فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شاهکاری از معماری ایرانی اسلامی.
🔹متأسفانه معماران کنونی ما، به شدت تحت تأثیر فضای «مدرنیسم» و «پست مدرنیسم» هستند و از اصالتهای فرهنگی و فلسفی «معماری اسلامی» کاملاً غافلند.
🔹نباید فراموش کرد که معماری عبارت است از «هنر مدیریت فضا» به منظور «مدیریت رفتاری که در آن فضا صورت میگیرد». بنابراین معماری یک «هنر فرهنگساز» است.
هم عالمان و فیلسوفان مسلمان در دوران اخیر از این مباحث فاصله گرفتهاند و هم معماران دانشگاهی ما از اصالتهای خود و «فلسفه خودی» بیبهرهاند.
🔹راه رفع این مشکل در وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباطات علمی عالمان دین و فیلسوفان اسلامی از یک طرف و معماران و شهرسازان از طرف دیگر است.
#سبک_زندگی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷آیا «قانون حجاب و عفاف» عامل «بیحجابی و بیعفتی» است؟!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️در این اوضاع آشفته رقابت مدعیان روشنفکری و برخی از گروههای سیاسی بدنام، در غیرتستیزی و عفتسوزی و هویتزدایی از جامعه ایرانی اسلامی به بهانه مسأله پوشش زنان و مردان، یکی از مدعیان رکیکهگوی روشنفکری را دیدم که گفته بود #مولوی هم مخالف «حجاب اجباری» بود و اگر الان میبود به «کمپین نه به حجاب اجباری» میپیوست! مستند او برای این ادعا جملهای از کتاب فیه ما فیه مولوی است که میگوید:
«هر چند زن را امر کنی که پنهان شود، او را دغذغة خود را نمودن بیشتر شود و خلق را از نهان شدن او رغبت به او بیش گردد. پس تو نشستهای و رغبت را از دو طرف زیادت کنی، و پنداری که اصلاح میکنی. آن، خود عین فساد است. اگر او را گوهری باشد که نخواهد که فعل بد کند، اگر منع کنی یا نکنی او بر طبع نیک و سرشت پاک خود خواهد رفت و اگر بهعکس این باشد، باز همچنان بر طریق خود خواهد رفتن. منع، جز رغبت افزون نمیکند.»
🔻در این رابطه چند نکته را بیان میکنم:
اولاً، بدون شک ملاجلالالدین بلخی یکی از بزرگترین عارفان و عالمان اسلامی بوده و هست. اما بزرگی او به معنای عصمتش نیست. خطاهای فاحش و نابخشودنی در اندیشهها و رفتارهای منقول از او وجود دارد.
ثانیاً، در اینجا مولوی به این دلیل که انسانهای بدذات و بدگوهر را نصیحتپذیر نمیداند میگوید که «بدحجابان به این دلیل که بدذات و بدگوهرند»، نصیحت و موعظه آنها فایدهای ندارد. این کجا و دفاع از بدحجابی و پیوستن به کمپین نه به حجاب اجباری کجا!
ثالثاً، حتی اگر مولوی هم مخالف این حکم اجتماعی اسلام باشد، قطعاً به خطا رفته و سخنی ناصواب گفته است.
رابعاً، این سخن مولوی (که به نحو مطلق میگوید: «منع، جز رغبت افزون نمیکند». (فیه ما فیه) و چون چنین است پس توصیه زنان به عفتورزی فایدهای ندارد. آنان اگر گوهرشان گوهری عفیفانه باشد، ما چه بگوییم و چه نگوییم عفتورزی خواهند کرد و اگر گوهرشان بد باشد، باز هم چه بگوییم و چه نگوییم نه تنها عفتورزی نخواهند کرد! بلکه منع ما و نهی از منکر ما موجب رغبت بیشتر آنها به بدیها خواهد شد! این سخن با این کلیت، به طور قطع و یقین نادرست است.) نه تنها با وظیفه واجب «امر به معروف و نهی از منکر» که از قطعیات و ضروریات دین است، در تضاد و تعارض است؛ بلکه عملاً نتیجهای جز آنارشیسم اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی نخواهد داشت.
🔻آیا منع ادیان از گناه، رغبت به گناه را افزون میکند؟ آیا وقتی خدای متعال میفرماید «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلا» (اسراء، ۳۲) موجب زیادت زنا در جامعه میشود؟
🔻آیا وقتی خدای متعال میفرماید: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون» (اعراف، ۳۳) این نواهی موجب فزونی رغبت به فواحش و گناه و ستمگری و سخنان نادرست میشود؟
🔻آیا وضع قوانین و مقررات اجتماعی مثل منع عبور از چراغ قرمز، عامل قانونشکنی و تخلفات راهنمایی رانندگی است؟
🔻آیا راه جلوگیری از قانونشکنی، برداشتن قانون یا تغییر قانون بر اساس میل و خواست تکتک افراد جامعه است؟
#حجاب
#اخلاق
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ضرورت «خودآگاهی تاریخی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻منظور از خودآگاهی تاریخی عبارت است از «آگاهی از تاریخ ملت و جامعه خود» و «آگاهی از فراز و فرودهای اجتماعی ملت خود»
🔻جامعهای که خودآگاهی تاریخی نداشته باشد و از آنچه که بر جامعه و کشور و زبان و فرهنگش گذشته است، آگاهی نداشته باشد، مبتلا به بدترین بیماری ذهنی یعنی «آلزایمر جمعی» است. قطعاً هیچ آینده امیدبخشی برای چنین جامعهای قابل تصویر و تصور نیست. او هیچ پایگاهی برای بازگشت و هیچ ایستگاهی برای حرکت ندارد. چنین جامعهای دائماً در حال حرکت و تلاش است اما «حرکت به سوی ناکجاآباد» و «تلاش در جهت رسیدن به مقصدی نامعلوم».
🔻به تعبیر هانری کربن جامعهای که دائماً دنبال امر جدید باشد و ادعا کند که فقط و فقط به امور تازه علاقمند است «نشانه ابتلا به فراموشیای است که دیدگان او را بر وقایع و حقایق گذشته خود میبندد.»
🔻به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب، کراراً به «مطالعه تاریخ» سفارش میکند. ایشان در یکی از توصیههای خود میفرماید:
«نسل امروز باید از تاریخ کشورش اطّلاع داشته باشد؛ بخصوص از زمان مشروطیت به این طرف را بداند ... باید بدانید که کشور شما در چه موقعیتی قرار داشته و دارد. شما باید به خصوص تاریخ رژیم گذشته را بدانید. نسل امروز ما درست نمیداند که انقلاب اسلامی چگونه این کشور را از چنگال آن رژیم خلاص کرده است ... شما باید تاریخ کودتای رضاخان در اسفند ۱۲۹۹، بعد رسیدنش به سلطنت در ۱۳۰۳، بعد جانشین شدن محمدرضا را بدانید.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤علامه حسنزاده آملی:
ما دائما در حال ساختن خود هستیم.
انسان مهمان سفره خودش است.
#علامه_حسنزاده
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نگاه ابزاری به زنان: از تبلیغات تلویزیونی تا نمایشهای خیابانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻سوء استفاده از زنان و نگاه ابزاری به آنان یکی از سرافکندگیهای تاریخ بشر در همه یا دست کم اغلب جوامع است. غرب مدرن در این زمینه گوی سبقت را از همگان ربوده و با طرح شعارهایی به ظاهر زیبا همچون آزادی زنان و ... نوعی بیسابقه از بردگی و اسارت و ابتذال را بر زنان تحمیل کرده است. بسیاری از اندیشمندان و دغدغهمندان غربی نیز در این زمینه هشدارهای لازم را داده و کتابها نوشتهاند. ... اما چه باید گفت و چه میتوان کرد وقتی بسیاری از زنان نیز (با افتخار و شادمانی!) خود را ابزار دست سرمایهداران و شهوتپرستان قرار میدهند و جایگاه خود را به عنوان یک انسان نادیده میگیرند!
🔻مع الاسف آنگونه که برخی از تاریخنویسنان گفتهاند متأسفانه استفاده ابزاری از زنان نگونبخت و حتی فواحش در برخی از دورههای تاریخی ایران نیز دیده میشود!
🔻#شاردن در سفرنامه خود از سوء استفاده اقتصادی برخی از شاهان صفوی از روسپیان (شاردن، ژان، سفرنامه شاردن، جلد: ۱، صفحه: ۴۳۲.) و هانری رنه #دالمانی سیاح فرانسوی از سوء استفاده مأموران حکومتی عصر قاجار از زنان حکایاتی را نقل میکنند. (سفرنامه از خراسان تا بختيارى، پيشين، ص ۴۸-۴۷.) محمدهاشم آصف معروف به #رستم_الحکماء در کتاب رستم التواریخ (ص۳۴۷) از بهرهجوییهای کریمخان و لشکریانش از زنان روسپی و فواحش حکایت میکند.
🔻در دوران معاصر نیز میتوان به نقش پررنگ روسپیان و زنان فاحشه در جریان کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد. (برای مطالعه بیشتر درباره نقش روسپیان در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ میتوانید به مقاله «نقش روسپيان شهر نو در کودتاي 28 مرداد 1332» نوشته مصطفی لعلشاطری و هادی وکیلی مراجعه کنید) «ملکه اعتضادی» از بزرگترین مروجان فساد و فحشا در ایران عصر پهلوی در روز کودتای ۲۸ مرداد ۴۵۰۰ نفر از روسپیان «شهر نو» در تهران را به خیابانها آورد. آنان در حالی که تصاویری از محمدرضا پهلوی را در دست داشتند از هیچ کوششی در تحریک کودتاچیان فروگذار نکردند.
🔹هر چند به برکت انقلاب اسلامی استفاده ابزاری از زنان و سوء استفادههای جنسی از آنان به حداقل رسید و زن در سایه انقلاب توانست به جایگاه اصلی و اصیل انسانی خود دست پیدا کند، اما در سه دهه اخیر دشمنان انقلاب اسلامی یک تهاجم همهجانبه علیه جایگاه ارزشی زنان در ایران اسلامی شکل دادهاند و متأسفانه در این تهاجم همهجانبه پیشرفتهایی نسبتاً چشمگیری نیز داشتهاند!
🔹به گمان این بنده، نقش (آگاهانه یا ناآگاهانه) برخی از برنامههای سیمای جمهوری اسلامی در استفاده ابزاری از زنان را نمیتوان نادیده گرفت. توضیح آنکه:
در چند سال اخیر شاهد استفادههای گسترده شرکتهای تجاری از «زنان بزککرده» برای فروش بیشتر کالا و ایجاد رغبت در میان مشتریان هستیم. متأسفانه سیمای جمهوری اسلامی نیز به هر دلیل در شیوع این پدیده شوم که از همان «ابتدا»، برای بسیاری از آگاهان «انتهای شوم» آن نیز معلوم بود، نقش فراوانی داشته است. وقتی در عموم تبلیغات تجاری پرشماری که هر ساعت از شبکههای مختلف سیمای جمهوری اسلامی پخش میشود، زنان بزککرده میداندار هستند، طبیعی است سرمایهدارانی که هزینه هنگفتی برای تبلیغات بازرگانی میدهند، به چیزی جز سود و بهره مالی بیشتر فکر نمیکنند و حرمت و عفت زنان برای بسیاری از آنان موضوعیت ندارد. بلکه هر کدام از آنان سعی میکند از جاذبههای جنسی زنان برای جلب مشتریان بیشتر حداکثر استفاده را ببرد. به همین دلیل پس از چندین سال که از شروع چنین بهرهکشیهایی از زنان میگذرد، در ماههای اخیر شاهد تبلیغات بسیار هنجارشکنانه ایرانمال و بستنی دومینو و شرکت اسنتمارکت و امثال آنها هستیم. هر کدام از این شرکتها و در آینده شرکتهای دیگر تلاش میکنند با بهرهگیری از زنان بزککرده و رنگو لعاب زده و خودنماییهای آنان در بازار جذب مشتری گوی سبقت را از سایر رقبا بربایند. و نتیجه آشکار چنین رفتارهایی چیزی جز «ترویج بیبند و باری و بیعفتی در سطحی وسیعی از افراد جامعه» نیست.
#اخلاق
#حجاب
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔻علیرغم اینکه «عصر جدید» را عصر رسانههای «ارتباط جمعی» نامیدهاند اما شاهد کمترین سطح «روابط» میان آدمیان هستیم.
عصر جدید «عصر انتقال داده»هاست.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ سازمان بسیج فرهنگیان برگزار میکند
✅ همایش ملی معلمان گام دوم انقلاب اسلامی افسران سپاه پیشرفت کشور
🔶 با سخنرانی تعدادی از فرهیختگان از جمله:
1️⃣ آیت الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 با موضوع تعلم و تربیت اسلامی و انقلابی از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)
🗓 جمعه 1401/5/7
2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دبیر مجمع عالی علوم انسانی
🔷 با موضوع: تربیت اسلامی در مقابله با تربیت سکولار
🏢 تهران، اردوگاه شهید باهنر
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🔶تحلیلی خواندنی از تصویر بالا
سال ۱۹۳۷ در انگلستان مسابقه میان تیم چلسی و چارلتون به دلیل مهگرفتگی شدید در حالی که ۱-۱ مساوی بودند، در دقیقه ۶۰ متوقف شد. اما «سم بارترام » دروازهبان چارلتون که چندین بار طی مسابقه شاهد ناپدید و دوباره پدیدارشدن بازیکنان بود، تا ۱۵ دقیقه پس از سوت توقف بازی، با تصور اینکه توپ در سمت حریف دست به دست میشود، همچنان درون دروازه خود ماند (همین تصویر بالا)
او به علت سروصدای زیاد پشت دروازه، صدای سوت داور را نشنیده بود و با آمادگی کامل، درون دروازه ایستاده و با دقت به جلو نگاه میکرد تا به گمان خودش در برابر شوتهای حریف غافلگیر نشود.
وقتی ۱۵ دقیقه بعد، پلیس ورزشگاه به او نزدیک شد و خبر لغو مسابقه را داد، سم بارترام با اندوه گفت:
«چه غمانگیز است که دوستانم مرا فراموش کردند در حالیکه من داشتم از دروازه آنها حراست میکردم. در طول این مدت فکر میکردم تیم ما در حال حمله است و مجال نزدیک شدن به دروازهمان را به آنها نمیدهند!»
🔹در میدان زندگی چه بسیار بزرگانی که از دروازه ما با غیرت و تلاش حراست کردند اما با مهآلود شدن شرایط خیلیها میدان را خالی کردند و آنها را تنها گذاشتند.
🔻نکته: اکثر افراد با خواندن این داستان احساس سم بارترام (دروازهبان) بودن بهشون دست میده که توسط دیگران فراموش شده یا میشوند. اما واقعیت اینه که عموم ما آدمها از قبیل اون ده نفر «فراموشکننده» هستیم. نه اون یک نفر «فراموش شده»!!
حواسمون به دروازهبانهای زندگیمون باشه؛ بخصوص وقتی هوا مهآلود است و آنها به وضوح دیده نمیشوند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله
🔴شرط علمی و عملی «حکمت» از نگاه سهروردی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#شیخ_اشراق در موارد متعددی میگوید کسی که
اولاً، از نظر علمی به مقام درک «خمیره واحد حکمت» در میان همه اقوام و ملل از یونان باستان گرفته تا چین و هند و مصر و ایران باستان و حکمت زردشتی و حکمت اسلام نرسیده باشد
و ثانیاً، از نظر عملی هم بر جسم و روح خود مسلط نباشد، «حکیم» نیست. به تعبیر دیگر به اعتقاد شیخ اشراق حکیم کسی است که در کنار برخورداری از بالاترین سطح معرفت نظری، از عمیقترین تجربههای معنوی نیز برخوردار باشد. یعنی هم در «بحث» و «تعقل» و «استدلال» قوی باشد و هم در «تأله» و «اخلاق» و «معنویت».
#سهروردی در کتاب التلویحات درباره لزوم برخورداری حکیم از تجارب معنوی و عرفانی عمیق چنین مینویسد:
«و لا يكون الانسان من الحكماء ما لم يحصل له ملكة خلع البدن و الترقّى؛ فلا يلتفت الى هؤلاء المتشبّهة بالفلاسفة المخبّطين المادّيّين، فانّ الامر اعظم مما قالوا؛ مادامی که ملکه خلع بدن و ترقی به عالم بالا برای انسان حاصل نشود از حکما شمرده نخواهد شد. به این فیلسوفنماهای (مشائيان) آشفتهمغز و دلبسته به ماده ننگرید؛ حقایق فراتر از چیزی است که آنها میگویند.»
در المشارع و المطارحات در این باره میگوید:
و اسم الحكيم لا يطلق الا على من له مشاهدة للامور العلوية و ذوق مع هذه الأشياء و تالّه؛ نام حکیم جز برای کسی که اهل مشاهده امور علوی و اهل ذوق و تأله باشد، اطلاق نمیشود
در پایان المشارع و المطارحات هر دو شرط را به اختصار بیان میکند:
«و لا يعدّ الانسان فى الحكماء ما لم يطّلع على الخميرة المقدّسة، و ما لم يخلع و يلبس.؛ انسان از حکما نیست مادام که بر آن «خمیره مقدسه» آگاه نباشد و مادام که نتواند «خلع بدن» کند و دوباره به آن باز گردد.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari
🌹
🔻همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» به کوشش معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی، هشتم مردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار میشود.
🔻سخنرانان :
۱) حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،
۲) غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،
۳) محمود شالویی دستیار ویژه وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،
۴) احمدحسین شریفی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،
۵) نجفقلی حبیبی عضو هیأت امنای موسسه حکمت سهروردی،
۶) منوچهر صدوقیسها پژوهشگر و مدرس حکمت اسلامی،
۷) غیاثالدین طه محمدی رئیس بنیاد بوعلی سینا،
۸) قاسم پورحسن استاد دانشگاه علامه طباطبایی،
۹) انشاءالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی،
۱۰) سید محمد علی دیباجی استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران،
۱۱) حسن سیدعرب عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام،
۱۲) سیما نوربخش پژوهشگر و مدرس حکمت اشراق
۱۳) سعید انواری استاد دانشگاه علامه طباطبایی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹