eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️نقد 🖊«آيا خداوند دين نازل کرده است؟» بخش اول جناب محمد مجتهد شبستري در نوشتاري تحت عنوان «آيا خداوند دين نازل کرده است؟» که اخيرا از وي منتشر شده است، مي‌گويد يکي از پيش‌فرض‌هاي نادرست عالمان و فقيهان مسلمان اين است که گمان مي‌کنند خداوند چيزي به نام دين نازل کرده است. و مدعي است که منشأ مخالفت فقيهان مسلمان با اعلامية جهاني حقوق بشر همين باور است. در حالي که چنين پيشفرضي خلاف قرآن است. زيرا وقتي به قرآن مراجعه مي‌کنيم مي‌بينيم که هر چند 90 بار کلمة «دين» را در معاني مختلفي به کار گرفته است؛ اما «حتي یک آیه وجود ندارد که بگوید دین اسلام یا هر دین دیگر از سوی خدا نازل شده است. واژۀ دین در قرآن به آن واقعیت پایدار در عالم انسان‌ها اشاره می‌کند که همیشه به نام دین قابل اشاره و منشأ اثر بوده است و نه به واقعیتی که از عالم غیب به سوی انسان‌ها می‌آید. ... آنچه گویندۀ قرآن از مخاطبان خود می‌خواهد خالص کردن دینِ موجود نزد انسان‌ها برای خداوند است و نه قبول کردن دین نازل شده از سوی خدا.» خلاصه آنکه چيزي که قرآن از ما مي‌خواهد اين است که «اعلامية جهاني حقوق بشر» را مخلصانه و براي خدا معيار قرار دهيم و زندگي خود را بر اساس آن سامان دهيم. بررسي و نقد: واقعيت آن است که انسان گاهي در مقابل کساني که بديهيات را منکر مي‌شوند، حالت استيصال پيدا مي‌کند و نمي‌داند در پاسخ آنها چه بگويد و از کجا شروع کند و چگونه به آنها بفهماند که وجود مسأله‌اي که آن را انکار مي‌کني، امري بديهي است. در عين حال، چند نکته را دربارة ‌اين نوشتار بيان مي‌کنم. اولاً، منظور از ديني که خداوند نازل کرده است همين قرآني است که شما به آن استناد و استدلال مي‌کنيد؛ نه چيز ديگر. استدلالي که جناب شبستري براي اثبات مدعاي خود اقامه مي‌کند، مثل آن مي‌ماند که فردي ادعا کند کتاب «مکاسب» شيخ مرتضي انصاري، کتابي فقهي نيست؛ و در پاسخ به کساني که از او مطالبه دليل براي اثبات مدعايش را دارند بگويد: به اين دليل که کلمة «فقه» حتي يک بار هم در اين کتاب حجيم به کار نرفته است! اين مدعيِ نادان گمان کرده است که کتاب فقهي کتابي است که کلمه فقه را به معناي مورد نظر در علم فقه استعمال کرده باشد. ثانياً، بحث که روي کلمه دين و معناي کلمه دين نيست؛ آيا اين قرآن نيست که به صراحت مي‌گويد: «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ‏» (بقره 213) اساساً‌ دين همان تورات و انجيل واقعي و همين قرآن است؛ آنچه که خداوند نازل کرده است، همين جهان‌بيني و نظام ارزشي است که در قالب قرآن و کتاب حق الهي و به منظور حل اختلافات و ارائة راه هدايت و سعادت دنيوي و اخروي عرضه شده است. دين چيزي غير از اين نيست. دين يعني "ما انزل الله"؛ و مصداق ماانزل الله، همين قرآن با تمام محتوا و مضامين و مدلولات آن است. ناظر به همين است که خداي متعال مي‌فرمايد: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ‏» (مائده، 44) «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ‏» (مائده، 45)؛ «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون‏» (مائده، 47)؛ به تعبير ديگر، منظور از ديني که خداوند نازل کرده است، مجموعة باورها و ارزش‌هايي است که اصول و قواعد کلي آنها در قرآن کريم به عنوان قانون اساسي هدايت بشر، بيان شده‌اند: اعم از ارزش‌هاي فقهي و اخلاقي و سياسي و اقتصادي و حقوقي و اجتماعي و امثال آن است. خلاصه آنکه اين استدلال جناب شبستري يک استدلال مغالطي بزرگ است؛ که بنده در ميان بيش از 120 مغالطة مشهور و شناخته شده، هيچ نامي مناسب آن به ذهنم خطور نکرد؛ و شايد مناسب باشد آن را به نام خود ايشان نام‌گذاري کنيم: «مغالطه شبستري» و از اين پس براي همه استدلال‌هاي مشابه، آن را استعمال کنيم؛ مثلاً استدلال‌هاي کساني که فقه موجود را به اين دليل که خيلي از فروعات آن در قرآن نيامده است، فقه اسلامي نمي‌دانند، يا کساني که «علوم انساني اسلامي» را به اين دليل که در قرآن نامي از آنها ذکر نشده است، منکر مي‌شوند، مصاديقي از همين «مغالطة شبستري» بدانيم. ⁦✍️⁩احمدحسين شريفي 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🟣ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
✍️نقد 🖊«آيا خداوند دين نازل کرده است؟» بخش دوم البته يک حقيقت در نوشته جناب شبستري هست و آن اينکه بحث‌هايي مثل تفکيک دين از معرفت ديني، بحث از قلمرو دين، هرمنوتيک ديني، دين مخدوم و دين خادم، گوهر و صدف دين، ذاتيات و عرضيات دين و امثال آن که تحت عنوان روشنفکري ديني مطرح شده‌اند، همگي تقليدي ديرهنگام و بسيار ناشيانه از مسيحيت بوده است. به تعبير ايشان «اين آراء غالباً از الهيات مسيحي در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بيستم متأثر شده است اما آن چاره‌جويي‌ها در ارتباط با اعتقاد ويژة الهيون مسيحي درباب تفسير «کلمه خدا» (عيسي مسيح) انجام شده که نمي‌توان آنها را به الهيات اسلامي گسترش دهيم چون کلمه خدا در معناي مسيحي آن، ... در اسلام وجود ندارد. ... اين چاره‌جويي‌ها در حال حاضر در الهيات مسيحيت هم از کانون توجه متألهان برجسته بيرون رفته است» البته ساليان سال است اين سخن توسط روشنگران و روشن‌انديشان ديني گفته مي‌شد؛ اما مدعيان روشنفکري ديني و از جمله خود جناب شبستري، نمي‌خواستند زير بار آن بروند. همين که جناب شبستري هر چند بسيار ديرهنگام به چنين حقيقتي متفطن شده است، ارزشمند است. ⁦✍️⁩احمدحسين شريفي 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🟣ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
AUD-20200428-WA0001.mp3
21.08M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه :چیستی سبک زندگی (۱) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
✍️چالش‌ بزرگ انسان معاصر؛ فقدان تفکر فلسفي و عرفاني 🔸شايد بتوان گفت ريشة بسياري از مشکلات و معضلات انسان معاصر، فقدان تفکر فلسفي اصيل و همچنين بريدگي از عالم معني و ماوراء و ناآگاهي از ملکوت هستي است. رشد قارچ‌گونة مکاتب فلسفي و عرفاني در مغرب زمين و عدم پايبندي آنها به اصول و مباني محکم و متقن، موجي از نسبي‌گرايي و کثرت‌گرايي در عرصه‌هاي مختلف را پديد آورده است. 🔸امام خميني(ره)، به عنوان بزرگ‌ترين احياگر اسلام در دوران معاصر، معتقد بود راه نجات بشر از منجلاب ماديات، روي آوري او به تفکر فلسفي و به ويژه فلسفة صدرايي، و همچنين توجه به عرفان حقيقي، به ويژة عرفان ابن‌عربي است. به همين دليل، در نامه‌اي که براي ميخائيل گورباچف، رهبر اتحاد جماهير شوروري سابق، نوشت، اين دو مسأله را به او متذکر شد: «از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدر المتألّهين ... مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هر گونه انديشه، از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. ديگر شما را خسته نمى‏كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى‌الدين ابن‌عربى نام نمى‏برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اينگونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.» (صحيفه امام، ج21، ص225) ✅اما دريغ و افسوس که نه گورباچف و ساير سياستمداران نظام سلطه توانايي درک اين حقيقت را دارند و نه حتي انديشمندان و عالمان مغرب‌زمين مجال آشنايي با اين حقايق را يافته‌اند. و اين وظيفة دلدادگان حقيقت و عقلانيت را در جهاد علمي و حرکت معنوي در گسترة ‌جهاني، سنگين‌تر مي‌کند. ✍️احمدحسين شريفي https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🟣ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
AUD-20200429-WA0000.mp3
10.93M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : چیستی سبک زندگی(۲) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
✍️عزت فرهنگي و هويت اختصاصي 🖊احمدحسين شريفي 🔹«لباس» يکي از مظاهر و نمودهاي فرهنگي است. عزتمندي يا خودباختگي فرهنگي را مي‌توان در چهرة لباس مشاهده کرد. باورها و ارزش‌هاي هر فردي را در چهرة لباس او و در ظواهر او مي‌توان به مطالعه نشست: «از کوزه برون همان تراود که در اوست». 🔹به همين دليل اسلام، تأکيد زيادي بر مراعات ظواهر دارد. پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايد: «ليس مِنّا مَن‏ تَشَبَّهَ‏ بِغِيرِنا؛ از ما نيست کسي که با غير ما همشکلي مي‌کند.» يعني يک مسلمان و پيرو واقعي کسي است که از الگوهاي اسلامي تبعيت کند و به ظواهر اسلامي پايبند باشد. 🔹امام علي(ع) در اين باره مي‌فرمايد: «فَاِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ اِلاَّاَوْشَكَ اَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ؛ به درستي که اندک‌اند کساني که خود را شبيه قومى مى‏سازند، مگر اينكه اميد است از آنها شوند.» 🔹«همشکلي»، خواسته يا ناخواسته به «همدلي» مي‌انجامد و همدلي به «همزباني» و همزباني به «همفکري» و همفکري به «هم‌کيشي». شباهت در پوشش، به شباهت در روش و منش و نهايتاً به شباهت در باور و ارزش کشيده خواهد شد. امام صادق(ع) مي‌فرمايد: خَيْرُ لِبَاسِكَ مَا لَا يَشْغَلُكَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ يُقَرِّبُكَ مِنْ ذِكْرِهِ وَ شُكْرِهِ وَ طَاعَتِهِ وَ لَا يَحْمِلْكَ عَلَى الْعُجْبِ وَ الرِّيَاءِ وَ التَّزْيِينِ وَ التَّفَاخُرِ وَ الْخُيَلَاءِ؛ «بهترين لباس، لباسي است که تو را از ياد خدا غافل نکند، بلکه تو را به ياد و شکر و بندگي خدا نزديک کند. تو را به خودبزرگ‌بيني، ريا، فخرفروشي و خودستايي، سوق ندهد.» (مصباح الشريعه، باب13 في اللباس) ✍️احمدحسين شريفي 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🟣ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
هدایت شده از طرح ولایت
🔴 همه روزه در ماه مبارک رمضان با پخش زنده سخنرانی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در موضوعات اخلاقی و معرفتی همراه شما هستیم. سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی موضوع: علوم انسانی اسلامی زمان:پنجشنبه ساعت 13:45 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد فقیهی زمان: پنجشنبه ساعت 18 🔰 لینک پیوستن به صفحه رسمی مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در اینستاگرام جهت مشاهده پخش زنده: 🌐https://www.instagram.com/maab_iki?r=nametag 🔰 همچنین فیلم سخنرانی ها را در روزهای بعد در صفحات ایتاء، سروش، بله و روبیکا مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) می‌توانید دریافت کنید. 🆔 @maab_iki
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان دکتر الهی قمشه ای درباره فقه و موسیقی ✅«کليپي از جناب دکتر الهي قمشه‌اي در ن
AUD-20200430-WA0000.mp3
33.19M
🎤فایل صوتی 🔷 موضوع: اسلام، هنر و موسیقی 🔴 جلسه اول ⭕️فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴سفير ژاپن و درس تبرّي اقتصادي 🖊احمدحسين شريفي 🔹حدود ده سال قبل، در سفري که به يکي از دانشگاه‌هاي کشور داشتم، رياست محترم دانشگاه گفتند مسؤولان استان، سفير ژاپن در ايران را براي بررسي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک به استان خود دعوت کرده بودند؛ من هم در معيت استاندار و برخي ديگر از مسؤولان براي استقبال از او با ماشين‌هاي بنز به فرودگاه رفتيم؛ اما با کمال تعجب، آقاي سفير سوار ماشين نشد! و اظهار داشت من سفير ژاپنم و ميهمان شما؛ فقط سوار ماشين ژاپني و يا ايراني خواهم شد و نه ماشين آلماني! براي من ننگ‌آور است که سوار ماشين آلماني شوم! 🔹اين نمونه‌اي از تولّي و تبرّي اقتصادي است. 🔹بايد دانست که دو اصل اعتقادي تولّي و تبرّي، اختصاصي به مسائل اعتقادي و مذهبي و سياسي ندارند؛ بلکه جريان آنها در مسائل اقتصادي و فرهنگي اگر مهمتر از مسائل اعتقادي و سياسي نباشد، کمتر نيست. 🔹براي يک مسلمان، به ويژه مسؤولان نظام اسلامي، بايد ننگ‌آور باشد که از وسايل خارجي استفاده کنند. حتي اگر از کشورهاي دوست هم باشد؛ چه رسد به کشورهاي متخاصمي مثل آمريکا و انگليس و فرانسه؛ که از هيچ کوششي در تضعيف جمهوري اسلامي و تقويت ناامني‌هاي سياسي و اقتصادي در ايران فروگذار نمي‌کنند. 🔹اگر مسؤولان دولتي در انديشه اصلاح چنين فرهنگي نيستند و عملا هم در اين جهت حرکت نمي‌کنند، وظيفة من و شما سلب نمي‌شود؛ هر کدام از ما از همين الان تصميم بگيريم به اين دو اصل ديني در عرصة اقتصادي عمل کنيم و حتي‌الامکان جز از کالاهاي توليد داخل استفاده نکنيم، تا در نتيجه: 1️⃣هم به وظيفة ديني تولي و تبري اقتصادي، عمل کرده باشيم؛ 2️⃣هم گامي در جهت استفاده از کالاي ايراني و در نتيجه ايجاد اشتغال و توليد ملي برداشته باشيم؛ 3️⃣هم فرهنگ عزت‌ و غيرت اقتصادي خود را در عمل نشان داده باشيم؛ 4️⃣و هم بخشي از وظيفة خود را براي امتثال خواسته نائب‌المهدي در جهت «جهش توليد ملي» عمل کرده باشيم. ✍️احمدحسين شريفي 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🟣ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
AUD-20200501-WA0001.mp3
20.5M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : عوامل سبک ساز(۱) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
AUD-20200501-WA0004.mp3
39.28M
🎤فایل صوتی 🌷به مناسبت روز بزرگداشت شهید مطهری 🔷چیستی انسان از نگاه شهید مطهری 🔴سخنراني در جمع اعضاي هيأت علمي گروه کلام و فلسفه دين مجمع عالي حکمت اسلامي؛ در اسفند سال 1397 ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴عدم بازگشايي مراکز مذهبي: تدبير يا توطئه؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔸اگر آمارهايي که از تعداد مبتلايان به ويروس کرونا به صورت روزانه توسط وزارت بهداشت اعلام مي‌شود، درست باشد (که علي‌القاعده چنين است)؛ بايد پذيرفت که اين بيماري کاملاً تحت کنترل درآمده و نگراني‌هاي اوليه بابت فراگيري و شيوع افسارگسيخته آن برطرف شده است. 🔸بازگشايي مراکز مختلف، از مراکز تجاري و پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و استخرها و بازارها و امثال آن به دستور وزارت بهداشت، نشان مي‌دهد که مسؤولان وزارت بهداشت به آمار اعلامي خود اطمينان دارند و به اين باور رسيده‌اند که خطري از اين بابت، جان مردم را تهديد نمي‌کند؛ و الا کدام عاقل است که پارک‌گردي و استخر و بازارگردي را بر سلامت و جان مردم ترجيح دهد؟ 🔸متخصصان وزارت بهداشت در حضور رئيس جمهور و در جمع اعضاي ستاد مبارزه با کرونا براساس تحقيقات علمي نشان ‌دادند که سهم مراکز عبادي و زيارتگاه‌ها و مساجد در انتشار اين ويروس سهمي بسيار ناچيز و بسيار کمتر از نيم‌درصد بوده و هست. اين در حالي است که سهم مراکز عمده خريد و همچنين سهم وسايل حمل و نقل عمومي و ادارات دولتي و امثال آنها بعضاً نزديک به پنجاه درصد است. 🔸بر اساس اين داده‌هاي علمي و تحقيقي اساساً از ابتدا بستن مراکز عبادي و مساجد و زيارتگاه به نحو مطلق، کاري اشتباه و غير علمي بوده است. اما اصرار وزارت بهداشت بر تداوم اين کار، و سکوت مطلق در مقابل درخواست کارشناسان و عامه مردم براي ارائة منطق تداوم اين انسداد، ✅اولاً، مي‌تواند قرينه‌اي بر نفوذ نگاهي خاص در بدنة مديريتي وزارت بهداشت باشد: همان نگاهي که هيئات مذهبي و اماکن زيارتي را مرکز اشاعة افسردگي در کشور مي‌دانست (سخنان وزير بهداشت جناب دکتر نمکي)؛ همان نگاهي که به دروغ شهر مقدس قم را به عنوان مرکز شيوع اين ويروس در کشور معرفي مي‌کرد و نقشة سرطاني شيوع کرونا در کشور را با محوريت قم به نمايش مي‌گذاشت. (سخنگوي وزارت بهداشت جناب دکتر جهانپور). ✅ثانياً، به نظر مي‌رسد مسؤولان وزارت بهداشت، با تداوم سکوت و عدم پاسخ به انبوه بي‌شمار سؤالاتي که درباره عملکردشان وجود دارد، تلاش مي‌کنند مؤمنان و هيئات مذهبي و مسجديان را به آستانة عصبانيت و عصيان اجتماعي بکشانند و از اين طريق حاشيه‌اي جديد براي کشور و جامعة مذهبي و هيأت حسيني درست کنند؛ به احتمال زياد، همان جريان نفوذي، دنبال تهية خوراک تبليغاتي جديدي براي رسانه‌هاي معاند عليه دين و مذهب و مسجد و اماکن مقدس و ايجاد دوگانة‌ دروغين دين و سلامتي باشند. 🔸اما مسوؤلان محترم وزارت بهداشت بهتر از هر کسي مي‌دانند که اگر نبود همراهي عالمان دين و هيئات مذهبي و مسجديان، اين دولت که ناکارآمدي خود را در صحنه‌هاي مختلف در طول ساليان گذشته نشان داده بود، و حتي از توانايي مديريت قيمت‌گذاري بنزين نيز عاجز بود، هرگز نمي‌توانست بر اين بحران عظيم فايق آيد. 🔸به هر حال، پيشنهاد مي‌دهم، مسؤولان بالادستي هر چه سريع‌تر ضمن شناسايي نفوذي‌هاي احتمالی وزارت بهداشت و کساني که انسدادها و بازگشايي‌هاي کرونايي را مديريت مي‌کنند، پاسخي روشن و قانع‌کننده براي افکار عمومي در مورد اين نوع مديريت خود داشته باشند و پرسش‌هاي بي‌شماري که در اين زمينه هست را پاسخ دهند. ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴خديجة کبري: الگوي زندگي تعالي‌جويانه 🖊احمدحسين شريفي 🔸حقيقت‌طلبي، تکليف‌محوري، ولايت‌محوري، بردباري، پايداري و دوري از تجملات از جملة مهم‌ترين ابعاد وجودي حضرت خديجه است که او را به عنوان اسوه و الگويي جاودانه براي زنان و خانواده‌ها قرار داده است. 🔸از جملة‌ مهمترين ويژگي‌هاي سبک زندگي تعالي جويانة خديجه کبري مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: ‌1️⃣سلامت اقتصادي: از نظر اقتصادي جزء متمولين مکه به شمار مي‌رفت. مال التجارة فراواني داشت. اما هرگز از راه حرام اموال خود را کسب نمي‌کرد. عليرغم آنکه ربا گرفتن، در آن زمان امر فراگير و طبيعي بود، اما خديجه(س)، متأثر از آموزه‌هاي دين حنيف و جد اعلي خود، حضرت ابراهيم، هرگز ربا نمي‌گرفت. ‌2️⃣فضيلت اخلاقي: از نظر اخلاقي، حتي در آن محيط جاهلي همگان او را به عنوان زني عفيف و پاک‌دامن مي‌شناختند: به همين دليل يکي از القاب آن حضرت، «طاهره» بود. به تعبير برخي از مورخان: «وَ كانَتْ تُدْعى فِى الْجاهِليّة بِالطّاهِرَةِ لِشِدَةِ عِفافِها... .» ‌3️⃣شوهرداري و خانه‌داري: يکي از فضيلت‌هاي گم شده يا کم‌رنگ شده در جامعة ما همين است. اين باور که «جهاد زن، شوهرداري خوب است»‌ در جاهايي کم‌رنگ شده است. خديجه کبري(س) در اين زمينه يک الگوي تمام عيار است: اولين خانوادة اسلامي، خانوادة خديجه است. اين بانوي مکرم تلاش فراواني داشت تا در ساية تعاليم پيامبر(ص)، يک الگوي تمام عيار براي خانوادة اسلامي ارائه دهد: (1) درگير تجملات دنياي مادي نشدن؛ زندگي را بر محور ماديات تشکيل ندادن، بلکه ماديات را فداي زندگي کردن. در همان مراسم عقد و بعد از اجراي خطبة عقد وقتي پيامبر اکرم به سمت خانة ابوطالب مي‌رفت، وي خطاب به پيامبر گفت: «إلی بیتک. فبیتی بیتک و أنا جاریتک؛ به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم»؛ هرگز برتري مالي و مادي خود را به رخ همسرش نکشيد. (2) بي‌توقعي: در طول زندگي مشترک 24 سالة خود با پيامبر اکرم، خدمات بي‌نظيري را به آن حضرت داشت؛ آسيب‌هاي فراواني را متحمل شده بود؛ رنج‌هاي طاقت‌فرسايي را کشيده بود؛ بنابراين طرح برخي از انتظارات و توقعات امري طبيعي بود. اما آن حضرت هیچ‏گاه خواسته‏هاى شخصى خود را مستقیم بیان نمى‏كرد. حتي به هنگام وصيت، خطاب به پيامبر گفت: «یا رسول‏ الله! مى‏خواهم خواسته‏اى را توسط دخترم فاطمه به شما برسانم و شرم دارم آن را مستقیم بازگو نمایم.» پیامبر قدري دور شد، آنگاه خدیجه دخترش فاطمه را صدا كرد و به او گفت: «عزیزم! به پدر بزرگوار خود بگو كه مادرم مى‏گوید: من از قبر هراسناكم، دوست دارم مرا در لباسى كه هنگام نزول وحى به تن داشتى كفن كرده و در قبر بگذارى.»؛ ‌4️⃣تربيت فرزندي همچون فاطمه: نقش مادر در تربيت فرزند، از نقش پدر به مراتب بيشتر است. خديجه توانست دختري همچون فاطمه را تربيت کرده و تقديم بشريت کند. ‌5️⃣ولايت‌محوري: در برابر تصميمات رسول الله خاضع و خاشع بود. آنچه براي او مهم بود، تبعيت از ولي بود. اينکه بهره‌مندي اقتصادي داشته باشد يا سه سال زندگي در شعب ابي‌طالب را تجربه کند، براي او تفاوتي نمي‌کرد. رضايت ولي مهم بود. ‌6️⃣منزلت معنوي: در ساية تصميمات درست و انتخاب‌هاي صحيح و به برکت وجود مقدس پيامبر اسلام اين بانوي بزرگوار از نظر کرامت و منزلت انساني به جايي مي‌رسد که در شب معراج به هنگام بازگشت پيامبر اکرم، جبرئيل به او عرض مي‌کند که سلام خداوند را به خديجه ابلاغ کن! فَقالَ إقْرَءْ خَديجَةَ مِنْ رَبِّها السَّلامَ فَقالَ رَسولُ الله (صلي الله عليه و آله): يا خَديجَةُ هذا جَبْرَئيلُ يُقْرِئُكَ مِنْ رَبِّكِ السلامَ، قالَتْ خَديجَةُ: اللهُ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ عَلي جَبْرئيلَ السَّلامُ؛ پيامبر در وصف او فرمود: «خدا از ميان زنان، چهار زن را برگزيد: مريم، آسيه، خديجه و فاطمه را.» باز فرمود: «يا خديجه! اَنْتِ خَيْرُ أُمَّهاتِ الْمُؤْمِنينَ وَ اَفْضَلُها وَ سَيِّدةُ نِساءِ الْعالَمِينَ» ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
قسمت 4..(۱).mp3
23.5M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : عوامل سبک ساز(۲) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴برجسته‌سازي خوبي‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸متأسفانه جامعه ما، در سطوح عمومي، نخبگاني، سياسي، مديريتي و رسانه‌اي، تمايل شديدي به برجسته‌سازي بدي‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي و سياسي و مديريتي پيدا کرده است. 🔸بسياري از رسانه‌هاي (صوتي، تصويري و نوشتاري) کشور ما تمايل به ذکر نابساماني‌ها دارند، به برجسته‌سازي فرصت‌طلبي‌هاي عد‌ه‌اي معدود مي‌پردازند. 🔸به عنوان مثال، زيرميزي گرفتن تعدادي معدود از پزشکان را (هر چند کاري بسيار شنيع است) در سطحي وسيع اطلاع‌رساني مي‌کنند، اما هجرت‌هاي جهادي بعضاً چند ماهة صدها و بلکه هزاران پزشک را مورد توجه قرار نمي‌دهند. يا خطاي يک معلم در برخورد با دانش‌آموزي را در سطحي گسترده منعکس مي‌کنند، اما فداکاري‌ها و ايثارهاي هزاران نفر از معلمان، جايگاه مناسبي در رسانه‌ها پيدا نمي‌کند! 🔸اين در حالي است که 🔹اولاً، يکي از مهم‌ترين راه‌هاي مبارزه با بدي‌ها، «برجسته‌سازي خوبي»‌ها و انعکاس فداکاري‌ها، انصاف‌ها و امانت‌داري‌هاست. 🔹و ثانياً، خوبي‌ها و فضيلت‌ها در لايه‌هاي مختلف اجتماعي و مديريتي کشور ما، برخلاف بسياري از کشورهاي به ظاهر متمدن، به مراتب بيشتر از بدي‌ها و زشتي‌هاست. ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
نقد سخنان مهندس عبدالعلی بازرگان قسمت اول حقیقت و گستره امر به معروف از نگاه قرآن.mp3
44.34M
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی 🔴جلسه اول: حقیقت وگستره معروف در قرآن ⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي نکاتي را دربارة معنا و گسترة معروف و منکر از نگاه قرآن بيان مي‌کند و به نقد برداشت‌هاي رايج در اين باره پرداخته‌اند. استاد شريفي در اين سخنراني به نقد سخنان ايشان پرداخته و نکاتي را درباره حقيقت امر به معروف از نگاه قرآن بيان کرده‌اند 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
سخنرانی حسینیه الغدیر ج۴.mp3
43.14M
🎤فایل صوتی 🔷 موضوع: اسلام،هنر و 🔴 جلسه دوم و پایانی ⭕️فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
قسمت 5.mp3
22.93M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : اهمیت و جایگاه مطالعات وتحلیل سبک زندگی(۱) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴روان‌شناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان 🖊احمدحسين شريفي 🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسان‌ها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشه‌هاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است. 🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت،‌ شهرت يا علم، از موقعيت‌هاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد. 🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روان‌شناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد. 🔹در متون ديني ما، ده‌ها روايت دربارة شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان وارد شده است. 🔹از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان مي‌توان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد: 1.فريب‌کاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛ 2.توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش مي‌شود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ) 3.افتخار او به ملک و موقعيت‌هاي مادي‌اش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏) 4.اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ) 5.روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ) 6.بر ديگران منت‌ مي‌گذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ) 7.حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ‏ لَا يَسْتَحْيِي) 8.بدزبان است و بي‌وفا (اللَّئِيمُ‏ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ) 9.خدمت‌هاي ديگران به خود را انکار مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ) 10.به جايگاه بالاتري که مي‌رسد، حالاتش دگرگون مي‌شود (اللَّئِيمُ‏ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ) 11.اميد خير از او نمي‌رود و از شرش درامان نيستند (اللَّئِيمُ‏ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ) 12.با آزادگان دشمني مي‌ورزد (اللَّئِيمُ‏ يُعَادِي الْأَحْرَارَ) 13.آبروي خود را فداي موقعيت‌هاي مادي و دنيوي‌اش مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ مَنْ صَانَ مَالَهُ بِعِرْضِهِ) 14.قابل اعتماد نيست؛ (إِيَّاكَ أَنْ تَعْتَمِدَ عَلَى اللَّئِيمِ‏ فَإِنَّهُ يَخْذُلُ مَنِ اعْتَمَدَ عَلَيْهِ) 15.به هنگام قدرت، معايب او نمايان مي‌شود (دَوْلَةُ اللَّئِيمِ‏ تُظْهِرُ مَعَايِبَهُ) 16.به ميزاني که جايگاه او بالاتر مي‌رود، مردم را کوچک مي‌بيند (كُلَّمَا ارْتَفَعَتْ رُتْبَةُ اللَّئِيمِ‏ نَقَصَ النَّاسُ عِنْدَهُ)؛ 17.وعده‌هاي او امروز و فردا کردن و بهانه‌جويي است (وَعْدُ اللَّئِيمِ‏ تَسْوِيفٌ وَ تَعْطِيلٌ)؛ 18.بدرفتار، بداخلاق و بخيل است (يُسْتَدَلُّ عَلَى اللَّئِيمِ‏ بِسُوءِ الْفِعْلِ وَ قُبْحِ الْخُلُقِ وَ ذَمِيمِ الْبُخْلِ) 19.پيروزي او، موجب سربزرگي و طغيان مي‌شود (ظَفَرُ اللِّئَامِ تَجَبُّرٌ وَ طُغْيَانٌ)؛ 20.سنگدل و بي‌رحم است (مِنَ اللِّئَامِ تَكُونُ الْقَسْوَةُ) ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
WhatsApp Audio 2020-05-06 at 17.21.55.mp3
15.69M
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی 🔴جلسه دوم: امام حسین علیه السلام وامر به معروف ⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي نکاتي را دربارة گستره امر به معروف از نگاه امام حسین بيان مي‌کند. استاد شريفي در اين سخنراني به نقد سخنان ايشان پرداخته است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
قسمت 6.mp3
15.27M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : اهمیت و جایگاه مطالعات وتحلیل سبک زندگی(۲) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴نشانه‌هاي بزرگواري و کرم 🖊احمدحسين شريفي 🔹درباره‌ي کرم و بزرگواري، روايات فراواني وارد شده است؛ شاخصه‌هاي مختلفي براي تشخيص اين فضيلت ذکر شده است. در کتاب غررالحکم، روايات فراواني در اين زمينه از زبان مولاي بزرگواري علي‌ابن‌ابيطالب بيان شده است. 🔹امام علي مي‌فرمايد: «بزرگواري از جملة فضايل اخلاقي است؛ معدن خير و خوبي و برترين آقايي است». 🔹از مهم‌ترين نشانه‌هاي برخورداري از اين فضيلت، که در سخنان مولا ذکر شده‌اند، عبارت‌اند از: 1.تحمل کوتاهي‌هاي ديگران؛ 2.برعهدة گرفتن مسؤوليت‌هاي کلان؛ 3.توانايي کنترل زبان؛ 4.وفاي به پيمان؛ 5.تلاش در جهت رفع نيازمنديهاي ديگران؛ ✅انتظار مي‌رود، پژوهشگران حوزه‌ي اخلاق و روان‌شناسي در تبيين ابعاد، شاخصه‌ها و مؤلفه‌هاي «بزرگواري» به تحقيقات عميق بپردازند و ضمن ارائه‌ي مدل‌هايي براي تشخيص اين فضيلت، راه‌هاي اتصاف به آن را نيز ترسيم کنند. ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
1_328602353.mp3
11.34M
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی 🔴 قسمت سوم و پایانی: حدود اسلامی، برساخته های فقهی یا حقایق اسلامی؟ ⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي نکاتي را دربارة حدود اسلامی بیان کرده و بسیاری از آنها را برساخته های فقیهان دانسته است‌. استاد شريفي در اين سخنراني به نقد این بخش از سخنان ایشان پرداخته است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔷قسمت اول 🖊احمدحسين شريفي 1.دانش لازم و کافي دربارة‌ مسائل مختلف زندگي، آگاهي از مهارت‌ها و تکنيک‌هاي خوب‌زيستن و آگاهي از مهارت‌هاي حل مسأله و برخورد با مشکلات، سه شرط مهم برخورداري از يک زندگي خوب‌اند. 2.انسان اخلاقي همواره پيرو حقيقت است؛ حتي اگر بر ضرر او باشد. 3.عليرغم همة سختي‌ها و شکست‌ها، هرگز اميد خود را از دست نمي‌دهد؛ از دست دادن اميد، يعني تن دادن به فرومايگي و پوچي. 4.با مخالفان خود، هر اندازه هم بي‌انصاف باشند، با عقلانيت برخورد کنيم؛ هرگز به شيوه‌هاي غيراخلاقي آنها متوسل نشويم. 5.از پذيرش يا انکار اکثريت، باک نداشته باشيم؛ اکثريت هرگز معيار حقانيت نيست. 6.انسان اخلاقي هيچ گاه منفعلانه، با چيزي موافقت يا مخالفت نمي‌کند. 7.لذت کُشتي به زمين‌زدن ديگران است؛ اما لذت زندگي به بلند کردن ديگران است. بکوشيم اين لذت را از دست ندهيم. 8.انسان اخلاقي توانايي‌ خودش را براي گره‌گشايي از زندگي ديگران به کار مي‌گيرد؛ نه براي گره‌افزايي در کار آنان. ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹