عقل یشمی خالخال پشمی
📸 #عکس 📝پاراف نامهی معاونت امور طلاب دربارهی نمایشگاه کتاب تهران، توسط مدیر مدرسه 🗓اردیبهشت 1395
📌 #پی_نوشت
قصد نبش قبر ندارم؛ ولی اصولا عادت داریم به حذف صورت مسئله و ایزولیزاسیون محیطهای تربیتی.
نمیگویم هضم جو شویم؛ ولی قطعا بستن محیط هم راه درست نیست. اینکه راه حل چیست، سوالی است که من هم جوابش را کامل نمیدانم. اما قطعا نه هضم درست است و نه این بخشنامهها و پارافهای از بالابهپایین پاستوریزهساز.
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تاملاتی در روششناسی فقه
📣 #اطلاع_رسانی
📌 کلاس « #روش_شناسی_فقه»
📚با محوریت تدریس سهکتاب فقهوعقل و فقهوعرف و فقهومصلحت استاد #علیدوست
👤 توسط حجتالاسلام استاد سیدمهدی موسوی
🗓 از ابتدای سال تحصیلی 97-98
🕰 هر روز (شنبه تا چهارشنبه)؛ ساعت 9-10
🕌مدرسه امام حسین علیهالسلام؛ طبقه اول؛ مدرس4 (قم، صفاییه، کوچه آمار، فرعی اول سمت چپ)
🔐 توضیحاتی دربارهی ضرورت و چرایی:
🌀 eitaa.com/ravesh_feqh/13
💠 کانال اطلاعرسانی و آرشیو صوتها، درسگفتارها، تقریرات و متون پشتیبان کلاس در خبررسان تلگرام و ایتا:
🌐 @ravesh_feqh
عقل یشمی خالخال پشمی
📣 #اطلاع_رسانی 📌 کلاس « #روش_شناسی_فقه» 📚با محوریت تدریس سهکتاب فقهوعقل و فقهوعرف و فقهومصلحت
🔐 #چرایی
📌چرا تامل دربارهی روششناسی فقه؟ 🤔
📌چرا کتب سهگانهی استاد علیدوست؟ 🤔
✅ چرا #روش_شناسی #فقه؟
☘انسان معاصر با انبوهی از پرسشهای فکری و نیازهای اجتماعی، در میان مکتبهای مختلف شرق و غرب گرفتار و سردرگم است. در این میان گروهی معتقدند پاسخ به این پرسشها و نیازهای متعدد فکری، فرهنگی، اجتماعی و... را بایستی در عقلانیت مدرن و بریدهی از وحی جستوجو کرد. اما در مقابل، معتقدیم اسلام و مکتب شیعه، مکتبی کامل و جامع است و برای ابعاد مختلف زندگی آدمی در جهان معاصر، برنامه کاربردی و عملیاتی دارد و «فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است».
☘حکومت اسلامی، نیاز انسان معاصر را پر رنگتر کرده است. اگر تا قبل از این، پاسخ به این سوالات تنها در مقام نظر اهمیت داشت؛ امروزه جامعه اسلامی به صورت بالفعل نیازمند پاسخ به این سوالات در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، فکری و... است تا در عمل پیاده کند.
☘اما چگونگی استخراج این برنامه، پرسشی بجاست که محل تامل اندیشوران دردآشنا قرار گرفته، میگیرد. برای دفاع از مکتب و پاسخگویی حلٓی به مشکل انسان معاصر، لازم است روش منضبط و دقیقی برای این مهم ارائه شود. تا پیش از دوران جدید، فقه و اصول مرسوم، پاسخگویی کاملی به نیازها و سوالات عصر خود داشت؛ اما سوالات جدید که از جنس نظامسازی است، نیازمند تکمیل و ارتقای روشی در عرصه فقه است.
☘ارتقای روشی فقه، بعد از فهم تراث و زمینههای موجود ممکن است. در این میان، برخی دریچههای روششناسانهی فقه، بهمنزلهی گلوگاههای اساسی هستند و تامل در آنها میتواند زیربنای تحولهای روشی را فراهم کند. مهمترین این مباحث عبارت است از: #عقل ، #عرف و #مصلحت .
✅ چرا این سه کتاب؟
☘استاد آیتالله ابوالقاسم #علیدوست، از جمله پیشگامان محققینی هستند که به صورت منضبط و جامع بدین سه موضوع پرداخته و در قالب سهکتاب به جامعه علمی تقدیم کردهاند. کسب جایزه بینالمللی علومانسانیاسلامی به مناسبت «نظریه پردازی فقیهانه در قلمرو نسبت فقه و عقل، عرف و مصلحت» که در این سه کتاب ارائه شده است، شاهدی است بر اتقان و قوت علمی این سه کتاب. ایشان، در قالب این سه کتاب رشته فقه و حقوق اسلامی، موفق شده اند ضمن ارائه نظریه ای جامع در خصوص تعیین مناسبات فقه و علوم انسانی و اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان ایندو ارائه نمایند. بنابراین یکی از بهترین متون مناسب برای تامل در روششناسی فقه، این سه اثر ایشان است.
🌐 @ravesh_feqh
🌐 @aliebrahimpour_ir
حق عقل در اجتهاد - مرتضی مطهری - نشریه مکتب تشیع - 1341 - شماره9.pdf
283.6K
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و #منتشرنشده
📌 «حق #عقل در #اجتهاد»
👤 نوشته استاد شهید آیتالله مرتضی #مطهری
📇 نشریه مکتب تشیع - 1341
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و #منتشرنشده 📌 «حق #عقل در #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیتالل
حق عقل در اجتهاد - مرتضی مطهری - نشریه مکتب تشیع - 1341 - شماره9.doc
126K
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و #منتشرنشده
📌 «حق #عقل در #اجتهاد»
👤 نوشته استاد #شهیدمطهری
📇 نشریه مکتب تشیع - 1341
🌐 @aliebrahimpour_ir
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.pdf
348.4K
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی
📌 «روند آینده #اجتهاد»
👤 نوشته استاد شهید آیتالله سیدمحمدباقر #صدر
📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی 📌 «روند آینده #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیتالله س
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.zip
148K
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و راهبردی
📌 «روند آینده #اجتهاد»
👤 نوشته استاد آیتالله #شهیدصدر
📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تاملاتی در روششناسی فقه
📌 #برش_از_کتاب | #نکته_ناب
🔖 #تمام آثار #عقل در آیات و روایات، ارزشی و #مثبت است و در هیچ آیه و روایتی اثر منفی و ناهنجاری به عقل نسبت داده نشده است.
📓 فقهوعقل، علیدوست، ص۴۹.
🌐 @ravesh_feqh
#جزوه / #یادداشت_کلاسی
کلاس #روش_شناسی_فقه ، #جلسه9
📌 #جریان_شناسی منتقدین #فقه و #حوزه از منظر #عقلانیت مدرن
🎤 eitaa.com/ravesh_feqh/58 [صوت جلسه]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ضرورت #تنقیح و #آگاهانه_کردن #روش جریانشناسی
🌺 مشکل اساسی جریان شناسی های موجود و نیاز اصلی جریان شناسی برای تثبیت شدن به عنوان یک دانش میان رشته ای، تنقیح روش شناختی آن است. جریان شناسی تنها زمانی می تواند اعتبار علمی پیدا کند که الگویی آگاهانه و منضبط در روش شناسی خود داشته باشد. هدف این پژوهش نیز آگاهانه کردن فرآیند جریان شناسی است. آگاهانه کردن فرآیند (=سازوکار) جریان شناسی، به معنای احصاء قدم به قدم تمامی مراحل فرآیند و ارتباطات آن ها برای رسیدن به یک برآیند (=نتیجه) –که در اینجا شناخت جریان است- می باشد؛ به عبارت دیگر، در منقح سازی و آگاهانه کردن فرآیند، کوشیده می شود، هرگونه حفره یا خلاء موجود در مسیر فرآیند شناسایی شود؛ حفره و خلاءهایی که ممکن است در ایجاد برآیند و نتیجه، خلل یا آسیب وارد کند. آگاهانه شدن یک فرآیند، غیر از اینکه به آن قدرت تعمیم می دهد و می توان در موقعیت های مشابه برای حل مسائل نظیر، از آن استفاده کرد، برای اعتبارسنجی معرفتی فرآیند زمینه سازی می کند و بر اساس آن می توان فرآیند را منضبط کرد و ارتقا بخشید.
🔖 بخشی از #مقاله / #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.5
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 جایگاه #متغیرشناسی در مطالعات #میان_رشته_ای
🍀 متغیرشناسی علاوه بر طراحی شبکه مسائل، در مرحله ی تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری و سپس مدل سازی نیز، کاربرد دارد. از آنجا که فرضیه تنها بعد از تایید منطق و تئوری صدق تحقیق، به نظریه تبدیل می شود، در مطالعه میان رشته ای، نیازمند منطق متناسب با موضوع، یعنی منطق سیستم ها هستیم. منطق سیستم ها بر اساس سیستم ایده آل، متشکل از متغیرهای ثبوتی و نفس الامری در نسبتی بهینه و دارای انسجام است. (متغیرها+انسجام=منطق سیستم ها) سیستم پویا و زنده، اجزای خود را به گونه ای سامان می دهد که نه تنها حیات خود را تضمین کند (حرکت به سمت کنترل آنتروپی و بی نظمی)، بلکه در مسیر رشد باشد و به نظم مستحکم تری دست یابد. منطق سیستم ها به مثابه پازلی است که تک گزاره های تولیدی از مسائلِ شبکه ی مسائل، در آن جای گذاری می شوند. متغیرها، شیارهای خالی پازل هستند که هر گزاره بایستی در آن شیارها جای گذاری شود. در منطق سیستم ها، زمانی حکم به صحت پازل چیده شده می شود که اجزا در انسجام با یکدیگر باشند و مدلی معنادار را بسازند.
🔖 بخشی از #مقاله / #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.5
🌐 @aliebrahimpour_ir