شمردند: (۱) سمع الکیان، (۲) علم السماء و العالم، (۳) الکون و الفساد، (۴) الاثار العلویة، (۵) علم المعادن، (۶) علم النبات، (۷) طبایع الحیوان و (۸) معرفة النفس. و هفت دانش دیگر را نیز به عنوان دانش‌های فرعی طبیعیات به شمار می‌آورند: (۱) علم طب، (۲) احکام النجوم، (۳) علم الفراسة، (۴) علم التعبیر، (۵) علم الطلسمات، (۶) علم النیرنجات، (۷) علم الکیمیاء. 🔶همین طبقه‌بندی نشان می‌دهد که طب سنتی بر پایه طبیعیات سنتی و یونانی به ویژه ارسطویی استوار بوده است. طبیعیاتی که بعد از پیشرفت‌های علوم طبیعی در سده‌های اخیر، ضعف و نادرستی بسیاری از آموزه‌های آن بر همگان آشکار شده است. 🔷خلاصه آنکه دانش طب دانشی تجربی است، هر درمان و دارویی بعد از سربلندی از تجربه‌های استاندارد می‌تواند پذیرفته شود. نمی‌توان گفت چون گذشتگان چنین کردند ما هم چنین می‌کنیم. زیرا ممکن است گذشتگان بر اساس مبانی و پیش‌فرض‌های طبیعت‌شناختی نادرستی چنان سخنانی گفته باشند. در دانش طب، متدلوژی تجربی را باید به رسمیت شناخت و به طور دقیق آن را اجرا کرد و مطمئنا در آثار گذشتگان هم نکات مفید پیدا می‌شود. 🔶چاره کار نه پذیرش کورکورانه آموزه‌های پیشینیان و تقابل با طب جدید است و نه طرد متعصبانه و متصلبانه آنها و پذیرش بی‌چون و چرای طب جدید. راه درست، میدان‌ دادن به فعالیت‌های علمی و آکادمیک و بدون تعصب درباره روش‌های درمانی است. هر روشی که استانداردهای علمی و پژوهشی و متدلوژیک را مراعات کند و کارآیی و کارآمدی عملی خود را نیز بتواند نشان دهد، قطعاً سودمندی بیشتری برای بشریت خواهد داشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔶«شرافت» به ثروت و قدرت و تیپ ظاهری نیست. به نظر من یک موی این مرد علیل به هزاران جوان ثروتمند و قدرتمندی که والدین خود را رها کرده یا به خانه سالمندان می‌سپارند و سراغی از آنان نمی‌گیرند می‌ارزد. @Ahmadhosensharifi 🌹
🔴عالمان پیشین و تدوین کتاب‌های چیستان و معما! 🖊احمدحسین شریفی 🔶علماي گذشته بعضا کتابهايي با عنوان «لُغَز»، «معما» و «اُحجيّه» مي‌نوشتند. آنگونه که شيخ آقا‌بزرگ تهراني در کتاب الذريعه (ج18، ص336) مي‌گويد شيخ بهائي چهار رسالة کوتاه با عنوان «لغز» داشته است: لغز القانون؛ لغز الکافيه، لغز الکشاف و لغز الزبده. اين کتابها حاوی نکاتي آموزنده و سرگرم‌کننده، بودند که البته غالباً به صورتی ضمنی و غیر مستقیم پندهايی اخلاقي و تربيتي و نکاتی معرفتي و علمی و قرآني را هم به خوانندگان ارائه می‌دادند. 🔶به عنوان مثال شاعري در ضمن يک رباعي، معمايي را به اين شکل مطرح مي‌کند: اي برادر ز روي تمهيدي سخني گويمت که نشنيدي اُشتري در ميانة دو خدا راست برگو که در کجا ديدي؟ 🔶سپس خود او در قالب يک رباعي ديگري اين معما را پاسخ مي‌دهد: اي جمال تو با صفا باشد سخنت مثل کيميا باشد اشتري در ميانة دو خدا سورة شمس والضحي باشد يعني آية 13 سورة شمس: «فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها» که کلمة‌ «ناقه» به معناي شتر، در ميان دو کلمة «الله» قرار گرفته است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کلیپی کوتاه از سبک زندگی روزمره دالیت‌ها (طبقه نجس‌ها) در هندوستان. جمعیت اینان بیش از ۲۵۰ میلیون نفر است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بهای موفقیت 🖊احمدحسین شریفی 🔶این یک قانون کلی حاکم بر زیست این جهانی آدمیان است که برای رسیدن به موفقیت باید چیزهایی (زمان، پول، خوشی، راحتی، محبوبیت، ...) را از دست داد. تا چیزی را از دست ندهیم هرگز نمی‌توانیم چیزی به دست آوریم. در یک ضرب المثل اسپانیایی گفته می‌شود: «برای پختن یک املت خوشمزه، دست کم باید یک تخم‌مرغ شکست.» دستیابی به مقصود بدون هزینه‌ کردن و گذشتن از مطلوباتی دیگر، ناشدنی است. موفقیت، امری گران‌قیمت است، بدون پرداخت بهای آن نمی‌توان به آن دست یافت. و بهای آن صرف نظر کردن از پاره‌ای خواسته‌ها و علایق کم‌ارزش‌تر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۲ (Trimmed).mp3
13.43M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و دوم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش هفتم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴به یاد علی لندی 🔶علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ایذه‌ای با جانفشانی خود، جامعه‌‌ای را زنده کرد. او نمرده است بلکه تازه زنده شده است! چه مرگ حیات‌بخشی! خدایا چنین مرگی را نصیب ما هم بنما. 🔶مخالفان اسلام از هر فرصتی برای مخالفت با ارزش‌های اسلامی استفاده می‌کنند، فی المثل اگر یک دختر نوجوان اصفهانی در یک درگیری دخترانه، رفتاری خشونت‌آمیز انجام می‌دهد، با تحلیل‌های عجیب و غریب، چنان رفتاری را به پای جمهوری اسلامی، بلکه انقلاب اسلامی و بلکه حتی به پای اسلام و ارزش‌های اسلامی می‌نویسند! میزگردهای علمی برای آن برپا می‌کنند و لشکر رسانه‌ای آنها نیز سوژه مورد نظر را هرگز رها نمی‌کند! و سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف خاطره هنجارشکنانه‌ای را که از رفتار او در ذهن‌ها ایجاد کرده‌اند زنده نگه دارند. 🔶اما به هنگام مشاهده ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های نوجوانانی در همان سن و سال، چنان رفتار می‌کنند که گویا از هر دو چشم کور بوده‌اند و از هر دو گوش کر! آنان هرگز نه مقاله‌ای در تحلیل جانفشانی علی لندی‌ها می‌نویسند و نه حتی تصویری از او منتشر می‌کنند. گویا چنین حادثه‌ای در جهان رخ نداده است. آنان هیچ تحلیل جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و ارزش‌شناسانه‌ای از چنین رفتارهایی ارائه نخواهند داد. 🔶اما ایثار و جانفشانی از جنس نورند؛ کسی نمی‌تواند جلوی انتشار آنها را بگیرد. همین که خفاش‌ها به لانه می‌خزند، نشانه پرتوافشانی خورشید است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ترِسا کوربین؛ فمینیستی که مسلمان شد 🔸چه چیزهایی موجب شد خانم «تِرِسا کوربین»، زن فمینیست آمریکایی، مجذوب اسلام شود؟! 🔸 ببینید که چه تفسیر زیبا و عمیق و معقولی از پوشش اسلامی دارد! 🔷با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روح‌الله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ابد در پیش داریم 🔶ملائکه انسان را سرزنش می‌کنند که چرا به شکل شتر و گاو و پلنگ و بوزینه و با چهره‌ای کریه محشور شدید؟‍! مگر بشیر و نذیر نداشتید؟! مگر معلم نداشتید؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️علامه حسن‌زاده آملی؛ فیلسوف و عارفی ولایی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی عالمی کم‌نظیر و بدون شک یکی از ستون‌های علمی و اسوه‌های عملی حوزه‌های علمیه بود. محضر او محضر علم و دانایی و صفا و نورانیت بود. در محضر او، گذر زمان احساس نمی‌شد. او از مصادیق اتمّ کسانی بود که دیدن‌شان، سکوت‌شان، سخن‌شان، نگاه‌شان، راه‌ رفتن‌شان و نشست و برخاست‌شان یاد خدا را در دل‌ها زنده می‌کرد. در درون‌شان صد قیامت نقد هست کمترین آنکه شود هم‌سایه مست 🔶او به حق وارث علوم عقلی و فلسفی و عرفانی مسلمین بود؛ او عمر گرانمایه خویش را صرف احیای تراث فلسفی و عرفانی مسلمین و پرورش شاگردانی برای تداوم این راه کرد. 🔶علامه حسن‌زاده آملی انسانی فوق‌العاده بزرگ بود؛ اما چیزی که او را در چشم ما بزرگ‌تر می‌کرد و بصیرت و خلوص این عارف ربانی را آشکارتر می‌ساخت، دفاع بی‌چون و چرا و بی‌چشم‌داشت از ولایت‌ و ولی بود. او به گواهی گفتارها و نوشتارهایش حقیقتاً ذوب در ولایت بود. او حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای را نائب المهدی و واجب الطاعة می‌دانست. و خود را به منزله سربازی برای ولایت تلقی می‌کرد. 🔶علامه حسن‌زاده در مقدمه کتاب «انسان در عرف عرفان» درباره رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چنین نگاشته است: «رهبر عظیم الشان کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران جناب آیت‌الله المعظم خامنه‌ای کبیر (متع الله الاسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف) قائد ولیّ وفیّ، و رائد سائس حفیّ، مصداق بارز «نرفع درجات من نشاء» می‌باشد. عزّت و شوکت روزافزون آن قائد اُسوه‌ی زمان را همواره از حقیقة الحقائق مسئلت دارم و امیدوارم دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد.» 🔶او در جمله مشهور دیگری درباره لزوم ولایت‌پذیری همگان چنین می‌فرماید: «گوش‌تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوش‌شان به دهان حضرت خاتم الانبیا است.» روحش شاد و راهش پر رهرو باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️این یک خانم ووشو کار ایرانی است که قدرت بدنی خودش را به رخ چند مرد ورزشکار چینی می‌کشد! ◾️صرف نظر از حکم اسلام و سایر ادیان الهی در این باره، آیا واقعاً چنین رفتارهایی برای یک زن، ارزش انسانی دارد؟ آیا چنین رفتارهایی مناسب ساختار جسمی و لطافت روحی زنان هست؟ آیا تشویق زنان به چنین رفتارهایی خیانت به فلسفه وجودی و رسالت زن‌بودگی آنان نیست؟ و پرسش بنیادی‌تر اینکه آیا مسؤولان ورزشی در جمهوری اسلامی بر اساس فلسفه و ارزش‌های اسلامی برنامه خاص و متفاوتی برای ورزش زنان دارند؟ یا آنکه کورکورانه و مقلدانه در این مسیر حرکت می‌کند؟ ✍️احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۳ (Trimmed).mp3
11.83M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و سوم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش هشتم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی(ره) می‌فرمود شبی از شب‌های زمستان مهمانی داشتم. شام ایشان را آماده کردیم، اما خودم از ایشان عذرخواهی کردم و گفتم برنامه‌ای دارم و فعلاً از خوردن شام معذورم. بعد از اینکه شامشان را میل کردند در اتاقی رختخوابشان را آماده کردیم و خوابید. من هم در اتاق دیگری مشغول مطالعه و تحقیقات خودم بودم. بعد با حالت مزاح می‌فرمود گویا شام ما به مزاج مهمان محترم سازگار نبود و حدود ساعت ۱۲ شب بیدار شد و دید که برق اتاق من روشن است! به اتاق من آمد و گفت: «آقا شما خوابیدید و مجدداً بیدار شدید؟» گفتم: «خیر، هنوز نخوابیده‌ام. من هم می‌خوابم.» آن مرد با حالت تعجب به من گفت: «آقا مگر راه نان خوردن کم آمده که اینجور خودتان را به زحمت می‌اندازید؟!» 🔶علامه حسن‌زاده می‌فرمودند: «آن بنده خدا واقعاً گمان می‌کرد که من برای نان خوردن است که تا پاسی از شب به مطالعه و تحقیق‌ می‌پردازم!» و بعد می‌فرمود: «بدبخت طلبه‌ای که برای خوشایند مردم و یا برای پول درس بخواند. مگر می‌توان عشق به تحصیل و عمل‌آموزی و یاددهی و یادگیری را به چنین افرادی تفهیم کرد؟» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی 🔸مسابقه یک بانوی مسلمان محجبه ایرانی با یک بانوی چینی!!!! 🔷صرف نظر از اینکه آیا چنین رفتارهای غیر انسانی و خشنی را می‌توان «ورزش» نامید یا خیر، سؤال این است که آیا این رفتارها با ارزش‌های اسلامی ایرانی ما تناسبی دارد؟ آیا در توسعه ورزش‌های بانوان نباید تناسب آنها با ارزش‌های اسلامی ایرانی ناظر به زنان را سنجید؟ آیا مسؤولان ورزشی کشور نباید پیوستی اخلاقی و فرهنگی برای ورزش‌های قهرمانی به ویژه در حوزه بانوان داشته باشند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
علاقه بی‌نظیر علامه حسن‌زاده آملی به مطالعه و پژوهش.mp3
4.55M
🎤احمدحسین شریفی 🔶بیان چند خاطره از علامه حسن‌زاده آملی درباره عشق و علاقه وافر ایشان به مطالعه و تحقیق.‌(پیش از بحث اصلی این نشست علمی که در موضوع امتداد اجتماعی حکمت متعالیه بود) 🔶مکان: مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 🔷 مخاطبان: طلاب سطح چهار فلسفه 🔶زمان: ۴/ مهر/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش اول 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیا در آموزه‌های اجتماعی و فرهنگی اسلام چیزی به نام «فال نیک» و «فال بد» مورد تأیید قرار گرفته است یا خیر؟ آیا اینکه عده‌ای از مردم با دیدن کلاغ سیاه یا شنیدن صدای آن یا دیدن گربه سیاه و شنیدن زوزه گرگ یا صدای جغد و امثال آن فال بد یا به اصطلاح عوام، نفوس بد می‌زنند و احیاناً از کاری که در صدد انجامش هستند، دست می‌کشند، ریشه و منشأیی دینی دارد یا خیر؟ یا فال نیک زدن یعنی اینکه حادثه‌ای از حوادث یا چیزی را نشانه خیر یا امید دستیابی به خیر تلقی کردن و یا فال بد زدن یعنی اینکه حادثه‌ای از حوادث یا چیزی را نشانه شر دانستن یا انتظار شر دانستن. واقعیت این است که اولاً، هیچ برهانی فلسفی و دلیلی عقلی در اثبات یا رد این مسأله وجود ندارد. نه می‌توان دلیلی عقلی برای اثبات شوم بودن صدای کلاغ یا بد بودن شنیدن زوزه گرگ اقامه کرد و نه هیچ براهنی فلسفی در نفی آن. ثانیاً، شوم بودن این امور با هیچ دلیل تجربی ضابطه‌مندی هم اثبات نشده است. تاکنون هیچ تحقیق عالمانه و ضابطه‌مندی در این موضوعات صورت نگرفته است. همه سخنانی که در این زمینه مطرح شده است صرفاً سخنانی عوامانه و برداشت‌هایی شخصی است و نه تجربیاتی علمی و متدیک. ثالثاً، در عین حال، این مسأله در روایات منقول از معصومان(ع) مورد توجه جدی بوده است. ۱. از طرفی در روایات فراوانی از فال بد زدن و یا ترتیب اثر دادن به فال بد به شدت نهی شده است. در ضمنِ «حدیث رفع» که از شهرت بسیار زیادی در میان اصولیان و فقیهان اسلامی برخوردار است، پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید یکی از اموری که از امت اسلام برداشته شده است «طیره» یا فال بد زدن است: «وُضِعَ عَنْ أُمَّتِي ... الطِّيَرَةُ». در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که هرگز نباید نفوس بد یا فال بد مانع از فعالیت شما شود. بلکه به جای فال بد، باید توکل به خدا کنید و کاری را که تصمیم به انجام آن گرفته‌اید انجام دهید: «كَفَّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّلُ.» باز هم در حدیث دیگری که از آن حضرت نقل شده است، به مسلمانان دستور دادند که هرگز به فال بد اعتنا نکنید و اگر فال بد زدید، کار خود را انجام دهید: «إِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ». پیامبر اکرم(ص) به افرادی که به چیزی فال بد می‌زدند و یا چیزی را نشانه‌ای شوم می‌پنداشتند می‌فرمود این دعا را بخوانید و کار خود را انجام دهید: «اللَّهُمَّ لَا يُؤْتِي الْخَيْرَ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا يَدْفَعُ السَّيِّئَاتِ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ.» ۲. و از طرفی در روایات دیگری به «تفأل» یا فال نیک زدن تأکید شده است. حتی گفته شده است که پیامبر اکرم(ص) فال نیک زدن را دوست داشت: أَنَّ النَّبِيَّ‌ ص كَانَ يُحِبُّ الْفَأْلَ الْحَسَنَ وَ يَكْرَهُ الطِّيَرَةَ. آن حضرت می‌فرمود: «تَفَأَلُوا بِالخَیرِ تَجِدُوه؛ فال نیک بزند تا خیر ببینید.» خود آن حضرت هم آنگونه که گفته شده است در بیشتر مواقع حتی حوادث به ظاهر ناگوار را به فال نیک می‌گرفت. گفته شده است در داستان حدیبیه وقتی سهیل بن عمرو به نمایندگی از مشرکان مکه به محضر حضرت آمد، آن حضرت به نام او فال نیک زد و فرمود: «قد سهل علیکم امرکم». یا وقتی شنید که خسرو پرویز پادشاه ایران، نامه آن حضرت را مچاله و پاره کرده است و به جای آن مشتی خاک را فرستاده است، همین مسأله را به فال نیک گرفت و فرمود: «أنَّ المُؤمِنِين سَيَملِكُون أرضَهم؛ [ارسال این خاک نشانه آن است که] مؤمنان به زودی مالک سرزمین آنها می‌شوند.» در حدیثی از امیر مؤمنان(ع) نیز چنین نقل شده است که فرمودند: «تَفَأَّلْ بِالْخَيْرِ تَنْجَحْ؛ فال نیک بزن تا رهایی یابی». ✔️ ادامه دارد @Ahmadhoseinsharifi 🌹