#داستانک
🔸اين لقمه به جاى آن لقمه
🔹موسى بن ابى الحسن مىگويد: امام رضا علیه السلام فرمود: در ميان بنى اسرائيل چند سال پى در پى قحطى پديد آمد. زنى لقمه نانى داشت، آن را به دهان برد تا بخورد، فقيرى فرياد برآورد: اى كنيز خدا، من گرسنهام. زن با خود گفت: در اين دوران قحطى صدقه مىدهم، و آن لقمه را از دهان بيرون آورد و به فقير داد. اين زن كودكى خردسال داشت كه براى جمع آورى هيزم به صحرا رفته بود. گرگى آمد و او را ربود.
▪️در آن حال غوغايى به پا شد و مادر در پى گرگ دويد. خداوند جبرئيل را فرستاد و جبرئيل آن كودك را از دهان گرگ بيرون كشيد و به مادرش باز داد و به او گفت: اين لقمه به جاى آن لقمه. آيا راضى هستى؟
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شیخ صدوق، ص 270
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#حدیث #روایت #نیکی #صدقه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
12.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی و یاران در فرودگاه بغداد
📹 نماهنگ | رهبر انقلاب، روز گذشته: در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ انشاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم...
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اشاره روز گذشته رهبر انقلاب به خصوصیات شخصی حاج قاسم
👆🏻 نگاه کنیم این خصوصیات را در خودمان به وجود بیاوریم اگر نیست، اگر نداریم، این خصوصیات را در خودمان ایجاد کنیم.
📲 پخش اینترنتی فیلم کامل بیانات👇
http://Farsi.Khamenei.ir/live
♨️انسانی با دو چهره و دو زبان
#استاد_عربیان حفظه الله:
🔹در جمله بعدی باز به یکی از اموری که باید ازش اجتناب کنیم و خیلی مهم است و متاسفانه می بینیم شاید خیلی ها مبتلا باشند، که نفاق ، حالا اینجا نفاق در عمل است. یَا اباذر! مَنْ کَانَ ذَا وَجْهَیْنِ وَ لِسَانَیْنِ فِی الدُّنْیَا،. ببینید ما یک دووجهین و ذولسانین اعتقادی داریم که به کفر است. یعنی منافق اعتقادی. ملحق به کفر است و جزو کافرین شمرده می شود. اما گاهی موقع، نفاق، اعتقادی نیست. عملی است. در امور زندگی است.
🍀یا اباذر! مَنْ کَانَ ذَا وَجْهَیْنِ دو چهره دارد. یک چهره خوب، مهربان، قربونت بشم، فدات بشوم، بعضی ها که کلیشه ای، به هر کسی که برسند، این جملات پشت سر هم، مثل دستورالعمل استقبال که فدایت شوم، قربانت بشوم، نوکرت هستم، بیچاره ات هستم.. خیلی هم نباید آدم جدی بگیرد چون به همه می گوید. و ذولسانین یا اینجا باید منصوب بخوانیم ذالسانین. دو زبان دارد. یک زبان محبت آمیز. یک زبان ایرادگیرنده. عیب جو. یک چهره خیلی مهربانانه روبرو می شود . تعریف می کند. چهره دیگر هم اصلا ابراز دشمنی می کند. بد می گوید. در حضور فرد تعریف می کند، ابراز احترام می کند. می گوید آدم خوبی است وقتی می رود می گوید فلان فلان شده. هر چیزی دلش می خواهد می گوید.
📌اینجا دو چهره دارد. دو زبان دارد. یعنی چی؟ یعنی منافق. نفاق. ولی خب توجه داشته باشیم که نفاق مراتبی دارد. آن مرتبه اعتقادی اش اصلا فرد از دایره اسلام و ایمان خارج می شود. کافر می شود. اما گاهی موقع هست که فرد مسلمان هست، ولی در عمل نفاق دارد. در معاشرت با مسلمین و مومنین منافقانه رفتار می کند. خیلی مواظب باشیم. آدم اینجوری نباشد که نه نسبت به اصل ایمان و اسلام ما نفاقی نداریم. نه. این شاید می بینید به نفاق عملی، انسان مبتلا باشد.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، #جلسه_سی_و_پنج در تاریخ دوشنبه 1400/12/16
#قسمت_چهارصد_و_نه
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله #وصیت #حدیث #اخلاقی #نفاق
✨چقدر پروردگار به ما لطف دارد.
سر تا پا در همه حالات، غرق نعمت و احسان او هستيم. در صحّت و مرض، بىنيازى و تهيدستى، آزادى و گرفتارى و غير ذلك. و آن وقت مىفهميم كه چقدر ناسپاس بوده و هستيم.
📌چگونه نعمتهاى خدا را نديده بلكه وارونه مىديديم و چقدر خدا به ما نيكوكار بوده و ما نيكي هايش را به بدى و كفران تلافى كردهايم. « انت المحسن و نحن المسيئون »
⚡️اگر نسبت به ديگرى، ما احسان كرده باشيم و طرف، آن را نديده بگيرد، چقدر از نمك نشناسى او منزجريم، در حالى كه وضع خود ما با خدايمان چنين بوده و هست. مثل اين كه خدا به ما هيچ نعمتى نداده است!
📚سرای دیگر، #آيت_الله_دستغيب رحمه الله، صفحه 64
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#اخلاقی #نکته #سیروسلوک #تلنگر #لطف_الهی #نعمت
#حدیث_روز
#آرزوها
🌺امیرالمومنین علی عليه السلام :كَذَبَ مَنِ ادّعى الإِيمانَ وهُوَ مَشغوفٌ مِنَ الدُّنيا بِخُدَعِ الأَمانِيِّ وزورِ المَلاهي.
🍀امام على عليه السلام : دروغ مى گويد آن كه ادّعاى ايمان كند ، امّا دل بسته آرزوهاى فريبنده و سرگرمى هاى دروغين دنياست.
📚غرر الحكم : ح 7238 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 396 ح 6702 .
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#حدیث #ایمان #آرزوها #دنیاطلبی #تولیدی #روایت
✅قسر با عنايات الهى جور در نمىآيد.
🎙#علامه_طباطبایی رحمه الله:
✨ قسر با عنايات الهى جور در نمىآيد، عنايات الهى چه در ناحيۀ توفيقات و افاضات،و چه در ناحيۀ كمالات يا نعمتهائى را كه بكسانى مىدهد،نمىتواند نيمه كاره بوده باشد.
🔷 خداوند نعمت شكسته و نيمه كاره نمىدهد؛آن وقت قَسْراً نعمتى بدهد كه قسراً پس از چندى براى هميشه از او بگيرد،اين با عنايت الهى جور نيست و مناسب نيست .
🌺 اينست كه نعمت الهى را بايد دائمى گرفت؛اگر نعمتى داده است دائمى داده است و محبوسيّت ندارد.
📚مهر تابان، صفحه 301
📌انتشار نکاتی از #معارف_قرآنی در کلام #علامه_طباطبایی رحمه الله
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#نعمت #توحيد #خداشناسي
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹واکنش مردم پس از مشاهده لباس شهيد #سردار_سليماني عزيز
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#جان_فدا #حاج_قاسم #بصيرتي #شهادت #شهيد
🔥دو چهره و دو زبانه بودن انسان خطرناک است
#استاد_عربیان حفظه الله:
🔘هر کسی دو چهره و دو زبان باشد، فَهُوَ ذُو لِسَانَیْنِ فِی النَّارِ. الله اکبر. در روایت آمده است کسی که در این دنیا دو چهره و دو زبان داشته باشد، یک زبان خوب، یک زبان بد، یک زبان تعظیم و یک زبان تحقیر، یک زبان خوش آمدگویی، یک زبان بدگفتن و توهین، فردای قیامت دو زبان دارد. یک زبان از رو، یک زبان از پشت سر که از هر دو زبان، شعله زبانه می کشد. و در روایت اشاره شده است در قیامت معروف می شود به این ویژگی، آن کسی که دو زبان دارد، یکی از جلوی رو و یکی از پشت سر که از هر دو آتش زبانه می کشد. خب این یک عذاب متفاوتی است. یک عذاب شدیدتری است. پس باید برحذر باشیم و مواظب باشیم.
📌یک نکته ای می خواهم بگویم دقت کنید. اینجا یک عذابی ذکر شده فَهُوَ ذُو لِسَانَیْنِ فِی النَّارِ. اینکه فرد جهنمی می شود، اگر همیشگی باشد، یعنی همراه با خلود باشد، این در حقیقت منجر به کفر شده است. پس اینجا باید برحذر باشیم که بعضی مواقع این نفاق عملی کار را به نفاق اعتقادی می کشاند. کم کم منجر به کفر می شود. خروجی اش هم این می شود که طرف وقتی وارد در جهنم می شود، دیگر مخلد در جهنم است و مفتخر و بهره مند از شفاعت نمی شود.
🔹اما اگر جوری باشد که برود در جهنم ولی با شفاعت نجات پیدا کند، حالا باید ببینیم در روایت، دقت کرد آیا داریم کسانی که وارد جهنم بشوند و بعدا با شفاعت آزاد می شوند، گرفتار یک چنین عذاب هایی هم شده باشند یا نه، در عذاب هایشان تخفیفی هست. طبقه اول جهنم، مقداری ملاحظه شان صورت می گیرد، چون آلودگی هایشان هم بیشتر از این نیست. در طبقه اول جهنم پاک بشوند و بهره مند بشوند از شفاعت. حالا اگر این عذاب را هم داشته باشند با شفاعت نجات پیدا کنند آنجا معلوم می شود این نفاق، نفاق عملی است که خوشبختانه منجر به نفاق اعتقادی نشده است. پس خیلی باید مواظب باشیم. خطرناک است. این نفاق ها، کم کم آدم را گرفتار نفاق اعتقادی می کند و انسان را از دایره اسلام و ایمان خارج می کند.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، #جلسه_سی_و_پنج در تاریخ دوشنبه 1400/12/16
#قسمت_چهارصد_و_ده
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله #وصیت #حدیث #اخلاقی #نفاق #کفر
🎙#آیت_الله_سعادت_پرور رحمه الله:
📌خروج از حجابهاى غفلت يا از طريق آيات آفاقى و انفسى حاصل مىشود، چنانكه خداوند مىفرمايد: «آيات و نشانههاى خويش را در كرانههاى هستى و در جانشان به ايشان بنمايانيم تا برايشان آشكار شود كه او حق است.» يا به واسطه هدايت پيامبران و اولياى الهى- عليهم السّلام-.
🔹از آنجا كه راه اوّل جز براى كسانى كه در پس پرده غفلت از فطرت قرار نگرفته اند براى ديگرى ميسّر نيست، جوياى كمال و سالك راه حقيقت لازم است به هدايت پيامبران و اوليا- عليهم السّلام- يا هدايت كسى كه به وسيله آنها هدايت شده متوسّل شود، تا با عنايت الهى به كمال خويش- كه همان دريدن پرده هاى غفلت و رجوع به فطرت است- برسد و اين هدايت، همان است كه در آيات و روايات «تفقه در دين» ناميده مى شود.
▪️با اين توضيحات روشن مى شود هر كس دين را نفهميده يا فهم دينى اش كم باشد در واقع، دنياى پست و فرو رفتن در غفلت و حجاب را برگزيده است و ناگزير از اهل دنيا محسوب مىشود.
📚 ترجمه #سر_الاسراء، ج2، ص 73
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#اخلاقی #روایت #هدایت #توسل #حجاب #غفلت #دنیا
✨نهي خيرخواهانه
▪️(فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمِینَ) کلمه ظالمین اسم فاعل از ظلم است، نه ظلمت، که بعضی از مفسرین احتمالش را داده اند، چون خود آدم و همسرش در آیه: (رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا، وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا) الخ، اعتراف بظلم خود کرده اند.
🍀چیزی که هست خدای تعالی این تعبیر را در سوره (طه) مبدل به تعبیر شقاوت کرده در اینجا فرموده: (فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمِینَ)، و در آنجا فرموده (فَلا یُخْرِجَنَّکُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقی)، و شقاء بمعنای تعب است، هم چنان که خود قرآن آن را تفسیر نموده، و تفصیل داده به اینکه (إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیها، وَ لا تَعْری، وَ أَنَّکَ لا تَظْمَؤُا فِیها وَ لا تَضْحی)، [۱]
📌 از اینجا بخوبی روشن میگردد که وبال ظلم نامبرده همان واقع شدن در تعب زندگی در دنیا، از گرسنگی، و تشنگی، و عریانی، و خستگی بوده، و بنا بر این ظلم آدم و همسرش، ظلم بنفس خود بوده، نه نافرمانی خدا، چون اصطلاحا وقتی این کلمه گفته میشود، معصیت و نافرمانی و ظلم بخدای سبحان بذهن میرسد.
✅در نتیجه این نیز روشن میگردد، که پس نهی نامبرده یعنی (نزدیک این درخت مشوید) نهی تنزیهی، و ارشادی، و خلاصه خیرخواهانه بوده، نه نهی مولوی، که تا نافرمانیش عذاب داشته باشد، (مثل اینکه شما بفرزند خود بگویی) پا برهنه راه مرو، چون ممکن است میخ پای تو را سوراخ کند)، و مخالفت چنین نهیی را معصیت نمی گویند.
👈پس آدم و همسرش بنفس خود ظلم کردند، و خود را از بهشت محروم ساختند، نه اینکه نافرمانی خدا را کرده، و باصطلاح گناهی مرتکب شده باشند.
✍از این هم که بگذریم، اگر نهی خدا، تکلیفی و مولوی بود، باید بعد از آنکه مرتکبش توبه کرد، و توبه اش قبول هم شد، کیفرش نیز برداشته شود، و ما میبینیم در مورد آدم این کیفر برداشته نشد، چون توبه کردند، و توبه شان هم قبول شد، ولی به بهشت برنگشتند، و وضعی را که در آنجا داشتند بدست نیاوردند،
🔹 و اگر نهی و تکلیف خدا ارشادی نبود، باید غیر از اثر وضعی و تکوینی، اثر دیگری شرعی نداشته باشد، چون توبه اثر شرعی گناه را از بین میبرد، و باید در مورد آدم و همسرش نیز اثر شرعی گناه را از بین میبرد، و دوباره به بهشت بر میگشتند، و مقام قرب را بدست میآوردند، ولی نیاوردند، پس میفهمیم که نهی خدا مولوی نبوده، تنها ارشاد آدم، و خیر خواهی او بوده است.
----------
[۱]: سوره طه آیه ۱۱۹
📚ترجمه تفسیر المیزان ، جلد ۱، صفحه ۱۹۹
📌انتشار نکاتی از #معارف_قرآنی در کلام #علامه_طباطبایی رحمه الله
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#قرآن_کریم #معارف_قرآنی #از_قرآن_بیاموزیم #پیام_قرآنی #قرآنی #ارتباط_با_قرآن #خداشناسی #توحید