eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
493 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ریحانه
🌷 راهش محبت است 🔻انتشار برای نخستین‌بار 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: همه‌ی سعیتان را بکنید که این کانون جدید خانواده دوام و شکوفایی و شادی داشته باشد. همه‌ی تلاشتان را صرف این کنید. راهش هم این است که محبت را در خانواده زیاد کنید. محبت البته یک چیز خداداد است لیکن اولاً نگه داشتن آن، ثانیاً زیاد و کم کردن آن به عهده‌ی خود ماست. 🌸 ۱۳۸۲/۰۱/۱۱ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🌸حال فقراء مومنین در قیامت حفظه الله: 🔹اینجا جناب ابوذر یک سوالی کردند. سوالش چقدر جالب است و جواب چقدر ذوق برانگیز و جالب است. ابوذر می گوید قَالَ قُلْتُ من گفتم یا رَسُولَ اللَّهِ، الْخَائِفُونَ الْخَاضُعونَ الْمُتَوَاضِعُونَ الذَّاکِرُونَ اللَّهَ کَثِیراً آدم هایی که این ویژگی را دارند. ترسانند. ببینید صحبت از دلبستگی های به دنیا و دنیا زدگی و این حرفها بود. حالا ابوذر نظرش جلب شده که پس آدم اگر بعضی از ویژگی های خوب را داشته باشد طبیعتا نجات یافته است دیگر. عاقبت به خیر می شود. این ویژگی ها را برمی شمارد:الْخَائِفُونَ ترسان باشند. الْخَاضُعونَ خضوع در مقابل خالق و خلق. هم در مقابل خدا انسان خضوع داشته باشد هم خلق خدا. المتواضعون. اهل تواضع باشد. الذَّاکِرُونَ اللَّهَ کَثِیراً ذکر کثیر داشته باشند. پیوسته مشغول باشند. اینجا توجه داشته باشید کثیرا آمده است ولی منظور کثرت عددی نیست. از بعضی از روایات فهمیده می شود وقتی معنایش را بیان می کنند، یک توصیف کیفی در حقیقت مراد است نه صرفا کمی. 🍀أ هُمْ آیا کسانی که این ویژگی ها را دارند أَ هُمْ یَسْبِقُونَ النَّاسَ إِلَی الْجَنَّةِ این ها زودتر و جلوتر از مردم وارد بهشت می شوند؟ ، فَقَالَ لَا حضرت فرمودند نه. وَ لَکِنْ فُقَرَاءُ الْمُسْلِمِینَ مسلمانان فقیر . این ها زودتر می روند. فَإِنَّهُمْ یَتَخَطَّوْنَ رِقَابَ النَّاسِ، فَیَقُولُ لَهُمْ خَزَنَةُ الْجَنَّةِ کَمَا أَنْتُمْ حَتَّی تُحَاسَبُوا این مسلمانان فقیر، فردای قیامت، پا روی گردن دیگران می گذارند. بخواهیم تصوری داشته باشیم گاهی موقع انسان وارد یک حسینیه و مسجد و مجلس پرجمعیتی می شود و ضروری است که برود جلو برای سخنرانی یا مداحی چیزی، راهی هم ندارد و مجبور است از روی شانه ها رد می شود. این ها قدم برمی دارند و از شانه مردم رد می شوند. 🌸 ان کلیدداران بهشت می گویند کَمَا أَنْتُمْ حَتَّی تُحَاسَبُوا همانجا بایستید تا به حسابتان رسیدگی بشود و محاسبه بشوید. این فقرا می گویند فَیَقُولُونَ بِمَ نُحَاسَبُ به چی محاسبه بشویم؟ فَوَ اللَّهِ مَا مَلَکْنَا به خدا قسم ملکی به ما داده نشد. قدرتی به ما داده نشده فَنَجُودَ وَ نَعْدِلَ که حالا ما جور و ستم کرده باشیم یا عدل ورزیده باشیم. وَ لَا أُفِیضَ عَلَیْنَا فَنَقْبِضَ وَ نَبْسُطَ افاضه نشد به ما، نعمت خاص، برخورداری ای به ما داده نشد که حالا ما قبض کرده باشیم و برای خودمون نگه داشته باشیم یا بسط داده باشیم و به دیگران داده باشیم. اصلا نداشتیم. وَ لَکُنَّا عَبَدْنَا رَبَّنَا حَتَّی دَعَانَا فَأَجَبْنَا، ما بندگی خدا را کردیم. بنده بودیم. خب در این بندگی خیلی حرف است ها. این بندگی اگر بخواهد درست بشود، یعنی هم اعتقاد به خدا بود. رضایت به خدا ، عمل و تشخیص وظیفه، انجام وظیفه، همه در این عبدنا هست. 🌼 بندگی پروردگار را کردیم حَتَّی دَعَانَا فَأَجَبْنَا تا مرگمان فرا رسید و لبیک اجابت گفتیم. تا به آخر بنده بودیم. ناشکری نکردیم. اعتراض نکردیم. بی صبری نداشتیم. دست به حرام دراز نکردیم. چه مجاهده بزرگی. الله اکبر. چه مجاهده بزرگی. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : 🍀خدای تعالی کلام خود را به نام خود که عزیزترین نام است آغاز کرده، تا آنچه که در کلامش هست مارک او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نیز ادبی باشد تا بندگان خود را به آن ادب، مؤدب کند، و بیاموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهایش این ادب را رعایت نموده، آن را با نام وی آغاز نموده، مارک وی را به آن بزند، تا عملش خدایی شده، صفات اعمال خدا را داشته باشد، و مقصود اصلی از آن اعمال، خدا و رضای او باشد، و در نتیجه باطل و هالک و ناقص و ناتمام نماند، چون به نام خدایی آغاز شده که هلاک و بطلان در او راه ندارد. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۲۴ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام: سَبَبُ المَزِيدِ الشُّكرُ 🍀سبب زياد شدن نعمت، شكرگزارى است 📚غررالحكم حدیث 5544 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🎙 رحمه الله 💠دعای بخوانید. دعا کنید موقع مردن، را بگوییم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند 🎙 رحمه الله : 🌺هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی شود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. 🌸و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از این جهت دعوی بعضی باطل است که به ترک ظاهر. علم باطن پیدا شود. یا پس از پیدایش آن به آداب ظاهره احتیاج نباشد. و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت. 📚شرح چهل حدیث، ص7 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom #عبودیت
🌸دنیا مشغول کننده و بازدارنده قلب ها و بدن هاست حفظه الله: 📌ببینید باز هم حضرت در جوابی که به سوال ابوذر می دهند، او را به زهد توجه می دهند. اینطور نبوده این بندگان کوتاهی کرده باشند و تلاش و کوششی نداشته باشند. نه. به وظیفه شان عمل کردند. در عبدنا این هم هست. ولی خب تقدیرشان این بوده است. یک دفعه یک روایت عجیبی خواندم خدمتتان گروهی که خداوند روز قیامت از آن ها عذرخواهی می کند فقرا هستند. می گوید اگر من در دنیا به شما ندادم از این جهت نبوده که پیش من احترامی نداشتید. کرامتی نداشتید. نه هر آنچه که می خواستم به شما بدهم برایتان ذخیره کردم. اینجا می خواهم بدم. پس توجه داشته باشیم فقر، اگر قضا و قدر الهی باشد؛ با فرض اینکه در کنارش ما سعی و تلاش خود را کرده باشیم، یک نعمت بزرگ است که نتایج خیلی ارزشمند معنوی هم به دنبال دارد. 🍀همانطور که ملاحظه فرمودید این جمله از جهات گوناگون توجه به زهد و کنارگذاشتن دنیا و دل بسته نبودن و نشدن به دنیا را به ما منتقل می کرد. جمله بعدی هم باز در همین راستاست. باز هم با تعبیر دیگر، بیانی دیگر، حضرت می خواهند ما را متوجه کنند دنیا شایسته دل بسته شدن به آن را ندارد. يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ الدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ لِلْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ دنیا مشغول کننده و بازدارنده قلب ها و بدن هاست. یعنی هم باطن انسان را مشغول می کند و هم ظاهر انسان را. قلوب باطن است و بدن هم ظاهر است. ظاهر و باطن انسان مشغول می شود. از خدا بازمی دارد. از خدا و یاد خدا و کار برای خدا، انسان بازداشته می شود. دنیا اینطور است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺از مجموع آيات و روايات ... روشن مى ‏شود، اندوه بر سه نوع است: 1.📌 اندوه بر مال و زيور دنيا يا اندوه به واسطه گفته كافران و بر فريب‏خوردگى آنان به دنيا و زرق و برق آن، كه اين اندوه ناپسند است. 2.📌 اندوه به خاطر نعمت‏هاى خدايى از دست رفته، مثل اندوه بر دورى و مرگ فرزند صالح. از اين اندوه گريزى نيست؛ زيرا دل‏شكستگى و ظهور آثار اندوه، از ويژگى ‏هاى طبع انسان است و تا وقتى كه به انجام كارى يا اظهار- سخنى كه به خشم خداوند متعال و ناخشنودى از قضاى الهى منجر نشود- اشكالى ندارد. 3.📌 اندوه انسان نسبت به بى ‏خبرى ‏ها، غفلت‏ها و گناهان يا اعمال شايسته‏اى كه از كف داده يا اخلاق نيكويى كه كسب نكرده و همچنين گرفتاريهاى آخرتى كه با آن‏ها روبرو خواهد شد؛ نظير: احتضار، جان دادن، اوضاع گور و بعد از آن، برزخ و ايستادن در پيشگاه خدا براى محاسبه اعمال و گذشتن از صراط. 🍀اين اندوه پسنديده‏اى است كه به دست آوردن آن، فراوان سفارش شده است؛ اگر چه با حضور بر گور مردگان و قرائت آيات الهى باشد. اين همان چيزى است كه خداوند متعال آن را دوست دارد و از ويژگيهاى صالحان شمرده مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج1، ص253 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام:مَن ظَلَمَ دُمِّرَ عَلَيهِ ظُلمُهُ 🍀هر كه ظلم كند، ظلم اش او را نابود سازد 📚غررالحكم حدیث 7836 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🤲دعا و مناجات 💥پرسش و پاسخ: 🌳در آیاتی که در پستهای قبل فرستاده شد، خدمتتون عرض شد که: اجابت دعا یکی از وعده‌های قطعی خداست که هر انسانی که از خدا چیزی بخواد قطعا خدا جوابش رو میده. 🔰حالا یه سؤال!!! 🤔پس چرا گاهی اوقات دعاهای ما مستجاب نمیشه؟؟ 👈جواب سؤال در پست های بعدی... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جواب اول: گاهی اوقات انسان مصالح خودش رو به خوبی تشخیص نمیده و 👌در آنچه برای او خیر هستش، دچار اشتباه میشه و همون طور که از خداوند امر خیری را طلب می کنه، به خاطر کم طاقتی و عجول بودن، چیز شر و بدی رو برای خودش طلب میکنه.😢😱 👨‍⚕️مثل اینکه گاهى بیمار، یا کودک غذاهاى رنگینى از پرستاران خود طلب کرده، که اگر به خواسته او عمل کنند، بیماریش افزون شده، و یا حتى جان او را در خطر قرار میده. ✅ 💥میدونید قرآن تو این زمینه چی میگه؟ 🌻ويَدْعُ الإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الإِنسَانُ عَجُولاً🌻 📖 اسراء/11 و انسان (شتابزده و نادان به دلیل کم طاقتی و عجول بودن) همانگونه كه خير را مى طلبد، شرّ را هم مى طلبد و انسان همواره عجول است. 👈جواب های بعدی، رو در دیگر پست ها خواهیم داد👉 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔻آنقدر دنبال این نباشیم که دنیای بیشتری داشته باشیم حفظه الله: وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی سَائِلُنَا عَمَّا نَعَّمَنَا فِی حَلَالِهِ، فَکَیْفَ بِمَا نَعَّمَنَا فِی حَرَامِهِ، خداوند از ما سوال می کند. در باره ان نعمت هایی که به ما داده و ما د رحلال مصرف کرده ایم تا چه رسد به آن نعمت هایی که خدا به ما داده و ما د رحرام مصرف کرده ایم. یعنی حالا با تعبیر خودمان بخواهیم حرف بزنیم به طریق اولی سوال می شود. پس باید جواب پس بدهیم و آنقدر دنبال این نباشیم که دنیای بیشتری داشته باشیم. حتی اگر از راه حرام باشد. ان توضیحاتی که دیروز خدمت دوستان دادم فراموش نشود. ما باید تلاش و کوشش بکنیم. یک جور تلاش حداکثری در تولید و استفاده به مقدار نیز در مصرف. به ویژه مصرف شخصی خودمان. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ ❓پرسش: چرا با اینکه در حلال خرج کرده اند باز هم مورد سوال قرار می گیرند؟ ✅پاسخ حفظه الله: آیا طبق ضوابط عمل کرده ایم یا نه؟ خیلی آداب و احکام دارد. مثلا در روایت است یکی از دوستان امام معصوم علیه السلام در سفر گویا حج بوده، بنا بر این گذاشته بوده که در هر منزلی یک قربانی می کرده و گوشتش را به دیگران می داده و به این صورت پذیرایی می کرده است. تا اینکه کارشان را انجام دادند. سفر به پایان رسید. اعمال عبادی را انجام دادند. برگشتند خدمت امام علیه السلام. امام از او گله مند بودند. ناراحت بودند. فرمودند چرا در هر منزلی قربانی می کردی؟ گفت آقا برای اطعام خواستم به دیگران بدهم. قربانی برای مصرف خودم نبوده است. آقا فرمودند آیا توجه نمی کردی که بعضی از آن افرادی که در آن کاروان هستند، قدرت بر انجام این کار را ندارند و شرمنده می شوند؟ 🔹 این استفاده از حلال است. اینقدر مثلا ظرائف هست در استفاده از حلال. باید دقت کنیم. پس باید آن وظایف، دقائق، چارچوب ها خوب توجه شود. وظایف واجب، مستحب، آداب را خلاصه به طور کلی در نظر بگیریم که خوب استفاده کرده باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺 در حديث معراج نيز از نوع سوم اندوه(1)، به «اندوه هميشگى» تعبير شده است، كه آثار معنوى والايى در پى دارد. آثارى هم‏چون: رشد معنوى انسان، برانگيختن او بر اصلاح خود، جبران فضيلت‏هاى از دست رفته و تلاش جهت پاك كردن نفس و به كمال رساندن آن. 🌸بديهى است اين آثار، با پيوستگى و دائمى بودن حزن و اندوه حاصل مى‏شود؛ زيرا انسان به اقتضاى جنبه بشرى، اگر از اين اندوه خارج شود، به بى‏خبرى، حجاب و غفلت‏هاى گوناگون دچار مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج1، ص253 1. اندوه انسان نسبت به بى‏خبرى‏ها، غفلت‏ها و گناهان يا اعمال شايسته‏اى كه از كف داده يا اخلاق نيكويى كه كسب نكرده و همچنين گرفتاريهاى آخرتى كه با آن‏ها روبرو خواهد شد؛ نظير: احتضار، جان دادن، اوضاع گور و بعد از آن، برزخ و ايستادن در پيشگاه خدا براى محاسبه اعمال و گذشتن از صراط. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمام الصادق عليه السلام :مَعَ التَّثَبُّتِ تَكونُ السَّلامَةُ ، ومَعَ العَجَلَةِ تَكونُ النَّدامَةُ ، ومَنِ ابتَدَأَ بِعَمَلٍ في غَيرِ وَقتِهِ كانَ بُلوغُهُ في غَيرِ حينِهِ . 🍀امام صادق عليه السلام : درنگ ورزيدن ، سلامت در پى دارد و شتاب كردن ، پشيمانى ، و هر كس كارى را بى موقع آغاز كند ، بى موقع به آن مى رسد . 📚 الخصال : ص 100 ح 52 عن أبان بن تغلب ، بحار الأنوار : ج 71 ص 338 ح 3 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
39.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جواب دوم: 😓گاهی اوقات خدا میخواد دعامون رو مستجاب کنه ولی یه موانعی که عاملش اعمال خود ماست، سبب عدم اجابت میشه.😔 💥فرازی از دعای کمیل: 🤲اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ🤲 🌳ترجمه: 😓خدایا! آن دسته از گناهانی که مانع اجابت دعای من میشه رو بیامرز. 👈موانع دعا رو از بین ببریم👉 🌺ذَلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَي قَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ🌺 📙انفال/۵٣ آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمى دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 📌 نگذارید جنگ روانی دشمن در کشور تاثیر بگذارد 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌲حج، ستون زندگی بشر است 🌺قرآن کریم درباره‌ی حج در یک جمله‌ی کوتاه تقریباً همه‌ی حکمت حج را بیان کرده که اگر چنانچه ما بتوانیم فکر کنیم، استفاده کنیم از بیانات معصومین، از تدبّر در قرآن، از این یک کلمه خیلی چیزها میشود فهمید. 🌼در همین سوره‌ی مائده میفرماید: جَعَلَ اللَهُ الکَعبَةَ البَیتَ الحَرامَ قیاماً لِلنّاس. [البتّه] فقط کعبه هم نیست دیگر؛ بعد [دارد] شهرالحرام، هَدْی و قلائد و امثال اینها ــ که مجموعه‌ی حج را میخواهد بیان کند، نه خصوص کعبه‌ی شریف را ــ همه‌ی اینها برای چیست؟ قیاماً للنّاس است. 🍀«قیام» در اینجا به معنای مصدری نیست. قیام را اهل لغت و اهل تفسیر معنا کرده‌اند و میگویند قیام در اینجا به معنای "ما یَقومُ به‌ الشّیء" است؛ [یعنی] ستون؛ یک بنائی تکیه به یک ستون میکند؛ به این میگویند "قیام"؛ آن ستون، قیام است. اینجا خدای متعال میگوید که حج، ستون زندگی بشر است؛ این خیلی مهم است. "قیاماً‌ للنّاس" است؛ مال ناس است؛ مال من و شما و این و آن، چند نفر، تعداد یک نسل، یک جمعیّت، یک مجموعه نیست؛ مال ناس است، مال بشریّت است، قیام است برای بشر. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨روزی محبین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم حفظه الله: 🌺 جمله بعدی باز هم در راستای زهد و توجه دادن به زهد و برحذر داشتن از دنیاست. مثل اینکه این توجه به دنیا اینقدر زیاد است و جاذبه دنیا قوی است که حضرت پشت سر هم با این جملات می خواهد یک دل کندگی در ابوذر و همه آن هایی که دوست دارند مثل ابوذر، بنده خدا باشند ایجاد بشود. باز می فرمایند یَا اباذر! إِنِّی قَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ، أَنْ یَجْعَلَ رِزْقَ مَنْ یُحِبُّنِی الْکَفَافَ دعای پیامبر هم مستجاب است دیگر. می فرماید من از خدا خواسته ام که روزی هر کس من را دوست دارد، کفاف قرار دهد. به اندازه کفایت. البته کفایت هم درجات مختلفی دارد. محب پیامبر در این دنیا به اندازه کفاف دارد. البته این منافات ندارد با برخورداری بعضی از محبین پیامبر. آن هم خلاصه در حقیقت یک جورایی وظایفی دارد در زمینه انفاق. به دیگران می دهد. شما این مطالب را که می شنوید، بیشتر و در درجه اول، در آن مصارف شخصی پیاده کنید. 🍀 حضرت فرمودند که من دعا کردم از خدا خواستم که رزق دوستان مرا کفاف قرار بدهد. به اندازه کفایت. بقیه وقت و سرمایه و توان خودشان را بگذارند در بندگی. بگذارند در نشر دین و ترویج خوبی ها و مذهب. وَ أَنْ یُعْطِیَ مَنْ یُبْغِضُنِی کَثْرَةَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ و به آن کسی که دشمن من است، بغض نسبت به من دارد، کثرت مال و ولد. این هم جالب است. باز اصل مال و ولد که نعمت الهی است. کثرت. یک جورایی مشغول باشد. فرو برود در این مشغله های دنیایی مال داری و فرزندداری. 🔹 البته توجه داشته باشید که با توجه به بیانات دیگر، منظور آن کثرت مال و ولدی است که بازدارنده از خدا باشد. اما اگر موردی باشد که کثرت مال باشد یا کثرت اولاد باشد که بازدارنده از خدا نباشد، این را شامل نمی شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : 🍀خدای تعالی در چند جا از کلام خود بیان فرموده: که آنچه برای رضای او و به خاطر او و به احترام او انجام نشود باطل و بی اثر خواهد بود، و نیز فرموده: بزودی بیک یک اعمالی که بندگانش انجام داده می‌پردازد، و آنچه به احترام او و به خاطر او انجام نداده اند نابود و هباء منثورا می‌کند، و آنچه به غیر این منظور انجام داده اند، حبط و بی اثر و باطل می‌کند، 🌸و نیز فرموده: هیچ چیزی جز وجه کریم او بقاء ندارد، در نتیجه هر چه به احترام او و وجه کریمش و به خاطر رضای او انجام شود، و به نام او درست شود باقی می‌ماند، چون خود او باقی و فنا ناپذیر است، و هر امری از امور از بقاء، آن مقدار نصیب دارد، که خدا از آن امر نصیب داشته باشد. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۲۴ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام صادق عليه‌السلام: اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِكَ فَاِنَّهُ اَثْبَتُ لِلْمَوَدَّةِ بَيْنَكُما 🍀هرگاه كسى را دوست داشتى به او خبر بده، چرا كه اين كار، دوستى ميان شما را استوارتر می‌ سازد. 📚 اصول كافى: ج ۲، ص ۶۴۴ ‌ ‌🍃🍃🍃 ✨الهی ما، تو را، رسولانت را، ائمه علیهم السلام و حجت تو بر ما را، اولیاءت را، دوست داریم و تو را بر این حب، شاکریم و به این محبت، به تو تقرب می جوییم. ما را به خود، مقرب تر کن🤲 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔰جواب سوم: 🍎گاهی اوقات مشکل از دعا نیست و حتی مانع خاصی هم سبب عدم استجابت دعا نشده منتها: 🍏دعای ما خلاف سنّت و قانونی هست که خدا بر روزگار حاکم کرده و اتفاقا چنین قوانین حاکمی از روی حکمت خداوند هست منتها انسان کم طاقت و غافل، به حکتهای آن توجه نمیکند. 🌺یه مثال براتون بزنم: 💥یکی از سنّتهای حاکم بر روزگار در کنار زاد و ولد، مرگ و میر هستش که همه انسانها بعد از مدتی زندگی کردن باید این دنیای فانی رو ترک کنند 👈حتی پیامبران الهی👉 ☄ولی گاهی اوقات انسان ها چنین اتفاقی رو برای عزیزان خودشون قبول نمیکنن و هی دعا میکنن هیچ وقت مصیبت و فوتی از جانب بستگان خودشون نداشته باشند در حالی که چنین چیزی امکان پذیر نیست. ✅بله! انسان میتونه دعای سلامتی برای نزدیکان خودش داشته باشه و این دعا ها سبب برکت عمر افراد و گاهی حتی زیاد شدن عمر هم میشه و علاوه بر اون اجر دنیوی و اخروی هم برای افراد داره ولی اینکه توقع داشته باشیم همیشه عین اون چیزی که میخوایم اجابت بشه، خواسته صحیحی نیست. 🎯 🌻در باقی مثالها و دیگر نمونه ها همین طور هست مثل اینکه انسان ها: 🌷همه به اندازه هم پولدار باشن 🌷هیچکی هیچ وقت مریض نشه 🌷هیچ فراز و نشیب تو زندگی نباشه و... 🌺فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلاً🌺 📙فاطر/۴٣ با آنكه براى سنّت و قانون الهى هرگز جايگزينى نخواهى يافت، و هرگز براى سنّت الهى تغييرى نخواهى يافت. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌تجمل و تشریفات غیرلازم و غیر عقلایی حفظه الله: 🌸کفاف سه سطح دارد. بخواهیم برخورداری ها و مصارف دنیایی را عنوان بندی کنیم، می گوییم(1) یک مرحله از این مصارف، واجبات است.(2) مرحله دیگر و بالاتر مستحب است که تحت عنوان توسع، وسعت دادن به خانواده است. این مستحب است. توسع به خانواده حالا انسان خیلی به خودش توسع ندهد لازم نیست. توسع به خودش هم خوب است و خیلی فشار نیاورد که ضرر داشته باشد اما بیشتر در رابطه با خانواده و(3) یک عنوان دیگر، تجمل است. تجمل ممنوع است. از نظر عقلی یک امر باطل و غیر عقلایی و از نظر شرعی هم ممنوع است. تجمل خوب نیست. تشریفات غیرلازم و غیر عقلایی. وگرنه تشریفاتی اگر جایی لازم باشد آن ملحق می شود به همان توسع. 🍀پس این سه عنوان را توجه داشته باشید. آن مقداری که لازم است واجب است. بخش مستحبی اش هم که توسعه دادن به خانواده و حتی افراد جامعه، مومنین، و آن بخشی هم که انسان اسراف داشته باشه، افراط در مصرف بورزد، تبذیر داشته باشد، اهل تجملات غیر عقلایی باشد . چرا می گویم تجملات غیرعقلایی چون خیلی دین ما دین متینی است. فوق العاده دین متینی است. فکر همه جا را پیامبراسلام کرده اند. همه جا در تشریع اسلامی در نظر گرفته شده است. ما تجمل داریم، به اندازه ای که عقلایی باشد خوب است. 🌼از حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم نقل شده در سیره حضرت که کان النبی صلی الله علیه و اله و سلم، یتجمل لاصحابه کما یتجمل لنسائه. خودشان را جمال می دادند. ساحت مقدس حضرت از این امور مبراست بعضی از افراد یک حالتی بدون اینکه به خودشان برسند، ژولیده، موها، لباس، مرتب نیست. حتی در مجالس حضور پیدا می کنند، حضرت اینجور نبودند. تا آنجا که به این صورت سیره حضرت بیان شده است. این تعبیر در روایت به ما می فهماند که یک مقداری از تجمل باید باشد. جمال لازم است. اما افراط درتجمل، تجمل غیرعقلایی نه، نه مشروع است و نه اصلا مورد تایید عقل است. این نباید باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
رحمه الله: 🌺معنی اقبال قلب، آن است که متوجه باشد و بفهمد که چه می گوید و چه می کند. بزرگی خدا را یاد نماید و متذکر باشد که مانند سایز مخاطب ها از افراد بشر نیست. 🌼به طوری که در دلش هیبت و ترسی از بزرگی او از دیدن تقصیر خود در انجام حق بندگی پیدا شود و حالت حیا و شرمساری از خداوند به ملاحظه تقصیرات و خطاهای خود پیدا کند و از ملاحظه رحمت و سعه فضل و کرم بی پایانش امیدوار گردد. 📚گناهان کبیره، ج2، ص197 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom