این روزها وقتی گرمای 🔥 خورشید داغ 🌞 خیس (😰🥵) و کلافهمان (😩😵💫🥴) میکند، این فراز #صحیفه_سجادیه را با خودمان مرور کنیم.
📝 خدایا! به حقّ نامهای مبارکت که در دانش تو محفوظ است و احدی از آن خبر ندارد و به جمال و زیباییات که پردههای نور آن را پوشانده، از توی می خواهم که بر این وجود بیتاب و این استخوانهای کهنۀ پوسیده، رحمت آری. وجود ناتوانی که توانایی گرمی آفتابت را ندارد، چگونه تاب، گرمی آتشت را دارد؟! و وجودی که قدرت شنیدن خروش رعدت را ندارد، چگونه توان شنیدن فریاد خشمت را دارد؟
#برش #از_کتاب #صحیفه_کامله_سجادیه سجادیه
#دعای_پنجاهم ؛ بند۵؛ ترجمه #انصاریان.
@aliebrahimpour_ir
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir
@my_sajjadieh
📌 #نسخه_خطی #کهن_ترین نسخه موجود #صحیفه_سجادیه
🔹ماجرا به نمایشگاه کتاب برمیگردد؛ وقتی کتاب را در بهنشر ورق زدم و دیدم #عناوین_دعاها با #نسخه متداول فرق دارد، عزم کردم به خرید.
🔹اتفاقا خواندن مقدمه محققانهی سیدمحمدحسین حکیم و ارجاعات پیوستهاش به مقدمهای که بر نسخه کفعمی نوشته، باعث شد دستیابی به آن را با جدیت پیگیری کنم.
🔹از منظر تاریخی و نسخهشناسی، این نسخه #قدیمی_ترین نسخه شناختهشده از صحیفهسجادیه است که در سال ۴۱۶ق در خراسان کتابت شده است. این نسخه در سال ۱۳۴۸ش در جریان تخریب و تعمیر قسمتی از دیوارهای بالاسر حرم، قسمت فوقانی دارالسلام، با شماری از مصاحف قدیمی دیگر، زیر سقف پیدا شد که شواهد نشان میدهد این پنهانسازی به قبل از قرن ۹ق باز میگردد.
🔹البته با تحقیق کاظم مدیرشانهچی، متن حروفچینی شده این صحیفه نیز، در سال ۱۳۷۱ توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی #آستان_قدس، منتشر شده است.
🔹این نسخه دارای ۳۸ دعاست. البته دعای اول آن، معادل دعای ۱ و ۲ صحیفه متداول است؛ دعای دوم آن نیز ترکیبی از دعای ۵ و ۳۷ صحیفه متداول است. بنابراین در مجموع حاوی ۴۰ دعاست؛ با تاکید بر این نکته که دعای۲۹ این نسخه (دعاوه فی الشکوی) در نسخه متداول، موجود نیست.
🔹اختلاف ضبط کلمات بین این نسخه و نسخه متداول قابل توجه است و به گفته مهدویدامغانی، گاه ضبطهای این مکتوبه، مرجح است.
🔹امروز خواندن مقدمهی تحقیقی و پرمغز سیدمحمدحسین حکیم را تمام کردم. پاسخ چندسوال قدیمیام را یافتم. انشاءالله نکاتی از این کتاب تقدیم خواهم کرد.
📜لینک خرید این نسخه
@aliebrahimpour_ir
✨ #نمودار #باب_دوم کتاب شریف #صحیفه_کامله_سجادیه - ورژن 1.5
📌 عنوان: پیامبرشناسی و الگوی زیست ماموریتگرایانه
نکته: اعداد درون [ ]، بندهای متناظر در متن هستند.
@aliebrahimpour_ir #دعای_دوم #ساختار_دعا @my_sajjadieh #صحیفه_سجادیه
📌جدول کاربردی #ترتیب_نزول سوره های #قرآن
✅ لیست تحقیقی استاد #بهجت_پور
📗 ر.ک: شناختامه تنزیلی سورههای قرآنکریم، ص20-48
تقسیم بندی سوره های قرآن، بر اساس آیه 29 سوره فتح صورت گرفته است که بر اساس آن، هر دسته از سوره ها، متناسب با دوره تکاملی-تدریجی رشد مومنان، نازل شده است: ...مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ؛ كَزَرْعٍ 1.أَخْرَجَ شَطْأَهُ 2.فَآزَرَهُ3. فَاسْتَغْلَظَ4. فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ...
@aliebrahimpour_ir
ترتیب نزول سوره های قرآن.pdf
270.2K
#دانلود #pdf
جدول کاربردی #ترتیب_نزول سوره های #قرآن
بر اساس لیست تحقیقی استاد #بهجت_پور
@aliebrahimpour_ir
جرعهجرعه دلگرمی - قرآن به ترتیب نزول - ورژن 1.1.pdf
10.84M
#دانلود #pdf ورژن 1.1
📚 کتاب
" التَنْزِیلُ فی مُثَبِّتِ الفُؤَاد بالمُکْث "
یا
" جرعهجرعه دلگرمی "
🍀 خوانش سورههای #قرآن
به #ترتیب_نزول تدریجی
☘️ همراه با ترجمه استاد #انصاریان
طراحی و تنظیم: علی ابراهیم پور
@aliebrahimpour_ir #جرعه_جرعه_دلگرمی #التنزیل
هدایت شده از سیدیاسر تقوی
.
بسم الله
🔹 شاید صدها سال پیش، انسان به راحتی میتوانست در گوشهای از این کره خاکی به تماشای تقدیر بنشیند و درباره بسیاری از پرسشها اظهار بیاطلاعی کند و از بسیاری از ایدههای فردی و اجتماعیاش با یک «نمیتوانم» بگذرد. در وضعیت گذشته بشر، قدرت سیاسی چندان مجال آن را نداشت که از مسائل کلان ملی تا جزئیترین ساحت زندگی فردی را به تصرف خود درآورد.
🔸 در طرف مقابل، حوزه اندیشه انسانها، فراتر از فهم اقتصاد محلی و مناسبات طایفهای گام بر نمیداشت. این بدان معنا بود که انسان با افقهای جدید و منظرهای متفاوت و ایدههای جایگزین برای حیات خود مواجه نمیشد تا آگاهی به آنچه هست و یا آنچه میتواند باشد اهمیتی پیدا کند.
.
🔹 اما امروزه در جهانی زندگی میکنیم که هر ایدهای برای حیات انسان، لاجرم باید از دو مؤلفه «میدانم» و «میتوانم» برخوردار باشد تا بتواند خود را در بازار متنوع تئوریها عرضه کند. ما شبانهروز در مواجهه با ایدههای فردی و اجتماعی مختلفی قرار میگیریم که ادعا دارند میتوانند زندگی بهتری برای ما بسازند. ایدههای ناکارآمد به سرعت کنار گذاشته میشوند و جای خود را به ایدههایی میدهند که کارآمدی خود را ثابت کرده باشند. از این جهت به نظر میرسد شعار «ما میتوانیم» از بیخ، یک شعار جدلی است و در این جدال فرقی میان نگاههای دینی و غیردینی وجود ندارد.
.
🔸 حتی ممکن است- تأکید میکنم، ممکن است- خوانش ما از معارف دینی طی دویست سال گذشته، متأثر از این باشد که هر ایدهای که دم از «بیاطلاعی» و «ناتوانی» بزند محکوم به شکست است. من پروژه اسلامی کردن شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این دو قرن اخیر اینگونه میفهمم. عصر جدید، انفعال را بر نمیتابد. انسان در این عصر، یا تدبیر کننده است و یا تدبیر شونده. طبیعی است جریانی که دغدغه زندگی مؤمنانه دارد، در این جدال، هر امری را به دین نسبت دهد و تلاش کند از معارف خود، راه حلی بیابد. چرا که به درستی انفعال را مساوی اضمحلال خود میداند.
🔹 اما پرسشی که میماند این است که ادعای بزرگ «میدانم» و «میتوانم» چه نسبتی با الهیات ما دارد؟ آیا میشود مبتنی بر اندیشههای کلامی ما، طوری با عالم نسبت برقرار کرد که آن را قابل کنترل و پیشبینی کنیم و مطابق آرمانهای خودمان تمدنی نوین بسازیم؟ نقش خدا چه میشود؟ آیا خدا صرفا طراح یک سازوکار ازلی و ابدی است و تدبیر امور را به انسان واگذار کرده؟ و کلی سوال دیگر...
.
عکس: در حال ورود تدریجی به آبهای خلیج فارس.
🆔 @sedyaser
مزار ملامحمدتقی مجلسی و ملامحمدباقر مجلسی
خادمان #صحیفه_سجادیه
🍀 به نیابت از بزرگان و اساتیدی که راهی به این کتاب برایم باز کردند: آیتالله خامنهای، حاجآقای وحیدی؛ اساتید مرکز تخصصی صحیفه: اعوانی، ابراهیم و صادق کفیل، فوادیان، صمدی؛ شارحان و مترجمان #سیدعلی_خان_مدنی، انصاری، #انصاریان و...
خدایا، من را عاشقانه در صحیفه #ذوب کن.
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۲.۵.۲
@my_sajjadieh #خادم_صحیفه
🌟🌙 #ذکر_مجرب برای توسل به قمر منیر بنیهاشم #حضرت_اباالفضل العباس علیهالسلام
🌺برای حاجت و گرهگشایی از مشکلات:
ای ماهِ بنیهاشم، خورشیدِ لقاء عباس
ای نورِ دل حیدر، شمعِ شهدا عباس
از محنت و درد و غم، ما رو به تو آوردیم
دستِ منِ مسکین گیر، از بهر خدا عباس
📘 #برش #ازکتاب جرعهای از دریا، آیتالله شبیری زنجانی، ج۳: ۵۷۵.
@aliebrahimpour_ir #شعر #مجرب #حاجت
#عکس_یادگاری
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست
قاب پایانی تبلیغ دهه محرم ۱۴۰۲
شاهین شهر اصفهان
گروه تبلیغی ضیافت
🗓 شنبه، ۷ مرداد ۱۴۰۲
@aliebrahimpour_ir
☘خدای من!
🌺از غصه هلاکم میکنی، مگر اینکه دعایم را مستجاب کنی و نشانههای #اجابت دعا یم را به من نشان بدهی.
🌺خدایا طعم #عافیت را تا آخر عمر به من بچشان.
🌺مرا دشمنشاد مکن و او را بر من چیره مفرما و سلطه مده.
📖 #صحیفه_سجادیه ، #دعای_چهل_و_هشتم ، بند۱۴.
@alievrahimpour_ir
1M
#امام_زمان
یا صاحب الزمان
۱۴۰۲.۰۵.۲۰ - شب شهادت #امام_سجاد
هیئت انصارالحجه مشهد الرضا
#مداحی امیر کرمانشاهی
سگ چو بی صاحب شود، با سنگ او را میزنند
بازگو بر اهل عالم صاحبم هستی، رضا ❤
أَلسَّلٰامُعَلَیکَ یٰا عَلیبنِموسَی أَلرّضٰآ أَلمُرتَضٰی
۱۹:۰۰ - ۱۸مرداد۱۴۰۲
@aliebrahimpour_ir #امام_رضا #عکس_یادگاری
📌 شبّر یا مجلسیثانی، عالم پرنویس
☘ علامه سید عبدالله بن محمدرضا شبّر حسینی کاظمی، مشهور به #شبّر، (۱۱۸۸-۱۲۴۲ق)، از علمای نویسنده نامآور شیعه است که کتاب "تفسیر قرآن تکجلدی" و "اخلاق" او به دلیل استقامتعلمی در عین موجزبودن شهرت فراوانی دارد.
☘ وی هرچند عمر کوتاه ۵۴ساله داشت، ولی بیش از ۷۰عنوان کتاب از خود برجای گذاشته که برخی چندجلدیاند. به خاطر شباهتی که با علامه محمدباقر مجلسی در کثرت #تالیف دارد، او را به مجلسیثانی ملقب کردهاند.
☘ گستردگی تالیفات او بهقدری است که برخی اینطور محاسبه کردهاند: "اگر صفحات نوشتههایش بر سالهای زندگیاش تقسیم شود، برآورد میشود که به طور متوسط هر روز یک جزوه تالیف کرده است."
☘ وی به قدری تندنویس بوده که در پایان برخی نوشتههایش نگاشته است: اوایل شب نوشتن این رساله را آغاز نمودم و نزدیک نیمه شب به پایان رسید. (کان سریع الکتابة مع التصنیف، کتب فی آخر بعض مصنفاته: شرعتُ فیها عند العشاء و تمّتُ عند نصف اللیل)
@aliebrahimpour_ir
#معنای_زندگی
📌 #افعل_اهل_بیت
☘ کثرت تالیفات شبر در عین قوتعلمی، از همان زمان سوال همگان بوده!
🍀 او خود میگوید: کثرت تالیفهای من، به دلیل عنایت #امام_کاظم است؛ ایشان در خواب قلمی به من داد و گفت: #بنویس. از آن زمان موفق به این کار شدم و هرچه میکنم، همگی از برکت آن قلم است. (إن کثره مؤلفاتی من توجه الإمام الهمام موسی بن جعفر علیهالسلام، فإنّی رأیته فی المنام فأعطانی قلماً، وقال : #أکتب ، فمن ذلک الوقت وفقت لذلک، فکل ما برز منی فمن برکه هذا القلم)
🍀 همچنین نقل شده است که بعد از یکی از جلسات، شبر به زیارت کاظمین و سپس قبور شیخ مفید و ابنقولویه مشغول میشود. یکی از شاگردان بعد از همراهی از ایشان دو سوال میپرسد:
۱.چطور با این حجم مشغله و تمرکز کار علمی، #معیشت شما بیمشکل روان است و رفعورجوع میشود؟
۲.چطور در زمان کم، اینقدر کتاب مینویسید؟
شبر اینطور پاسخ میدهد:
🔹اولا، معیشت و #رزق و روزی دست خداست و او وکیل است. (أنّ أمر المعیشه موکول إلی الله عزوجل)
🔹 اما نگارشها، ریشه در این دارد که: در خواب، آقا سیدالشهداء را دیدم و ایشان فرمود: «#اُکتُب وَ صَنّف فَاِنّهُ لا یجفُ قلمُکَ حتّی تَموت!؛ #بنویس و کتاب پدید آور! همانا قلمت تا هنگام مرگ خشک نخواهد شد.»
https://lohedana.ir/books/reader/12378/1/1/33
@aliebrahimpour_ir #افعل
#معنای_زندگی
📌 انیس و آرامشبخش امام
🌺 ...#امام_کاظم (خطاب به محمد بن سنان):
❤ من تو را در #کتاب_امیرالمومنین هم، فرمانبُردار یافته بودم.
💜 تو در میان شیعیان ما، از درخشش نور در شب ظلمانی، روشنتر و آشکارتری.
💚 همانطور که مفضل بن عمر، انیس و مایهی راحتی و آرامش من بود، تو هم انیس و آرامشبخش #امام_رضا و #امام_جواد خواهی بود.
💙 بر آتش حرام است بر تو گزندی برساند.
[كَذَلِكَ وَجَدْتُكَ فِي كِتَابِ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. أَمَا إِنَّكَ فِي شِيعَتِنَا أَبْيَنُ مِنَ اَلْبَرْقِ فِي اَللَّيْلَةِ اَلظَّلْمَاءِ. ثُمَّ قَالَ: يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَلْمُفَضَّلَ كَانَ أُنْسِي وَ مُسْتَرَاحِي وَ أَنْتَ أُنْسُهُمَا وَ مُسْتَرَاحُهُمَا. حَرَامٌ عَلَى اَلنَّارِ أَنْ تَمَسَّكَ أَبَداً.]
منبع #حدیث: عیون اخبارالرضا، ج۱: ص۳۲
@aliebrahimpour_ir
#معنای_زندگی
#امام_علی:
🌺 کمیل! همراهی و معاشرت مداوم و طولانی تو با ما، لازم کرد که آنچه خواستی به تو عطا کنیم.
يَا كُمَيْلُ أَوْجَبَ لَكَ طُولُ اَلصُّحْبَةِ لَنَا أَنْ نَجُودَ لَكَ بِمَا سَأَلْتَ
#حدیث: إقبال الأعمال، ج۲: ص۷۰۶
@aliebrahimpour_ir #طول_الصحبه
#معنای_زندگی
آقا
من عمرم را با شما و برای شما، کامل قمار کردم؛
خودتان شاهدید وكَفَىٰ بِکُم شَهِيداً
رفقایم یکی قاضی شده، یکی وکیل، یکی معلم، یکی مدیر، و یکی... ؛
من اینجا ایستادهام؛
روا مدار که در دل خودم،
و پیش خانوادهام و اطرافیان،
و در تاریخ،
بی #نور ¹ و مغبون و مخذول ² به حساب بیایم؛
که بگویند حیف شد؛
روا مدارید که در این معامله ³، احساس ضرر کنم؛
به شغلی⁴ بگماریدم که امضا و نگاه و نور خودتان پایش باشد ⁵،
تا شیرینی لحظهلحظه کارم⁶ را حس کنم.
¹. وَمَن لَّمۡ يَجۡعَلِ ٱللَّهُ لَهُۥ نُورٗا فَمَا لَهُۥ مِن نُّورٍ؛ اگر خدا به کسی نوری نداده باشد، قطعاً او نوری نخواهد داشت. (نور: ۴۰)
². مَنْ وَاَلَيْتَ لَمْ يَضْرُرْهُ خِذْلاَنُ اَلْخَاذِلِينَ (د۵: ۱۳)
³. فَسُبْحَانَكَ! مَا أَبْيَنَ كَرَمَكَ فِي مُعَامَلَةِ مَنْ أَطَاعَكَ أَوْ عَصَاكَ (د۳: ۱۰)؛ يَرۡجُونَ تِجَٰرَةٗ لَّن تَبُورَ فِي مَوَدَّتِهِ.(د۴: ۵)
⁴. اِكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي اَلاِهْتِمَامُ بِهِ، وَ اِسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ ، وَ اِسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ (د۲۰: ۳)
⁵. مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لاَ أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لاَ أَزِيغُ عَنْهَا، وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لاَ أَشُكُّ فِيهَا (د۲۰: ۵)
⁶. أَسْأَلُكَ عَمَلاً تُحِبُّ بِهِ مَنْ عَمِلَ بِهِ (د۵۴: ۳)؛ اِجْعَلْ لَنَا مِنْ صَالِحِ اَلْأَعْمَالِ عَمَلاً نَسْتَبْطِئُ مَعَهُ اَلْمَصِيرَ إِلَيْكَ، وَ نَحْرِصُ لَهُ عَلَى وَشْكِ اَللَّحَاقِ بِكَ (د۴۰: ۳)
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۲.۰۵.۱۹ - ۲۰:۰۰
#روزنوشت
شهرستانیم و خانمم را آوردهام در حوزهعلمیه اینجا به عنوان مهمان امتحان بدهد. حیاط خیلی بزرگی هم دارد. نیم ساعتی در ماشین منتظر بودم که معممی با دناپلاسش بوق زد ماشینت رو بیار عقب، جات بگذارم و تو پشت من پارک کن! به احترام ریش سفیدش جابهجا کردم و گفتم "ببخشید کارمان گیر بود، مگرنه اصلا پایمان را اینجا نمیگذاشتیم!"
رفت.
(نیمساعت بعدش هم آمد، بدون اینکه نگاه کند، سوار ماشینش شد و دنده عقب گرفت که یعنی برو کنار دربیارم!)
یک ربع بعد، یک خانمی به قصد خروج رد شد. دید در ماشین نشستم، دوباره برگشت. ظاهرا از مسئولین مدرسه بود. تعارف کرد تشریف بیارید داخل؛ پذیرایی بشید؛ پذیرایی حوزه است، تبرک است؛ اتاق داریم؛ میخواهید بیاریم همینجا؟
تشکر کردم.
رفت.
֍ میخوام بگم #شعور دُر گرانی است! ربطی هم به زن و مرد و معمم و مکلا نداره. معالاسف، مدرک و تحصیلات رسمی هم نقش مستقیمی در شعور نداره.
هیچی. همین.
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۲.۰۵.۲۵ - ۰۹:۴۳
الصحیفة السجادية - قدیمیترین نسخه ۴۱۶ه.pdf
62.55M
📥 #دانلود #pdf
📌 #نسخه_خطی #صحیفه_کامله_سجادیه، کتابت ۴۱۶ق
💠 این نسخه، کهنترین نسخه موجود #صحیفه_سجادیه است.
🖥 مطالعه آنلاین:
archive.org/details/sahifa-sajjadia-416
@aliebrahimpour_ir
الصحيفة السجادية الجامعة - السيد محمد باقر موحد الأبطحي.pdf
60.4M
📥 #دانلود #pdf
📌کتاب《 صحیفه سجادیه جامعه 》
👤تالیف آیتالله سید محمدباقر موحد ابطحی
💠 #صحیفه_کامله_سجادیه امام صادق و زیدبنعلی، به قول متوکلبنهارون حاوی ۷۵ دعا بوده و خودش گفته ۱۱تاش را از دست دادم و مابقی را حفظ کردم. پس قاعدتا ۶۴دعا دستش بوده است. اما صحیفه متداول که #روایت_مطهری است، حاوی ۵۴دعاست؛ یعنی فاقد ۱۰دعاست.
💠علما در آرزوی یافت آن ۱۰مفقوده، در طول تاریخ کوشیدهاند با نگارش مستدرک هایی با عنوان صحیفههای ثانیه و ثالثه و رابعه و... تا ثامنه، معارف سجادی را گرد هم آورند.
💠آخرینِ اقدامها، تجمیع تمامی این صحیفهها و سایر روایات، در کنار صحیفهی کامله است که تحت عنوان #صحیفه_سجادیه_جامعه ارائه شده و حاوی ۲۷۰ دعاست. گنجینهای ارزنده که علاوه بر اینکه برای نیازهای گوناگون انسان، دستیاری برای ارتباط با خداست، به فهم معارف صحیفه کامله کمک شایانی میکند.
🖥مطالعه مجازی:
lohedana.ir/books/reader/6369/1/1/1
+ سایت منتظران + مدرسه اماممهدی + archive
منبع
#صحیفه_شناسی
@aliebrahimpour_ir #صحیفه_سجادیه