eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
319 عکس
339 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤اصناف فیلسوفان و سنخ فلسفه‌ورزی شهید مطهری 🔹احمدحسین شریفی 🔻سخنرانی در همایش «شهید مطهری و امتداد اجتماعی و حکمت اسلامی» مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مقام «فقر» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقام فقر، از «مقامات» بزرگ معنوی است. کسی که به این «مقام» برسد، از شر راهزنان ایمنی می‌یابد. زیرا کسی که چیزی نداشته باشد مورد تعرض و طمع دزدان و غارت‌گران قرار نمی‌گیرد. مقام فقر، که از اصول مقامات معنوی و عرفانی است، دارای سطوح و بطونی است: نخستین گام آن ترک دنیا و مافیها است و نهایت آن هم فنای در حضرت حق است. برخلاف پندار عمومی، مقام فقر، عین مقام دارایی و کمال است. کمال انسان و عظمت انسان در خود را نادیدن و اتصال و تکیه بر کمال مطلق زدن است. در دعای ۴۷ صحیفه سجادیه (دعای روز عرفه) از خداوند می‌خواهیم: «زِدْنِي إِلَيْكَ فَاقَةً وَ فَقْراً». انسان فقیر، چون نمی‌تواند روی پای خود بیایستد، تکیه‌گاه می‌خواهد در فقر معنوی، تکیه‌گاه، خداست. و چه تکیه‌گاهی مطمئن‌تر و قوی‌تر از او. راهزن، هرگز گدایی را نزد گرگ، گرگِ مرده را هرگز گزد؟ خضر، کشتی را برای آن شکست تا تواند کشتی از فجّار رَست چون شکسته می‌رهد، اشکسته شو امن، فقرست، اندر فقر رو @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بهشت؛ پایان تحول‌طلبی بشر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انسان موجودی تحول‌خواه و تغییرطلب است. به هیچ وضعیتی از ثروت و قدرت و ... راضی نیست. دائماً‌ در اندیشه ایجاد دگرگونی در وضعیت زندگی خودش است. هر چیزی را که داشته باشد، بهتر و بیشتر از آن را طلب می‌کند. تاریخ بشر نیز گواهی می‌دهد نوع انسان دائماً در حال ایجاد تحول در ابعاد مختلف زندگی خودش بوده و هست. اما آنگونه که قرآن می‌فرماید این ویژگی آدمی، از ویژگی‌های زیست «این‌جهانی» اوست. اما در زیست «آن‌جهانی»: اهل جهنم نیز همین حالت را دارند. دائماً مطالبه تغییر وضعیت خودشان را دارند و فریاد آنها برای نجات از عذاب‌های دوزخ بلند است. اما بهشتیان اهل ثبات و قرارند؛ هیچ تمایلی به تغییر و تحول ندارند: خالِدينَ فيها لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلا (کهف، ‌۱۰۸) در سخنان نقل‌شده از معصومان و اولیای دین نیز «دار المُقام» و «دار القرار» از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های بهشت معرفی شده است. بهشت، منزل وصول به «کمال بی‌نهایت» و تحقق «مطلق‌خواهی» آدمی است. طبیعی است که بعد از حضور در محضر «مطلق» و «کمال بی‌انتها»، تحول‌خواهی و تغییرطلبی بی‌معناست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍احمدحسین شریفی 🔻مطمئنا اگر مسؤولان جهاد کشاورزی اراده کنند و زمینه‌های لازم را فراهم و موانع غیر معمول را برطرف نمایند، با کار جهادی «شرکت‌های دانش‌بنیان» می‌توانیم در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» شاهد جهشی اعجاب‌انگیز در زمینه کشاورزی مکانیزه در ایران باشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نمایی از کتابخانه تیانجین بینهای، چین! بدانیم که پیشرفت و تعالی بدون کتاب و کتابخانه و کتابخوانی، توهمی بیش نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درست‌نویسی یکی از نکاتی که برای «درست‌نویسی» باید مراعات شود، فاصله‌گذاری است. اهمیتِ فاصله‌گذاریِ دقیق را در این جفت‌جمله‌ها می‌توان دید: ۱. پس فردا تعطیله. ۲. پس‌فردا تعطیله. ۱. تابستان رفتیم. ۲. تا بُستان رفتیم. ۱. فعلاً در سفارت کار دارم. ۲. فعلاً در سفارت کاردارم. ۱. نخست وزیر واردِ سالن شد. ۲. نخست‌وزیر واردِ سالن شد. ۱. کف‌گیر به تهِ دیگ خورد. ۲. کف‌گیر به ته‌دیگ خورد. ۱. هر روز نامه‌ای را می‌خواندم. ۲. هر روزنامه‌ای را می‌خواندم. ۱. این کتاب فروشی نیست. ۲. این کتاب‌فروشی نیست. ۱. پیش رفت؟ تا کجا؟ ۲. پیش‌رفت تا کجا؟ ۱. او با ما هیچ عکسی نگرفت. ۲. اوباما هیچ عکسی نگرفت. ۱. شباهت‌ِ نادرِ شاه و برادرش. ۲. شباهتِ نادرشاه و برادرش. ۱. من هم‌ چنین عقیده دارم که... ۲. من هم‌چنین عقیده دارم که... ۱. میوه تازه رسیده‌است. ۲. میوۀ تازه رسیده‌است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی 🔻تفاوت کار و تلاش یک تیم (هر چند اندک شمار) اما «متخصص»، «کاردان»، «مسلط بر کار» و «هماهنگ» و فعالیت یک گروه «پرشمار» از «غیر متخصصان» را در این یک دقیقه می‌توان مشاهده کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اتحاد انسان و اندیشه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از مباحث عمیق و جذاب فلسفی بحث «اتحاد عاقل و معقول» است. نیز در ضمن ابیاتی زیبا این حقیقت را بیان کرده است (البته برای اثبات این مدعا برهانی اقامه نکرده است. بهترین تبیین فلسفی این حقیقت را باید در فلسفه صدرایی جست): ای برادر تو همان اندیشه‌ای ما بقی تو استخوان و ریشه‌ای گر گلست اندیشهٔ تو گلشنی ور بود خاری تو هیمهٔ گلخنی گر گلابی بر سر جیبت زنند ور تو چون بولی برونت افکنند @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⭕️نمایی از کتابخانه ایالتی ویکتوریا در شهر ملبورن استرالیا 🔻رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند: «مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است. این هنر و دقّت لازم دارد، ظرافت‌هایی دارد که بایستی بتوانید اینها را وارد ذهن اینها بکنید.» به اعتقاد این بنده، یکی از مهمترین ابزارهای تحقق این توصیه حکیمانه توسعه کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی با امکانات و زیرساخت‌های جذاب و نشاط‌آفرین برای کتابخوانی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐بشنوید توصیه «حضرت ولایت» را به «سید مقاومت»، برای مواجهه با سختی‌ها و رهایی از بحران‌ها @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دانشگاه، دانش و فرهنگ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ متأسفانه برخی افراد آگاهانه یا ناآگاهانه می‌خواهند مراکز آموزشی و دانشگاهی را از کارکرد اصلی خودشان خارج کرده و در خدمت مقاصد شیطانی و نفسانی خود قرار دهند. محیط پاره‌ای از دانشگاه‌ها، به هر چیز شباهت پیدا کرده است جز به یک محیط علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی. مسؤولان مربوطه باید فکری برای این وضعیت کنند. فضای مجازی افسارگسیخته در دو سال گذشته، اخلاق و رفتار و فرهنگ جامعه ما را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. در چند هفته اخیر و بعد از حضوری شدن دانشگاه‌ها، این تغییرات نامطلوب را به وضوح می‌توان مشاهده کرد. وضعیت فرهنگی جامعه ما در طول این دو سال با سرعتی سرسام‌آور به عقب برگشته است. دانشگاه، یعنی خانه «دانش» یعنی محل «علم». شؤونات این خانه و صاحب‌خانه را باید شناخت و مراعات کرد. مبادا آن جمله طنزآمیز مارک تواین به واقعیت بپیوندند که می‌گفت: «سعی می‌کنم مدرسه رفتن مزاحم تحصیلاتم نشود» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی ‏امیدوارم مسؤولان محترم آموزش و پرورش بتوانند با تشکیل یک هیئت اندیشه‌ورز از اندیشمندان دلداده به چنین آرمانی، ابزارها و شرایط معرفتی لازم برای عمل به چنین رسالتی را فراهم کنند. و این ماندگارترین خدمتی است که می‌توانند انجام دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار دلها حاج چه زیبا می‌گفت که: «تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می شود. تمام شهدا دارای این مشخصه بودند» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️رئیس‌جمهور خطاب به وزرا: «مدیر متخلف دولتی را بلافاصله برکنار کرده و به دادگاه معرفی کنید. اگر با مدیر متخلف برخورد نشود، به‌شدت با مسئول بالادستی او برخورد خواهم کرد.» 🔻سالها بود که چنین قاطعیتی در برخورد با «تخلفات» که هیچ؛ حتی «فسادهای آشکار و اثبات شده» حکومتیان را انتظار می‌کشیدیم. الحمدلله. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴رفتار صادقی(ع) در دوران گرانی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مُعَتِّب از شاگردان و خادمان (ع) می‌گوید، زمانی در مدینه قیمت برخی کالاها از جمله گندم بالا رفت. امام صادق(ع) به من فرمود: «چه میزان گندم در خانه داریم؟» عرض کردم: «به مقداری داریم که تا چندین ماه کفایت کند.» آن حضرت فرمود: «آنها را ببر و بفروش» عرض کردم: «علیرغم اینکه عرضه گندم در مدینه کم شده و به سختی پیدا می‌شود، آنها را بفروشم؟!» آن حضرت فرمود: «آنها را بفروش» به دستور امام(ع) عمل کرده و گندم‌ها را به بازار برده و فروختم. وقتی به خانه برگشتم آن حضرت فرمود: «شما نیز همچون سایر مردمان هر روز به اندازه نیاز همان روز خرید کن». و سپس فرمودند: «از امروز نان خانواده مرا نیمی جو و نیمی گندم قرار بده؛ زیرا خدا می‌داند من توانایی دارم که بهترین خوراک را برای خانواده خود تهیه کنم؛ اما دوست دارم در پیشگاه الهی، سنجیده‌ترین رفتار را برای اقتصاد و معیشت داشته باشم» (کافی، ج۵، ص۱۶۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴رفتار اقتصادی اسلام‌پسند در گرانی و ارزانی؛ (فاصله رفتار امام و مأموم!) 🔻 مرحومه ﻣﺮﺿﻴﻪ ﺣﺪیدچی (دباغ) نقل می‌کند که: «ﺭﻭﺯی ﺩﺭ ﻧﻮﻓﻞ ﻟﻮﺷﺎﺗﻮ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺭﺯانی ﺩﻭ ﻛﻴﻠﻮ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﺧﺮﻳﺪﻡ. ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻥ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ‌ﻫﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﺑﺮﺍی ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺑﺮﺍی ﺗﻮﺟﻴﻪ کار خودم ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮﺍی ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ این‌قدر ﺧﺮﻳﺪﻡ. ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺩﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺷﺪﻳﺪ! ﻳﻚ ﮔﻨﺎﻩ اینکه ﻣﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﻧﻮﻓﻞ ﻟﻮﺷﺎﺗﻮ ﻛﺴﺎنی ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ می‌‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺒﺮﻳﺪ ﻣﻘﺪﺍﺭی ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﮔﻔﺘﻢ: ﭘﺲ ﺩﺍﺩﻥ آن‌ها ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩی ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺣﺎﻟﺎ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﺬﺭﺩ!» (سرگذشت‌های ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺯ زندگی ﺍﻣﺎﻡ خمینی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه فردوسی به نیکوکاری و عدالت و احسان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بیا تا جهان را به بد نَسپَریم به کوشش، همه دستِ نیکی بریم ـــــــــــــــــــــــــــ فریدونِ فرّخ فرشته نبود زِ مُشک و زِ عنبر سرشته نبود به داد و دِهِش یافت آن نیکویی تو داد و دِهِش کن فریدون تویی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
رحمة الله عليه و حشره الله مع اوليائه @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بخشی از مقدمه کتاب روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی احمدحسین شریفی «در پايان، به جدّ اين دعاي مولوي را از درگاه خداي متعال در حق اين کتاب خواهانم که گر خطا گفتيم اصلاحش تو کن مصلحي تو اي تو سلطان سخن اما برخلاف او که مي‌گفت: عيب‌چينان را از اين دم کور دار هم به ستاريّ خود اي کردگار از خداي متعال مي‌خواهم نه تنها عيوب و نقايص اين کتاب را بر ذهن و انديشة خوانندگان آشکار سازد، که به عيب‌جويان و عيب‌چينان، چشمي بينا و درکي قوي و بيان و بناني رسا و گويا عطا کند تا عيوب و نقص‌هاي واقعي اين کتاب را ببينند و بفهمند و به اين بنده نيز هديه دهند. ازاين‌رو، دست به دعا برداشته و مي‌گويم: تيز گردان تيغ نقد ناقدان اي خداوند حکيم عيب‌دان و افزون بر اين از خداوند مي‌خواهم به همة عيب‌بينان و عيب‌گيران توفيقي دوچندان دهد تا اين راه را جدي‌تر و با نقصاني کمتر طي کنند.» احمدحسين شريفي/ عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينی 17 آبان 1395 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻بت‌های چهارگانه ذهن 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فرانسیس خطا‌هاي ذهني را «بت» مي‌ناميد و معتقد بود، چهار نوع بت ذهني وجود دارد که ممکن است موجب انحراف ذهن از کسب معرفت حقيقي باشد. وی معتقد بود يک محقق و پژوهشگر، براي آنکه به نتيجه‌اي علمي برسد، لازم است همة اين بت‌ها را بشکند: 1️⃣بت‌های قبیله: منظور خطاهايي است که بستر آنها در طبيعت و طايفة آدميان و نژاد انساني وجود دارد. به همين دليل ميان همة انسان‌ها مشتر‌ک‌اند. 2️⃣بت‌های غار: منظور از بت‌هاي غار، خطاهايي است که ناشي از ساختمان خاص ذهني و بدني افراد يا معلول تعليم و تربيت، عادات و اتفاق‌اند. 3️⃣بت‌های بازار: خطاهايي که معلول زبان‌اند. 4️⃣بت‌های نمایش‌خانه: خطاهايي که در اثر فرضيه‌هاي موهوم نظام‌هاي فلسفي و مغالطات آشکار وارد ذهن مي‌شوند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این خاطره را بشنوید. ایشان از جمله افراد و گروه‌های است که مدعی‌اند انقلابی نبود! و این رفتارها دقیقا همان چیزی است که علامه مصباح آنها را ضد اسلامی می‌دانست و هرگز حاضر به تأیید و همراهی با آنها نبود. تفاوت «اسلام اصیل» با «اسلام ابزاری» همین است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از کوزه همان برون تراود که در اوست 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امير مؤمنان(ع) در سخني حکيمانه مي‌فرمايد: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِه‏؛ هيچ کس چيزي را در دل پنهان نکرد مگر آنکه در لغزش‌هاي زبان و خطوط چهرة او آشکار شد. همين حقيقت ديني در ادبيات عرفاني نيز به زيبايي نمايان شده است: : سخن عشق تو بي‌‌آنکه برآيد به زبانم رنگ رخساره خبر مي‌دهد از حال نهانم ****** ما در اين شهر غريبيم و در اين ملک فقير به کمند تو گرفتار و به دام تو اسير گر بگويم که مرا حال پريشاني نيست رنگ رخساره نشان مي‌دهد از سرّ ضمير شاعر ديگري چنين مي‌گويد: راز درون هر چه بود گاه‌گاه تيغ زبانش بدر آرد ز چاه صفحه رخساره چو يک آينه فاش کند راز دل از دود آه يک شاعر عرب مي‌گويد: تخبرني العينان ما القلب کاتم چشم‌ها مرا از آنچه که دل پنهان کرده است، آگاه مي‌کنند. به قول شاعر عرب: ان العيون لتبدي في تقلبها ما في الضمائر من ودّ و من حنق حرکات چشم‌ها آشکار مي‌کنند، حب و بغض‌هاي درون را. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی 🔻«ایثار» از زیباترین صحنه‌های آفرینش است؛ حتی اگر از سوی پرنده‌ای باشد که به اعتقاد خیلی از آدمیان، موجودی غیر خردمند و غیر مکلف است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹