عقل یشمی خالخال پشمی
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و #منتشرنشده 📌 «حق #عقل در #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیتالل
حق عقل در اجتهاد - مرتضی مطهری - نشریه مکتب تشیع - 1341 - شماره9.doc
126K
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و #منتشرنشده
📌 «حق #عقل در #اجتهاد»
👤 نوشته استاد #شهیدمطهری
📇 نشریه مکتب تشیع - 1341
🌐 @aliebrahimpour_ir
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.pdf
348.4K
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی
📌 «روند آینده #اجتهاد»
👤 نوشته استاد شهید آیتالله سیدمحمدباقر #صدر
📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی 📌 «روند آینده #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیتالله س
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.zip
148K
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و راهبردی
📌 «روند آینده #اجتهاد»
👤 نوشته استاد آیتالله #شهیدصدر
📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تاملاتی در روششناسی فقه
📌 #برش_از_کتاب | #نکته_ناب
🔖 #تمام آثار #عقل در آیات و روایات، ارزشی و #مثبت است و در هیچ آیه و روایتی اثر منفی و ناهنجاری به عقل نسبت داده نشده است.
📓 فقهوعقل، علیدوست، ص۴۹.
🌐 @ravesh_feqh
#جزوه / #یادداشت_کلاسی
کلاس #روش_شناسی_فقه ، #جلسه9
📌 #جریان_شناسی منتقدین #فقه و #حوزه از منظر #عقلانیت مدرن
🎤 eitaa.com/ravesh_feqh/58 [صوت جلسه]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ضرورت #تنقیح و #آگاهانه_کردن #روش جریانشناسی
🌺 مشکل اساسی جریان شناسی های موجود و نیاز اصلی جریان شناسی برای تثبیت شدن به عنوان یک دانش میان رشته ای، تنقیح روش شناختی آن است. جریان شناسی تنها زمانی می تواند اعتبار علمی پیدا کند که الگویی آگاهانه و منضبط در روش شناسی خود داشته باشد. هدف این پژوهش نیز آگاهانه کردن فرآیند جریان شناسی است. آگاهانه کردن فرآیند (=سازوکار) جریان شناسی، به معنای احصاء قدم به قدم تمامی مراحل فرآیند و ارتباطات آن ها برای رسیدن به یک برآیند (=نتیجه) –که در اینجا شناخت جریان است- می باشد؛ به عبارت دیگر، در منقح سازی و آگاهانه کردن فرآیند، کوشیده می شود، هرگونه حفره یا خلاء موجود در مسیر فرآیند شناسایی شود؛ حفره و خلاءهایی که ممکن است در ایجاد برآیند و نتیجه، خلل یا آسیب وارد کند. آگاهانه شدن یک فرآیند، غیر از اینکه به آن قدرت تعمیم می دهد و می توان در موقعیت های مشابه برای حل مسائل نظیر، از آن استفاده کرد، برای اعتبارسنجی معرفتی فرآیند زمینه سازی می کند و بر اساس آن می توان فرآیند را منضبط کرد و ارتقا بخشید.
🔖 بخشی از #مقاله / #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.5
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 جایگاه #متغیرشناسی در مطالعات #میان_رشته_ای
🍀 متغیرشناسی علاوه بر طراحی شبکه مسائل، در مرحله ی تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری و سپس مدل سازی نیز، کاربرد دارد. از آنجا که فرضیه تنها بعد از تایید منطق و تئوری صدق تحقیق، به نظریه تبدیل می شود، در مطالعه میان رشته ای، نیازمند منطق متناسب با موضوع، یعنی منطق سیستم ها هستیم. منطق سیستم ها بر اساس سیستم ایده آل، متشکل از متغیرهای ثبوتی و نفس الامری در نسبتی بهینه و دارای انسجام است. (متغیرها+انسجام=منطق سیستم ها) سیستم پویا و زنده، اجزای خود را به گونه ای سامان می دهد که نه تنها حیات خود را تضمین کند (حرکت به سمت کنترل آنتروپی و بی نظمی)، بلکه در مسیر رشد باشد و به نظم مستحکم تری دست یابد. منطق سیستم ها به مثابه پازلی است که تک گزاره های تولیدی از مسائلِ شبکه ی مسائل، در آن جای گذاری می شوند. متغیرها، شیارهای خالی پازل هستند که هر گزاره بایستی در آن شیارها جای گذاری شود. در منطق سیستم ها، زمانی حکم به صحت پازل چیده شده می شود که اجزا در انسجام با یکدیگر باشند و مدلی معنادار را بسازند.
🔖 بخشی از #مقاله / #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.5
🌐 @aliebrahimpour_ir
«از سال 1375 وارد حوزه علمیه قم شدم و ....»
و...
و...
و...
و 1397 در راه سیدالشهدا شهید شدم.
وبلاگ استاد شهید دهقانی؛ کارشناس احکام 👇🏻
🔗 http://talabeh75.blogfa.com/
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 تفاوت استفاده نسبیگرایانه با حقیقتگرایانه از تئوری #انسجام
🍀 تئوری انسجام گروی، پس از ناتوانی و ناامیدی فیلسوفان علم از دستیابی به معرفت مطابق با واقع، در اوایل قرن بیستم ارائه شد. به اعتقاد این دسته از نظریه پردازان، فیلسوف علم صرفا به تحلیل مجموعه ای از ادراکات حسی می پردازد که هیچ راهی برای حقیقی و صادق دانستن آن ها وجود ندارد و صرفا از راه انسجام یک قضیه با مجموعه گزاره ها می توان صادق و حقیقی بودن آن را دریافت. در واقع بر مبنای نظریه انسجام گروی، صدق فقط و فقط در پرتوی انسجام معنا دارد. به عبارت دیگر، عناصر و تک گزاره ها به خودی خود راهی به صدق و کذب ندارند و اساسا صدق و کذب بردار نیستند. چنانکه دانسته شد، استفاده ی منطق سیستم ها از انسجام گروی، بنابر پارادایم علم اسلامی، در بستر مطابقت با واقع است. در واقع انسجام گروی، تئوری صدق قضایا در لایه های بعدی معرفت (لایه ی کشف کلیت و یکپارچگی) است، نه در تمامی لایه ها و مبادی معرفت. انسجام گروی داغ در معرفت شناختی، هر عنصر را به خودی خود فاقد معنا می داند و این انسجام است که به عناصر معنا می بخشد. اما بنابر استفاده منطق شبکه ای از انسجام، تک تک عناصر قبل از آنکه جزئی از مجموعه باشند، از روش و دانش خاص خود، ریشه گرفته و موجه سازی شده اند و در مرحله ی بعدی برای قرار گرفتن در ساختاری شبکه ای، به تئوری صدق ثانوی (انسجام گروی) نیاز پیدا کرده اند. این نکته مهم، فرق اساسی استفاده پارادایم علم اسلامی و پارادایم های رقیب از انسجام گروی است.
🔖 #منطق_سیستم_ها / بخشی از #مقاله #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.13
🌐 @aliebrahimpour_ir