لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله
💠 قسمت هفتم #حسینیه_اندیشه
▪️ حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی.
موضوع: ویژگیهای عرفان عاشورایی.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
⭕️ https://www.aparat.com/v/X4KCZ/
⚫️راز غم سنگین ام البنین مادر عباس
🖊احمدحسین شریفی
◾️اصل مسألة انتخاب مادر حضرت #عباس به همسري از سوي امير المؤمنين و انتظاري که آن حضرت مطرح کرده بود، توقعاتي را در ميان اهل بيت نسبت به ام البنین و فرزندانش یعنی حضرت عباس و برادرانش ايجاد کرده بود. زیرا آن حضرت از برادرش عقیل که نسبشناس بود خواست تا همسری از خاندان اصیل و دلیر و پهلوان عرب برایش انتخاب کند چرا که میخواهد فرزندی دلیر برایش به دنیا آورد: انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا،
◾️عباس چهارم شعبان 26 هجري به دنيا آمد. ام البنين نيز خيلي به خودش ميباليد از اينکه از سوي علي براي به دنيا آوردن فرزنداني شجاع و برومند انتخاب شده است. اينکه کسی چون علي او را از خاندان فحوله (پهلوانان) ميناميد.
◾️نکتة ديگر اينکه آنگونه که در برخي از تواريخ آمده است، امام علي خود شخصا آموزش تيراندازي و شمشيرزني را به عباس داده بود. توصيه اسلام نسبت به ورزشهاي تيراندازي و اسب سواري و شمشيرزني را خودش عمل ميکرد و نسبت به فرزندانش به اجرا در ميآورد. اين مسأله نيز طبيعتاً توقعات را از عباس بالا برده بود. کسي که توسط قويترين شمشيرزن و مبارز و مجاهد عرب آموزش ديده است.
◾️با توجه به این دو نکته شاید بتوان حدس زد که بعد از حادثه عاشورا، ام البنین بیش از دیگران احساس غم و اندوه میکرد. و هر روز به قبرستان بقیع میرفت و با ناله بسیار جانسوزی در سوگ فرزندانش چنین میگفت:
يا من رأى العباس كر على جماهير النقد
و وراه من أبناء حيدر كل ليث ذي لبد
انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد
ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد
لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِيْكَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ
ای که عباس را دیدی حمله میکرد بر تودههای فرومایه
و از فرزندان حیدر هم شیران دلیری دنبال او بود
خبردار شدهام که به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالیکه بریده دست بود
وای بر من بر شیر بچهام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد
اگر شمشیرت در دستت بود کسی نمیتوانست به تو نزدیک شود
#امام_حسین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مراسم شبیهسازی واقعه جانسوز کربلا در عراق چند تن از جوانان عراقی نتوانستن حتی «نمایش» واقعه را تحمل کنند😭 و به یاری مظلوم کربلا، #امام_حسین، شتافتند. در حالی که این فقط یک نمایش بسیار ساده بود. امان از دل زینب. امان از حال امام زمان.
یا بقیة الله آجرك الله في مصيبة جدك الحسين
@Ahmadhoseinsharifi
⚫️آیتالله بهجت و روضههای دروغین
🖊احمدحسین شریفی
◾️آیتالله بهجت(ره) تأکید فراوانی بر نقل صحیح و مستند و معتبر وقایع عاشورا و مصائب #امام_حسین داشتند و میفرمودند: «خداوند توفیق دهد که در تعلیمات و تبلیغات از ثقلین، از قرآن و عترت خارج نشویم، هر چه یقینی است به همان اکتفا کنیم. حتی مصائب را هم تا میتوانیم و ممکن است از مدارک صحیح نقل کنیم. آدم باید تا میتواند رعایت کند اگر دید ممکن نیست اقلاً مطلب را به کتاب نسبت بدهد نه اینکه بگوید واقع چنین است.»
◾️در عین حال میفرمودند بعضی امور حتی کذبها و تحریفاتش کمتر از واقعیتش است. و تأکید میکردند که «مصائب سیدالشهداء علیه السلام هم همین طور است؛ واقعیتش از همه این اکاذیب بالاتر است. واقعیتش چیزی است که مسلمانها در خواب هم نمیدیدند. حتی بعضی از آن مهمّین آن زمان گفتند: «فعلوا؟» (راستی چنین کاری شده؟!)»
@Ahmadhoseinsharifi
⚫️روضه آب و عطش
🖊احمدحسین شریفی
◾️شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه ج۱، ص۵۳۶ میگوید عدهای از مردم کوفه محضر امام علی آمدند و از خشکسالیهای ممتد نالیدند و از او خواستند که دعا کند باران بیاید. آن حضرت امام حسن و #امام_حسین را خواست و به آنان فرمود برای آمدن باران دعا کنید. امام حسن دعا کرد (دعای آن حضرت را شیخ صدوق به تفصیل در کتاب ذکر کرده است) و سپس امام حسین دعا کرد:
«ای خدای دهندة خیرات؛ ای خدای نازل کنندة نعمتها، ای خدای جاری کنندة برکات، باران از تو است؛ تو یاریرسان یاریخواهان هستی؛ ما خطاکار و گنهکار هستیم؛ تو بخشاینده و بخشایشگری؛ خدایا، باران رحمتت را بر این مردم بباران، خدایا زمین تشنه است؛ خدایا .....»
هنوز دعای ابیعبدالله تمام نشده بود که بارانی شدید و کافی باریدن گرفت و مردم از امام علی و حسنین تشکر کردند.
◾️اما همین مردم کوفه از روز هفتم محرم آب را بر ابیعبدالله و فرزندان و همراهانش بستند!
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز هم به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
◾️هر چند این سخن نمیتواند درست باشد که روز عاشورا حسین از لشکر عمر سعد درخواست آب کرده باشد! اما داستان عطش و تشنگی ابیعبدالله و فرزندانش اسرار عجیبی دارد.
◾️علی اکبر بعد از حمله اول، مجدداً به طرف خیام آمد و خطاب به ابیعبدالله عرض کرد: «يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِی؛ باباجان، تشنگی داره من را میکشه»
◾️زینب کبرا وقتی بالای قتلگاه آمد و با بدن اربا اربای حسین رو به رو شد چنین گفت:
بأبی المهموم حتی قضی
بأبی العطشان حتی مضی
حسین جان پدرم به قربانت که با لب تشنه جان دادی و با دل داغدار از دنیا رفتی.
◾️امام سجاد بعد از دفن پیکر مطهر ابیعبدالله روی قبر مطهرش چنین نوشت:
هذا قَبْرُ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِب اَلَّذِي قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَريباً؛ اين قبر حسين بن على است كه او را با لب تشنه و غريب كشتند.
بعد از حادثه کربلا هم تا زمانی که زنده بود هر گاه آب میدید به یاد امام حسین و شهدای کربلا، اشک از چشمانش جاری میشد و گریه میکرد.
◾️از دخترش سکینه هم چنین نقل شده که بعد از شهادت ابیعبدالله، در عالم معنا امام حسین به او گفت که به شیعیانم این پیغام را بده که:
شِيعَتِي مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَيَّ عَذْبٍ فَاذْكُرُونِي؛ شیعیان من هر زمان که آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید.
چه کسی دیده لب آب بسوزد جگری
روی دست پدری، جان بسپارد پسری؟
چه کسی دیده که لب تشنهای از سوز عطش
آب در دست و ننوشد به هوای دگری؟
@Ahmadhoseinsharifi
⚫️سلام و درود خدا بر پیامرسان کربلا؛ سلام و درود خدا بر پیامبر انقلاب سرخ حسین؛ سلام و درود خدا بر تجسم علی و فاطمه؛ سلام و درود خدا بر زینب کبرا.
و لئن نسيتُ فلستُ انسي زينباً
و دوامَ محنتِها و طولَ عِنائِها
طَوراً علي القَتلي تَنُوحُ و تارةً
تَحنُو محافظةً علي ابنائِها
هر چیزی را فراموش کنم اما هرگز حالات زینب را در شب یازدهم محرم فراموش نمیکنم.
سختیها و درد و رنجهای فراوان او را فراموش نمیکنم.
گاهی بر کشتهها میگریست
گاهی از دختربچهها محافظت میکرد.
#زینب
#عاشورا
@Ahmadhoseinsharifi
ویژگیهای مشترک نظریهپردازان ج۴ (Trimmed).mp3
10.07M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و دوم: ویژگیهای مشترک نظریهپردازان: بخش چهارم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
حکمتی از حکمتهای سجادیه.mp3
9.51M
🎤احمدحسین شریفی
🔴حکمتی از حکمتهای اجتماعی امام سجاد علیه السلام
@Ahmadhoseinsharifi
🔴ابوسعید سجزی و نظریه خورشیدمرکزی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#ابوسعید_سجزی (۳۳۰-۴۱۴ق) از ستارهشناسان و ریاضیدانان بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری بود. او زاده زابل در سیستان بود هر چند در خراسان و شیراز نیز زندگی کرد. کارهای او در ستارهشناسی و رصد مورد تمجید و تحسین اندیشمند بزرگ و بینظیری مثل ابوریحان بیرونی قرار گرفت. نکته مهم در زندگی علمی ابوسعید سجزی این است که به گزارش ابوریحان بیرونی (۳۶۲-۴۴۲ق) در کتاب استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعة الاسطرلاب، او دستکم پنج قرنه پیش از کوپرنیک (۱۴۷۳-۱۵۴۳م) محاسبات نجومی خود را بر اساس نظریه خورشیدمرکزی و گردش زمین به دور خورشید انجام میداد. ابوریحان میگوید:
«از ابو سعید سجزی، اُسطرلابی از نوع واحد و بسط دیدم که از شمالی و جنوبی مرکّب نبود و آن را اسطرلاب زورقی مینامید و او را به جهت اختراع آن اسطرلاب تحسین کردم چه اختراع آن متکی بر اصلی است قائم به ذات خود و مبنی بر عقیدة مردمی است که زمین را متحرّک دانسته و حرکت یومی را به زمین نسبت میدهند و نه به کرة سماوی.»
🔶سپس خود ابوریحان بیرونی میگوید با توجه به ابزارهایی علمی در اختیار، تعیین اینکه حقیقتا زمین به دور خورشید میچرخد یا خورشید به دور زمین، کاری به غایت دشوار است. زیرا از نظر آثار عملی و محاسبات فلکی این دو نظر هیچ تفاوتی ندارند اما اینکه در واقع کدام به گرد دیگری میچرخد اگر امکان پاسخ داشته باشد فقط از عهده فیلسوفان طبیعیدان برمیآید!
«بدون شک این شبههای است که تحلیلش در نهایت ِ دشواری است و قولی است که رفع و ابطالش در کمال صعوبت است. مهندسان و علمای هیئت که اعتماد و استناد ایشان بر خطوط مساحیه (= مدارات و نصف النهارات و استوای فلکی و دائرةالبروج) است، در نقض ِ این شبهه و رد آن عقیدت بسی ناچیز و تهی دست باشند و هرگز دفع آن شبهه را اقامت برهان و تقریر دلیلی نتوانند نمود. زیرا چه حرکت یومی را از زمین بدانند و چه آن را به کرة سماوی نسبت دهند در هر دو حالت به صناعت آنان زیانی نمیرسد و اگر نقض این اعتقاد و تحلیل این شبهه امکانپذیر باشد موکول به رای فلاسفة طبیعیدان است.»[بررسیهایی دربارة ابوریحان بیرونی به مناسبت هزارة ولادت او، شورای عالی فرهنگ و هنر، مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی، ص 369 و 370]
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ای راوی خوب قصّهٔ خون، سجّاد
گریان زِ برای جسم گلگون، سجّاد
از غصّهٔ مشک و عطش و تیر و گلو
جاری شده از چشم تو جیحون، سجّاد
✍️محمّد شریفی💐
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶پیروزی و موفقیت و رسیدن به قلههاست که نیازمند اراده و تلاش و مجاهدت است؛ اما برای تسلیم و شکست و عقبماندگی به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است فرد یا جامعهای به این نتیجه برسد که «نمیتواند» یا «نمیشود» یا «نمیگذارند»! همین برای شکست کافی است.
#موفقیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مطالعه به سبک فارابی و ابنسینا
🖊احمدحسین شریفی
🔶فراوان با دانشجویان و طلابی برخورد کردهام که از ناتوانی خود در درک مطالب علمی و دشواری کتابهای درسی خود شکوه کردهاند. وقتی از آنان سؤال کردهام که «آیا درسها را پیشمطالعه کردهاید؟» پاسخ منفی بوده! وقتی پرسیدهام «آیا با تمرکز در درسهای استاد شرکت میکنید؟» باز هم پاسخ منفی بوده است! و وقتی از آنان پرسیدهام که «چند دور کتاب را با تمرکز مطالعه کردهاید؟» پاسخ این بوده است که «نزدیکیهای امتحان مطالعه میکنیم!» به نظرم چنین افرادی اگر واقعاً مطالب علمی و درسی را درک کنند، از نوعی نبوغ برخوردارند! کتابهای علمی و درسی را باید کراراً و کراراً مطالعه کرد، خلاصهنویسی کرد و حتی الامکان مباحثه کرد. اگر بدون همه این کارها مطالب را درک میکنید، یا شما نابغهاید و یا کتاب درسیتان داستان و روزنامه است!
🔷بزرگانی مثل #فارابی و #ابنسینا، یعنی دو تن از بزرگترین فیلسوفان جهان اسلام، بارها و بارها کتابهای فلسفی را با دقت میخوانند و حتی الفاظ آنها را حفظ میکردند.
🔶فارابی در پایان نسخهای از کتاب النفس ارسطو چنین نوشته است: «حقیقتاً من این کتاب را صدبار خواندم.» درباره کتاب السماع الطبیعی ارسطو نیز از فارابی چنین نقل کردهاند که گفته بود: «من کتاب السماع الطبیعی ارسطو را چهل بار خواندم و هنوز حقیقتاً خود را محتاج خواندن دوبارة آن میبینم»
🔶ابنسینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده بود و حتی الفاظ و جملات آن را حفظ کرده بود!
از ابنسینا چنین نقل شده است که:
«چهل بار کتاب مابعدالطبیعه [نوشتة ارسطو] را خواندم، بهگونهای که عبارات آن را به یاد سپرده بودم؛ اما چیزی از آن نمیفهمیدم. سرانجام ناامید شده، با خود گفتم: این کتاب، فهمیدنی نیست. تا اینکه روزی در بازار کتابفروشان، کسی با اصرار فراوان کتابی فلسفی را به من فروخت. پس از مطالعة کتاب که اغراض کتاب مابعدالطبیعه نام داشت و نوشتة ابونصر فارابی بود همة دشواریهای کتاب ارسطو برطرف گردید»
#کتاب
#مطالعه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای نظریهپردازان دینی ج۱ (Trimmed).mp3
12.94M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و سوم: ویژگیهای نظریهپردازان دینی؛ بخش اول
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پیامدهای بزرگ انتخابهای کوچک
🖊احمدحسین شریفی
🔶چاقی، بیماری، بیکاری، ورشکستگی و بسیاری دیگر از آسیبهای فردی و اجتماعیای که برخی از آدمیان با آنها رو به رو هستند، از پیامدها و نتایج انتخابهای بد و کوچک خود آنانست. چنین افرادی بدون آنکه قصد بیمار شدن یا ورشکسته شدن یا معتاد شدن داشته باشند به چنین دامهایی افتادهاند.
🔺در مسائل معنوی نیز چنین است. آلودگیهای معنوی و بیعفتیهای اجتماعی و امثال آن همگی از پیامدهای انتخابهای کوچک در ارتباطات دوستانه و ورود به فضاهای مجازی و امثال آن است. شیطان اساسا گام به گام افراد را به سراشیبی سقوط میکشاند. خدای متعال سه نوبت در قرآن به آدمیان اخطار میدهد که:
وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين (بقره،۱۶۸ و ۲۰۸ و انعام ۱۴۲)
#انتخاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دیدگاهها درباره فلسفه سیاسی صدرا (محمدرضا حکیمی) (Trimmed).mp3
27.74M
🎤احمدحسین شریفی
🔴انتشار به مناسبت رحلت استاد محمدرضا حکیمی(ره)
🔶تحلیل دیدگاه استاد #محمدرضا_حکیمی درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا
✔️آیا فلسفه سیاسی صدرا انقلاب ساز است یا انقلاب ستیز؟
✔️آیا ملاهادی سبزواری اندیشه سیاسی نداشت؟
✔️آیا این نسبت استاد حکیمی به علامه طباطبائی درست است که«این انقلاب یک شهید داشت و آن اسلام بود»؟
(از مجموعه درسهای فلسفه سیاسی متعالیه)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جلوهای از حکمرانی علوی در نخستین سفر استانی رئیسی
🔶امام علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر چنین توصیه کرد:
وَ اجْعَلْ لِذَوِي الْحَاجَاتِ مِنْكَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِيهِ شَخْصَكَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِيهِ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَكَ وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَكَ وَ أَعْوَانَكَ مِنْ أَحْرَاسِكَ وَ شُرَطِكَ حَتَّى يُكَلِّمَكَ مُتَكَلِّمُهُمْ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِنٍ لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لَا يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ
براى كسانى كه به ديدار تو نياز دارند، زمانى را معين كن كه شخص خود به سخنان ايشان گوش فرا دارى، و در مجلس عامى بنشينى، و در آن در برابر خدايى كه تو را آفريده است تواضع كنى، و لشكريان و دستياران و پاسداران خود را چنان دور كنى كه صاحبان حاجت بدون احساس ترس و لرز و لكنت زبان با راحتى كامل بتوانند مطالب خود را بيان كنند، زيرا كه من از پيامبر خدا «ص» بارها شنيدم كه مىگفت: «امتى كه ضعيف آن نتواند حق خويش را بىلكنت زبان از قوى بگيرد، قابل احترام نيست».
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴زکریا بن آدم و رسالت تربیت اجتماعی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#زکريا_بن_آدم، يکي از #شيخان موجود در قبرستان شيخان قم، که معاصر امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد عليهم السلام بود؛ انساني فوق القاعده بزرگ و مورد اعتماد ائمه اطهار سلام الله عليهم و از بنيانگذاران اصلي مکتب تشيع در قم و تأسيس کننده يک حکومت شيعي در قم بود، خطاب به #امام_رضا عليه السلام مينويسد: «إِنِّي أُرِيدُ الْخُرُوجَ عَنْ أَهْلِ بَيْتِي فَقَدْ كَثُرَ السُّفَهَاءُ فِيهِمْ!؛ میخواهم از طایفه و قوم خود هجرت کنم چرا که افراد سفیه و کم خرد در میان آنان زیاد شده است». امام رضا علیه السلام در پاسخ او میفرماید: «لَا تَفْعَلْ فَإِنَّ أَهْلَ بَيْتِكَ يُدْفَعُ عَنْهُمْ بِكَ، كَمَا يُدْفَعُ عَنْ أَهْلِ بَغْدَادَ بِأَبِي الْحَسَنِ الْكَاظِمِ(ع)؛ این کار را نکن، چرا که وجود تو در میان قوم و قبیلهات موجب دفع بلا از آنان میشود همانطور که با امام کاظم علیه السلام بلا و آفات از مردم بغداد دفع میشد».
🔷این توصیه امام رضا علیه السلام هم یک معنای باطنی و عرفانی و ملکوتی دارد که وجود انسانهای پاک و پارسا در جایی، از علل و عوامل معنوی دفع آلام و بلایای غیرمترقبه از آنان است. و هم میتوان یک معنای تربیتی از آن استفاده کرد و آن اینکه خوبان و مربیان اخلاقی حق ندارند در برابر ساختارهای غلط و نادرست تسلیم شوند و به بهانه شیوع بدیها و وجود ساختارهای رذیله، از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کنند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی با مخالفان فلسفه و عرفان
🖊احمدحسین شریفی
🔶در مجموعه روایات منقول از معصومان علیهم السلام، روایاتی در نکوهش فیلسوفان و صوفیان ذکر شده است. این نوع روایات مستمسک عدهای از فلسفهستیزان و عرفانستیزان قرار گرفتهاند! یعنی با استناد به آنها به جنگ #فلسفه و عرفان و #تصوف رفتهاند!
🔷در حالی که،
اولاً، بر اساس بررسیهای صورت گرفته اغلب قریب به اتفاق آنها، اعتبار سندی لازم را ندارند؛
ثانیاً، بر فرض صحت سندی، محتوای این روایات همگی ناظر به سرزنش مدعیان فلسفه و عرفان و تصوف یا فیلسوفنماها و عارفنماها و صوفینماها است و نه نکوهش خود فلسفه و عرفان و تصوف.
ثالثاً، اگر با تمسک به این دسته از روایات بتوان اصل فلسفه و عرفان (حتی فلسفه الهی و عرفان اسلامی) را نادرست و ضد اسلام دانست، خوب روایات فراوان و حتی صحیح السندی در ذم فقیهان و مفسران و حافظان قرآن و متکلمان و محدثان هم داریم، آیا اینها را میتوان مستمسکی برای مذمت اصل فقه و تفسیر و قرآن و کلام و حدیث دانست؟!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای نظریهپردازان دینی ج۲ (Trimmed).mp3
9.25M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و چهارم: ویژگیهای نظریهپردازان دینی؛ بخش دوم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶ناسزاگویان و بدگویان را ببخش، حتی اگر از کرده خود پشیمان نیستند. فقط روحهای ضعیف و کمظرفیتاند که از ناسزاگویی به دیگران خوشحال، یا از ناسزاگویی دیگران بدحال میشوند.
#اخلاق
#اخلاق_اجتماعی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
#مولوی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونهها و مصادیقی عینی نشان میدهد که عامل بسیاری از پیشرفتها و فعالیتهای پیشبرنده آدمیان، #ترس و #حرص و سایر رذایل اخلاقی است!
ابتدا میگوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایشهای اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد میشود:
پادشاهی را خدا کشتی کند
تا به حرص خویش بر صفها زند
قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند
قصدش آنک ملک گردد پایبند
در نمونهای دیگر میگوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را میچرخاند، روغنگیری یا آبکشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد میکند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین میکند یعنی آب را از چاه میکشد یا روغن را از کنجد میگیرد و امثال آن:
آن خراسی میدود قصدش خلاص
تا بیابد او ز زخم آن دم مناص
قصد او آن نه که آبی بر کشد
یا که کنجد را بدان روغن کند
خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمیکند، او از بیم زخم صاحبش، میدود و حرکت میکند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین میشود:
گاو بشتابد ز بیم زخم سخت
نه برای بردن گردون و رخت
لیک دادش حق چنین خوف وجع
تا مصالح حاصل آید در تبع
و درباره فعالیتهای اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پارهای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک میگوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجوییهای شخصی تکتک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!:
همچنان هر کاسبی اندر دکان
بهر خود کوشد نه اصلاح جهان
به طور کلی جهانبینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان میداند و میگوید:
هر یکی بر درد جوید مرهمی
در تبع قائم شده زین عالمی
حق ستون این جهان از ترس ساخت
هر یکی از ترس جان در کار باخت
حمد ایزد را که ترسی را چنین
کرد او معمار و اصلاح زمین
و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهانشناختی و انسانشناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم میگیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر میخواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند:
این همه ترسندهاند از نیک و بد
هیچ ترسنده نترسد خود ز خود
هیچ وهمی بیحقیقت کی بود
هیچ قلبی بیصحیحی کی رود
آن حکیمک وهم خواند ترس را
فهم کژ کردست او این درس را
🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد #ماندویل، #آدام_اسمیت و #هایک بود بارگذاری شده بود. علاقمندان میتوانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعیاند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197
#اخلاق
#اقتصاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
مهارتهای لازم برای نظریهپردازی دینی (Trimmed).mp3
11.57M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و پنجم: مهارتهای لازم برای نظریهپردازی دینی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حوزههای علمیه و آزاداندیشی
🖊احمدحسین شریفی
🔶هر چند همواره در همه مراکز علمی بوده و هستند کسانی که هیچ نظر مخالفی را حتی در فرعیترین امور بر نمیتابند. اما فضای عمومی حوزههای علمیه در مواجهه با دیدگاهها و آراء مخالف، فضای #آزاداندیشی و تحلیل و نقد بوده است. شعار افتخارآمیزی که از نخستین روزهای ورود به حوزههای علمیه فراوان شنیده میشود این است که: «نحن ابناء الدلیل نمیل حیثما یمیل» یا «نحن ابناء الدلیل اینما مال نمیل».
🔶یکی از دلایل قوت و پیشرفت دانش فقه و اصول در حوزههای علمیه همین روحیه بوده است. خدا رحمت کند #علامه_مصباح را میفرمود زمانی در حوزه قم آیتالله العظمی #بروجردی و محمدتقی خوانساری هر دو، همزمان، خارج فقه نماز جمعه را تدریس میکردند. در حالی که یکی از آن دو بزرگوار، نماز جمعه را در عصر غیبت واجب عینی میدانست و دیگری با وجوب عینی آن مخالفت میکرد. در عین حال، برخی از طلاب بدون تعصب و تقلید و سوگیری خاصی در هر دو درس شرکت میکردند و دلایل این دو بزرگوار و شیوه استدلال آنان را میشنیدند و خود به داوری مینشستند.
🔶چیزی که میتواند حیات با نشاط علمی حوزههای علمیه را تضمین کند همین نوع آزاداندیشی در "همه مسائل و موضوعات علمی" است. در فلسفه و عرفان و علوم انسانی و فلسفه غرب و شرق و امثال آن هم باید همین رویه در همه حوزههای علمیه حکمفرما باشد. لعن و نفرین آشکار و پنهان فرستادن بر فیلسوفان و عارفان، و کفر تلقی کردن فلسفه و عرفان، کاری که متأسفانه در دوران اخیر پارهای از ارباب #مکتب_تفکیک و وارثان مکتب #اخباریگری در حوزههای علمیه شیعی باب کردند، نه شایسته مقام علم و اندیشه است و نه شایسته حوزههای علمیه.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا
🔸سرنوشت بسیار جالب «ژمی براون»، بانویی که در هالیوود تلاش داشت همکار مسلمانش را مسیحی کند...!
🔷ترجمه و زیرنویس توسط دوست عزیزم سید روحالله موسوی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۲۶ (Trimmed).mp3
11.41M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و ششم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش اول
@Ahmadhoseinsharifi
🌹