🔴«علم» و «سعادت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸فيلسوفان و اخلاقپژوهاني مثل #سقراط و #افلاطون بر اين باور بودند که علم علت تامه #سعادت و وصول به کمال است. دانش را علت تامة کنش ميدانستند. اما از نگاه معارف قرآني و آموزههاي اخلاق اسلامي هرگز چنين نيست. برخي از عارفان اسلامي ميگفتند: «العلم حجاب الاکبر».
🔸علم به تنهايي نميتواند عامل سعادت و تهذيب نفس باشد. چه بسا علم، خود عاملي براي سقوط انسان باشد. #امام_خميني ميفرمود: «گاهى علم توحيد انسان را به جهنم مىفرستد؛ گاهى علمِ عرفان انسان را به جهنم مىرساند؛ گاهى علم فقه انسان را به جهنم مىفرستد؛ گاهى علم اخلاق انسان را به جهنم مىفرستد.» (صحيفه امام، ج19، ص134)
🔸البته تهذيب بدون علم هم ناشدني است. علم شرط لازم سعادت هست؛ اما شرط کافي آن نيست.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
جلسه نقد کتاب دانشنامه اخلاق کاربردي با حضور نويسنده و سرويراستار علمي کتاب (استاد احمدحسين شريفي) و دکتر مهدي اخوان، عضو هيأت علمي و دانشيار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائي (به عنوان ناقد)
گزارش تفصيلي اين نقد را ميتوانيد در اينجا دنبال کنيد👇👇
http://ethicshouse.ir/wp-content/uploads/2020/07/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%82%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A83.%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86.pdf
🔴قطع اين مرحله بيهمرهي خضر مکن(2)
ديدگاه آيتالله مصباحيزدي دربارة نياز به استاد اخلاق
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله #مصباحيزدي ميفرمايد هر سالکي در مسير ترقي به سوي کمال نهايي و قرب الهي نيازمند سه نوع برنامه است:
1. برنامهاي براي بهرهگيري از دانستهها و عدم غفلت از آنها؛
2. برنامهاي براي تقويت اراده معطوف به عمل؛
3. برنامهاي براي کاهش دلبستگيهاي غيرالهي.
🔸در همه اين سه برنامه، #سالک نيازمند بهرهگيري از استاد يا استاداني است که در اين مسير داراي تجربة زيسته باشند.
🔸اما هر کسي شرايط راهبري سالکان را ندارد. کسي ميتواند استاد سلوک باشد که:
1. خودش نزد استادهای فقیه و عامل زحمت کشیده باشد؛
2. بتواند اولویتها را در مسائل فردی و اجتماعی تشخیص دهد.
3. هرگز تابع هواي نفس و سلايق شخصي خود نباشد؛
🔸در عين حال، دو نکته مهم را متذکر ميشوند:
1. «انسان همانگونه که میتواند «خودآموز» و «خود تعلیم» باشد، میتواند «خودپرور» و «خود تزکیه» نیز باشد.» به همين دليل، اگر سالکي به استادي با آن ويژگيها دسترسي پيدا نکرد، «باید خودش زحمت مطالعه زیاد بکشد و کتابهای اخلاقی و مسائل دینی را خوب بررسی کند و به برنامهای مستمر و تدریجی برسد».
2. نيازمندي به استاد مربوط به همه مراحل تربيت اخلاقي و معنوي نيست؛ هر انساني خودش ميتواند پلههايي از نردبان ملاقات با خدا را طي کند. و نبايد براي پا نهادن بر روي هر پلهاي منتظر معلم و مربي باشد. «در بسیاری از مراحل و مراتب تزکیه و تکامل، نایل نشدن به آنها را نمیتوان به نبود استاد و مربی وابسته کرد. در این مراحل، آیات قرآن، احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و کتابهای علما و بزرگان #اخلاق و سیر و سلوک میتوانند جای خالی استاد را پرکرده و سالک را کفایت کنند.»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ديدگاه امام خميني(ره) دربارة ابوحامد غزالي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#امام_خميني در سه جا از آثار خود قضاوتهاي صريحي درباره #غزالي و پارهاي از آثار اخلاقي او دارد.
يک. در مقدمه شرح جنود عقل و جهل در نقد مهمترين کتاب اخلاقي غزالي يعني #احياء_علوم_الدين ميفرمايد: «كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.»
دو. در شرح چهل حديث ضمن نقد ديدگاه غزالي دربارة علم #فقه، به نقد شخصيت خود او هم اشارهاي ميکند. توضيح آنکه يکي از سخنان مشهور غزالي در احياء علوم الدين اين است که علم فقه را علمي دنيوي و فقيهان را هم از عالمان دنيا ميداند. امام خميني در نقد اين سخنان ميفرمايد: اولاً علم فقه نه تنها از علوم دنيوي، آنگونه که غزالي ميگويد، نيست؛ بلکه از عزيزترين علوم آخرت است و ثانياً، اين سخن غزالي معلول حب نفس و حب به آن چيزي است که به خيال خودش او اهل آن است، يعني علم #اخلاق به معناي متعارف و رسمي.
دو. در تقريرات فلسفه نيز در نقد کتاب احياء علوم الدين ميگويد: هر چند کتاب احياء علوم الدين کتابي علمي است که شقوق مختلفي براي مسائل اخلاقي ذکر کرده است، و نحوه ارتباط ميان صفات را به خوبي تشريح کرده است اما اين کتاب «کتابي اخلاقي نيست؛ چون خودش مرد اخلاقى نيست لذا نتوانسته عمل را به خواننده تزريق كند. مرد اخلاقى آن است كه حقايق را بيان كند و بگويد كه كدام شخص چه حرف متين اخلاقى حكيمانهاى زده است، ولى اين مرد پر كينه و عداوت با اينكه در كتابش كه اسمش را كتاب اخلاقى گذاشتهاند، از هر درويش بىپدر و مادرى نقل مىكند كه چه گفت، ولى از صادقين عليهما السلام با آن بيانات حكيمانهاى كه دارند سخنى نقل ننموده است، پس اين كتاب چه تأثيرى خواهد بخشيد؟»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔸اين کتاب حاصل درسگفتارهاي استاد شريفي براي دانشجويان دانشگاه مجازي المصطفي بوده است که در سال 1395 توسط دانشگاه مجازي المصطفي منتشر شده است.
🔸عناوين اصلي کتاب:
1. کليات و تعاريف
2. علل رويآوردن به معنويت و عرفان در عصر حاضر
3. مديريت معنويتگرايي جهاني
4. بررسي مکتب معنوي اشو
5. مباني نظري مکتب معنوي اشو
6. مکتب معنوي اکنکار
7. مکتب معنوي دالايي لاما
8. مکتب معنوي پائلو کوئليو
9. شيطانپرستي فلسفي
10. علل تأثيرگذاري عرفانهاي نوظهور
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
دکتر شریفی. نسبت منکاح و مطلاق به امام حسن(ع). افسانه یا واقعیت؟.mp3
14.52M
🔴موضوع سخنرانی:
منکاح و مطلاق بودن امام حسن(ع)؛ واقعیت یا افسانه؟
#پاسخ_به_شبهات
#امام_حسن
#مطلاق
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴نامهاي که شهيد باکري به فرماندهان و مسؤولان واحدهاي زير مجموعه خود مينويسد.
🔸محتواي نامه آنقدر گويا هست که نيازي به هيچ توضيحي جز ابراز شرمندگي و سرافنکندگي دربرابر عظمت بينش و بزرگي روح اين شهيد بزرگوار ندارد.
🔸از همه عزيزان ميخواهم دقايقي درباره اين نامه تأمل کنيد و بيانديشيد که چرا مسؤولان سياسي و اقتصادي و حکومتي ما چنين رويههايي را در پيش نگرفتند؟ و چگونه ميتوانيم چنين نگاهي را که الان هم در ميان دلسوزان اصيل انقلاب کم نيست، تکثير کنيم؟
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴تفاوت نگاه اجتماعي سعدي و حافظ
🖊احمدحسين شريفي
🔸#قسمت_اول
🔸#حافظ و #سعدي به عنوان دو انديشمند فرهنگساز، هر کدام بر بخشي از فرهنگ ما و آداب و رسوم ما و حتي داوريهاي اجتماعي و ديني ما تأثير گذاشتهاند. به اعتقاد بنده تفاوتهاي فراواني ميان نگاه اجتماعي سعدي و حافظ وجود دارد:
نگاه اجتماعي حافظ، نگاهي بسته، تکبعدي، اتهامزني به ديگران، خودپاکبيني و مبرا دانستن خود از هر عيب و نقصي و در نتيجه «غيردرسآموز» و نااميدکننده است؛ اما نگاه اجتماعي سعدي، نگاهي باز، چندجانبه نگر، خودناقصبين، دائماً در انديشه اصلاح خود بودن، «درسآموز از بديها» و اميدبخش است.
🔸مع الاسف بايد گفت که نگاه حافظي در ميان ما غلبه پيدا کرده است تا جايي که حتي سعدي را نيز به ناحق و نادرست به سود حافظ مصادره کردهايم. به عنوان مثال، سعدي ميگويد «غلط است آن چه مدعي گويد/ خفته را خفته کي کند بيدار» اما ما ايرانيان با حافظة حافظي خود مصرع دوم آن را گرفته و به ضربالمثل تبديل کردهايم! يعني چيزي را به سعدي نسبت دادهايم که سعدي آن را سخني غلط ميدانست!
براي مطالعه بخش دوم اين نوشتار اينجا را کليک کنيد (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/486 )
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد #علوي_بروجردي
🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي
🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبهاي دربارة #اقتصاد_اسلامي انجام دادهايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقولههايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعهشناسي اسلامي» و «روانشناسي اسلامي» و به طور کلي #علوم_انساني_اسلامي را انکار ميکنيد و ابراز ناراحتي ميکنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعهشناسي و روانشناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «#مرشد_معنوي » معرفي ميکنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» ميدانيد و در عين حال اعلام آمادگي ميکنيد که اگر کسي از اين ايدهها دفاع ميکند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و ميفرماييد: « #من_را_بايد_قانع_کنند ».
🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي ميکنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آمادهام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم.
🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانهاي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانهاي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانههاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلالهاي طرفين قرار گيرند.
🔸بنده مطمئنام که چنين گفتگوهايي ميتواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم.
🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴تفاوت نگاه اجتماعي حافظ و سعدي
🖊احمدحسين شريفي
براي مطالعه قسمت اول اينجا را کليک کنيد (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/484 )
🔸#قسمت_دوم
🔸در اينجا مناسب است براي آشنايي بيشتر با تفاوت نگاههاي اجتماعي #حافظ و #سعدي نمونههايي را بيان کنيم:
يک. حافظ حتي با خلوت و حريم خصوصي افراد هم کار داشت و ميگفت:
واعظان کين جلوه بر محراب و منبر ميکنند
چون به خلوت ميروند آن کار ديگر ميکنند
يا توبه را که امري دروني و باطني است، از توبهفرمايان نميپذيرفت!
مشکلي دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر ميکنند
يا در مقابل اين سخن سعدي که ميگفت:
گفت عالم به گوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
مدعي بود که:
عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس
که وعظ بيعملان واجب است نشنيدن
و يا ميگفت:
دور شو از برم اي واعظ و بيهوده مگوي
من نه آنم که دگر گوش به تزوير کنم
دو. سعدي ميگفت همانطور که خداي متعال يک کار خوب را دهبرابر پاداش ميدهد، تو نيز اگر يک هنر از کسي ديدي، چشم خود را بر ده عيبش بپوشان:
نکوکاري از مردم نيکراي
يکي را به ده مينويسد خداي
تو نيز اي عجب هر که را يک هنر
ببيني، ز ده عيبش اندر گذر
اما حافظ حتي عيوب نداشته يا کاملاً پنهان و مخفي افراد را آفتابي ميکرد و دائماً در پوستين ديگران بود! فراوان در نقد رياکاري ديگران سخن گفته است، در حالي که تشخيص آن در غايت دشواري است. زيرا ظاهر عمل ريايي و عمل مخلصانه هيچ تفاوتي نميکند، يعني اخلاص و ريا اموري کاملاً دروني و باطنياند.
سه. حافظ با مشاهده بيعملي بزرگان، ديگران را هم دعوت به بيعملي ميکرد:
مي خور که شيخ و حافظ و مفتي و محتسب
چون نيک بنگري همه تزوير ميکنند
اما سعدي چنين کاري را شرط مردانگي نميداند! و توصيه ميکند که نصيحت ديگران و سخنان نيک را آويزة گوش کن و در عمل به آنها بکوش حتي اگر گوينده به آنها عمل نکند:
گفت عالم بگوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
باطل است آنچه مدعي گويد
خفته را خفته کي کند بيدار
مرد بايد که گيرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر ديوار
چهار. بالاتر، آنکه سعدي ميگفت حکمت آن است که حتي از بيادبان هم ادبآموزي کنيم: «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بىادبان كه هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم.»
اما حافظ نه تنها منتقدان بلکه حتي ناصحان خود را با بدترين الفاظ خطاب ميکرد:
ناصح به طنز گفت حرامست مي مخور
گفتم به چشم و گوش به هر خر نميکنم
🔸نتيجه نگاه حافظي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي بيانعطاف، خودبرتربين، تکبعدي، بدبين و نااميد است؛ اما محصول نگاه سعدي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي منعطف، درسآموز، چندجانبهنگر، خوشبين و اميدوار به آينده است.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✅ استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
👇👇