eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
503 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴آیا امام حسین علیه السلام، علم به شهادتشان داشت؟ 📌پاسخ کامل حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠 در راه خدا 🍀خدا را! خدا را! در مورد «جهاد» با اموال، جانها و زبانهاى خويش در راه خدا (كه بايد همه اينها را در اين راه به كار گيريد) ا🤝 و بر شما لازم است پيوندهاى دوستى و محبّت را محكم داريد 🎁و بذل و بخشش را فراموش نكنيد ❌و از پشت كردن به هم و قطع رابطه بر حذر باشيد. 📚نهج البلاغه - نامه ۴۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌مهم این است که محرمات در خارج تحقق پیدا نکند. حفظه الله: 🌸توصیه های حضرت رسیده بودند به یک توصیه بسیار مهم و اثر گذار در زندگی. یک ویژگی تعیین کننده که در ابعاد مختلف زندگی، آثارش نمایان است. در حرف زدن. در رفتار. در پوشش. در معاشرت با دیگران. یک تاثیر فراگیر، عمیق و همه جانبه را به دنبال دارد. آن هم حیاست. حیا، اقسامی دارد. بفرمایید انواعی دارد. اینجا حیا من الله مراد است. 🔹گاهی موقع انسان از خلق خدا حیا می کند. می توانیم اسمش را بگذاریم حیا اجتماعی. ان هم خوب است. اگر انسان بواسطه حیا اجتماعی گناه را ترک کند ان هم خوب است. شراب نخورد. دزدی نکند. به خاطر ترس از آبرو. نه اینکه آدم بگوید بابا این به درد نمی خورد، شراب نخوردنی که به خاطر مثلا حیای از مردم باشد خوب نیست. پس بگوییم من هم که اخلاص ندارم و فعلا پس عیبی ندارد. برود شراب بخورد تا اخلاص پیدا کند و برای خدا شراب را ترک کند. نه. ترک شراب که واجب تعبدی نیست که قربت بخواهد. واجب توصلی است. در واجبات توصلی، شارع مقدس، محقق شدن آن فعل واجب را می خواهد. به هر انگیزه و نیتی. فقط اینکه این وظیفه انجام بشود. واجب توصلی. ترک شُرب، اجتناب از شُرب، این یک امر توصلی است. تعبدی نیست. یا مثلا دزدی نکردن، یا قتل نفس نکردن. از ترس اینکه او را ببرند زندان، کسی را نمی کشد. ترس مجازات. عیبی ندارد. مهم این است که محرمات در خارج تحقق پیدا نکند. همانجور که عرض کردم بحث حیا خیلی مهم است و پر دامنه. از ابتدای بحث، ضمن اینکه از محضر حضرت استفاده می کنیم، در خودمان هم مدام نظر داشته باشیم که در زمینه حیا وضعیت ما چه جوری است؟ و یک ارزیابی ای از خودمان داشته باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 💠 چه مانعى دارد كه اينان (فقراء)، نزديك‏ترين مخلوقات به خداوند سبحان باشند و محبت آن‏ها محبت خداوند متعال، تقرب به آن‏ها تقرب به پروردگار، نزديكى و همنشينى با آن‏ها نزديكى با او، صدقه گرفتن آن‏ها صدقه گرفتن خداوند متعال، گذاشتن در دست آن‏ها گذاشتن در دست خداوند متعال و خوار كردن و بى‏احترامى به آن‏ها خوار كردن و بى‏احترامى به خداوند متعال باشد؟ 📚 ترجمه ، ج1، ص361 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳الإمامُ الحسينُ عليه السلام :مَن عَبَدَ اللّهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللّهُ فَوقَ أمانيهِ و كِفايَتِهِ . ◾️امام حسين عليه السلام : هر كه خدا را چنان كه حق عبادت اوست عبادت كند، خداوند برتر از آرزوها و بيشتر از حدّ كفايتش به او عطا فرمايد . 📚موسوعه کلمات امام حسین «علیه السلام» 748،ح906 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
✨اتصال از طریق تلاوت روزانه 🌺باید خود را به خدا وصل کنید. قرآن خواندنِ هر روز را فراموش نکنید. هر روز حتماً قرآن بخوانید؛ هر مقداری میتوانید. آنهایی که ترجمه‌ی قرآن را میفهمند، با تدبر به ترجمه نگاه کنند. آنهایی که ترجمه‌ی قرآن را نمیفهمند، یک قرآن مترجَم خوب - که الحمدللَّه زیاد هم داریم - کنار دستشان بگذارند و به ترجمه‌ی آن نگاه کنند. 🍀ممکن است ده دقیقه صرف وقت کنید و یک صفحه یا دو صفحه بخوانید؛ اما هر روز بخوانید؛ این را یک سیره‌ی قطعی برای خودتان قرار دهید. علامت بگذارید، فردا از دنباله‌اش بخوانید. تا آن‌جایی که میتوانید، به نماز و توجه و ذکر در نماز و به نوافل اهمیت دهید. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۸۴/۰۶/۰۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠دوست داری داخل بهشت بشوی؟ حفظه الله: ✨رسول گرامی اسلام در جلسه امروز ما، این فرمایش را دارند که یَا اباذر! أَ تُحِبُّ أَنْ تَدْخُلَ الْجَنَّةَ چقدر جالب حضرت با سبک اثربخشی مطلبشان را ارائه می فرمایند. از ابوذر سوال می کنند دوست داری داخل بهشت بشوی؟ ابوذر می گوید قُلْتُ نَعَمْ فِدَاکَ أَبِی پدرم به قربانت، بله. حضرت جواب دادند. ببینید جواب حضرت چقدر جالب است. قَالَ فَاقْصِرْ مِنَ الْأَمَلِ وَ اجْعَلِ الْمَوْتَ نُصْبَ عَیْنَیْکَ، وَ اسْتَحِ مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاء سه تا مطلب را اگر مراعات بکنی، داخل در بهشت می شوی. این توصیه ها اختصاص به جناب ابوذر ندارد. عمومیت دارد. برای ما هم مفید است اگر این سه ویژگی را در خودمان محقق کنیم ما هم بهشتی می شویم. 🍀اولین مطلب اینکه فَاقْصِرْ مِنَ الْأَمَلِ آرزوهایت را کم کن. کوتاه کن. آرزوی بلند انسان نداشته باشد. آرزوهای طول و دراز نداشته باشد. آدم بدون آرزو نمی تواند باشد. آرزوی طبیعی که باید در زندگی باشد تا انسان تلاش کند، کوشش کند. اما خیلی طولانی و زیاد نباید باشد. فَاقْصِرْ مِنَ الْأَمَلِ. کوتاه بکن امل و آرزوهایت را. ما هم مواظب باشیم. ❌به صورت طبیعی، آدم اگر مواظب خودش نباشد، آرزوهایش زیاد می شود. یک وقت متوجه می شود می بیند تمام وجودش را آرزو پر کرده است. آرزوهای دنیایی. مثلا فرض کنید بنده خدا نه فقط برای خودش، برای فرزندان و نوه ها و نسلش هم چه آرزوهایی دارد. مثلا فلان مقدار خانه داشته باشم. زمین داشته باشم. امکانات داشته باشم. آرزوهای گسترده و فراوان و طولانی مادی. خب حالا عرض می کنیم این ها مگر چه تاثیر منفی ای دارد؟ اولین توصیه حضرت پس این شد که فَاقْصِرْ مِنَ الْأَمَلِ. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 امام باقر (علیه السلام): با ذکر گفتن بسیار در تنهایی هایت رقت قلب بجوی. (تحف العقول، ص285) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔷عبرت های عاشورا ♦️مطلب نهم: ✅کرامت و گذشت💯 💚در ابتدا یه روایت زیبا از حضرت علی علیه السلام براتون بگم که خداییش خیلی از این روایت لذّت بردم: ✨مَا کُلُّ مَفْتُونٍ یُعَاتَب‏✨ 📚نهج البلاغه/حکمت١۵ 👈هر فریب خورده ای مستحق سرزنش نیست 💥یکی از تفاسیر این روایت به این مطلب اشاره داره که وقتی میبینی یه نفر دچار گرفتاری و مشکلی شده و یا مرتکب اشتباهی شده، گاهی اوقات سرزنش کردن او، دردی رو دوا نمیکنه و به جای مچ او را گرفتن باید دست او را گرفت و از منجلاب نجات داد 🤔وقتی دیگران از تو خطایی میبینند دوس داری با تو چه طور برخورد کنند⁉️ 👌در هنگام گرفتاری و خطای افراد، طوری باهاشون برخورد کن که دوس داری باهات برخورد کنن💯💯 🌾💐اجرای این قانون در کربلا: 🌸همه ٧٢تن اصحاب امام حسین علیه السلام به مقامی رسیدند که هزاران هزار عالم و شهید به مقامشون غبطه میخورن🌷🌷 🌸حالا جالبه بدونید یه عده ای از این ٧٢تن از کسانی بودند که از ابتدا با حضرت نبودند و حتی دچار گرفتاری هایی شدند اما امام حسین علیه السلام با همین فرمول، اونها رو به عزّت و سعادت ابدی رسوند 🌸برخی از این افراد: ١.حر ابن یزید ریاحی٢.علی ابن حر٣.مصعب ابن یزید ریاحی۴. غرّه غلام حر۵. زهیر ابن قین۶. ابوالحتوف ابن حرث٧. سعد ابن حرث و... 💫آری؛ در گذشتن و بخشیدن معجزه ای است که در انتقام گرفتن نیست💫 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 انتشار نخستین‌بار 🔻 نخستین دیدار جمعی از آزادگان با رهبر انقلاب اسلامی در سال ۶۹ 🗓 سالروز آغاز بازگشت آزادگان دوران دفاع مقدس به میهن اسلامی 🔍 متن بیانات را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2344
❓ مقصود از" دخول و خروج به صدق" در" رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ... " چیست؟ رحمه الله: " وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً". ✍کلمه" مدخل" (به ضم میم و فتح خاء) مصدر میمی به معنای داخل کردن است، و همین طور" مخرج" که آن نیز هم وزن همان صیغه است و به معنای خارج کردن است، و اگر ادخال و اخراج را به صدق اضافه کرده به این عنایت است که دخول و خروج در هر امری دخول و خروجی باشد که متصف به صدق و دارای حقیقت باشد، نه اینکه ظاهرش مخالف با واقع و باطنش باشد، و یا یک طرفش با طرف دیگرش متضاد بوده باشد، 🔸مثل اینکه اگر داخل دعا می‌شود به زبانش خدای را بخواند ولی منظور قلبیش این باشد که در میان مردم و همگان موجه گشته از این راه وجهه ای کسب کند، و یا در یک قسمت از دعایش خدای را به خلوص بخواند، و در قسمت دیگر غیر خدای را هم شرکت دهد. 🌱 و خلاصه اینکه" دخول و خروج به صدق" این است که صدق و واقعیت را در تمامی دخول و خروج هایش ببیند، و صدق سراپای وجودش را بگیرد، چیزی بگوید که عمل هم بکند، و عملی بکند که همان را بگوید، چنان نباشد که بگوید آنچه را که عمل نمی کند و عملی انجام ندهد مگر آن را که ایمان دارد و بدان معتقد است و این مقام مقام صدیقین است، و بنا بر این برگشت کلام به این می‌شود که مثلا بگوئیم: خدایا امور مرا آن چنان سرپرستی کن که صدیقین را سرپرستی می‌کنی. 🔹" وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً"- یعنی سلطنتی یاری شده، به این معنی که مرا در تمامی مهماتم و در هر کاری که مشغول می‌شوم یاری کن، اگر مردم را به دین تو دعوت می‌کنم مغلوب نشوم، و حجت‌های باطله ایشان مرا مغلوب نسازد، و به فتنه ای و مکری از ناحیه دشمنانت دچار نگردم، و به وسوسه ای از شیطان گمراه نشوم. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱۳، صفحه ۲۴۰ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✅اگر آدم این سه تا را درست بکند حفظه الله: 🔹اولین توصیه حضرت این بود که فَاقْصِرْ مِنَ الْأَمَلِ. دوم وَ اجْعَلِ الْمَوْتَ نُصْبَ عَیْنَیْکَ مرگ را جلوی چشمت قرار بده. پیوسته. مثل یک تابلویی که همیشه آدم آن را می بیند. پیوسته آدم مرگ را توجه داشته باشد. این هم فوق العاده سازندگی دارد. ببینید انسان با آرزوهایش در دنیا و محبت دنیا فرو می رود. خیلی دنیا زدگی در او شدت پیدا می کند. و با غفلت از مرگ، این فرو رفتگی در دنیا زیاد می شود. 🔻هر چه انسان توجهش به دنیا بیشتر بشود و غفلتش از آخرت بیشتر بشود، سرانجام این می شود که از حقیقت و از خدا و از آخرت و وظایفش باز می ماند. همه اش مشغول به دنیا می شود. دغدغه هایش دنیایی می شود. افکارش دنیایی می شود. روحیاتش دنیایی می شود. سعی و تلاش و رفتارش هم در راستای دنیا می شود. خیلی طبیعی است. از آخرت فاصله می گیرد. از خدا غافل می شود. و کسی که غافل بشود دیگر اصلا ضوابط دینی برایش اهمیتی ندارد. وقتی آدم آرزوهای بزرگ پیدا کرد می بیند این آرزوهای بزرگ، با مراعات ضوابط دینی آدم را به جایی نمی رساند. باید دیگر ضوابط را کنار بگذارد. شاخص ها و معیارهای دیگر. حلال و حرام را می گذارد کنار. قاتی پاتی تا فرد برسد به مقصد. ببینید چه نتایجی را به دنبال دارد. 📌و سومین ویژگی وَ اسْتَحِ مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ حیا بکن از خدا به گونه ای شایسته. یعنی حق حیا ادا بشود. این سه ویژگی. خب دوستان سوال چه بود؟ پیامبر اسلام از ابوذر سوال کنند دوست داری وارد بهشت بشوی؟ ابوذر گفتند بله. حضرت فرمودند این سه کار را انجام بده. ببینید بهشتی شدن عقیده لازم دارد. اخلاق شایسته لازم دارد. انجام وظیفه لازم دارد. ترک معصیت لازم دارد اما حضرت می گوید شما این سه تا را درست کن بهشتی می شوی. این معلوم می کند این سه تا آنقدر اهمیت دارد که اگر آدم این سه تا را درست بکند، عقیده اش درست می شود. اخلاقش درست می شود. رفتارش درست می شود. خیلی جالب. یعنی اگر این سه تا را ما تدبیر کنیم و در خودمان محقق کنیم، کم کم اصلا عقایدمان هم قوی می شود. درست می شود. هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ عملی یک وضعیت شایسته ای را پیدا می کنیم. به بهشت می رسیم. این سه امر، به تدریج همه امور ما را درست می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🏴🎙 رحمه الله : ▪️ آن آقا بالای منبر می‌گفته است: «[وقتی که] می‌خواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا می‌خواهید بروید، نگویید می‌خواهید بروید روضه، بگویید می‌خواهیم برویم کربلا». 📚 رحمت واسعه، ص٣۴٨ (مجموعه فرمایشات آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 امام علی (علیه السلام): بیشترین ناله های اهل جهنم از تسویف است. (جامع السعادت، ج3، ص46) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💢خداوند امور آنان را به تو واگذار و به وسيله آنها تو را آزمايش كرده 🔹بايد محبوبترين ذخيره در پيش تو عمل صالح باشد، زمام هوا و هوس خويش را در دست گير، و آنچه برايت حلال نيست نسبت به خود بخل روا دار، زيرا بخل نسبت به خويشتن اين است كه راه انصاف را در آنچه محبوب و مكروه توست پيش گيرى. ❤️قلب خويش را نسبت به ملّت خود مملوّ از رحمت و محبّت و لطف كن و همچون حيوان درنده اى نسبت به آنان مباش كه خوردن آنان را غنيمت شمارى! زيرا آنها دو گروه بيش نيستند: يا برادران دينى تواند، يا انسانهايى همچون تو، گاه از آنها لغزش و خطا سر مى زند. ناراحتيهايى به آنان عارض مى گردد، به دست آنان عمداً يا بطور اشتباه كارهايى انجام مى شود (در اين موارد) از عفو و گذشت خود آن مقدار به آنها عطا كن كه دوست دارى خداوند از چشم پوشى و عفوش به تو عنايت كند، زيرا تو مافوق آنها و پيشوايت مافوق تو و خداوند مافوق كسى است كه تو را زمامدار قرار داده است! امور آنان را به تو واگذار كرده و به وسيله آنها تو را آزمايش نموده است. هرگز خود را در مقام نبرد با خدا قرار مده! چرا كه تو تاب كيفر او را ندارى، و از عفو و رحمت او بى نياز نيستى. 📌هرگز از عفو و بخششى كه نموده اى پشيمان مباش، و هيچ گاه از كيفرى كه نموده اى به خود مبال. 📚نهج البلاغه - نامه ۵۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌فراموش نکن حفظه الله: 🔹 ابوذر می گوید من عرض کردم یَا رَسُولَ اللَّهِ کُلُّنَا نَسْتَحِی مِنَ اللَّهِ همه مان از خدا حیا می کنیم. ، قَالَ لَیْسَ ذَلِکَ الْحَیَاءَ آن حیایی که در ذهن توست منظور من نیست وَ لَکِنَّ الْحَیَاءَ مِنَ اللَّهِ حیای از خدا چیست؟ حیای از خدا را پیامبر باز می کنند. در اینجا حضرت برای توضیح حیاء از خدا، سه و به یک معنا چهار ویژگی را برمی شمرند. که این چهار ویژگی، حیاء من الله به حساب می آید و اگر در کسی این چهار ویژگی باشد، او برخوردار از حیاء از خداست. از خدا حیا می کند. 📌باز اینجا هم دقت کنید. اینها را ببینید همه اش کاربردی است. یک متدین بدون حیا نمی تواند از دینداری خودش نتیجه بگیرد. عمدتا منظور ما حیاء از خداست که اساس به حساب می آید. حیای اصلی الان حیای از خداست. اگر کسی از خدا حیا نداشته باشد، او نمی تواند از دینداری اش نتیجه بگیرد. حالا احتیاج به راهکار دارد. هم شناخت و هم راهکار. هم بشناسیم و هم از راهکارهای دیگر که با آن حیاء من الله را در زندگی خودمان محقق کنیم. 🍀حضرت فرمودند وَ لَکِنَّ الْحَیَاءَ مِنَ اللَّهِ أَنْ لَا تَنْسَی الْمَقَابِرَ وَ الْبِلَی این را می توانیم یک امر به حساب بیاوریم یا دو امر. اولین مورد در حیا من الله این است که انسان قبر را فراموش نکند. مردن را و پوسیده شدن و از هم پراکنده شدن در قبر را فراموش نکند. بلی هم چون یک جورایی مربوط به قبر برمی گردد می توانم این دو را یک ویژگی بگیریم. قبر و متلاشی شدن و پوسیده شدن را فراموش نکنیم. حالا یک سوال کنم برای اینکه بیشتر دقت کنیم این ها چه ارتباطی با حیا دارد؟ چه طور موجب حیا می شود؟ 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: ✨در حقيقت اندوهگين نشدن بر آنچه از دست رفته و شادى نكردن بر نعمت‏ها، مقامى بزرگ و درجه‏اى بلند است كه امير المؤمنين- عليه السّلام- از آن به زهد حقيقى تعبير فرموده است و چه بسا سرّ اين‏كه خداوند متعال بعضى از بندگانش را به فقر مى‏آزمايد اين است كه، به آن درجه بالا نايل شود 📚 ترجمه ، ج1، ص389 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺 امیرالمؤمنین عليه السلام: أيُّها النّاسُ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ 🍀اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد. 📚تحف العقول صفحه208 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔷عبرت های عاشورا ♦️مطلب دهم: ... ادامه 👇👇 🤔مورد بعدی چی شد؛چرا جلوش خالیه؛واسه چی هیچی ننوشتم⁉️ 📌چون: 💥این مورد یکی از عمیق ترین مفاهیم در سبک زندگی سالم و یکی از واجبات دین اسلام هستش که سبب رشد و ترقی تک تک افراد جامعه شده و اجتماع رو به سعادت نزدیک میکنه و خیلی خیلی کاربرد داره، امّااااا:👇👇 😢تو جامعه ما نسبت به اون کلمه حساسیت خاصّی ایجاد شده؛حالا یا به خاطر ضعف مذهبی ها در اجرای اون و یا به هر دلیل دیگه ای. 🌺امر به معروف و نهی از منکر🌺 ‼️دو فريضه واجب امّااا فراموش شده 🎋🌾گاهی اوقات حکایت امر به معروف و نهی از منکرهایی که شده حکایت اون شخص بوده که: 👈میخواسته اَبرو رو درست کنه امّا چشم رو در آورد👉 💢یکی از صفات مؤمنین: 📍وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ📍 📚توبه/٧١ مردان وزنان با ايمان، يار وياور واولياى يكديگرند، به معروف (خوبى ها) فرمان مى دهند و از منكرات و بدى ها (منكرات) نهى مى كنند 🔰ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 حفظه الله 🔸 کجا دارند میبرنت؟خونت کو؟ زنت کو؟ لوازمت کو؟ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💥شیطان و لشکر او کار را بر تو مشکل جلوه می دهند ‏🎙 رحمه الله : 🌟و بدان که خدای تبارک و تعالی تکلیف شاق بر تو نکرده و چیزی که از عهده تو خارج است و در خور طاقت تو نیست بر تو تحمیل نفرموده، لکن شیطان و لشکر او کار را بر تو مشکل جلوه می دهند. 🔻و اگر خدای نخواسته در وقت محاسبه دیدی سستی و فتوری شده در شرطی که کردی، از خدای تعالی معذرت بخواه و بنا بگذار که فردا مردانه به عمل شرط قیام کنی. 🔹و به این حال (مشارطه، مراقبه، محاسبه) باشی تا خدای تعالی ابواب توفیق و سعادت را بر روی تو باز کند و تو را به صراط مستقیم انسانیت برساند.‏ 📚شرح چهل حدیث، ص9 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨این چنین آدمی نورانیت پیدا می کند حفظه الله: 🔸 دوم وَ الْجَوْفَ وَ مَا وَعَی. جوف آن جایی که تو خالی است. منظور از جوف انسان در اینجا همان شکم است. و ما وعی، شکم و شهوت، شکم و فرج و ما وعی آن چیزی که شکم ان را در برگرفته. این را هم فراموش نکنیم. مواظب باشید شکم و شهوت را. باز هم سوال را تکرار می کنم. شکم و شهوت چه ارتباطی با حیا دارد؟ همان بحث عفت است. عفت فرج و شکم. عفت در امور جنسی و اکل و شرب که از امور عمده، محورهای بسیار مهم در بحث عفت به حساب می آید. ⚪️ سومی وَ الرَّأْسَ وَ مَنْ حَوَی. سر و آنچه که سر مشتمل بر آن است. یعنی چشم و گوش و زبان و فکر و خیال. این ها را باید مواظب باشیم. این ها را فراموش نکنیم. این ها را مواظب باشیم. چه ارتباطی این ها با حیا دارد؟ واضح است یا واضح نیست؟ الان چیزی به نظرتان رسیده است که چه ارتباطی بین این فراموش نکردن قبر و پوسیده شدن در قبر، فراموش نکردن شکم و فرج، فراموش نکردن سر و آنچه که سر در برگیرنده آن است، چشم گوش و زبان و فکر و خیال، چه ارتباطی بین این فراموش نکردن ها با حیاست؟ 📌چون اگر انسان این ها را فراموش بکند، طبیعت انسان به گونه ای است که با فراموش کردن آن ها، دیگر اصلا خدا را نمی تواند در نظر داشته باشد. وقتی انسان قبر را فراموش کند، یعنی آخرت را فراموش کند و آن طرف، شکمش هر چه دلش خواست بهش بدهد و شهوتش به هر چیزی متوجه شد مانع نشود، هر چیزی دلش خواست ببیند، هر چیزی دلش خواست گوش بدهد. هر حرفی دلش خواست حرف بزند. هر خیالی که دوست داشت در ذهنش بیاید یعنی مواظب خودش نباشد که این فکری که در ذهنم امد آیا حق است یا باطل؟ برای من سازنده است یا ضرر زننده است؟ درست است یا نادرست است؟ من را می سازد یا من را خراب می کند؟ این خیالاتی که من دارم دنبال می کنم و مشغول شده ام به آن و زندگی ام پر از این خیالات شده است، آیا این خیالات سازنده است؟ نجات دهنده است؟ یا نابود کننده است؟ به این کار نداشته باشد، هر چه که خواست نگاه کند، الله اکبر.. اعظم مفاسد در چشم است. بیشترین گناه ها از طریق چشم تحقق پیدا می کند. یعنی ماده اش از طریق چشم درست می شود. انسان از طریق چشم می بیند. آنچه که دیده می رود در خیال انسان. خیال انسان روی آن کار می کند. 🔹ببینید چقدر باید مواظب چشم خودمان باشیم. اگر انسان مواظب چشم و گوش و زبان خودش باشد، یعنی آنچه که وارد وجودش می شود، همه مورد ارزیابی قرار بگیرند. مجوز دخول داشته باشند وگرنه انسان اجازه ندهد، آن چیزی که نادرست است را نگاه نکند، صدایی که نادرست است را گوش نکند، حالا هر چه که هست، از آهنگ، غیبت، شبهه یا حرف باطل. حرفی که درست نیست را ندهد. این چنین آدمی نورانیت پیدا می کند و کم کم یک حالت ملکی پیدا می کند. ملک می شود. 🔻این امور به گونه ای است که اگر در کسی تحقق پیدا کند او اصلا نمی تواند به خدا اعتقاد داشته باشد نمی تواند به خدا توجه داشته باشد نمی تواند دینداری کند. غرق در معصیت می شود. اول معصیت و به تدریج حتی تا مرز کفر و شرک هم شیطان آدم را پیش می برد و این دین و ایمان را از دست انسان می گیرد. پس رسول گرامی اسلام، حیا از خدا را، حیائی که به معنای حقیقی کلمه حیا باشد، آن حیا را بواسطه این امور محقق شده می بینند. در صورتی که این امور در فرد تحقق پیدا کند 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 ☑️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: تَمامُ التَّقوی أن تَتَعلَّمَ ما جَهِلتَ و تَعمَلَ بِما عَلِمتَ. 🔘 همه تقوا این است که آنچه را نمی ‏دانی بیاموزی و آنچه را می ‏دانی به کار بندی. 📚تنبیه الخواطر: ج ۲، ص ۱۲۰ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom