eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
751 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
taghrir-osul 101-110.pdf
1.33M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 101تا110 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
🏷تبیین رابطه‌ی دین و دنیا، جوهر اصلی در مکتب (ره)/ دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیده‌ی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. 📚رهبر معظم انقلاب ۸۴/۳/۱۴ @albayann
👤 رهبر معظم انقلاب: 🔹جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ی دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئله‌ی دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر میکنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود. 🔸اسلام، دنیا را وسیله‌ای در دست انسان برای رسیدن به کمال میداند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه‌ی آخرت است. دنیا چیست؟ در این نگاه و با این تعبیر، دنیا عبارت است از انسان و جهان. زندگی انسان‌ها، تلاش انسان‌ها، خرد و دانایی انسان‌ها، حقوق انسان‌ها، وظایف و تکالیف انسان‌ها، صحنه‌ی سیاست انسان‌ها، اقتصاد جوامع انسانی، صحنه‌ی تربیت، صحنه‌ی عدالت؛ اینها همه میدان‌های زندگی است. به این معنا، دنیا میدان اساسىِ وظیفه و مسئولیت و رسالت دین است. ⚡️دین آمده است تا در این صحنه‌ی عظیم و در این عرصه‌ی متنوع، به مجموعه‌ی تلاش انسان شکل و جهت بدهد و آن را هدایت کند. دین و دنیا در این تعبیر و به این معنای از دنیا، از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. دین نمیتواند غیر از دنیا عرصه‌ی دیگری برای ادای رسالت خود پیدا کند. دنیا هم بدون مهندسىِ دین و بدون دست خلاق و سازنده‌ی دین، دنیایی خواهد بود تهی از معنویت، تهی از حقیقت، تهی از محبت و تهی از روح. دنیا - یعنی محیط زندگی انسان - بدون دین، تبدیل میشود به قانون جنگل و محیط جنگلی و زندگی جنگلی. ▪️دنیا به معنای فرصت‌های زندگی انسان، به معنای نعمت‌های پراکنده‌ی در عرصه‌ی جهان، به معنای زیباییها و شیرینیها، تلخیها و مصیبت‌ها، وسیله‌ی رشد و تکامل انسان است. اینها هم از نظر دین ابزارهایی هستند برای این‌که انسان بتواند راه خود را به سوی تعالی و تکامل و بروز استعدادهایی که خدا در وجود او گذاشته است، ادامه دهد. 👈🏻دنیای به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. سیاست و اقتصاد و حکومت و حقوق و اخلاق و روابط فردی و اجتماعی به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. لذا دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیده‌ی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. این، درست همان نقطه‌ای است که از آغاز حرکت امام تا امروز، بیشترین مقاومت و خصومت و عناد را از سوی دنیاداران و مستکبران برانگیخته است؛ کسانی که زندگی و حکومت و تلاش و ثروت آنها مبتنی بر حذف دین و اخلاق و معنویت از جامعه است. 📛 اما دنیا مفهوم دیگری هم دارد. در متون اسلامی، دنیا به معنای نفسانیت و خودخواهی و اسیر هوی و هوس خود بودن و دیگران را هم اسیر هوی و هوس خود کردن، آمده است. سرتاسر قرآن و احادیث و کلمات بزرگان دین در طعن و طرد چنین دنیایی است. در لسان روایات ما، دنیای مطرودی که با دین قابل جمع نیست، به معنای هوی و هوس و نفسانیت و انانیت و خودخواهی و خودپرستی است؛ ▫️این دین با دنیا قابل جمع نیست؛ این همان دنیایی است که در لسان روایات، هووی دین نامیده شده است؛ نمیتوانند با هم جمع شوند. اگر کسی بخواهد دنیای به این معنا را با دین جمع کند، ممکن نیست. دین را با چنین دنیایی نمیشود آباد کرد. دین را در خدمت چنین دنیایی قرار دادن، خیانت به دین است. امام، ما را از اسارت دنیا هم برحذر میداشت. امام بزرگوار ما که دین را عین سیاست، عین اقتصاد و عین دنیا میدید، دائماً مردم و مسئولان را از دنیای به این معنا برحذر میداشت. ⚡️ما باید بین این دو معنای از دنیا فاصله قائل شویم. خود او هم دنیای به معنای دوم را بکلی کنار گذاشته بود؛ اهل هوای نفس و انانیت و خودخواهی و نفسانیت نبود. اما دنیای به معنای اول - یعنی عرصه‌ی وسیع زندگی - چیزی بود که مثل متون اسلامی و آن چنان که اسلام به ما آموخته است، امام آن را با دین همسان و منطبق میدانست. امیرالمؤمنین میفرماید: «الدنیا متجر اولیاءاللَّه»؛ دنیا جایگاه بازرگانی و سودای اولیاء خداست، یا ابزار بازرگانی و سودای آنهاست؛ میتوانند از دنیا برای رسیدن به تعالی معنوی استفاده کنند. 💠امروز هم یکی از آماج‌های تهاجم دشمنان ما در سطح تبلیغات جهانی، همین یگانگی دین و دنیاست؛ میگویند چرا دین را پیشوا و مهندس دنیا میدانید. آنها احساس خطر میکنند؛ چون دنیایی که آنها میخواهند، دنیای ظلم و تجاوز و دنیای تهی از معنویت و اخلاق است. این، نظمی است که استکبار جهانی برای بشریتِ امروز و دیروز، همیشه در نظر داشته است. نظام جمهوری اسلامی این نظم باطل و این دور غلط را شکسته است؛ نمونه‌ای را نشان میدهد که دین میتواند در دنیای مردم به‌طور عملی مؤثر باشد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠 حرمت ضد خاص بر اساس مسلک مقدمیت 🔰استاد آیت الله فرحانی ➖➖➖➖➖➖ 🔺بر اساس نگاه مشهور، عدم ضد شی (اکل)، از مقدمات تحقق شی (صلاه) است. و از آنجایی که مقدمه واجب، واجب است، پس عدم ضد، واجب است. و چون ضد عام هر شئ حرام است، عدم عدم ضد حرام است. در نتیجه ضد شئ حرام است. 🔺محور این استدلال، مقدمه بودن عدم ضد است. در مورد وجه مقدمیت عدم ضد، توضیحی که داده میشود این است که عدم ضد از باب عدم مانع (یکی از اجزای علت تامه) است. 🔸اصلی ترین جوابی که به این استدلال داده می شود، این است که معنای عدم سلب تحصیلی است و سلب تحصیلی چون هیچ گونه شیئیتی ندارد، نه میتوان آن را به چیزی نسبت داد و نه میتوان چیزی را به آن نسبت داد. چون لازمه نسبت این است که طرفین نسبت موجود باشند. لذا در نگاه صحیح فلسفی، در گزاره سلب تحصیلی، نسبت بین طرفین وجود ندارد الا به حسب اعتبار ذهنی. @albayann
انشاءالله در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 📚 سلسله جلسات تفسیری «انسان در قرآن» 🎙 به تدریس استاد آیت الله فرحانی برگزار می گردد. 🔺 دفتر اول: تفسیر سوره حمد 🕗 زمان: از هفته آینده شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ صبح ⚠️ با توجه با وضعیت کشور و برگزاری درس ها به صورت مجازی؛ این جلسه همانند سایر دروس حوزه علمیه، به صورت مجازی برگزار خواهد شد تا انشاءالله شرایط درس حضوری فراهم گردد. لینک جلسه و نحوه برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد. @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠تفکیک شئون نبی مکرم اسلام(ص) باتوجه به آیه 59 سوره نساء يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ است. در نظر حضرت امام خمینی(ره) سه شأن: 1⃣ مرجعیت دینی 2⃣زعامت و رهبری 3⃣منصب قضا @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ⁉️از نور هدایت امام عصر چقدر بهره مند هستیم؟ 🔸اگر در طول هفته خوب عمل نکنیم روز جمعه یک حالت تکدری خواهیم داشت 🔹گره های ما برای زمانی است که ارتباطمان با امام زمان خراب شده است. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ⁉️فلسفه مضاف چیست؟ ❔فرق فلسفه مضاف با فلسفه مطلق درچیست؟ ❓اشکال فلسفه مضاف چیست ؟ ❔تفاوت امتدادحکمت بافلسفه مضاف چیست؟ @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم ▪️به مناسبت حلول ماه صفر و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراسم ذکر توسلی در مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام برقرار است. 🎙با نوای حجت الاسلام و المسلمین مرتضی حائری 📍آدرس: بلوار سمیه؛ خیابان شهیدین ؛ پلاک ۶۳ ؛ مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 🗓زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۶/۲۱ 🕡 ساعت ۱۸:۳۰ میهمان سفره کریمانه اهل بیت نیز هستیم. @albayann
📚 برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 🕰 تاریخ شروع کلاس ها: شنبه ۲۷ شهریور 💻 با توجه به وضعیت کشور، دروس تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی و آنلاین از کانال روبیکا برگزار می گردد. ⚠️تذکر: سه درس تفسیر موضوعی، خارج اصول و خارج فقه معاطات، چهارشنبه ها نیز برقرار میباشد. @ostad_farhani @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💥 توصیف حیرت انگیز علامه طباطبایی(ره) و تفسیر المیزان از زبان شهید آیت الله مطهری(ره) ✅ انشاءالله از هفته آینده درس تفسیر موضوعی استاد آیت الله فرحانی با توجه ویژه به تفسیر گرانسنگ المیزان و سوره حمد امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ▪️ سیره معنوی و اجتماعی امام حسن(ع) با توجه به مظلومیت ایشان، الگوی کاملی برای تمامی شیعیان آخرالزمان است. 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 به مناسبت آغاز سال تحصیلی 💠ادب تحصیل و کار علمی در حوزه علمیه در بیان استاد آیت الله فرحانی 🌱آب کم جو، تشنگی آور بدست 🌱 تا بجوشد آب از بالا و پست @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی 🔹توسل به ائمه اطهار علیهم السلام موجب رشد علمی و معنوی میشود 🔸مسجد باید پایگاه رشد علمی و معنوی باشد 🔺داستان توسل ملاصدرا به حضرت معصومه سلام الله علیها @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠قلب جحودی 🔺گمان نکنید هر کس یک مطلب عرفانی گفت ، یک حرف عرفانی زد ، او کافر است . ببینید که چه می گوید . اول آدم بفهمد مطلبی که این آدم می گوید چیست ؛ بعد از اینکه فهمید چیست ، آن وقت گمان ندارم که ( انکار کند او را .) این همان قضیه انگور و عنب و اوزوم است . همان قضیه است ، شما از آن تعبیر می کنید به كذا ، و یکی علیت و معلولیت میگوید ، دیگری سببیت و مسببیت می گوید و آن (دیگر) ظهور و مظهر میگوید... 🔸...همان طور که خدای تبارک و تعالی اجل از این است که مخلوط شی ء یا مربوط به شی ء ، به این معنی باشد ، اجل از این است که ما حتی جلوه اش را هم (بتوانیم) بفهمیم چطوری است . حتی جلوه اش هم مجهول است پیش ما ؛ اما ما ایمان داریم به اینکه چنین مسائلی هست ، ردش نمی کنیم . 📚تفسیر سوره حمد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️تفاوت منطق قرآن کریم در مورد جامعه با بعضی از جامعه شناسان غربی چیست؟ ❔اگر جامعه را مرکب حقیقی بدانیم چه لوازمی دارد؟ ❓راقی تر از انسان واحد چه چیزی است؟ ⁉️نگاه عمیق قرآن به جامعه ریشه در چه چیزی دارد؟ ✅استاد در این دقائق به این سوالات پاسخ می دهند. @albayann
🏷بحمدالله در دو سال گذشته ، به همت معاونت نشرآثار مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) و حضور جمعی از فضلا و اساتید مدرسه، تنظیم و تدوین مجموعه آثار استاد آیت الله فرحانی آغاز شده که تاکنون نسخه اولیه بیش از ۵۰ جلد از این مجموعه تهیه شده است. 🔹انشاءالله حسب برنامه ریزی های صورت گرفته در چند ماه گذشته ویراستاری و نکات مربوطه جهت اتمام پروسه این مجلدات آغاز شده است که به زودی گزارشات تفصیلی این امر، از کانال البیان ارائه می گردد. 🔹از مخاطبین محترم تقاضامندیم که در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهاد جهت ارتقاء کیفی و اجرایی این طرح، با ارسال پیام با ادمین کانال البیان، ما را یاری فرمایید. 📝معاونت نشر آثار (ع) @albayann
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین و مدرسه تخصصی فقه نظام برگزار می کند: ✅ سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی؛ فقه نظام سیاسی 🎙 استاد: آیت الله عبدالکریم فرحانی 📆 زمان: پنج‌شنبه هر هفته/ ساعت 11-12 🔹 محل برگزاری: میدان معلم، خیابان سمیه، پلاک۴۷۲ 💢 شروع کلاس‌ها: پنج‌شنبه 22 مهرماه سال 1400 🔰 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی از طریق کانال و سایت دبیرخانه مفتاح برگزار خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚شماره دوم از فصلنامه علمی تخصصی «آفاق فقاهت» با موضوعات فقه اکبر منتشر شد. 📝جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. @albayann
2⃣لیست مقالات شماره دوم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نوآوری های علامه طباطبایی در استنباط حرکت جوهری از اصول مسلم حکمت مشاء 📌 آیت الله عبدالکریم فرحانی 🖋بررسی نقود آیت الله جوادی آملی به‌ امام خمینی(ره) در مبحث موضوع علم 📌مصطفی شریفی 🖋 ثمرات فلسفی آراء علامه طباطبایی در مبحث وجود ذهنی 📌اسماعیل رحمانی 🖋نقد تقسیم مشهور حکمت از منظر علامه طباطبایی ره 📌مهدی همتیان 🖋تبیین نقش ملاک احتیاج به علت در اقسام حدوث و قدم از منظر شهید مطهری 📌 حسین نجاریان 🖋ملاک مساوات در مبحث عرضی ذاتی از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی 📌مهدی کرامتی 🖋تحلیلی از ادراک و آگاهی در نظام معرفت شناسی ملاصدرا 📌 هادی زمانی 🖋بررسی ملاک تمایز علوم از دیدگاه علامه طباطبایی ره 📌 سجاد علیزاده ✅ انشاءالله شماره سوم نیز به زودی منتشر خواهد شد علیه السلام @albyann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی ⁉️چرا عبادت خدا را با اجبار انجام میدهیم؟ ⁉️چرا شوق و حال عبادت نداریم؟ ⁉️چرا در عبادات دچار سستی و بی حالی هستیم؟ 👈🏻ماجرای حل مسائل علمی بو علی سینا در بیان آیت الله جوادی آملی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹رعایت ضوابط اعتبار در فضای عقلاء 🔅استاد آیت الله فرحانی 🔸استاد در این صوت به یکی از شروط مهم در منطق اعتباریات پرداخته و توضیح میدهند که به چه دلیل، شارع نوعا در أمور معهود عندالعقلاء به جای تأسیس، امضا کرده و مطابق نظام عقلاء عمل میکند. @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠منطق اعتباریات | رعایت ضوابط حاکم بر اعتبارات عقلایی 👤استاد آیت الله فرحانی 🔹اگر کسی بخواهد در فضای اعتبار دیگران اعتبار خودش را مطرح کند ، موظف است به گونه‌ای اعتبار خودش را بیان کند که سازگار با آن محیط عقلایی باشد. به همین علت در بحث بیع بیان می کنیم که اگر شارع بخواهد قائل به حلیت بیع شود و بیع را امضاء کند، باید با رعایت ضوابط عقلائیه آن باشد. این بیع ،اجاره و سایر معاملات، یک اعتبار عقلائی است. باید در محیط عقلاء به گونه ای اعتبار خودم را بیان کنم که فضایی که دارم با آن کار می‌کنم به من راه بدهد . 🔸اگر با بیع به عنوان یک «ماهیت مخترَع جدید» بخواهیم کار کنیم به این معنا که بیع شرعی را با همه ضوابط خاص خودش به شکل یک ماهیت شرعی جدید، جعل کنیم ؛ نمی‌توانیم به آسانی اعتبار کرده و با آن کار کنیم و این نکته در فقه آثار زیادی دارد . لذا اگر قرار است به عرف القاء‌ ‌شود باید فضای اعتبار شارع با فضای اعتبار عرف و عقلاء ‌هماهنگ باشد. ▪️این مسأله فقط در معاملات نیست. وقتی وارد الفاظ عبادات می شویم هم یک بحثی در مورد حقیقت شرعیه داریم. گفتیم اگر «صلات به عنوان یک عمل خاص» محدود به شرع ما نیست و در شرایع ابراهیمی دیگر هم وجود داشته و در آن محیط، عمل مخصوصی غیر از دعا وجود داشته است، مشکلی نداریم. زیرا اختلاف آن صلات با صلات ما در بعضی از خصوصیات است کما اینکه مرحوم آخوند بیان کرد که صلات های خود ما نیز این مقدار اختلاف را با هم دارند، لذا در اینجا مشکلی نداریم. ▫️اما اگر در محیط عقلائی که داریم اعتبار «صلّ» ‌می‌کنیم این عمل مخصوص وجود نداشته است ، باید فضای اعتبار را لحاظ کنیم. چون می خواهیم در محیط اعتبار دیگران وارد می‌شویم، باید ضوابط آن اعتبار بیرونی را رعایت کنیم. این قانون عقلاء است . مثلا اگر خواستید آنچه در محیط و فضای کشور هند اعتبار کردید را ببرید در اروپا یا آسیای دور اعتبار کنید، باید فضای آنجا را در نظر بگیرید و ضوابط حاکم بر آنجا را لحاظ کنید. 🔹لذا مسأله این است که اگر کسی خواست اعتبار کند برای اینکه اعتبار او اثر کند باید ضوابط آن محیط را داشته باشد. به تعبیر امام و اکثر آقایان در «احل الله البیع» اگر شارع بخواهد بیع شرعی را امضا کند، این امضاء بی اثر است. عقلاء می گویند بیع شرعی را نمی فهمیم که چیست. شارع باید بیع عرفی را امضا کند و با امضاء بیع عرفی یک قانون به وجود می آید که شما آن اعتبار عقلائیه را امضاء‌ می‌کنید . بعد می آیید خصوصیات خاص خودتان را بامقیدات و مخصصات جدا می‌کنید . بر این اساس ، بیع شرعی در خروجی این مکانیزم عقلایی شکل میگیرد و این می شود یک اعتبار عقلایی. @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم در جوار حرمش هرکه دعاگوست، بگو جای ما در وسط صحن فقط گریه کند به مناسب فرا رسیدن ایام اربعین حسینی مراسم عزای سید الشهدا علیه السلام برقرار است. ⚫ مکان: خیابان شهیدین (عباس آباد) مدرسه فقهی امیر المومنین ع ⚫ زمان: یکشنبه ۴.مهرماه.۱۴۰۰ همزمان با نماز مغرب ⚫ میهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم. ⚫ شرایط برای حضور خانواده طلاب فراهم است. علیه السلام @albayann
▪️در جوار حرمش هرکه دعاگوست، بگو ▪️جای ما در وسط صحن فقط گریه کند 🏴 اربعین حسینی تسلیت باد. @albayann