eitaa logo
البیان
11.9هزار دنبال‌کننده
750 عکس
174 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠تفکیک شئون نبی مکرم اسلام(ص) باتوجه به آیه 59 سوره نساء يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ است. در نظر حضرت امام خمینی(ره) سه شأن: 1⃣ مرجعیت دینی 2⃣زعامت و رهبری 3⃣منصب قضا @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ⁉️از نور هدایت امام عصر چقدر بهره مند هستیم؟ 🔸اگر در طول هفته خوب عمل نکنیم روز جمعه یک حالت تکدری خواهیم داشت 🔹گره های ما برای زمانی است که ارتباطمان با امام زمان خراب شده است. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ⁉️فلسفه مضاف چیست؟ ❔فرق فلسفه مضاف با فلسفه مطلق درچیست؟ ❓اشکال فلسفه مضاف چیست ؟ ❔تفاوت امتدادحکمت بافلسفه مضاف چیست؟ @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم ▪️به مناسبت حلول ماه صفر و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراسم ذکر توسلی در مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام برقرار است. 🎙با نوای حجت الاسلام و المسلمین مرتضی حائری 📍آدرس: بلوار سمیه؛ خیابان شهیدین ؛ پلاک ۶۳ ؛ مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 🗓زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۶/۲۱ 🕡 ساعت ۱۸:۳۰ میهمان سفره کریمانه اهل بیت نیز هستیم. @albayann
📚 برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 🕰 تاریخ شروع کلاس ها: شنبه ۲۷ شهریور 💻 با توجه به وضعیت کشور، دروس تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی و آنلاین از کانال روبیکا برگزار می گردد. ⚠️تذکر: سه درس تفسیر موضوعی، خارج اصول و خارج فقه معاطات، چهارشنبه ها نیز برقرار میباشد. @ostad_farhani @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💥 توصیف حیرت انگیز علامه طباطبایی(ره) و تفسیر المیزان از زبان شهید آیت الله مطهری(ره) ✅ انشاءالله از هفته آینده درس تفسیر موضوعی استاد آیت الله فرحانی با توجه ویژه به تفسیر گرانسنگ المیزان و سوره حمد امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ▪️ سیره معنوی و اجتماعی امام حسن(ع) با توجه به مظلومیت ایشان، الگوی کاملی برای تمامی شیعیان آخرالزمان است. 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 به مناسبت آغاز سال تحصیلی 💠ادب تحصیل و کار علمی در حوزه علمیه در بیان استاد آیت الله فرحانی 🌱آب کم جو، تشنگی آور بدست 🌱 تا بجوشد آب از بالا و پست @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی 🔹توسل به ائمه اطهار علیهم السلام موجب رشد علمی و معنوی میشود 🔸مسجد باید پایگاه رشد علمی و معنوی باشد 🔺داستان توسل ملاصدرا به حضرت معصومه سلام الله علیها @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠قلب جحودی 🔺گمان نکنید هر کس یک مطلب عرفانی گفت ، یک حرف عرفانی زد ، او کافر است . ببینید که چه می گوید . اول آدم بفهمد مطلبی که این آدم می گوید چیست ؛ بعد از اینکه فهمید چیست ، آن وقت گمان ندارم که ( انکار کند او را .) این همان قضیه انگور و عنب و اوزوم است . همان قضیه است ، شما از آن تعبیر می کنید به كذا ، و یکی علیت و معلولیت میگوید ، دیگری سببیت و مسببیت می گوید و آن (دیگر) ظهور و مظهر میگوید... 🔸...همان طور که خدای تبارک و تعالی اجل از این است که مخلوط شی ء یا مربوط به شی ء ، به این معنی باشد ، اجل از این است که ما حتی جلوه اش را هم (بتوانیم) بفهمیم چطوری است . حتی جلوه اش هم مجهول است پیش ما ؛ اما ما ایمان داریم به اینکه چنین مسائلی هست ، ردش نمی کنیم . 📚تفسیر سوره حمد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️تفاوت منطق قرآن کریم در مورد جامعه با بعضی از جامعه شناسان غربی چیست؟ ❔اگر جامعه را مرکب حقیقی بدانیم چه لوازمی دارد؟ ❓راقی تر از انسان واحد چه چیزی است؟ ⁉️نگاه عمیق قرآن به جامعه ریشه در چه چیزی دارد؟ ✅استاد در این دقائق به این سوالات پاسخ می دهند. @albayann
🏷بحمدالله در دو سال گذشته ، به همت معاونت نشرآثار مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) و حضور جمعی از فضلا و اساتید مدرسه، تنظیم و تدوین مجموعه آثار استاد آیت الله فرحانی آغاز شده که تاکنون نسخه اولیه بیش از ۵۰ جلد از این مجموعه تهیه شده است. 🔹انشاءالله حسب برنامه ریزی های صورت گرفته در چند ماه گذشته ویراستاری و نکات مربوطه جهت اتمام پروسه این مجلدات آغاز شده است که به زودی گزارشات تفصیلی این امر، از کانال البیان ارائه می گردد. 🔹از مخاطبین محترم تقاضامندیم که در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهاد جهت ارتقاء کیفی و اجرایی این طرح، با ارسال پیام با ادمین کانال البیان، ما را یاری فرمایید. 📝معاونت نشر آثار (ع) @albayann
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین و مدرسه تخصصی فقه نظام برگزار می کند: ✅ سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی؛ فقه نظام سیاسی 🎙 استاد: آیت الله عبدالکریم فرحانی 📆 زمان: پنج‌شنبه هر هفته/ ساعت 11-12 🔹 محل برگزاری: میدان معلم، خیابان سمیه، پلاک۴۷۲ 💢 شروع کلاس‌ها: پنج‌شنبه 22 مهرماه سال 1400 🔰 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی از طریق کانال و سایت دبیرخانه مفتاح برگزار خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚شماره دوم از فصلنامه علمی تخصصی «آفاق فقاهت» با موضوعات فقه اکبر منتشر شد. 📝جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. @albayann
2⃣لیست مقالات شماره دوم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نوآوری های علامه طباطبایی در استنباط حرکت جوهری از اصول مسلم حکمت مشاء 📌 آیت الله عبدالکریم فرحانی 🖋بررسی نقود آیت الله جوادی آملی به‌ امام خمینی(ره) در مبحث موضوع علم 📌مصطفی شریفی 🖋 ثمرات فلسفی آراء علامه طباطبایی در مبحث وجود ذهنی 📌اسماعیل رحمانی 🖋نقد تقسیم مشهور حکمت از منظر علامه طباطبایی ره 📌مهدی همتیان 🖋تبیین نقش ملاک احتیاج به علت در اقسام حدوث و قدم از منظر شهید مطهری 📌 حسین نجاریان 🖋ملاک مساوات در مبحث عرضی ذاتی از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی 📌مهدی کرامتی 🖋تحلیلی از ادراک و آگاهی در نظام معرفت شناسی ملاصدرا 📌 هادی زمانی 🖋بررسی ملاک تمایز علوم از دیدگاه علامه طباطبایی ره 📌 سجاد علیزاده ✅ انشاءالله شماره سوم نیز به زودی منتشر خواهد شد علیه السلام @albyann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی ⁉️چرا عبادت خدا را با اجبار انجام میدهیم؟ ⁉️چرا شوق و حال عبادت نداریم؟ ⁉️چرا در عبادات دچار سستی و بی حالی هستیم؟ 👈🏻ماجرای حل مسائل علمی بو علی سینا در بیان آیت الله جوادی آملی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹رعایت ضوابط اعتبار در فضای عقلاء 🔅استاد آیت الله فرحانی 🔸استاد در این صوت به یکی از شروط مهم در منطق اعتباریات پرداخته و توضیح میدهند که به چه دلیل، شارع نوعا در أمور معهود عندالعقلاء به جای تأسیس، امضا کرده و مطابق نظام عقلاء عمل میکند. @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠منطق اعتباریات | رعایت ضوابط حاکم بر اعتبارات عقلایی 👤استاد آیت الله فرحانی 🔹اگر کسی بخواهد در فضای اعتبار دیگران اعتبار خودش را مطرح کند ، موظف است به گونه‌ای اعتبار خودش را بیان کند که سازگار با آن محیط عقلایی باشد. به همین علت در بحث بیع بیان می کنیم که اگر شارع بخواهد قائل به حلیت بیع شود و بیع را امضاء کند، باید با رعایت ضوابط عقلائیه آن باشد. این بیع ،اجاره و سایر معاملات، یک اعتبار عقلائی است. باید در محیط عقلاء به گونه ای اعتبار خودم را بیان کنم که فضایی که دارم با آن کار می‌کنم به من راه بدهد . 🔸اگر با بیع به عنوان یک «ماهیت مخترَع جدید» بخواهیم کار کنیم به این معنا که بیع شرعی را با همه ضوابط خاص خودش به شکل یک ماهیت شرعی جدید، جعل کنیم ؛ نمی‌توانیم به آسانی اعتبار کرده و با آن کار کنیم و این نکته در فقه آثار زیادی دارد . لذا اگر قرار است به عرف القاء‌ ‌شود باید فضای اعتبار شارع با فضای اعتبار عرف و عقلاء ‌هماهنگ باشد. ▪️این مسأله فقط در معاملات نیست. وقتی وارد الفاظ عبادات می شویم هم یک بحثی در مورد حقیقت شرعیه داریم. گفتیم اگر «صلات به عنوان یک عمل خاص» محدود به شرع ما نیست و در شرایع ابراهیمی دیگر هم وجود داشته و در آن محیط، عمل مخصوصی غیر از دعا وجود داشته است، مشکلی نداریم. زیرا اختلاف آن صلات با صلات ما در بعضی از خصوصیات است کما اینکه مرحوم آخوند بیان کرد که صلات های خود ما نیز این مقدار اختلاف را با هم دارند، لذا در اینجا مشکلی نداریم. ▫️اما اگر در محیط عقلائی که داریم اعتبار «صلّ» ‌می‌کنیم این عمل مخصوص وجود نداشته است ، باید فضای اعتبار را لحاظ کنیم. چون می خواهیم در محیط اعتبار دیگران وارد می‌شویم، باید ضوابط آن اعتبار بیرونی را رعایت کنیم. این قانون عقلاء است . مثلا اگر خواستید آنچه در محیط و فضای کشور هند اعتبار کردید را ببرید در اروپا یا آسیای دور اعتبار کنید، باید فضای آنجا را در نظر بگیرید و ضوابط حاکم بر آنجا را لحاظ کنید. 🔹لذا مسأله این است که اگر کسی خواست اعتبار کند برای اینکه اعتبار او اثر کند باید ضوابط آن محیط را داشته باشد. به تعبیر امام و اکثر آقایان در «احل الله البیع» اگر شارع بخواهد بیع شرعی را امضا کند، این امضاء بی اثر است. عقلاء می گویند بیع شرعی را نمی فهمیم که چیست. شارع باید بیع عرفی را امضا کند و با امضاء بیع عرفی یک قانون به وجود می آید که شما آن اعتبار عقلائیه را امضاء‌ می‌کنید . بعد می آیید خصوصیات خاص خودتان را بامقیدات و مخصصات جدا می‌کنید . بر این اساس ، بیع شرعی در خروجی این مکانیزم عقلایی شکل میگیرد و این می شود یک اعتبار عقلایی. @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم در جوار حرمش هرکه دعاگوست، بگو جای ما در وسط صحن فقط گریه کند به مناسب فرا رسیدن ایام اربعین حسینی مراسم عزای سید الشهدا علیه السلام برقرار است. ⚫ مکان: خیابان شهیدین (عباس آباد) مدرسه فقهی امیر المومنین ع ⚫ زمان: یکشنبه ۴.مهرماه.۱۴۰۰ همزمان با نماز مغرب ⚫ میهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم. ⚫ شرایط برای حضور خانواده طلاب فراهم است. علیه السلام @albayann
▪️در جوار حرمش هرکه دعاگوست، بگو ▪️جای ما در وسط صحن فقط گریه کند 🏴 اربعین حسینی تسلیت باد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | استاد آیت الله فرحانی 💠اختلاف نظر آخوند خراسانی وعلامه طباطبایی در مقولات سبعه نسبیه @albayann
🔹نگاه خاص حضرت امام نسبت به حکومت و اسلام سیاسی در بیان رهبر معظم انقلاب 👈🏻(انشاءالله از اواسط ماه ربیع الأول نیز درس خارج فقه سیاسی استاد آیت الله فرحانی آغاز خواهد شد) @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🏷حکومت‎ اسلامی و اسلام سیاسی 🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹آن تحلیلی را که حالا باید جلوی انسان بیاورند، تماشا کند، بخواند، دقّت کند، تا به یک نتیجه‌ی عمقی برسد، این را امام همین‌طور نگاه که می کرد می فهمید؛ مرد پخته، مرد آگاه. شما نگاه کنید ببینید روی چه چیزهایی این مردِ حکیمِ پخته‌ی آگاه تکیه کرده، آنها اساسِ مسئله است، مسائل اساسی آنها است. اینها را نبایستی بتوانند تغییر بدهند؛ یک شکل مخالفت با نظام و مخالفت با انقلاب مخالفت با این چیزها است. 🔸اگر چنانچه در کارهای ما، در حرفهای ما، در جهت‌گیری‌ها و رویکردهای تبلیغی ما مخالفت با آن مبانی وجود داشته باشد ضدّیّت با انقلاب و ضدّیّت با نظام اسلامی و ضدّیّت با اسلام سیاسی‌ای است که تحقّق پیدا کرده. بعد از دوران صدر اسلام، اوّلین باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند؛ حتّی در دورانهایی که مثلًا علما، محترم هم بودند، این‌جور نبوده. ▪️فرض کنیم در دوران صفویّه؛ خب علما، محترم بودند؛ محقّق‌کَرکی از شام پا میشود می‌آید در اصفهان یا در قزوین یا در کجا و شیخ‌الاسلام کلّ کشور هم میشود؛ پدر شیخ بهایی، خود شیخ بهایی، اینها همه کسانی هستند که جزو علمای بزرگ بودند، خیلی هم محترم بودند، امّا اینها حدّاکثر کاری که میکردند این بود که مثلاً فرض کنید که دستگاه قضاوت را برعهده بگیرند، آن‌هم تا جایی که منافات با برخی از تندروی‌های دستگاه حکومت و سلطنت نداشته باشد؛ وَالّا شاه‌عباس و شاه‌طهماسب و بقیّه‌ی سلاطین، کار خودشان را میکردند، حکومت اسلامی نبود، حکومت دینی نبود. ▫️اینکه منشأ و مبدأ احکام حکومتی کتاب و سنّت باشد، روایات ائمّه باشد، از صدر اسلام -یعنی حالا آن مقداری که صدر اسلام بوده، بعد از آن- تا امروز دیگر سابقه نداشته است. امروز در ایران اوّلین بار است که یک چنین حکومتی به‌وجود می‌آید. 👈🏻معنای اسلام سیاسی این است؛ اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست اداره‌ی جامعه را و مدیریّت جامعه را برعهده میگیرد؛ یعنی اسلام میشود مدیر جامعه. این بار اوّلی است که در اینجا اتّفاق افتاده است؛ این را میخواهند از بین ببرند، این را میخواهند نابود کنند؛ نابودکردنش هم به همین شکلی است که عرض کردم. ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 👤استاد آیت الله فرحانی 💠اجتهاد مبتنی بر مبانی فقه اکبر است که می تواند تولید علم کند و با انحرافات و شبهات مقابله کند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️چرا نمی توانیم توبه کنیم؟ 👈روایتی درباره جهنم که انسان از خوف این روایت دنبال گناه نمی رود. 🔹ام سلمه نقل میکند که پیغمبر اکرم(ص) با شنیدن این روایت مثل کهنه ای روی زمین افتاده ، گریه میکند. پیامبری که عمل 70پیامبر را دارد! @albayann