eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام مدتی بود که برای سبد کالای شب عید مبالغی را جمع آوری می کردیم و هر یک از بزرگواران به فراخور توان مالی کمک های خود را واریز می کردند. این بار با گزینه جدیدی برای کمک روبرو شدیم که شادی داشت و هم ناراحتی... جمعی از که بیشتر بانوانی هستند که به دلیل همین بیماری طلاق داده شده اند و خود سرپرست خانوارند یا آقایانی که به دلیل بیماری عذر آن ها از محل کارشان خواسته اند و منبع درآمدی ویژه ای ندارند... 20 سبد کالا شامل یک گونی برنج و یک حلب روغن و حبوبات و ماکارونی و ... به همت یکی از دوستان تهیه و بین این عزیزان توزیع شد. فرد خیری نیز یک گوسفند قربانی کرده بود و روی هر سبد کالایی مقدار قابل توجهی گوشت گرم نیز گذاشته شد. دوستی که زحمت تحویل بسته ها را به این بیماران کشیده بود تعریف می کرد: بسیاری از آن ها هنگام دریافت سبد کالا با گریه می رفتند و می گفتند این سبد زندگی ما را تا یکماه تامین می کند در حالی که نمی دانستیم چطور باید ماه فروردین را پشت سربگذاریم... یکی از دریافت گوشت امتناع کرده بود و گفته بود اگر الان پای سفره ام گوشت ببرم بچه ام بدعادت می شود و برای هفته های دیگر هم غذای با گوشت می خواهد و من امکان خرید آن را ندارم... چقدر روزگار عجیب است و چقدر برخی در سختی و محنت ...😢 از همه عزیزانی که برای تامین این سبد غذایی زحمت کشیدند و خصوصا بزرگواری که 2 میلیون تومان کمک ویژه داشتند، تشکر می کنم. خدا به همه شما خیر و برکت عنایت فرماید💐💐🌹💐💐 ...
انشالله بتوانیم قدمی کوچک در مسیر خدمت به نیازمندان برداریم. ❇️شماره کارت خیریه شهید همدانی ۶۲۲۱۰۶۱۲۲۱۱۲۷۸۵۷ بنام حسین ایزدی.
هدایت شده از بایگانی
۲۳؛ ۱۱۶؛ ✅ محقق خراسانی:حق آن است که صیغه امر دلالت بر فور یا تراخی ندارد، زیرا متبادر از صیغه امر فقط طلب ایجاد طبیعت است و هیچ دلالتی بر فور یا تراخی ندارد و برای دلالت بر فور یا تراخی به دلیل دیگری نیاز داریم؛ البته مقتضای اطلاق صیغه امر جواز تراخی است. 💠 ابن حزم:برخی از آیات دلالت بر وجوب فوریت دارند: 🔹آیه ۱۳۳ سوره آل عمران:و سابقوا الی مغفره من ربکم. 🔹آیه ۱۴۸ سوره بقره:فاستبقوا الخیرات. 💠 در این دو آیه با صیغه امر دستور به مسارعه و استباق به سوی مغفرت و خیر داده است؛ و مغفرت فعل خداوند است و معنی ندارد ما به سوی فعل خداوند متعال سبقت بگیریم؛ پس مراد آیه مسارعه و استباق به سوی اسباب خیر و مغفرت می باشد؛ و واجبات از اسباب مغفرت و خیر هستند، پس انجام واجبات به دلیل امر به سرعت و سبقت، واجب فوری است. ✅ محقق خراسانی: 1⃣ سیاق این آیات با استحباب مولوی مسارعه و استباق سازگار است و با وجوب مسارعه و سبقت سازگار نیست؛ زیرا اگر سرعت و سبقت واجب بود مناسبتر این بود که آیه ما را از ترک سرعت و سبقت تحذیر کند و بگوید ترک این دو باعث غضب الهی و شر می شود؛ اما سیاق آیه که تشویق به سرعت و استباق کرده بیشتر با استحباب آن دو می سازد. 🔹فافهم:خیلی از واجبات به صورت تشویقی بیان شده اند و تحذیری بیان نشده اند؛ پس این نوع از بیان دلیل بر استحباب نمی شود. 2⃣ اگر این دو آیه دلالت بر وجوب فوریت کنند باعث تخصیص اکثر می شود و تخصیص اکثر قبیح است، زیرا خیلی از واجبات موسع و مضیق و خیلی از مستحبات فوریت ندارند؛ پس بهتر است این دو آیه را حمل بر استحباب مولوی یا حمل بر مطلق طلب کنیم؛ یعنی آیه فقط مسارعه و استباق را طلب می کند و دلالتی بر وجوب یا استحباب این دو ندارد. 3⃣ بعید نیست که این دو آیه دلالت بر استحباب ارشادی مسارعه و استباق داشته باشند، مانند امر در آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول که امر ارشادی است؛ امر به امور ارشادی برای رسیدن به مصلحتی است که در ماده آن امر وجود دارد و این مصلحت در آن ماده همیشه وجود دارد چه امری به آن تعلق بگیرد و چه تعلق نگیرد و از امر ارشادی وجوب تشریعی استفاده نمی شود. 🔹فافهم:اینکه اصل امر به اطاعت ارشادی باشد دلیل نمی شود که کیفیت اطاعت (مسارعه و استباق) هم ارشادی باشد. @alafzal1400
#ویژه 🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ ... ⬛️ شهادت حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام بر بقیةالله الاعظم عجل الله فرجه و پیروانش تسلیت باد. 👉 @raveshsonnati
سیمای دانشوران ۲.علامه حسنزاده.امید محمدی سروش.mp3
20.8M
🔸زندگانی علامه حسن زاده آملی حفظه الله ✏️📣باپژوهش و گویندگی امید محمدی سروش 📲ارتباط با گوینده و پژوهشگرِ سیمای دانشوران👇👇👇 @omidsoroush @kashkoolfn
هدایت شده از بایگانی
۲۴؛ ۱۱۷؛ 💠 سؤال:اگر صیغه امر دلالت بر فوریت کند و عبد عمل را فورا انجام ندهد، آیا مقتضای امر آن است که عمل را در زمان فوری دوم (فورا ففورا) انجام دهد یا اینکه امر چنین اقتضایی ندارد و کل عمل ساقط شده است؟ ✅ جواب:دو احتمال وجود دارد: 1⃣ اگر مفاد صیغه امر وحدت مطلوب باشد و مأمور به یکی باشد (عمل فوری) با رعایت نکردن فوریت، عصیان محقق می شود و مامور به ساقط می شود، زیرا اصل عمل به تنهایی مطلوب مولی نیست تا در زمان دوم انجام گیرد. 2⃣ اگر مفاد صیغه امر تعدد مطلوب باشد و مامور به دو تا باشد، یکی اصل عمل و دیگری فوریت آن؛ در صورت رعایت نکردن فوریت و عصیان فوریت، اصل عمل بر وجوب خود باقی مانده و باید آنرا در زمان فوری دوم انجام داد. ✅ محقق خراسانی:اگر قبول شود صیغه امر دلالت بر وجوب فوریت دارد، ولی دلالتی بر وحدت مطلوب یا تعدد مطلوب نخواهد داشت. @alafzal1400
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
⁉️ ۱۰ سوال: برای شناخت افکار و نقد مبانی آقایان ملکیان و طباطباییِ صاحب کتاب تطور شیعه به کدام کتاب یا مقاله رجوع کنیم؟ پاسخ: دو کتاب در زمینه معنویت و نقد جناب ملکیان نوشته دکتر سید احمد غفاری نشر موسسه حکمت و فلسفه ایران و کتاب جناب سلیمانیان در نقد کتاب مکتب در فرایند تکامل مدرسی طباطبایی مطالعه شود. 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از بایگانی
۲۵؛ ۱۱۸؛ ✅ شکی نیست که انجام مأمور به بر وجه خودش (علی وجهه) فی الجمله مقتضی اجزاء است، اما قبل از بررسی اصل مطلب نیاز به تبیین چهار مطلب می باشد. ✅ مقدمه اول:درباره تفسیر عبارت (علی وجهه) سه احتمال وجود دارد: 1⃣ محقق خراسانی:مراد از عبارت (علی وجهه) در عنوان مبحث اجزاء، روشی است که سزاوار است شرعا و عقلا مأمور به بر آن روش انجام گیرد؛ مثلا عبادت عقلا باید به روش قصد قربت انجام شود؛ پس انجام مأمور به بر روش عقلی و شرعی مقتضی اجزاء است. 2⃣ مراد از (علی وجهه) کیفیت معتبر شرعی در مأمور به می باشد؛ پس انجام مأمور به با کیفیت معتبر شرعی مقتضی اجزاء است. 💠 اگر مراد از (علی وجهه) کیفیت معتبر شرعی باشد دچار دو اشکال می شود؛ زیرا: 🔹اولا:از عبارت (مأمور به) در عنوان مبحث اجزاء، کیفیت معتبر شرعی فهمیده می شود، زیرا عملی که امر شرعی دارد باید با کیفیت شرعی خود انجام شود؛ و در این صورت عبارت (علی وجهه) قید توضیحی برای عبارت (مأمور به) خواهد شد، و این بعید است، زیرا اصل در قیود احترازی بودن است نه توضیحی بودن. 🔹ثانیا:بنابر مختار ما قصد قربت کیفیت عقلی اطاعت و عبادت است نه قید شرعی آن؛ و اگر مراد از (علی وجهه) فقط کیفیات شرعی باشد، عبادات و کیفیات عقلی مثل قصد قربت از حریم نزاع اجزاء خارج می شوند. 3⃣ مراد از (علی وجهه) قصد وجه است که نزد بعضی از اصحاب معتبر می باشد؛ پس انجام مأمور به همراه با قصد وجه مقتضی اجزاء می باشد. 💠 اگر مراد از (علی وجهه) قصد وجه باشد، دچار سه اشکال می شود، زیرا: 🔹اولا:مبحث اجزاء یک مبحث فراگیر و عمومی است که شامل همه دیدگاه ها می شود و همه دانشمندان در آن شرکت دارند، اما قصد وجه یک دیدگاه شاذ در نزد برخی از دانشمندان است. 🔹ثانیا:کسانی که قصد وجه را معتبر می دانند فقط در تعبدیات آنرا واجب می دانند نه در توصلیات، و در این صورت واجبات توصلی از حریم نزاع اجزاء خارج می شوند. 🔹ثالثا:بر فرض هم قصد وجه معتبر باشد، چه لزومی دارد که از بین شرایط گوناگون مامور به فقط قصد وجه در عنوان مبحث اجزاء مطرح شود! پس بهتر است مراد از (علی وجهه) معنایی باشد که همه شرایط مامور به و از جمله قصد وجه در آن معنا مندرج باشند و آن معنا همان روش معتبر عقلی و شرعی می باشد که در احتمال اول مطرح شد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۶؛ (بخش اول) ۱۱۹؛ ✅ مراد از اقتضاء در عنوان مبحث اجزاء، اقتضاء به نحو علیت و تأثیر است نه اقتضاء به نحو کشف و دلالت؛ به همین خاطر اقتضاء را به اتیان نسبت دادیم که امری تکوینی است و آنرا به صیغه امر نسبت ندادیم که امری لفظی است؛ پس: 🔹مبحث اجزاء یک مبحث عقلی است و می گوییم آیا اتیان مأمور به علی وجهه مقتضی اجزاء است یا نه؟ 🔹مبحث اجزاء یک مبحث لفظی نیست تا بگوییم:آیا صیغه امر مقتضی اجزاء است یا نه؟ ✅ انواع امر: 1⃣ امر واقعی:امری است که وظیفه مکلف را در حالت عادی و معمولی مشخص می نماید؛ مانند:نماز با وضوء بخوان. 2⃣ امر اضطراری:امری است که وظیفه مکلف را در حالت اضطرار مشخص می نماید؛ مانند:نماز با تیمم بخوان. 3⃣ امر ظاهری:امری است که وظیفه مکلف را در حالت شک و جهل به حکم واقعی مشخص می نماید؛ مانند:اگر در بقاء طهارت شک کردی با استصحاب طهارت نماز بخوان. ✅ مسایل گوناگون مبحث اجزاء با توجه به امرهای مختلف: 1⃣ آیا انجام مأمور به واقعی مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ 2⃣ آیا انجام مأمور به اضطراری مقتضی اجزاء از امر اضطراری می باشد یا نه؟ 3⃣ آیا انجام مأمور به ظاهری مقتضی اجزاء از امر ظاهری می باشد یا نه؟ 4⃣ آیا انجام مأمور به اضطراری مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ 5⃣ آیا انجام مأمور به ظاهری مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ @alafzal1400