eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
499 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شفاعت به چه کسانی می رسد؟ 🏴به مناسبت سالروز وفات شهادت گونه شفیعه محشر، خانم حضرت معصومه سلام الله علیها.. یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه.. 🎙 رحمه الله : 📌و در توحید(1)، از امام کاظم، از پدرش، از پدران بزرگوارش علیهم السلام، از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت آورده، که فرمود: در میانه امت من تنها شفاعت من به مرتکبین گناهان کبیره می‌رسد، و اما نیکوکاران هیچ گرفتاری ندارند، که محتاج شفاعت شوند، شخصی عرضه داشت: یا بن رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله): چطور شفاعت مخصوص مرتکبین کبیره‌ها است؟ با اینکه خدای تعالی می‌فرماید (وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضی)، و معلوم است که مرتکب گناهان کبیره مرتضی (مورد پسند خدا) نیستند؟ ✨امام کاظم (علیه السلام) فرمود: هیچ مؤمنی گناه نمی کند مگر آنکه گناه ناراحتش می سازد و در نتیجه از گناه خود نادم می شود، و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده بود: که برای توبه همین که نادم شوی کافی است، و نیز فرمود: کسی که از حسنه خود خوشحال، و از گناهکاری خود متاذی و ناراحت باشد، او مؤمن است، پس کسی که از گناهی که مرتکب شده پشیمان نمی شود، مؤمن نیست، و از شفاعت بهره مند نمی شود، و از ستمکاران است، که خدای تعالی در باره شان فرموده: (ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ، وَ لا شَفِیعٍ یُطاعُ، ستمکاران نه دلسوزی دارند، و نه شفیعی که شفاعتش خریدار داشته باشد). 🔻شخصی که در آن مجلس بود عرضه داشت: یا بن رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) چگونه کسی که بر گناهی که مرتکب شده پشیمان نمی شود مؤمن نیست؟ فرمود: جهتش این است که هیچ انسانی نیست که یقین داشته باشد بر اینکه در برابر گناهان عقاب می شود، مگر آنکه اگر گناهی مرتکب شود، از ترس آن عقاب پشیمان می‌گردد، و همین که پشیمان شد، تائب است، و مستحق شفاعت می شود، و اما وقتی پشیمان نشود، بر آن گناه اصرار می ‌ورزد، و مصر بر گناه آمرزیده نمی شود، چون مؤمن نیست، و به عقوبت گناه خود ایمان ندارد، چه اگر ایمان داشت، قطعا پشیمان می شد. ---------- [۱]: توحید صدوق ص ۴۰۷ ح ۶ ب ۶۳ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۲۷۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🏴 سالروز رحلت شهادت گونه اُخت‌الرضا، بنت موسی‌ابن‌جعفر علیهم‌السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، تسلیت باد 🏴 ✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: 🔘اگر می‎خواهید زیارت، زیارتی اساسی باشد، باید قلب تان هم همان را بگوید که زبان تان می‎گوید؛ یعنی قلب هم همان چیزی را درک کند که در زیارت‎نامه قرائت می‎شود. 📚رحمت واسعه، ویراست سوم، ص26 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیهاالسلام
❓خوف از خداوند چگونه به دست می آید؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 📌البته اصلش در فطرت ما هست. معرفت بدون خوف نیست. باید از مخالفت خداوند فاصله بگیریم. در رابطه با خداوند، مخالفت نکنیم، این خوف ما شدت می گیرد و هم چنین، آیات عذاب را بخوانیم و روی آن فکر کنیم. روایاتی که مربوط به عذاب هست، این ها را بخوانیم و فکر کنیم، خوف ما افزایش پیدا می کند. ترک گناه و مطالعه آیات و روایات مربوط به عذاب . هم چنین از خدا هم تقاضا کنیم که خدایا خوف خودت را به ما عنایت بفرما. ما را ترسان کن. اهل بیت علیهم السلام این ترسان بودن را از خداوند تقاضا می کردند. ماه شعبان را در پیش داریم و مناجات شعبانیه. که آخرین قسمت مناجات شعبانیه این است که إِلهِى وَأَلْحِقْنِى بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عارِفاً، وَعَنْ سِواكَ مُنْحَرِفاً، وَمِنْكَ خائِفاً مُراقِباً. خائف باشم. ❓وقتی ما توجه می کنیم به رحمت خدا و صفات رحمانیه خدا، این ها باعث می شوند که آدم خوف دیگر نداشته باشد. چطور باید این ها را تراز کرد؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🔹بارک الله. در حال خودمان ببینیم اگر مبتلا شده ایم به گناه، اینجا باید به فکر عقاب و عذاب باشیم. به قول حضرت ایت الله سعادت پرور رحمه الله علیه که می فرمودند کسی که مبتلا به گناه است و گناه می کنند، در گوشش باید آیه عذاب را خواند. که بترسد. و این ترس او را از گناه بازبدارد. گناه کردن نشان دهنده این است که ترسش از خداوند کم شده است. او باید خودش را بترساند. چه جوری؟ آیه عذاب در گوشش خوانده بشود. روی آیه عذاب فکر کند. روایاتی که مربوط به عذاب است را بخواند و فکر کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ چهارشنبه 1400/12/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨همه نعمت خداست 🎙 رحمه الله: 🌺بدبخت انسانی که می گوید هوش من، دانایی من، توانایی من یا دانایی و توانایی فلان و بهمان سبب رسیدن من به این نعمت ها گردید در حالی که اگر تفکر می کرد می دانست که تمام این دانائیها و توانائیها، همه عاریه و از جمله عطاهای پروردگار جهانیان است که غالبا بوسیله اسباب می رساند. ج 1، ص 106 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام صادق (علیه السلام): رَكْعَتَيْنِ يُصَلِّيهِمَا مُتَزَوِّجٌ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً يُصَلِّيهِمَا غَيْرُ مُتَزَوِّجٍ. 🍀دو ركعت نمازى كه مرد متأهّل مى‏ خواند، برتر است از هفتاد ركعت نمازى كه مرد مجرّد مى‏ خواند. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 40 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨در كافى با ذكر سند از «حنان» نقل شده كه گفت: «عمرو بن حريث از امام صادق عليه السلام پرسيد: فدايت شوم، مرا از نماز رسول خدا صلى الله عليه و آله، خبر ده. حضرت فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله رسمش آن بود كه هشت ركعت نماز نافله ظهر و چهار ركعت نماز واجب ظهر، هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت، نماز واجب عصر و سه ركعت نماز مغرب، چهار ركعت نافله آن و چهار ركعت نماز عشا و هشت ركعت نافله شب و سه ركعت وتر، و دو ركعت نافله صبح و دو ركعت نماز واجب صبح مى‏خواند». عرض كردم: فدايت شوم، اگر من بتوانم بيشتر از اين مقدار نماز بخوانم خداوند مرا به زياد خواندن نماز عذاب مى‏كند؟ فرمود: نه، ولى تو را به ترك سنت عذاب مى‏نمايد. 📚 ( بوستان كتاب)، ص: 152 به نقل از : الكافى، ج 3، ص 443؛ التهذيب ج 2، ص 4؛ الاستبصار، ج 1، ص 218 و في كتاب عبد اللَّه بن يحيى الكاهلي، ص 116 و في كتاب درست بن ابي منصور، ص 163 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✍️نقل است چند روز پیش از فوت آیت الله بروجردی، عده ای خدمت ایشان رسیدند و آقا را بسیار ناراحت دیدند. آقا با ناراحتی فرمود: «خلاصه عمر ما گذشت و ما رفتیم و نتوانستیم چیزی برای خود از پیش ببریم و عمل باارزشی انجام دهیم.» ▫️یک نفر از حاضران با شنیدن سخن آقا گفت: آقا شما دیگر چرا؟! ما بیچاره ها باید این را بگوییم، شما چرا؟ بحمدالله شما این همه آثار خیر از خود باقی گذاشته اید؛ این همه شاگرد تربیت کرده اید؛ این همه کتاب از خود به یادگار نهادهاید؛ مسجدی با این عظمت ساخته اید و مدرسه های بسیاری در جاهای گوناگون بنا کرده اید؟ 🔹وقتی سخن آن شخص به پایان رسید، آیتالله بروجردی جملهای فرمود که به ظاهر، حدیث قدسی بود. ایشان فرمود: «اَخْلِصِ الْعَمَلَ فَاِنَّ النَّاقِدَ بَصیرٌ بصیرٌ؛ عمل را باید خالص انجام داد. نقاد بسیار آگاهی آنجا هست.» تو خیال کردی اینها که در منطق مردم به این شکل هست، حتماً در پیشگاه الهی همین طور است که پیش تو هست؟ «أَنّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ». 📚سیمای فرزانگان، رضا مختاری، ص 123. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom رحمه الله
💢 در زندگی، سهل انگار نباشیم. حفظه الله: 🌺در جمله بعدی حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم می خواهند توجه ما را به تقوا ورزیدن و اهمیت تقوا بیشتر جلب کند با این تعبیر که یَا اباذر! إِنَّ الْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یَتَّقُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الشَّیْ ءِ، الَّذِی لَا یُتَّقَی مِنْهُ خَوْفاً مِنَ الدُّخُولِ فِی الشُّبْهَةِ در این جمله حضرت به درجه بالاتری از تقوا اشاره می کنند. می فرمایند ای ابوذر، متقین کسانی هستند که تقوا پیشه می کنند، از خداوند در آن چیزهایی که به صورت طبیعی، دیگران از خدا نمی ترسند و در آن زمینه تقوای الهی را پیشه نمی کنند. بعضی از متقینی که برخوردار از مراتب بالاتری از تقوا هستند، این ها، در این جور موارد که دیگران تقوا پیشه نمی کنند و ترسی از خدا ندارند، آن ها تقوا پیشه می کنند و از خدا می ترسند. 📌برای چی؟ چرا در اموری که دیگران ترسی ندارند و دیگران تقوا پیشه نمی کنند این ها تقوا پیشه می کنند؟ برای اینکه مواظب خودشان باشند که داخل در موارد شبهه نشوند. گرفتار موارد شبهه ناک نشوند و جلوی خودشان را بگیرند. اگر بخواهیم این را در قالب مثال مطرح کنیم، مثلا یک جایی که لغزنده است، یک جایی که محل سقوط است، احتمال سقوط دارد، انسان مقداری با فاصله، هنوز مسافتی باقی مانده، جلوتر نمی رود. نکند که زیر پایم خالی بشود و من سقوط کنم. این نشان دهنده آن روحیه چاره اندیشی عاقلانه است. یک نحوه تقوا را نشان می دهد. حالا متقین واقعی آن هایی هستند که در مواردی که دیگران تقوا پیشه نمی کنند و ترسی از خدا ندارند، این ها تقوا پیشه می کنند. می ترسند. می خواهند مواظب خودشان باشند. به خاطر اینکه خدای نکرده داخل در موارد شبهه نشوند. گرفتار موارد شبهه ناک نشوند. اینجوری مواظب خودشان هستند. اما آن هایی که تقوا ندارند، بی خیال اند. بی باک اند. بدون نگرانی، داخل در امور می شوند. نگران این نیستند که آیا اینجا شبهه ناک است یا نیست. و گاهی حتی این روحیه باعث می شود که داخل در حرام هم بشود بدون توجه و بدون اعتنا. 🌸ببینید با این جمله، حضرت توجه ما را به مراتب بالاتر از تقوا بیشتر کرده اند و راهکار به ما داده اند که مواظب باشید. دقت کنید در زندگی، سهل انگار نباشید. احتیاط کنید. در بعضی از امور باید احتیاط ما بیشتر باشد تا بتوانیم مواظبت کنیم از خودمان. از طهارت خودمان. پاکی خودمان، سلامتی خودمان. هم چنانکه در سلامتی جسمی اینجور احتیاط ها را ما داریم. همین که احتمال می دهند این غذا آلوده به میکروب ایدز است. دیگر آدم نزدیک نمی شود حتی اگر گرسنه باشد. فقط احتمال می دهیم که شاید آلوده شده باشد. دیگر نمی خورد. به سمتش نمی رود. در مسائل فکری، در مسائل روحی، عبادی، برای حفظ آن طهارت فطری خودمان همین طور، باید محتاط باشیم و مواظب باشیم. در اموری که شبهه ناک است که خدای نکرده من شاید مبتلا به گناه بشوم وارد نشویم تا چه برسد به آن جایی که علم داشته باشیم. این نشان دهنده تقواورزی در مراحل بالاتر است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ چهارشنبه 1400/12/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺شخص موحد باید در رسیدن به هر خیر و نفعی و در فرار و نجات از هر شر و ضرری، تمام امیدش به پروردگارش باشد و اسباب را مسخر اراده خدا بداند و در تمسک به آن ها، منتظر مشیت و اراده الهی باشد. 🔻چنانچه اگر اسباب را مستقل در تاثیر دانست و به آن ها تکیه نمود و تنها امیدش، آن ها شد، برای خداوند شریک هایی قرار داده و بدتر از این، موثر دانستن اموری است که پروردگار در آن ها هیچ اثری قرار نداده است مانند امور موهومی که به آن فال بد زده می شود. ، ج1، ص 118 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‌مَنْ صَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ بِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ خَمْسِينَ مَرَّةً لَمْ يَنْفَتِلْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذَنْبٌ إِلَّا غَفَرَ لَهُ. 🍀 عبد اللَّه بن سنان مى‌گويد: از امام صادق علیه السلام شنيدم كه مى‌فرمود: هر كس چهار ركعت نماز بگزارد و در هر ركعت پنجاه مرتبه «قل هو اللَّه احد» بخواند، روى از قبله بر نمى‌گرداند مگر اينكه تمام گناهانى كه ميان او و خداست آمرزيده مى‌شود. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص 40 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
51.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 صداقت یکی از عوامل عاقبت بخیری 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد؛ این را بدانند. حرفی زدیم در این مورد، پای آن حرف ایستاده‌ایم. در وقت خودش، سر جای خودش ان‌شاءالله انجام خواهد گرفت. ۱۴۰۱/۸/۱۱ ♻️ پویانمایی «انتقام حتمی است» درباره انتقام از قاتل و آمر شهادت شهید سلیمانی 📥 نسخه با کیفیت👇 https://khl.ink/f/49381
⚠️مقدمه کافر شدن! 🎙 رحمه الله: 📌حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه اش فرمود: "تردید به خود راه ندهید تا به شک افتید و شک نکنید تا کافر شوید." 🔹علامه مجلسی رحمه الله فرموده : شاید مقصود از جمله (لاترتابوا) دور جستن از شبهه هائیست که انسان را در شک می اندازد یا مقصود نارضایتی به قضای خداست که آن هم موجب شک می شود یا تردیدی که مقدمه شک است. 🌺 امام على عليه السلام : لا تَرتابُوا فَتَشُكُّوا ، و لا تَشُكُّوا فَتَكفرُوا ، و لا تُرَخِّصُوا لِأنفُسِكُم فَتُدهِنوا . ترديد (شبهه) به خود راه ندهيد كه گرفتار شكّ مى شويد، و شك نكنيد كه به كفر گرفتار مى آييد، و به نفْسهاى خود رخصت ندهيد كه در اين صورت [در دين ]سهل انگار مى شويد . بحار الأنوار 2/54/24 . ، ج 1، ص 136 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌خودتان را آماده کنید 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 🌺ستایش مخصوص خداوندي است که از شباهت به مخلوقات والاتر است و از توصیف واصفان بالاتر، بر همه ناظران و بینایان به وسیله تدبیر شگفت آورش آشکار و با جلال و عزّتش از فکر متفکّران پنهان، داناست امّا نه این که معلوماتش اکتسابی باشد و بر آن افزوده گردد و نه این که از کسی فرا گیرد، تقدیر و اندازه جمیع امور به دست اوست، بدون این که نیاز به تفکّر و یا رجوع به ضمیر و وجدان داشته باشد، ✨خداوندي که تاریکیها نمیتواند برایش ستر و پوششی گردد (که نتواند اشیا را ببیند) و براي دیدن موجودات نیاز به استفاده از نور ندارد، شب وي را نمیپوشاند و روز بر او جریان ندارد. نه اشیا را با حس بینایی درك میکند و نه علم و دانشش از طریق اخبار و آگاهی بدست میآید! 📚 نهج البلاغه - خطبه 213 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃یاد خدا فقط این نیست تسبیح به دست بگیریم حفظه الله: 🌺 در جمله دیگر، حضرت در حقیقت به نگاه ما عمق می بخشند. چه کار مهمی. ببینید به جای اینکه در رابطه با طاعت، یک نگاه سطحی داشته باشیم، فکر کنیم طاعت و عبادت به این است که تا جایی که می توانیم نماز بخوانیم، تا جایی که می توانیم روزه داشته باشیم، یا تا جایی که می توانیم تلاوت قرآن داشته باشیم، ما فکر می کنیم بندگی و طاعت الهی فقط در همین هاست. حضرت می آید به نگاه ما عمق می بخشد. یک شاخص دقیق تری به ما می دهد در اینکه مطیع حضرت حق باشیم. مطیع حضرت حق بودن صرفا به این نیست که ما تا چقدر نماز می خوانیم؛ روزه می گیریم و تلاوت قرآن داریم. نه. حضرت اینجوری مطیع خدا بودن را تعریف می کند. بندگی را اینجور تعریف می کند یَا اباذر! مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ ذَکَرَ اللَّهَ 🍀صحبت در این است که حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم می خواهد به فهم ما در دینداری، عمق ببخشد. خیلی از ماها فکر می کنیم که یاد خدا فقط در این است که نماز بخوانیم. روزه بگیریم. تلاوت قران داشته باشیم. حضرت اینجا راهنمایی می فرمایند که یاد خدا فراتر از این حرف هاست. هر کس که از خدا اطاعت کند، مشغول به یاد خداست. یاد خدا را دارد. اگر چه نماز و روزه و تلاوت قرآنش کم باشد. اصلا فقط اکتفا کند به واجبات ولی از خدا اطاعت می کند. در جوانب مختلفش. از خدا اطاعت می کند یعنی ببیند کاری انجام بدهد که خوب باشد و خدا دوست داشته باشد. شرعی باشد. حرام نباشد. در زندگی فردی اش، کار حرامی انجام ندهد. مثلا وظیفه خودش را ترک نکند. خوب درس بخواند. آن طلبه ای که خوب درس می خواند، او مشغول به یاد خداست. ذاکر خداست. ذکر خدا را دارد. درس خواندن، یک کار خوبی است که خداوند متعال به آن امر کرده و دوست دارد و انسان با یک قصد الهی مشغول باشد، این خودش می شود یاد خدا. یا کسی که تلاش می کند، کوشش می کند زندگی خودش را تامین می کند. این یاد خداست. یا اگر مثلا خانم است، در خانه، آن بُعد دیگر زندگی را، محافظت می کند. مشغول است و زندگی را به پیش می برد و کمک به شوهرش می کند در پیش بردن زندگی، آن هم یاد خداست. در حقیقت او هم مشغول به یاد خداست. 🌸 پس یاد خدا به اطاعت از خداست. در اطاعت از خداست. نه صرفا در انجام بعضی از عبادت هایی که بله، در جای خودش اهمیت هم دارد. ولی نگاه ما، تعریف ما در یاد خدا باید اینچنین عمیق و گسترده باشد. ببینید یَا اباذر! مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ ذَکَرَ اللَّهَ هر کس خدا را اطاعت کند، خدا را یاد کرده است وَ إِنْ قَلَّتْ صَلَاتُهُ وَ صِیَامُهُ وَ تِلَاوَتُهُ لِلْقُرْآنِ. پس ما با این جمله، یک تعریف جدیدی از یاد خدا، ذکر خدا به دست آوردیم. یاد خدا فقط این نیست تسبیح به دست بگیریم، صلوات بفرستیم و استغفار کنیم. یاد خدا به این است که اطاعت خدا را بکنیم. هر کاری که خدا دوست دارد، خدا امر کرده و برعهده ما هست، با یک قصد الهی انجامش بدهیم، این می شود یاد خدا. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ چهارشنبه 1400/12/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌸ایمان به خدا یعنی شناختن حق و گرویدن به او، چیزی نیست که از خارج وجود انسانی از راه حواس مانند چشم و گوش وارد قلب و درون او گردد، بلکه امری است تکوینی و فطری که همزمان ایجاد بشر، به او داده شده است و نیروی زیاد کردن آن به او عطا شده به طوری که می تواند به برکت پیروی شرع و مواظبت از دستورات الهی به مقام یقین برسد بلکه آخرین درجات آن را دارا شود. 🌺این فطرت و قدرت بر خداشناسی در نهاد بشری، به مانند جریان کهرباء است در اجسام. چنانکه به دست آوردن برق موجود در اجسام و بهره برداری از آن متوقف بر اسباب و وسائل علمی و تجربی است که بدون آن ها به دست نمی آید، هم چنین ظهور نور علم و ایمان که در فطرت و نهاد بشر نهفته است و بهره مندی از آن متوقف بر اموری است که اگر انسانی در تحصیل آن ها بکوشد، آن نور، ظاهر و رو به زیادتی است تا به نهایت درجه یقین رسیده از آن کامیاب گردد و اگر در آن امور مسامحه کند، آن نور فطری رو به کمی گذاشته تا جایی که به کلی نابود می گردد. 📚 ، ج1، ص 149 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام باقر عليه السلام فرمودند: لم يَخُنْكَ الأمينُ، و لكنِ ائْتَمَنتَ الخائنَ 🍀 انسان امين به تو خيانت نكرده بلكه تو به خائن امانت سپرده اى 📚ميزان الحكمه، ج1، ص477‌ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
رحمه الله 🌺میثاق بر ربوبیت باین معنا است، که آدمی فراموش نکند، که ربی، یعنی مالکی مدبر دارد، و یا بگو انسان تا ابد، و در هیچ حالی فراموش نکند، که مملوک طلق خداست، و خود مالک هیچ چیز برای خود نیست، نه نفعی، و نه ضرری، نه مرگی و نه حیاتی، و نه نشوری، و یا بگو: نه ذاتا مالک چیزی است، و نه وصفا، و نه فعلا. 🍀 و معلوم است آن خطیئه ای که در مقابل این میثاق قرار می‌گیرد، این است که آدمی از مقام پروردگارش غفلت بورزد، و با سرگرم شدن بخود، و یا هر چیزی که او را بخود سر گرم می‌کند، از قبیل زخارف حیاة دنیای فانی، و پوسنده، مقام پروردگارش را از یاد برد. 📚ترجمه تفسیر المیزان، صفحه ۱۹۶ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌به فكر خود باشيم 🎙 رحمه الله : ✨ما بايد اهل محاسبه باشيم. هر چند اهل توبه نباشيم و تدارك نكنيم، خود محاسبه مطلوب است. سرانجام ممكن است روزى به خود بياييم و بخواهيم تدارك كنيم. 🌺 به فكر خود باشيم، خود را اصلاح كنيم. اگر به خود نرسيديم و خود را اصلاح نكرديم، نمى توانيم ديگران را اصلاح كنيم. 📚در محضر آیت الله بهجت, جلد دوم, نکته هزار و دویست و نود و نهم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔻آمریکایی‌ها حتّی به یک آدم خوش‌بین به آمریکا و آدم فرنگی‌مآب هم رحم نکردند ✍️فرق بین دوره‌ی چهارده پانزده سالگی ما، با چهارده پانزده سالگی نوجوانِ امروز از زمین تا آسمان است. شماها امروز مسائل را دقیق میفهمید، تحلیل میکنید، [ولی] ما آن روز نه؛ لکن خب در تاریخ، دقیق خوانده‌ایم و جزئیّاتش را مطّلع هستیم. آمریکایی‌ها نشستند علیه مصدّق توطئه کردند، با اینکه مصدّق به آمریکایی‌ها خوش‌بین بود، نسبت به آنها اعتماد داشت، حتّی علاقه داشت و فکر میکرد دولت آمریکا در مقابل انگلیس‌ها از او حمایت خواهد کرد؛ 🔻[امّا] اینها از پشت خنجر زدند؛ اینها مأمور خودشان را ــ که اسم آن مأمور، کیم روزوِلت بود ــ فرستادند ایران، با انگلیس‌ها هماهنگ کردند، او را با یک چمدان پُر از دلار فرستادند ایران؛ رفت سفارت انگلیس ــ سفارت آمریکا هم نرفت ــ با چند نفر نظامیِ خائن هماهنگ کرد، با چند عنصر وابسته‌ی به انگلیس هماهنگ کرد،‌ الوات و اوباش را هم جمع کردند، نظامی‌ها را کشاندند و روز بیست‌وهشتم مرداد آن کودتای ننگین را به وجود آوردند، و مصدّق و اطرافیانش همه را دستگیر کردند؛ بعضی را بعدها اعدام کردند، بعضی را هم سالهای متمادی زندان کردند. 🍀اختلاف ملّت ایران با آمریکا از روز بیست‌وهشتم مرداد است. چرا شما کودتا کردید و یک دولت ملّی را که با انتخاب مردم سرِ کار آمده بود سرنگون کردید؟ و نفت را که از چنگ انگلیس‌ها درآورده بود، دادید به یک کُنسِرسیومی، که در آن انگلیس بود، آمریکا بود، چند دولت دیگر [هم] بودند؛ یعنی از چاله در ‌آمد، افتاد در چاه. شروع دعوای ما با آمریکایی‌ها از آن روز است. پس آمریکایی‌ها حتّی به یک آدم خوش‌بین به آمریکا و آدم فرنگی‌مآب هم رحم نکردند ــ مصدّق فرنگی‌مآب بود ــ برای خاطر منافعشان، که آن روز این منافع، نفت بود. 🔹خب این سرآغاز بود؛ حالا سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بی‌شرمی میگویند ما طرف‌دار ملّت ایرانیم! می‌شنوید دیگر از قول اینها در خبرها و در فضای مجازی و جاهای دیگر؛ میگویند ما طرف‌دار ملّت ایرانیم؛ خب این ادّعا بشدّت بی‌شرمانه است. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
🌸مهم ترین ذکر حفظه الله: در جمله بعدی، حضرت باز هم این معرفت دینی ما و آگاهی دینی ما را عمق می بخشند. می فرمایند یَا اباذر! أَصْلُ الدِّینِ الْوَرَعُ وَ رَأْسُهُ الطَّاعَةُ . بدانیم که اصل دین، اساس دین، ورع است. اگر بخواهیم این را در قالب یک مثال بیان کنیم، نگاه کنید اگر دینداری را ما به یک درخت تشبیه کنیم، ورع آن ریشه درخت است. درخت ریشه دارد. تنه دارد. شاخه دارد. برگ دارد. اگر دینداری را به یک درخت تشبیه کنیم، آن ریشه درخت می شود ورع. ورع یعنی ترک هر آنچیزی که خدا دوست ندارد. خدا نمی پسندد. در درجه اول، گناهان است که خدا نمی پسندد. ما این ها را ترک کنیم. البته مراتب دیگری هم دارد. مرتبه بالاتر اینکه مکروهات را ترک کنیم. تا کار به جایی برسد که هر آنچه که مرضی خدا نیست، و به عبارت دیگر، ما سوی الله را ترک کنیم. 🍀یا اباذر! أَصْلُ الدِّینِ الْوَرَعُ وَ رَأْسُهُ الطَّاعَةُ و سر دین، راس دین، یک جورایی قله دینداری، طاعت است. اینکه انسان از خدا اطاعت کند. مطیع بشود. بندگی بکند. این راس دین است. سر دین به حساب می آید. اوج دینداری به حساب می آید. پس اصلش ورع است و راسش طاعت. 🍃یا اباذر! کُنْ وَرِعاً تَکُنْ أَعْبَدَ النَّاسِ وَ خَیْرُ دِینِکُمُ الْوَرَعُ . در این جملات می بینید صحبت از ورع است. این ها با همدیگر ارتباط دارد. با جملات قبلی ارتباط دارد. در جملات قبلی، صحبت از ذکر بود و بندگی و یکی از آن مصادیق اصلی بندگی، ورع است. ورع، یکی از محورهای مهم دینداری است. حالا حضرت در این جملات دارد توجه ما را به ورع بیشتر جلب می کند. ورِع باشد. ورِع اسم است و صفت هست در حقیقت. یعنی با ورع باش. باورع باش تا عابدترین مردم باشی. پس عبادت را فقط در انجام بعضی از اعمال مشروع، بعضی از عبادت ها خلاصه نکنیم. مثل نماز خواندن، صلوات فرستادن، حرم رفتن. نه. مهم ترین بعد دینداری ورع است. یعنی ترک آن چیزی که خدا دوست ندارد. پس بُعد ترک، سلبی دین، خیلی بیشتر از آن بُعد اثباتی است. اول آن کارهایی که باید ترک کنیم را درست کنیم تا آن کارهای خوبی که انجام می دهیم، تاثیرش در دنیا و آخرت ما نمایان بشود. لذا حضرت به ما می خواهند بفرمایند اگر می خواهید عابدترین انسان ها باشید، در ورع تان بیشتر کار کنید. ورع تان بیشتر از دیگران باشد. با ورع باشید. وَ خَیْرُ دِینِکُمُ الْوَرَعُ و بهترین دینداری تان، ورع است. 🌸آدم این جملات را می خواند به یاد آن فرمایش حضرت ایت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه، استاد بزرگوارمان می افتد که در رابطه با ذکر خدا می فرمایند مهم ترین ذکر، ذکر عملی است و مهم ترین ذکر عملی هم ترک گناهان است. چقدر اهمیت دارد. و هم چنین این جمله حدیث معراج که ان الورع اول الدین، و وسط الدین، و آخر الدین. ورع اینجوری است. اول و وسط و آخر دین ورع است. اگر آدم ورع را اینجوری نبیند و به این صورت روی ورع کار نکند و توجه نداشته باشد اصلا دینداری انسان صدمه می بیند. در اول و وسط و آخر دین، توجهمان باید این باشد که کاری که خدا دوست ندارد ترک کنیم. اینجور نیست که در اوایل دینداری برای ترک آن چیزی که خدا نمی پسندد اهمیت قائل باشیم ولی کم کم دیگر بی خیال شویم. اول دین، وسط دین، آخر دین، ورع هست. پیوسته مواظب باشیم آنچه را خدا نمی پسندد ترک کنیم. ✅ تاکید کنم، تکرار کنم ببینید این جملات چه تاثیری در ذهن و دل ابوذر و ماها می تواند داشته باشد. نگاه ما را متحول می کند. نگاه ما را درست می کند. از همین جا به اهمیت آن رویکرد، دیدگاه و ذهنیت، آگاهی، علم در دینداری و عمل پی می بریم که گاهی موقع آدم اصلا یک نگاه اشتباهی دارد. همان نگاه اشتباه انسان را در عرصه عمل به دین با مشکل مواجه می کند. این جملات حضرت دارد نگاه ما را درست می کند. و یک نگاه منطبق با واقع به ما می دهد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ چهارشنبه 1400/12/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمامُ زينَ العابدينُ عليه السلام :عَجِبتُ لِمَن يَحتَمي عَنِ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ، وَ لا يَحتَمي مِنَ الذَّنبِ لِمَعَرَّتِهِ 🍀امام زين العابدين عليه السلام : در شگفتم از كسى كه از غذاى زيان آور پرهيز مى كند، اما از گناه كه زيانبار است نمى پرهيزد 📚 بحار الأنوار , جلد۷۵ , صفحه۱۵۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 وزیر اطلاعات در گفت‌وگو با رسانه KHAMENEI.IR مطرح کرد: 🚨 انگلیس هزینه اقداماتش برای ناامن‌سازی ایران را خواهد داد/ شبکه اینترنشنال از سوی ایران به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل و مرتبطین با آن تحت تعقیب خواهند بود 🔻حجت‌الاسلام خطیب: بی‌شک بزرگترین «عملیات تأثیر» روی کشوری در جهان برای بی‌ثبات‌سازی و اغتشاش، از طریق عملیات ترکیبی، همانی بود که در حول اغتشاشات و در دوره پسا اغتشاشات از سوی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و سعودی صورت گرفت. 🔹در حوادث اخیر، دست رژیم صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود؛ در تبلیغات دست انگلیس و در هزینه‌کردن دست رژیم سعودی واضح‌تر بود؛ کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضاسازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری و ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران و غذاهای توزیع شده و... با هزینه سعودی صورت گرفت. 🔸ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامن‌سازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت. 🔹شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد. 🔺گفتگوی تفصیلی و تحلیلی وزیر اطلاعات درباره حوادث اخیر، چهارشنبه ۱۸ آبان‌ در KHAMENEI.IR منتشر خواهد شد.
🌹این است آن زندگی طیب و پاک رحمه الله ✨آن کس که عارف به مقام پروردگار خویش است، وقتی خود را با زندگی دنیا که همه رقم کدورتها، و انواع ناملایمات و گرفتاریها دارد، مقایسه کند، و در نظر بگیرد: که این زندگی آمیخته ای از مرگ و حیات، و سلامتی و بیماری، و فقر و توانگری، و راحت و تعب، و و جدان و فقدان است، و نیز در نظر بگیرد: که همه این دنیا چه آن مقدارش که در خود انسان است، و چه آنها که در خارج از ذات آدمی است، مملوک پروردگار اوست، و هیچ موجودی از این دنیا استقلال در خودش و در هیچ چیز ندارد، بلکه همه از آن کسی است که نزد وی به غیر از حسن و بهاء و جمال و خیر آنهم به آن معنایی از جمال و خیر که لایق عزت و جلال او باشد وجود ندارد، و از ناحیه او بجز جمیل و خیر صادر نمیشود؛ آن وقت می‌فهمد که : 👈 هیچ چیزی در عالم مکروه نیست، تا از آن بدش آید، و هیچ مخوفی نیست، تا از آن بترسد، و هیچ مهیبی نیست، تا از آن به دلهره بیافتد، و هیچ محذوری نیست تا از آن بر حذر شود. 🌺 بلکه با چنین نظر و دیدی، می‌بیند که آنچه هست، همه حسن و زیبایی و محبوب است، مگر آن چیزهایی که پروردگارش به او دستور داده باشد که مکروه و دشمن بدارد، تازه همان چیزها را هم باز بخاطر امر خدا مکروه و دشمن می دارد، و یا محبوب قرار می‌دهد، و از آن لذت برده و بامر آن ابتهاج به خرج می دهد، و خلاصه چنین کسی غیر از پروردگارش دیگر هیچ هم و غمی ندارد، و بهیچ چیز دیگر نمی پردازد. 🔹و همه اینها برای این است که چنین کسی همه عالم را ملک طلق پروردگار خود می‌بیند، و برای احدی غیر خدا بهره و نصیبی از هیچ ناحیه عالم قائل نیست، چنین کسی چه کار دارد به اینکه مالک امر، چه تصرفاتی در ملک خود می‌کند؟ چرا زنده می‌کند؟ و یا می‌میراند؟ و چرا نفع میرساند؟ و یا ضرر؟ و همچنین در هیچ حادثه ای که او بوجود می‌آورد، چون و چرا نمی کند. 🌸این است آن زندگی طیب، و پاکی که هیچ شقاوتی در آن نیست، نوری است که آمیخته با ظلمت نیست، سروری است که غم با آن نیست، وجدانی است که فقدی با آن جمع نمی شود، غنائی است که با هیچ قسم فقری آمیخته نمی گردد، همه اینها موهبت‌هایی است که با ایمان به خدای سبحان دست می دهد. 📚ترجمه تفسیر المیزان- جلد ۱، صفحه ۱۹۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom