eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
800 عکس
180 ویدیو
70 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
مبانی اساسی امام خمینی ره در تفسیر قرآن.mp3
5.59M
🎙 🔰آیت الله فرحانی: 🔹محوریت انسان کامل در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) 🔸تفاوت آیت الله جوادی و حضرت امام در تفسیر دو آیه سوره فاتحه (الحمد الله رب العالیمن و ایک نعبد و ایاک نستعین) 🔺مبنای اساسی حضرت امام خمینی در تفسیر قرآن و اسماء الهی @albayann
Feqh91-100.pdf
1.32M
📚تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1401 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 91 تا 100 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
تبیین روایت امام رضا(ع)در مورد بسم الله.mp3
4.16M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹تبیین روایت امام رضا در مورد بسم الله که فرمودند( مَعْنَى قَوْلِ اَلْقَائِلِ بِسْمِ اَللَّهِ أَيْ أَسِمُ عَلَى نَفْسِي بِسِمَةٍ مِنْ سِمَاتِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ اَلْعُبُودِيَّةُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ مَا اَلسِّمَةُ قَالَ اَلْعَلاَمَةُ .) ⁉️سالک در چه مرتبه ایی به مقام اسم الله می رسد؟ ⁉️نقش و جایگاه مهاجران الی الله در معنای بسم الله چگونه است؟ @albayann
💠وراث انبیاء 🔹امام برای ما یک نمـاد ، یک سمبل ، یک رمـز است ؛ جزو نمونه هـای نادری است که ما خوشبختانه این نمونه را به چشم خودمان دیدیم . یک واقعیت و یک شخص که در زندگی خودش ، حالت نمادین و افسانه گون پیدا کرد . 🔸 در طول تاریخ اسلام ، بعد از زمان ائمه علیهم السلام تا امروز ، بنده هیچ یک از علما و بزرگان را سراغ ندارم که به قدر امام رضوان الله تعالی علیه ، به جامعه اسلامی عمومـاً و به شیعـه خصوصاً خدمت کرده باشد 🔺در طول تاریخ ، علمای بزرگی بوده اند . بنده تا حدودی به شرح حال این بزرگان وقوف دارم و تا اندازه ای قدر کارهایشان را میدانم ، اما کاری که این بزرگوار انجام داد از نوع کار انبیا بود ، نه از نوع کار علما ؛ اگرچه علما ورثـه انبیـا هستند ، اما غیر از این بزرگوار ، عالمی که توانسته باشد شأن وراثت را تحقق بخشد ، نداشتیم . ⁉️آیا چنیـن کـاری از دسـت یـک انسان تربیـت و تهذیب نشده و با خود، کار نکـرده ساختـه است ؟ ... مبادا اینهـا را حمل بر مبالغه کنید ! نه ، من آنچه در این زمینه عرض میکنم ، مر واقعیت است ؛ هیچ کدام به این معنا نیست که امام ، معصـوم بـود ، یا در حد بالاتر از بشـر بود ؛ نه ! حالا من دریافتهای خودم را عرض میکنم ؛ آنچه به مرور زمان در طـول سی و یک سال که امام را از نزدیک ما می شناختیـم در امام مشاهده کردیم. 📚کتاب عبد صالح خدا ص ۲۳ و ۲۴ @albayann
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام.mp3
2.09M
🎙 🏴 السَلامُ عَلَیکَ یا اَبا عَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ ▪️شکل گیری تمدن اسلامی بالخصوص تمدن شیعی مرهون دو انقلاب است... 🔊استاد آیت الله فرحانی @albayann
🏴به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام 🏷در شکل گیری تمدن شیعی دو انقلاب بزرگ نقش بسیار مهمی داشتند. 🔰استاد آیت الله فرحانی: 1️⃣انقلاب سیاسی سیدالشهدا علیه السلام با نرمش قهرمانانه امام حسن علیه السلام و در نتیجه انقلاب عاشورا با نگاه تبیینی امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها این انقلاب را بارور کردند و به ثمر رساندند 2️⃣انقلاب علمی صادقین علیهما السلام در شرایط خطیر هجوم فرهنگی . محتوایی و کثرت سوالات علمی بواسطه فتوحات و ارتباط علمی فرهنگی بوجود آمد . 📌با توجه به دوران سخت قبل از امام باقر علیه السلام که کار علمی و آکادمیک اجتهادی اسلامی وجود نداشت امام صادق علیه السلام این انقلاب را بنیان گذاری کردند و به ثمر نشست. ➖این انقلاب ارزشمند علمی فرهنگی پژوهشی نتیجه اثر یک بنیه علمی و هاضمه قوی علمی در جهان اسلام بود. ▪️حرکت امام صادق برای تثبیت انقلاب اسلامی و خدمات علمی ایشان منحصر به علمای شیعه نبود بلکه علمای اربعه اهل سنت چه مستقیم و چه غیر مستقیم شاگردان این مکتب علمی هستند. 🖇بسیاری از مستشرقین در اعجاب و ناباوری اند که چگونه اندیشه نورانی اسلام توانست حلقه وصل انتقال علوم گذشته به اروپای امروز باشد. ➖این بزرگی و عظمت علمی امام صادق علیه السلام مورد اقرار و اعتراف فقها مفسرین و متکلمین و همه دانشمندان اسلامی است. علیه السلام @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ 🏴🏴🏴🏴 ▪️توصیه امام صادق علیه السلام به اهل بیت خود در لحظات آخر @albayann
🖊اسلام خم رنگرزی نیست ! 🔸اسلام که خم رنگرزی نیست ، اسلام مجموع معارف اعتقادی و اخلاقی است ، و قوانینی است عملی که هر سه قسمت آن با یکدیگر متناسب و مرتبط است و با همه تمامیتش وقتی اثر می گذارد که مجموعش عملی شود 📌و اما اگر کسی معارف اعتقادی و اخلاقی آن را به دست آورده و در مرحله عمل کوتاهی کند ، البته اثری نخواهد داشت ، نظیر معجونها که وقتي يك جزء آن فاسد می شود همه اش را فاسد می کند و اثری مخالف به جای می گذارد . 📚 ترجمه تفسیر المیزان ، جلد ۴ ، صفحه ۳۰۴ @albayann
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام امین اسدپور در دو فصلنامه تخصصی با عنوان: تقریر مرحوم علامه طباطبایی(ره) از نظریه روح المعنی و کاربست آن در تفسیر المیزان 📌یکی از ابتکارات علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) بسط نظریه روح المعانی در علم اصول و تقید تام به لوازم این نظریه در استنباط می باشد زیرا به گفته نگارنده، برخی این نظریه را منحصر در حکمت و عرفان میدانستند و برخی با وجود بسط و توسعه این نظریه به مرکبات اعتباری و ارتکازات عقلایی، به لوازم این نظریه در اصول پایبند نمی شدند. لذا نگارنده محترم علاوه بر توضیح مقدمات و لوازم رسیدن به این نظریه در انتها کاربست آن در تفسیر قرآن المیزان را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند. 🔶برشی از برخی عبارات مقاله🔶 🔰علامه طباطبایی معتقدند در تمام مرکباتی که ترکیب غیر حقیقی و یا مرکبات اعتباری که معنای عام دارند، این عموم وضع به تدریج و به صورت وضع تعینی حاصل شده است و این معانی در مرتبه اول و یا در مصداق اول وضع خاص داشته اند و سپس با مواجهه با مصادیق دیگر همان رتبه معنای عام یافته اند. این معنای عام در رتبه ی خود، صدق متواطی داشته است و پس از مواجهه با مراتب دیگر و الغاء خصوصیات مرتبه اول به جامع مبهمی که صدق تشکیکی دارد، تبدیل شده است. @albayann
سوره برائت.mp3
982.3K
🎙 ⁉️به چه دلیل سوره برائت دارای آیه بسم الله الرحمن الرحیم نمی باشد؟ 📌آیا دلیل آن سازگاری سوره برائت با جلال الهی و ناسازگاری به جمال الهیست؟ ⁉️آیا سوره توبه یک سوره مستقل است یا ادامه سوره دیگری قرار می گیرد؟ @albayann
AudioMerger_AudioCutter_07-فقه حکومتی(1)(1).mp3
1.92M
🎙 🔷دو نوع نگاه به کارکرد فلسفه در فهم دین ⁉️نگرش رهبری به کارکرد فلسفه در فهم دین چیست؟ 👤استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊در فطرت تمام بشر ثبت است عشق به راحت و حریت و مقصود از حریت ، حریت مطلقه است که نفوذ اراده از شئون آن است . و در حیات دنیاوی این دو امر ، ممکن نیست ؛ زیرا که راحت مطلقه به هیچ وجه یافت نشود ، بلکه تمام راحتیهای آن مشوب به رنج و تعب است ؛ چه در تحصیل آن و تمهید مقدمات کثیره برای حصول آن ، و چه در حین حصول آن ، و چه بعد از حصول آن.... 📌 پس آنچه که انسان عاشق اوست ـ که راحتی مطلق است . در این عالم میسور نیست ، ولی در عالم ملکوت . به طوری که ارباب شرایع خبر دادند . این راحتی مطلق موجود است . پس انسان بالفطره متوجه عالمی است که در آن راحتی بی رنج و تعب ، و لذتی بی مزاحم و کدورت است . 📚 معاد از دیدگاه امام خمینی @albayann
دموکراسی.mp3
2.11M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊در رابطه با جامع شناسی و کنش سیاسی در مجامع علمی ما بحث مردم سالاری دینی را که خروجی آن شد ولایت مطلقه فقیه را ارائه کردیم وچالش بزرگی را با دموکراسی غربی شروع کردیم . دراین زمینه اشکلات متعددی به این نظریه وارد است. از آن جمله :اینکه این نوع نظریه چطور با دموکراسی توده ای یا دموکراسی نخبگانی جمع می شود؟ 📌چرا که اگر بخواهیم دموکراسی توده ای را قبول کنیم باید درانتخابات قائل به اطلاق شویم ونباید قیودی را برای آن ذکرکنیم وانتخاب کننده را آزاد بگذاریم واگر به دنبال دموکراسی نخبگانی هستیم هم با مجلس خبرگان درتعارض است چرا که باید به دنبال شورای رهبری که جمعی از نخبگان است تشکیل شود نه اینکه یک فرد بتواند برای جامعه تصمیم گیری کند. 🖊دراینجا سوالاتی مطرح می شود که استاد به تبیین این موارد می پردازد: ⁉️مدلی که اسلام برای نظام سیاسی خود انتخاب می کند چیست؟ ➖دومدل دموکراسی درغرب چگونه است؟ ➖اشکالاتی که در نگاه دموکراسی غربی به دموکراسی اسلامی است چیست؟ ➖نظریه ای که می گوید جامعه یک امت است چه تاثیری در نظام سیاسی ما دارد؟ ➖رابطه ایدئولوژی با فرهنگ چگونه است ؟ @albayann
🌱ولادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد🌱 🖊تحسین امام کاظم(ع) بر عظمت علمی حضرت معصومه(س) 🔹بهره علمی حضرت فاطمه معصومه(س) در پرتو تعالیم امام کاظم و امام رضا(ع) از ویژگیهای شخصیتی این بانوی بزرگوار است. مرحوم داماد اول از کتاب کشف اللثالی این داستان مشهور را درباره فضایل علمی حضرت فاطمه معصومه(س) نقل می‌کند: 🔸روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسیدن سؤلاتی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دوم به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار پرسشهای خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) پاسخ پرسشها را نوشته بودند. وقتی پاسخها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. 📌در بین راه با امام کاظم(ع) برخورد کردند و ماجرای خود را تعریف کردند، وقتی امام(ع) پاسخ پرسشها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: «فَداها أبوها» پدرش فدایش. 🔹بنابراین می‏‌توان گفت حضرت فاطمه معصومه(س) تحت تعلیم و تربیت دو امام معصوم(ع) مورد تربیتهای الهی قرار گرفتند و منبع نور و معرفت قرار داده شدند.   @albayann
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با همکاری مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) برگزاری می کند: 🔸نشست علمی: ؛ مکتب نظام ساز 🎙 با حضور: استاد آیت الله فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🕰 چهارشنبه 11 خرداد 1401، ساعت 18:30 الی 20 ↙️لینک شرکت مجازی در کرسی: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U @albayann
مکتب فقهی_امام_خمینی؛ مکتب نظام ساز.mp3
9.84M
🔊 🏷نشست علمی: ؛ مکتب نظام ساز 🎙در بیان استاد آیت الله فرحانی 🖋برخی از سرفصل های مطروحه: 📌خصوصیات و متد اجتهادی امام خمینی 📌مروری بر مبانی اصولی نظام ساز حضرت امام 📌قله های مکتب فقهی امام در اندیشه حکومتی ایشان @albayann
🏴مراسم سالگرد ملکوتی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) 🎙سخنران : استاد آیت الله فرحانی 📆جمعه ۱۳ خرداد ساعت ۲۱ 📍دزفول_حرم مطهر سبز قبا (ع) @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠جامعه یک نفس بسیط دارد که باید اتصال به ولی الله الاعظم پیدا کند. إِنَّ فِي هَٰذَا لَبَلَاغًا لِقَوْمٍ عَابِدِينَ 🔺توقیع شریف امام عصر به شیخ مفید... @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🎙استاد ➖از خصوصیات بارز امام احاطه ایشان به مسائل سیاسی روز اسلام و جهان است. 📌امروز هم مقام معظم رهبری در امتداد شخصیت کم نظیر یعنی امام با با سه ویژگی تقوا،علم و سیاست دارد انقلاب را اداره میکند. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🎙استاد آیت الله فرحانی 💠تحلیل آغاز جریان انقلاب و نگاه امام خمینی(ره) بر اساس ➖نقش نماد ۱۵ خرداد در تبیین حقیقی جمهوری اسلامی ➖تأثیر ارتباط مردم و مرجعیت شیعه در پیروزی انقلاب 📌مسئله غیبت و انتظار امام عصر(عج) بر اساس دیدگاه معرفتی ما یعنی تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی @albayann
🖊 اسلام و اجتماع 🔹انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در زندگی خود که ناگزیر اجتماعی خواهد بود اتخاذ نماید ... 🔺اسلام ، روش جاری و قوانین موضوعه خود را بر اساس « اخلاق » بنا می نهد.... @albayann
🖊 اسلام و اجتماع 🔹 طبیعت انسانی در زندگانی خود منظور و مقصدی بالاتر از این ندارد که بقای وجـود خویش را ( تا می تواند ) تأمین کرده ، به خواست های غریزی خود برسد . انسان اگر در نخستین قدمی که بر می دارد با همنوعان خـود گرد هم آمده ، اجتماعی منعقد می کند و بـرای حفظ اجتماع زیر بار قوانین و مقرراتی رفته ، به همان اندازه از آزادی فردی محروم می شود ، همه برای این است که می خواهد با محرومیت از بخشی از آزادی خود ، بخشی دیگر از آزادی را به دست آورده ، از آن برخوردار شود و بقای وجود و خواستهای غریزی خود را بهتر تأمین نماید . 🔸اصل در سعادت و خوشبختی انسان - به حسب آفرینش سعادت فرد است ، و سعادت اجتماع فرع آن است ، نه به عکس . به عبارت دیگر : مقصود آفرینش طبیعت انسانی است که همانا وجود فرد است نه هیئت اجتماعی افراد ، و انسان که به سوی عقد اجتماع هدایت می شود برای نگهداری فرد است . انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در زندگی خود که ناگزیر اجتماعی خواهد بود اتخاذ نماید . بخورد ، بنوشد ، بپوشد ، بیارآمد ، همسر گیرد ، فرزند بیاورد و در راه تأمین نیازمندی های خود بکوشد و با تفکر خود راه تأمین بقا را هموار کند . 🔺اسلام ، روش جاری و قوانین موضوعه خود را بر اساس « اخلاق » بنا می نهد و با تاکید و اصرار فراوان ، مردم را با اخلاق پاک ، بار می آورد ، زیرا اجرای قوانین عملی در گرو و بر عهدهٔ اخلاق است ، چرا که اخلاق در نهان و آشکار و خلوت و جلوت ، وظیفه و کار خود را بسیار بهتر از یک پلیس مراقب و یا هر نیروی دیگری که در حفظ نظم کوشش کند ، انجام دهد . 📚بررسی های اسلامی @albayann
تفسیر الحمدلله بر مدار انسان شناسی.mp3
4.07M
🎙 🔹فضیلت و جامعیت الحمد الله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره) 🔸جایگاه و منزلت آیه الحمد الله در حکمت نظری ➖مبنای حضرت امام در تفسیر الحمد الله بر مدار انسان شناسی 🖊استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 📚 مقالات فلسفی ص ۱۸۴ @albayann
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 🔹نيستي را نمي‌‌توان از بطن هستي استنتاج کرد. بر فرض اينکه اصل سخن هگل درست باشد که هستي وقتي با قطع نظر از هر چيز ديگر در نظر گرفته شود، چون تعين ندارد پس هيچ و پوچ است (که خود اين حرف باطل است و بر فرض صحت همان اصالت ماهيت و اعتباريت وجود است) تازه معني‌‌اش اين است که «هستي نيست». «هستي نيست» غير از اين است که هستي نيستي را در بطن خود دارد. 🔸يکي انگاشتن ايندو ناشي از فرق نگذاشتن ميان دو قضيه است که در منطق يکي را قضيه «سالبه محصّله» و ديگري را «موجبه معدولة المحمول» مي‌‌نامند. «هستي نيستي است» يک قضيه موجبه معدولة المحمول است و با قضيه سالبه محصله (هستي نيست) فرق دارد و همين فرق نگذاشتن است که منشأ دستگاه فلسفي بزرگ هگل شده است. ➖اشتباه بزرگ هگل اين است که قضيه سالبه محصله را با موجبه معدولة المحمول اشتباه کرده است يعني بر فرض اينکه هستي در ذات خودش نيست، هستي منتفي مي‌‌شود نه اينکه نيستي با هستي توأم مي‌‌شود. 📌به اين مثال توجه کنيد: يکوقت شما مي‌‌گوييد: «الف ب نيست»- که بهتر است بگوييم: «نيست الف ب»- که نيستي مانند کسي که کلاهي را از سر ديگري برمي‌‌دارد «ب» بودن را از سر «الف» برمي‌‌دارد. «نيست الف ب» قضيه سالبه است. ولي يکوقت مي‌‌گوييم «الف نا «ب» است». در اينجا چيزي از «الف» نفي نکرده‌‌ايم بلکه چيزي براي او اثبات کرده‌‌ايم و آن نا «ب» بودن (غير «ب» بودن) است. 🔹اينجاست که وجود و عدم به اعتباري با يکديگر ترکيب شده‌‌اند. در قضيه «زيد ايستاده نيست» از زيد حالت ايستاده سلب شده و در قضيه «زيد ناايستاده است» براي او حالت ناايستاده اثبات شده است. فرق اين دو نوع قضيه فرق ميان «مرد نيست» و «نامرد است» مي‌‌باشد. در نامرد بودن فقط سلب مرد بودن نشده بلکه يک چيزي هم اثبات شده است. 🔺قضاياي نوع اول را که در آن محمول عاري از ادات سلب است و فقط رابطه، رابطه سلبي است «سالبه محصّله» و قضاياي نوع دوم را که رابطه آنها رابطه ايجابي و محمولشان همراه با ادات سلب است «موجبه معدولة المحمول» مي‌‌نامند و مي‌‌گويند در موجبه معدولة المحمول يک چيزي هم لابلاي محمول براي موضوع اثبات گرديده است؛ و اينجاست که به فرض پذيرفتن حرف هگل که‌‌ مي‌‌گويد «هستي نيست» بايد گفت اين «نيست» رفع است از براي هستي، نه اينکه «هستي هست ناهستي» که اولي سالبه محصله و دومي موجبه معدولة المحمول است و اشتباه هگل در اين است که در مقدمه، قضيه سالبه مي‌‌گويد و در پايان معدوله نتيجه مي‌‌گيرد! 📚مقالات فلسفی ص۱۸۴ @albayann