🟢سرقت علمی: بیماری مزمنی که باید درمان شود
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرقتعلمی از «بیماریهای مزمن» و «زخمهای کهنهای» است که قرنهاست در عالم اسلام مطرح بوده است؛ اما معالأسف تاکنون یک ساختار قانونی بازدارنده و عبرتآموز برای درمان آن تدبیر نشده است! به همین دلیل همواره در حال شیوع بوده و اکنون به حدی رسیده است که ممکن است حیثیت و آبروی مراکز علمی ما را تحتالشعاع قرار دهد. به همین دلیل تا دیر نشده است لازم است با «وضع قوانین عبرتآموز» و «تدبیر ساختارهایی محققانه» و «تشکیل کمیتههای بیمارییاب» و «تاسیس ساختارهای بازدارنده»، نه تنها مبتلایان به این ویروس شناسایی شده و در قرنطینه قرار داده شوند؛ بلکه اخطارهای لازم به دیگران هم داده شود که مبادا از روی غفلت یا هوای نفس مبتلای به این بیماری شوند.
از نمونههای تاریخی این بیماری، داستانی است که ابوالقاسم #هجویری (م۴۶۵ق) در ابتدای کتاب ارزشمند کشف المحجوب خود میگوید:
«آنچ بابتداء كتاب نام خود اثبات كردم مراد ازين دو چيز بود يکي نصيب خاص و ديگر نصيب عام آنچ نصيب عام بود آنست کي چون جهلة اين علم كتابي نو ببينند كي نام مصنف آن به چند جاي بر آن مثبِت نباشد، نسبت آن كتاب به خود كنند و مقصود مصنف از آن برنيايد كي مراد از جمع و تأليف و تصنيف كردن بجز آن نباشد كي نام مصنف بدان كتاب زنده باشد و خوانندگان و متعلمان وي را دعاي خير گويند كي مرا اين حادثه افتاد به دو بار يكي آنك ديوان شعرم كسي بخواست و باز گرفت و اصل نسخه جز آن نبود آن جمله را بگردانيد و نام من از سر آن بيفكند و رنج من ضايع كرد –تاب الله عليه- و ديگر كتابي كردم هم اندر طريقت تصوف نام آن «منهاج الدين» يكي از مدعيان ركيكه كه كراي گفتار او نكند، نام من از سر آن پاك كرد و به نزديك عوام چنان نمود كه وي كرده است هر چند خواص بر آن قول بر وي خنديدندي تا خداوند تعالي بي بركتيِ آن بدو در رسانيد و نامش از ديوان طلاب در گاه خود پاك گردانيد اما آنچه نصيب خاص بود آنست که چون کتابي بينند و دانند که مؤلف آن بدان فن و علم عالم بوده است و محقق، رعايت حقوق آن بهتر کنند و بر خواندن آن و ياد کردن آن بجدتر باشند و مراد خواننده و صاحب کتاب از آن بهتر بر آيد.»
#پژوهش
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سنتگرایی بازدارنده: از «تقدیس» کتابهای پیشینیان تا «تنقیص» کتابهای معاصران!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷برخی از اساتید حاضر در نشست «بررسی مشکلات دروس آزاد» با تقدیس کتابهای #رسائل و #مکاسب و #کفایه، به تنقیص کتابهایی مثل #حلقات شهید صدر و #الفائق فی الاصول و #الشخص_الاعتباری و امثال آنها پرداخته و با تعریض به نویسندگان این کتابها، نکات عجیبی در این زمینه مطرح کردهاند!
🔻بنده قصد بیان نقاط قوت و ضعف کتابهای پیشینیان و یا کتابهای جدید را ندارم؛ چرا که چنین کاری به فرصتی فراخ و مجال و مکانی دیگر نیازمند است؛ اما بر این باورم که مخالفت با کتابهای جدید و تقدیس بیچون و چرای کتابهای پیشینیان و اصرار بر اینکه هیچ کتابی توانایی جایگزینی مکاسب و رسائل و کفایه را ندارد، تصور و اندیشهای بسیار مخرب است. نوعی سنتگرایی بیوجه و متوقفکننده است.
✔️کتابها و مباحث جدید، نه تنها مورد اقبال استادان آگاه نسبت به مقتضیات زمان قرار گرفتهاند، که مباحثی بسیار ضروری و لازم برای دنیای جدید دارند.
✔️افزون بر این، نشان دهنده ظرفیتهای نهفته در منابع سنتی فقه و اصول هستند.
🔶به همین دلیل، حوزه علمیه نه تنها باید چنین کتابهایی را ارج نهاده و برصدر نشاند؛ بلکه نویسندگان آنها را نیز باید بر صدر نشانده و ارج نهد. آنان جرئت و جسارت استخراج مباحثی روزآمد در حوزه «روش استنباط» و «فقه ساختار»ها و شرکتها را داشتهاند. با ارجنهادن به نویسندگان و طراحان چنین کتابهایی، زمینه نوآوریهای بیشتری در حوزههای علمیه فراهم خواهد شد.
🔶رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حدود ۳۰ سال پیش چقدر زیبا فرمودند:
«این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائل و مکاسب و کفایة». نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. اینچنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست؛ نه، نگاه کنیم، عیب این کتابها را پیدا کنیم و یک کتاب بیعیب در اختیار بگذاریم؛ ببینیم آیا این ترتب علمی درست است، یا درست نیست؛ اگر دیدیم درست نیست، شکل درستش را پیدا کنیم.»
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فایده مداومت بر قرائت آیات پایانی سوره حشر از زبان آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آیتالله #شاهآبادی میفرمودند یکی از آثار مداومت بر تلاوت آیات پایانی سوره حشر این است که پس از مرگ و در شب اول قبر وقتی که دو فرشته نکیر و منکر از طرف پروردگار عالم برای سؤال و جواب حاضر میشوند و میپرسند: «من ربّک؟» انسان میتواند سه آیه پایانی سوره حشر را در پاسخ بگوید:
هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ* هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ* هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (حشر، ۲۲-۲۴)
و میفرمودند وقتی که نکیر و منکر چنین پاسخی را میشنوند: «مبهوت و متحير ميشوند؛ چون اين معرّفي حق است به زبان حق، نه معرّفي حق به زبان خلق!»
#عرفان
#قرآن
#سوره_حشر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آفت اجتماعی سخنچینی در حکایتی از غزالی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بدترین رذایل اخلاقی در عرصه زیست اجتماعی «سخنچینی» و «نمّامی» و «دو به هم زنی» است. این رذیله مجمع بسیاری از رذایل دیگر اخلاقی نیز هست: رذایلی چون دروغ، غیبت، فریبکاری، بیوفایی، خیانت، دورویی، و ....
به همین دلیل، عارفان و اخلاقیان مسلمان به تبع قرآن و روایات، فراوان در این موضوع سخن گفته و تبعات فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی آن را برشمردهاند.
#غزالی در کتاب احیاء علوم الدین و همچنین در کتاب کیمیای سعادت به تفصیل درباره آن سخن گفته است. از جمله در کتاب کیمیای سعادت با نقل حکایتی، برخی از آفات اجتماعی این رذیله را نشان میدهد:
«و يكى غلامى مىفروخت.
گفت: «در وى هيچ عيبى نيست مگر نمّامى و تخليط.»
آن كس گفت: «باكى نيست.» و بخريد.
آن غلام چون روزى چند بگذشت، فرا زن خواجه گفت: «اين خواجه، تو را دوست نمىدارد و كنيزكى خواهد خريد. اكنون چون خواجه بخسبد استره [تیغ] برگير و از زير حلق وى مويى چند باز كن، تا من تو را بدان جادويى كنم كه خواجه عاشق تو شود.»
و فرا خواجه گفت: «اين زن تو بر كسى عاشق است و تو را بخواهد كشت. تو خويشتن خفته ساز تا ببينى.»
خواجه شب خويشتن خفته ساخت. زن همىآمد و استره در دست گرفته، بر بالين خواجه بنشست و ريش وى فراكشيد تا مويى بُرَد.
خواجه را هيچ شك نماند كه وى را بخواهد كشت:
برجست و زن را بكشت.
قبيله زن چون خبر يافتند برفتند و خواجه را به عوض زن بكشتند، و خويشان بسيار بودند از هر دو قبيله، به يكديگر بر آويختند و خلق بسيار كشته شد در جنگ از هر دو جانب، به شومى نمّامى وى.»
#اخلاق
#سخنچینی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸نشانههای فروپاشی نرم رژیم صهیونسیتی
🔹طوفان اقصی به هاروارد هم رسید
🔻تجمع دانشجویان دانشگاه هاروارد در دفاع از مظلومان غزه و محکومیت جنایتهای رژیم سفاک صهیونیستی
#طوفان_الاقصی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مشاهده امواج «طوفان الاقصی» در دانشگاه هاروارد و استنفورد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غربیان تاکنون همه تلاش خود را به کار گرفته بودند تا مانع آگاهی دانشگاهیانشان از فجایع صهیونیستها شوند. به همین دلیل، هیچ مخالفتی با رژیم صهیونیستی را برنمیتافتند و حتی با تردید در هولوکاست نیز به شدیدترین شکل ممکن برخورد میکردند. هر دانشمندی را در هر سطحی که باشد صرفاً به دلیل تشکیک در مسأله هولوکاست یا نقد آن بلافاصله از دانشگاه اخراج کرده یا محدودیتهای اجتماعی فراوانی برای او ایجاد میکردند.
فهرست بلندی از اخراجشدگان را میتوان برشمرد. به عنوان نمونه:
1.روژه گارودی، اندیشمند بزرگ فرانسوی، که به دلیل تشکیک در هولوکاست تحت شدیدترین فشارهای دولت فرانسه و سایر دولتمردان غربی قرار گرفت!
2.آدام برومبرگ، استاد دانشگاه هنر هامبورگ، که به علت یک انتقاد کوچک از رژیم صهیونیستی از دانشگاه اخراج شد.
3.آنتونیهال، استاد دانشگاه لث بریج کانادا، که تنها به دلیل تشکیک در هولوکاست آن هم با ارائه اسناد و مدارکی علمی، از دانشگاه اخراج شد!
4.دیوید میلر، استاد جامعهشناسی دانشگاه بریستول انگلیس، که به جرم انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین، از دانشگاه اخراج شد!
5.تیم اندرسون، استاد دانشگاه سیدنی استرالیا، که به دلیل مواضع ضداستکباری و ضدصهیونیستی، از دانشگاه اخراج شد!
6.برونو گلنیش، استاد دانشگاه لیون فرانسه، به صرف زیر سؤال بردن هلوکاست از کار معلق شد!
7.توماس بِرِنان، استاد دانشگاه فریس در ایالت میشیگان آمریکا، به دلیل توئیتی که درباره مافیای یهودی زده بود، از دانشگاه اخراج شد!
8.جوی کارگا، از دانشگاه اوبرلین در اوهایو آمریکا، صرفا به دلیل ارائه اسنادی که عامل حمله 11 سپتامبر را صهونیستها میدانست، از دانشگاه اخراج شد!
🔻اما در روزهای اخیر شاهدیم که امواجی از طوفان الاقصی به دانشگاههایی مثل هاروارد، استنفورد، جرج تاون و نیویورک نیز رسیده است. سی انجمن دانشجویی دانشگاه هاروارد، برای نخستین بار در بیانیهای مشترک، رژیم صهیونیستی را مسئول همه خشونتها علیه فلسطینیان معرفی کردند و نوشتند «خشونت اسرائیل حتی کوچکترین جنبههای زندگی فلسطینیان را در طول ۷۵ سال اخیر تحت تأثیر قرار داده است»
در عین حال، این موضعگیری انسانی انجمنهای دانشجویی، با مخالفت شدید مسئولان دانشگاه هاروارد مواجهه شده است:
لاورنس سامرز، استاد اقتصاد و رئیس پیشین دانشگاه هاروارد، سکوت مسئولان فعلی در قبال این بیانیه را تقبیح کرده است!
برخی دیگر نوشتند به خاطر این بیانیه از انتساب به دانشگاه هاروارد خجالتزدهاند!
رئیس فعلی دانشگاه هاروارد، خانم کلودین گِی، در بیانیهای منفعلانه فلسطینیان را محکوم کرد!
یکی دیگر از سرمایهداران صهیونیست گفته است لازم است اعضای همه این سی انجمن معرفی شوند تا هیچ وقت در هیچ کجا استخدام نشوند!
🔶اما خون بیگناهان و آه مظلومان غزه و فلسطین، دیر یا زود امواجی از آگاهی و بیداری در ذهن و ضمیر ملتها ایجاد خواهد کرد و به زودی فروپاشی نرم رژیم صهیونیستی را به فروپاشی سخت تبدیل خواهد کرد. ان شاءالله
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 بیمارستانی که میزبان کودکان جنگزده بود، آماج بمباران رذالت بیحد و حصر صهیونیستها شد...
🎥 کلیپ اول: دیروز بیمارستان المعمدانی؛
محوطهای که بچهها را مشغول میکردند و در واقع محل بازیشان بوده
🎥 کلیپ دوم: امشب پس از بمباران و جنایت جنگی ددمنشانهی صهیونیستی
🌐 أخ في الله
📌 روا نیست که همچنان برخی اساتید حوزه اعلام موضع علیه رژیم کودککش صهیونیستی نکنند و به سکوت خویش ادامه دهند...
علما مسؤولند...
#فلسطین
@Manahejj
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🏴 پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی رییس دانشگاه قم در پی جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُون
▫️در آخرین مرحله از جنایات دهها ساله صهیونیستهای غاصب علیه ملت مظلوم فلسطین، چندین روز است که جهان، شاهد یک نسلکشی آشکار است. اوج این قساوت و شقاوت و رذالت، شب گذشته در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه نمایان شد: «شب شرمندگی زمین و زمان». مشاهده اجساد تکهتکه شده زنان و کودکان؛ مجروحان و همراهان؛ و پرستاران و پزشکانِ این بیمارستان، دل هر انسانی را به درد میآورد. این جنایت هولناک، «سبعیت صهونیستی» و «رذالت حامیان غربی صهیونیسم» را به جهانیان نشان داد.
دانشگاه بینالمللی قم و همه دانشگاهیان شهر قیام و انقلاب، آمادگی خود را برای هر گونه فداکاری و جانفشانی در راه آرمان بلند آزادی قدس شریف اعلام میدارند. ما معتقدیم چنین جنایاتی هر اندازه شقاوتمندانه باشد، نه تنها نشانه قدرت و برتری نیست که گواهی گویا بر ترس و بزدلی و شکست مفتضحانه و غیرقابل ترمیمی است که اخیراً متحمل شدهاند. «قصابان صبرا و شتیلا و المعمدانی» بدانند که چنین جنایاتی نمیتواند مانع «امواج کشندهی طوفان الاقصی» شود.
در عین حال، کمترین انتظار از عالمان و آگاهان و دانشگاهیان، در گوشه و کنار جهان این است که نه تنها در محکومیت چنین جنایت هولناکی درنگ نکنند؛ بلکه با قلم و زبان خود و با همه توش و توان خود، اجازه ندهند خون به ناحق ریخته بیگناهان غزه و بیمارستان المعمدانی بیجبران بماند. خونبهای آن مظلومان بیدفاع، چیزی جز ریشهکنی صهیونیسم بینالملل و آزادی قدس شریف و اخراج این غاصبان جلاد از سرزمین فلسطین نخواهد بود. و بدون تردید، این کار توسط آزادیخواهان و مجاهدان و ظالمستیزان جهان، انجام خواهد گرفت. ان شاء الله تعالی. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز»
رئیس دانشگاه قم
احمدحسین شریفی
۲۶/ ۷/ ۱۴۰۲
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
🔴شورای تأمین امنیت قصابان و غاصبان!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حمایت صریح و ضمنی سازمانهای بینالمللی و مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات بیسابقه صهیونیستها علیه ملت مظلوم فلسطین این پیام ضمنی را به همه ملتهای مظلوم به ویژه کشورهای اسلامی میدهد که خون بیگناهان برای «سازمان ملل»، «شورای امنیت» و دهها سازمان عریض و طویل دیگری که با پول کشورهای عضو اداره میشوند، هیچ ارزشی ندارد. آنها در بزنگاهها هیچ اقدامی برای تأمین امنیت مظلومان نخواهند کرد. سکوت در برابر جنایت بیسابقه بیمارستان المعمدانی نشان داد که شورای امنیت، دغدغه امنیت درندگان و گرگان را دارد و نه مظلومان و ستمدیدگان.
معتقدم
اولاً، ادامه عضویت ملتهای مسلمان در چنین سازمانهایی هیچ منطق و عقلانیتی ندارد. جنایتی هولناکتر از حمله به بیمارستان المعمدانی سراغ دارید؟ مگر نه اینکه اغلب اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت با تمام وجود از این جنایت حمایت کردند؟! و حتی دو نوبت قطعنامه پیشنهادی آتش بس را وتو کردند؟ آیا در صورت حمله اتمی اسرائیل به یک کشور اسلامی میتوان به چنین سازمانی برای تأمین امنیت تکیه کرد؟
ثانیاً، جمهوری اسلامی به عنوان تنها تکیهگاه جبهه جهانی مستضعفین، برای تأمین امنیت خود و برای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان عالم، راهی جز قوی شدن و مجهز شدن به بهترین و پیشرفتهترین تجهیزات نظامی ندارند؛ تهیه و تأمین هر نوع سلاح بازدارندهای، واجب است.
«باید قوی شد؛ چرا که در این نظم جنگلی غربساخته، ضعیف پایمال و لگدمال است.»
قدرت نظامی و دفاعی بازدارنده، از مهمترین شرایط برچیدن «نظم جنگلی اومانیستی» و طراحی و استقرار «نظم نوین تئوئیستی و توحیدی» است.
#طوفان_الاقصی
#غزه
#ایران_قوی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ضرورت بازنگری آییننامه ارتقاء
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از نخبگان کشور در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ فرمودند:
«مقالهنویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد؛ اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست. البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبهبندیهای جهانی تنزّل پیدا نکند. ...بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بینالمللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهشهای علمی قوی دارای راهحل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامهای و یادداشتهای باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=54127
🔶امید است که بازنگری آییننامه ارتقاء در وزارت عتف هر چه سریعتر به نتیجه برسد. آنگونه که در پیشنویس آییننامه جدید مشاهده میشود، این خواسته متعالی و پیشبرنده رهبر معظم انقلاب تا اندازهای تأمین شده است. در بازنگری جدید نگاهی جامع به ارتقاء لحاظ شده است: نقش فرهنگی هیئت علمی، نقش آموزشی، نظم و انضباط اداری، فعالیت پژوهشی و فعالیتهای فناوری و اختراع و اکتشاف و ارتباط با جامعه و صنعت و تلاش در جهت حل مسائل کشور و ... همگی سهم و جایگاه خود را در آییننامه ارتقاء پیدا کردهاند.
🔻تذکر این نکته هم لازم است که پارهای از افراد (حتی بعضاً خارج از محیط علمی و دانشگاهی) که نه اهل مقالهاند و نه اهل اختراع و ارتباط با صنعت و نه اهل تدریسهای موفق، یک جملهی میانی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب را گرفته و صدر و ذیل آن را انداخته و میکوشند ماهی مراد خویش را صید کنند! که قطعاً تناسبی با خواسته و مطالبه رهبر انقلاب ندارد.
#پژوهش
#مقاله
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍جلالالدین مولوی:
كافرم من گر زيان كرده ست كس
در ره ايمان و طاعت يك نفس
#مولوی
#عبادت
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹