🟢کاستیهای اعلاميه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علامه_مصباح یزدی به مناسبتهای مختلفی به نقد «اعلامیه جهانی حقوق بشر» پرداخته است، افزون بر نقدهایی که بر تکتک مواد این اعلامیه ذکر میکنند، هفت کاستی و نقص عمدهی ناظر به آن را نیز متذکر میشوند:
يک. فقدان نظم و ترتيب منطقي: با مقايسه اين اعلاميه با «قانوننامه» حَمُورابي (که دو هزار سال پیش از میلاد میزیسته است) که مشتمل بر 285 ماده در زمينة حقوق ناظر به اموال منقول و غيرمنقول، تجارت، صناعت، خانواده، آزارهاي بدني و کار، تنظيم شده است، نقاط ضعف اين اعلاميه روشن ميشود.
دو. بياعتنايي به دين: در این اعلامیه هيچ اشارهاي به خدا و پيامبران و دين نشده است. حتي تعبيري که بيانگر وجود خدا باشد ندارد؛ هر چند در موادي از آن نام دين آمده است مثل ماده شانزدهم و هجدهم اما محتوای آن این است که اولاً دينداري با بيديني مساوي است و ثانياً هيچ دين و مذهبي نسبت به دين و مذهب ديگري برتري ندارد!
سه. برهانناپذيري مفاد اعلاميه: این اعلامیه يک سلسله مطالب شعارگونه را بيان ميکند. براي هيچ کدام از مواد آن دليل خردمندانهاي ذکر نکردهاند. از اصول موضوعه و پیشفرضهای حاکم بر این آییننامه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. هر انساني ذاتاً آزاد است؛ در حالي که ارسطو ميگفت بعضي از انسانها ذاتاً بردهاند. خوب راه اثبات آن چيست؟
2. همه انسانها با هم برابرند؛ اما اگر نظام خلقت انسان بر اساس دين را نپذيريم هيچ راهي براي اثبات اين اصل نيست؛
3. انسانيت محترم است و نبايد کاري کرد که به کرامت انساني لطمهاي وارد آيد؛ خوب چرا انسان کرامت دارد؟ کرامت او از کجا آمده است؟ چرا نبايد در هيچ حالي کرامت او را ناديده گرفت؟
معلوم است که اين اصول موضوعه بديهي نيستند؛ نيازمند دليلاند که هيچ دليلي براي اثبات آنها نيامده است.
چهار. فقدان شالودة نظري: ارتباط آن با نظامهاي ارزشي غيرحقوقي و نيز با جهانبيني آن معلوم نيست. در حالي که نظام حقوقي برخاسته از نظام کلي ارزشهاست؛ و نظام کلي ارزشها برخاسته از نظام جهانبيني است؛
پنج. غفلت از توازن حق و تکليف: تأکيد اعلاميه فقط بر حقوق و آزاديهاست؛ در صورتي که حق و تکليف متضايفاند. البته در مواردي به بعضي از تکاليف جزئي اشارت رفته است.
شش. عدم انسجام: مواد آن در بسياري موارد با هم انسجام ندارند؛ مثلاً
الف) بند سوم ماده 26: پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به ديگران اولويت دارند. اما در بند اول همان ماده آمده است که آموزش ابتدايي اجباري است!
ب) ماده سوم: هر کس حق زندگي ... دارد؛ اما ماده 18: هر کس حق دارد از آزادي فکر و وجدان و مذهب بهرهمند شود. اين حق متضمن ... تعليمات مذهبي و اجراي مراسم ديني است». براساس احکام بعضي از اديان و مذاهب، اين دو ماده قابل جمع نيست. مثلاً در برخی از آيينهایی هندی قرباني کردن انسان روا است؛
ج) در ماده 19: هر کس حق آزادي عقيده و بيان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابي نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و انتشار آن به تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزي آزاد باشد» در بند اول ماده 21: هرکس حق دارد که در ادارة امور عمومي کشور خود ... شرکت جويد» از طرف ديگر در بند سوم همان ماده 21: اساس و منشأ قدرت حکومت، مردم است. جمع اين مواد در مورد کساني که بر ضد يک نظام قانوني و مبتني بر خواست اکثريت، اقدام به فعاليت سياسي و اجتماعي و فرهنگي و تبليغاتي ميکنند امکانپذير نيست. مطابق ماده 19 کساني که قصد براندازي يک نظام مشروع و مورد حمايت مردم را دارند بايد آزاد باشند چون هر کسي حق آزادي عقيده و بيان دارد ... اما مطابق بند سوم ماده 21 اينان نبايد آزاد باشند زيرا قيام دربرابر نظام سياسي که متکي به اراده ملت است و اقتدار قانوني دارد جايز نيست.
هفت. عدم شفافيت: مثلا بند اول ماده 17: هر شخص ... حق مالکيت دارد»؛ از سویي شکی نيست که در سراسر جهان دولتها تصرفات کمابيش فراواني در اموال مردم ميکنند؛ وضع و تحمیل مالياتها، عوارض و ... از این نوع تصرفاتاند. و میدانیم از اينگونه تصرفات هم گريزي نيست. اما پرسش اين است که اعلاميه، دربارة اينگونه تصرفات که منجر به سلب مالکيت مردم نسبت به بخشي از اموالشان ميشود چه ميگويد؟
#حقوق_بشر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اصلیترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از انتظارات طبیعی از حکومت اسلامی مثل هر حکومت دیگری «تأمین امنیت» و جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی است.
یکی دیگر از وظایف حکومت اسلامی مثل سایر حکومتها «تأمین مایحتاج عمومی» مردم است: نیازمندیهای درمانی، بهداشتی، غذایی، آموزشی و امثال آن.
تا اینجا تفاوتی بنیادین میان وظایف حکومت اسلامی و غیراسلامی وجود ندارد.
مهمترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینهسازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است.
به تعبیر #امام_خمینی(ره):
«حكومت اسلام مثل ساير حكومتها نيست. ساير حكومتهاى مادى... فقط كار به اين دارند كه نظم مملكت خودشان محفوظ باشد و كسى ... ظلم [و] تعدى به ديگرى نكند؛ ... اما اسلام و حكومتهاى الهى اين جور نيستند.... اسلام، و همين طور ساير حكومتهاى الهى و دعوتهاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، مرتبه درجه پايين، تا هر درجهاى كه بالا برود، همه اينها را سر و كار با آن دارد. مثل اين حكومتها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همانطورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»
امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی میفرماید:
«اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. همهاش فرياد از ماديات نباشد؛ بر خلاف مسلك اسلام است. معنويات اگر تحقق پيدا كرد، ماديات معنوى مىشود و به دنبالش هست. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است. يك كشور با معنوياتش كشور است.»
در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان میفرماید:
« ما مىخواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم انشاءاللَّه و مىخواهيم كه قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاءاللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست، همه عبادات براى اوست. همه زحمات انبيا از آدم تا خاتم براى اين معنا هست كه سير الى اللَّه باشد.»
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بازگشت نیکی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
«كَما تُعينُ تُعانُ؛ همانطور که ياری میكنی، ياری میشوی»
🔶به تعبیر #مولوی:
این جهان کوهست و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
🔶و به تعبیر #فروغی_بسطامی:
هر دست که دادند از آن دست گرفتند
هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اسماء الهی و حقیقت ولایت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در یکی از فرازهای ابتدایی دعای پرمغز #کمیل خدای متعال را اینگونه سوگند میدهیم:
«خدایا تو را به اسمهایت سوگند میدهیم؛ اسمهایی که ارکان همه چیز را پر کردهاند؛ وَ بِأَسْمَائِک الَّتِی مَلَأَتْ أَرْکانَ کلِّ شَیء» این بدان معناست که در جهانبینی اسلامی، روح و رکن و حقیقت همه عالم را اسماء الهی پر کرده است.
معلوم است که مراد از اسم در اینجا «لفظ» و «مفهوم» نیست. زیرا لفظ و مفهوم که نمیتواند چیزی را پر کند. بلکه حقیقت و مصادیق اسماء الهی منظور است.
اما منظور از این اسمائی که همه هستی را پر کرده است، چیست؟ با مراجعه به سایر ادعیه و روایات شاید بتوان پاسخی برای آن یافت.
در یکی از دعاهای #ماه_رجب درباره ائمه اطهار علیهم السلام چنین میگوییم:
«فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَک وَ أَرْضَک» یعنی خدای متعال آسمان و زمین را به واسطه (یا با) ائمه اطهار علیهم السلام پر کرده است. یعنی عالم ملک پر از حقیقت ولایت و امامت است.
در روایتی از #امام_صادق علیه السلام در تفسیر آیه «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها» چنین نقل شده است که:
نَحْنُ- وَاللَّهِ- الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَايَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛ به خدا سوگند ما آن اسمای حسنایی هستیم که خداوند اعمال بندگانش را فقط به سبب شناخت و معرفت ما میپذیرد.
#عرفان
#ولایت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری
✍احمدحسین شریفی
🔸تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاطآور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانشآموزی که در نیمه رجب برگزار شد.
🔻فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشتهها و گفتههای روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بینظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!
🔹بارها گفته و نوشتهایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمیتوانند فهمی از حقایق انسانی و ارزشهایی متعالی چون #اعتکاف و #اربعین و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، #عقلانیت موش صحرایی و سگ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگمحور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور.
اساسا قالبهای مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بیمزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیدهای را ندارند.
البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند دهها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمیتوانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند!
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی از نگاه امام راحل
✍ احمدحسین شریفی
🔻حضرت #امام_خمینی در پاسخ آقايان عباس خاتم يزدي، توسلي، عبائي، کشميري، قاضي عسگري، سخني صريح و تأويل ناپذير دارند که مهر بطلان بر همة تفاسير جمهوریطلبانه و اکثريتگرايانه از ديدگاه آن حضرت دربارة مشروعيت نظام اسلامي میزند.
متن سؤال به اين شرح است: «پس از اهدای سلام و تحيت، در چه صورت فقيه جامعالشرايط بر جامعة اسلامی ولايت دارد؟»
و پاسخ کوتاه و بسيار گويايی حضرت امام اين است:
«ولايت در جميع صور دارد. لکن تولی امور مسلمين و تشکيل حکومت بستگی دارد به رأي اکثريت مسلمين که در قانون اساسی هم در آن ياد شده است و در صدر اسلام تعبير ميشده به بيعت با ولی مسلمين.» (صحيفة نور، ج20، ص459؛ 29/دي/1366)
🔸«ولايت» ناظر به مشروعيت است که حضرت امام ميفرمايد فقيه در جميع صور ولايت دارد؛ يعني چه مردم بخواهند و چه نخواهند و چه رأی دهند يا رأی ندهند. و «تولی» ناظر به مقبوليت است؛ که حضرت امام ميفرمايد بدون پذيرش مردمی، فقيه نمیتواند تشکيل حکومت دهد.
#مشروعیت
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢موضوعی برای تحقیق: جریانشناسی دینستیزی در ایران معاصر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جریانشناسی دینستیزی در ایران معاصر یعنی از اواخر دوران قاجاریه تا عصر حاضر میتواند یک پروژه تحقیقی بسیار سودمند باشد.
با مطالعه عمیق در رفتار و اندیشه افرادی مثل میرزاملکم خان، طالبوف، میرزافتحعلی آخوندزاده، سیدحسن تقیزاده، محمدعلی جمالزاده، تقی ارانی، احمد کسروی و سایر وارثان این جریان که در دوران پس از انقلاب اسلامی و به تأسی از تئوری «با دین علیه دین» خود را با عنوان فریبنده «روشنفکری دینی» نامگذاری کردند، میتوان و میباید شگردهای دینستیزانه آنان را به دست آورد و محققانه مورد آسیبشناسی و تحلیل قرار داد.
#روشنفکری
#دینستیزی
#دین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢دانشگاهیان و شکرگزاری نعمت پیشرفت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶بر اساس همه آمار و اسناد ملی و بینالمللی، انقلاب اسلامی بیشترین خدمت را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور کرده است. در سایه مدیریت و درایت رهبران انقلاب به ویژه حضرت آیتالله خامنهای، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، رشد اعجازگونه دانشگاهها و دانشجویان و اساتید دانشگاه را شاهد هستیم.
🔹مقایسه وضعیت فعلی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور با دوران طاغوت، اجحاف به جهادگران عرصه علم و پژوهش است. سالیانی است که ما در بالاترین رتبههای علمی دنیا قرار داریم و علیرغم همه تحریمها و تهدیدها و محرومیتها، سریعترین رشد علمی را در دنیا داشته و داریم. سالیان سال است که جزو پیشروترین کشورهای علمی دنیا هستیم. در دانشها و فناوریهای نوین مثل فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و امثال آن جزو ۵ یا حداکثر ده کشور برتر دنیا به شمار میرویم.
🔻اکنون که به برکت انقلاب اسلامی استادان دانشگاه و دانشجویان در جایگاهی منحصر به فرد در حوزه اثرگذاری اجتماعی و نقشآفرینی ملی و بینالمللی قرار گرفتهاند، شکرگزاری این نعمت بزرگ، که در سایه مجاهدتهای جوانان این مرز و بوم و قربانی شدن خون صدهاهزار جوان رشید این کشور، حاصل شده است، به این است که از هیچ کوششی در راه حفظ و تقویت آرمانها انقلاب فروگذار نکنیم.
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم.mp3
8.97M
🎤احمدحسین شریفی
🟢موضوع: علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم!
نقد سخنان یکی از مدعیان روشنفکری و از مخالفان سرسخت ایده علوم انسانی اسلامی که معتقد است طرح این ایده معلول تفکر استبدادی حاکمان جمهوری اسلامی است! و الا میتوان مسلمان معتقدی بود اما نه علوم انسانی اسلامی را پذیرفت و نه حکومت اسلامی را!
🔻هر چند این مسأله و شبهه، سخن جدیدی نیست و استاد شریفی نیز پیشتر در کتابها و نوشتههای خود به آن پاسخ داده است؛ اما به دلیل نشر مجدد آن در فضای مجازی از استاد خواسته شد که به اختصار پاسخی به این شبهه بیان کند که پاسخ استاد در این فایل صوتی تقدیم علاقهمندان میشود.
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فوتبال، فرهنگ و روشنفکرنمایان!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحلیلگران روشنفکرنما و مدعیان آگاهی از فرهنگ عمومی و دینی ایرانیان هر حادثهای را که کمترین ضدیتی با ارزشهای ایرانی اسلامی ما داشته باشد، با انواع و اصناف تحلیلهای «سطل ماستی» مورد بحث قرار میدهند! کافی است کوچکترین ناهنجاری اخلاقی یا خلاف شرعی در یک روستای دورافتاده رخ بدهد تا اینها دهها نوشته کوتاه و بلند و میزگردهای تحلیلی درباره دینگریزی مردم و مخالفتشان با حکومت اسلامی و ... آن برپا سازند! البته معتقدم تحلیلهای چنین افرادی پشیزی ارزش ندارد. تحلیلگران مگسی، که عاشق کثافتها و پلشتیها هستند، نمیتواند رایحه خوش واقعیت را استشمام کنند. واقعیت فرهنگ دینی و اسلامی و ملی فوتبالیستهای ایرانی را میتوانستیم به وضوح در بازی مقابل ژاپن مشاهده کنیم.
این فرهنگدانان و روشنفکرنمایان از دیشب که تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی شجاعانه و با یک انسجام کمنظیر و یک مدیریت تمام ایرانی و باورمندانه، توانست تیم قدرتمند ژاپن را با همه مهرهها و سرمایهگذاریهای دو دهه اخیرش شکست دهد، هیچ تحلیلی در این موضوع ارائه ندادهاند. [برخلاف سال قبل که شاهد برخی از رفتارهای هیجانی و احساسی ناصواب از سوی تعدادی از فوتبالیستها بودیم؛ که اینان هفتهها و ماهها مشغول تحلیلهای جامعهشناختی و روانشناختی و دینشناختی و ... بودند! البته از همان جنس تحلیلهای سطلماستی و آبدوغ خیاری و ...!]
توسل محبی به حضرت ابوالفضل عباس (او نوشت تا زنده است نوکری حضرت عباس را، به دلیل امداد آشکارش نسبت به او، خواهد کرد) و استمداد پورعلیگنجی از امام رضا علیه السلام برای گل شدن پنالتی جهانبخش؛ اطمینان یکی دیگر از بازیکنان از گل شدن پنالتی جهانبخش به این دلیل که «مادر»ش در ورزشگاه بود و «دعای مادر» در حق فرزند مستجاب میشود. سجده شکر جهانبخش بعد از به ثمررساندن گل پیروزی. باور به عنایت و تقدیر الهی در سخنان مهدی طارمی: مهدی طارمی میگوید دست خدا را در اخراج خودم در بازی سوریه دیدم و مصلحت این اخراج را در بازی ایران با ژاپن مشاهده کردم و «به بازیکنان گفتم شاید با حضور من نتوانید ژاپن را ببرید و مدل بازی من مقابل ژاپن کارایی نداشته باشد» و دهها سخن و عمل دینی و مذهبی دیگر از سوی بازیکنان و کادر تیم ملی و حتی تماشاچیان این بازی.
آیا اینها جای تحلیل ندارد؟!
آیا نفوذ دین و دینداری تا اعماق وجود بازیکنان فوتبال جای تحلیل ندارد؟!
آیا چنین جوانان و نوجوانانی را میتوان دینگریز و دینستیز دانست؟! [البته این به معنای توجیه خطاهای آنها نیست]
🔻توجه:
مسأله من برد تیم ملی مقابل ژاپن نیست. اساساً در این نوع مسابقات، بازی آنقدر باید ادامه پیدا کند که بالاخره یک تیم برنده شود و یک تیم بازنده. آنچه که مهم است نمایش فرهنگ دینی و مذهبی ملت ایران و نمایان کردن فضایل اخلاقی و انسانی ایرانیان توسط فوتبالیستهای جوان بود. این مسابقه نمایشی تمامعیار از فرهنگ ملی و مذهبی و اخلاقی ما و آیینهای از فضایل اخلاقی ملت ایران بود. آنچه که هستیم و آنچه که دنیا باید از ایران و ایرانی بداند و ببیند، نمایش داده شد. نمونهای از شعار «ما میتوانیم» به وقوع پیوست. غیرت و عزت و شجاعت ایرانی، قبل از بازی و حین بازی کاملاً نمایان بود. حتی اگر نتیجه را میباختیم بازهم برنده بودیم. ادب اخلاقی سرمربی تیم، در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران، به ویژه در پاسخ به خبرنگار ژاپنی، الگویی از اخلاق پهلوانی ایرانیان بود.
#ورزش
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ارزش گذشت در کلام معصومان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بزرگترین و البته دشوارترین فضیلتهای اخلاقی در میان همه جوامع بشری، فضیلت عفو و گذشت است. عظمت این فضیلت در جایی بیشتر نمایان میشود که حقی از فرد ضایع شده باشد و او نیز قدرت احقاق حق خود و یا قدرت انتقام از فرد ستمگر را داشته باشد، اما نه تنها عملاً او را عفو کند؛ بلکه در دل خود نیز کینهای از او راه ندهد.
#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
«إِذا قَدَرْتَ عَلى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ؛ هنگامى كه بر دشمنت پيروز شدى، عفو را شكرانه اين پيروزى قرار ده»
#امام_حسین علیه السلام نیز میفرماید: «ان اعفی الناس من عفا عند قدرته؛ باگذشتترین مردمان کسی است که در زمان قدرت داشتن گذشت کند.»
#امام_کاظم علیه السلام در حدیثی میفرماید:
يُنَادِي مُنَادٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا مَنْ كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ أَجْرٌ فَلْيَقُمْ فَلَا يَقُومُ إِلَّا مَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّه
روز رستاخيز نداكنندهاى بانگ میزند:
«هان! هر كس كه بر خدا اجر و پاداشى دارد برخيزد.»
پس جز آن كس كه عفو نموده و اصلاح كرده است برنمیخیزد؛ چرا که اجر و پاداش چنین فردی بر عهده خدا است.»
#اخلاق
#عفو
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
ویراست سوم کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» منتشر شد
ویراست سوم کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» اثر حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در 384 صفحه و با قیمت 250 هزار تومان توسط انتشارات مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.
متن کامل خبر:
https://scih.ir/6Gemk
دریافت صفحات ابتدایی کتاب:
https://scih.ir/wp-content/uploads/2024/02/Mabani021116.pdf
خرید حضوری:
قم: چهارراه شهدا، بوستان کتاب
تلفن مرکز پخش:
02532936578 و همراه 09935404617 در پیامرسان ایتا و بله
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch