📌 حوزه و دانشگاه در هم #ذوب شوند!
فرهنگ دانشگاهها و مراکز غیرحوزهای به صورتی است که با #تجربه و #لمس_واقعیتها بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ #نظری و #فلسفی.
باید با #تلفیق این دو فرهنگ و کمکردن فاصلهها، حوزه و دانشگاه درهم #ذوب_شوند، تا میدان برای #گسترش و بسط معارف #اسلام وسیعتر گردد.
📘صحیفه امام؛ ج 21، ص 98-99
@aliebrahimpour_ir
#شهید_مطهری
متفکر درجهیک، ولایتی، رضایت از همسر
#برش #ازکتاب : جرعهای از دریا، آیتالله #شبیری_زنجانی ، ج۲، ص۶۵۴
@aliebrahimpour_ir
#امام_خمینی
حسابوکتاب، چای، سیلی، قدرت
#برش #ازکتاب : جرعهای از دریا، آیتالله #شبیری_زنجانی ، ج۲، ص۶۷۵-۶۷۶
@aliebrahimpour_ir
به نظر حقیر، در شرایط حاضر هرکس "حجاب" را به هر نحو و صورتی، به عنوان مسئله در جامعه مطرح کند، بیتردید #دزد است.
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼#عکس_نوشت|ابهامات مفهومی در ادبیات میان رشتهای
✳️ ادبيات ميانرشتگی در ابتدای راه خود است و حتی هنوز توافقی بر تعريف آن وجود ندارد و مفاهيم آن دچار ابهام مفهومی است. از اين رو تعابير مختلفی در مقام معرفی و تعريف آن توسط محققان ارائه شده است.
🔰 تكثر تعبيری و واژگانی بالایی بر تعاریف مطالعات میانرشتهای حاكم است، اما میتوان روح كلی واحدی استخراج كرد و آن را اینگونه تعریف کرد؛ مطالعات ميانرشتهای فرايند پاسخ به يك پرسش، حل يك مسئله يا مواجهه با يك موضوع است كه گستردگی و پيچيدگی آن به حدی است كه نمیتوان به درستی از طريق يك رشته علمی واحد با آن مواجه شد.
✂️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼#عکس_نوشت|پارادايم علم اسلامی
☑️ علوم انسانی اسلامی كارآمد، ناگزير لازم است مشكلات و مسائل روز جامعه را حل كند؛ مسائلی كه بدون شك از عهده تك دانش های تخصصی بر نمیآید. مسائل پژوهشی جهان واقعی كه نيازمند پاسخ اند، بهندرت از درون دستهبندی های منظم رشتهای برمیخیزند و پاسخ اين مسائل نيز به همين منوال است.
◽️ مشكل استفاده از مطالعات تلفيقی در علوم انسانی اسلامی دوچندان است؛ زيرا روشهای دانشهای تخصصی تا حدی مبانی پارادايمی مشخصی دارند، اما روشهای تلفيقی حتی از اين حيث نيز فقيرند.
➕در واقع از يك طرف نياز علوم انسانی اسلامی به مطالعات میانرشتهای و تلفيقي، قطعی و اجتنابناپذیر است و از طرف ديگر، اين نوع مطالعات مبنای روشمندشده ای ندارند. اينجاست كه بايد «چارچوب و مبانی نظری علم در سنت حكمی اسلامی» يا «نظام انديشه ای ساحت علم» كه از آن با تعبير «پارادايم علم اسلامی» ياد میکنیم.
#برشی_از_مقاله
✍️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼#عکس_نوشت|تفکر سیستمی
🔻 تفكر سيستمی بر خلاف بسياری از نظريات و جنبشهای علمی كه در يك رشته خاص علمی و در چارچوب معينی رشد کردهاند، در بيرون از محدوده علم معينی متولد شد و اساسًا در محيطی ميان رشتهای رشد كرد.
💢 از آنجا كه اين شيوه تفكر با مجموعههای متشكل از اجزا سروكار دارد نه با خود اجزا، ضرورتاً از مرزهای سنتی علوم تخصصی فراتر رفته و عموميت يافته است. تفكر سيستمی اول بار در دانشهای زیستشناسی مطرح شد؛ اما بيش از همه تأثير خود را بر مباحث مربوط به مديريت سازمانی گذاشت.
🔺 تفكر سيستمی معتقد است نگرش تفكيك علوم به حوزههای تخصصی و جزئی بايد تغيير كند و لازم است يافته های رشتههای گوناگون علمی با يكديگر تركيب شوند.
✍️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼#عکس_نوشت|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی
➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشتهای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشتهای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است.
🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... میدانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشتهای شده است.
◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشتهای مسالهای «پيچيده» است و پيچيدگی را میتوان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» بهعنوان موضوع مطالعات ميان رشتهای باز میشود.
✍️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
#دانلود #مقاله
مبانی پارادایمی رویکرد میانرشتهای و نسبت آن با سنت نظری حکمت اسلامی
http://zehn.iict.ac.ir/article_253022.html
http://zehn.iict.ac.ir/article_253022_f7fcff371536fe67047ec43ef1dc61a4.pdf
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۱.۰۵.۰۲ #cv #رزومه
#چکیده #مقاله:
علوم انسانی اسلامی کارآمد، برای حل مسائل و معضلات عینی که عموما چندتباریاند، نمیتواند در تکرشتهها متوقف شود و نیازمند بهرهگیری از رویکرد میانرشتهای است. درحالی که میانرشتگی خود رویکرد نوینی در مغربزمین است و از ابهامات پارادایمی و فقر مبانی رنج میبرد، استفاده از این روش در پارادایمعلماسلامی، بدون توجه به لوازم و مبانی آن امکانپذیر نیست.
این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای در سهگام نسبت میان میانرشتگی و پارادایمعلماسلامی را روشن میسازد که آیا این پارادایم، ظرفیت مطالعات میانرشتگی را دارد یا خیر؟ در گام اول ضمن بررسی نسبت میان سیستم و میانرشتگی، میکوشد اصلیترین مبانی معرفتشناختی، روششناختی و هستیشناختی میانرشتگی را استخراج و معرفی نماید. در گام بعدی، با عرضهی این مبانی به پارادایمعلماسلامی، استقبال این پارادایم از مبانی میانرشتگی روشن میشود. در گام سوم، نشان داده میشود که این پارادایم، بهگونهای این مبانی را ارتقا میدهد که میانرشتگی تعالییافتهای را هدف قرار میدهد و در حد میانرشتگی مرسوم متوقف نمیشود.
@aliebrahimpour_ir #رزومه #cv
تصاویر/ اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی(ره) در قم
https://hawzahnews.com/xbNKF
پینوشت: هرچند عکس خودم نبود، ولی عوضش عکس خوشگل دختر خوشگلم که بود. 🤩✌️
@aliebrahimpour_ir #رزومه #CV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چای روضه ⚘
مسجد همت شهر گز
(تشکر از حاجمهدی بابت تدوین ✌)
@aliebrahimpour_ir
اگر مثل من #مختارنامه را دیده باشید، #ابن_حر را میشناسید.
اما شاید برایتان جدید باشد که بدانید، این مرد، همانی است که امام حسین به خیمهاش رفت و دعوتش کرد، در جواب گفت این اسب و شمشیرم برای شما...!
بیشتر بخوانید:
🔻https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=246615&typeinfo=25&catid=23299
🔻https://wiki.ahlolbait.com/%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B1_%D8%AC%D8%B9%D9%81%DB%8C
🔺https://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B1_%D8%AC%D8%B9%D9%81%DB%8C
🔻https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B1_%D8%AC%D8%B9%D9%81%DB%8C
@aliebrahimpour_ir
#مقاله #علمی_پژوهشی
«بازاندیشی در مفهومشناسی «میانرشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران»
چکیده
میانرشتگی، رویکردی جدید در عرصه پژوهش، آموزش و طبقهبندی علم است که از منظرهای کاربردی مختلف، ضرورت فراوان دارد، بااینحال، فقر ادبیات نظری آن، از موانع رواج و توسعه آن محسوب میشود تا آنجا که حتی میانرشتهای پژوهان، به ابهام مفهومی خود این اصطلاح، تصریح دارند. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی-تفسیری و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای میکوشد با استخراج مولفههای اصلی «میانرشتگی»، انگارهای روشن از مفهوم آن ارائه دهد و تاریخچه ادبیات نظری این حوزه نوپدید در ایران را شناسایی و معرفی نماید.
مطابق این پژوهش، عمر ادبیات رویکرد میانرشتهای و تلفیقی در کشور ما، کمی بیش از دو دهه است. موضوع مطالعات میانرشتهای، مسئلهای «پیچیده» است. پیچیدگی را میتوان به «مطالعه رفتار سیستمها» تعریف کرد و راه میانرشتگی از رشتههای تخصصی میگذرد.
شبکه معنایی «میانرشتگی» متشکل از شش مفهوم «تلفیق و ترکیب»، «استفاده از چند دانش تخصصی»، «دیالکتیک و جمعگرایی پویا»، «موضوع پیچیده»، «فرآیند بودن» و «ارزش افزوده معرفتی داشتن» است. از میان این مولفهها، «تلفیق و ترکیب» نقشی محوری و اساسی دارد. بر اساس همین مولفه است که میانرشتهاینماها از میانرشتهای واقعی تمایز پیدا میکند.
https://jks.atu.ac.ir/article_10944.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10944_7fd7b36be13d211ec4e3239fb0e79fce.pdf
@aliebrahimpour_ir #CV #رزومه
مقاله بازاندیشی در مفهوم _شناسی «میان _رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران.pdf
443K
#دانلود #مقاله
🖌 بازاندیشی در مفهوم شناسی «میان رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران
👤علی ابراهیم پور
مجله مطالعات دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، دوره 7، شماره 22 ، فروردین 1399، صفحه 113-142
https://jks.atu.ac.ir/article_10944.html
@aliebrahimpour_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
🎬 پانزدهمین فیلم نشست با موضوع
سلبریتی سمی!
تحلیل آسیب های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت
📽 همراه با اکران و نقد فیلم "خوک" به کارگردانی مانی حقیقی
🔴 با حضور:
🔺حجت الاسلام جواد جلوانی
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات
🗓 پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۱۲:۳۰
📣نشست به صورت حضوری و مجازی میباشد. جهت شرکت مجازی وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید.
http://www.b2n.ir/310812
📲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا و بله
#فیلم_نشست
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
هدایت شده از علی. ا
سلام و عرض ادب
بسیار فیلم دقیقی انتخاب کردید. این فیلم آنچنانکه باید، نه دیده شد و نه تحلیل شد.
خوک، به زیبایی -حتی با عنوانش- یک زندگی لجن که لجنبودنش را پیدرپی بازتولید میکند به تصویر میکشد.
خصوصا وقتی فیلم را در بافت فکری کارگردانش تحلیل فهم کنید، دلالت قویتری بر این دارد که یک سلبریتیهنرمند بهمعنای واقعی کلمه، از دل همین جامعه هنری، به صورت مکشوف و بی لغلغه دارد عریان و عیان، اتمسفر فکریفرهنگیاش را روایت میکند.
شکرالله مساعیکم
#معرفی و #برش #ازکتاب
#کتاب جدیدی از شهیدمطهری در ماه پیش منتشر شد که در ادامه مجموعه حقوق #زن در اسلام است. محتوا کاملا متناسب با شرایط روز است! خدانگذرد از کسانی که حتی آثار #شهیدمطهری را در استثمار نگه داشتند و بعد از ۴۰سال منتشر کردند!
🔸شهید در این کتاب خیلی بر این نکته تاکید دارد که باید لُب و حقیقت اسلام را بیترس از واکنش عوام مطرح کرد و باید ملاک و مرز اسلامداری را، مرزهای خود اسلام گرفت، نه ذوق و علاقه ما! اگر خدا رخصتی داده، باید همان را ملاک قرار داد؛ نیاید کاسه داغتر از آش شویم.
🔸دو مطلب را عکس گرفتم:
یکی ماجرایی درباره کتاب داستانراستان است که میگوید یکی نامه نوشت گفت این دو داستان را حذف کن، چون ممکن است تاثیرات اجتماعی منفی داشته باشد.
دیگری، مطلبی درباره مصاحفه با زن نامحرم از نظر اسلام.
خدا رحمت کند استادبزرگ، شهیدمطهری را که جای خالیاش به عنوان یک حکیم اسلامشناس حرّ مصلح، بدجوری حس میشود. 🌹
@aliebrahimpour_ir
#معرفی #برش #ازکتاب
بالاخره #کتاب حق عقل در اجتهاد #شهیدمطهری منتشر شد. شورای نظارت اهمالکاری خود را با "اخیرا به دست ما رسیده" توجیه کرد، در حالی که ارشیو مجله مکتب تشیع موجود بوده و حتی فایل آن مدتهاست در وب هست؛ فایل آن را سال۹۷ در همین عقل سرخ قرار دادم!
دو مقاله #قلمی از شهیدمطهری در کتاب هست. خلاصهترین توصیفم از این دومقاله این است: اگر بخواهیم کتابی برای #اصول_فقه نظام یا اصولفقه علومانسانیاسلامی یا امثالهم بنویسیم، حتما این دو مقاله در صدر قرار میگیرند.
این دو متن، #درسی و دقیقاند.
شیعه به نحو کلاسیک قائل به حسنوقبحذاتی بوده. نظام علمیاش را بر ان مبتنی کرده. اگر امروز هم آن را قبول باید قویتر و قویمتر به لوازمش پایبند باشد؛ اگر قبول ندارد، صریح بگوید که میخواهد طرحی نو دراندازد. یکبامدوهوا نمیشود.
تعبیر زیبای شهید در انتهای مقاله: 《خوشبختانه ثمرات شیرین و نجاتبخش آن را در طول چهارده قرن مکرر چشیدهایم و آزمایش کردهایم و این #تنها جنبه اعجازآمیز باقی دین حنیف اسلام است.》(ص۵۱)
@aliebrahimpour_ir 1401.09.22