بدست آوردن مبانی فقه حکومتی از طریق امتداد حکمت.mp3
1.71M
🔊 #بشنوید
⁉️چگونه مبانی فقه حکومتی را به دست بیاوریم؟
❔آیا امتداد حکمت با فلسفه مضاف متفاوت است؟
❓در تبیین گفتمان امتداد حکمت، اتفاقی صورت گرفته است؟
👤استاد آیت الله فرحانی:
🔸یکی از مسائلی را که رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر بیان نموده و پیگری کرده اند مسئله امتداد حکمت است.
مطالبه ایشان از نخبگان و حوزه این است که مبانی فقه حکومتی و مبانی تحول فقهی را با امتداد حکمت به دست آورند.
📌ایشان یک تفکیکی را بین فلسفه های مضاف و امتداد حکمت انجام می دهند و قائل هستند گرچه مباحث فلسفه مطلق و فلسفه های مضاف و بحث های انتزاعی لازم است اما کافی نمی باشد و باید برای ایجاد تحول وارد حیث امتدادی فلسفه شد.
🔹در فضای امتداد حکمت، دیگر مباحث انتزاعی و ذهنی نخواهند بود و این مدل باعث می شود مسائل، عینی و ملموس گردند و بر این اساس مبانی حکومت اسلامی را می توان استخراج نمود.
👈🏻در این زمینه شهید مطهری(ره) و حضرت آقا تلاشهای ارزشمند و خوبی را انجام داده اند. شهید مطهری(ره) در مورد مباحث حقوقی این امتداد را انجام داده است ایشان با امتداد اصل علیت توانسته اند چند فرع برای فلسفه حقوق تولید کنند.
رهبر انقلاب نیز چند دهه قبل، به مسئله امتداد حکمت پرداخته است و اولین کسی می باشد که بُعد امتدادی توحید را این گونه مدنظر قرار داده است و همین مطلب، مبنای حکومت اسلامی نیز قرار گرفته است و امروز از حوزه همان مطلب را نیز مطالبه می کنند.
#امتداد_حکمت
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann
🔰رهبر معظم انقلاب:
❗️بله! فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی، فلسفهی روانشناسی - خوب و لازم است؛
منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
🔹باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفهی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلهی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئلهی اقتصاد.
👈🏻 بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.
بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
📆۲۳ بهمن ۹۱
#امتداد_حکمت
@albayann
انکار تضاد بین احکام .mp3
1.28M
🔊 #بشنوید
💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی
📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰
#اصول_فقه
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
💠نگاهی به سیره علمی، عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام @albay
💠نگاهی به سیره علمی-عملی حوزوی امام خمینی (ره)
🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹من از امام خمینی استفاده کردم. استفاده من بیشتر از امام(ره) در فقه و اصول بود به درس علمای دیگر، مثل مرحوم آیت الله داماد، گلپایگانی، اراکی و بروجردی هم مقداری رفته ام، ولی بیشتر از امام استفاده کردم.
🔸مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد. با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند. ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد.
🔹یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود.
🔸حضرت امام(ره) می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند.
🔹هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد.
🔸وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است.
📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ص۷
#امام_خمینی
#فقه_الخمینی
#حوزه_علمیه
@albayann
توحید اجتماعی.mp3
4.19M
🎙 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی
🔹استاد در این صوت به مساله توحیداجتماعی ونقش اساسی و ارزشمند رهاکردن انسان از بند امور دنیایی درتحقق توحید انسان و جامعه انسان پرداخته و منطق زیبای قرآن را در این باب تبیین می کنند که قرآن این مهم را منحصر به پند و نصیحت نکرده کما اینکه مساله را در اینکه ما صرفا درگیر مبارزات مدنی واجتماعی شده و از مسائل آزاد کردن انسان از بند دنیا غافل بشویم ندیده است.
🔸دراینجا اهمیت مساله عدالت برای آزادکردن انسان ازاین زنجیرها پررنگ می شود و همچنین به دنبال این مساله باید ما هدف انبیاء را هم بشناسیم ..
🔺استاد در ادامه به بررسی این سوال ها می پردازند:
⁉️ مدل انسان درنگاه توحیدی قرآن چگونه است؟
هدف انبیاء الهی از آمدن به سوی مردم چیست؟
چند نظر در رابطه با هدف انبیاء وجود دارد؟
نقش توحید فردی و اجتماعی در این زمینه چیست؟
تاثیر اینکه ما هدف انبیاء را بدانیم درکجا مشخص می شود؟
آیا بدون دانستن توحید نظری یا توحید عملی انسان می تواند به سعادت برسد؟
آیا بین توحید وعدالت دوگانگی وجود دارد؟ نظر قرآن چیست؟
#توحید
#عدالت
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید #منطق_اعتباریات 🔹رعایت ضوابط اعتبار در فضای عقلاء 🔅استاد آیت الله فرحانی 🔸استاد در ای
تفکیک معانی اعتباری از منظر آخوند .mp3
563.1K
🔊 #بشنوید
#منطق_اعتباریات| استاد آیت الله فرحانی
💠تفکیک معانی اعتبار از منظر آخوند
#فقه_الخمینی
@albayann
ایام خدا،ایام اهل البیت.mp3
846.2K
🔊 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی
🔸ایام خدا بین اهل بیت تقسیم شدند.
🔹توجه به محتوا و درس های عملی زیارات هر روز ائمه معصومین علیهم السلام در طول هفته منشاء توفیقات پیوند با اهل بیت است.
#اخلاق
#امام_زمان
@albayann
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞#ببینید
👤 استاد آیت الله فرحانی
💠ضرورت و لوازم تحقق یک نظام فکری و اجتهاد جواهری
این مهم باید در بطن حوزه علمیه و پای درس امام صادق و امام باقر علیهماالسلام شکل بگیرد تا مؤثر باشد.
#حوزه_علمیه
#شهید_مطهری
@albayann
#عکس_نوشته
🔹به مناسبت سالروز آغاز امامت عصاره خلقت؛ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه
🔸وجه صفت قائم برای حضرت حجت(عج)
👤استاد آیت الله فرحانی
#امام_زمان
@albayann
عدالت توحیدی.mp3
2.58M
🎙 #بشنوید
⁉️آیا عدالت اجتماعی وفردی مراتبی از توحید است؟
❔نقش عدالت درعلوم مختلف چیست ؟
❓منطق قرآن در تبیین این نقش چگونه است؟
👤استاد آیت الله فرحانی:
مساله عدالت درقرآن منشاء طرح چندین مساله درجریانات فکری اسلامی است.
قرآن برای اولین بار انواع عدل رامطرح می کند،عدل تکوینی ،عدل تشریعی ،عدل اخلاقی،عدل اجتماعی.
🔹به عنوان نمونه در فقه عدالت می شود معیار تقنین.
کما اینکه عدالت در تکوین غایت است ودر مساله جامعه، غایت مهم انبیاء می شود عدالت.
کما اینکه باید بررسی کرد که چرا در فلسفه اخلاق، مادر همه فضائل عدالت است .
🔺تفصیل این موارد در بیانات استاد را در می توانید در این صوت استماع کنید.
#عدالت_توحیدی
#عدالت_اجتماعی
#کلام_اسلامی
@albayann
⚠️«تولید فکر» رسالت مهم حوزه علمیه در برابر حکومت اسلامی
👤رهبر معظم انقلاب:
برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان.
🔹فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطهای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همهی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است.
🔸یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند!
🔹در همهی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوهی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند.
حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشهی راهنما و راهگشا برای بشریّت.
📚بیانات در جمع اساتید وطلاب حوزه علمیه قم1379/07
@albayann