🪶
از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم درباره آتش زنان آمده است:
زن باردار ثواب کسی را دارد که شب را برای عبادت خدا برخاسته و روز را روزه گرفته است،
و اگر برای مراقبت از طفل خود بیدار بماند پاداش او چنان است که گویی هفتاد بنده در راه خداوند آزاد کرده است.
📕نهج الفصاحه
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
🪶
#یک_شعر_یک_معرفت
این دل نه حریف من این من نه حریف است به دل
سرگشته و حیرانم از این صنعت بر خاک و به گِل
من مانده ام آیا منم این دل منم این خاک منم یا که فقط گِل
هر جرعه که بی ذکر تو بلعیده شود در دل این گِل زهری بود از زهر هلاهل
✍حسین جعفری خویی
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند ۳۰۴
✍عالمی را آوازه علم و منبرش در شهر پیچید. مسجد جامع شهر را جای مشتاقان تجمیع شان کفاف نکرد. عده ای نزد عالم آمدند و شکایت کردند طوری که ساعت ها قبل از منبر رفتن عالم، مردم مسجد می آمدند.
عالم در منبر اعلام کرد از منبر بعدی، پس از اتمام منبر در ورودی در کسانی خواهد گماشت تا از منبری که پای آن نشسته بودند زمان خروج سؤال شوند اگر مشخص شود کسی منبر گوش نکرده بود دیناری باید به شیخ أجرة المنبر بپردازد. چنین شد تا جای برای اهل علم در مسجد گشوده شد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
عالم را برخی ایراد گرفتند که این کارش بدعتی در دین است. عالم گفت: منتقدان فلان روز نزدیک غروب، در معدن طلای نزدیک شهر باشند. در زمان خروج از معدن، کارگران را در حال تفتیش بدنی یافتند.
عالم گفت: ساختار آفرینش بر آن است هر جا بهره ای از دنیا باشد آن را مردم بر هم سخت گیرند که صاحب شوند و کسی جز آنان، آن بهره از دنیا را صاحب نشود. من نیز در منبر خود کالای آخرت می فروشم و با قانونی که وضع کرده ام می خواهم که مردم متاع آخرت را با خود بیرون از مسجد در گوش و یاد خود برند و آن را در مسجد جای نگذارند، پس شرایطی پیش می آوریم که اهل راستین علم و منبر در مسجد حاضر شوند و اهل عادت و استراحت از مسجد دور کنیم.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
🌹غدیر در لغت در کلام وحی به چه معناست؟
#یک_لغت_قرآنی ۲۲۱
📆۱۴۰۲/۰۴/۱۳
غَدَر:
به معنای از قلم نینداختن است.
وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا (۴۷_کهف)
و (یاد کن) روزی که ما کوهها را به رفتار آریم و زمین را صاف و بدون پست و بلندی آشکارا ببینی و همه را (در صف محشر از قبرها) برانگیزیم و یکی را فرو نگذاریم.
يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا (۴۹_کهف)
ای وای بر ما! اين چه كتابی است كه هيچ عمل كوچك و بزرگی نيست مگر اينكه آن را شماره كرده است؟
غَدّار اسم مبالغه از غَدَر است؛ یعنی کسی که در زمان حمله به محلی یا جایی به کوچک و بزرگ رحم نمیکند و کسی را از قلم نمیاندازد و همه را میکشد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
غدیر صفت مشبهه از غَدَر است، به دو معنایی که شرح میگردد:
معنای نخست آن، اسم مکان است. این مکان در بین راه مکه و مدینه و انشعاب حجاج عراق و یمن و ایران قرار دارد. یعنی کسی که در این مکان باشد و بخواهد حاجیان را زیارت کند همگی را میتواند زیارت کند و از حاجیان کسی از قلم نمیافتد چون حجاج هنوز از هم جدا نگشتهاند.
معنای دوم غدیر، یک تفکّر است که مورد نظر شیعه همین معناست؛ یعنی نبی مکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در حجة الوداع تکمیل رسالت و ولایت حضرت علی علیه السَّلام بعد از خود را به همه حجاج ابلاغ فرمودند و کسی از قلم نیفتاد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#مناجات
خدایا! نور هدایتی که تو بر بنده خویش ببخشی هیچ کس را توانِ گرفتن آن نور از او نخواهد بود. آن نور چون نوری خواهد بود که بر عمار یاسر و سمیه بخشیدی که زیر سنگ سنگین، تازیانه می خورد تا لات و هُبل و عزّی گوید تا رها شود، ولی حرارت و نور هدایت تو چنان وجود او را فرا گرفته و تصطلون اش کرده بود که زیر تازیانه تنها اَحد اَحد می گفت. آن نور زیر ضربات سنگین سنگ های زمانه بر سینه، هرگز از سینه بیرون نخواهد رفت حتی اگر در زیر بار گرسنگی و فقر خم شده باشد.
خدایا! از رحمت خویش ما را توفیق ترک گناه و انجام اعمال صالح برای ورود به آتش رحمت خویش برای کسب نور هدایت ات عنایت فرما که در آن نور است که حق از باطل مشخص می شود و راهنمایان و ائمه هدات سلام اللّه علیها شناخته می شوند؛ و تنها در آن نور است که اراده ها در راه مستقیم ثابت می شود و سعادت دنیا و آخرت تضمین می گردد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
🪶
نبی مکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلم فرمودند:
هرکس بخواهد سیرتی را تغییر دهد گویی می خواهد صورتی را تغییر دهد.
پس بدان! چنانچه تغییر صورت ممکن نیست، تغییر سیرت نیز ممکن نمی باشد.
📕نهج الفصاحه
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
📜🪶
امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام فرمودند:
أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ يَضُرُّکُمْ تَضْيِيعُ شَيْء مِنْ دُنْيَاکُمْ بَعْدَ حِفْظِکُمْ قَائِمَةَ دِينِکُمْ. أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ يَنْفَعُکُمْ بَعْدَ تَضْيِيعِ دِينِکُمْ شَيْءٌ حَافَظْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاکُمْ
«آگاه باشيد! اگر اساس دين و ايمان خود را حفظ کنيد، از بين رفتن چيزى از دنيايتان به شما زيان نمى رساند و بدانيد با تباه ساختن دين خود، آنچه را از دنيا براى خويش نگه داشته ايد سودى به حالتان نخواهد داشت»
اشاره به اين که غناى حقيقى در حفظ سرمايه دين و ايمان است که در زندگى جاويدان انسان همه جا راه گشاى اوست، نه مواهب مادّى زودگذر فانى، که اين ها سرمايه هايى هستند خيالى و پندارى و گاه همچون حباب هاى روى آب به سرعت محو مى شوند.
📚 نهج البلاغه
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_شعر_یک_معرفت
✍سیمای امیرالمؤمنین چنان از نور حق پر بود که کسی از نزدیک اگر او را می شناخت، نمی توانست در آن سیمای پر نور بنگرد، چنانچه خورشید را از شدت نور قدرت تماشا نیست. چنان سخنان توحیدش شیرین و نوش دل و جان است که کسی که معرفت توحید داشته باشد نمی تواند در پای منبر او بنشیند و ملحدان از این سخنان وحشت دارند و تاب شنیدن اش ندارند چون لذات دنیای آنان را حمله ور می شود.
آیا گمان می کنی غیر از حضرت علی علیه السَّلام کسی می تواند باشد؟! او در علم و بخشش و فضل و معرفت بسان دایره ای وسیع است که هیچ پرگاری نمی تواند مرکز آن دایره را بیابد و نقطه ترسیم وسعت آن شود.
تابنده رخی که تاب رخسارش نیست
شیرین سخنی که تاب گفتارش نیست
آیا تو گمان بری که هست او غیر علی
چون دایره ای ست نقطه به پرگارش نیست
✍حسین جعفری خویی
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_آیه_یک_تفسیر ۲۷
وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۹_حشر)
در امالی طوسی آمده است: مردی نزد نبی مکرم اسلام (ص) آمد و از گرسنگی شکایت کرد. پس پیامبر (ص) از همسران خود پرسید، گفتند: در خانه چیزی جز آب نداریم. حضرت علی علیه السَّلام پذیرفتند و آن میهمان به خانه آوردند. از حضرت زهرا سلام اللّه سؤال کردند چه غذایی در خانه داریم؟
حضرت فرمودند: طعامی تنها به اندازه فرزندان در منزل داریم. حضرت علی علیه السَّلام فرمودند: فرزندان را در خواب کن و چراغ خاموش نما. پس چون صبح شد داستان به نبی مکرم اسلام (ص) رسید و پس از آن بود که آیه فوق نازل شد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_آیه_یک_تدبر ۶۵۹
📆۱۴۰۲/۰۴/۱۷
فَرِيقًا هَدَىٰ وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ ۗ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (۳۰_اعراف)
شیطان را با انسان کار بسیاری است. گاهی انسان خود گمان می کند که هدایت شده است در حالی که حق تعالی می فرماید: او گمراه هست.
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (۱۰۴_کهف)
گاهی انسان کار نیکی که می کند خود گمان می کند عمل صالحی در حال انجام است و استناد می کند همگان این عمل صالح را می کنند پس یک عمل صالح است، ولی آن عمل صالح نزد خدا تعریف نشده و یک بدعت یا کار عبث است.
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ (۱۱۶_ انعام)
و اگر پیروی از اکثر مردم روی زمین کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد، که اینان جز از پی گمان (و هوا و هوس) نمیروند و جز اندیشه باطل و دروغ چیزی در دست ندارند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
📜🪶
امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام فرمودند:
صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، سینه عاقل گنجینه اسرار اوست.
یعنى همان گونه که صاحبان ثروت، اشیاء قیمتى را در صندوق هاى محکم نگاه دارى مى کنند، انسان عاقل نیز باید اسرارش را در دل خود پنهان دارد، چرا که اسرار او اگر به دست دوست بیفتد گاه سبب ناراحتى اوست و اگر به دست دشمن بیفتد ممکن است سبب آبروریزى او شود.
به علاوه بعضى از اسرار ممکن است با سرنوشت ملتى ارتباط داشته باشد که اگر بى موقع فاش شود سبب خسارت عظیمى براى جامعه گردد.
📚 نهج البلاغه
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
امام صادق علیه السَّلام می فرمایند:
قلب سلیم به قلبی گویند که خداوند بر او القاء کند در حالی که غیر از او در آن نباشد. (یعنی در آن قلب کسی را بر خدا شریک قرار نداده باشد)
📚اصول کافی
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند ۳۰۵
✍پارسایی از بازار می گذشت که دو نفر در حال مشاجره دید و مشتری در حال ناسزا به صاحب مغازه؛ پا پیش گذاشت و مشتری از سمت صاحب مغازه به سمت پارسا برگشت و ناسزاها نثار او کرد. اهل بازار را بر این جسارت مشتری بر پارسا سنگینی آمد و قصد حمله به آن مرد بداخلاق کردند.
پارسا گفت: هرگز کسی جلو نرود. وقتی او ناسزایی به من می گوید هم حال او خوش می شود، و هم حال من!!! حال او خوش می شود که بر عادت آزاردهنده نفس خویش پیش می رود و نفس درون را طعام می دهد، و حال من خوش می شود که عنایت خدا و صبرش در حق خویش می بینم و مزدی که از این صبرم بر من خواهد بخشید. من هم نفس خود با سکوت و صبرم طعام می دهم.
پس در وسط بازار من هم که مالی برای خرید متاعی یا کالایی برای فروش و کسب مالی نداشتم خدا را شاکرم که مرا با خودش تجارتی سودمند بخشید و تجارتی سودمندتر از همه که خود فرموده است: پاداش صبر را اجری غیر حساب می بخشد. پس شرط انصاف نیست کسی مرا از این تجارت عظیم بازدارد. تجارتی که هم فروشنده و هم خریدار هر دو بهرهمند از این تجارت می شوند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_لغت_قرآنی ۲۲۲
📆۱۴۰۲/۰۴/۲۰
🌟دَوَل:
به معنای چرخیدن یک بلاء یا خیر در میان مردم را گویند.
إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ (۱۴۰_آل عمران)
آیه اشاره به گردش یک بلاء در بین مردم یک سرزمین را دارد. مانند زلزله که روزی در یک منطقه است و سال های بعد چرخیده و به شهر و دیار دیگر می رود.
ما أَفاءَ اللَّهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلَّـهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبی وَ الْيَتامی وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ (۷_حشر)
آیه اشاره به غنائم جنگی از یهودیان که خداوند آن را مختص پیامبر (ص)، نزدیکان، یتیم و مسکین و در راه ماندگان کرده است، دارد تا تنها در دست ثروتمندان جمع نشده و در میان آنان فقط نچرخد که باعث ثروتمند شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن فقراء گردد.
پس دولت را از آن جهت دولت گویند که در دست برخی صاحبان و علاقمندان به قدرت و خدمت می چرخد و هدفش تنها اجرای عدالت و از بین بردن شکاف طبقاتی در یک جامعه است.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
🌹نبی مکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلم فرمودند:
توبه هرکس نزد خدا پذیرفته شود جز توبه کسی که در دین خدا بدعتی نهاده است و عده ای را گمراه ساخته باشد.
📕نهج الفصاحه
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_شعر_یک_معرفت
از شکر تو عاجز شوم نعمات تو چون بنگرم
وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا
تو پرده پوشی کفر من من پرده از پرده درم
قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ
از لطف خود بخشی به من من را گمان که برترم
وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ
گفتی خرت را فهم نیست من از خرت هم خرترم
كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارً
أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند ۳۰۶
✍جوانی در بازار به رسم تصادف روزگار سرمایه ای بهم زد و با تاجران تراز اول بازار قصد مجالست نمود. تاجران را که ماهران تجارت و شاخصان مهارت بودند روزی میل سیاحت نمودند و تاجر جوان با خدمتکار جوان با آنان همراه شد. به صحرایی رسیدند و قصد شکار با تیر و کمان کردند.
تاجر جوان که مهارتی در شکار نداشت از درد تکبر، گفتن حقیقت و تواضع سنگین آمد و تیری بر کمان نهاد تا او هم آهویی به تیر خود نشان کند. چون تیر در کمان نهاد زمان پرتاب خطا کرد و انتهای کمان به زیر چشم خورد و رخسار کبود کرد.
مسافتی گذشت و تاجران را اسب هایی تازان آوردند تا بر اسب سوار شده و بر آرزو و مراد خویش بتازند. تاجر جوان که اسبی سوار نشده بود برای کم نیاوردن از صحابه تجّار، او نیز سوار شد و چون بید لرزان بر اسب تازان کمی تاخت و زمان فرود چون هنری او را نبود، بر زمین خورد و پای اش درد گرفت و باب مزاحی بر تاجران گشود.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
تاجران به ساحل دریا رسیدند و قصد رفتن در آب در غروب نمودند. خدمتکار ارباب دید که باز قصد هم پروازی با تاجران دارد و التماس نمود که این بار را بگو شنایی تو را نیست چون دریا را رحمی بر کسی که علم اش نباشد نیست..... هر چه کرد تاجر متکبر وَقعی بر کلام خدمتکار عاقل خود ننهاد و لباس از تن درآورد و برای مبارزه با دریای خروشان وارد معرکه شد.
پای چون در دریا نهاد و قدمی از قدم برداشت، آب های خروشان او را با خود بردند و صدای استغاثه تاجر به آسمان برخاست... خدمتکار هیچ تکانی نخورد و غرق شدن ارباب نگریست. تاجران گفتند: چه غلام بی صفت و پستی که ارباب نجات نداد و نظاره گر غرق و مرگ ارباب شد.....
خدمتکار گفت: من بارها او را خواستم نجات دهم ولی تکبرش را رها نکرد که نجاتی بر خود بیند زمانی که خواستم نجات اش دهم اندیشه کردم چگونه نجات دهم کسی را که تکبرش دیر یا زود او را خواهد کشت؟ پس دیدم نجات مرا بر او سودی نیست و تکبرش او را بعد از این نجات در مهلکه دیگری بی تردید خواهد کشت....
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_لغت_قرآنی ۲۲۳
📆 ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
🌹بَاء (بُوء):
إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمِينَ (۲۹_مائده)
من میخواهم که (بار) گناه من و (بار) گناه خودت را به دوش بکشی و در نتیجه، از دوزخیان شوی. (آری،) کیفر ستمکاران چنین است.
این آیه خطاب هابیل به قابیل است، زمانی که خواست او را بکشد گفت: من می خواهم با کشتن تو هم گناهان تو را بر دوش گیرم و هم گناهان خود را.
پرواضح است کسی که انسانی را بدون حق بکشد او را از ادامه عمل صالح برای جبران گناهان اش و توبه باز می دارد، پس همه گناهان گذشته او که احتمال آن می رفت که اگر زنده بود با توبه و عمل صالح جبران اش می کرد بر ذمّ قاتل قرار می گیرد؛ برای همین قتل عمد گناهی کبیره و نابخشودنی است. پس بَاء، کشتن مؤمن به دست غیر مؤمن و به دوش کشیدن بار گناهان مقتول را گویند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
علت این که خداوند می فرماید: هرکس مؤمنی را به عمد بکشد دشمن من است، چون با کشتن آن مؤمن او را از انجام عمل صالح در دنیا باز می دارد.
وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً (۹۳_نساء)
و هرکس مؤمنی را به عمد بکشد، سزایش جهنم است که همیشه در آن خواهد ماند، و خدا بر او خشم گرفته و لعنتش کرده و برایش عذابی بزرگ آماده کرده است.
حال در آیات مرتبط با این لغت قرآنی در کلام وحی تدبر می کنیم:
وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ (۱۲۱_آل عمران)
زمانی (را یاد کن) که صبحگاهان از میان خانوادهات بیرون رفتی؛ در حالی که میخواستی مؤمنان را برای جنگ (اُحد) در جایگاههایی مستقر کنی.
"تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ" یعنی مؤمنان را حاضر می کرد تا به جنگ کافران بروند. اگر کافری را می کشتند او را مستقیم به دوزخ روانه کرده بودند و اگر خودشان کشته می شدند تمام بار گناهان شان بر دوش کافران می رفت و خود اهل بهشت می گشتند.
چنانچه در حدیث است، اولین قطره خون یک شهید که در میدان جنگ با کافران ریخته می شود کفاره همه گناهان او به جز حق الناس است.
خداوند در حق کافران میفرماید: وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّـهِ ذلِكَ (۶۱_ بقره)
و خواری و بیچارگی (چنان) بر آنان مقرر شد (که دیگر از آن جدا نمیشوند) و گرفتار غضبی (بزرگ) از جانب خداوند شدند.
یعنی خواری و عاجزی و باء بر آنان حدّ می شود، یعنی کشته شدن به دست مؤمنان یا کشتن مؤمنان، چون در هر دو حالت وارد دوزخ و غضب و خشم الهی می شوند.
وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى وَ أَخِيهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما بِمِصْرَ بُيُوتاً وَ اجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (۸۷_ یونس)
به موسی و برادرش وحی کردیم که برای قوم خود در مصر، خانههایی بسازید، و خانههایتان را مقابل هم قرار دهید و نماز را کامل و بینقص بهجای آورید. (ای موسی،) به مؤمنان مژدهی (نجات و رهایی) بده.
و وحی کردیم به موسی و برادرش برای کشته نشدن "تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما" به دست آل فرعون که کافر بودند خودش و قومش بنی اسرائیل به مصر روند و خانه بسازند و ساکن شوند.
وَ لَقَدْ بَوَّأْنا بَنِي إِسْرائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ (۹۳_ یونس)
براستی بنیاسرائیل را در جایگاهی شایسته جای دادیم و از چیزهای پاکیزه به آنان روزی کردیم. و ما بودیم که بوأنا کردیم که بنی اسراییل یعنی از کشته شدن بدست کافران نجات شان بخشیدیم.
وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ (۷۴_زمر)
و (بهشتیان) میگویند: «سپاس و ستایش، از آنِ خداست که وعدهاش را برایمان محقق کرد و زمینِ (بهشت) را به ما به ارث داد؛ بهطوری که هر جایی از بهشت را که بخواهیم، منزلگاه (خود) برمیگزینیم.
یعنی سپاس خدایی را که بر وعده صدق خود وفا کرد و ما را وارث زمین گردانید و با دوری خطر کشته شدن ما به دست کافران که با نَتَبَوَّأُ توانستیم از بهشت او با زندگی در دنیا و عمل صالح و تبلیغ آن به اندازه که خداوند می خواست بهره ببریم.
در این آیه قابل ذکر است هرچند کسانی را که خداوند به اراده خویش نتوانستند در روی زمین زنده بمانند و با اعمال صالح بیشتر از آن ارث بیشتری ببرند و به دست کافران کشته شدند اهل جنت هستند، ولی کسانی که خداوند آنان را از کشته شدن به دست کافران نجات شان بخشیده و در زمین وارث شان کرده و با اعمال صالح و تبلیغ دین ارث بیشتری از زمین برده اند آیه خطاب به شکر این نعمت بر آنان است.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
مثالی به این امر می زنیم: بر امام صادق علیه السَّلام اراده خدا بر آن بود که با توجه به شرایط عصری که در آن زندگی میکردند بیشتر از امام حسین علیه السَّلام در زمین و راحت تر از آن حضرت به تبلیغ دین و تربیت شاگردانی بپردازند، پس از زمین ارث بیشتری برده اند. هرچند هردو امام معصوم هستند و اگر اراده خدا بر امام حسین علیه السَّلام هم بود با توجه به شرایط و زمان زندگی شان مثل امام صادق علیه السَّلام در تبلیغ دین بیشتر فرصت و شرایط داشتند.
هردو امام هرچند معصوم و در بهشت نزد هم جای دارند ولی شکر این فضیلت بر امام صادق علیه السلام بیشتر از امام حسین علیه السَّلام واجب است و بر امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر از سایر ائمه شکر این نعمت است که حق تعالی اراده اش برای یاری آن حضرت در زمان ظهور و تبلیغ و ترویج اعتلای اسلام است.
پس بر مؤمنان واجب است اگر در برهه ای از تاریخ بسته به اراده خدا زندگی می کنند که از شرّ کافران در تبلیغ دین آسوده اند و راحت تر می توانند تبلیغ کنند شکر بیشتری باید داشته باشند.
اگر براحتی هم اکنون می توانیم دین خدا را تبلیغ کنیم در حالی که در سال های تاریک پیش از خودمان این شرایط را نداشتیم پس باید بر این نعمت تفکر و شکر کنیم، هرچند اجرمان با آنان که می خواستند ولی نمی توانستند خدا را در برهه زمان های خودشان تبلیغ کنند در اجر از رحمت الهی یکسان هستیم.
وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ أَنْ لا تُشْرِكْ بِي شَيْئاً وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ (۲۶_حج)
زمانی (را یاد کن) که مکان خانهی (کعبه) را محلّی برای بازگشت ابراهیم (و آبادسازی و هنگامی که ما ابراهیم را از شکر کشته شدن بدست مشرکان حفظ کردیم و با قرار دادن او در کنار بیت مان شرایط قرار دادیم که از مشرکان نجات یابد) و ما را شریک قرار ندهد و پاک کند برای طواف کنندگان و نمازگزاران و رکوع و سجده کنندگان بیت ما را.
وَ الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِيمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ (۹_حشر)
کسانی که پیش از مهاجران، در مدینه ساکن شده و اهل ایمان بودند، کسانی را که نزد آنان هجرت کردند.
یعنی قبل از شما در مدینه کسانی بودند که ساکن شان کرده بودیم تا از کشته شدن به دست مشرکان حفظ شوند و در آنجا با ایمان خانه بسازند و دوست داشته باشند شما اهل ایمان به سوی آنان هجرت کنید.
وَ كَذلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْها حَيْثُ يَشاءُ (۵۶_یوسف)
اینچنین به یوسف در آن سرزمین جایگاه و قدرت دادیم؛ بهطوری که در هر جا از آن که میخواست، اقامت میکرد.
و ما بودیم که یوسف را مکانت دادیم و با دور نگه داشتن او از کشته شدن بدست کافران و مشرکان توانست با این دورماندن در دنیا، برای تبلیغ آخرت خود بهره ببرد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
🪶
امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام فرمودند:
به خدا قسم در دنیا از هیچ نعمتی شادمان نمی شوید مگر آن که به خاطر از دست دادن نعمتی دیگر ناخوش می شوید.
مثال بر حدیث آن که، وقتی نعمتی از گوشت و کباب می خوریم و لذتی کسب می کنیم نعمت دیگری به نام عافیت را با چربی و کلسترول در معرض تهدید قرار می دهیم و با فشارخون نعمت سلامتی خود را تهدید می کنیم.
📚امالی طوسی
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی