eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
305 عکس
329 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی چقدر زیباست! ✔️آیا این معماری و مهندسی خارق‌العاده، توسط پرندگان، امری صرفا غریزی و بدون هوشمندی و عقلانیت است؟! ✔️آیا می‌توان گفت «عقل» از اختصاصات آدمیان است؟ و حیوانات و پرندگان هیچ بهره‌ای از عقل ندارند؟ ✔️آیا می‌توان گفت که تدبیر و آینده‌نگری از ویژگی‌های آدمیان است و پرندگان و حیوانات از این ویژگی‌ بی‌بهره‌اند؟ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢رابطه قرآن و انسانیت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَيانَ» (الرحمان، ۱-۴) آیات ابتدایی سوره الرحمن حاوی ظرایف بسیار عمیقی است که مورد توجه پاره‌ای از مفسران و قرآن‌پژوهان نیز قرار گرفته است. از جمله آنکه ابتدا مسأله «تعليم قرآن» سپس «آفرينش انسان» و بعد از آن «تعليم بيان» را ذکر می‌کند. نکته جالب و ظرافت موجود در این آیات آن است که اينها را با «واو»‌ به هم عطف نکرده است. در حالی که حالت متعارف اين است که گفته شود: «خداوند انسان را آفريد و بيان را به او تعليم داد و قرآن را به او آموخت.» زيرا آفرينش انسان از نگاه ما، مقدم بر آموزش بيان؛ و آموزش بيان مقدم بر آموزش قرآن است. اما چون از نگاه قرآن انسان انسان نخواهد بود مگر آنکه معتقد به قرآن و دين باشد، به همين دليل، با آموزش قرآن شروع کرد و سپس آفرينش انسان را ذکر کرد برای اينکه به ما بفهماند که با تعليم قرآن است که انسان حقيقتاً انسان می‌شود. و بعد از تعليم قرآن فرمود که «او را بيان آموخت» برای اينکه به ما بفهماند که بيان مختص به انسان بعد از شناخت قرآن محقق می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«دین‌داری» و «انسانیت» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دیدگاه‌های مختلفی درباره هویت انسانی و انسانیت انسان بیان شده است. (م۵۰۲ق)، قرآن‌پژوه بزرگ قرن پنجم هجری با استناد به قرآن، برای نخستین بار معیار انسانیت را «دین‌داری» دانستند. وی در کتاب ارزشمند تفصيل النشأتين و تحصيل السعادتين، در فصلي با عنوان «انّ مَن لم يتخصص بالشرع و عبادة الله فليس بانسان» آشکارا مدعای خود را بیان می‌کند.* راغب در تبیین مدعای خود می‌گوید: درست است که انسانیت انسان به «عقل» است اما مهم‌ترین نشانه برخورداری از عقل، «دینداری و ایمان» است. به همین دلیل قرآن کریم، کافران و دین‌ستیزان را «بی‌عقل» و حتی «فاقد ابزارهای حسی درک و شعور» می‌داند و می‌گوید: «وَ مَثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلاَّ دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُون‏» (بقره، ۱۷۱) و در آیات دیگری، کافران و بی‌خردان را به عنوان بدترین جنبندگان معرفی می‌کند می‌فرماید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون‏» (انفال، ۲۲) و «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُون‏» (انفال، ۵۵) راغب پس از بيان اين نکات، مي‌گويد: هر چيزی که برای کاری آفريده شده باشد، تا زمانی که آن کار از او صادر نشود، در حکم معدوم است؛ به همين دليل، فراوان می‌‌بينيم که اگر چيزی، کارش را ناقص انجام دهد، نام آن چيز از او سلب می‌‌شود، فی‌المثل، به اسبی که انتظار لازم را برآورده نکند، می‌گويند «اين اسب نيست» يا به کسی که از چشم و گوش خود به درستی استفاده نکند، می‌گويند «چشم و گوش ندارد». بر اين اساس، انسان در حقيقت کسی است که در راستای هدف اصلی آفرينش يعنی عبادت خداوند، حرکت کند: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»؛ يا در آيه‌ای ديگر می‌‌فرمايد: «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ». بنابراين، انسان به ميزانی که در مسیر رضایت الهی و عبودیت باشد، از انسانيت برخوردار می‌‌شود. کسی که حق عبادت را به جای آورد، در انسانيت خود به کمال رسيده است و کسی که عبادت را رها کند، از انسانيت منسلخ شده و به حيوان يا بدتر از حيوان تبديل شده است. همانطور که خدای متعال در وصف کافران می‌‌فرمايد «إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلا» (فرقان، ۴۴) ـــــــــــــــــــــ *البته عين سخنان راغب را (م۷۸۷ق) نيز در کتاب جامع الاسرار و منبع الانوار نقل کرده (هر چند بدون ذکر منبع) و پذيرفته است. در دوران معاصر نیز حضرت آیت‌الله نیز دقیقاً همین دیدگاه راغب را پذیرفته و فصل ممیز انسان را «تأله» می‌داند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢زیست خیالی! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جلال‌الدین در توصیف معیارهای «دوستی و دشمنی» و «فخر و ننگِ» برخی از افراد می‌گوید: بر خیالی صلحشان و جنگشان وز خیالی فخرشان و ننگشان گاهی مشاهده می‌شود که برخی از افراد (حتی افراد به ظاهر تحصیل‌کرده و باسواد) یک «زیست توهمی» دارند. خوشایندها و بدآیندهای‌ آنان همگی بر اساس معیارهای وهمی و خیالی است. نه دلیل و معیار دوستی و حمایت کردن‌شان معلوم است و نه دلیل و معیار دشمنی و مخالفت کردن‌شان! با توهم و تخیلی، حامی می‌شوند و با همان توهم و تخیل نیز خلاف‌خوانی می‌کنند! بیچاره‌تر و بدبخت‌تر از اینان کسی است که به حمایت‌ها یا مخالفت‌های چنین افرادی دلخوش یا دل‌‌آزرده شود! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢پژوهش‌ و مرجعیت زبان فارسی 🖊احمدحسین شریفی یکی از مطالبات بیست ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی از مراکز علمی کشور (دانشگاه‌ها، پژوهشگا‌ه‌ها و حوزه‌های علمیه) این بوده است که «باید به آن جا برسیم که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر، یک دانشمند، بخواهد به فلان نظریه‌ی علمی یا نظریه‌ی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرد.» (۱۴/۰۲/۱۳۸۴) تحقق این خواسته حکیمانه، نیازمند «زمینه‌سازی‌های سخت‌افزاری» از یک طرف و «اصلاحات نرم‌افزاری» و «تحولات بینشی و گرایشی» در کنشگران عرصه علم و پژوهش از طرف دیگر است. در حوزه زمینه‌سازی‌های سخت‌افزاری در چند سال اخیر اقداماتی از سوی وزارت علوم در مسیر تحقق این آرمان انجام گرفته است؛ اما تا رسیدن به مقصود راهی بس پرپیچ و خم و سنگلاخی در پیش داریم. در عین حال، سوگمندانه باید گفت که در زمینه نرم‌افزاری و تحولات بینشی و گرایشی در کنشگران عرصه پژوهش و باورمندسازی پژوهشگران و استادان به شدنی بودن این مسأله و اهمیت و ضرورت اقدام در جهت تحقق آن کار چندانی صورت نگرفته است. بلکه باید گفت در برخی از مراکز پژوهشی مثل اغلب مراکز حوزوی (علیرغم توانایی بالای پژوهشی و علمی خود) هیچ فعالیت روشن و برنامه‌ی‌ قابل‌ اجرایی برای تحقق این خواسته حضرت ولایت مشاهده نمی‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹از چوپانی تا قرار گرفتن در فهرست پژوهشگران پر استناد یک دهم درصد برتر دنیا. از همت بلند بدین مرتبت رسید هرگز به مرتبت نرسد مردم دنی 🔸دکتر احمد حسینی‌بنده‌قرائی دانش ­آموخته رشته شیمی تجزیه دانشگاه سمنان از معدود دانشمندان پراستناد ایرانی و تنها کسی در دنیا است که اولین بار در دوره دانشجویی خود توانست در فهرست پژوهشگران پر استناد یک دهم درصد برتر دنیا قرارگیرد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 آزادی و انسانیت لیبرالیستی! 🔹️بازجویی مجلس نمایندگان آمریکا از روسای سه دانشگاه «هاروارد»، «پنسیلوانیا» و «ام‌آی‌تی» به جرم اعتراضات دانشجویان و اساتید به جنایات اسرائیل در غزه! 🔹️در روزهای اخیر عده‌ای از دانشجویان این سه دانشگاه با صدور بیانیه و تجمع و سخنرانی به کشتار کودکان و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها اعتراضاتی کرده‌اند. مجلس نمایندگان آمریکا علیه رؤسای این سه دانشگاه‌ بزرگ جلسه استماع گذاشته است! 🔻بیچاره‌تر از خود لیبرال‌ها، مدافعان وطنی غرب‌اند که گمان می‌کنند چیزی به نام انسانیت و اخلاق در چارچوب فکر لیبرالیسم یافت می‌شود! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«پشت‌کار پژوهشی» از صاحب ‌جواهر تا زیگموند فروید 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸با مطالعه در زندگی صاحب‌نظران و پژوهشگران برجسته و تاریخ‌ساز متوجه می‌شویم که اغلب آنان کسانی بودند که زندگی خود را وقف تحقیق و پژوهش و حل مسأله کرده بودند. 🔻في‌المثل، ، يعني شيخ محمدحسن نجفي، (1200-1266ق) از بزرگترين فقهيان شيعه که تحولي عظيم در فقه شيعه ايجاد کرد، قريب به سي و دو سال، از سن 25 سالگي تا اواخر عمر پربرکت خود، به صورت شبانه‌روزي و بي‌وقفه فعاليت علمي کرد. تا جايي که حتي بر بالين جنازة فرزند خود، عليرغم داغ سنگيني که از مرگ پسر خود بر سينه داشت، دست از نوشتن نکشيد. 🔻زيگموند ، صرف‌نظر از صحت و سقم نظرياتش، عليرغم آنکه در خانواده‌اي شلوغ بود (هشت فرزند در خانواده آنان وجود داشت) از همان زمان کودکي، اتاقي کوچک براي مطالعه داشت که بيشتر اوقات خود را در آن به مطالعه مي‌پرداخت. او حتي بعضاً غذاي خود را در آن اتاق صرف مي‌کرد تا فرصتي را براي مطالعه از دست ندهد. او افزون بر آلماني و عبري، به لاتين، يوناني، فرانسوي و انگليسي نيز مسلط بود. و عليرغم آنکه در بزرگسالي به دردهاي فراواني مبتلا بود، و در 16 سال پاياني عمرش 33 بار به دليل سرطان دهان تحت عمل جراحي قرار گرفته بود و حتي بخش‌هايي از سقف دهان و آروارة بالايي او برداشته شده بود، و در بيشتر اوقات دردي مداوم همراه او بود، اما هرگز از تحقيق و تلاش علمي دست نکشيد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«سخت‌کوشی» و «نوآوری» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی پژوهشگران برتر و نظریه‌پردازان، «سخت‌کوشی و پرکاری» است. پژوهشگران برتر کسانی‌اند که در کار خود هرگز احساس خستگی و ملالت نمی‌کنند. خود را ذوب در تحقیق و پژوهش می‌کنند. زندگی خود را به گونه‌ای سامان می‌دهند که حتی‌الامکان امور مزاحم با تحصیل و تحقیق را کنار بگذارند. همّ و غم خود را مصروف فهم حقیقت و انتشار آن می‌کنند. فی المثل، ريموند کَتِل (1905- )، روان‌شناس مشهور انگليسي و سازنده تست شخصیت معروف به «تست کتل»، تا ديروقت مشغول پژوهش و تحقيق در محل کار خود بود. او «از سال 1945 تا زمان حيات خود به طور مداوم کار کرد. اغلب اوقات خود را در آزمایشگاه به سرمی‌برد. هيچ‌گاه به مرخصي نرفت! بيش از 400 مقاله و 35 کتاب منتشر کرد.» او چنان غرق در کارهاي آموزشی و پژوهشي خود بود که به شوخي مي‌گفت «به آساني مي‌تواند شب‌ها اتومبيل خود را پيدا کند، زيرا معمولاً آخرين اتومبيل باقي مانده در محوطة پارکينگ بود.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اجتهاد و دانش رجال 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرحوم ، م۱۰۷۱ق، از فقیهان و متکلمان و اصولیان قرن یازدهم، در کتاب الوافیة فی اصول الفقه، درباره اهمیت و جایگاه دانش رجال در اجتهاد دینی می‌فرماید: «اجتهاد بدون تمسک به احادیث، تصور ندارد؛ و از طرفی به هر حدیثی هم نمی‌توان عمل کرد؛ زیرا بسیاری از راویان به دروغگویی شهره بوده‌اند. بنابراین تردیدی نیست که روایات دروغ در میان روایات منقول از اهل بیت وجود دارد. گاهی برای تمییز روایات درست از نادرست، راهی جز مراجعه به احوال راویان نداریم. بنابراین آگاهی از دانش رجال و شناخت احوال و اوصاف راویان از پیش‌نیازهای اجتهاد است.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ذکری به دوام 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در جهان‌بینی قرآنی، اولاً، جهان آفرینش، هوشمند و آگاه است؛ ثانیاً، برخوردار از آگاهی توحیدی و الهی است. قرآن کریم تصریح می‌کند که همه آفریده‌ها، همواره به ذکر و تسبیح و تقدیس خدای متعال‌ مشغول‌اند؛ و لحظه‌ای از این حالت بازنمی‌ایستند: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ». آوای موزون و مستمری که به صورتی هماهنگ از همه ذرات هستی بلند است، آهنگ دلنشین «سبحان الله» است. هر چند ما آدمیان خاکی با گوش‌های ناشنوا و قلب‌های غبارگرفته توانایی درک این آهنگ را نداریم:«وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ». انسان‌هایی که خود را با این جریان هماهنگ هستی، هماهنگ نکنند، به مثابه کسانی‌ می‌مانند که می‌خواهند برخلاف جریان خروشان آب، شنا کنند! معلوم است که نه تنها در درد و رنجی دائمی‌اند که هرگز نمی‌توانند به هدف برسند؛ قرآن می‌فرمایید چنین کسانی در این دنیا همواره در تنگنایند و در آخرت نیز نابینا محشور می‌شوند: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏» (طه، ۱۲۴) افزون بر این، از نظر معنوی و درونی یک روح شیطانی دارند؛ همواره افکار انحرافی و بد و شیطانی دارند: «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرين»‏ (زخرف، ۳۶) در مقابل کسانی که می‌کوشند خود را هماهنگ با جریان کلی و اصلی هستی کنند، یعنی موحدان و ذاکران و تسبیح‌گران، هم در این دنیا از روحی هماهنگ و حیاتی سرشار از رضایت و خوشی و آرامش برخوردارند: «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏» (رعد، ۲۶) و هم در آخرت از پاداشی بزرگ بهره‌مند می‌شوند. به تعبیر قرآن «إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ ... وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما» (احزاب، ۳۵) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹