eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
213 دنبال‌کننده
585 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
«بازاندیشی در مفهوم‌شناسی «میان‌رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران» چکیده میان‌رشتگی، رویکردی جدید در عرصه پژوهش، آموزش و طبقه‌بندی علم است که از منظرهای کاربردی مختلف، ضرورت فراوان دارد، بااین‌حال، فقر ادبیات نظری آن، از موانع رواج و توسعه آن محسوب می‌شود تا آنجا که حتی میان‌رشته‌ای پژوهان، به ابهام مفهومی خود این اصطلاح، تصریح دارند. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی-تفسیری و با بهره‌گیری از منابع کتاب‌خانه‌ای می‌کوشد با استخراج مولفه‌های اصلی «میان‌رشتگی»، انگاره‌ای روشن از مفهوم آن ارائه دهد و تاریخچه ادبیات نظری این حوزه نوپدید در ایران را شناسایی و معرفی نماید. مطابق این پژوهش، عمر ادبیات رویکرد میان‌رشته‌ای و تلفیقی در کشور ما، کمی بیش از دو دهه است. موضوع مطالعات میان‌رشته‌ای، مسئله‌ای «پیچیده» است. پیچیدگی را می‌توان به «مطالعه رفتار سیستم‌ها» تعریف کرد و راه میان‌رشتگی از رشته‌های تخصصی می‌گذرد. شبکه معنایی «میان‌رشتگی» متشکل از شش مفهوم «تلفیق و ترکیب»، «استفاده از چند دانش تخصصی»، «دیالکتیک و جمع‌گرایی پویا»، «موضوع پیچیده»، «فرآیند بودن» و «ارزش افزوده معرفتی داشتن» است. از میان این مولفه‌ها، «تلفیق و ترکیب» نقشی محوری و اساسی دارد. بر اساس همین مولفه است که میان‌رشته‌ای‌نماها از میان‌رشته‌ای واقعی تمایز پیدا می‌کند. https://jks.atu.ac.ir/article_10944.html https://jks.atu.ac.ir/article_10944_7fd7b36be13d211ec4e3239fb0e79fce.pdf @aliebrahimpour_ir
مقاله بازاندیشی در مفهوم _شناسی «میان _رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران.pdf
443K
🖌 بازاندیشی در مفهوم ‏شناسی «میان ‏رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران 👤علی ابراهیم پور مجله مطالعات دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، دوره 7، شماره 22 ، فروردین 1399، صفحه 113-142 https://jks.atu.ac.ir/article_10944.html @aliebrahimpour_ir
🎬 پانزدهمین فیلم نشست با موضوع سلبریتی سمی! تحلیل آسیب های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت 📽 همراه با اکران و نقد فیلم "خوک" به کارگردانی مانی حقیقی 🔴 با حضور: 🔺حجت الاسلام جواد جلوانی دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات 🗓 پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ 🕰 ساعت ۱۲:۳۰ 📣نشست به صورت حضوری و مجازی میباشد. جهت شرکت مجازی وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید. http://www.b2n.ir/310812 📲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیام‌رسان ایتا و بله 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
هدایت شده از علی. ا
سلام و عرض ادب بسیار فیلم دقیقی انتخاب کردید. این فیلم آنچنانکه باید، نه دیده شد و نه تحلیل شد. خوک، به زیبایی -حتی با عنوانش- یک زندگی لجن که لجن‌بودنش را پی‌درپی بازتولید می‌کند به تصویر می‌کشد. خصوصا وقتی فیلم را در بافت فکری کارگردانش تحلیل فهم کنید، دلالت قوی‌تری بر این دارد که یک سلبریتی‌هنرمند به‌معنای واقعی کلمه، از دل همین جامعه هنری، به صورت مکشوف و بی لغلغه دارد عریان و عیان، اتمسفر فکری‌فرهنگی‌اش را روایت می‌کند. شکرالله مساعیکم
و جدیدی از شهیدمطهری در ماه پیش منتشر شد که در ادامه مجموعه حقوق در اسلام است. محتوا کاملا متناسب با شرایط روز است! خدانگذرد از کسانی که حتی آثار را در استثمار نگه داشتند و بعد از ۴۰سال منتشر کردند! 🔸شهید در این کتاب خیلی بر این نکته تاکید دارد که باید لُب و حقیقت اسلام را بی‌ترس از واکنش عوام مطرح کرد و باید ملاک و مرز اسلام‌داری را، مرزهای خود اسلام گرفت، نه ذوق و علاقه ما! اگر خدا رخصتی داده، باید همان را ملاک قرار داد؛ نیاید کاسه داغ‌تر از آش شویم. 🔸دو مطلب را عکس گرفتم: یکی ماجرایی درباره کتاب داستان‌راستان است که می‌گوید یکی نامه نوشت گفت این دو داستان را حذف کن، چون ممکن است تاثیرات اجتماعی منفی داشته باشد. دیگری، مطلبی درباره مصاحفه با زن نامحرم از نظر اسلام. خدا رحمت کند استادبزرگ، شهیدمطهری را که جای خالی‌اش به عنوان یک حکیم اسلام‌شناس حرّ مصلح، بدجوری حس می‌شود. 🌹 @aliebrahimpour_ir
بالاخره حق عقل در اجتهاد منتشر شد. شورای نظارت اهمال‌کاری خود را با "اخیرا به دست ما رسیده" توجیه کرد، در حالی که ارشیو مجله مکتب تشیع موجود بوده و حتی فایل آن مدتهاست در وب هست؛ فایل آن را سال۹۷ در همین عقل سرخ قرار دادم! دو مقاله از شهیدمطهری در کتاب هست. خلاصه‌ترین توصیفم از این دومقاله این است: اگر بخواهیم کتابی برای نظام یا اصول‌فقه علوم‌انسانی‌اسلامی یا امثالهم بنویسیم، حتما این دو مقاله در صدر قرار می‌گیرند. این دو متن، و دقیق‌اند. شیعه به نحو کلاسیک قائل به حسن‌وقبح‌ذاتی بوده. نظام علمی‌اش را بر ان مبتنی کرده. اگر امروز هم آن را قبول باید قوی‌تر و قویم‌تر به لوازمش پایبند باشد؛ اگر قبول ندارد، صریح بگوید که می‌خواهد طرحی نو دراندازد. یک‌بام‌دوهوا نمی‌شود. تعبیر زیبای شهید در انتهای مقاله: 《خوشبختانه ثمرات شیرین و نجات‌بخش آن را در طول چهارده قرن مکرر چشیده‌ایم و آزمایش کرده‌ایم و این جنبه اعجازآمیز باقی دین حنیف اسلام است.》(ص۵۱) @aliebrahimpour_ir 1401.09.22
حق عقل در اجتهاد -مرتضی مطهری.pdf
283.6K
ظاهرا ایتا فایل را حذف کرده. 📝 متن خواندنی و 📌 «حق در » 👤 نوشته استاد 📇 نشریه مکتب تشیع - 1341 🌐 @aliebrahimpour_ir
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🌺 ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ التَّحْمِيدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ ع وَ لَوْ كَانَ شَيْ‏ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاطِمَةَ ع. (کافی، ج3: 343) ☘️ امام باقر ع: خداوند با هيچ ستايشى برتر از تسبيحات فاطمه س عبادت نشده است، و اگر چيزى برتر از آن وجود داشت، بى‌گمان پيامبر خدا ص آن را به فاطمه س هديه مى‌‏داد. @aliebrahimpour_ir pic
✅ لیستی از مقالات با عناوین جالب‌توجه از «فصلنامۀ جامعه­ شناسی فرهنگ و هنر» پی‌نوشت: به مدیریت فرهنگ نائل نمی‌شویم، تا فهم درستی از موضوع نداشته باشیم. به فهم درست نائل نمی‌شویم، تا موضوع را به‌درستی و به‌دورازسوگیری به‌صورت علمی مطالعه کنیم. همه این امور عرفی، نیازمند مطالعه دقیق‌اند. تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد کتب درسی با رویکرد مطالعات جنسیتی (موردمطالعه: کتب درسی مقطع ابتدائی) https://scart.uok.ac.ir/article_62433.html https://scart.uok.ac.ir/article_62433_7604be0822150960cface81a8f13b076.pdf دربارۀ دختران چادریِ مدرن: ظهور نسلِ‌ «تری این وان» در ایران https://scart.uok.ac.ir/article_62281.html https://scart.uok.ac.ir/article_62281_524f742921a75687c17ae7ec6e0a8c70.pdf تحلیل نشانه شناختی بدنمندی در میان کاربران زن اینستاگرام (مطالعه موردی دو طراح لباس: آناشید حسینی و الهه جهادگر) https://scart.uok.ac.ir/article_62246.html https://scart.uok.ac.ir/article_62246_f2a6eb6f825cbc2cd5ea20fc896a0769.pdf فرهنگ‌های مختلف مصرف انرژی (مورد مطالعه خانوارهای مشهدی) https://scart.uok.ac.ir/article_62060.html https://scart.uok.ac.ir/article_62060_f58cf889b2d2b59ff698388948f1dedd.pdf زنان و مصرف موسیقی؛ سنخ شناسی ذائقه موسیقایی زنان https://scart.uok.ac.ir/article_62040.html https://scart.uok.ac.ir/article_62040_259731376bbf866caa20b0565a1627fe.pdf زنان در عصر پدرسالاری: روایت تاریخی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی زنان در دورۀ قاجار https://scart.uok.ac.ir/article_61982.html https://scart.uok.ac.ir/article_61982_095e66850cdb29090f48acc20affb42d.pdf تحلیل انتقادی برنامه‌ی «دورهمی» از منظر سلبریتی‌محوری و گفت‌وگوهای زرد https://scart.uok.ac.ir/article_61905.html https://scart.uok.ac.ir/article_61905_cda70f59bb6c724de60e8f0369a19128.pdf دلائل چند‌زنی در نظام معنایی زن دوم ( مطالعه موردی شهرستان ملکشاهی استان ایلام) https://scart.uok.ac.ir/article_61786.html https://scart.uok.ac.ir/article_61786_6d5cba39c8bc4974a517d045413a10a6.pdf تحلیلی جامعه‌شناختی سینمای کمدی در دهۀ نود (مورد مطالعه: فیلم تگزاس) https://scart.uok.ac.ir/article_61667.html https://scart.uok.ac.ir/article_61667_2a3653ac838246e34aea712456194b81.pdf عوامل فرهنگی مرتبط با گرایش زنان به استعمال قلیان در تفرجگاههای شمال تهران https://scart.uok.ac.ir/article_61544.html https://scart.uok.ac.ir/article_61544_93d8c89dc3b5880edf413d67e46e50d0.pdf تحلیل شیوه بازنمایی اصلاحطلبان در گفتمان اصولگرایی؛ (مطالعه موردی مقالات روزنامه کیهان در خلال انتخابات اسفندماه 94) https://scart.uok.ac.ir/article_61413.html https://scart.uok.ac.ir/article_61413_3f8a47a8ba59b330622a383bcd284e0c.pdf 🌐 @aliebrahimpour_ir
🍀 معرفی شرح شوق https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B1%D8%AD_%D8%B4%D9%88%D9%82 🍀 «شرح شوق» نوشته سعید حمیدیان در این مقاله به نقد شرح و تفسیر شعر های کهن و همچنین معرفی کتاب شرح شوق تحلیل شعر حافظ پرداخته است: https://rasekhoon.net/article/show/1193412/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D9%82-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86 🍀 بهاءالدین خرمشاهی در نشست نقد کتاب «شرح شوق» که شرح سعید حمیدیان بر غزلیات حافظ است، گفت: من این شرح را تا امروز، بهترین شرح از غزل‌های حافظ می‌دانم. https://www.mehrnews.com/news/2060310 🍀 مقاله علمی‌پژوهشی نقد و بررسی شرح شوق چنین کنند بزرگان: نقد و تحلیل کتاب شرح شوق (مقاله علمی وزارت علوم): کتاب شرح شوق در شمار ارزش مندترین آثار حافظ پژوهی و حتی بهترین پژوهش های ادبی معاصر قلمداد شده است که می توان گفت یکی از تحقیقی ترین و اجتهادی ترین پژوهش های صورت گرفته در علوم انسانی در یک صد سال اخیر است که می تواند در جهت کاربردی و راه بردی مؤلفه های فرهنگ ایران نقش آفرین باشد. http://ensani.ir/fa/article/420468 🍀 عبدالله نصری: «شرح شوق» خوانش هرمنوتیکی و متن‌محور از غزل‌های حافظ است/ حمیدیان: از حافظ اسطوره‌ای یکه نسازیم https://www.ibna.ir/fa/report/223780 🌐 @aliebrahimpour_ir
و تعادل ( ویکیپدیا با ویرایش) سال‌ها پیش آدام اسمیت پدر علم اقتصاد مطرح کرد که در رقابت، انگیزه‌های به اهداف مشترک کمک می‌کند و موقعی پدید می‌آید که "هر کسی کاری را که برای بهترین است، انجام دهد". سال‌هاست این تفکر اساس تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی ست و در کلاس‌های درس اقتصاد این نظریه به عنوان بنیاد علم اقتصاد و یک اصل کامل تدریس می‌شود. جان نش سرانجام در سال ۱۹۹۴ به‌دلیل تلاش‌های ارزنده‌ای که در زمینه تکامل نظریه بازی‌ها و طرح تعادل نش انجام داد، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. تعادل نش یعنی موقعیت‌هایی که در آن‌ها انتخاب شما وابسته به انتخاب دیگران نیز هست. او نظریه خود را چنین مطرح کرد که «بهترین نتایج موقعی حاصل می‌شوند که هرکس آنچه را که برای بهترین است، انجام دهد.» او مسئله همکاری را در نظریه بازی‌ها گسترش داد و نشان داد که اگر افراد همکاری کنند و نفع گروه را نیز در نظر داشته باشند، به بیشترین منافع و سود برای خود و گروه دست می‌یابند. این موضوع از طریق مثال معمای زندانی‌ها (prisoners dellima) بهتر روشن می‌شود. معمای زندانی‌ها نشان می‌دهد که چگونه دو نفر در همکاری، برای اینکه خود به سود بیشتری برسند، به خودشان ضرر می‌رسانند؛ درحالی‌که می‌توانند هر دو نتایج بهتری به‌دست آورند. این معما به این ترتیب است: دو نفر که به جرم شرکت در یک سرقت مسلحانه بازداشت شده‌اند، جداگانه مورد بازجویی قرار می‌گیرند و به هرکدام از آن‌ها جداگانه چنین می‌گویند: اگر دوستت را لو بدهی و علیه او شهادت دهی و او سکوت کند، تو آزاد می‌شوی ولی او به پنج سال حبس محکوم خواهد شد. اگر هر دو یکدیگر را لو بدهید و علیه یکدیگر شهادت دهید، هر دو به سه سال حبس محکوم خواهید شد. اگر هیچ‌کدام همدیگر را لو ندهید و سکوت کنید، هر دو به یکسال حبس محکوم خواهید شد. در اینجا به نفع هر دو زندانی است که حالت سوم را انتخاب کنند و بنا بر نظریه جان نش آنچه را به نفع خود و گروه است، انتخاب کنند ولی چون هرکدام از آن‌ها تنها به فکر خود و به دنبال کسب بهترین نتیجه برای خود یعنی آزاد شدن است و به طرف مقابل نیز اعتماد ندارد، دوست خود را لو می‌دهد و هر دو ضرر خواهند کرد که البته حالت منطقی نیز همین است (چون از تصمیم همدیگر خبر ندارند). یعنی از دید هر زندانی جدا از اینکه زندانی دیگر کدام حالت (شهادت یا سکوت) را انتخاب کند، برای او بهتر است که شهادت داده و زندانی دیگر را لو دهد اما نتیجه خلاف این می‌شود و هر دو ضرر می‌کنند که معما در همین‌جا است. هر دو از تصمیم هم مطلع بودند و می‌توانستند با هم کنند، نتیجه بهتری به‌دست می‌آمد اما چون دو زندانی از تصمیم همدیگر اطلاع ندارند، تنها نفع خود را در نظر می‌گیرند و هر کدام از آن‌ها علیه دیگری شهادت می‌دهد و در نهایت هر دو ضرر می‌کنند. دلیل این است که در موقعیت‌هایی که علاوه بر خود فرد، انتخاب دیگران و اطلاع از انتخاب دیگران نیز اهمیت دارد، همکاری می‌تواند سودبخش باشد؛ همان چیزی که جان نش مطرح کرد. به‌طورکلی نظریه بازی‌ها در تلاش است تا موقعیت‌هایی را که در آن منافع افراد در تضاد است مدل‌سازی کند. این موقعیت زمانی پدید می‌آید که موفقیت فرد و تصمیم او وابسته به تصمیم و استراتژی‌هایی است که طرف مقابل انتخاب می‌کند و هدف نهایی نظریه بازی‌ها یافتن استراتژی بهینه برای بازیکنان است. کار مهمی که جان نش انجام داد و تا پیش از او در نظریه بازی‌ها مطرح نشده بود، یعنی آن چیزی که این نظریه آن را کم داشت، مسئله بود و اینکه هر بازی در نهایت یک تعادل دارد که این تعادل می‌تواند برد یا باخت باشد. البته جان نش مطرح کرد هر بازی می‌تواند هر دو سر برد یا هر دو سر باخت نیز باشد اما در هر صورت بازی تعادل دارد. به بازی‌هایی که در آن‌ها همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد در اصطلاح بازی‌های با مجموع صفر می‌گویند؛ مانند شطرنج اما به بازی‌هایی که این‌گونه نیستند و هر دو طرف می‌توانند سود ببرند، بازی‌های با مجموع غیر صفر می‌گویند. جان نش کار زیادی روی تعادل در بازی‌های عدم همکاری انجام داد که بعدها به تعادل نش معروف شد. نظریه بازی‌ها در موضوعات بسیاری از جمله نحوه تعامل تصمیم‌گیرندگان در محیط رقابتی و به‌ویژه در بازارهای انحصار چندجانبه که تعداد اندکی تصمیم‌گیرنده حضور دارند و نحوه واکنش و تصمیم دیگر بازیکنان اهمیت می‌یابد، کاربرد فراوانی دارد. همچنین نظریه بازی‌ها علاوه‌بر اقتصاد در دیگر علوم رفتاری همچون علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و منطق نیز کاربرد دارد. حتی در زیست‌شناسی هم برای تحلیل تکامل و تحلیل رفتار نزاع برای بقا، از نظریه بازی‌ها استفاده می‌شود. پی‌نوشت: فیلم 2001، روایتی از زندگی جان‌نش است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
امشب طی ۲ساعت، یک‌دور ۱۱۲۰صفحه‌ای از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم را تورق کردم. کتاب حاوی متون برگزیده از اندیشوران مدرنیسم و پست‌مدرنیسم است. این محدوده‌ی به‌غایت‌وسیع، شامل تمامی فیلسوفان و اندیشمدان غربی می‌شود. ازاین‌رو کتاب از بیشتر آنها که می‌شناسیم یا نمی‌شناسیم، متنی آورده؛ از دکارت، هیوم، کانت، روسو، هگل و مارکس گرفته تا داروین، نیچه، پیرس، دوسوسور، وبر، ویتگنشتاین، فروید، هوسرل، هورکهایمر، سارتر، هایدگر، لاکان و کوهن. از دریدا، فوکو، لیوتار و دلوز گرفته تا وست، فاستر، بوردیو، ژیرو، باتر، ونتوری، بودریار، رورتی، لومان، هال، کواین و هابرماس و افرادی دیگر! : چیز جالب توجهم این است که این متفکرین، هرچند کمابیش به هم ارجاع می‌دهند و تفکر و زمینه‌فکری‌شان برهم تکیه دارد، اما تلاش کرده‌اند "شفاف درباره موضوعات زندگی‌شان فکر کنند". در فلسفی‌ترین مباحث هم، جانِ کلام، باز به موضوعی از موضوعات حیات زندگی انسان بر می‌گردد که اندیشمند تلاش کرده تمام قدرت فکری‌اش را به کار بگیرد و صورت‌بندی‌ای از واقعیتی که می‌فهمد، ارائه بدهد. این مواجهه آموزنده است. من فکر می‌کنم "ما" خیلی کم با این رویکرد سوار بر فکر و قلم می‌شویم. در دانشگاه/ونظایر به ما نمی‌آموزند اینگونه آسوده و روان فکر کنیم. بیشتر دغدغه ما این است که بتوانیم بر اساس چارچوب‌های از پیش طراحی شده (مثل نظریات پیشین)، واقعیت را توصیف کنیم. در حالی که نه این چارچوب‌ها بت‌اند؛ نه واقعیت عینی، ثابت و لایتغیر. برای همین به نظرم این مواجهه آموزنده است. @aliebrahimpour_ir
🔶️ چرا مدرسه موسوم به امام‌کاظم علیه‌السلام را دوستش ندارم؟ [بخش ابتدایی] (پیش‌درآمد: اینکه یک مکان برای شخص من نادوست‌داشتنی است، هیچ‌ربطی به نام مکان، سازنده‌آن، کارکنان‌آن و حتی خودواقعی آن می‌تواند نداشته باشد؛ بلکه صرفا به رابطه او با من بستگی دارد و پدیداری که از او در من شکل گرفته. بنابراین این متن نه یک توصیف آن مدرسه، بلکه واگویه‌ای شخصی از پدیداری است که از او در تخیلم شکل گرفته.) 🔻بیشتر دوران تحصیل سطوح‌عالی‌ام را در کلاس‌های آزاد مدرسه امام کاظم و مدرسه دارالعلم امام حسن و مدرسه امام حسین گذراندم. هنوز هم به اولی مراجعه می‌کنم؛ گاهی برای کتابخانه یا جلسات. اما شنبه این هفته (۱۴۰۱/۱۰/۳)، به طرز عجیبی احساس بدی نسبت بهش داشتم. در و دیوار برایم بدمعنا بود. حسی که به مدارس دیگر ندارم! اما چرا؟ 🔻یاد گفت‌وگویی افتادم که برای اولین‌بار حضورم در آنجا رخ داده بود؛ اوایل افتتاح، سالن همایش بسیار شیک و چشم‌نوازش میزبان جلسه‌ای بود که یکی از سخنران‌هایش دکتر پیغامی بود. برای دیدنش به مراسم رفته بودم. بعد نماز عشاء -در مسجد مدرسه- درباره‌ی یک بحث علمی پرسیدم جایی نمیشناسید که پروژه‌اش کند و از آن حمایت کند؟ با نگاهش به سقف ساختمان و سالن همایش اشاره کرد و نقل به مضمون و با شوخی گفت: ما باید از شما پروژه بگیریم؛ ما در تهران از ساختمان‌ها نداریم! 🔻این حرف یادم مانده تا امروز. مدرسه امام کاظم جزو مدرن‌ترین و بزرگترین مدارس علمیه قم است. بسیار زیبا و -احتمالا- حرفه‌ای طراحی و ساخته شده. اما به نظرم این مدرسه که به‌ظاهر بسیار دقیق و حساب‌شده است و همه چیز‌هایش سرجایش است، یک چیزش سرجایش نیست: طلبه! 🔻بله؛ طلبه! این مدرسه برای مصرف‌کننده نهایی طراحی و اداره نمی‌شود! ورودوخروجش، فضای سبزش، کتابخانه‌اش، طبقاتش، مدرس‌هایش، حتی سرویس‌بهداشتی‌اش برای من طلبه نیست! پس برای چیست؟ برای از من بهتران! برای موسسات تا مکانی از اینجا بگیرند، برای اساتید که اتاقی برای تدریس بگیرند، برای اینکه مدرسه‌ای باشد که به‌ظاهر منظم کار می‌کند و به نظم و انتظام ظاهری‌اش، خوش باشد! 🔻کتابخانه منظم است، اینقدر منظم که برای هربار رفتن باید کانال‌ایتایی‌اش را چک کنی؛ یکبار هم کل پرونده‌های ثبت‌نامی را ریختند آشغالی و از نو ثبت‌نام کرده‌اند. موقع اذان هم همه را بیرون می‌کنند تا همه در صفوف نماز شرکت کنند. دم در ورودی، پر است از قوانین و اعلامیه‌های مربوطه. آنقدر قانون و مقررات دارد و این قانون‌ها را می‌خواهد در چشم مخاطب فرو کند. یاد آن شاهدمثال منبری می‌افتم که طرف نگهبان توالت مسجد بود، آفتابه‌ها را پر می‌کرد. یک چوب هم دستش بود. می‌رفتی برداری، با چوب اشاره می‌کرد که این‌یکی نه، آن یکی. حتی اگر اول کار می‌رفتی آن‌یکی را برداری، می‌گفت این‌یکی. حالا دورازجان‌ و بلاتشبیه و از باب قیاس مع‌الفوارق‌الکثیره، اینجا هم در حد خودشان می‌خواهند نظم و مدیریت را به رخ بکشند که بعله! 🔻سرویس‌های بهداشتی، چراغ اتوماتیک دارند. خیلی زیباست؛ نه؟ منظم و دقیق. منتها حین استفاده باید چند لحظه یک‌بار خودت را تکان بدهی که روشن بماند. (لازم به توضیح بیشتر درباره نتایج آن نیست. هست؟ 😅) 🔻دربان‌ها -که طبیعتا طلبه نیستند- (به جز یکی‌شان) زورشان می‌آید وقتی وارد می‌شوی و بهشان سلام می‌کنی، سرشان را بالا بگیرند و جواب بدهند. جدیدا هم کاغذ نصب کرده اند که بدون ارائه کارت شناسایی، کسی را داخل راه نمی‌دهند. والّا ادم از نگهبانان گیت نهادریاست‌جمهوری به مراتب برخورد گرم‌تر، اسلامی‌تر و انسانی‌تری حس می‌کند! 🔻مدرسه، جایی برای مباحثه ندارد! هنوز باورم نمی‌شود! فکر می‌کنم یکجایی هست که هنوز من پیدایش نکرده ام؛ مگرنه نمی‌شود که مدرسه جای مباحث نداشته باشد. مدرسه با زبان‌بی‌زبانی می‌گوید مباحثه بی مباحثه! (البته دوران کرونا برگه‌ای روی مدرس روبه‌روی مسجد نصب کرده بودند که اینجا جای مباحثه، ولی الان انجا کلاس است) 🔻مسجد؟ متاسفم! هرچند اخیرا از امام‌جماعت صاحب‌نفس نیز بی‌بهره مانده و هرچند بلافاصله بعد از اتمام نماز که هنوز الله‌اکبر تمام نشده، کلیپ اخلاقی از دو پروژکتور نصب شده از سقف پخش می‌شود، ولی هنوز نیم‌ساعت از پایان نماز نگذشته، کل برق‌های مسجد خاموش می‌شوند!! 😳 اینقدر تاریک که چشم‌چشم را نمی‌بیند. داشتید قران می‌خواندید؟ خب دیگه. عوضش یک چراغ سبز زیبا در محراب روشن است که اتمسفر معنوی را تامین می‌کند؛ اندک شیشه‌کاری‌های رنگی هم که دیگر نورعلی‌نور. ستون‌ها هم به خاطر طراحی زیبایشان جای تکیه ندارند! اما همه چیز زیباست؛ ظاهرا زیباست و سرجای خودش. @aliebrahimpour_ir
🔶 چرا مدرسه موسوم به امام‌کاظم علیه‌السلام را دوستش ندارم؟ [بخش انتهایی] 🔻نظم مخصوص همه است. آسانسورها که البته بهترین مارک هیوندا هستند و نظیرش را عُمرا جایی ندیده‌اید و با این وضعیت تحریم و دلار، عُمرا جایی بتواند بخرد. تعداد فراوان است. خب اینکه خوب است. اما اینجا آسانسورهای حرفه‌ای هم داریم. مثلا بعضی آسانسورها برای اساتیدند که زود و به موقع بتوانند سر کلاس برسند! مثل بعضی سرویس‌های بهداشتی! اینجا البته قم است و حوزه علمیه است و اخلاق اسلامی و از این حرفا که خودتان بهتر می‌دانید. 🔻 گرسنه‌تان شده؟ در کل تابلوهای مدرسه معرفی‌نامه بوفه نصب شده که بیا پیشمان چایی بخور؟ خب اول باید یک دور قمری از ساختمان راست بزنید، بیایید حیاط، بعد بیایید ساختمان چپ. انتهای سالن، درب خروج به حیاط‌پشتی وجود دارد و تنها این درب باز است. چی شد؟ بسته است! درب قلف است. ولی الحمدلله درب بسیار بزرگ چوبی شیکی است که نظیر ندارد. مثل در حرم حضرت معصومه. قفلش هم ۴زبانه دارد که از لای دو در، خودنمایی می‌کند. 🥰 🔻 راستی؛ اینجا همه چیز روی نظم است. مثلا جلسه دانش تبلیغ دین استاد پناهیان، یکی از شب‌ها چند دقیقه‌ای ادامه پیدا کرد؛ از اتاق مرکزی، برق سالن‌ها و مسجد را دانه‌دانه خاموش کردند تا ما بفهمیم که کُت تن کی است. 😊 ☣️ اینجا به مکانیکی‌ترین شکل ممکن نظم‌ظاهری دارد. در اینجا همه چیز سرجای خودش است، به جز اصلی‌ترین چیز! من فکر می‌کنم از حضورم دارد بیگاری کشیده می‌شود! اینکه اینجا قدم بزنم، این معنا را دارد که اینجا همه چیز درست‌وسرجای‌خودش است. این مدرسه خیلی بزرگ است، اما برای من جای نفس کشیدن ندارد! پر از معناست. از بی‌ادبی‌ و اش احساس خفگی می‌کنم. (پی‌نوشت: شاید بگویند خب جوانِ‌جاهل، راهکار بده! اولا می‌گویم من چه کاره ام که راه حل بدهم! ثانیا می‌گویم همانطور که برای معماری چشم‌نواز و پرسنل خدوم و تاسیسات پیچیده، هزینه می‌کنید؛ مدیریت هم یک کار پیچیده است و با خرده‌فرمایش اخلاقی در نمی‌آید! باید برایش هزینه کنید، بازخوردگیری کنید، اثرسنجی کنید و متناسب با اثرسنجی، بازطراحی کنید تا ان‌شاءالله باذن‌الله منجر به خروجی شود. البته قبلش باید بپذیریم که نقصی در کار است!) @aliebrahimpour_ir
📌 حکمت‌ها 🖋 آمیگدل @amigdel شب بخیر. یک مطلبی بود که چند روز بود می‌خواستم ترجمه کنم بفرستم دور هم بخوانیم صفا کنیم. الان تکمیل شد. یک بابایی هست آن سر دنیا که کلی نصیحت‌های خردمندانه و بامزه دارد. جالب‌ترهاش را گلچین کردم توی این یادداشت. خیلی طولانی است اما کوچیک‌کوچیک است و حوصله‌تان سر نمی‌رود. مثل یک کیلو تخمه. اینجا گذاشتم. روی همین مستطیل پایین پیام بزنید باز شود 👇 https://telegra.ph/%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-11-30 جانتان سلامت. 🌺 @aliebrahimpour_ir
صحیفه فاطمه سلام‌الله‌علیها افتخار شیعه و پیروان حضرت زهرا س بر این است که نه در اینده‌پژوهی، نه فقط در حد ، بلکه آینده‌ هستند: "فیه علم ما یکون؛ در آن [صحیفه فاطمه] علم آینده است." ان‌شاءالله خداقوت به ما توفیق دهد به برکت دعای با کرامت سلام‌الله‌علیها، فهم ما از زمان و آینده، نافذ و بابصیرت و دقیق باشد. 🌹 @aliebrahimpour_ir
: لَا يَأْبَى الْكَرَامَةَ إِلَّا حِمَارٌ تا چند لحظه پیش، روحمم هم خبر نداشت که هیچ؛ به خیالم هم تصور نمی‌کردم که این جمله "لا یرد الاحسان الا الحمار" را که مدتها به شوخی با رفقا می‌گفتیم، مشابه روایتی از امیرالمومنین است! 😳 این هم امیرالمومنین با معنای آن توسط امام رضا در معانی‌الاخبار صدوق، ص۲۹۲. @aliebrahimpour_ir
599.4K
مداحی امیر کرمانشاهی ۱۴۰۱.۱۰.۰۸ - هیئت فاطمیون قم
📌 اهانت ساختاری 🔸ما با میزان دقت‌مان در جزئیات، به مخاطب/مصرف‌کننده نشان می‌دهیم که چقدر واقعا برای او احترام قائلیم. من اسم این را می‌گذارم و نقطه مقابلش می‌شود ! ممکن است من در بگویم: «خیلی شما مهم هستی». ولی هزار نشانه و دالّ دیگر در رفتار و کلامم و باشد که نشان بدهد شما پشم‌بز من هم نیستی! 🔸مشکل اهانت ساختاری این است که عاملیت‌ها را در خودش هضم می‌کند. 🔸درباره اهانت ساختاری بیشتر خواهم نوشت باذن‌الله‌تعالی. 🖌 پی‌نوشت: نیاز به توضیح عکس نیست. هست؟ می‌گوید بین صفر و 10 جواب بده. من می‌زنم0؛ می‌گوید مقدارت باید بین 1 تا 10 باشد. خودش برای خودش احترام قائل نیست، یا به زور می‌خواهد از 1 مقدار بگیرد که میانگینش کم بشود. من که از او تقاضا نکردم از صفر تا 10 نمره بگیر. خودت گفته بودی. وقتی به حرف خودت به من بها نمی‌دهی، در واقع داری به من توهین می‌کنی. @aliebrahimpour_ir
📌 پینوکیو به‌مثابه ایده‌ای برای 🔸 امروز ظهر، داشتیم برای اسماء کانال‌های تلویزیون را می‌چرخاندیم که افتادیم در شبکه قم که پینوکیو نشان می‌داد. خاطراتم زنده شد. پینوکیو اهمیت و ترس از دروغ را در ما ایجاد کرد. به ما فهماند «دروغ خیلی چیز مهمی است». دقیقا نقطه مقابل وضعیتی که امروز در آن قرار داریم که پی‌در‌پی به ما و بچه‌هایمان می‌فهماند که دروغ چیز مهمی نیست که هیچ، چیز لازمی است. 💡 همینجا لامپی در ذهنم چشمک زد: 🔹 دروغ/صداقت مهم‌ترین معیار سنجش جامعه و افراد از نظر دین است. مشکل -خصوصا وقتی با چاشنی وقاحت همراه شود- این است که ابدا مشهود نیست که هیچ، نافی خودش است! 🔹 اگر دروغ‌گویی ملاک و خط‌قرمز ماست (؟!؟)، خب باید سریع شاخک‌های ما را تیز کند. برای اینکه شاخک‌های ما را تیز کند، باید در پیشانی نگاه ما باشد. برای اینکه در پیشانی نگاه ما باشد، باید با ابزارهایی، محسوس و ملموس شود و در مانیتور نگهبانان و مرزداران لحظه‌به‌لحظه رصد شود. اما چطور؟ 🔹 پینوکیو نمی‌تواند الهام‌بخش باشد؟ 🔹 «ما باید مسئولین را پینوکیویی کنیم!» هرکسی به میزان مسئولیت و مقامش باید پینوکیویی بشود! به محض دروغ، دماغش بزرگ شود؛ تا جایی که این دماغ بزرگ به سقف گیر کند و جلو حرکت او را بگیرد، اشکش را در بیاورد و او را به غلط‌کردم بیندازد. @aliebrahimpour_ir 1401.10.09