🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه- #فلسفه_اصول در #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار میگردد.
📒پرونده اول: شان شارع در مقام تخاطب
🔻دیدگاه مرحوم شهید صدر (قدس سره)
🔺ارائه کننده: حجة الاسلام محمد متقیان
🕙زمان: شنبه 24\3\99 ساعت 11:30 تا اذان ظهر
🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات
@alfigh_alosul
980713.mp3
14.05M
#صوت_جلسه_دوازدهم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1⃣ بررسی دیدگاه سیدیزدی و سیدخوئی (رضوان الله علیهما)
2⃣ بررسی روایت «بیع مالیس عندک» به روش فهرستی
3⃣ اشارهای به کتاب «مسند زید»
https://eitaa.com/alfigh_alosul/626
🏴آجرکالله با بقیةالله
▪️السلام علیک یاجعفر بن محمد ایها الصادق یابن رسولالله▪️
هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت
و ماند شیعه که قالالامامالصادق داشت
@alfigh_alosul
1 (2).mp3
39.5M
#نشستعلمی
#فلسفهاصول_1
✳ شان شارع در مقام تخاطب
🔹 دیدگاه مرحوم #شهیدصدر (قدس سره)
🔹 ارائهکننده: حجةالاسلام محمد متقیان
🔹شنبه 24\3\99
https://eitaa.com/alfigh_alosul/628
🔸دیدگاه شهید صدر نسبت به «مولویّت» و بسط آن در اصول
#گزارش_اختصاصی وسائل از نشست علمی «شأن شارع در مقام تخاطب از منظر شهید صدر»
حجت الاسلام محمد متقیان:🔻
🔹شهید صدر میفرماید اطاعت محدود به قطع نیست و شامل موارد محتمله و مظنون نیز میشود.
🔹در نگاه اصولیون، «مولویت» مربوط به علم کلام دانسته شده و امتداد در اصول پیدا نکرده است اما شهید صدر (ره) این نگاه کلامی را در مفهوم سازی و در منطق تفقه و علم اصول جریان داده است.
🔹در کلام شهید صدر حجیت و منجزیت معلق به ذات و ماهیت قطع نیست بلکه از لوازم شئونات شارع و مولویت مولی است.
🔹در نتیجه شهید صدر محدودیتی در شئونات لحاظ نمیکنند و نیز شئونات شارع را در علم اصول دخالت میدهند و منجزیت و حجیت را از لوازم آن میدانند.
http://vasael.ir/0004Lo
🆔 @vasael_ir
#پرونده_علمی_4
#ارتداد_3
✍ محمد متقیان
✅ ماهیت ارتداد
برخی از افرادی که منتحل به نحله اسلام هستند، فعلی را انجام میدهند که، از آن فعل به عناوین متعددهای تعبیر میشود و مهمترین تعبیر همانا واژه «ارتداد» است که موضوع ابواب یا کتب فقهی قرار گرفته است. هرچند این واژه، تنها دریچه ورودی به عالم معانی آیات و اخبار وارده در این موضوع نمیباشد.
برای درک و دریافت #واقعموضوع یا به عبارتی #موضوعشناسی این باب فقهی، تحقیق پیشروی را در چندین مرحله پی میگیریم؛
- معنای لغوی کلمه «ارتداد»
- ارتداد در آیات قرآن
- ارتداد در اخبار
- ارتداد در اصطلاح فقهای امامیه
- ارتداد در اصطلاح فقهای عامه
1⃣ معنای لغوی ارتداد
🔹گویا کلمه ارتداد از ریشه «ردد» اشتقاق یافته است. لغویین این ماده لغت را به «الرَّدُّ: مَصْدَرُ رَدَدْتُ. و اسْمٌ لِمَا رُدَّ بَعْدَ أخْذِه، و الجَمِيعُ الرُّدُوْدُ.» در (المحیط فی اللغة، ج9 ص 257) «رَدّهُ عن وجهه يَرُدُّه رَدَّا و مَرَدًّا: صَرَفه.» در (الصحاح، ج2 ص 473) «الراء و الدال أصلٌ واحدٌ مطّردٌ منقاس، و هو رَجْع الشَّىء.» در (معجم مقائیس اللغة، ج2 ص 386)
از این عبارات، به دست میآید که، مفهوم این کلمه از ترکیب دو عنصر مفهومی به دست میآید؛ «اقبال به چیزی یا اخذ چیزی، منع از همان چیز یا بازگشت از آن چیز.» یعنی در موضعی از این ماده و اشتقاقات آن استفاده میشود که، روی به چیزی بیاوریم یا چیزی را اخذ کنیم و سپس از آن منصرف شویم یا از آن چیز منع گردیم. پس در حقیقت، ردّ به معنای «منع در مقام اقبال و اخذ چیزی» است.
🔹 در کتاب #فروقاللغة در تفاوت رد و برخی از کلمات چنین آمده است:« (الفرق) بين الرد و الرجع؛ أنه يجوز أن ترجعه من غير كراهة له قال الله تعالى (فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى طائِفَةٍ مِنْهُمْ) و لا يجوز أن ترده الا اذا كرهت حاله، و لهذا يسمى البهرج ردا و لم يسم رجعا، هذا أصله ثم ربما استعملت احدى الكلمتين موضع الاخرى لقرب معناهما. (الفرق) بين الرد و الرفع؛ أن الرد لا يكون الا الى خلف، و الرفع يكون الى قدام و الى خلف جميعا.» الفروق فی اللغة، ص 107
🔹یکی از اشتقاقات از ماده «ردد» موضوع مورد بحث یعنی #ارتداد است. در همان منابع پیشین مانند، المحیط چنین آمده است: «و الرِّدَّةُ: مَصْدَرُ الارْتِدَادِ. و الصَّوْتُ يَرْجِعُ إليكَ من الجَبَلِ.» یا در الصحاح: «و الارتِدَادُ: الرجوع؛ و منه المُرْتَدُّ.» و همچنین در معجم مقائیس اللغة «و سمِّى المرتدُّ لأنّه ردَّ نفسَه إلى كُفْره.» البته باید به این نکته توجه نمود که؛ ارتداد از باب #افتعال است و دارای معانی متعدد، اما به نظر میرسد که، معنای اصلی در ارتداد همانا معنای #مطاوعه و اثرپذیری باشد. بر این اساس، ارتداد اثری است که از فعلی دیگری به جای میماند. همانطور که راغب در المفردات میگوید: «الرَّدُّ: صرف الشيء بذاته، أو بحالة من أحواله، يقال: رَدَدْتُهُ فَارْتَد» (ص107) با این وصف، ارتداد در حقیقت، رد کردن چیزی نیست بلکه پذیرش رد و انصراف و #بازگشتپذیری از چیزی است.
↩ برای تدقیق در معنا و مفهوم کلمه ارتداد بیش از این میتوان نوشت، و البته که به آیاتی که این ماده و اشتقاقات آن استعمال شده است، میتوان مراجعه نمود و شواهدی را جمعآوری کرد، لیکن با این ضیق مجال به همین مقدار اکتفا میشود.
دو نکته در جمعبندی نهایی؛
- توجه به معنای رد بعد الاخذ
- توجه به معنای مطاوعهای در ارتداد.
این دو توجه به ما میگوید که، معنای لغوی ارتداد چنین است؛ کسی که روی به چیزی میآورد و او را از آن چیز منع میکنند یا انصراف میدهند و او نیز بازمیگردد. یعنی او را رد میکنند و او آن ردیه را میپذیرد که به این پذیرش، ارتداد میگویند.
@alfigh_alosul
980715.mp3
13.46M
#صوت_جلسه_سیزدهم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1⃣ توازن بین روایت مذکور و العبرة بالالفاظ
2⃣ نهی پیامبر از چهارنحوه بیع
3⃣ منهی نبودن بیع ما لیس عندک نزد مرحوم صدوق
https://eitaa.com/alfigh_alosul/631
💥نشست علمی با موضوع؛
بررسی نظریه #تحلیلفهرستیروایات
امروز؛ ۳۰: ۱۸
مدرسه فقهی امام باقر(سلام الله علیه)
@alfigh_alosul
980716.mp3
12.79M
#صوت_جلسه_چهاردهم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1⃣ بررسی شواهد نزدیک به مضمون روایت مورد بحث
- نهی پیامبر از بیعین فی بیعین
- نهی پیامبراز بیع ما لم یقبض
- نهی از شرطین فی بیع واحد
2⃣ مقید نبودن قاضی بن نعمان صاحب دعائم الاسلام به ضوابط حدیثی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/633
#پرونده_علمی_4
#ارتداد_4
✍ محمد متقیان
✅ماهیت ارتداد
2⃣ ارتداد در آیات قرآن_1
آیات متعددی در لسان وحی و کتاب مبین، مشیر به معنا و مفهوم «ارتداد» وارد شدهاند. در برخی از این آیات، از مشتقات لفظ «ارتداد» استفاده میشود و در برخی دیگر، با تعابیری متفاوت، آن معنا و مفهوم انتقال مییابد؛
🔅 البقرة : 217 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُلْ قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ #يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُون.
🔅 المائدة : 54 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ #يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم.
🔅 المائدة : 21 يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ #لاتَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرين.
🔅 محمد : 25 إِنَّ الَّذينَ #ارْتَدُّوا عَلى أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى لَهُم.
✅بررسی دلالی؛
🔹در آیات متعددی از واژه «ارتداد» و مشتقات آن استفاده شده است، لیکن فقط در 4 آیه منقول، به #ارتداددینی اشاره میشود. در همه این آیات، موضوع ارتداد دینی طرح میشود و درباره آن احکامی صادر یا اینکه توصیفاتی مطرح میگردد.
🔹 در دو آیه اول؛ ارتداد با متعلق خود یعنی "عَنْ دينِهِ"، وارد شده است، که به معنای بازگشت از دینی است که، اخذ کردهاند. تعبیر «عَنْ دينِهِ» اشاره لطیفی است به این نکته که، فرد مرتد از دین #خودش بازگشت میکند، یعنی از چیزی که آن را اخذ نموده است، بازگشت #ازآن دارد.
در دو آیه دوم؛ ارتداد با متعلق دیگری یعنی «عَلى أَدْبارِكُمْ» یا «عَلى أَدْبارِهِمْ» وارد شده است. در این دو آیه، بازگشت #بر است. بازگشت بر چیزی که پشت سرگذاشتهاند.
🔹پس در این آیات، یک معنای ارتداد و بازگشت از چیزی است و یک معنای ارتداد و بازگشت بر چیزی است. یعنی انسان، در هیچ حالی خالی از موضعگیری و اعتقاد نیست. وقتی از عقیدهای بازمیگردد، در حقیقت به عقیدهای دیگر که آن را پشت سرنهاده بود بازمیگردد، نه آنکه، فقط از چیزی برگردد و تمام. بلکه از چیزی برمیگردد و به چیزی دیگر که آن را ورای خود قرار داده و به آن پشت کرده بود، بازگشت میکند. با این توضیح، میتوان ارتداد را «بازگشت از حق به باطل» تعریف نمود، باطلی که پشت سر قرار داده شده بود. پس ارتداد یا بازگشت در کلام وحی، در میانه #از و #بر باید معنا شود.
🔹علاوه بر اشاره به متعلق ارتداد، باید به معنای لغوی ارتداد نیز که در مطلب پیشین گذشت، اشاره نمود. در آن مطلب گذشت که، ارتداد معنای مطاوعهای و اثرپذیری دارد که به این معنا در کلام راغب نیز اشاره شده بود؛ «الرَّدُّ: صرف الشيء بذاته، أو بحالة من أحواله، يقال: رَدَدْتُهُ فَارْتَد» حال با دقت در این معنای مطاوعهای که، #برگشتپذیری معنا میشود، و توجه به این نکته که، هر اثرپذیری نیازمند یک مؤثری است، آیا همین معنا را میتوان در آیات منقوله، پیگیری نمود؟
🔹در صورتی که معنای مطاوعهای ارتداد لحاظ گردد باید فقرات مذکور؛ "منْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ"، را اینگونه معنا نمود؛ آن فرد را از چیزی منع نمودند و او از آن برگشت. البته نیازی نیست که، آن «رادّ» عاملی بیرونی باشد، بلکه نفس انسان خود را از چیزی بازمیدارد و از آن بازمیگردد؛ "ردّ نفسه عن دینه فارتدّ عن دینه". در همین موقف، باید معنایی که برای «ردد» از کتب لغت معنا شد، لحاظ گردد؛ «الرَّدُّ: مَصْدَرُ رَدَدْتُ. و اسْمٌ لِمَا رُدَّ بَعْدَ أخْذِه، و الجَمِيعُ الرُّدُوْدُ.» هر ردی بعد از اخذ چیزی و رویآوردن به چیزی، معنا دارد.
↩ بنابراین #ارتداددینی یعنی، بازگشت از چیزی بر چیزی. حقیقت این بازگشت هم، انعکاس و اثر ردی است که انجام میشود. و آن ردّ نیز در مقام اخذ چیزی و استقبال به چیزی صورت میگیرد. فلذا اگر کسی، اقبال به چیزی نداشته باشد، معنا ندارد که بگویند او را از آن چیز منصرف ساختند یا ردّ کردند و ارتداد در آنجا معنا ندارد.
@alfigh_alosul
980717.mp3
15.43M
#صوت_جلسه_پانزدهم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1⃣ بررسی کتاب دعائم الاسلام
2⃣ بررسی رساله مناهی
- درباره محمد بن زکریا الغلابی الاخباری
3⃣ بحثی پیرامون مشیخه شیخ صدوق
https://eitaa.com/alfigh_alosul/636
#فقهایامامیه_2
✅ منشأ اختلاف بین علما در قضیه مشروطه
حضرت آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی(دام ظله):
🔹 حاج آقاى ما از مرحوم آقاى #بروجردى نقل مىكرد كه ايشان مىفرمود:
1⃣ وقتى ما در نجف مشغول تحصيل بوديم، از ايران به آقايان نجف خبر رسيد كه #مظفرالدينشاه مكرّر به خارج سفر مىكند و از خارجيها قرض میگيرد و در مقابل به آنها امتياز مىدهد. اگر اين كار استمرار پيدا كند، تمام كشور در جريان اين امتيازات از دست خواهد رفت و خوب است جماعتى بر كار شاه نظارت كنند تا اينگونه مسائل سبب سقوط مملكت نشود.
2⃣ همه علماى نجف حتى مرحوم #آسيدمحمدكاظميزدى با پيشنهاد #نظارت بر اعمال شاه موافقت میكنند. مدتى بعد از سوى مرحوم حاج #شيخفضلاللهنورى نامه اى مىآيد كه: صحبت است مجلسى درست شود و قوانينى براى آن مجلس تهيه شده است و من مواد آن قوانين را ملاحظه كردهام و به جز يكى دو ماده، ساير مواد آن خلاف شرع نيست و آن يكى ـ دو ماده را هم اصلاح میكنيم. آقايان امضا كنند تا ما اجرا كنيم.
3⃣ در اينجا بين مرحوم #آخوندخراسانی و مرحوم سید یزدی اختلاف شد. مرحوم آخوند فرمود: حاج شيخ فضل الله، هم مجتهد است و به مبانى فقهى وارد است و هم عادل است و در جهات دينى قابل اعتماد است و هم خبرويّت دارد و به مسائل روز بصير است. لذا ايشان به اعتماد حاج شيخ فضل الله امضا میكند.
4⃣ مرحوم آسيد محمد كاظم میفرمايد: من بايد تك تك اين مواد را خودم ملاحظه كنم. اينجا بين عَلَمين تعارضى پيدا میشود. از طرف دربار، اطلاعاتى در اختيار مرحوم آسید محمد كاظم گذاشته مىشود و مخالفان دربار هم اطلاعات ديگرى به مرحوم آخوند مى سپارند و همين سبب شد كم كم فاصله و مشكلات ميان عَلَمين زياد شود.
ر.سایت معظمٌ له، بیانات
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
980720.mp3
15.61M
#صوت_جلسه_شانزدهم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1⃣ کیفیت تولد فقه اهل تسنن
2⃣ بررسی فقرات نهی پیامبر نسبت به معاملات در مذاهب شیعه و اسماعیلی و زیدی
- بررسی فقرات نفی پیامبر نسبت به معاملات در مذهب تشیع
- بررسی فقرات نهی پیامبر نسبت به معاملات در مذهب اسماعیلی
- بررسی فقرات نهی پیامبر نسبت به معاملات در مذهب زیدی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/650
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده....
🌸🌸
اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي
اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ
وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ
و َمَن تَحت الثَّري
اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ
صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً
مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة
كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.
@alfigh_alosul
980811.mp3
14.01M
#صوت_جلسه_هفدهم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1⃣ خلاصه ای از مباحث گذشته
2⃣ تملیک یا تعهد بودن بیع
3⃣ بررسی مجموعه روایت های مربوط به انما یحلل الکلام
https://eitaa.com/alfigh_alosul/652
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه #فلسفه_اصول در #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار میگردد.
📒 #پرونده_دوم: مبانی زبان شناختی تفقه
#جلسه_اول
🔻تطورات "مباحث زبان" در اندیشه اصولیین
🔺ارائه: حجةالاسلام محمد متقیان
🕙زمان: چهارشنبه 18\4\99 ساعت 11:30 تا اذان ظهر
🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات
@alfigh_alosul
.990418[1].mp3
17.58M
#نشستعلمی
#فلسفهاصول_2
✳ تطورات «مباحث زبان» در اندیشه اصولیین
🔹 ارائهکننده: حجةالاسلام محمد متقیان
🔹چهارشنبه 18\4\99
https://eitaa.com/alfigh_alosul/655
1.jpg
36.9K
#نشستعلمی
#فلسفهاصول_2
✳ تطورات «مباحث زبان» در اندیشه اصولیین
🔹 ارائهکننده: حجةالاسلام محمد متقیان
فهرست اجمالی مطالب؛
1⃣ آغاز قاعدهمندی زبان عربی در قالب «مباحث زبان» از بعد از اسلام
➖بازگشت ریشههای علم نحو به امیرالمؤمنین(سلاماللهعلیه) از طریق ابوالاسوددوئلی
➖بازگشت ریشههای علم لغت به امیرالمؤمنین (سلاماللهعلیه) از طریق عبداللهبنعباس
➖نقطه شروع «وضع علم صرف» با معاذالهراءشیعی و «تدوین علم صرف» با ابوعثمانمازنی از علمای امامیه
2⃣ اختلاف در تاریخ تدوین علم اصول
➖نظر غالب اهل سنت؛ شروع تدوین علم اصول با الرسالة شافعی
➖نظر امامیه؛ شروع تدوین علم اصول با «مباحث الالفاظ» هشامبنالحکم
3⃣ وجود برخی مباحث زبان در رسالههای اصولی اهل سنت و امامیه در دوران حضور
4⃣ ادوار مباحث زبان در دوران غیبت
دوره اول؛ از شیخمفید تا علامهحلی
دوره دوم؛ علامهحلی
دوره سوم؛ از علامهحلی تا شیخبهایی
دوره چهارم؛ از شیخبهایی تا شهیدثانی
دوره پنجم؛ از شهیدثانی تا القوانین
دوره ششم؛ از القوانین تا کفایةالاصول
↩ نتیجهگیری نهایی؛
➖اقتباس از منابع اهل سنت در سرفصلهای مباحث زبان
➖تثبیت فهرست مباحث زبان علامه حلی تا کفایة الاصول
@alfigh_alosul
#فقهایامامیه_3
💥اول و آخر کار مشروطه
✅ حضرت آیت الله بهجت (رحمةالله علیه):
کسانی بودند هم چون مرحوم آقاسیدمحمد کاظم یزدی - رحمه الله- و شیخ فضلاللهنوری- قدس الله نفسه الزکیه- که دوربین و آیندهنگر بودند و میگفتند: مشروطه، «کلمة حق یراد بها الباطل» سخن حقی است ولی باطل از آن اراده شده است. ولی دیگران آخر مطلب را از اول کار نمیدیدند که چگونه هر کس پول بیشتر صرف کند وکیل میشود و دین و دنیای مردم را در اختیار میگیرد.
بساط زر و زور مشروطه فقط برای این بود که ایران از حلقوم روسیه به حلقوم انگلیس سرازیر شود، که شد، به همان ملاک هم آمریکا از دست انگلیس گرفت، یعنی با ملاک #سرمایهداری بیشتر و خرج و وعده و رشوه بیشتر و... خدا به ما در جزئیات و کلیات امور، تنبه و بیداری عطا کند.
ر.ک. در محضر بهجت، ج3 ص 37
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul