نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا.mp3
21.94M
🎤احمدحسین شریفی
🟢نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابنسینا
🔸 سخنرانی در موسسه حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت روز بزرگداشت ابنسینا
🔸اول شهریور ۱۴۰۱
#ابنسینا
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«ز خدمت به نعمت نپرداختن»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از عشقهای تمثیلی در ادبیات عرفانی اسلامی عشق سلطان محمود و ایاز است. سعدی میگوید عدهای از ملازمان سلطان محمود علاقه وافر وی به ایاز را ایراد میگرفتند و میگفتند ایاز چه حسنی دارد؟ نه «قد و بالایی دلجو» دارد و نه «اندامی همگون»؛ پس چرا سلطان محمود شیفته و دلباخته او شده است؟
یکی خرده بر شاه غزنین گرفت
که حسنی ندارد ایاز ای شگفت
سلطان محمود که این نقد را شنید گفت علاقه من به ایاز هرگز مربوط به ظاهر و قیافهی او نیست؛ بلکه به دلیل اخلاق و ادب و خلوص او در خدمت به سلطان است.
که عشق من ای خواجه بر خوی اوست
نه بر قد و بالای دلجوی اوست
در عین حال، تصمیم گرفت که عملاً این را به همگان اثبات کند. به همین دلیل در سفری که با ملازمان میرفت، دستور داد که عمداً بار شتران را شل ببندند. وقتی به بالای درهای رسیدند، عمداً صندوق جواهرات را از روی شتر انداختند. صندوق شکست و جواهرات قیمتی آن ریخت و به ته دره افتاد. سلطان محمود به ملازمان خود گفت هر کس هر چیزی را پیدا کرد برای خودش. این را گفت و خودش با سرعت از آنجا رفت:
سواران پی در و مرجان شدند
ز سلطان به یغما پریشان شدند
همگی دنبال در و مرجان رفتند و سلطان محمود را رها کردند.
نماند از وشاقان گردن فراز
کسی در قفای ملک جز ایاز
[وشاق= خدمتکار؛ غلام]
همه ملازمان سلطان را رها کردند جز یک نفر و آن ایاز بود. وقتی به ایاز گفت چرا دنبال در و مرجان نرفتهای، او در پاسخ گفت من خدمت را بر نعمت ترجیح میدهم.
بگفتا که ای سنبلت پیچ پیچ
ز یغما چه آوردهای؟ گفت هیچ
من اندر قفای تو میتاختم
ز خدمت به نعمت نپرداختم
#سعدی با استفاده از این تمثیل، عبادت حقیقی را تعریف میکند و میگوید:
خلاف طریقت بود که اولیا
تمنا کنند از خدا جز خدا
گر از دوست چشمت به احسان اوست
تو در بند خویشی نه در بند دوست
#اخلاق_عبادت
#عشق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نوشتن و خلاقیت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نوشتن از عوامل فعالسازی ذهن و مغز است.
به هنگام نوشتنِ افکار و اندیشههای خود، ملاحظه میکنید که ذهن و مغز شما همهی توان خود را به کار میگیرد که مطالب جدیدتر، افکار نوتر و اندیشههای کاملتری را تراوش و تولید کند.
#نویسندگی
#خلاقیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 اصرار بر مطلوب
✍️ احمدحسین شریفی
🔸مداومت و خستگیناپذیری و اصرار بر مطلوب، حتما نتیجهبخش است.
🔷 #اميرمؤمنان(ع) میفرماید:
💐منِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛ هر كس به كوبيدن درى ادامه دهد و اصرار ورزد، عاقبت از آن در وارد خواهد شد. (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم،ص193)
سایهٔ حق بر سر بنده بود
عاقبت جوینده یابنده بود
گفت پیغامبر که چون کوبی دری
عاقبت زان در برون آید سری
چون نشینی بر سر کوی کسی
عاقبت بینی تو هم روی کسی
چون ز چاهی میکنی هر روز خاک
عاقبت اندر رسی در آب پاک
🔷اگر حقیقتا خواستار چیزی باشیم حتماً راهی برای رسیدن به آن مییابیم.
سستی و یأس و کسالت و بهانهتراشی مربوط به جایی است که واقعاً چیزی را نمیخواهیم.
#اخلاق
#استقامت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هزینههای «تسویف»
🖊احمدحسین شریفی
هر چند برای رسیدن به اهداف و آرمانها باید از جان و مال و وقت خود هزینه کرد؛
نابرده رنج، گنج میسر نمیشود
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
هر کو عمل نکرد و عنایت امید داشت
دانه نکاشت ابله و دخل انتظار کرد
اما هزینههایی که برای «درجا زدن» و «تلاش نکردن» و «تعلل» و «تسویف» میدهیم به مراتب بیشتر است. کمترین آنها عبارتند از «حسرت» و «از دست دادن فرصت» و در نتیجه «بیتوفیقی».
#تسویف
#موفقیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«سازگاری» و «رضایتمندی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سازگاری بیرون و درون نشانه کمال شخصیت است.
یعنی زمانی که
«نگرشها» (یعنی باورها و ارزشها، جهاننگری و انسانشناسی فرد و ...) سازگار با
«گرایشهای» او باشد یعنی سازگار با احساسات، هیجانات و عواطف او باشد،
و این دو نیز همراه و هماهنگ با «کنشهای» او یعنی گفتار و رفتار او باشند،
در آن صورت با یک «شخصیت سازگار» مواجههایم.
در چنین وضعیتی اوج «رضایتمندی» و «شادی درونی» حاصل میشود.
#رضایتمندی
#شخصیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢شرایط لازم برای «سفر به ملکوت»
🖊احمدحسين شريفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آيتالله حسنزاده آملی دو چیز را شرط لازم برای کسب توانایی «طی العوالم» میدانست. یعنی معتقد بود برای آنکه انسان بتواند افزون بر عالم «ناسوت» در ساير عالمهای هستی هم سير کند و به عالم «جبروت» و «ملکوت» پای نهد و حقايق آن عوالم را مشاهده کند، بايد دو شرط داشته باشد:
نخست آنکه: «به حسب فطرت و خلقت، مزاج عليل و به هم خورده نداشته باشد» به تعبير ديگر، استعداد و قابليت چنين سير و سفری را داشته باشد. به تعبير سوم، «مقتضی» چنين سير و سفری در او وجود داشته باشد.
و دوم آنکه مانعی برای چنين سير و سفری بر سر راه دل و جان او نباشد. البته با توجه به آنکه اساساً این سفر یک سفر درونی و نفسانی است، طبیعتاً موانع آن نیز موانع درونی و نفسانیاند. يعنی خود آدمياناند که بر سر راه دلشان مانع ايجاد میکنند. «همچو کرم، پيله بر خود میتنند، مدام از اين طرف و آن طرف برای خودشان موانع جمع میکنند.»
«اکثريت مردم مستعدند و تنها علتی که باعث میشود نتوانند مطابق فطرت خود حرکت کنند، وجود مانع است يعنی بايد تعلقات نفسانی را دور کنند. ... بنای اصل چشم بر ديدن است، آن کس که نمیبيند مانعی دارد و آفتی و آسيبی پيش آمده که نمیبيند. اصل بصيرت مثل بصر در ديدن است پس اگر بصيرت نمیبيند چشم را غبار و بيماری و رَمَد گرفته است»
#عرفان
#علامه_حسنزاده
#سلوک
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ضرورت بیاعتنایی مدیران خردمند به جوسازیها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در زندگی اجتماعی و سیاسی، هر نوع عقبنشینی از «مواضع حق»، احتمال عقبنشینیهای بعدی و در نتیجه تزلزل در تصمیمگیری و بیثباتی در مدیریت را افزایش میدهد.
در عین حال، تصلب و تعصب بر مواضع باطل و نادرست نیز کاری غیراخلاقی است؛ و به همان اندازه هم موجب بیثباتی اجتماعی و تزلزل در تصمیمگیریهای خوب بعدی خواهد شد.
🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند:
«به جوسازیها و حاشیهسازیها اعتنا نکنید، کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفتهاید، تصمیم درستی است، یک عده خوششان نمیآید، جنجال میکنند؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، هزار متن در فضای مجازی تولید میکنند علیه آن اقدام شما؛ اگر اقدامتان اقدام سنجیده و اندیشیدهای است و روی فکر تصمیمگیری شده،اعتنا نکنید، کار خودتان را انجام بدهید.»
#سیاست
#مدیریت
#استقامت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ناتوانی «علوم اجتماعی غربی» از درک «اربعین حسینی»
✍️ احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻دو روز گذشته فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشتهها و گفتههای روشنفکرنمایان و مدعیان علوم انسانی و اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم.
حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «جریان جهانی اربعین»، که دهها میلیون انسان را از گوشه کنار عالم پروانهوار بر گرد شمع حسین به پرواز درآورده است، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!
بارها گفته و نوشتهایم که علوم اجتماعی غربی حتی از فهم روشمند و ضابطهمند پدیدههای دینی و کنشهای دینداران عاجزند؛ چه رسد به آنکه نسبتی با بنیانها و آموزهها و ارزشهای دینی داشته باشند.
علوم انسانی غربی، «علوم حیوانسازی انسان»اند. این علوم و دلدادگان آنها اساساً نمیتوانند فهمی از حقایق انسانی و ارزشهایی متعالی چون #اربعین و مواکب اربعینی، داشته باشند.
عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، #عقلانیت موش صحرایی و سگ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگمحور حتی از درک حقیقت یک #موکب کوچکی که توسط کودکان عراقی برپا میشود عاجز است. چه رسد به فهم و درک پدیده مواکب عظیم حسینیان در گوشه گوشه جهان، مواکبی که در طول دو دهه گذشته «مرزهای مکانی» را درنوردیده و با سرعت در حال «همگانی» و «همهزمانی» شدن هستند.
#اربعین
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«نهی از منکر» به روش «عارفِ امامپرور»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نقل میکنند که در همسایگی منزل آیتالله شاهآبادی، استاد عرفان امام خمینی، رحمه الله علیهما، در خیابان امیرکبیر تهران، دکتری بود که برای آموزش موسیقی به دخترانش یک معلم خصوصی گرفته بود. چند روزی بود که مرتب صدای موسیقی از خانه آن دکتر بلند بود. وی با این کار نه تنها اسباب ترویج و عادیسازی یک حرام را فراهم کرده بود؛ که موجب آزار و اذیت برخی از همسایگان نیز شده بود. آیتالله شاهآبادی به دکتر پیغام دادند و از او خواستند که دست از این کار بردارد. آن دکتر نیز گستاخانه پاسخ داد که «من اين کار را ترک نمیکنم و شما هر اقدامی که میخواهيد بکنيد.»
آیتالله شاهآبادی روز جمعه بعد از جلسهای که در مسجدشاه داشتند، قضیه را با مخاطبان خود در میان گذاشتند و از آنان خواستند: «خوب است از اين به بعد هر کس از اين خيابان عبور میکند چون به مطب اين دکتر رسيد، داخل مطب شده و سلام کند و آنگاه با خوشرويی از او بخواهد که آن عمل خلاف خود را ترک کند.»
مردم هم چنین کردند. چند روز به اين منوال گذشت و دکتر هر روز با صدها مراجعه کننده مواجه میشد که همگی يک مطلب را به او تذکر میدادند. وی ديد اگر بخواهد به لجاجت خود ادامه دهد، نه تنها بايد مطب خود را تعطيل کند، بلکه مجبور است از آن خيابان هم کوچ کند. ازاينرو، دست از ايجاد مزاحمت برداشته، و جلسه آموزش موسيقي دخترانش را تعطيل کرد.
در یکی از روزها، دکتر مزبور وقتی آیتالله #شاهآبادی را دید بعد از سلام و احوالپرسی گفت: «آقای شاهآبادی با قدرت ملت کار را تمام کردی و من گمان میکردم شما به مراجع قانونی و محاکم قضايی مراجعه میکنيد که من به سادگی میتوانستم جواب آنها را بدهم و هرگز دربارهی اين روش مردمی نينديشيده بودم.» (کتاب عارف کامل، ص۲۳)
#عرفان
#منکرات
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فتنهگران و سخنگفتن از اصول متعالی انسانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دم زدن از اصول متعالی انسانی، يکی از شگردهای همیشگی منافقان و منحرفان و فتنهگران بوده است. هيچ منافقی در تاریخ اسلام یافت نمیشود که خود را مخالف عدالت و آزادی و قانون و ... معرفی کرده باشد!
آنان همواره از عدالت و قانون، شرافت و آزادگی و صلح و امنیت ... سخن گفته و میگویند! یعنی شعارهای آنان نیز شعارهايی پسندیده و ارزشمند است! به همین دلیل، در بسیاری از موارد نمیتوان از راه شعارها و سخنان و نوشتهها، مؤمن و منافق و مصلح و مفسد را تمییز داد.
منافقان و فتنهگران را بیشتر باید از راه عمل و رفتار شناخت. آنان در حالی از قانونگرايی و عدالت سخن میگویند که هرگز تن به اجرای قانون درباره خودشان نمیدهند. در حالی که وظایف قانونی خود را انجام نمیدهند؛ هرگونه اجرای قانون علیه خودشان را مساوی با «استبداد» و «خفقان» و «دیکتاتوری» میدانند. وقتی به آنان گفته میشود چرا وظایف خود را انجام ندادهاید، فریاد برمیآورند که شما میخواهید علم و عالمان و دانش و دانشگاهیان را در بند کنید و آزادی را از آنان بگیرید!
در حالی خود را مدافع اصول اخلاقی معرفی میکنند که بدترين بیاخلاقیها را مرتکب میشوند. بدترين تهمتها را به مخالفان خود میزنند و ناجوانمردانهترين شايعهها و دروغها را عليه مخالفان دامن میزنند! و در همان حال شعار زنده باد مخالف من و ...، سرمیدهند!
دائما علیه «استبداد» سخن میگویند اما خود در مقام عمل مستبدترین افرادند.
از «شرافت و کرامت انسانی» سخن میگویند، در حالی که ذهن و ضمیر و زبان و قلم خود را به استخدام استکبار و استبداد جهانی درآورده و رباتوار، بردگی و فرمانبرداری استکبار جهانی را میکنند و علیه ارزشهای دینی و اسلامی قلم میزنند! آیا این شرافت است که از بیت المال مسلمین ارتزاق کنی، و در همان حال علیه اسلام و مسلمین قلم و قدم بزنی؟!
#دانشگاه
#سکولاریسم
#فتنه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اربعین و حرکت تمدنساز «ملت امام حسین»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نیازی به توضیح ندارد که پیادهروی #اربعین، علیرغم اراده و میل جبهه استکبار و غرب و علیرغم سکوت مرگبار روشنفکران غربزده وطنی و استادنمایان علوم اجتماعی، به سرعت در حال جهانی شدن و ابطال همه تئوریهای اجتماعی و فرهنگی غربیان است.
اما عجیب است که مدعیان #علوم_اجتماعی در مجامع علمی ما، که درباره کوچکترین مسائل اجتماعی میزگردهای ملی و بینالمللی میگیرند و فضای مجازی را پر از لاطائلات خود میکنند، درباره این حرکت عظیم و بینظیر جهانی سکوتی مرگبار پیشه کردهاند! در عین حال، انتظار دارند که مردم آنان را به عنوان متخصصان مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور و جهان اسلام به رسمیت بشناسند! و دولتمردان جامعه اسلامی نیز به نسخههای اجتماعی آنان عمل کنند!
آیا جای این سؤال نیست که عشق و محبت #امام_حسین چگونه توانسته است حتی دلهای مسیحیان و زرتشتیان و هندوان و بودائیان را نیز مجذوب خود کند؟ آیا پدیده موکبهای ارامنه و عاشوریان و زرتشتیان و هندوان و اهل سنت، در مسیر زائران اربعین حسینی، پدیدهای قابل مطالعه نیست؟
آیا گسترش مواکب اربعینی حسین از محدوده نجف و کربلا به سرحدات ایران و پاکستان و ترکیه و هند و چین و آمریکا و اروپا و آفریقا جای مطالعه ندارد؟ آیا پیادهروی اربعین در سوئد و فرانسه و آلمان و ایتالیا و آمریکا و آفریقا جای مطالعه و بررسی ندارد؟
آیا این فتح سنگر به سنگر همه مرزها توسط پرچم اربعین حسینی جای تأمل و تحلیل جامعهشناختی و فرهنگی ندارد؟
ما هرگز از غربزدههای مدعی #روشنفکری که ذهن و زبان و ضمیرشان آلوده فرهنگ لیبرالی و اومانیستی غرب شده است انتظار نداریم که «ابعاد معنوی و ملکوتی» این جریان جهانی را فهم کنند؛ اما این انتظار هست که بر اساس همان دانش سکولار خود و همان روشهای متعارف علوم اجتماعی از کنار این پدیده جهانی و شگفتانگیز به سادگی عبور نکنند و عالمانه و محققانه به تحلیل آن بپردازند.
این انتظار از یک عالم و روشنفکر و اندیشمند اجتماعی، انتظار نابجایی نیست که به این سؤال پاسخ دهد که واقعاً:
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟
واین چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست؟
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹