🟢حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸چکیده سخنرانی در همایش ملی «حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم»
🔹امنیت غذایی بر اساس یک تعریف مشهور یعنی «دسترسی همه مردم جامعه به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن جسمی سالم». این موضوع همواره مورد توجه بشر و نظامهای سیاسی و مدیریتی بوده است. در اسلام نیز به طور ویژه مورد تأکید قرار گرفته است. به عنوان مثال، در روایتی از #پیامبر_اکرم(ص) چنین میخوانیم:
مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ عِنْدَهُ ثَلَاثٌ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ فِي الدُّنْيَا مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى مُعَافًى فِي بَدَنِهِ آمِناً فِي سَرْبِهِ عِنْدَهُ قُوتُ يَوْمِهِ فَإِنْ كَانَتْ عِنْدَهُ الرَّابِعَةُ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْإِسْلَامُ؛
کسی که سه چیز را داشته باشد، وقتی روز خود را به شب میرساند، همه نعمتهای دنیا را دارد:
یک. (سلامت جسمانی) کسی که در جسم خود بیماریای نداشته باشد؛
دو. (امنیت روانی) از نظر درونی احساس امنیت کند؛
سه. (امنیت غذایی) خوراک روزش را هم داشته باشد.
سپس فرمود: اگر یک نعمت چهارمی را هم داشته باشد، او همه نعمتهای دنیوی و اخروی را خواهد داشت و آن «نعمت اسلام» است.
🔸این امور در واقع، از ضروریترین و اساسیترین نیازهای آدمیان هستند. که تأمین آنها نیز از مهمترین وظایف حکومت است. فلسفه و هدف اصلی حکومت تأمین این امور است. به همین دلیل کارآمدی و ناکارآمدی حکومتها هم بر اساس همین مسائل سنجیده میشود.
🔹اما مسأله امنیت و سلامت غذایی در نیم قرن اخیر و در سایه پیشرفتهای علمی در حوزه صنایع غذایی مورد توجه و حساسیت ویژهتری قرار گرفته است. با گسترش تکنولوژی به ویژه تکنولوژیهای ناظر به مواد غذایی و افزایش مصرف افزودنیهای شیمیایی، آفتکشها، آنتیبیوتیکها، هورمونها و امثال آنها در تولید مواد غذایی، شاهد اثرات سوء آنها بر سلامت جسمانی و حتی روانی جامعه شدهایم. آلودگی مواد غذایی به فلزات سنگین موجب نارسایی کلیوی و کبدی و ... میشود.
یکی از کسانی که از ۳۵ سال پیش مسأله امنیت و سلامت غذایی در کشور را مورد تأکید قرار داده است رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای، بوده است: ایشان در سال ۶۸ (۱۴ تیر) در دیداری که با عدهای کشاورزان داشتند فرمودند:
«ما که میخواهیم با ابرقدرتها و زورگوها و چپاولگرهای دنیا سینهبهسینه شویم و با آنها مقابله کنیم، باید اساسیترین و اصلیترین نیاز مردم و کشور، یعنی امر تغذیه را به نقطهی اطمینانبخشی برسانیم، و این جز با توجه به روستاها امکانپذیر نیست.»
در سال ۸۲ (۱۴ دی) نیز در دیدار جمعی از اصناف فرمودند:
«امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدفهای بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامدارىِ ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.»
حقیقتاً تلاشهای فراوانی هم در این جهت صورت گرفته است، به ویژه در دولت سیزدهم که عزم خود را بر خودکفایی در تأمین زنجیره مواد غذایی کشور جزم کرده است، در عین حال غفلتها و کوتاهیهایی را هم در بخشهایی یا در زمانهایی شاهد بودهایم. به عنوان مثال، بر اساس گزارش گمرک کشور در سال ۱۴۰۲:
اقلام اساسی شامل ذرت دامی، دانه سویا، برنج، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا و گندم در زمره ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار داشتهاند. که در مجموع از نظر وزنی ۴۸.۶ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۴ درصد از کل واردات کشور بوده است.
میزان واردات ۲۵ قلم کالای اساسی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴.۷ میلیون تن و به ارزش۱۹.۵ میلیارد دلار بوده است. که ۶۳.۴ درصد از وزن و ۲۹.۴ درصد از ارزش کل واردات را بهخود اختصاص داده اند. در بین اقلام اساسی وارداتی اگر صرفاً اقلام خوراکی را لحاظ نماییم: ۲۳.۵ میلیون تن (۶۰ درصد از کل واردات کشور از لحاظ وزن) به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار (۲۲ درصداز کل واردات کشور از لحاظ ارزش) بوده است.
این اعداد و ارقام نشان میدهد به تلاشی مضاعف برای تأمین امنیت غذایی نیازمندیم. شاه کلید تامین امنیت غذایی از منظر حکمرانی، خودکفایی است. برای برای وصول به آن نقطه، همه بخشهای تقنینی و اجرایی کشور، مجاهدانه و محققانه تلاش کنند.
🔻در پایان تذکر این نکته را هم لازم میدانم که برای تأمین امنیت غذایی افزون بر توجه به وظایف حاکمیت، چارهای جز تقویت مطالعات انسانی درباره مسائل زنجیره تولید تا مصرف مواد غذایی نداریم. و الا به صرف تدوین آییننامه و وضع قانون یا تحقیقات درباره بذرهای پرمحصول و آبیاری قطرهای و زیرسطحی و امثال آن قطعاً موفق نخواهیم شد.
#سلامت
#امنیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چند بیادبی چنین فردی ارزش مواجهه را ندارد، اما بازنشر این سخنان سخیف و سفیهانه این مدعی گزافهگوی روشنفکری را از آن جهت لازم دانستم که اندک افرادی که هنوز گمان میکنند چنین افرادی بویی از انصاف و اخلاق در وجودشان هست و بیطرفانه درباره مسائل اجتماعی و دینی و فرهنگی به قضاوت میپردازند، متوجه شوند که جهالت و سفاهت و نفرت از حقیقت، چگونه میتواند در ظاهری آرام و در قامتی روشنفکرانه به نمایش گذاشته شود.
برای این قماش مردمان، فقط و فقط ارزشهای غربی مهم است و بس. اگر کسی سراسر عمر خود را وقف خدمت و عزت این مردم کند، اما به لیبرالیسم بیاعتماد و بیاعتنا باشد، از نگاه اینان هیچ ارزشی ندارد! چون قطب و قبله ذهن و ضمیرشان اومانیسم و لیبرالیسم است. اینان همان کسانیاند که حاضر نیستند حتی یک جمله علیه جنایات صهیونیستها بر زبان جاری کنند؛ اما چنین بیباکانه علیه پاکترین و مخلصترین و خدومترین و پرتلاشترین و عزیزترین رئیس جمهور ایران اسلامی سخن میگویند!
#روشنفکری
#ملکیان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«رئیسی شهید»، معیار «انتخاب» و «سنجش عملکرد» دولتمردان گام دوم انقلاب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قرآن کریم «ایمان» و «عمل صالح» را عامل اصلی محبوبیت اجتماعی میداند:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا؛(مریم، ۹۵)
این بدان معناست که بدخواهان و طعنزنان به هر میزان هم که ابزارهای تخریبی در اختیار داشته باشند و به هر میزانی که بتوانند افکار عمومی را نسبت به مؤمنان و خیرخواهان و نیکوکاران بدبین کنند، نهایتاً خدای متعال اوضاع را چنان تدبیر میکند که پاداش این جهانی ایمان و عملصالح یعنی محبوبیت اجتماعی (و در نتیجه ماندگاری و الگوشدن) محقق شود.
تشییع میلیونی و بینظیر پیکرهای سوخته شهدای خدمت به ویژه سیدالشهدای خادمان انقلاب و ولایت در تبریز و قم و تهران و بیرجند و مشهد نشان داد که خداوند مزد اخلاص و خستگیناپذیری آیتالله رئیسی در خدمت به مردم را ماندگاری ابدی و الگوشدن او در نظام مدیریت جهانی قرار داده است. بدون تردید خدمترسانی و محرومیتزدایی و مظلومنوازی «رئیسی شهید» بیش از «رئیسی زنده» خواهد بود.
پیکر سوخته آیتالله رئیسی در راه خدمت به مردم، انرژی و نیرویی در انقلاب اسلامی دمیده است که تا سالیان سال پرشتاب به حرکت خود ادامه خواهد داد.
«رئیسی شهید»، معیار «انتخاب» و «سنجش عملکرد» دولتمردان گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود. تا دهها سال آینده «رئیس واقعی دولت» در جمهوری اسلامی، آیتالله رئیسی خواهد بود.
#مدیریت
#انقلاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
بیان خطوط کلی پیام رهبر انقلاب به مجلس خبرگان .mp3
15.91M
🎤احمدحسین شریفی
🔷موضوع:
🔸ترسیم خطوط کلی پیام رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری
#سیاست
#فلسفه_سیاسی
#خبرگان_رهبری
#مردمسالاری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، شش هدف مهم و کلیدی حکمرانی اسلامی را اینگونه ترسیم کردند:
1.برقراری «عدالت»؛
2.حفظ و ارتقاء «کرامت انسان»؛
3.«آبادی زمین»؛
4.«پُربار کردن زمان»؛
5.شکلدهی به «زندگی توحیدی»
6.زمینهسازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا».
🔻به باور این بنده، از مهمترین کارویژههای اجتماعی و علمی یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، تشریح و تبیین این اهداف و تبیین تمایزات نظام سیاسی اسلامی و قرآنی با نظامهای سیاسی رقیب به ویژه لیبرال دموکراسی در سطوح و لایههای مختلف اجتماعی است.
🔹البته پیشتر درباره بسیاری از این اهداف مطالب خوبی نوشته شده و تحقیقاتی در قالب کتاب و رساله انجام گرفته است. اما تا جایی که بنده میدانم،
اولاً، مطالعات تطبیقی و مقایسهای (به ویژه با نظام لیبرال دموکراسی) در این خصوص بسیار اندک و انگشتشمار بوده است؛
ثانیاً، ادبیات تولید شده در این زمینهها، بیشتر ادبیات داخلی و غالباً حوزهای بوده است و نه ادبیات جهانی (که الان مهمترین وظیفه، تشریح جهانی این مفاهیم و موضوعات از منظر حکمرانی اسلامی است)
ثالثاً، مطالعات انجام گرفته بیشتر جنبه تئوریک و نظری محض دارد، و کمتر نگاه کاربردی و سیاستی به این نوع مطالعات انجام گرفته است. به تعبیر دیگر، بیشتر کتابخانهای بوده است تا مدیریتی و سیاستگذارانه.
رابعاً، کارهای انجام شده در خصوص «عدالت» و «کرامت انسانی» و «سبک زندگی توحیدی» و امثال آن، بسیار کمشمارتر و حتی کممحتواتر از آن است که بتواند نیازها و تقاضاهای موجود در این خصوص را پاسخ دهد و قوت و قدرت نگاه اسلامی به این موضوعات را نسبت به نگاههای اومانیستی و لیبرالیستی نشان دهد؛
و خامساً، برخی از این اهداف، مثل «پر بار کردن زمان» برای نخستین بار است که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یکی از اهداف مهم حکمرانی اسلامی، برجستهسازی شده است. به همین دلیل، نیازمند مطالعات تئوریک و کاربردی جدیٰتر و ضروریتری است. انتظار میرود اندیشمندان و دغدغهمندان نظام مردمسالاری دینی، و در رأس آنان، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری که مخاطب اصلی این پیام بودهاند، در این زمینه تبیینگری بیشتری داشته باشند.
#مردمسالاری
#حکمرانی
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«حکمرانی مردمی» در «مردمسالاری دینی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در ضمن پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، دو شیوه حکمرانی در نظام مردمسالاری دینی بیان کردند:
1️⃣«بهرهگیری از خِرد و تجربهی جمعی»
2️⃣«به کار گرفتن فکرها و زبانها و بازوهای کارآمد و گامهای استوار آحاد مردم».
🔻انتظار میرود که نه تنها یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان (که مخاطب اصلی این پیام هستند)، بلکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسؤولان محترم قوه قضائیه و همچنین قوه مجریه، کارگروههایی را به منظور اجراییسازی این دو شیوه حکمرانی تشکیل داده و در نهایت ساختارهای اجرایی مناسب برای مردمیسازی حکمرانی به ویژه در لایههای تصمیمسازی و تصمیمگیری طراحی کنند.
#مردمسالاری
#حکمرانی
#سیاست
#خبرگان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریت و تعلقات دنیوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیریت حتی بر سازمانهای بسیار کوچک، با حوادث و پستیها و بلندیهای فراوانی عجین است. هر از چند گاهی موجها و طوفانهایی متناسب با وضعیت و ظرفیت سازمانها پدید میآید، مدیر در صورتی میتواند از این امواج به سلامت عبور کند و سازمان را عبور دهد که دنبال منافع شخصی و صنفی و خانوادگی خود نباشد. قطع تعلقات دنیوی از شرایط لازم راهبری و مدیریت است.
به تعبیر بسیار زیبای اثیرالدین اَخسیکَتی* از شاعران قرن ششم و هفتم هجری:
بر شط حادثات برون آی زین لباس
کاول برهنگی است، که شرط شناور است
(دیوان اشعار، قصاید، قصیده ۱۷)
یعنی کسی میتواند هنرمندانه و پیروزمندانه در دریای حوادث شنا کند که تعلقات دنیوی نداشته باشد. و الا همچون کسی میماند که بخواهد با لباسهایی چند لایه شنا کند.
#مدیریت
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
*اخسیکت از شهرهای ماوراء النهر بوده است که در منطقه ازبکستان فعلی واقع شده است؛ که بعد از حمله مغول به طور کامل نابود شد و الان نیز چیزی جز خرابههایی از آن باقی نمانده است.
🌹
🟢کیفر ناسپاسی از نعمت فرصت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻ناسپاسی از «نعمت زمان» و «موهبت فرصت»، کیفرهای دنیوی و اخروی فراوانی را در پی دارد؛ شاید بتوان گفت یکی از بدترین و سختترین کیفرهای دنیوی آن، مشغول شدن به «کارهای بیهوده» و «بیثمر» است؛ کارهایی که هیچ منفعت و خیری در پی ندارد.
🔸آلبر کامو در «افسانه سیزیف» مینویسد:
«خدایان، سیزیف را محکوم کرده بودند که تختهسنگی را پیوسته و بیوقفه تا قلّهی کوهی بغلتاند. تختهسنگ که به قلّه میرسید با تمامیِ وزنِ خود به پایین میغلتید.
[و او میبایست این کار را برای همیشه تکرار کند.] خدایان اندیشیدند و بهدرستی به این نتیجه رسیده بودند که هیچ انتقام و مجازات و کیفری بدتر و بزرگتر و سختتر و وحشتناکتر از کارِ بیهوده و بیاُمید نیست.»
#مدیریت_زمان
#شکر
#کامو
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢دو آرمان اصلی جمهوری اسلامی در کلام رهبر انقلاب
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی خود با دانشجویان در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ دو آرمان کلی و اصلی جمهوری اسلامی را به این صورت بیان فرمودند:
یک. «اداره کشور به شیوه اسلامی»
دو. «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور»
و سپس از دانشجویان خواستند که در محافل و نشستهای فکری و مطالعاتی و ارتباطات با صاحبنظران معتقد به انقلاب برای نو به نو شدن راههای تحقق این دو عنوان، کار و تلاش کنید.
🔻در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان و همه دلبستگان حکمرانی اسلامی را ارائه و تبیین عالمانه و محققانه «طرح جامع و استوار و گرهگشای حکمرانی اسلامی» در گستره جهانی میدانند و میفرمایند:
«امروز فرصت تازهای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه دلبستگان آن، حقیقت این پدیده بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.»
#مردمسالاری
#حکمرانی
#سیاست
#خبرگان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢جهاد با نفس در عرصه پژوهش و تحقیق
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهاد از مقدسترین و ارزشمندترین مفاهیم اسلامی است. در ادبیات دینی هرگز اختصاصی به جهاد سخت و فیزیکی و نظامی ندارد. بلکه در همه عرصههای زیست انسانی میتوان برای آن مصداقیابی کرد.
رهبر معظم انقلاب از جمله اندیشمندانی است که بیش از هر کس دیگری عرصههای زیست جهادی را ترسیم کرده است. فقط در بیانیه گام دوم نوزده بار این واژه را با ترکیبهای مختلفی به کار برده است.
این حکیم فرزانه، در تشریح جهاد با نفس در حوزه علم و پژوهش میفرماید:
«جهاد با نفس یعنی شب تا صبح را روی یک پروژهی تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید؛ یعنی از تفریحتان، آسایش جسمانیتان، فلان کار پرپول و پردرآمد بزنید و در محیط علمی و تحقیقی و پژوهشی صرف وقت کنید تا یک حقیقت زنده علمی را به دست بیاورید.» (۲ تیر ۱۳۸۹)
#جهاد
#پژوهش
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢خبرگان رهبری و جهانیسازی حکمرانی اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر فرزانه انقلاب در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، دو وظیفه علمی و عملی مهم اعضای محترم مجلس خبرگان را متذکر شدند:
1️⃣ تبیین جهانیِ «تجربهی شکست خوردهی نظامهای مدّعیِ عدالت یا آزادی ولی بیگانه از معنویّتِ دینی» و تشریح «نفاق و ریاکاری و ستمگری مدعیان آزادی و حقوق بشر» با نشان دادن «ظلم و تبعیض و فساد فزاینده»ای که محصول این نوع نظامات سیاسی بوده است؛ مثل نفاق و دورویی و دروغ نظامهای لیبرالی در قضیه غزه و «نسلکشی بیرحمانهی رژیم غاصب صهیونیست و کشتار هزاران کودک و زن و مرد بیدفاع و غیر مسلّح، و آنگاه پشتیبانی و حمایت حکومتهای به اصطلاح لیبرال غربی از این گرگ خونخوار،» و همچنین تشریح پیامدهای نظامات لیبرالی در
۱. «نابودی امنیّت اخلاقی»،
۲. «سستی بنیان خانواده»،
۳.«فروکاستن از شرافت زن و از جایگاه همسری و مادری»،
۴.«غلبهی جهتگیریِ مغرضانه بر آگاهسازی صادقانه در رسانهها»
۵. و «بسیاری از گرههای کور دیگر»ی که در گسترهی نفوذ این نظامها پدید آمده است.
تشریح و تبیین درست و عالمانه این مسائل میتواند «معنی آزادی و حقوق بشر غربی را برای وجدانهای بیدار آشکار سازد.»
2️⃣ارائه و تبیین عالمانه و محققانه «طرح جامع و استوار و گرهگشای حکمرانی اسلامی» در گستره جهانی است. «امروز فرصت تازهای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه دلبستگان آن، حقیقت این پدیده بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.»
🔻شهدای «پرواز اردیبهشت» و در رأس آنها سیدالشهدای خدمت آیتالله رئیسی از بهترین الگوهای عملی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بودند که عملاً حقیقت حکمرانی اسلامی و مردمسالاری دینی را به جهانیان نشان دادند.
#مردمسالاری
#حکمرانی
#سیاست
#خبرگان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سخني با نمايندگان مجلس جديد: «شاخص عملي مشورت و نظم باشيد»
✍️احمدحسين شريفي
🔹نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به يک معنا ميتوان عصارة فضايل و همچنين رذايل ملت دانست. اين 290 نفر در مجموع منتخبان ملت هستند. عصارة وضعيت موجود فکري و فرهنگي ملت و همچنين بيانگر خواستهها و مطلوبات آنهايند. اخلاق آنها، نشانة اخلاق ملت، فرهنگ آنها نشانة فرهنگ ملت، ادب آنها نشانه ادب ملت، نظم و قانونپذيري آنها نشانه نظم و قانونپذيري ملت و اولويتهاي آنها نشانة اولويتهاي ملت است. خطوط کلي و محورهاي اصلي فعاليتها و انتظارات از مجلس يازدهم به خوبي در پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت افتتاحية مجلس يازدهم ذکر شده است. اميدوارم مجلسيان، براي عزت و آبرو و حفظ جايگاه اينجهاني خودشان هم که شده است به آنها توجه کنند.
🔹بنده ناچيز هم به عنوان یکی از موکلان این نمایندگان، چند نکته ريز و جزئي را که البته معتقدم از سنخ همان «کوچکهاي بزرگ» هستند، متذکر ميشوم، اميدوارم که مورد توجه قرار گيرد:
1.ميانگين غيبت نمايندگان دورة دهم مجلس در جلسات بررسي طرحها و لوايح در صحن مجلس، 72 غيبت در هر جلسه بوده است! يعني حدود يک چهارم آنها در هر جلسهاي غايب بودهاند! [مقايسه کنيد با مجلس ايالات متحده آمريکا که ميانگين غيبت نمايندگان، يک نفر است!!] به هر حال، اگر در جلسات علني و غيرعلني اين مجلس همه 290 نفر نماينده مجلس حضوري فعال و آگاهانه داشتند، ميتوان به چنين مجلسي اميدوار بود.
2.در هر رأيگيري در صحن مجلس دهم (براي لوايح يا طرحها) به طور ميانگين 35 نماينده مشارکت نداشتهاند! يعني در هيچ کدام از رأيگيريها شرکت نکرده بودند! يعني بود و نبود آنها هيچ تفاوتي به حال مجلس و ملت نداشته است! اگر در مجلس کنوني نيز چنين روندي ادامه يابد، ملت و مجلس، سرنوشتي مشابه چهارسال گذشته خواهند داشت.
3.از نمايندگان حاضر در صحن مجلس دهم، در هر رأيگيري به طور ميانگين 5 نماينده رأي ممتنع دادهاند! يعني نفياً يا اثباتاً هيچ دخالتي در روندهاي قانوني و نظارتي مجلس نداشتهاند. يعني بود و نبودشان با بود و نبود آن صندليهاي بيجان و بيشعور (و البته خوش رنگ و نرم مجلس)، فرقي نداشته است. اميدواريم در مجلس کنوني هيچ نمايندهاي نباشد که رأي ممتنع نسبت به لوايح و طرحها داشته باشد.
4.اگر تکتک نمايندگان مجلس در هر طرح و لايحهاي حضوري فعال و کارشناسانه و محققانه و مستند و منطقي و غيراحساسي نداشته باشند، نميتوان به اين مجلس اميدوار بود.
5.اگر به هنگام مخالفت يا موافقت نمايندهاي با طرح يا لايحهاي در مجلس، بقيه نمايندهها هم بالاتفاق و سراپا گوش و هوش بودند، ميتوان آن را مجلس «شوراي اسلامي» دانست. اما اگر هر کسي مشغول کار خود بود و جز مسؤول تنظيم وقت يا برخي از اعضاي هيأت رئيسه، کسي به سخنان آن نماينده گوش نداد، هرگز به چنين مجلسي نميبايد و نميتوان اميد بست. روز افتتاحية مجلس يازدهم نشان داد که اين مجلس از اين جهت، بعيد است تفاوتي با مجالس پيشين داشته باشد! در رسانههاي تصويري ديديم که به هنگام سخنراني رئيس جمهور، برخي از همراهان وي، مثل وزير خارجه، به خوابي عميق فرورفته بودند! و برخي از نمايندگان مجلس نيز در حال رفت و آمد ميان رديفها و صندليهاي مجلس و خوش و بش کردن با همکاران جديد بودند! باور کنيم که چنين رفتارهايي نه تنها اسلامي و انساني نيست که در شأن افراد عادي جامعه هم نيست چه رسد به مدعيان قانونگذاري و نظم و نظارت!
6.در روز اول افتتاحية مجلس يازدهم رفتارهاي عاميانه و سبکي از برخي نمايندگان مشاهده شد، رفتارهايي مثل عکس يادگيري يا سلفي با خود يا به تعبير برخي از آنها سلفي با خوديها و ارسال مستقيم آنها در کانالهاي ايتايي و تلگرامي و ... و امثال آن. چنين رفتارهايي در شأن نمايندگان مجلس نيست؛ چه رسد به نمايندگان مدعي انقلابيگري. افزون بر اين، نمايندهاي که از همين ابتداي کار در انديشه رفتارهاي ژورناليستي و توئيت نوشتن و امثال آن باشد، بعيد ميدانم ايده و طرحي براي اصلاح وضعيت اقتصادي و فرهنگي افسارگسيختة کشور داشته باشد.
7.و بالاخره اگر ديديم که به جاي آنکه همواره پوشهاي ضخيم از مستندات و تحقيقات مربوط به هر لايحه و طرحي در دست نمايندگان مجلس باشد، هر کدام در حال ور رفتن با گوشيهاي موبايلهاي خود هستند، بايد فاتحة قانون و قانونگذاري و نظارت جدی را در این مجلس هم خواند!
#مجلس
#نظم
#قانونگذاری
#مشورت
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔴سخني با نمايندگان مجلس جديد: «شاخص عملي مشورت و نظم باشيد» ✍️احمدحسين شريفي 🔹نمايندگان مجلس شوراي ا
این توصیهای بود که به نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نوشتیم که مع الاسف چندان مورد توجه قرار نگرفت! امیدواریم مورد توجه نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار گیرید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مجلس شورای اسلامی و فضیلت نظم و انضباط
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹رهبر حکیم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توصیهای بسیار مهم و کلیدی خطاب به نمایندگان محترم فرمودند:
«سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصهی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر مییابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّتپذیری و کار بیمنّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد.» (۷/ خرداد ۱۴۰۳)
در این جمله به اهم فضایل اخلاقی ناظر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره شده است که البته تحلیل و تبیین هر کدام از آنها نیازمند فرصتی فراخ است.
🔸در کنار اینها معتقدم که اگر نمایندگان محترم این دوره از مجلس بتوانند به صورت محسوسی یکی از فضایل اجتماعی و مدیریتی و ارزشهای ناظر به جلسات تقنینی و مشورتی را در درون مجلس نهادینه کرده و به نمایش بگذارند، کاری بسیار بزرگ و تأثیرگذار در فرهنگ عمومی انجام دادهاند: و آن فضیلت «نظم» و «انضباط» است:
1️⃣حضور در همه جلسات علنی و غیرعلنی مجلس؛ تشکیل جلسات مجلس با حضور همه اعضاء (۲۹۰ عضو): مع الاسف میانگین غیبت نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در جلسات بررسی طرحها و لوایح در صحن علنی مجلس، در مقایسه با مجالسی مثل آمریکا و اروپا، عدد شرمآور و بسیار بدی است! امیدواریم نمایندگان دوره دوازدهم نه به تأسی از مجالس غربیان، بلکه به تأسی از واپسین سفارش مولای پارسایان (وَ نَظمِ اَمرِکُم)، نظم در حضور را سرلوحه کار خود قرار دهند.
2️⃣حضور به موقع در جلسات(التزام به حضور منظم و به موقع): چنین نباشد که هر نمایندهای هر زمانی که دوست داشت در جلسه حضور پیدا کند و هر زمان هم که دوست داشت از جلسه خارج شود! (وضعیتی که متأسفانه تاکنون شاهد آن بودهایم!)
3️⃣حضور با آگاهی و مطالعه و توجه تام به مباحث و مسائلی که مطرح میشود: متأسفانه کراراً شاهد بودهایم که تعداد نه چندان کمی از نمایندگان مجلس، هیچ توجهی به سخنرانها و ناقدان یا مدافعان طرحها و لوایح ندارند؛ بلکه مشغول گفتگو با دیگر نمایندگان یا مشغول رد و بدل کردن پیام با موبایل و ... هستند! (حقیقتاً مشاهده چنین صحنههایی در مجلسی که باید عصاره فضایل ملت باشد، نه تنها موجب ناامیدی مردم و بیاعتمادی آنها به تصمیمات مجلس میشود که اساساً صحنهای شرمآور است)
4️⃣ممنوع کردن ورود موبایل به صحن علنی مجلس: (یک عمل بسیار زشت این است که عدهای از نمایندگان به هنگام سخن گفتن دیگران مشغول ور رفتن با موبایل خود هستند).
#مجلس
#نظم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آفت عادت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از سخنان حکمتآمیز رایج در میان سرخپوستان این است که: «آن قدر به یک چیز یا کار عادت نکن که دیگران بتوانند شکارت کنند»
این یک حقیقت است که انجام یک کار از سر عادت نه تنها نشاط و سرزندگی و لذت انجام آن کار را از انسان میگیرد که موجب روزمرهگی و در نتیجه شکار شدن وقت و فرصت و داشتههای انسان توسط «راهزنان درونی و بیرونیِ راه تعالی» میشود.
حتی عبادتی که از سر عادت انجام گیرد، کارکرد خودش را از دست میدهد. به تعبیر زیبای #صائب تبریزی:
از سر عادت مکن طاعت که این قدسینژاد
میشود شیطان پابرجا چو عادت میشود
و #امیرمؤمنان علیه السلام چقدر زیبا و حکیمانه فرمودهاند:
«آفَةُ اَلرِّيَاضَةِ غَلَبَةُ اَلْعَادَة؛ آفت خودسازى، چیرگى عادت است.»
#عادت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مکتب امام خمینی، عدالت و انتخابات
🖊احمدحسین شریفی
🔶از مهمترین اهداف همه پیامبران الهی تحقق عدالت است. تحقق عدالت از مهمترین شعارها و آرمانهای جمهوری اسلامی و یکی از مهمترین مؤلفههای مکتب امام خمینی(ره) نیز بوده است.
🔶کسی که به دیده انصاف بنگرد، نمیتوان انکار کند که جمهوری اسلامی علیرغم همه تحدیدها و تهدیدها و تحریمها و بیتجربهگیها و ...، تاکنون گامهای خوبی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی برداشته است؛ البته اگر وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب بسنجیم، واضح است که فاصلهای بلند و ژرف میبینیم.
🔶عدالت باید سرلوحه فعالیتهای همه ارکان حکومت اسلامی باشد، اما تردیدی نیست که مهمترین رکن در مقوله تحقق عدالت، قوه مجریه و شخص رئیس جمهور است. اگر یک رئيس جمهور، اگر حقیقتاً باور به عدالت داشته باشد و تحقق عدالت را سرلوحه همه برنامههای خود بداند، و افزون بر آن دانایی و توانایی و ظرفیت لازم برای حرکت در این صراط مستقیم را داشته باشد، قطعاً گامهای بلند دیگری در حرکت به سوی این قله و آرمان حکومت اسلامی برداشته خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای، در بیانیه گام دوم میفرماید:
«عدالت در صدر هدفهای اوّلیّة همة بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. ... جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است ... با این همه، اینجانب به جوانان عزیزی که آیندة کشور، چشمانتظار آنها است صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. ... اگر زمام ادارة بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد»
🔶نیازی به تأکید ندارد که انتخاب رئیس جمهور نیز در اختیار تکتک آحاد ملت است. این ما هستیم که با رأی خود مسیر و اولویت حرکت جامعه خود را مشخص میکنیم. این ما هستیم که با تصمیم درست خود میتوانیم سوخت ماشین عدالت را در کشور تأمین کنیم. امیر مؤمنان(ع) میفرماید:
«فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ؛ مردم اصلاح نشوند مگر به صلاح حاكمان، و حاكمان اصلاح نگردند مگر به استقامت مردم. پس زمانى كه رعيّت حقّ والى را ادا كرد، و والى هم حقّ رعيّت را رعايت نمود، حق ميان ايشان ارجمند گردد، و راههاى دين برپا شود، و نشانههاى عدالت اعتدال گيرد، و سنّتها در مجراى خود روان شود، و زمان آراسته و شايسته گردد، و به دوام دولت اميد رود، و مطامع دشمنان به يأس مبدّل گردد.»
#عدالت
#انتخابات
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢علوم انسانی اسلامی از ایده تا محصول
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای آنکه چرخهای کامل از «علوم انسانی اسلامی» داشته باشیم و بتوانیم آن را به عنوان جایگزینی واقعی و عملی برای علوم انسانی غربی ارائه دهیم نیازمند یک «فعالیت جامع و جمعی» هستیم. فعالیتی همهجانبه و فراگیر که بتواند همه چرخه «از ایده تا محصول» را مدیریت کند. برای این کار لازم است سه سطح از فعالیت را طراحی کنیم:
🔸سطح اول: مطالعات نظری، پژوهشی، معرفتی و فکری:
هیچگاه نباید از تولید علم و مباحث معرفتی محض و نظریهپردازیهای بنیادین در علوم انسانی غفلت کرد. هیچگاه نباید بحث درباره مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی را پایانیافته تلقی کرد. همواره باید افراد نخبه و توانایی باشند که در این زمینهها تفکر و تأمل کرده و بنیانهای معرفتی علوم انسانی را تقویت کنند.
البته در همین سطح باید از کارهای فردی عبور کرد. «بازی علم» یک «بازی جمعی و گروهی» است و نه فردی. یک علم، نظریه و تفکر، حتی اگر کاملترین فکر و نظریه باشد، زمانی میتواند در جامعهی علمی اثرگذار باشد که به «سنتی فکری و نظری» یا دستکم «جریانی فکری و نظری» تبدیل شود. و این کار جز با حضور پررنگ در مجامع علمی و گفتگو و بحث و نقد و در نتیجه گفتمانسازی محقق نخواهد شد.
🔸سطح دوم: مطالعات اجرائی، مدیریتی و کارگزاری:
در این سطح باید سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان عرصههای عمومی و اجتماعی و تقنینی را نسبت به علوم انسانی اسلامی حساس کرد. و الا حتی اگر بهترین و صائبترین ایدهها و نظریهها تولید شود اما نتواند مقبول تصمیمسازان و تصمیمگیران جامعه قرار گیرد، عملاً برای فردسازی و جامعهپردازی به کار نخواهد آمد.
🔸سطح سوم: مطالعات ناظر به بهرهمندان و ذینفعان:
«ایده» را باید به «محصول» تبدیل کرد؛ برای «تجاریسازی» ایده باید تلاش کرد. کارآمدی و کارآیی آن را باید به بهرهمندان و ذینفعان نشان داد. آن را باید به عرصه عمومی کشاند. تقاضای مردم نسبت به آن را باید بالا برد. و الا ایدهای که نتواند به عرصه اجتماعی ورود کند و نیازها و تقاضاهای واقعی مردم را پاسخ دهد، بود و نبودش برای عامه مردمان تفاوتی نخواهد کرد.
تجربه مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در علوم طبیعی و فنی و مهندسی، میتواند در علوم انسانی هم به کار آید. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد (که مشتمل بر هزاران شرکت دانشبنیان در حوزههای علوم طبیعی هستند) در کشور داریم. اما معالاسف تعداد انگشتشماری از آنها ناظر به علوم انسانیاند. و وقتی به علوم انسانی اسلامی میرسیم، میتوان گفت ورود قابل ذکری در این عرصه نداشتهایم. معتقدم که یکی از حلقههای فراموششده پروژه علوم انسانی اسلامی، همین حلقه است. یکی از اولویتهای انجمنهای علمی حوزه و مراکز علوم انسانی اسلامی در حوزههای علمیه و دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور باید ورود جدی به این عرصه باشد. باید در این خصوص سرمایهگذاری کرد. باید از ایدههای فناورانه و تجاریسازی علوم انسانی اسلامی حمایت کرد. باید راه را گشود.
#علوم_انسانی
#فلسفه_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸دریافت روح پیام رهبر فرزانه انقلاب توسط سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا!
🔻مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، با بازنشر متن پیام رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی نوشت:
«اگر آیتالله را راضی کردهاید، آمریکا را از دست دادهاید!»
معلوم میشود از نگاه مسؤولان آمریکایی نیز «ماهیت آمریکا» با ظلم و نسلکشی و غصب و قصابی زنان و کودکان عجین است!
#غرب
#آمریکا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آیتالله شاهآبادی و توصیههای سلوکی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مهمترین توصیههای سلوکی آیتالله شاهآبادی، آن عارف بینظیر دورانساز و آن محبوب دل خمینی کبیر، عبارت بودند از:
1.اخلاص؛
2.مراقبت؛
3.مداومت بر ذکر استغفار، صلوات و لااله الا الله؛
4.توسل به اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها و اباعبدالله الحسین سلام الله علیه.
🔹آيتالله نورالله شاهآبادی، فرزند مرحوم آیتالله محمدعلی #شاهآبادی، درباره روش سلوکی آن «عارف انقلابساز» میگوید:
«هرگز توصيه به رياضت نمیکردند و مقام رياضت را در اين جمله «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ» و در مراقبت هر چه بيشتر خلاصه میکردند. و ذکر خاصی را جز «استغفار» و «صلوات» و ذکر «لااله الا الله» تأييد نمیکردند.»
#عرفان
#سلوک
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این گوشهای از آزادی بیان در سوئد است، کشوری که روشنفکران غربزده در کشور ما آرزو میکنند ای کاش گاوی در چمنهای آن میبودند به جای آنکه انسانی در ایران باشند!
🔸تنها جرم این دانشجویان سوئدی این است که خواستار توقف ظلم و کودککشی و نسلکشی در #غزه هستند!
#روشنفکری
#غربزدگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹افراد و گروههایی که صرفاً به هدف کسب قدرت وارد عرصه #انتخابات میشوند تمام تلاش خود را برای هیجانی کردن فضا به کار میگیرند.
و برای این منظور، از تیمهای رسانهای و شگردهای جنگ روانی و الفاظ چندپهلو و جملات نیشآلود نیز بهره میگیرند.
🔸حفظ عقلانیت و مطالبه دلیل و دوری از هیجانات زودگذر شرط لازم برای یک انتخاب درست است.
🔻مواظب باشیم بر اساس هیجانات زودگذر، سرنوشت کشور را تعیین نکنیم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹نامزدهای ریاستجمهوری غالباً افرادی شناختهشدهاند. «کارنامه مدیریتی» آنان و طرفدارانشان و «سبک زندگی» آنان و فرزندان و اقوام و حامیانشان در مرآی و منظر همگان هست.
🔸پیشینه مدیریتی نامزدهای انتخاباتی در پایبندی به ارزشهایی چون «تواضع و فروتنی در برابر اصناف مختلف مردم»، «قاطعیت و صلابت در برابر دشمنان ملت»، «قانونمداری و پرهیز از ویژهخواری»، «فسادستیزی و فاسدگریزی»، «تلاش بیوقفه و خستگیناپذیری»، «مردمداری و مردمدوستی»، «محرومیتشناسی و محرومیتزدایی»، «ولایتمداری» و «انقلابیگری» پیش چشم همگان هست.
🔻پس نباید فریب «ژستهای تبلیغاتی» و «شوهای انتخاباتی» و «شعارهای توخالی» را خورد. باید توجه داشت که انتخاب رئیسجمهور یعنی انتخاب غیرمستقیم هزاران مدیر اجرایی کشور.
تجربه نشان داده است که اگر رئیسجمهوری کار خود را با قفل و کلید آغاز کند باید منتظر بود که مدیران منصوب او نیز به جای پرداختن به مسائل اصلی کشور، همه هم و غم خود را معطوف قفل و کلید کنند!
🔻باید مواظب بود که «غلبه عواطف» و «غلیان هیجانات» و «امواج احساسات»، «انتخاب عقلانی» جامعه را تحتالشعاع قرار ندهد.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«کارنامه» به جای «کارنما»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸ریاست جمهوری جای آزمون و خطا نیست؛ نمیتوان با «کارنمایی رسانهای» و «شعارهای بدون پشتوانه» زمام امور کشور را به «مدعیان بدپیشینه یا بیپیشینه» سپرد. باید «کارنامه» افراد را بررسی کرد.
🔻حتی «برنامه» به تنهایی کفایت نمیکند؛ زیرا برنامههایی که در خلأ نوشته میشوند، به احتمال زیاد کارآیی و کارآمدی لازم را ندارند. به برنامهای میتوان امید داشت که توسط «مردان میدان» نوشته شده باشد و دست کم موفقیت بخشهایی از آن در مقام عمل سنجیده شده باشد.
#انتخابات
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مطالبات امام خمينی(ره) از حوزههای علميه
🖊احمدحسين شريفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸#امام_خمينی(ره) در بند (ط) وصيتنامه (صحيفه امام، ج21، ص424-426) خود خطاب به حوزههای علميه چند نکته مهم را يادآور ميشود:
1️⃣از مهمترين شگردهاي مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههاي علميه خواهد بود: «يكى از راههاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزههاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزههاى علميه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسيدن يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مىباشد.»
2️⃣خطر روحانينمايان براي اسلام به مراتب از خطر مليگراها و روشنفکران مصنوعي بيشتر است؛ اينان «اگر مجال يابند از همه پرخطرتر و آسيب رسانترند».
3️⃣نفوذيها ممکن است دهها سال با مشي اسلامي و مقدسمآبي در حوزههاي علميه و در ميان مردم با صبر و حوصله زندگي کنند «و در موقع مناسب مأموريت خود را انجام مىدهند.»
4️⃣هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزههاي علميه نيست، و بايد نسبت به همه بخشهاي جامعه حساسيت ويژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازمتر حوزه هاى علميه است كه تنظيم و تصفيه آن با مدرسين محترم و افاضل سابقه دار است با تأييد مراجع وقت.»
5️⃣يکي از راههاي لازم و ضروري خنثيکردن نقشهها و توطئههاي دشمنان عليه اسلام و حوزههاي علميه در عصر حاضر «قيام براى نظام دادن به حوزه ها ... است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزه ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.»
6️⃣اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از ميراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقتها و ابتکارها و تحقيقها بر ميراث فقهي گذشتگان؛ و جلوگيري از انحراف از فقه سنتي که موجب سست شدن ارکان تحقيق و تدقيق خواهد شد.
7️⃣افزون بر فقه در ساير رشتههاي ديگري که مورد نياز اسلام و جامعه اسلامي است بايد افرادي تربيت شوند؛
8️⃣در رأس همه علومی که تعليم و تعلم آنها لازم است علوم معنوي اسلام است: «از بالاترين و والاترين حوزه هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى باشد.»
#حوزه_علمیه
#فقه
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نقش تربیتی حوزههای علمیه در کلام امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عالمان علوم دینی همواره و در همه ادیان و مکاتب جزو تأثیرگذارترین افراد بر فرهنگ عمومی بوده و هستند. در تاریخ اسلام و تشیع نیز نقش تربیتی و اجتماعی روحانیت همواره بیش از سایر اصناف و اقشار اجتماعی بوده است. در آموزههای اسلامی نیز تأکید ویژهای بر نقش اجتماعی عالمان دینی شده است و گفته شده است که پاداش و کیفر رفتارهای اجتماعی آنان به صورت مضاعف محاسبه میشود.
اگر حوزههای علمیه بتوانند مبلغان و مدیران بیشتری در طراز آیتالله رئيسی و آیتالله آلهاشم تربیت کند، آنگاه بسیاری از معضلات و مشکلات معنوی و اخلاقی و رفتاری در جامعه خودبه خود برطرف خواهد شد. دینگریزی و روحانیتستیزی بیمعنا خواهد شد. کمند جاذبه خیرخواهی، اخلاص، خوشدلی، دنیاگریزی و فضیلتخواهی و اخلاقمداری آنقدر محکم و قوی هست که حتی مخالفان را نیز گرفتار خود میکند.
🔸امام خمینی(ره) دراین باره خطاب با روحانیان و طلاب علوم دینی میفرماید:
«شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزهها به وظايف خود عمل نكنيد و در صدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهيد بود؛ ممكن است، العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كباير مىباشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. چنانكه اگر يك نفر هدايت يابد، به حسب روايت «بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مىتابد»
#امام_خمینی
#اخلاق
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹