eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
980707 (Trimmed).mp3
37.54M
(زیدعزه) 🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1⃣ معیار متعارف در بررسی حدیث از سه جهت؛ صدور، جهت صدور، دلالت 2⃣ نظریه مختار در بررسی حدیث از سه محور؛ صدورحدیث، متن حدیث، مضمون حدیث 3⃣ طبقه بندی شواهد صدور و متن و مضمون در سه قسم؛ تاریخی، اسلامی، مذهبی 4⃣ تحلیلی پیرامون وجه حجیت ظواهر 5⃣ اشاره ای به بحث «استعمال لفظ در اکثر از معنا» https://eitaa.com/alfigh_alosul/595
۱ ✍ محمد متقیان ✅ مقدمه (طرح مساله، پیشینه) 🔸عنوان موضوع مباحث متعددی در فقه قرار گرفته است. تقریباً می‌توان گفت، در مباحثی که عنوان دخیل است، از مرتد و اقسام و احکام آن نیز بحث می‌شود. از طهارت و نجاست آن، از نکاح و طلاق آن، در مکاسب محرمه ذیل بحث از اعیان نجسه، در کتاب الارث و همچنین کتاب الحدود. 🔸روشن است که، نمی‌توان بالتفصیل به این مباحث پرداخت و ضروری است که حدود بحث روشن گردد و به عبارتی مسئله پیش‌روی این تحقیق مشخص شود. آنچه که، سبب گشته است که، این تحقیق آغاز شود، پرسشی است درباره که در کتاب الحدود، و سایر ابواب موضوع قرار می‌گیرد. مقصود از ارتدادی که سبب می‌شود چنین احکام و حدودی، فعلیت پیدا کند، چیست؟ آیا مطلق ارتداد به معنای لغوی آن، یعنی هر بازگشت از دین حقه، موضوع این احکام و حدود است؟ یا اینکه، ارتداد به معنای خاص، با قیودی مختص، مدنظر است؟ و اگر چنین است، معنای ارتداد خاص و قیود و شرایط آن چیست؟ 🔸همانطور که گفته شد، در متون فقها در مواضع متعددی به بحث مرتد و اقسام و احکام آن پرداخته شده است و عمدتاً در کتاب الحدود، هم به تقسیمات مرتد و هم به احکام آن اشاره رفته است. برخی از فقهای متقدم و متأخر به صورت مستقل و جدای از کتاب الحدود این موضوع را پرورانیده‌اند؛ مثلاً کتاب المرتد (ره) در (المبسوط فی فقه الامامیة، ج7 ص 281) کتاب المرتد (ره) در (الدروس الشرعیة، ج2 ص 51) کتاب المرتد (ره) در (تلخیص الخلاف و خلاصة الاختلاف، ج3 ص 220). 🔸در دوران معاصر نیز تحقیقات بسیار باارزشی صورت گرفته است که، نباید از نظر دور داشت، مانند؛ کتاب مرحوم آقاسیدعبدالکریم موسوی اردبیلی(ره) - جلد چهار این کتاب- یا کتاب از مرحوم میرزاجوادتبریزی(ره). در این دو کتاب، ذیل مبحث حدود، به مباحث مربوطه نیز پرداخته شده است. والانصاف که باید گفت، کتاب آیةالله اردبیلی، محققانه است و در بسیاری از مسائل نیازهای پژوهشگر را برطرف می‌کند. و مباحث سایر اعلام، مانند محقق خوئی(ره)، امام راحل(ره)، سیدحکیم(ره) و..... ذیل مباحث مربوطه در کتاب الطهارة و الحدود، طرح شده است. 🔸مقالات متعدد دیگری نیز نگاشته شده است که، در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد. @alfigh_alosul
noormags-ارتداد_از_دیدگاه_مذاهب_اسلامی-26250_1178946.pdf
452.7K
🔹عنوان؛ ارتداد از دیدگاه مذاهب اسلامی 🔹مؤلف؛ ابراهیم جناتی @alfigh_alosul
noormags-ارتداد_در_قرآن-53073_1178946.pdf
588.4K
🔹عنوان؛ ارتداد در قرآن 🔹مؤلف؛ مرتضی رحیمی @alfigh_alosul
noormags-ارتداد_و_آزادی-1226699_1178946.pdf
2.72M
🔹عنوان؛ ارتداد و آزادی 🔹مؤلف؛ عبدالله جوادی آملی @alfigh_alosul
noormags-ارتداد،_انگیزه_ها_و_آثار-27160_1178946.pdf
900K
🔹عنوان؛ ارتداد، انگیزه ها و آثار 🔹مؤلف؛ محمدرضا جباران @alfigh_alosul
noormags-ارتداد-442590_1178946.pdf
494.7K
🔹عنوان؛ ارتداد 🔹مؤلف؛ صادق سعیدی @alfigh_alosul
noormags-بررسی_ارتداد_در_فقه_امامیه-1094089_1178946.pdf
328.9K
🔹عنوان؛ بررسی ارتداد در فقه امامیه 🔹مؤلف؛ سیدابراهیم قدسی، عادل علی پور @alfigh_alosul
noormags-واکاوی_جرم_انگاری_ارتداد-1062306_1178946.pdf
372.4K
🔹عنوان؛ واکاوی جرم انگاری ارتداد 🔹مؤلف؛ احمد فلاحی @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 هشت شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام تسلیت باد. ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: جاهل‌ها گمان می‌کنند که با تخریبات قبور ائمه صلوات‌الله‌علیهم می‌توانند تشیّع را ریشه‌کن کنند؛ شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیده‌اند و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّۀ ایمان ایشان در صورت و معنی افزوده گردیده است. 📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص١٨٩ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
980708.mp3
13.29M
(زیدعزه) 🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1⃣ بررسی شواهد مضمونی روایت 2⃣ بررسی معنای «انما» در روایت (عدم دلالت وضعی انما بر حصر) 3⃣ بررسی معنای «کلام» در روایت 4⃣ بررسی معنای «یحلل و یحرم» در روایت https://eitaa.com/alfigh_alosul/607
◾️ آیت‌الله العظمای واقعی.... @alfigh_alosul
✍ محمد متقیان ✅ ارتداد در منابع روایی و فقهی متقدم 1⃣ در منابع روایی متقدم؛ 🔹؛ در با عنوان «باب المرتد» ( ج6 ص 174) و در با عنوان «باب میراث المرتد عن الاسلام»(ج7ص 152) و در با عنوان «باب حد المرتد»(ج7ص 256) 🔹 ؛ علاوه بر اخبار منفرده‌ای که در ضمن برخی ابواب آمده است، در دو باب مستقل به موضوع مرتد پرداخته است؛ در (ج3، ص 149) و در با عنوان «میراث المرتد» (ج4، ص332) 🔹 ؛ در با عنوان «میراث المرتد و من یستحق الدیة من ذوی الارحام» (ج9 ص 373) و در با عنوان «المرتد و المرتدة» (ج10ص 136) 2⃣ در منابع فقهی متقدم (از شیخ صدوق تا محقق حلی)؛ 🔹در میان فقهای متقدم، خاصی در موضوع ارتداد و احکام مرتد دیده می‌شود، با وجودی که، منابع روایی در اختیار ایشان بوده است. از میان ایشان؛ فقط شیخ مفید در با عنوان «میراث المرتد و من یستحق الدیة من ذوی الارحام» (ص 702) / ابوالصلاح حلبی در با عنوان «فصلٌ فی احکام الردة» (ص 311) / قاضی ابن براج در با عنوان «کتاب اللعان و الارتداد» (ج2 ص 306) / ابن حمزه طوسی در با عنوان «احکام المرتد و الساحر و غیرهما» (ص 424) / ابن زهره حلبی در ذیل کتاب النکاح با عنوان «فی الردة» (ص 380) / ابن ادریس حلی در با عنوان «باب اللعان و الارتداد» (ج2 ص 696)، در یک باب مستقل به این موضوع پرداخته‌اند. شیخ صدوق در و سیدمرتضی در ، ، و سلار در ، هیچ باب مستقلی را برای این موضوع نگشوده‌اند. 🔹البته روشن است که، در این میان، شیخ طوسی هم در کتاب المبسوط، کتاب مستقلی با عنوان (ج7 ص 281) می‌گشاید و هم در دو کتاب الخلاف و النهایة در ابوابی مستقل به صورتی پرمایه به موضوع مرتد و ارتداد می‌پردازد. و محقق حلی نیز در ، در کتاب الحدود با عنوان «فصلٌ فی المرتد» (ج4 ص 170) به تفصیل می‌پردازد. ↩ در میان منابع روایی متقدم، کتاب مهمترین منبع روایی موضوع ارتداد محسوب می‌شود، به دلیل تراکم اخباری که در این کتاب موجود است. و درباره منابع فقهی متقدم نیز، این سؤال جای تأمل دارد که، با وجود این منابع روایی و ریشه‌های قرآنی موضوع ارتداد، چرا در کتب فقهی متقدم بسیار ضعیف به این موضوع پرداخته شده است؟ هم به جهت دامنه پیگیری موضوع ارتداد در ابواب مختلف و هم به لحاظ حجم مسائل مطروحه. این سؤال زمانی، جدی‌تر می‌شود که، کتب ایشان با سه کتاب فقهی شیخ طوسی مقایسه گردد. @alfigh_alosul‌
980709.mp3
15.25M
(زیدعزه) 🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1⃣ احتمالات چهارگانه شیخ درباره روایت 2⃣ جایگاه لفظ در مباحث قانونی- حقوقی امروز 3⃣ نقش «صوت» در کشف معنای الفاظ 4⃣ معنای «العقود تابعة للقصود» 5⃣ اشاره‌ای به دیدگاه مارکسیستی، سرمایه‌داری ذیل باب مزارعه 6⃣ نسبت بین معاطات و روایت محل بحث https://eitaa.com/alfigh_alosul/610
980710.mp3
12.29M
(زیدعزه) 🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1⃣ العبرة بالالفاظ لا بالمعانی 2⃣ نفی غرر، از اصول شریعت 3⃣ معنای نهی در معاملات https://eitaa.com/alfigh_alosul/611
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه- در برگزار می‌گردد. 📒پرونده اول: شان شارع در مقام تخاطب 🔻دیدگاه مرحوم شهید صدر (قدس سره) 🔺ارائه کننده: حجة الاسلام محمد متقیان 🕙زمان: شنبه 24\3\99 ساعت 11:30 تا اذان ظهر 🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات @alfigh_alosul
980713.mp3
14.05M
(زیدعزه) 🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1⃣ بررسی دیدگاه سیدیزدی و سیدخوئی (رضوان الله علیهما) 2⃣ بررسی روایت «بیع مالیس عندک» به روش فهرستی 3⃣ اشاره‌ای به کتاب «مسند زید» https://eitaa.com/alfigh_alosul/626
🏴آجرک‌الله با بقیةالله ▪️السلام علیک یاجعفر بن محمد ایها الصادق یابن رسول‌الله▪️ هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت و ماند شیعه که قال‌الامام‌الصادق داشت @alfigh_alosul
1 (2).mp3
39.5M
✳ شان شارع در مقام تخاطب 🔹 دیدگاه مرحوم (قدس سره) 🔹 ارائه‌کننده: حجة‌الاسلام محمد متقیان 🔹شنبه 24\3\99 https://eitaa.com/alfigh_alosul/628
🔸دیدگاه شهید صدر نسبت به «مولویّت» و بسط آن در اصول وسائل از نشست علمی «شأن شارع در مقام تخاطب از منظر شهید صدر» حجت الاسلام محمد متقیان:🔻 🔹شهید صدر می‌فرماید اطاعت محدود به قطع نیست و شامل موارد محتمله و مظنون نیز می‌شود. 🔹در نگاه اصولیون، «مولویت» مربوط به علم کلام دانسته شده و امتداد در اصول پیدا نکرده است اما شهید صدر (ره) این نگاه کلامی را در مفهوم سازی و در منطق تفقه و علم اصول جریان داده است. 🔹در کلام شهید صدر حجیت و منجزیت معلق به ذات و ماهیت قطع نیست بلکه از لوازم شئونات شارع و مولویت مولی است. 🔹در نتیجه شهید صدر محدودیتی در شئونات لحاظ نمی‌کنند و نیز شئونات شارع را در علم اصول دخالت می‌دهند و منجزیت و حجیت را از لوازم آن می‌دانند. http://vasael.ir/0004Lo 🆔 @vasael_ir
✍ محمد متقیان ✅ ماهیت ارتداد برخی از افرادی که منتحل به نحله اسلام هستند، فعلی را انجام می‌دهند که، از آن فعل به عناوین متعدده‌ای تعبیر می‌شود و مهم‌ترین تعبیر همانا واژه «ارتداد» است که موضوع ابواب یا کتب فقهی قرار گرفته است. هرچند این واژه، تنها دریچه ورودی به عالم معانی آیات و اخبار وارده در این موضوع نمی‌باشد. برای درک و دریافت یا به عبارتی این باب فقهی، تحقیق پیش‌روی را در چندین مرحله پی می‌گیریم؛ - معنای لغوی کلمه «ارتداد» - ارتداد در آیات قرآن - ارتداد در اخبار - ارتداد در اصطلاح فقهای امامیه - ارتداد در اصطلاح فقهای عامه 1⃣ معنای لغوی ارتداد 🔹گویا کلمه ارتداد از ریشه «ردد» اشتقاق یافته است. لغویین این ماده لغت را به «الرَّدُّ: مَصْدَرُ رَدَدْتُ. و اسْمٌ لِمَا رُدَّ بَعْدَ أخْذِه، و الجَمِيعُ الرُّدُوْدُ.» در (المحیط فی اللغة، ج9 ص 257) «رَدّهُ عن وجهه يَرُدُّه رَدَّا و مَرَدًّا: صَرَفه.» در (الصحاح، ج2 ص 473) «الراء و الدال أصلٌ واحدٌ مطّردٌ منقاس، و هو رَجْع الشَّى‌ء.» در (معجم مقائیس اللغة، ج2 ص 386) از این عبارات، به دست می‌آید که، مفهوم این کلمه از ترکیب دو عنصر مفهومی به دست می‌آید؛ «اقبال به چیزی یا اخذ چیزی، منع از همان چیز یا بازگشت از آن چیز.» یعنی در موضعی از این ماده و اشتقاقات آن استفاده می‌شود که، روی به چیزی بیاوریم یا چیزی را اخذ کنیم و سپس از آن منصرف شویم یا از آن چیز منع گردیم. پس در حقیقت، ردّ به معنای «منع در مقام اقبال و اخذ چیزی» است. 🔹 در کتاب در تفاوت رد و برخی از کلمات چنین آمده است:« (الفرق) بين الرد و الرجع‏؛ أنه يجوز أن ترجعه من غير كراهة له قال الله تعالى (فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى‏ طائِفَةٍ مِنْهُمْ) و لا يجوز أن ترده الا اذا كرهت حاله، و لهذا يسمى البهرج ردا و لم يسم رجعا، هذا أصله ثم ربما استعملت احدى الكلمتين موضع الاخرى لقرب معناهما. (الفرق) بين الرد و الرفع‏؛ أن الرد لا يكون الا الى خلف، و الرفع يكون الى قدام و الى خلف جميعا.» الفروق فی اللغة، ص 107 🔹یکی از اشتقاقات از ماده «ردد» موضوع مورد بحث یعنی است. در همان منابع پیشین مانند، المحیط چنین آمده است: «و الرِّدَّةُ: مَصْدَرُ الارْتِدَادِ. و الصَّوْتُ يَرْجِعُ إليكَ من الجَبَلِ.» یا در الصحاح: «و الارتِدَادُ: الرجوع؛ و منه المُرْتَدُّ.» و همچنین در معجم مقائیس اللغة «و سمِّى المرتدُّ لأنّه ردَّ نفسَه إلى كُفْره.» البته باید به این نکته توجه نمود که؛ ارتداد از باب است و دارای معانی متعدد، اما به نظر می‌رسد که، معنای اصلی در ارتداد همانا معنای و اثرپذیری باشد. بر این اساس، ارتداد اثری است که از فعلی دیگری به جای می‌ماند. همانطور که راغب در المفردات می‌گوید: «الرَّدُّ: صرف الشي‏ء بذاته، أو بحالة من أحواله، يقال: رَدَدْتُهُ فَارْتَد» (ص107) با این وصف، ارتداد در حقیقت، رد کردن چیزی نیست بلکه پذیرش رد و انصراف و از چیزی است. ↩ برای تدقیق در معنا و مفهوم کلمه ارتداد بیش از این می‌توان نوشت، و البته که به آیاتی که این ماده و اشتقاقات آن استعمال شده است، می‌توان مراجعه نمود و شواهدی را جمع‌آوری کرد، لیکن با این ضیق مجال به همین مقدار اکتفا می‌شود. دو نکته در جمع‌بندی نهایی؛ - توجه به معنای رد بعد الاخذ - توجه به معنای مطاوعه‌ای در ارتداد. این دو توجه به ما می‌گوید که، معنای لغوی ارتداد چنین است؛ کسی که روی به چیزی می‌آورد و او را از آن چیز منع می‌کنند یا انصراف می‌دهند و او نیز بازمی‌گردد. یعنی او را رد می‌کنند و او آن ردیه را می‌پذیرد که به این پذیرش، ارتداد می‌گویند. @alfigh_alosul