eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
248 دنبال‌کننده
706 عکس
34 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 به‌سمت دنیای هوش مصنوعی ☘ یک دنیای جدید به دنبال دارد. یا به عبارت دقیق‌تر، یک عالم جدید است. ☘ چیزهایی را از ما می‌گیرد و چیزهایی می‌دهد. ☘ اگر می‌خواهید خوب بشناسیدش، خوب ازش استفاده کنید، بعدا از واقعیت سیلی نخورید، احمق نباشید. لطفا پیش‌داوری‌های منفی ‌و غرور کاذب خودتان را بشناسید و کنترل کنید و در پرانتز بگذارید. ☘ با تجربه کم‌م واضح می‌بینم که هوش مصنوعی، قدرت و ما را می‌گیرد. یکم‌جلوتر، قدرت و ما را هم می‌گیرد. ✨ راستش من چندروزی از این ماجرا به‌شدت واهمه داشتم. ولی چند روز بعد با این تحلیل، تعدیل شد: ☘ او نمی‌گیرد، ما هستیم که با استفاده‌مان، از دست می‌دهیم. 💠 باید اعتراف کنم: هوش مصنوعی، احمق‌ها را احمق‌تر و باهوش‌ها را باهوش‌تر می‌کند. این قطعی است. اما ها چطور؟ ☘ هوش مصنوعی، را کم‌رنگ می‌کند و از ارزش می‌اندازد. از یک‌طرف، با ارزش‌تر می‌شود. ☘ هوش مصنوعی، با بی‌ارزش کردن نگارش و نویسندگی (نویسندگی به مثابه فن و صنعت)، را بیش‌ازپیش ارزشمندتر می‌کند. [تصور کنید پایان‌نامه دکتری شما در ۵صفحه A4 ارائه شود!] ☘ هوش مصنوعی، تقریبا تمامی خدمات دوسویه را از بین می‌برد، بالطبع، ارزش ارتباطات و احساسات اصیل و واقعی انسانی را بیشتر می‌کند. آنجا که معنا و حس به انسان گره می‌خورد، هیچ‌کس جای انسان را پر نمی‌کند. ☘ برهمین‌اساس، روند و ، رشد تصاعدی خواهد داشت. انسان و ما بیش از هر زمان دیگر، خودمان را پیدا می‌کنیم یا به‌عبارت‌دیگر، می‌فهمیم که خودمان را گم کردیم. بیش از هر زمان دیگر، نیازمند و و هستیم. و همچنین بیش از هر زمان دیگر، نیازمند معانی متعال؛ نیازمند ... 😍👌 @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
/ ی از آقا امیرالمومنین: ☘ لَيْتَ شِعْرِي فِي غَفَلاَتِي أَ مُعْرِضٌ أَنْتَ عَنِّي أَمْ نَاظِرٌ إِلَيَّ؟ ☘ وَ لَيْتَ شِعْرِي فِي طُولِ مَنَامِي وَ قِلَّةِ شُكْرِي فِي نِعَمِكَ عَلَيَّ مَا حَالِي؟ای کاش می‌دانستم وقتی غافل می‌شوم، آیا تو از من رو برمی‌گردانی یا هنوز به من توجه داری؟و ای کاش می‌فهمیدم با این‌همه خواب و کم‌سپاسی نسبت به نعمت‌هایی که به من داده‌ای، حال و روزم پیش تو چگونه است؟ ؛ فلاح السائل، ص۲۶۶. @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#دعا / #ذکر ی از آقا امیرالمومنین: ☘ لَيْتَ شِعْرِي فِي غَفَلاَتِي أَ مُعْرِضٌ أَنْتَ عَنِّي أَمْ ن
📌 / و دعاکردن 📌 (۱) ✅ دعا یک کنش ویژه و متعالی انسانی است. انجام صحیح این کنش، نیازمند و و مخصوصی است. بدون داشتن این مهارت، کار ما دعا نیست. 💠 متاسفانه عمیقا معتقدم ما (یعنی جامعه ما شیعیان) فاقد شعور لازم در دعا هستیم. مجلس دعا تشکیل می‌دهیم، ولی عملا دعا را به لجن می‌کشیم. هیچ کرسی مهارت‌آموزی دعا نداریم. متولی ادعیه، مداح‌ها شده‌اند و هیچ متخصص مُلایی، این عرصه را هدایت نمی‌کند. حیف. رحمت خدا بر روح آیت‌الله علامه که بر ( ) تاکید کرد و آیت‌الله که برای اصلاح کج‌روی‌های این عرصه، خون‌دل خورد. @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#دعا / #ذکر ی از آقا امیرالمومنین: ☘ لَيْتَ شِعْرِي فِي غَفَلاَتِي أَ مُعْرِضٌ أَنْتَ عَنِّي أَمْ ن
📌 روایت زیبایی است. فرصت کردید، بخوانید. حبه و نوف از شاگردان خصوصی امیرالمومنین هستند که حال حضرت را توصیف می‌کنند: حَبَّةَ اَلْعُرَنِيِّ قَالَ: بَيْنَا أَنَا وَ نَوْفٌ نَائِمَيْنِ فِي رَحْبَةِ اَلْقَصْرِ إِذْ نَحْنُ بِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي بَقِيَّةٍ مِنَ اَللَّيْلِ وَاضِعاً يَدَهُ عَلَى اَلْحَائِطِ شِبْهَ اَلْوَالِهِ وَ هُوَ يَقُولُ إِنَّ فِي خَلْقِ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ إِلَى آخِرِ اَلْآيَةِ قَالَ ثُمَّ جَعَلَ يَقْرَأُ هَذِهِ اَلْآيَاتِ وَ يَمُرُّ شِبْهَ اَلطَّائِرِ عَقْلُهُ فَقَالَ ... ... ثُمَّ جَعَلَ يَمُرُّ وَ هُوَ يَقُولُ: لَيْتَ شِعْرِي فِي غَفَلاَتِي أَ مُعْرِضٌ أَنْتَ عَنِّي أَمْ نَاظِرٌ إِلَيَّ وَ لَيْتَ شِعْرِي فِي طُولِ مَنَامِي وَ قِلَّةِ شُكْرِي فِي نِعَمِكَ عَلَيَّ مَا حَالِي؟ قَالَ فَوَ اَللَّهِ مَا زَالَ فِي هَذَا اَلْحَالِ حَتَّى طَلَعَ اَلْفَجْرُ. استفاده من از روایت: ✅ ۱. یک حال قبل از دعا داریم و یک حال بعد از دعا. درباره هردو باید مفصل صحبت کرد. ✅ ۱. ارزش و ملاک نیست؛ ولی نشانه است. موضوعیت ندارد؛ طریقیت دارد. ✅ ۲. دعا و نیایش و مناجات صحیح، کم‌یازیاد حال ایجاد می‌کند. (درباره چیستی و معنای این حال، باید تامل و گفت‌وگو کرد) ✅ ۳. به‌هیچ‌وجه معیار نیست. همین عبارت کوتاه را حضرت با توجه تکرار می‌کرد. 🔹ای‌کاش این حسِ باطلِ متن ادعیه در ما نابود می‌شد... @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 #حال_دعا روایت زیبایی است. فرصت کردید، بخوانید. حبه و نوف از شاگردان خصوصی امیرالمومنین هستند که
شاید حضرت، قبلش ⁽¹⁾ خوانده؛ بعد این دو جمله به دلش نشسته و شیداگونه تکرارش می‌کرده. 📌 متن 👇 📎 hadith.inoor.ir/fa/hadith/496486 ⁽¹⁾ در بحث بودن صحیفه ( )، با این دعا کار خواهیم داشت. @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
📌 مرجعیت علمی قرآن از من بپرسی، می‌گم این عنوان نتیجه دو چیزه: ۱.رگه‌های روحیه اخباری‌گری ۲.افراط‌گرایی در اهمیت به نهاد علم ! از یک طرف، علم برایمان مهم‌ترین چیز است؛ از یک طرف، می‌خواهیم بالاخره به نحوی این چیز مهم را به قرآن وصل کنیم. نتیجه چه می‌شود؟ قیمه‌ها را می‌ریزیم توی ماست‌ها! نه علم‌مان علم می‌ماند؛ نه از قرآن‌مان درست و حسابی (بجا) استفاده می‌کنیم. حالا فعلا با واژه‌های ابتنا و مرجعیت و محور و بنیان و امثالهم بازی می‌کنند، اما ته دلشان "منبع" است! نه قرآن را فهمیدیم؛ نه علم را. افق آن کجا، قد این کجا. این داستان هم همان داستان 🤦‍♂ و قس علی هذا: مرجعیت حمل‌ونقلی قرآن؛ مرجعیت صوتی‌وتصویری قرآن؛ مرجعیت پوشاکی قرآن؛ مرجعیت کسب‌وکاری قرآن؛ مرجعیت دام‌پروری قرآن؛ مرجعیت تفریحی قرآن؛ مرجعیت سفره‌آرایی قرآن؛ مرجعیت بورسی قرآن؛ مرجعیت مبادله‌گری قرآن؛ مرجعیت مقاومت مصالح قرآن؛ مرجعیت فضای مجازی قرآن و... @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۱۱.۰۲
📌 « اصول فقه دعا / اصول فقه صحیفه » 🌺 برای تفقه و فهم عمیق معارف ادعیه، خصوصا ، نیازمند دانشی هستیم که و و های اختصاصی را در اختیار صحیفه‌پژوه قرار دهد. همچنانکه دانش ، ابزار عمومی مورد نیاز فقیه برای استنباط احکام را در اختیار او قرار می‌دهد. ☘️ این ابزار، اصولی هستند که با و و آن‌ها، مسیر فهم، هم قابل و می‌شود و هم قابل و به دیگران. 🌸 این شامل امور گوناگونی می‌شود: 🌱 1.تحلیل مفهومی و مقام، موقعیت و حال دعا و ملازمات روشی آن 🌱 2.فرآیند ترجمه و فرآوری محتوای دعا در کالبد متن 🌱 3.ملازمات معرفتی و علمی و هستی‌شناختی فعل امر و درخواست و طلب 🌱 4.الگوهای پرکاربرد و شایع بلاغی در متون دعایی 🌱 5.چگونگی شناخت ساختار دعا و استنباط محتوا از آن 🌱 6.ویژگی‌های اختصاصی و ملازمات روش‌شناختی آن در فهم و تفسیر 🌱 7.تدوین تجربه‌های پرتکرار کاربردی در فرآیند فهم و تفسیر صحیفه 🌱 8.چگونگی و روش خاص متن صحیفه 🌱 9.روش مطالعه تطبیقی دعاهای صحیفه با سایر ادعیه مأثور 🌱 10.دلالت‌های روش‌شناختی زمینه‌های تاریخی و اجتماعی متون دعایی و صحیفه 🌱 11.سبک‌شناسی دعاها و نسبت‌شناسی محتوا با سبک ادعیه 🌱 12. و نقش آن در فهم و تفسیر دعا 🌱 13.کاربست الگوهای متداول تحلیل و تفسیر متن (مثل تحلیل محتوا، تحلیل مضمون، نظریه زمینه‌ای و...) در ادعیه 🌱 14.جایگاه و نسبت دعا در الگو و نظام معارف و نظام تربیتی اسلام و ملازمات روش‌شناختی آن 🌱 15.قواعد روش‌شناختی بینامتنیت و تناسب ادعیه با قرآن و سایر ادعیه و متون روایی 🌱 16.روش‌های (مانند فلسفه، عرفان، زبان‌شناسی و تاریخ) در فهم دعاها 🌱 17.آسیب‌شناسی روش‌های موجود تقلیل‌گرایانه تفسیر ادعیه و ارائهٔ راهکارهای توازن‌بخش 🌱 18.کاربست در تفسیر و تحلیل ادعیه 🌱 19.روان‌شناسی دعا و تحلیل رابطه میان حالات روانی و درونی دعاکننده با محتوای دعا و تأثیر این حالات بر روش تفسیر 🌱 20.اصول تربیت محتوایی در دعا و چگونگی سازماندهی هدفمند مضامین و مفاهیم در روند دعا برای ارتقا تدریجی (تدریج، تکرار، توازن و گذار) 🌱 21.قواعد تفسیر 🌱 22.معناشناسی الفاظ کلیدی دعا و روش فهم میدان معنایی آن در سطح تک دعا، صحیفه و مجموعه تراث اسلامی و... 🍁 متاسفانه یکی از آسیب‌های امروز ، تفسیرهای ذوقی و خطابه‌ای از این منبع مهم است که در نتیجه دوری از علمی سلف صالح ایجاد شده است. ✨ سجادیه و صحیفه‌پژوهی و صحیفه‌فهمی عالمانه، درگروی مشی بر اساس ضوابط اصیل مدرسی است. تدوین یا ، یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های مسیر یا است که ابزارهای موردنیاز را در اختیار صحیفه‌پژوه و حتی صحیفه‌خوان قرار خواهد داد. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh