eitaa logo
البیان
11.9هزار دنبال‌کننده
750 عکس
174 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠برکات ماه شعبان و تاثیر اعمال آن در سیر معنوی از رجب تا رمضان 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔰 استاد آیت الله فرحانی ♻️ماه شعبان ماه نبی اکرم(ص) 🔹بعد از ماه رجب انسان توفیق معرفت به نبی خدا واهل بیت عصمت و طهارت پیدا میکند 🔸خواندن هر روز صلوات شعبانیه باعث وارد شدن به کهف حصین است 📌کهف حصینی،که اگر کسی وارد شود آثارش کمتر از آثار نورانی اصحاب کهف نخواهد بود 💠ترتب رجب،شعبان و ماه مبارک رمضان از ادعیه: عرفنی نفسک یعنی ماه رجب عرفنی نبیک یعنی ماه شعبان عرفنی حجتک یعنی ماه رمضان @albayann
💠السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ ♻️بیانی در باب مقام رفیع حضرت ابالفضل العباس(ع) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹افتخار حضرت ابالفضل العباس (ع) این بود که برادر حضرت امام حسین (ع) شد و به همین دلیل در لحظات آخر اباعبدالله(ع) را برادر خطاب کردند. ♻️امام رضا (ع) برادری داشتند به اسم زیدٌ النار که یک شخص بسیار جسور و نترسی بود و خراب کاری های زیادی از او سر می زد که مورد رضایت امام رضا (ع) واقع نمی شد. 📌حضرت رضا (ع) در طوس جلساتی را برگزار می کردند و این جلسات بیشتر حالت مناظره ای به خود می گرفت که موضوع اغلب این مناظره ها دفاع از دین و ولایت بود. در این جلسات زید می نشست و می گفت من پسر موسی ابن جعفر و پسر فاطمه ی زهراء سلام الله علیهما هستم و... 📌امام رضا (ع) در یکی از این جلسات ، زید را صدا می زند و از او سوال می کند که زید چه می گویی؟ زید پاسخ می دهد، داشتم می گفتم که من و برادر علی بن موسی فرزندان موسی بن جعفر و از فرزندان زهراییم و چون آتش ما را نمی سوزاند قطعا ما بهشت می رویم ! ‼️امام رضا (ع) به زید فرمود؛ یعنی تو به همراه پدرمان موسی بن جعفر(ع) در روز قیامت یکجا هستید؟! زید در جواب حضرت رضا (ع) گفت؛ بله مگر جدمان رسول اکرم نفرمودند که ؛ « انّ فاطمة(س) أحصنت فرجها فحرّم اللّه ذريتها علي النار». همانا فاطمه (س) پاکدامن بود وخداوند آتش را بر ذریه ی فاطمه حرام کرده است. 🔆امام رضا(ع) زید را نصیحت کرد و دید که کارساز نیست در جواب زید، رو به علمای حاضردرجلسه کردند وفرمودند؛آقایان علماء شما این آیه را چگونه قرائت می کنید« قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» این آیه مربوط به بحث تبلیغ و دعوت حضرت نوح می باشد که بعد ازگذشت چند صد سال پسرشان گمراه شده وقرار شد که خداوند عذاب نازل کنند که حضرت نوح به خداوند عرضه داشتند که خدایا «ربّ إنّ ابنی من أهلی» خداوند در جواب به حضرت نوح فرمودند « إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ » خداوند فرمودند پسر تو از اهل تو نیست. 🔹حضرت رضا (ع) سوال اصلی شان از جمع حاضر مربوط به ادامه آیه بود که به علمای حاضر فرمودند «إنه عملٌ غیرُصالح» بخوانیم صحیح است یا «إنه عملُ غیرِصالح»؟ امام فرمودند اگر عملُ غیرِ صالحٍ را مضاف و مضاف الیه بخوانیم یعنی العیاذ بالله همسر حضرت نوح بدکاره بوده است و پسرش از اهل بیتش محسوب نمی شود. ولی اگر بگوییم عملٌ غیرُصالحٍ یعنی فرزند خود حضرت نوح هست ولی چون عملش با عمل حضرت نوح سازگار نبود فلذا خداوند او را عمل غیر صالح خطاب می کند. 👈امام رضا (ع)به زید رو کرد و فرمود: زید برای اینکه کسی از اهل بیت و ذریه زهراء(س) باشد باید عملش با زهرای مرضیه (س) همخوانی داشته باشد و صرف نطفه کافی نیست. جناب زید! مادر قمربنی هاشم فاطمه ام البنین است ولی حضرت زهراء سلام الله علیها در کربلاء بالا سر ایشان حاضر شدند و او را ولدی و قرة عینی خطاب کردند. ✅علت اینکه حضرت عباس، فرزند و نور چشم حضرت زهراء شد، این بود که حضرت عباس دانست که چه موقع باید بایستد. 💠خدا رحمت کند را که چقدر زیبا این آیه را معنا می کنند: « ملة ابیکم ابراهیم هو سمّیکم مسلمین» خداوند می فرمایند ابراهیم پدر همه ی شما مسلمانان است این ابوت و بنوت که نطفه ای نیست. یا آنجا که پیغمبر فرمودند « أنا و علیٌ أبوا هذه الأمة» من و علی پدران این اُمت هستیم. 📌فلذا علامه طباطبائی می فرمایند شما نیازی نیست که سید باشید بلکه طوری زندگی کنید که عملتان تا عمل اهل بیت همخوانی داشته باشد و شاهد مثال سخن علامه، سلمان فارسی می باشد که منّا اهل البیت شد. 📚سخنرانی با موضوع هویت دینی و بصیرت سیاسی - مرداد97 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠خاتم ولایت ♻️حضرت مهدی- سلام الله علیه- ابعاد مختلفه دارد که آنچه که برای بشر ظاهر شده است، بعض ابعاد اوست؛ 📌چنانچه آنچه از قرآن و پیغمبر اکرم برای بشر معلوم شده است، بعض ابعاد آن معنویات است؛ معنویاتی در قرآن است که برای هیچ کس جز پیغمبر اکرم و کسانی که شاگرد او هستند و از او استفاده کرده‌اند، کشف نشده است. 🔹 و در ادعیه ما مسائلی است که همان طور است؛ همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع، حاکم بر جمیع موجودات است؛ حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع موجودات است. 🔸 آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت. آن خاتم ولایت کلی بالاصاله است و این خاتم ولایت کلی به تبعیت است. 👈🏻 پس این دو ماه، ماه هایی هستند که باید ما راجع به آنها احترام‌ قائل بشویم ، و ادعیه‌ای که در این ماه معظم شعبان وارد شده است و پس از آن در ماه مبارک رمضان وارد شده است [را] بخوانیم و درش تدبر کنیم. @albayann
💠آخرین پیام نوروزی حضرت امام خمینی(ره) بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ والأبْصار یا مُدَبِّر الَلیلِ وَالنَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ والأحوال، حوّل حالَنا‏‎ ‎‏اِلی اَحْسَنِ الْحال.‏ ‏‏ ♻️ تحویل حال اِلی احسن الحال این است که ان شاءالله در این سال نو ما تغییرات روحی‏‎ ‎‏بدهیم، یعنی واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود. 📌و او به این است که همان طوری که سیرۀ‏‎ ‎‏انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری‏‎ ‎‏جنگ نکرد الاّ برای خدا و صلح نکرد الاّ برای خدا. ‏ ‏‏ 🔹و امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام‏‎ ‎‏حسین ـ سلام الله علیه ـ که احیا کنندۀ دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی‏‎ ‎‏هم عید 15 شعبان ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ که او تا ازل احیا می کند دین خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی را. 🔸 و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ‏‎ ‎‏انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای‏‎ ‎‏نفس از بین برود. 👈🏻انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به‏‎ ‎‏ریاضت است. و من که گوینده ام موفق نشدم به این عمل. و من امیدوارم که ملت ایران و‏‎ ‎‏همۀ مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند. برای سلطۀ‏‎ ‎‏خودشان نباشد. برای پیروزی خودشان نباشد. برای هواهای نفسانی نباشد. 🔆وخداوند‏‎ ‎‏ان شاءالله همه را توفیق بدهدکه درراه خدای تبارک وتعالی مجاهدت کنند.وان شاءالله این‏‎ ‎‏روز برهمه مبارک باشد، و خداوند همۀ مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانی. ‏ ‏‏والسلام علیکم و رحمة الله ‏ ‏ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♻️شکل گیری نظام فقه حکومتی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔆 اگر کسی قائل به حسن و قبح عقلی شود و آن را از مشهورات بیرون کند و در حیث برهانی قرار دهد آن موقع راه دخالت عقل و علم در استنباط احکام باز می شود و می تواند در اصول عقل را یکی از منابع استنباط حکم خدا قرار بدهد و نظام فقه حکومتی ما پا بگیرد. 💠ایشان در مورد آسیب شناسی این مطلب که چه چیزی سبب شده است که نظام فقه حکومتی ما شکل نگیرد ،می فرمایند: ✅نقش اشعری گری در اهل سنت و مسک اخباری گری در شیعه که نقطه مشترک آنها انکار حجیت عقل است یکی از دلایل اصلی درعدم شکل گیری نظام فقه حکومتی بوده است. 📚سلسه جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی جلسه پنجم @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♻️قال الصادق (علیه السلام): أَلا إِنَّكَ لَوْ وَجَدْتَ حَلاوَةَ عِبادَةِ اللّهِ وَ رَأَيْتَ بَرَكاتِها وَ اسْتَضَأْتَ بِنُورِها، لَمْ تَصْبِرْ عَنْها ساعَةً واحِدَةً، وَلَوْ قُطِّعْتَ إِرباًإرباً. 💠امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:آگاه باش، اگر شیرینی بندگی خدا را بیابی و برکات عبادتش را ببینی و از نور عبادت الهی بهرمند شوی،نسبت به عبادت خداوند ساعتی درنگ نخواهی کرد ولو اینکه تکه تکه ات کنند. 🔹مرحوم آیت الله بهجت را می دیدیم که دو الی سه ساعت در بالا سر حضرت معصومه (سلام الله علیها) می ایستادند و با چه عشقی عبادت خداوند را می کردند و آنقدر محو در عبادت خداوند بودند که عمامه به گردن آقا می افتاد. ⁉️حلاوت عبادت را چگونه بدست آوریم؟ 🔸امام صادق (علیه السلام) حلاوت در عبادت را اینطور می فرمایند: إنّی وَجَدتُ حَلاوَةَ عبادۀِ اللهِ فی تَرکِ المَعصِیةِ. همانا حلاوت عبادت را در ترک معصیت یافتم. @albayann
♻️با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات مخاطبین محترم کانال البیان 🔹متأسفانه در دو هفته گذشته به دلیل برخی مشکلات، امکان ارائه مطالب و ادامه روال کانال مقدور نبود. 🔹ضمن آرزوی سلامتی و صحت برای همه مؤمنین، ان شاءالله از امروز حسب برنامه ریزی صورت گرفته ، در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂بخش اول در سلسله مباحث که توسط استاد آیت الله فرحانی ارائه شده است ، ابتدا با عنایت به مجموع بیانات شهید مطهری(ره) آیت‌الله جوادی و آیت الله مصباح(ره) به بیان مباحث پرداخته می شود. و بر همین اساس استاد نشان می دهند که در آراء علامه طباطبایی (ره) یک نوع ترقی‌ وجود دارد. 🔸نسبت به مبانی با دو نوع نگاه می‌شود ورود کرد: ♻️یکبار مبانی حکمت متعالیه نزد ملاصدرا (ره) در اسفار و شواهد و... که فرمایشات تلامذه علامه طباطبایی ناظر به آن بخش است؛ مبانی‌ نظیر اصالت وجود یا اتحاد عقل و عاقل و معقول و یا حرکت جوهری و... ♻️یکبار نیز بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی در حاشیه بر اسفار و در کتاب نهایه الحکمه به مبانی حکمت متعالیه پرداخته می شود که افق آن از سایرین متفاوت است. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠جهان بینی فقیه 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️آیا جهان بینی فقیه در فتواهای او اثر دارد؟ دین اسلام برای چه آمده است؟ چرا فقیه باید نظامات و جریان طبیعی با خبر باشد؟ ✅شهید مطهری(ره) به این سوالات این گونه جواب می دهند: فقيه و مجتهد كارش استنباط و استخراج احكام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان‏بينی فقیه در فتواهايش زياد تأثير دارد. فقيه بايد احاطه كامل به موضوعاتى كه براى آن موضوعات فتوا صادر می کند داشته باشد. 🔆اگر فقيهى را فرض كنيم كه هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهى مقايسه كنيم كه وارد جريانات زندگى است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارك احكام مراجعه میکنند، اما هركدام يك جور و يک نحو بخصوص استنباط میکنند. 🔹اگر كسى فتواهاى فقها را با يكديگر مقايسه كند و ضمناً به احوال شخصيه و طرز تفكر آنها در مسائل زندگى توجه كند مى‏ بيند كه چگونه سوابق ذهنى يك فقيه و اطلاعات خارجى او از دنياى خارج در فتواهايش تأثير داشته به طورى كه فتواى عرب بوى عرب مى‏ دهد و فتواى عجم بوى عجم، فتواى دهاتى بوى دهاتى مى‏ دهد و فتواى شهرى بوى شهرى. 👈اين دين، دين خاتم است، اختصاص به زمان معين و يا منطقه معين ندارد، مربوط به همه منطقه‏ ها و همه زمانهاست، دينى است كه براى نظام زندگى و پيشرفت زندگى بشر آمده، 💠پس چگونه ممكن است فقيهى از نظامات و جريان طبيعى بی خبر باشد، به تكامل و پيشرفت زندگى ايمان نداشته باشد و آنگاه بتواند دستورهاى عالى و مترقى اين دين حنيف را كه براى همين نظامات آمده و ضامن هدايت اين جريانها و تحولات و پيشرفتهاست كاملًا و به‏ طور صحيح استنباط كند؟ 📚سلسه جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
🔆 اطلاعیه ثبت نام مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ منتشر شد 🔺 تحت اشراف حضرت آیت الله فرحانی ✅ ثبت نام از ۲۱ فروردین آغاز خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال @mafa1400 مراجعه نمایید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
💠مجموعه مباحث جایگاه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره) 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠فرق ولایت تکوینی و تشریعی در چیست؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
⁉️رابطه ی ولایت تکوینی و تشریعی چگونه است؟ آیا وجود ولیّ خدا در زمین مقطعی است یا همیشگی؟ دین در لسان قرآن به چه معناست؟ نسبت حج ابراهیمی با حج محمدی چگونه است؟ ✅تشیع به اهل تسنن در مساله ولایت ظاهری و جعلی اینطور پاسخ می دهد؛ تا زمانی که امام معصومِ دارای ولایت تکوینی در جامعه حضور داشته باشد ولایت ظاهری و جعلی بغیر از امام معصوم، به کس دیگری نمی تواند برسد. 🔆شیعه معتقد است که ولی خدا همیشه وجود دارد چون مقدرات عالم در عالم تکوین بدست ولی خداست در نتیجه در زمان حضور ائمه معصومین باید مقام جعلی و قراردادی نیز بدست ولی خدا باشد البته در زمان عصر غیبت باید ببینیم نظر دین در این رابطه چیست. 🔹دین یعنی انسان، چون خداوند در قرآن می فرمایند:فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا چون خلقت انسان با حقیقت دین می باشد فلذا خداوند دین را انسان می آورد و دین با انسان تمام می شود. 🔸حضرت امام می فرمایند: حج ابراهیمی بخشی از حج محمدی است چون ولایت تکوینی پیامبر اکرم بالاتر از ولایت تکوینی حضرت ابراهیم است در نتیجه حج و نماز و روزه و سایر دستورات پیامبر اکرم اتمّ از دستورات حضرت ابراهیم است. فلذا کسی نمی تواند غیر از سلوک نبی اکرم مسیر دیگری را طی کند. @albayann
💠سلسله جلسات آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂 بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂 بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📌 ارکان فلسفه ملاصدرا 📌 وجه تسمیه حکمت متعالیه 📌 نظر علامه طباطبایی در مورد تقسیمات حکمت 📌 توضیحی پیرامون نحله ها و مکاتب فلسفه اسلامی @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 💠 آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 1️⃣ ما یکبار دنبال هستیم به معنای فلسفه ملاصدرا (ره) و مَن تبع او نظیر ملاهادی (ره) و... و یکبار با ترقی‌ که علامه طباطبایی (ره) در علم فلسفه داشته اند به دنبال مبانی حکمت متعالیه هستیم. 🔸در مقالات فلسفی مرحوم شهید مطهری (ره) ارکان فلسفه صدرا را در هشت رکن مطرح کرده اند که عبارت‌اند از: اصالت الوجود، وحدت وجود، وجود ذهنی، امکان فقری، مناطق احتیاج به علت، نحوه ارتباط معلول به علت،حرکت جوهری، ربط ثابت به متغیر 👈🏻ایشان می فرماید در حکمت صدرالمتالهین اساسی‌ترین رکن اصالت وجود است. 2️⃣در وجه تسمیه حکمت متعالیه اختلاف نظر وجود دارد. آیا حکمت متعالیه یعنی فلسفه‌‌ی علیا در مقابل وسطی و سفلی است؟ 🔹فلسفه علیا یعنی امور عامه ♻️امور عامه قابل تقریر است به: حکمت متعالیه سینوی حکمت متعالیه اشراق که البته اصطلاح نکرده حکمت متعالیه صدرایی و حکمت متعالیه با مبنای علامه طباطبایی (ره) 3️⃣ نظر علامه طباطبایی در مورد اقسام حکمت نظری سه قسم طبیعیات و ریاضیات و الهیات است که الهیات خود به دو بخش امور عامه و الهیات به معنای اخص تقسیم می شود که مقسم الهیات به معنای اعم است؛ این یک اصطلاح هست. 4️⃣ اصطلاح دیگر در مورد اطلاق آن به فلسفه صدرا است در مقابل مشاء و اشراق و علم کلام و در این اصطلاح حکمت متعالیه یعنی با فلسفه صدرا سر و کار داریم. همه این احتمالات در بیانات بوعلی موجود است و مشهور به فلسفه به تقریر ملاصدرا حکمت متعالیه می گویند @albayann
💠اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت (علیهم السلام) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠 اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت(علیهم السلام) 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹من بی پرده بگویم ، یکی از آسیب های عجیبی که مقام معظم رهبری بیان کردند این بود که : برخی ها به مدل غربی بیشتر از مدل اسلامی اعتماد دارند . تعبیر ، تعبیر خود آقاست . 🔸 خروجی محقق است و بعد از چهل سال این خروجی لاینکر است . کسی نمیتواند انکار کند که عدالت و آزادی و علم در سایه انقلاب اسلامی رشد کرده تحقق پیدا کرده و از مرز ایران اسلامی خارج شده است ؛ الان کشور های مختلفی بر سر این سفره ارتزاق میکنند و دارند حرکت میکنند ، این مسلم است. 👈🏻 اما مسئله این است که ما در مبانی اندیشه اسلامی مان این را بشناسیم و بشناسانیم و یک همدلی و همزبانی بر اساس این آموزه ها و مبانی در بین نخب بوجود بیاوریم ،عمده این است. 📌تعبیر اقا این است : بدانید نسخه های غربی برای ما قابل اعتماد نیست. من نمیگویم رد کنیم نه بسنجیم ؛ تسلیم بی برو برگرد نسخه های خارجی نمیتوان شد ؛ نه در زمینه اقتصاد و نه زمینه های دیگر. بعضی از مسئولین ما در گوشه و کنار به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه اسلام؛ آنچنان که باید و شاید به نسخه اسلامی عمل نمیکنند. ♻️ببینید عزیزان من! ما یک تجربه ای به نام تحقق تمدن اسلامی داریم . 🔰در این تجربه اسلام آمد جریانی را بوجود آورد با محوریت فرهنگ اهل بیت ، با محوریت امام باقر و امام صادق (علیها السلام)، با محوریت سیره آقا امیرالمومنین (علیه السلام) ، در بحث علم و عدالت و آزادی؛ این محقق شد . 🔺انقلاب اسلامی هم در این چهل سال توانست این تجربه را تکرار کند اما یک آسیب داریم! و آن این است آیا این مبانی را خوب میشناسیم و میشناسانیم؟ و نشان میدهیم که اینها ظرفیت های مهم اندیشه اسلامی و قرآنی ما هستند ؟ یانه ؟ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی: ⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟ 🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟ 🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟ 📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟ 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه @albayann
💠علامه طباطبایی(ره): من‌ وقتی‌ از تبریز به‌ قم‌ آمدم‌ و درس‌ «أسفار» را شروع‌ کردم‌، و طلاّب‌ بر درس‌ گرد آمدند و قریب‌ به‌ یکصد نفر در مجلس‌ درس‌ حضور پیدا می‌کردند؛ حضرت‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌ (رحمت‌الله‌ علیه‌) 🔺اولا: دستور دادند که‌ شهریّۀ طلاّبی‌ را که‌ به‌ درس‌ «أسفار» می‌آیند قطع‌ کنند. و بر همین‌ اساس‌ چون‌ خبر آن‌ بمن‌ رسید، من‌ متحیّر شدم‌ که‌ خدایا چه‌ کنم‌؟ اگر شهریّۀ طلاّب‌ قطع‌ شود، این‌ افراد بدون‌ بضاعت‌ که‌ از شهرهای‌ دور آمده‌اند و فقط‌ ممرّ معاش‌ آنها شهریّه‌ است‌ چه‌ کنند؟ و اگر من‌ بخاطر شهریّۀ طلاّب‌، تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌ لطمه‌ به سطح‌ علمی‌ و عقیدتی‌ طلاّب‌ وارد می‌آید!؟ 📌من‌ همینطور در تحیّر به سر می‌بردم‌، تا بالاخره‌ یک روز که‌ بحال‌ تحیّر بودم‌ و در اطاق‌ منزل‌ از دور کرسی‌ می‌خواستم‌ برگردم‌ چشمم‌ بدیوان‌ حافظ‌ افتاد که‌ روی‌ کرسی‌ اطاق‌ بود؛ آن‌ را برداشتم‌ و تفأّل‌ زدم‌ که‌ چه‌ کنم‌؟ آیا تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌، یا نه‌؟ این‌ غزل‌ آمد: 🌱من‌ نه‌ آن‌ رِندم‌ که‌ ترک‌ شاهد و ساغر کنم محتسب‌ داند که‌ من‌ این‌ کارها کمتر کنم‌ 🌱من‌ که‌ عیب‌ توبه‌ کاران‌ کرده‌ باشم‌ بارها توبه‌ از مِی‌ وقت‌ گل‌ دیوانه‌ باشم‌ گر کنم‌ 🌱گر چه‌ گردآلودِ فقرم‌، شرم‌ باد از همّتم‌ گر به‌ آب‌ چشمۀ خورشید دامن‌تر کنم‌ 🌱عاشقان‌ را گر در آتش‌ می‌پسندد لطف‌ دوست‌ تنگ‌ چشمم‌ گر نظر در چشمۀ کوثر کنم‌ 🌱دوش‌ لعلش‌ عشوه‌ای‌ میداد حافظ‌ را ولی من‌ نه‌ آنم‌ کز وی‌ این‌ افسانها باور کنم 🔸باری‌، دیدم‌ عجیب‌ غزلی‌ است‌؛ این‌ غزل‌ می‌فهماند که‌ تدریس‌ «أسفار» لازم‌، و ترک‌ آن‌ در حکم‌ کفر سلوکی‌ است‌. 🔺و ثانیاً یا همان‌ روز یا روز بعد، [آیت الله بروجردی] خادم‌ خود را به‌ منزل‌ ما فرستادند، و بدینگونه‌ پیغام‌ کرده‌ بودند: ما در زمان‌ جوانی‌ در حوزۀ علمیّۀ اصفهان‌ نزد مرحوم‌ جهانگیر خان‌ «أسفار» می‌خواندیم‌ ولی‌ مخفیانه‌؛ چند نفر بودیم‌، و خُفیةً بدرس‌ ایشان‌ می‌رفتیم‌، و امّا درس‌ «أسفار» علنی‌ در حوزۀ رسمی‌ به هیچ وجه‌ صلاح‌ نیست‌ و باید ترک‌ شود! ✅من‌ در جواب‌ گفتم‌: به‌ آقای‌ بروجردی‌ از طرف‌ من‌ پیغام‌ ببرید که‌ این‌ درس‌های‌ متعارف‌ و رسمی‌ را مانند فقه‌ و اصول‌، ما هم‌ خوانده‌ایم‌؛ و از عهدۀ تدریس‌ و تشکیل‌ حوزه‌های‌ درسی‌ آن‌ برخواهیم‌ آمد و از دیگران‌ کمبودی‌ نداریم‌. 📌من‌ که‌ از تبریز به قم‌ آمده‌ام‌ فقط‌ و فقط‌ برای‌ تصحیح‌ عقائد طلاّب‌ بر اساس‌ حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین‌ و غیرهم‌ می‌باشد. در آن‌ زمان‌ که‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ با چند نفر خُفیةً به‌ درس‌ مرحوم‌ جهانگیرخان‌ می‌رفتند، طلاّب‌ و قاطبۀ مردم‌ بحمدالله‌ مؤمن‌ و دارای‌ عقیدۀ پاک‌ بودند؛ و نیازی‌ به‌ تشکیل‌ حوزه‌های‌ علنی‌ «أسفار» نبود؛ ولی‌ امروزه‌ هر طلبه‌ای‌ که‌ وارد دروازۀ قم‌ می‌شود با چند چمدان‌ (جامه‌دان‌) پر از شبهات‌ و اشکالات‌ وارد می‌شود! و امروزه‌ باید بدرد طلاّب‌ رسید؛ و آنها را برای‌ مبارزۀ با ماتریالیست‌ها و مادّیّین‌ بر اساس‌ صحیح‌ آماده‌ کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه‌ را بدانها آموخت‌؛ و ما تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ نمی‌کنیم‌. 👈🏻ولی‌ در عین‌ حال‌ من‌ آیت‌الله‌ را حاکم‌ شرع‌ می‌دانم‌؛ اگر حکم‌ کنند بر ترک‌ «أسفار» مسأله‌ صورت‌ دیگری‌ به خود خواهد گرفت‌. 🔆علاّمه‌ فرمودند: پس‌ از این‌ پیام‌؛ آیت‌الله‌ بروجردی‌ دیگر به هیچ وجه‌ متعرّض‌ ما نشدند، و ما سالهای‌ سال‌ بتدریس‌ فلسفه‌ از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول‌ بودیم‌. و هر وقت‌ آیت‌ الله‌ برخوردی‌ با ما برخورد داشتند بسیار احترام‌ می‌گذاردند، و یک‌ روز یک‌ جلد قرآن‌ کریم‌ که‌ از بهترین‌ و صحیح‌ترین‌ طبع‌ها بود بعنوان‌ هدیّه‌ برای‌ ما فرستادند. 📚مهرتابان ، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ، ص ۱۰۳ - ۱۰۶ 👈🏻پ.ن: البته بعد از این ماجرا مجددا نکاتی پیش آمد و علامه طباطبایی مجبور به تعطیلی درس خود شدند! @albayann