eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
353 عکس
366 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان بسیار جالب و شنیدنی یک کشیش مبلغ مسیحی که مسلمان شد. توصیه می‌کنم این ۹ دقیقه را با دقت گوش دهید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻تصویری از بی‌خانمانهای سیاتل آمریکا که هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود. 🔻این تصویر یادآور حلبی آبادهای ایران پیش از انقلاب اسلامی است؛ که البته نسل جوان هرگز ندیده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی 🔻مواظب باشیم با طرح چنین سخنانی در فضاهای احساسی (آن هم به نقل از یک کودک) ارزشهای سرود جهانی «سلام فرمانده» را کمرنگ نکنیم. 🔻از مسلمات اعتقاد به مهدویت این است که «ادعای مشاهده» در دوران غیبت نه تنها پذیرفته نشود؛ بلکه لازم است تکذیب هم شود. خود امام زمان (عج) فرمودند: «وسيأتي من شيعتي من يدعي المشاهدة، ألا فمن ادعى المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كذاب مفتر» (بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۵۱) 🔻البته روشن است که این سخن به معنای «ناممکن بودن مشاهده و ملاقات» با صاحب الامر و الزمان (عج) نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️احمدحسین شریفی 🔻ببینید که این حیوان چه ترس و وحشتی از مواجهه شدن با چهره خودش دارد! و برای فرار از خودش سعی می‌کند آیینه را بشکند! 🔹یکی از نعمت‌هایی که خداوند در این دنیا به آدمیان داده است، نعمت «مخفی بودن چهره واقعی‌شان از خود و دیگران» است. ما ممکن است از مشاهده صورت ظاهری خود در آینه لذت هم ببریم! اما بدون شک بسیاری از آدمیان جرأت و جسارت مواجهه با خود واقعی‌شان را ندارند. یکی از شواهد ابتدایی این ادعا نقدگریزی و ناقدستیزی اکثر آدمیان است. با شکستن «آیینه نقد» و «متهم کردن ناقد» سعی می‌کنیم از آفتابی شدن خود واقعی‌مان جلوگیری کنیم. در حالی که به تعبیر حکیم در مخزن الاسرار باید چنین باشیم که: آینه چون نقش تو بنمود راست خود شِکَن، آینه شکستن خطاست 🔻امان از روزی (يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ) که هر کدام از ما آدمیان نیز با چهره واقعی و صورت باطنی خود روبرو می‌شویم. چهره‌ای که هیچ گریزی از آن نداریم! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زنان پاکدامن و عفیف شاهنامه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در اغلب زنانی که نام آورده می‌شوند، اهل عفت و پاکدامنی بوده‌اند و به عفت و پاکدامنی خود نیز افتخار می‌کرده‌اند. به عنوان مثال، تهمینه همسر رستم و منیژه دختر افراسیاب را می‌توان ذکر کرد: تهمینه، همسر رستم و مادر سهراب، ضمن بیان اینکه زیباتر از من در گیتی کسی نیست متکبرانه و مغرورانه (دو ویژگی ارزشمند زنان عفیف و پاکدامن) چنین می‌گوید: به گیتی ز خوبان مرا جفت نیست چو من زیر چرخ کبود اندکیست کس از پرده بیرون ندیدی مرا نه هرگز کس آوا شنیدی مرا حکیم ابوالقاسم در داستان بیژن و منیژه از زبان منیژه، دختر افراسیاب، چنین می‌گوید: منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیدی رخم آفتاب @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻در کلیپی کوتاه بشنوید توضیحات محققانه استاد محمدحسین افراخته (پژوهشگر تاریخ اسلام) را درباره جایگاه و نفوذ تشیع و پیروان اهل بیت علیهم السلام در ایران پس از اسلام ، با استناد به ضرب سکه‌های طلا توسط حاکمان از قرن دوم هجری تا عصر صفویه. 🔻علاقمندان به این موضوع برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانند به مقاله «شعائر شیعی بر سکه‌های اسلامی تا شکل‌گیری حکومت صفویان» به آدرس زیر https://www.farsnews.ir/news/13960531001721 مراجعه کنند. @Ahmadhiseinsharifi 🌹
🔴لطف مدام پدرانه و مادرانه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پدر و مادر، تکیه‌گاه زندگی فرزندان‌اند. آنان حتی بعد از مرگ هم نگران حال فرزندان خود هستند و از زندگی آنان مشکل‌گشایی می‌کنند. امیر مؤمنان علیه السلام می‌فرمود به هنگام تشرف بر سر مزار والدین و دعا برای آنها، نیازهای خود را از خداوند بخواهید. زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا. مردگان خود را زیارت کنید؛ این کار موجب خوشحالی آنان می‌شود. نیازهای خود را به هنگام حضور بر سر مزار پدر و مادرتان و دعا برای آنها، از خدا بخواهید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻«قبح‌زدایی از گناه»، «عفت‌‌سوزی علنی» و «ترویج بی‌بند و باری» به بهانه ورزش همگانی! 🔻چنین برنامه‌ای چه ارتباطی با یک مرکز تجاری دارد؟ 🔻آیا مدعی العموم نمی‌تواند مسؤولان «ایران مال» را بابت راه‌اندازی دیسکو مختلط و نامشروع به بهانه ورزش و تمرین یوگا بازخواست کند؟ 🔻 کسانی که روشن‌فکرانه می‌گویند اول باید مشکلات اقتصادی را حل کرد و بعد به مسأله حجاب پرداخت خوب است توضیح دهند که آیا اینان به دلیل مشکلات اقتصادی است که چند اسبه به سوی بی‌عفتی و بی‌غیرتی می‌تازند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🔻«قبح‌زدایی از گناه»، «عفت‌‌سوزی علنی» و «ترویج بی‌بند و باری» به بهانه ورزش همگانی! 🔻چنین برنامه‌ا
پاسخ مسؤولان «ایران مال» (بازار بزرگ ایران) به نقدهایی که درباره رفتارهای «عفت‌ستیزانه» و «بی بندوبارانه‌ای» که به بهانه ورزش در آن مجموعه صورت گرفته است: (البته این شگرد همه هنجارشکنان بوده که بعد از اقدامات آگاهانه در هنجارستیزی، ابتدا به صورتی «مطالبه‌گرانه» و «حق به‌جانب» عذرخواهی می‌کنند و در ادامه آرام آرام برنامه‌های فرهنگی مورد نظر خودشان را دنبال می‌کنند. آینده قضاوت می‌کند که مسؤولان «ایران مال» نیز با تکیه بر پشتوانه‌های قوی سیاسی و اقتصادی، همین شیوه را در پیش گرفته‌اند یا خیر) بسمه تعالی در پی انتشار فیلمی از ورزش گروهی در ایران‌مال که ماه پیش خارج از ساعت کار این مجموعه چندمنظوره تولید و موجب واکنش و انتقاد گروهی از دلسوزان فرهنگی کشور شد، به اطلاع می‌رساند که این ‌ویدیو متعلق به یک‌ماه پیش است که به دلیل عدم پایبندی مجری خصوصی طرح به حساسیت‌های مدیریت فرهنگی مجموعه، سبب قطع همکاری و برخورد با مدیر مربوطه گردید. اما این که چه طور با گذشت چند هفته و هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب که جای جای مجموعه ایران‌مال شاهد برپایی مراسم‌های فرهنگی در جهت تکریم شعائر دینی است، چنین ویدیویی منتشر می‌شود، تا مجموعه تلاش‌ها و تقید عمومی به هنجارهای دینی و عرفی را زیر سوال ببرد، قابل تامل است. بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) مفتخر است که از آغاز تاکنون تلاش کرده است جلوه زیبایی از تلفیق ارزش‌های دینی در دو بعد مادی و معنوی باشد و خدا را شاکریم که علی‌رغم برخی کاستی‌ها، با نگاه کلان‌نگر و در جهت جذب حداکثری آحاد ملت خداجوی ایران تاکنون موفق به جلب اعتماد ملت شریف ایران شده‌ایم. مبنای کار ایران‌مال سالم‌سازی محیط همه بخش‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی با هدف ایجاد آرامش برای خانواده‌ها و رعایت موازین فرهنگی و قانونی کشور است. در این راستا برگزاری نماز جماعت روزانه در مسجد و نمازخانه‌های این مجموعه و توجه به بسیاری از رویدادهای مذهبی در ایران‌مال گواه این واقعیت است که حفظ ارزش‌های انقلاب و مبانی اسلامی در اولویت کار این مجموعه قرار دارد. در پایان از پیام‌ها و انتقادات سازنده همه دلسوزان که با تذکرات‌شان موجبات ارتقاء اخلاقی و فرهنگی مجموعه چندمنظوره ایران‌مال را فراهم می‌سازند تشکر و قدردانی می‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻از استاندار انقلابی تهران بابت این تصمیم درست و سریع‌شان تشکر می‌کنم. 🔻امیدوارم دادستانی تهران نیز به وظیفه خود عمل کند و برخوردی بازدارنده با برگذارکنندگان و مجریان این برنامه هنجارشکنانه داشته باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔻ای کاش معماران مدرن و اقتصاددانان فعلی ما، از سنت‌ها و اصالت‌های پیشین‌مان آگاهی داشتند و می‌کوشیدند ضمن حفظ اصالت‌ها، متناسب با مقتضیات عصر جدید، نوآوری کنند. نه آنکه غافل از تأثیرات هویتی غرب مدرن، همه ساختار و محتوا را از غرب و فرهنگ غرب به عاریه بگیرند؛ آنان باید بدانند که: فتنه‌ها این فتنه‌پرداز آورد لات و عزا به حرم باز آورد 🔻و اگر نیک بنگریم، متأسفانه فرهنگ غرب چنین بلایی بر سر جامعه دینی و ایمانی ما آورده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حکیم ابوالقاسم فردوسی (م411ق) در وصف امیرمؤمنان علی علیه‌السلام، چنین می‌سراید: چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر و خداوند نهی که من شهر علمم، علیّم در است درست این سخن گفت پیغمبر است گواهی دهم کاین سخن را ز اوست تو گویی دو گوشم به آواز اوست اگر چشم داری به دیگر سرای به نزد نبی و وصی گیر جای منم بنده اهل بیت نبی ستاینده خاکِ پای وصی خود آن روز نامم به گیتی مباد که من نام حیدر نیارم به یاد بر این زادم و هم بر این بگذرم یقین دان که خاک پیِ حیدرم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدح زیبای امیر مؤمنان به «زبان ترکی» و «سبک لری» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نگاره " جشن غدیر " ، اثر استاد رضا بدر السماء ، تکنیک اکریلیک ، ابعاد 35 × 50 ، 1391 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نگاره " غدیر خم " ، نسخه روضه الصفا ، قرن شانزدهم. م. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نگاره " واقعه غدیر خم "، از نسخه آثارالباقیه ابوریحان بیرونی ، مکتب تبریز اول (ایلخانی) ، واقع در کتابخانه دانشگاه ادینبورو @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مظلومیت امیرمؤمنان (ع) از زبان بزرگترین ولایت‌پژوه همه دوران‌ها، علامه امینی صاحب کتاب بی‌نظیر الغدیر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علم‌النفس فلسفی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نقدها و نقص‌های مهم میراث علم‌النفسی فیلسوفان مسلمان را می‌تواند ناظر به بخش‌‌های تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که فلسفي، در بخش‌هاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است! مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار می‌گیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علم‌النفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابن‌سينا، در اين باره، نکرده‌اند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني مي‌پردازند در حالي که در اين زمينه در روان‌شناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفت‌هاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها مي‌تواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعاً چرا؟ آیا آنگونه که فرمانده محترم پلیس می‌گوید مشکل از عدم نظارت کارفرماها بر پیمان‌کاران است؟ مگر کارفرما می‌تواند در خارج از اوقات کار، بر همه رفتارهای پیمانکار و زیرمجموعه او نظارت کند؟ آیا مشکل اینان ریشه در بیکاری و فقر دارد؟ آیا مشکل از عدم قاطعیت در مواجهه با مجرمان است؟ آیا ریشه این فجایع در حرص و طمع و زیاده‌خواهی‌های بی‌پایان آدمی است؟ آیا مشکل از عدم بازدارندگی قوانین کیفری است؟ واقعاً مشکل کار کجاست؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻«رنج گنج آمد که رحمت‌ها در اوست» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تجربه نشان داده است که مصيبت‌ها و سختي‌ها بيش از هر چيز ديگري مي‌تواند استعدادهاي نهفته در وجود انسان را نمايان کند. در بلاها و مصيبت‌هاي سخت و طاقت‌فرسا است که به تعبير (ع) فضيلت و بزرگواري آشکار مي‌شود: «عِنْدَ تَعَاقُبِ الشَّدَائِدِ تَظْهَرُ فَضَائِلُ الْإِنْسَانِ؛ به هنگام سختي‌هاي متراکم است که فضيلت‌هاي انسان آشکار مي‌شود.» و يا در حديثي ديگر فرمودند: «عِنْدَ الْحِيْرَةِ تَنْكَشِفُ عُقُولُ الرِّجَالِ؛ به هنگام حيرت و سرگرداني است که عقول آدميان آشکار مي‌شود» و پرده از چهرة توانايي‌هاي عقل کنار مي‌رود. و يا در حديثي ديگر مي‌فرمايند: «فِي تَصَارِيفِ الْأَحْوَالِ تُعْرَفُ جَوَاهِرُ الرِّجَالِ؛ در دگرگوني‌هاي حالات است که گوهرهاي آدميان شناخته مي‌شود.» چوب عود زماني مي‌تواند آن بوي مطبوع خود را ظاهر سازد که آتش بگيرد. تا اين سوزش نباشد، چنان عطري هم در فضا پراکنده نمي‌شود و تا سوز درون نباشد، سخن مطبوع و دلنشين هم شنيده نخواهد شد. به قول : قول مطبوع از درون سوزناک آيد که عود چون همي سوزد جهان از وي معطر مي‌شود چقدر زيبا آن روي ديگر سکة رنج‌ و سختي‌ و بلا را بيان مي‌کند: رنج گنج آمد که رحمت‌ها در او است مغز تازه شد چو بخراشيد پوست اي برادر موضع تاريک و سرد صبر کردن بر غم و سستي و درد چشمة حيوان و جام مستي است کان بلندي‌ها همه در پستي است آن بهاران مضمر است اندر خزان در بهار است آن خزان مگريز از آن همره غم باش و با وحشت بساز مي‌طلب در مرگ خود عمر دراز @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷ارزش غیرت و پرسشی برای اندیشیدن احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻هر کدام از ما اگر بتوانیم «غیرت دینی» و «ملی» را در «خود» و «اطرافیان» و «وابستگان» و «مخاطبان» و «زیرمجموعه‌های» خود احیاء کنیم و برانگیزانیم، آنگاه است که معجزه‌ها خواهیم دید. آنگاه است که شاهد ۱. ازدیاد محبت میان همسران ۲. استحکام بنیان خانواده‌ها ۳. سلامت روابط اجتماعی ۴. پیشرفت و عزت اقتصادی ۵. شرافت و کرامت انسانی ۶. و عزت سیاسی در گستره جهانی خواهیم بود. 🔻سوالی برای اندیشه: به راستی چرا مدعیان روشنفکری و برخی از گروه‌های سیاسی به پیروی از فرهنگ لیبرالی، مشغول غیرت‌ستیزی و عفت‌سوزی و هویت‌زدایی از جوان ایرانی مسلمان‌اند؟! چه اهداف فرهنگی و سیاسی و امنیتی‌ای را دنبال می‌کنند؟ چرا به بهانه یک یا چند برخورد نامناسب از سوی مجریان قانون، با همه توان علیه حکم الهی حجاب به میدان می‌آیند؟ آیا واقعاً اینان دلسوز دختران و پسران این مرز و بوم‌اند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تهاجم مکعبی علیه حجاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻مدتی است که یک تهاجم ترکیبی تمام‌عیار و یک هجوم مکعبی علیه حجاب در جامعه اسلامی ما آغاز شده است. «وجوه شش‌گانه» این مکعب همگی آگاهانه یا ناآگاهانه یک هدف اساسی را دنبال می‌کنند: «هویت‌زدایی از دختران و پسران ایرانی» به هدف «هویت‌زدایی از جامعه ایرانی» و در نتیجه «اضمحلال اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی». 🔹یکی از وجوه ششگانه این مکعب، «مدعیان روشنفکری»اند که لاشخورصفت و به سرعت بر سر هر مرداری که بتوانند از آن علیه اسلام و ارزش‌های اسلامی به ویژه ارزش‌های سیاسی و اجتماعی اسلام استفاده کنند، گرد هم می‌آیند. 🔹وجه دیگر این مکعب، «برخی از جریان‌های سیاسی بدنام‌»اند که هدفی جز کسب قدرت نمی‌شناسند. آنان گمان می‌کنند اگر در جبهه حمایت از بی‌حجابی قرار بگیرند می‌توانند به کرسی قدرت تکیه بزنند. اینان خود را مدافع زنان و حقوق آنان می‌دانند اما در عمل هیچ ارزشی برای زنان قائل نیستند. اینان مقلدان نظام سرمایه‌داری و پیروان فرهنگ لیبرالیسم‌اند که زن را فقط ابزار و بازیچه‌ای برای کسب قدرت می‌بینند. 🔹وجه سوم این مکعب شوم، «عده‌ای از عمامه‌به سرهای حوزوی‌‌»اند که برخی از آنها ساده‌لوحانه و برخی دیگر عامدانه مدت‌هاست در جبهه دشمنان اسلام اجتماعی و انقلابی قرار گرفته‌اند. اینان نیز به این گمان که ترویج بی‌حجابی به تضعیف ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی می‌انجامد از هیچ کوششی در این جهت فروگذار نمی‌کنند. 🔹وجه چهارم این مکعب، «شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های مجازی» بی‌در و پیکری است که سالیانی است در کشور ما مشغول فعالیت‌های ضد فرهنگی‌اند. 🔹وجه پنجم آن هم «برخی از سلبرتی‌های هنری و ورزشی»‌اند که به صورت مداوم و روزانه تصاویر بی‌بند و باری آنان در فضای مجازی به نمایش گذارده می‌شود و حتی نوامیس خود را برهنه در مرأی و منظر دیگران می‌گذارند. رقابتی عجیب در «بی‌بند و باری و ولنگاری» و «ناموس‌نمایی» در میان اینان شکل گرفته است 🔹و بالاخره وجه ششم این مکعب فساد، «یله‌گی و رهایی بازار مد و مدل و لباس‌های مردانه و زنانه» است؛ به گونه‌ای که بسیاری از زنان عفیف و پاکدامن برای تهیه یک مانتو و روسری مناسب از بازارهای پوشاک کشور حقیقتا در رنج و عذاب‌اند. اما شاهد فراوانی بیش از اندازه در بازار لباس‌های جلف و بدن‌نما و .... هستیم. 🔻راه مبارزه با این تهاجم ترکیبی و هجوم مکعبی نیز اقدام ترکیبی و دفاع معکبی است. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شاهکاری از معماری ایرانی اسلامی. 🔹متأسفانه معماران کنونی ما، به شدت تحت تأثیر فضای «مدرنیسم» و «پست مدرنیسم» هستند و از اصالت‌های فرهنگی و فلسفی «معماری اسلامی» کاملاً غافلند. 🔹نباید فراموش کرد که معماری عبارت است از «هنر مدیریت فضا» به منظور «مدیریت رفتاری که در آن فضا صورت می‌گیرد». بنابراین معماری یک «هنر فرهنگ‌ساز» است. هم عالمان و فیلسوفان مسلمان در دوران اخیر از این مباحث فاصله گرفته‌اند و هم معماران دانشگاهی ما از اصالت‌های خود و «فلسفه خودی» بی‌بهره‌اند. 🔹راه رفع این مشکل در وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباطات علمی عالمان دین و فیلسوفان اسلامی از یک طرف و معماران و شهرسازان از طرف دیگر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷آیا «قانون حجاب و عفاف» عامل «بی‌حجابی و بی‌عفتی» است؟! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️در این اوضاع آشفته رقابت مدعیان روشنفکری و برخی از گروه‌های سیاسی بدنام، در غیرت‌ستیزی و عفت‌سوزی و هویت‌زدایی از جامعه ایرانی اسلامی به بهانه مسأله پوشش زنان و مردان، یکی از مدعیان رکیکه‌گوی روشنفکری را دیدم که گفته بود هم مخالف «حجاب اجباری» بود و اگر الان می‌بود به «کمپین نه به حجاب اجباری» می‌پیوست! مستند او برای این ادعا جمله‌ای از کتاب فیه ما فیه مولوی است که می‌گوید: «هر چند زن را امر کنی که پنهان شود، او را دغذغة خود را نمودن بیشتر شود و خلق را از نهان شدن او رغبت به او بیش گردد. پس تو نشسته‌ای و رغبت را از دو طرف زیادت کنی، و پنداری که اصلاح می‌کنی. آن، خود عین فساد است. اگر او را گوهری باشد که نخواهد که فعل بد کند، اگر منع کنی یا نکنی او بر طبع نیک و سرشت پاک خود خواهد رفت و اگر به‌عکس این باشد، باز همچنان بر طریق خود خواهد رفتن. منع، جز رغبت افزون نمی‌کند.» 🔻در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: اولاً، بدون شک ملاجلال‌الدین بلخی یکی از بزرگ‌ترین عارفان و عالمان اسلامی بوده و هست. اما بزرگی او به معنای عصمتش نیست. خطاهای فاحش و نابخشودنی در اندیشه‌ها و رفتارهای منقول از او وجود دارد. ثانیاً، در اینجا مولوی به این دلیل که انسان‌‌های بدذات و بدگوهر را نصیحت‌پذیر نمی‌داند می‌گوید که «بدحجابان به این دلیل که بدذات و بدگوهرند»، نصیحت و موعظه آنها فایده‌ای ندارد. این کجا و دفاع از بدحجابی و پیوستن به کمپین نه به حجاب اجباری کجا! ثالثاً، حتی اگر مولوی هم مخالف این حکم اجتماعی اسلام باشد، قطعاً به خطا رفته و سخنی ناصواب گفته است. رابعاً، این سخن مولوی (که به نحو مطلق می‌گوید: «منع، جز رغبت افزون نمی‌کند». (فیه ما فیه) و چون چنین است پس توصیه زنان به عفت‌ورزی فایده‌ای ندارد. آنان اگر گوهرشان گوهری عفیفانه باشد، ما چه بگوییم و چه نگوییم عفت‌ورزی خواهند کرد و اگر گوهرشان بد باشد، باز هم چه بگوییم و چه نگوییم نه تنها عفت‌ورزی نخواهند کرد! بلکه منع ما و نهی از منکر ما موجب رغبت بیشتر آنها به بدی‌ها خواهد شد! این سخن با این کلیت، به طور قطع و یقین نادرست است.) نه تنها با وظیفه واجب «امر به معروف و نهی از منکر» که از قطعیات و ضروریات دین است، در تضاد و تعارض است؛ بلکه عملاً نتیجه‌ای جز آنارشیسم اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی نخواهد داشت. 🔻آیا منع ادیان از گناه، رغبت به گناه را افزون می‌کند؟ آیا وقتی خدای متعال می‌فرماید «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلا» (اسراء، ۳۲) موجب زیادت زنا در جامعه می‌شود؟ 🔻آیا وقتی خدای متعال می‌فرماید: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون»‏ (اعراف، ۳۳) این نواهی موجب فزونی رغبت به فواحش و گناه و ستمگری و سخنان نادرست می‌شود؟ 🔻آیا وضع قوانین و مقررات اجتماعی مثل منع عبور از چراغ قرمز، عامل قانون‌شکنی و تخلفات راهنمایی رانندگی است؟ 🔻آیا راه جلوگیری از قانون‌شکنی، برداشتن قانون یا تغییر قانون بر اساس میل و خواست تک‌تک افراد جامعه است؟ eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضرورت «خودآگاهی تاریخی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻منظور از خودآگاهی تاریخی عبارت است از «آگاهی از تاریخ ملت و جامعه خود» و «آگاهی از فراز و فرودهای اجتماعی ملت خود» 🔻جامعه‌ای که خودآگاهی تاریخی نداشته باشد و از آنچه که بر جامعه و کشور و زبان و فرهنگش گذشته است، آگاهی نداشته باشد، مبتلا به بدترین بیماری ذهنی یعنی «آلزایمر جمعی» است. قطعاً هیچ آینده امیدبخشی برای چنین جامعه‌ای قابل تصویر و تصور نیست. او هیچ پایگاهی برای بازگشت و هیچ ایستگاهی برای حرکت ندارد. چنین جامعه‌ای دائماً در حال حرکت و تلاش است اما «حرکت به سوی ناکجاآباد» و «تلاش در جهت رسیدن به مقصدی نامعلوم». 🔻به تعبیر هانری کربن جامعه‌ای که دائماً دنبال امر جدید باشد و ادعا کند که فقط و فقط به امور تازه علاقمند است «نشانه ابتلا به فراموشی‌ای است که دیدگان او را بر وقایع و حقایق گذشته خود می‌بندد.» 🔻به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب، کراراً به «مطالعه تاریخ» سفارش می‌کند. ایشان در یکی از توصیه‌های خود می‌فرماید: «نسل امروز باید از تاریخ کشورش اطّلاع داشته باشد؛ بخصوص از زمان مشروطیت به این طرف را بداند ... باید بدانید که کشور شما در چه موقعیتی قرار داشته و دارد. شما باید به خصوص تاریخ رژیم گذشته را بدانید. نسل امروز ما درست نمی‌داند که انقلاب اسلامی چگونه این کشور را از چنگال آن رژیم خلاص کرده است ... شما باید تاریخ کودتای رضاخان در اسفند ۱۲۹۹، بعد رسیدنش به سلطنت در ۱۳۰۳، بعد جانشین شدن محمدرضا را بدانید.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹