eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
69 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
در کارگه خلقت امری به خطا نرود ما تَری‌ فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری‌ مِنْ فُطُورٍ از لطف حقی چون او اذنی به جفا نرود إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ما را نبود عقلی فهمی شود اسرارش وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً از حدس و گمان و ظن راهی به خدا نرود وَ ما يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 ✍در تهذیب الأحکام از یاران نبی مکرم اسلام (ص) آمده است: مردی به محضر جدم رسول خدا (ص) آمد و گفت: یا رسول الله! مرا از ریشه اسلام، و شاخه اسلام و قله بلند اسلام، باخبرم سازید؟! رسول خدا (ص) فرمودند: ریشه اسلام نماز است، و شاخه اسلام زکات است، و قلّۀ بلند اسلام جهاد در راه خداست. آن مرد گفت: یا رسول الله! از درهای خیر و نیکی باخبرم سازید؟! رسول خدا (ص) فرمودند: روزه سپر آتش است. صدقه و احسان خطا را می پوشاند و از همه برتر و بالاتر شب زنده داری در دل شب است که انسان از خواب ناز برخیزد و با خدای خود راز و نیاز کند. حق تعالی می فرماید: تَتَجافی‌ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۱۶_سجده) از بستر خواب پهلو جدا می کنند و با بیم و امید خدای خود را می خوانند و از روزی خود بر دیگران انفاق می کنند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
💐 فرا رسیدن میلاد مسعود و پربرکت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السَّلام) مبارک باد 💐 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🌹شگفتی های آفرینش و قیامت🌹 📆۱۴۰۲/۰۷/۱۵ امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام می فرمایند: «هر قرآن دانی، اگر شمه ای از دانش نجوم بداند بر ایمان و یقین او افزوده می شود.» ✍به مدد الهی در سلسله مباحث شگفتی های آفرینش در سه بخش متوالی، به اوضاع و اوصاف روز قیامت خواهیم پرداخت. إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ (۳_جاثیه) طبق کلام حق تعالی در آسمان ها و زمین نشانه هایی برای اهل ایمان است. حق تعالی اوصاف روز قیامت را واقعه ای وحشتناک و ناشناخته معرفی می نماید. فَتَوَلَّ عَنْهُمْ ۘ يَوْمَ يَدْعُ الدَّاعِ إِلَىٰ شَيْءٍ نُكُرٍ (۶_قمر) بنابراين از آن ها روی گردان و روزی را به يادآور كه دعوت كننده الهی مردم را به امر وحشتناكی دعوت می‌كند. آنچه در تدبر آیات قیامت بحث خواهد شد یک ترجمه ساده، برگرفته از معنای کلمات کلام وحی است که به مدد الهی امروزه با پیشرفت علم نجوم اعجاز آیات وحی بیشتر شکافته شده و معانی دقیق آن ها در این تدبر مورد بحث و کنکاش علمی و شرح قرار خواهد گرفت. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فرق کوکب و نجم چیست؟🌹 ۲۴۵ 🌟کوکب: برای دریافت معنای کوکب به آیه 35 نور باید برویم: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ (۳۵_نور) خدا نور (وجود بخش) آسمان ها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشه‌ای که از تلألؤ آن گویی ستاره‌ای است درخشان، و روشن از درخت مبارک زیتون که (با آنکه) شرقی و غربی نیست (شرق و غرب جهان بدان فروزان است) و بی‌آنکه آتشی زیت آن را برافروزد خود به خود (جهانی را) روشنی بخشد. در این آیه حق تعالی کوکب را ستاره ای درخشان از نور خودش معرفی می کند که بدون این که از جایی به آن آتش و سوختی رسد از وجود خودش نور دارد و سوخت آن از خود اوست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
دُرّ به چیزی می گویند که از درون نور دارد و بدون نیاز به نور دیگری برای دیده شدن اش، نور درون آن باعث دیده شدن آن از هر سو می شود. برخی ستارگان در آسمان هستند که از خود نور دارند که به علت هم جوشی هیدروژن با هلیم موجود در مرکز آن تولید نور و حرارت می کنند که بی تردید مراد از کوکب این نوع ستارگان هستند که خورشید یکی از آن ستارگان در منظومه شمسی، و نزدیک ترین ستاره به زمین است. "كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ" از دَوَر به معنای گردیدن است. مروارید را دُرّ گویند چون می چرخد و هر طرف اش نور دارد. خورشید ستاره ای است که به همه اطراف خود نور می دهد و در اصل همه طرف آن در نور است، برعکس سیاره (ستاره زمین که در ادامه ذکر خواهد شد) زمین که یک طرف آن در نور و طرف دیگر آن همیشه در ظلمت است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۴۶ 🌟نَجم: نجم نوع دوم از ستارگان است که ما به اشتباه آن را سیاره می نامیم. این ستارگان که به علت نداشتن نور و سوخت و ساز درونی همیشه خاموش هستند (سیاره) و با نور خورشید، نور می گیرند و دیده می شوند. این ستارگان بی نور (نجم) در سراسر کهکشان ها گسترده اند و در اطراف ستارگان درخشان (کوکب) که یکی از آن ها خورشید است در یک مدار بیضی در حال گردش هستند. این ستارگان (نجم) را به علت چرخش در یک مدار بیضی به دور خورشید (کوکب)، اصطلاحاً در زمان های اخیر سیاره می نامند، در حالی که آنان هم طبق قرآن ستاره هستند ولی نجم ذکر گردیده اند. لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (۴۰_ یس) نه (در گردش منظم عالم) خورشید را شاید که به ماه فرا رسد و نه شب بر روز سبقت گیرد و هر یک بر مدار معیّنی (در این دریای بی‌پایان) شناورند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
افتادن سایه زمین بر روی ماه که همان سجده او طبق قرآن است، باعث پدیده خسوف یا ماه گرفتگی می گردد؛ پس تماشای خسوف همان تماشای سجده زمین است، و کسوف قرار گرفتن ماه بین خورشید و زمین است و در زمان کسوف سجده ماه بر زمین می افتد، برای همین انسان با دیدن سجده ماه و زمین باید نماز آیات بخواند و سجده برود و برخی اعمال، چون اعمال زناشویی و خندیدن در این زمان کراهت شدید دارد. بهتر است بدانیم طول سایه زمین ۴۰ هزار کیلومتر است، یعنی سجده زمین ۴۰ هزار کیلومتر طول دارد. برای اثبات این امر که کوکب همان ستارگان خورشیدی و نجم ستارگان دیگر است به آیه نور بر می گردیم: يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ نزديك است كه روغن اش هرچند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد. حق تعالی کوکب را چنین معرفی می کند که چراغی است که با سوختن روغن خودش روشن است و خود روغن آن می سوزد و نیازی به آتش زدن برای سوزاندن روغن آن نیست. دقیقاً اتفاقی که در خورشید با سوختن گازهای درونی آن و انفجارات خورشیدی صورت می گیرد. پس ضِیاء، همان نُورٌ عَلی نُور است؛ یعنی نوری که بر نور دیگر قرار می گیرد. خورشید نوری دارد که در درون خود را روشن کرده و نور دیگری دارد که از آن نور درون او بر زمین می تابد، یعنی دو نور است که نُورٌ عَلی نُور گفته شده است، برعکس ماه که فقط یک نور است و نوری برای روشن کردن زمین از خود ندارد. هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا (۵_یونس) یعنی نور خورشید علاوه بر روشن کردن خودش، برای روشن کردن زمین است، ولی نور ماه فقط برای روشن کردن خودش کفایت می کند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۶۷ 🌟مراد از مَوَاقِعِ النُّجُومِ، در آیه "فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ" چیست؟ حق تعالی بزرگ ترین سوگند خود در قرآن را مَوَاقِعِ النُّجُومِ ذکر فرموده است. (وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ) قرآن برای ستارگان واژه موقعیت را به کار می برد و محل را ذکر نفرموده است، یعنی ستارگان در آسمان در محل ثابتی قرار ندارند بلکه در مکان های مختلف و در موقعیت های مختلف در حال چرخش هستند. چنانچه به کرات شنیده ایم از کنار زمین گاهی ستارگانی عبور می کنند. امام صادق علیه السَّلام فرمودند: ابليس (پدر شيطان ها) در آسمان های هفتگانه، رفت و آمد می كرد، هنگامی كه عيسی (ع) متولد شد، از پرواز به سه آسمان ممنوع گرديد، ولی در چهار آسمان، رفت و آمد می كرد و هنگامی كه پيامبر اسلام (ص) متولد شد، از پرواز به سوی همه آسمان های هفتگانه ممنوع شد و شيطانهایی كه به سوی آسمان می رفتند با تيرهای شهاب آسمانی رانده می شدند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
هنگامی كه افراد قبيله قريش، اوضاع آسمان را پريشان و دگرگون ديدند، گمان كردند كه قيامت برپا شده، به یکديگر می گفتند: اين پديده ها نشانه برپا شدن قيامت است كه يهوديان و مسيحيان از آن سخن مي گويند. يكی از كاهنان زبردست آن عصر به نام عمرو بن امير گفت: «به ستارگان آسمان كه نشانه های مسير راه زمستان و تابستان ما بودند بنگريد، اگر آن ها از جای خود پرتاب شوند، بدانيد كه نابودی همه ما و همه چيز فرا رسيده است، ولی اگر آن ها در جای خود قرار دارند و ستارگان ديگری پرتاب می گردند، اين نشانه بروز حادثه جديدی است كه من چگونگی آن را نمی دانم.» شیاطین طبق قرآن با شهاب ثاقب از ورود به آسمان برای استراق سمع از فرشتگان در مورد امور زمین مورد حمله قرار می گیرند، زمانی که آسمان شهاب باران است نوعی حمله به شیاطین است که قصد شنیدن اخباری از آسمان را دارند. عرض کردیم تمام ستارگان طبق یک صور فلکی در آسمان در حال گردش هستند. وقتی برخی صور فلکی در کنار هم قرار می گرفتند در روی زمین اتفاقی می افتاد که به آن طالع بینی از ستارگان گفته می شود و در اسلام اکیداً حرام است. حال سؤال اینجاست علت چرخش نجوم بر اطراف کواکب چیست؟ وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلَالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ (۱۵_رعد) هر که در آسمانها و زمین است با همه آثار وجودیش به رغبت و اشتیاق و به اکراه و الزام، شب و روز به سجده (و طاعت) خدا مشغول است. «مَنْ» براى موجود عاقل بكار مى‌رود و «مَا» براى غيرعاقل، امّا در آيات ديگر مشابه آيه فوق، با «مَا» آمده است، مثل آيه‌ «وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ»، لذا مى‌توان‌ نتيجه گرفت كه مراد از اين آيه نيز سجدۀ همه موجودات است. حق تعالی در قرآن می فرماید: "وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ"، که اکثر مفسرین به علت همنشینی نجم در کنار درخت در این آیه، نجم را بوته و گیاهان کوچک تفسیر کرده اند که کاملاً مدد الهی اثبات می شود که نادرست است و به نوعی برداشتی از یکدیگر ذکر کرده اند. معدودی از مفسرین آن را نجم گرفته اند که آن هم دلیلی برای اثبات آن، از قرآن ذکر نکرده اند. حال به اینجا که رسیدیم مدد الهی می توانیم نتیجه بگیریم مراد از نجم در آیه مورد نظر ستاره است. چنانچه ذکر شد هرچه در آسمان و زمین است خدا را سجده می کنند و حق تعالی با سایه شان از آنان سجده می گیرد؛ پس انجم یا همان ستارگان بی نور و خاموش، با چرخش بر اطراف کواکب درخشان بر آنان سایه می اندازند و با این سنت الهی آنان هم سجده خود به جای می آورند که اگر چرخش آن ها به دور ستاره های درخشان نبود آنان أَدْبَارَ السُّجُود نداشتند که در ذیل در ادامه ذکر می گردد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۶۸ 🌟مراد از آیه "وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ" چیست؟ سیاق آیه مذکور هم کاملاً شبیه سیاق آیه "وَ إِدْبارَ النُّجُومِ" است. غالب تفاسیر براساس حدیث، وَأَدْبَارَ السُّجُودِ را به معنای سجده های پی در پی در نماز شب ذکر کرده اند که این احادیث را نمی شود بر صحت شان تردید کرد، ولی آنچه قابل تأمل است پیچیدگی تدبر این آیه است که معصوم (ع) حتی در صورت اراده برای انتقال تدبر آن، این امر خارج از کشش عقول عادی و نیازمند شرح و تفسیر است، پس مصداق حدیثی در کافی که آمده است: «کَلِّموا بِالنَّاس بِقَدر عُقُولهم»، معصومین در اندازه عقل مردم پاسخ آنان را داده اند. و طبق کلام امام صادق علیه السَّلام که قرآن یک ظاهر و هفتاد بطن دارد که معصوم به نقل ظاهر برای عوام آن کفایت نموده است. وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلَالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ (۱۵_ رعد) هر که در آسمانها و زمین است با همه آثار وجودیش به رغبت و اشتیاق و به اکراه و الزام، شب و روز به سجده (و طاعت) خدا مشغول است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
با توجه به آیه مذکور حق تعالی با سایه اجسام در زمان غُدُوّ (طلوع خورشید)، و اصیل (غروب خورشید) از آنان سجده می گیرد که در زمان طلوع خورشید نور به سمت مشرقی اجسام می افتد پس سایه آن ها از مشرق به طرف مغرب کشیده می شود، و در زمان غروب خورشید به سمت مغربی اجسام می افتد و سایه آن ها از مغرب به مشرق در زمین کشیده می شود و از آنان سجده می گیرد. سایه اجسام تا زمانی که خورشید در آسمان است وجود دارد، ولی علت این که حق تعالی اول روز و آخر روز را در آیه ذکر می کند به آن جهت است که کائنات بیشترین سایه را در این دو زمان دارند که در اصل متواضع ترین سجده برای خداست. اگر دقت کنیم در این زمان ها سایه یا همان طول سجده اشیاء به چند برابر قامت شان افزایش می یابد و ذلیلانه ترین حالت سجده است، گویی در برابر خداوند خود را با خاک با این سایه شان یکسان می کنند. مراد از "وَأَدْبَارَ السُّجُودِ" یعنی در شب ساعتی است که در آن سجده ها برمی گردند. چنانچه عرض شد در کلام وحی واژه "دُبُر" به معنای پشت ذکر شده است و به معنای پشت سرهم به مفهوم توالی نمی شود از آن برداشت کرد. چون اگر مراد سجده های پشت سرهم باشد حق تعالی باید از واژه "مُرْدِفِينَ" استفاده می فرمود. أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ (۹_انفال) من مسلماً شما را با هزار فرشته که پی در پی نازل می شوند، یاری می دهم. منظور از پشت کردن سجده ها در شب این است که وقتی شب رسید و آصال تمام شد سجده کائنات پشت و رو می شود. یعنی کائنات که همیشه رویشان به سمت شرق و طلوع است و پشت شان به غرب و غروب است (حرکت گل آفتابگردان نمونه این امر است)، در لَیْل و شب که روی شان به سمت مغرب در آصال برگشته بود در شب دوباره پشت و رو می شوند و صورت شان به سمت مشرق می کنند تا منتظر طلوعی دیگر برای سجده ای دیگر با سایه خود باشند، و این همان پشت و رو شدن سجده کائنات در لَیْل است. پرواضح است انسان هرگز نمی تواند به پشت بخوابد و سجده کند پس مراد از "وَأَدْبَارَ السُّجُودِ" سجده کائنات است. "وَأَدْبَارَ السُّجُودِ" با واو حالیه به لَیْل معطوف و اسم زمان است. اگر در نماز شب سجده پیاپی که راغب آن را مراد از وَأَدْبَارَ النُجُوم گرفته است به فرض محال صحیح باشد، در حدیث نبوی (ص) به سجده طولانی در نماز شب انسان توصیه شده است نه سجده کوتاه و پیاپی، پس با حدیث نبوی (ص) در منافات است. پس "وَأَدْبَارَ النُجُوم" زمان برگشت سجده کائنات در شب از شرق به غرب است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
معبودا! تو را سپاس می گویم که مرا از خاک شرف وجود بخشیدی و خلق کردی، و لیاقت همنشینی خود عنایت فرمودی. نازنینا! رحمتی فرما که خاک بودن خلقت خویش را در برابر عظمت ذوالجلالی چون تو هرگز فراموش نکنم و در برابر عظمت خویش خاک ام فرما که در روز رستاخیز کسانی را زنده از خاک برای حیات ابد در بهشت شان می کنی که در دنیا در برابر عظمت تو بیش از خاک خود را در برابر عظمت تو ندیدند و چون خاک در دنیای خاکی متواضع و خاکی زندگی کردند و چون خاک پست هرگز قامتی بر خود نیفراشتند. 🆔 @akhlagh_marefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 ✍در اصول کافی از مفضّل، از امام صادق علیه السَّلام آمده است: هرگاه بشر ایمان اش افزون شود مصیبت اش افزوده تر می شود. در شرح حدیث آن که، اگر به تناسب و رشد ایمان، رفاه در زندگی انسان بالا رود دل به سمت دنیا متمایل می گردد و از ایمان او کاسته می گردد. پس حق تعالی مصیبت اش می افزاید تا دل او به دنیا رجوع ننماید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۴۷ 📆 ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ 🌟بیتوته: به هر کاری در شب گفته می شود، که ممکن است عمل صالح یا عصیان الهی باشد. وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا (۶۴_فرقان) مراد از بیتوته در این آیه انجام عبادت الهی در شب، در مکانی است که انسان آن را بیت بر خود کرده است. قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَيِّتَنَّهُ وَأَهْلَهُ (۴۹_نمل) اما مراد از بیتوته در این آیه، عصیان الهی است که اشاره به تصمیم قوم صالح نبی برای کشتن شبانه صالح پیامبر و خانواده اش دارد. حال چرا برای کارهایی که انسان در روز می کند کلمه ای در کلام وحی نیامده است؟ برای پاسخ این سوال به حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) می پردازیم: 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
در عین الحیات از نبی مکرم اسلام (ص) آمده است: ای اباذر! جمعی در زمین در شب فرود می آیند (بیتوته می کنند) اگر اهل آن منزل شب را عبادت الهی به جای آورند و خدا را سجده کنند چون صبح شد آن زمین بر صاحب اش درود می فرستد؛ و اگر در آن زمین عصیان الهی کنند بر کسانی که در آن چنین کرده اند لعنت و نفرین می فرستد. پس علت آن است چون زمین شب را در سجده الهی و عبادت خداوند متعال است و بر خود تاریکی اختیار کرده تا در این تاریکی اسباب تردد و گناه از انسان تا حدّ ممکن بگیرد پس کسی که در زمین شبانگاهان و موازی با سجده زمین، عبادت یا عصیان الهی را می کند این امر بر زمین سنگین است که بر او نفرین و یا دعای خیر می کند. برای همین طبق کلام امام باقر علیه السَّلام شیاطین با تاریک شدن هوا به زمین با لشکریان خود حمله می کنند تا انسان را به عصیان الهی در شب هنگام یعنی زمانی که زمین در سجده است وادارند و بسیاری از گناهان و دور همی های معصیت در روز برای اهل اش دلچسب نیست. هر بقعه از زمین، بر بقعه های دیگر زمین همیشه ندا می دهد و می پرسد آیا کسی در شما شرف داشت شب را به خدا سجده کند؟ اگر بقعه ای از زمین چنین باشد بر بقعه های دیگر افتخار می کند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۴۸ 🌟بُقْعة: فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَىٰ إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (۳۰_قصص) چون موسی به آن آتش نزدیک شد به او از جانب راست آن وادی در آن بارگاه مبارک از آن درخت (مقدس) ندایی رسید که ای موسی منم خدای یکتا پروردگار جهانیان. هر بخشی از زمین که در آن بر خداوند سجده می شود و مقدس است آن زمین بر اهل آسمان تجلی و نمود دارد و فرشتگان در عرش هم حول آن قطعه از زمین می گردند که به آن "بُقْعة" می گویند. چنانچه در روایت است در خانه ای که شب تلاوت قرآن می شود آن زمین بر اهل آسمان از شدت نور می درخشد. (پس آن خانه بُقْعة است چون بر اهل آسمان می درخشد) فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ (۳۹_نور) وقتی می گویند بقعه متبرکه امام حسین (ع)، یعنی بر اهل آسمان آن قطعه از زمین مشخص است و می درخشد و فرشتگان بر اطراف آن در طواف هستند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۴۹ 🌟دَبَر: به معنای پشت است. طبق آیات قرآن این لغت در سه حالت در کلام وحی از سوی حق تعالی گنجانده شده است: ۱) آیات نوع اول، آن را به معنای ذرِّیه کافران در دنیا معرفی نموده است. وَقَضَيْنَا إِلَيْهِ ذَٰلِكَ الْأَمْرَ أَنَّ دَابِرَ هَٰؤُلَاءِ مَقْطُوعٌ مُصْبِحِينَ (۶۶_حجر) و او را از اين امر آگاه كرديم كه ريشه آن گروه صبحگاهان بريده خواهد شد. وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ (۷_انفال) دَبر در این آیات، به معنای کافرانی است که در صُلب و پشت کافران هستند و در صورت زنده ماندن شان، آن کافران با زاد و ولد، کافران بعدی را متولد خواهند کرد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲) آیات نوع دوم، آیاتی هستند که کم شمار هم نیستند و در آن واژه دَبَر مضاف بر تَوَّلی ذکر شده است. تَوَّلی به معنی روبروی کسی بودن است و با مضاف شدن دَبَر بر آن یعنی از روبرو به سمت پشت برگشتن و به نوعی عقب گرد است که غالباً عقب گرد و فرار در جنگ را در کلام وحی ذکر شده است. سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَيُوَلُّونَ الدُّبُرَ (۴۵_قمر) به زودی آن جماعت (در جنگ بدر) شکست خورده و به جنگ پشت کنند. وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ ( ۵۷_انبیاء) سوگند به خدا پس از آنکه (به بتخانه) پشت کردید و رفتید، درباره بت هایتان تدبیری خواهم کرد. ۳) آیات نوع سوم، معنای دَبَر مربوط به امر الهی است. يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ (۵_سجده) که تدبیر به معنی پشت و رو کردن امری برای دانستن تمام زوایای آن برای موفقیت در یک تصمیم را گویند. ۴) آیات نوع چهارم، به تدبر در قرآن به معنای زیر و رو و پشت و رو کردن آیات قرآن برای درک اعجاز آن ذکر شده است. (أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ) ۵) آیات نوع پنجم که موضوع بحث اصلی ماست دَبَر به معنای پشت مربوط به زمان است. وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ (۳۳_مدثر) یعنی آن گاه که با روشن شدن و بکرة هوا، پرده صبح در پشت پرده شب ظاهر شود و شب را از پشت اش در آسمان با نور خود جمع کرده و محو سازد. پس هر کجا دَبَر بعد از زمان خاصی در قرآن ذکر شده است اشاره به زمان خاصی دارد. وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ (۴۹_طور) یعنی خدا را تسبیح بگو در شب که در طول شب ستارگان با گردش زمین به پشت زمین می روند. در ترجمه ها "وَإِدْبَارَ النُّجُومِ" به معنی زمانی خاصی از شب نزدیک سحرگاهان غالباً گرفته شده است که درست نیست. چرا که عرض کردیم دَبَر به معنای پشت است و اگر از اول شب دقت کنیم رفتن ستارگان به پشت زمین از همان ابتدای شب اتفاق می افتد و امری نیست که فقط نزدیک سحرگاهان اتفاق بیفتد. کسانی که وَإِدْبَارَ النُّجُومِ را سحرگاهان معنا کرده اند، محو شدن ستارگان در آسمان با روشنایی خورشید را به معنای أدبار گرفته اند، در حالی که با روشن شدن هوا ستارگان به پشت زمین نمی روند بلکه در همان محل خود هستند که ما بر اثر نور خورشید از دیدن آنها عاجزیم و از دید ما فقط محو می گردند. آنان محو ستارگان از چشم را به أدبار ستارگان معنا کرده اند که با استدلالات ذکر شده این امر بسیار بعید به نظر می رسد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶۶۹ 🌟ستارگان زینت آسمان: حال برای اثبات این امر به آیات و روایات دیگری در این زمینه به مدد الهی می پردازیم: إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ (۶_صافات) ما نزدیک‌ترین آسمان را به زیور انجم بیاراستیم. حق تعالی ستارگان را زینت آسمان معرفی می کند و حتی تماشای ستارگان را به نوعی غیرمستقیم بر مؤمنان توصیه می نماید. وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِی السَّمَاء بُرُوجًا وَزَینَّاهَا لِلنَّاظِرِینَ (۱۶_حجر) و به يقين، ما در آسمان بُرجهايى قرار داديم و آن را براى تماشاگران آراستيم. آن چیزی که از روایات و اخبار بر می آید، استحباب سقف نداشتن مسجد است، همانطور که مرحوم کلینی (ره) تقاضای اصحاب رسول خدا (ص) را برای مسقف کردن مسجد النبی چنین نقل می کند: گرماى تابستان شديد شد و اصحاب خطاب به رسول خدا (ص) عرض کردند؛ اى كاش مى ‏فرموديد تا برای مسجد سايه بانی بنا كنند. ایشان موافقت کرده و فرمودند: تا از تيرهاى درخت خرما ستون زده و سقفى برافراشتند و آن را با شاخه درخت خرما و بوته‏ هاى گياه پوشاندند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
باران شديد باريدن گرفت و آب از خلال شاخه‏ ها سرازير شد، اصحاب خطاب به رسول خدا (ص) عرض کردند؛ اى كاش مى ‏فرموديد تا سقف‏ مسجد را با گِل بپوشانند. پیامبر به اصحاب فرمودند: خیر! فقط سايبانی همانند سايبان موسى بن عمران (ع) برای مسجد کافی است و تا رسول خدا زنده بود، ساختمان مسجد به همان صورت باقى بود. پس حق تعالی ستارگان را زینت آسمان معرفی کرده و تماشای آن را در شب مایه سرور اهل معرفت بیان می کند، به همین دلیل نبی مکرم اسلام (ص) مانع مسدود شدن کامل ارتباط بصری با آسمان در مسجد شدند. حق تعالی می فرمایند: "خُذُواْ زِینَتَكُمْ عِندَ كُلِ ّ مَسْجِدٍ" در هر مسجدی رفتید زینت های خود را بردارید. پس ستارگان در شب زینت های خدا هستند که نبی مکرم اسلام مانع دیده شدن زینت های آسمان برای اهل مسجد در شب شده اند. این سنت نبوی (ص) بعد از آن حضرت هم در بلاد مسلمین رعایت می شد و وجود مسجد جامع سامراء در زمان عباسیان در سال ۲۳۷ هجری هم اکنون نمونه بارز آن است. حتی در برخی آیات نگاه کردن به آسمان در شب و دیدن قدرت خدا با پیدا شدن ستارگان به مومنان در حال ذکر توصیه اکید شده است که این امر در حدیثی از امام صادق (ع) هم مورد تاکید قرار گرفته است. در روایتى در مجمع البیان نیز نقل شده که پیامبر اکرم (ص) هرگاه براى نماز شب بر مى خاستند، نخست مسواک مى کردند و سپس نظرى به آسمان مى افکندند، و آیات آخر سوره آل عمران را تلاوت می کردند. الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (۱۹۱_آل عمران) آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریده‌ای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار. حتی از نبی مکرم اسلام (ص) در الخصال آمده است: هر کس نیمه شب بیدار شد به آسمان بنگرد و این آیات بخواند. برخی جاهلان منحرف امروزی که ادعای جذب انرژی کیهانی می کنند از این امر الهی بهره ناقص و شیطانی می برند. حتی طبق کلام وحی درک سَحر و دل شب و زمان های عبادت در صدر اسلام که ساعت وجود نداشت بدون تماشای آسمان ممکن نبود، اما امروزه اختراع ساعت ما را از این مهم غافل و به دست خود محروم ساخته است. حتی در حدیثی از امام صادق (ع) تماشای بکرة یا همان صبح صادق در صبح، زمان پیدایش نور الهی بسیار تاکید شده و بر مومنین رواست که علیرغم شلوغی و محدودیت های زندگی امروزی از پنجره منزل خود تا حدّ ممکن آسمان را در این زمان ها حتی برای لحظاتی کوتاه نگاه کنند. (فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ) حتی حق تعالی عدم نگریستن در ستارگان در شب که همان زینت های الهی هستند را به نوعی تقبیح می فرماید: أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ (۶_ق) پس مگر (منکران حق) آسمان را فراز خود نمی‌نگرند که ما چگونه بنای محکم اساس نهاده‌ایم و آن را به زیور (ستارگان رخشان) آراسته‌ایم و هیچ شکاف و خللی در آن راه ندارد؟ در اصول کافی از امام صادق (ع) آمده است: نبی مکرم اسلام (ص) در روز عید قربان و فطر برای اقامه نماز به صحرا می رفتند و هیچ زیراندازی نمی بردند وقتی سؤال کردند چرا در مسجد نماز نمی خوانید؟ فرمودند: دوست دارم خواسته آسمان اجابت کنم و آنان که مشتاق دیدن وجود من در نماز در برابر خدای من هستند، آن را شاهد باشند. پس تماشای ستارگان هم بر انسان اثربخش است، و هم چنانچه بعداً ذکر خواهد شد بر اهل آسمان مورد علاقه و لذت است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۰ 🌟عرش چیست؟ عرش در قرآن به معنای تخت است. (وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ) و به معنای چیزی که از آسمان معلق و آویزان شده باشد اطلاق شده است. (أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ) مانند تاکستان که انگور از آن آویزان است. در اصول کافی از امام رضا علیه السَّلام آمده است: عرش که خداوند نیست بلکه نامی برای دانش و قدرت و آستان و بزرگی خداست که همه چیز در آن قرار دارد. پس عرش چیزی نیست که خدا را حمل کند. در عرش لوح محفوظ حق تعالی قرار دارد. آیات قرآن به صورت نوری در عرش می تابید و حضرت اسرافیل آن را می خواند و به حضرت جبرئیل می گفت. پس عرش، اعلی ترین مکان آفرینش و مرکز اسرار الهی و فرماندهی خلقت است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
طبق قرآن اولین خلقت حق تعالی بعد از آسمان و زمین، عرش بود که از کلمه کان در آیه ۷ سوره هود این امر برداشت می شود. (وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ) سپس بعد از خلقت آسمان و زمین آن را زیر عرش مساوی کرد. (الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ) و ستاره ها و کواکب که در کهکشان ها می چرخند و طبق شرحی که خواهد رفت در تسبیح حق تعالی بوده و به دور عرش الهی در چرخش هستند. "اسْتَوَىٰ" یعنی مساوی کرد. فاصله نجوم و کواکب را از یکدیگر طوری که همگی در زیر عرش اعلی و بحول آن گردش کنند؛ که اگر تصاویر کهکشان ها را بنگریم حالت چرخشی در آسمان دارند مانند گرداب که می چرخد. "وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ" یعنی کشتی نوح بعد از فروکش کردن طوفان نوح در کوه نوح به حالت مساوی نشست، که اگر مساوی نمی نشست بعد از فروکش کردن آن واژگون می شد. ادامه دارد.... 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
: شگفتی های آفرینش و قیامت در قرآن (بخش اول) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
✍فرهاد به فقراء به نیت رضای خدا بخشش کرده است، حال در دوره کوتاهی از زندگی به مشکل مالی خورده است و دیگران می گویند کجاست آن خدایی که می گفتی انفاق کنی کمک ات می کنه؟ فرهاد باید خدا را با چه اسمی بخواند؟ ⭐️یا وافی! (یعنی کسی که به عهد خود روزی بی تردید وفا می کنی.....) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی