🟢آیا پیامبر اکرم(ص) از پایانیافتن ماه صفر خوشحال بود؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يکي از دانشهای ناظر به «فقه الحديث»، دانش «اسباب ورود حديث» است. اين دانش به منزلة دانش «شأن نزول» در تفسير قرآن است. هدف اصلی از دانش اسباب ورود حديث، شناخت شأن صدور روايات و فهم قرائن موجود به هنگام صدور روايات است. توضیح آنکه به صرف فهم معنای لغوی و اصطلاحی الفاظ و ترکيبهای به کار رفته در احاديث نمیتوان مدعی «فهم درست» آنها شد. در برخی از موارد برای فهم درست معنای احاديث، بايد اسباب ورود حديث را دانست. يعنی علت و زمينه و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد فهميد. چرا که «شرايط زمينهای» در فهم مراد معصومان حتماً نقشآفرين است. به تعبير ديگر، بايد قراين مقامی (شرايط اجتماعی و تاريخی و فرهنگی و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت.
متأسفانه بسياری از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتابهای حديثی، از نقشآفرينی قراين مقامی در فهم مراد معصومان غافل بودند و اهتمامی به ذکر آنها نداشتهاند. به همين دليل، برای فهم مراد واقعی معصومان، يک حديثشناس محقق بايد تلاش بيشتری کند و حتیالامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثی ساير فرق و مذاهب اسلامی يا مراجعه به منابع تاريخی و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگی و اجتماعی حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن میتواند پارهای از گرهها را بگشايد.
به عنوان مثال، در پارهای از منابع اهل سنت حديثی از #پیامبر_اکرم(ص) نقل کردهاند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس مرا به پایان یافتن آذار بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت میدهم.»
آذار از ماههای رومی است؛ مصادف با خرداد شمسی است؛ برخی آن را به معنای #ماه_صفر دانستهاند و از این حدیث نحسی ماه صفر! و سعدی ماه ربیع الاول را نتیجه گرفتهاند!
این حدیث، به خودی خود و بدون آگاهی از بافت و زمینههای بیان آن، از نظر مضمونی آنقدر عجیب هست که حتی پارهای از اهل حديث و ظاهرگرايانی مثل احمدبن حنبل نتوانستهاند با مضمون آن کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفتهاند که اين حديث اصل و اساسی ندارد! اما اگر احمدبن حنبل قرائن مقامی صدور چنين سخنی را میدانست، چنين حکم قاطعی را صادر نمیکرد. #شيخ_صدوق از #ابنعباس علت صدور چنين سخنی را به اين صورت نقل میکند که:
«روزی پيامبر خدا(ص) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردی که اکنون بر شما وارد میشود از بهشتيان است. برخی از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند! پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما وارد میشوند که هر يک از ديگری سبقت میجويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام میشود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و #ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر خدا(ص) به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: «ای پيامبر خدا آذار تمام شد.» پيامبر گفت: «ای ابوذر اين را میدانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی.»
به هر حال این حدیث هیچ ربطی به سعدی و نحسی ماههای صفر و ربیع الاول ندارد! اصل داستان چیز دیگری بوده است که در تحلیل مرحوم شیخ صدوق کاملاً واضح است.
#نحس
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢توصیهای به متخصصان وطنیِ «علوم اجتماعی غربی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسیاری از متخصصان وطنی علوم اجتماعی غربی دائماً از «احتضار» و «مرگ» علوم انسانی و اجتماعی در کشور ما سخن میگویند.* همواره از بیمهری و بیاعتنایی مردم و مدیران جامعه به علوم اجتماعی مینالند و برای این منظور نشست و میزگرد هم میگیرند!
با فرض پذیرش این نگرانی، سؤال این است که آیا واقعاً علوم انسانی و اجتماعی موجود، علیرغم کارآمدی و توانمندی و گرهگشاییهایی که در حیات اجتماعی انسان ایرانی داشتهاند باز هم مورد بیاعتنایی و بیمهری مردم و مدیران واقع شدهاند؟! یا آنکه اساساً علوم موجود با توجه به مبانی و معیارها و ارزشهای حاکم بر آنها و با توجه به روشهای تحقیقی که در آنها وجود دارد، علومی ناکارآمد بوده و نه تنها توانایی گرهگشایی از مسائل مردم ایران را ندارند که هیچ تناسبی با بنیانهای دینی و اسلامی ما هم ندارند؟
بنده به بخش دوم معتقدم.
و به متخصصان وطنی و ایرانی و مسلمان این علوم توصیه میکنم پیش از هر چیز سعی کنید علمیت و کارآمدی این علوم را برای مسائل ایران اسلامی اثبات کنید.
و معتقدم شرط لازم برای اثبات کارآمدی این علوم برای انسان ایرانی آن است که:
اولاً، دست از تعصب نسبت به دستگاه مفهومی موجود در علوم اجتماعی غربی بردارید و تلاش کنید دستگاهی مفهومی متناسب با کنشهای اجتماعی مردمان موحد و دیندار ایران تولید کنید. زیرا بسیار واضح است که با دستگاه مفهومی وارداتی و اجارهای از جوامع لیبرالی و الحادی، هرگز نمیتوان فهمی درست و واقعبینانه از کنشهای اجتماعی انسان توحیدی و جامعه دینی داشت!
ثانیاً، روشهای صائبی برای دستیابی به توصیفی واقعبینانه، و نه سوگیرانه و مقلدانه، از کنشهای اجتماعی مردم تولید کنید؛
ثالثاً، در اندیشه تولید روشی اطمینانآور برای فهم مرادات و مقاصد کنشگران و راهیابی به حاق معانی و انگیزههای آنان باشید. و البته تولید چنین روشی، نیازمند داشتن فهمی درست از آموزهها و انگیزههای دینی و مفاهیمی چون ایثار و احسان و خیرخواهی و عشق به تعالی و امثال آن است.
رابعاً، در مقام تبیین و کشف چرایی کنشها، کلیشهای برخورد نکنید و خود را از اسارت تبیینهای صرفاً مادی و کمّی و سکولار رها کنید. چرا که با چنان تبیینهایی هرگز نمیتوان کنشها و پدیدههای واقعی انسان مسلمان را فهم کرد.
و خامساً، دستکم همچون برخی از محققان غربی، تلاش کنید با همان روشهای متداول در مکتب تفسیرگرایی، مدتی کوتاه زیست انسانِ ولایی و انقلابی و مسلمان را هم تجربه کنید. بیطرفانه و به هدف فهم حقیقت، در پیادهروی اربعین شرکت کنید. در مناسک دینی و برنامههای هفتگی هیئات مذهبی مشارکت کنید. شور و اشتیاق و نشاط جوانان و نوجوانان را در این مجالس ببینید. و از اسارت تحلیلهای کلیشهای درباب مناسک و مراسم مذهبی خارج شوید.
البته در کنار همه اینها سعی کنید فهم درستی از توحید و هدایت و نجات و رحمت الهی و امثال آن داشته باشید چرا که بدون داشتن چنین درکی هرگز نمیتوانید روشنگری، نجاتبخشی، هدایتگری و رحمت واسعه الهی بودن #امام_حسین و دستگاه حسینی را درک کنید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*البته همین معنا را نیز به حکم صفت بارز «حضرت طوطی»، به تبعیت و تقلیدِ برخی از متخصصان غربی درباره علوم اجتماعی میگویند!
در پس آینه طوطی صفتم داشتهاند
آن چه استاد ازل گفت بگو میگویم
#علوم_انسانی
#اربعین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
معلم و استاد خوب کسی است که هم «نگرش» و «بینش» درست به شاگردان میدهد؛ و هم «گرایش»ها و «کنش»های آنان را به درستی جهت میدهد.
#دانشگاه
#معلم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تحلیلی از شکاف نظری و عملی برخی از دینداران
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به اعتقاد #شهید_مطهری، دین و دینداری زمانی میتواند میوههای مخصوص خود و سبک زندگی ویژه خود را داشته باشد که از ریشه، یعنی از عقیده و ایمان، شروع شود. و الا
اولاً، میوهها و محصولات آن جنبه «تصنعی» خواهد داشت؛ یعنی شاخهها و میوهها فیالواقع مربوط به دین نخواهد بود؛ بلکه پیوندی و تصنعی و همراه با کلفت و زحمت خواهد بود. «بايد كارى كرد كه اخلاق حسنه و اعمال ما ثمره طبيعى عقيده و ايمان بوده باشد. اگر ثمره طبيعى بود، ديگر زحمت و تكلف نخواهد بود.»
و ثانیاً، شاهد شاخهها و میوههای متناقض و متضاد خواهیم بود. هم به زیارت امام حسین(ع) میرود و هم کارهای یزیدی میکند! هم مسجد میرود و هم ربا میگیرد! هم شراب مینوشد و هم گلاب نذر حرم میکند!:
یک دست به مصحفیم و یک دست به جام
گه نزد حلالیم و گهی نزد حرام
ماییم در این گنبد فیروزهی فام
نه کافر مطلق نه مسلمان تمام
اما اگر #سبک_زندگی و اخلاقیات ما محصول باورها و عقاید ما باشد، هرگز شاهد چنین تناقضات و تضادهایی نخواهیم بود. «ممكن نيست يك درخت كه از ريشه و اصل معين مايه مىگيرد، هم ثمرهاش گلابى باشد و هم زال زالك.»
#دینداری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تمایز عقلانیت شیعی و غیرشیعی در تبویب کافی کلینی و صحیح بخاری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تفاوت #عقلانیت شیعی و غیرشیعی را میتوان در تفاوتهایی که در تبویب جوامع روایی معتبر آنها وجود دارد، مشاهده کرد.
به عنوان مثال پنج فصل ابتدایی کتاب صحیح #بخاری را با کتاب کافی #کلینی مقایسه میکنیم:
کتاب صحیح بخاری
1. بدء الوحی
2. الایمان
3. العلم
4. الوضوء
5. الغسل
کتاب الکافی
1. العقل و الجهل
2. فضل العلم
3. التوحید
4. الحجة
5. الایمان و الکفر
مرحوم کلینی مقدمه نسبتاً مفصلی برای کتاب خود و فلسفه گردآوری و دستهبندی روایات ذکر میکند در حالی که بخاری بدون هیچ مقدمهای و توضیحی درباره فلسفه تبویب و دستهبندی خاصی که در کتاب آورده است، بعد از بسم الله، روایات مربوط به «کتاب الوحی» را شروع میکند.
کلینی در توجیه اینکه چرا کافی را با کتاب العقل و الجهل و فضل علم و عالمان آغاز کرده است، جملهای بسیار بنیادین و کلیدی ذکر میکند که نشان دهنده عقلانیت و دینشناسی شیعی در سراسر تاریخ آن بوده و هست:
«و أوّل ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، و علوّ قدرهم، و نقص الجهل، و خساسة أهله، و سقوط منزلتهم، إذ كان العقل هو القطب الّذي عليه المدار و به يحتجّ و له الثواب، و عليه العقاب؛
دلیل آنکه کتاب خودم را با کتاب العقل و فضائل علم، و برتری درجه عالمان، و ارزش بلند آنان، و نقص جهل و پستی جاهلان و سقوط جایگاهشان شروع کردم آن است که:
عقل قطبی است که مدار و محور [حق و باطل و صحیح و سقیم] است. و به عقل احتجاج میشود و ثواب برای عقل است و عقاب هم بر عقل است.
#شیعه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سخنچینی و خیانتهای متراکم
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#غزالی در کتاب بسیار ارزشمند «کیمیای سعادت»، خیانتهای متراکمِ نهفته در نمّامی و سخنچینی را با نقل حکایتی چنین بیان میکند:
🔻و يكى فرا حكيمى گفت:
«فلان كس تو را چنين گفته است.»
🔻گفت:
«به زيارت آمدى و سه خيانت بكردى: برادرى را در دل من ناخوش بكردى، و دل فارغ من مشغول بكردى، و خويشتن را نزديك من فاسق و متّهم بكردى.»
#اخلاق
#سخنچینی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷تبلیغ یکی از حرزسازان و حرزنویسان و حرزفروشان جهت افزایش خواستگاران!
👆👆👆
فقط میتوانم بگویم:
🔻خدایا روایات معصومان علیهم السلام را از دستبرد چنین سودجویان حرزفروشی نجات بده؛
🔻خدایا آهوان زبانبسته و مظلوم را گرفتار چنین نادانهای دینفروشی نکن.
🔻خدایا قرآن را که برای هدایت و سعادت دنیا و آخرت مردمان نازل کردهای، از دست موجوداتی که دین را ابزاری برای امرار معاش و سواریگرفتن از سادهلوحان میخواهند رهایی ده.
🔸این روایتی که این آقا میخواهد با آن سودجویی کند، در هیچ منبع معتبری نیامده و هیچ سندی هم ندارد!
#حرز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢توضیحات استاد شریفی درباره مستندات حدیثی حرزسازان و حرزفروشان
🔻در پی نقدی که استاد شریفی به حرزسازان و حرزفروشان بابت تمسک به روایات نامعتبر و غیرمستند داشتند، (https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2303 ) برخی از مخاطبان فرهیخته، روایاتی را از کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق و البرهان فی تفسیر القرآن مرحوم بحرانی درباره «ثواب» خواندن و «آثار» نوشتن سوره احزاب ارسال کردند.
🔻از استاد شریفی خواستیم که توضیحات بیشتری در این زمینه بیان کنند.
🔶توضیحات استاد را تقدیم مخاطبان عزیز میکنیم.
#حرز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید حاج قاسم سلیمانی:
«مدیر باید در بحرانها مبتکر باشد. در دل بحرانها و سختیها، مهمترین فرصتها وجود دارد.»
🔻شادی روح همه شهدا به ویژه آن «نگاری که مکتب نرفته مسألهآموز صد مدرس شد»؛ شهید حاج قاسم سلیمانی، صلواتی تقدیم میکنیم.
#شهیدسلیمانی
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریتِ راهها و چاهها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یک مدیر خلاق و موفق کسی است که هرگز تسلیم وضع موجود نمیشود و بنبستی جلوی خود نمیبیند.
وقتی بر اساس مشورت و عقلانیت و تفکر تصمیمی میگیرد، همه تاب و توان خویش را به کار میگیرد که به هر طریق ممکن آن را عملی کند.
خدای متعال، نظام عالم را به گونهای آفریده است که در دل هر سختی و دشواری، گشایش و بلکه گشایشهایی قرار داده است:
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا (شرح، ۵-۶)
هرگاه مسیری بر روی ما بسته شود، قطعاً مسیر و مسیرهای دیگری باز است. بنابراین نباید خود را مشغول مسیر بسته کنیم و چشم خود را از مسیرهای باز دیگری که حتی ممکن است سهل الوصولتر و راحتتر هم باشند، ببندیم.
برخلاف تصور مردمان، هنر و خلاقیت صرفاً در باز کردن قفلها نیست؛ بلکه گاهی در پیدا کردن راهها و دربهای بیقفل است! گاهی لازم است به جای مشغول شدن به باز کردن قفلها، به درهای باز دیگری فکر کنیم که ممکن است عبور از آنها به مراتب کمهزینهتر از دشواری گشودن قفلها باشد.
#مدیریت
#موفقیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نعمتهای نقمتنما در کلام امام حسن عسکری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نظام عالم نظام تزاحمات و تعارضات است.
هر «وصالی» محصول «فراقی» است
و هر «صعودی» متفرع بر «نزولی».
برای «دست گذاشتن» بر چیزی، باید از چیز یا چیزهایی «دست برداشت».
«بنبستها» برای ابتلا و امتحان و شکوفاسازی استعدادهاست.
«بلاها»، ابزار تربیت و تعالیاند.
در دل هر «سختی»، «آسانی»؛
و در پس هر «بنبستی»، «گشایشی» است.
#امام_حسن_عسکری علیه السلام این قاعده و سنت حاکم بر عالم را چنین بیان میکند:
مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛
هیچ بلا و آزمایش و سختی و دردی نیست مگر آنکه نعمتی الهی در آن هست که آن را احاطه کرده است.
به تعبیر زیبا و حکیمانه #سعدی:
خدای ار به حکمت ببندد دری
گشاید به فضل و کرم دیگری
🔻اما انسانهای ظرفیتناشناس و نادان،
چنان مشغول «غمها» میشوند، که «شادیها» را نمیچشند؛
چنان نگران «در بسته» میشوند، که «درهای گشوده» را نمیبینند؛
چنان دلمشغول «تهدیدها» میشوند، که «فرصتها» را نمیفهمند؛
و چنان بر «ناداشتهها» متمرکز میشوند که «داشتهها» را فراموش میکنند.
#فرصت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹