eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 با غزه چه می‌توان کرد؟💢 صفحه1 از 2 🔹عنوان را «با غزه چه می‌توان کرد؟» گذاشتم نه «برای غزه چه می‌توان کرد؟» واقعیت این است که امروز غزه، بیش از اینکه کمک بخواهد، دستگیر همه جهان شده است. دست نوشته شهروند آمریکایی را باید جدی گرفت که بر روی کاغذی نوشته بود: «دنیا فکر می‌کند که غزه توسط اسرائیل اشغال شده، بلکه حقیقت آن است که کل دنیا توسط اسرائیل اشغال شده به غیر از غزه». ما با اتفاق غزه فرصتی داریم تا دوباره به خود بیاندیشیم. خود را مرور کنیم و به افق‌هایی که قبلاً چشم دوخته بودیم، نگاهی دوباره کنیم. مسیر طی شده خود را مرور کنیم و در میانه‌ی آینده و گذشته، امروز خود را خودآگاهانه بازخوانی و بازآفرینی کنیم. ما امروز به شدت نیازمند بازخوانی و بازآفرینی فناوری‌های اجتماعی خود هستیم. این امر حیاتی البته توضیحش کار بسیار سختی است و از عهده کوچکی چون من بر نمی‌آید. اما به قدر ناچیز خود تلاش می‌کنم دو نمونه «کمک کردن مالی به غزه» و «دعای برای خلاصی مردم غزه» را در قالب بازآفرینی فناوریهای اجتماعی‌مان توضیح دهم: 1️⃣ نمونه اول: غزه به شدت نیازمند کمکهای مالی است. هر مقدار کمک مالی به مردم غزه، می‌تواند حیاتی و نجات‌دهنده باشد. این کمک‌ها تبدیل به کالا می‌شود و از طریق کاروان‌های بشر دوستانه وارد غزه می‌شود و یا اینکه به صورت ارز (عمدتا پول مصر) وارد غزه می‌شود. الان به علت قحطی قیمت اجناس در غزه بسیار بالاست و تعداد قابل توجهی از ساکنان آن توان خرید حداقلها را هم ندارند. راه اندازی کمپین‌های جمع آوری کمک‌های مالی در حال حاضر ضروری است. ولی مشکل اصلی این این کمک‌ها که کم هم نیستند، این است که تولید ارزش جمعی اجتماعی نمی‌کند. بنا به وظیفه انسانی، هر فردی پولی را به حسابی می‌ریزد و عمدتا‌ً این حساب‌ها در نهایت در یک نقطه تجمیع می‌شود و به شکلی به دست مردم غزه می‌رسد، ولی مشکل اینجاست که این کمک‌ها هویت جمعی ما را به اندازه لازم تقویت نمی‌کند و بهتر بگویم، اساسا‌ً مبتنی بر هویت جمعی ما این کمک‌ها شکل نمی‌گیرد. خیلی فرق است بین این نحوه کمکی که الان انجام می شود با زمانی که در مساجد یک محله یا شهر یا استان و یا حتی در سراسر کشور اعلام بشود که همزمان با میلاد مبارک کریم اهل بیت علیهم السلام یا مثلا روز هیجدهم ماه مبارک رمضان، مردم ایران روزه خود را با چای و خرما باز خواهند کرد و به جای آن، با هزینه‌های افطار خود، مردم در رنج ولی با شرافت مردم غزه را میهمان افطاری خود خواهند کرد. برای این کار، در هر مسجدی معتمد محله، مسئول جمع‌آوری کمک‌ها و واریز آن به حساب دفتر مقام معظم رهبری می‌شد. دعوت به سهیم شدن در رنج گرسنگی مردم غزه و در عین حال، میزبانی از آنها، آن اتفاقی است که می‌تواند کمک مالی به مردم غزه را که امروزه به صورت ساده و جدا جدا صورت می پذیرد را تبدیل به یک تحرک و کنش اجتماعی زنده و معنابخش کند. این کار می‌تواند حتی بعد از ماه مبارک رمضان، هفته‌ای یکبار تا برگشت آرامش نسبی به مردم غزه تکرار شود. این کار می‌توان علاوه بر تقویت وحدت ملی و انسجام اجتماعی، به علت برکاتی که در کمک به مظلوم و ایتام، خدای متعال مقرر کرده، موجب احیاء هر چه بیشتر ذائقه معنوی ملت ایران شود. ادامه دارد...👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1675 لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1677
💢 با غزه چه می توان کرد؟💢 صفحه 2 از 2 2️⃣ نمونه دوم: دعا برای نجات مردم غزه لازم است امروز مردم غزه در مصیبت‌اند. در مصیبت باید کنار مصیبت‌زده بود. این در کنار بودن، صوری نیست؛ ادا در آوردنی نیست؛ در کنار بودن سکینه آور است. سکینه از آسمان نازل می شود؛ سکینه امداد الهی به مصیبت‌زدگان است. لذا برای سر سلامتی دادن باید در مصیبت مصیبت‌زده وارد شد. باید بی قرار شد و در این حال بی‌قراری قرار گرفت؛ باید در آن به استقرار رسید و چه تعبیر متناقضی است این قرار در بی‌قراری؟!😭 در این استقرار در اضطراب است که اضطرار حاصل می آید و حالت اضطرار نزدیکترین حالتها به مقام استجابت دعاست؛ «﴿أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ﴾ . ما در خانه‌هایمان همه برای مردم غزه دعاگوییم و بر هر چه اسرائیلی و اسرائیل‌دوست است لعنت می‌کنیم، ولی این تبدیل به کنش اجتماعی نمی‌شود؛ این تبدیل به یک حرکت جمعی نمی‌شود؛ چرا؟ چون فناوری‌های اجتماعی‌مان را بروزرسانی نمی‌کنیم؛ چون رویه‌های تکرارپذیر اجتماعی‌مان را صبغه ایام الله نمی‌دهیم؛ در آن روح الله نمی‌دمیم. شب قدر نزدیک است. ما ملت ایران بیاییم قرار بگذاریم که در شب شهادت امیرالمؤمنین علیهم السلام این شهید عدالت و مبارزه با ظلم، فقط و فقط دو دعا داشته باشیم؛ فقط از خدا دو درخواست کنیم؛ از همه خواسته‌های دیگر در این شب صرف‌نظر کنیم؛ از طلب شفای مریض بدحال‌مان گرفته تا طلب دیون سر رسیده چشم‌پوشی کنیم به خاطر درد و رنج مردمی که رنجشان داغی غیرقابل تحمل بر جگر ما گذاشته است؛ آن دو دعا این باشد؛ «خدایا امام زمان ما را برسان!» «خدایا شر اسرائیل و آمریکا و همپالگان آنها را از سر مردم مظلوم غزه کم کن!» اینچنین است که یک دعای ساده می‌تواند با یک تصمیم جمعی، تبدیل به یک کنش اجتماعی و تحرک جمعی شود. این چنین است که می‌توان یک اراده بزرگ خلق کرد و یک فعل بزرگ آفرید. این چنین می‌توان ائتلاف قلوب درست کرد. این چنین می‌توان زمینه تحقق وعده‌ی قرآنی را فراهم کرد؛ مگر آیت الله شاه آبادی نفرمودند: «خداوند عالم، قرآن را که حبل الله است از عرش الرحمن نازل فرموده بر عرش اخوت انسان، تا فهمیده شود که مستقرّ قران و نوامیس الهیه، جامعه اخوت مسلمین است و البته نمی‌توان قران عظیم را به انفراد نگهداری نمود.» اینچنین است که می‌توان به سایر ملتها پیوست و البته برای آنها نیز زمینه پیوستن فراهم کرد. اصلا بیاییم این دو دعا را یعنی «دعای ظهور منجی الهی» و «دعای نابودی ظالمین» را در این شبهای قدر تبدیل به یک دعای جهانی کنیم. بیاییم از هر طریق که داریم تصمیم بگیریم ملتهای جهان را حول این دو دعای محوری به وحدت برسانیم؛ این یعنی پایه‌ریزی یک ملت جهانی بر محور ظهور منجی الهی از طریق وحدت نظام انتظارات اجتماعی ... 🔹 در کنار این دو نمونه که عرض شد می‌توان ده‌ها نمونه دیگر از خلق حرکت ملی و امتداد بین‌المللی آن در قالب بازآفرینی فناوریهای اجتماعی طرح کرد: "از راهپیمایی زنان باردار و شیرخواره‌دار در همبستگی با مادران غزه گرفته" تا "سفر علما و مراجع بزرگوار تقلید به کشورهای همسایه و دیدار با علمای کشورهای اسلامی" تا "طراحی کنش مشترک ورزشکاران کشورهای جهان در اعتراض به جنایاتهای اسرائیل" تا "جلسات گفتگوی دانشجویان کشورهای اسلامی و سایر کشورها در خصوص تبیین و توصیف فرآیندهای ناعادلانه نظم کنونی جهان و هم‌اندیشی برای طراحی نظم نوین جهانی" تا "حرکت حقوقدانان و قضات کشور برای شکل‌دهی نظام قضای اسلامی برای محاکمه سران اسرائیل و آمریکا" تا "اعلام همبستگی معلمان ایرانی برای قرار دادن یک روز در هفته در خصوص افشای ماهیت متعفن تمدن غرب برای دانش آموزان تا پایان سال تحصیلی" تا ده‌های ایده کنش اجتماعی دیگر ... 🔹️سخن آغازین! ما امروز بیش از هر زمانی دیگر، نیاز به جاری شدن داریم. ما امروز حالمان خوب نیست. کلافه‌ایم؛ عصبانی‌ایم، چون در بی‌قراری جبهه حق و باطل قرار نگرفته‌ایم. هر مناسبت و حادثه‌ای مانند درمانگاه قرآن و عترت و حوزه علمیه ازگل و سکانس فلان فیلم به راحتی ما را با خود می‌برد و در پی این رفتن‌های بی‌حاصل، کلافه‌تر و کلافه‌تر می‌شویم. یُسر مع العُسر، حاصل ایستادن در کانون زمانه است و زمانِ امروز، است .... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1677 لینک قسمت اول https://eitaa.com/alimohammadi1389/1675
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظاهراً شب گذشته در اردن راهپیمایی‌هایی بوده که به سفارت اسرائیل هم هجوم برده‌اند. اوایل طوفان الاقصی هر جا تجمعی شد، شعارهای خاص خودش را هم به همراه داشت. روند شعارها جالب توجه است.‌ اوایل طوفان الاقصی شعار اردنی‌ها این بود: «قالو حماس ارهابية، كل الاردن حمساوية» (گفتند حماس تروریست است، همه‌ی اردن حماسی‌ست) حالا تجمع اخیر اردن شعارش این شده: «يا غزه احنا آسفين، احنا كمان محاصرين». (غزه ما متأسفیم، ما هم محاصره شدیم) چیزی شبیه به جمله‌ی آن مرد آمریکایی که نوشته بود «دنیا فکر میکند که غزه توسط اسرائیل اشغال شده بلکه حقیقت آن است که کل دنیا توسط اسرائیل اشغال شده به غیر از غزه». اجازه بدهید برای یکبار هم که شده از خودمان بپرسیم آیا دلیل این احساس ناتوانی و عجز و نشدن‌ها فقط حکومت‌ها و قید و مرزها هستند؟ پس چرا هر کدام از ما در هر جغرافیا تا این اندازه در این حس مشترکیم؟ این چه حصاری‌ست که همه‌ی ما فارغ از هر تاریخ و گذشته و دین و زبانی آن را حس کرده‌ایم؟ لابد باید چیزی جز حکومت‌ها وسط باشد؟! چیزی که همیشه گفتنش به شدت سخت بوده و حالا به نظر گفتنی‌تر است. @Esrar3
هدایت شده از اصرار
من تصور می کنم که خودِ اسرائیل از میزان خیانتی که مردم ما در این جنگ متحمل شدند، شوکه شده. در وحشیانه ترین رویاهای او هم نبود که امت (مسلمان) را اینقدر ضعیف و مردمان را تا این اندازه سست عنصر ببیند. در واقع اسرائیل هرگز تصور نمی کرد که بتواند در مدت پنج ماه و قبل از ماه رمضان ۷۰۰ هزار انسان را روبروی چشم اعراب و مسلمانان محاصره کند، بدون اینکه با خشم و اعتراض مواجه شود. به خدا قسم که این در زیباترین تصورات اسرائیل نبود. @Esrar3
هدایت شده از اصرار
° ابن ریاح روایت می‌کند مرد نابینایی را که در روز شهادت امام حسین(ع) در کربلا حاضر شده بود دیدم، کسی علت نابینایی او را سؤال کرد. او در جواب گفت: ما ده نفر رفیق بودیم که برای کشتن حسین(ع) به کربلا رفتیم، ولی من شمشیر و تیر و نیزه به کار نبردم. چون حسین(ع) کشته شد، به خانه بازگشتم و نماز عشا خواندم و به خواب رفتم. در عالم خواب شخصی نزد من آمد و گفت: رسول خدا(ص) تو را می‌خواند، برخیز و اجابت کن! گفتم: مرا با رسول خدا(ص) چه کار است؟‌ آن شخص گریبان مرا گرفت و کشان کشان نزد رسول خدا(ص) برد. دیدم پیغمبر خاتم(ص) در بیابانی نشسته و آستین‌های خود را بالا زده و حربه‌ای در دست گرفته و فرشته‌ای برابر او ایستاده و در دست او نیز حربه‌ای است از آتش. نه نفر از دوستان مرا کشت و به هر کدام که ضربتی می‌زد سرتاپای آنها از آتش فرا می‌گرفت و می‌سوزانید. من نزدیک رسول خدا(ص) رفتم و مقابل او زانو بر زمین زدم و گفتم: السلام علیک یا رسول‌الله. ولی آن حضرت جواب نفرمود، و مدت زیادی مکث کرد. پس از آن سر خود را بلند کرد و فرمود: ای دشمن خدا! هتک حرمت مرا نمودی و عترت مرا کشتی و حق مرا رعایت نکردی...! گفتم: یا رسول‌الله به خدا قسم من در کشتن فرزندانت نه شمشیر زدم و نه نیزه به کار بردم و نه تیر می‌انداختم. پیامبر(ص) فرمود: راست گفتی ولی سیاهی‌لشکر کشندگان حسین را زیاد کردی. نزدیک من بیا. من نزدیک رفتم. دیدم طشتی از خون نزد اوست. به من فرمود: این خون فرزندم حسین است. پس از آن خون به چشم من کشید، چون بیدار شدم تاکنون چیزی را نمی‌بینم. «لهوف سید بن طاوس» @Esrar3
هدایت شده از اصرار
° امروز یک جهان قاتل غزه است. شما می دانید جهان دقیقا کجاست؟ جهان شاید همه چیز است. از غذایمان گرفته تا چهره ها، اسم ها، کلمات، خاطرات و ... جهان تمام چیزی ست که چشم و گوش و زبان مان آن را لمس می کند و کم کم به آن چنان خو می گیرد که فرزندی در شکم به مادر. جهان ما آمریکایی ست و مأمنِ چیزی ناچیز به اسم اسرائیل. می دانید؟ در جهان آمریکایی همه چیز با عادی سازی در گذر زمان پیش می رود. عادی سازی مگر چه چیز عجیب غریبی باید باشد؟ همیشه عادی سازی را در رده های سیاسی- فرهنگی و دیپلماتیک گفته اند اما من فکر می کنم همین که ما ۱۷۰ روز را با همین جفت چشم هایمان دیدیم و توانستیم غذا بخوریم و بیاشامیم و بخوابیم و نمیریم یعنی عادی سازی. همین که ما توانستیم ببینیم و کنارِ دیدن به همین یک بند مو زندگی نداشته ادامه بدهیم یعنی عادی سازی. دستکم باید می مردیم و نمردیم و نمردن این روزهایمان خبر تلخی شده برای تک تک مان. باز هم فکر می کنم اسرائیل خیلی وقت است در ما عادی شده. آن مراحل دیپلماتیکش آخرین مرحله است که علنی می شود وگرنه قبلش راه های زیادی را طی کرده تا توانسته به پشت دروازه‌ی چشم مان برسد. من به همین جهانِ قاتل مان فکر می کنم. چون ما دیدیم و با همین یک جفت چشم مان بخشی از همین جهانی بودیم که ما را به این نقطه رسانده. جهان؛ آجر بر آجر چیدن است و ما با این چشم‌ها، وسط این بنای نامیمون جهان، آجری شدیم بر آجرها. ما خودمان به چشم غزه کشته ایم. امروز قاتلِ غزه جهان است و چشم های ما تماشاچیان، سیاهی بر سیاه‌لشکریِ این جهان. آن چشم و گوش و زبان و دهانی که دیگر این جهان را بر نمی تابد کجاست؟ آن چشمی که بپرسد کجاست، کجاست؟ روزی که قلب ساعت‌ها چنان بایستد که دیگر زندگی قدم از قدم برندارد، آن روز با همه ی تلخی و سختی و دشواری اش بزرگ ترین خبر برای من خواهد بود. آن روز یقین می کنم جهان مان در حال فرو ریختن است. جای دوری هم نمی روم، من صدای شکستن جهان‌مان را در همین خانه، در خودم خواهم شنید. @Esrar3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیام محمد آقای محمد ضیف فرمانده گردان‌های شهید عزالدین القسام به جوانان کرانه باختری، سرزمین‌های اشغالی و النقب: ➖ امروز هر کس سلاحی در اختیار دارد، آن را به دست بگیرد و هر کس که سلاح گرم ندارد، سلاح سرد یا کوکتل مولوتوف به دست بگیرد یا آنکه با کامیون، بولدوزر و یا خودروی خود علیه دشمن وارد عمل شود. ➖ امروز، تاریخ با قلمی زرین، صفحات نورانی خود را گشوده است و کیست که نخواهد نام خود، خانواده و یا شهرش را در این کتاب ثبت کند. پرچم بالاست 🇮🇷✌️ @mrtahlilgar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی. ✍ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز. ✏️ شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهی‌اند. ✏️ سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی. والسلام علی عبادالله الصالحین سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢اخلاص در جبهه سازی!💢 🔹دیروز به یزد رسیدم. ظاهراً برای جلسه قرآن فامیلی دوره‌ای. ولی نمی‌توانم کتمان کنم که به دیدنِ سید رفتن، انگیزه‌ی اصلی من برای آمدن بود. 🔹چرا سیدمصطفی مدرس مصلّی مهم بود؟ چرا نبودنش خسارت بار است؟ تنها و تنها به یک دلیل و آن هم ضرورت کار جبهه‌ای در حال حاضر و عدم کفایت کار تشکیلاتی و هسته‌ای در برابر صفوف تو در تو و در هم تنیده دشمن .... 🔹امروز به برکت مجاهدت حاج قاسم، امکان فهم و تأمل درباره تفاوت «هسته‌های مستقل مقاومت» با «جبهه مقاومت» برای ما ایجاد شده است. امروز در یک انفتاح تاریخی می‌توانیم نمود عینی شاهکار حاج قاسم در جبهه کردن گروه‌های مقاومت را در غزه و لبنان و عراق و سوریه و یمن و ایران مشاهده کنیم. امروز تحقق وعده «إن یدالله مع الجماعة» به‌عینه در مقابل چشمان ماست. حضرت آقا در دیدار سال گذشته با خانواده حاج قاسم دو ویژگی اصلی برای ایشان فرمودند: 1ـ اخلاص و 2ـ نقش ایشان در احیای جبهه‌ی مقاومت:👇 «شهید سلیمانی نقش مهمّی در زنده کردن جبهه‌ی مقاومت در منطقه دارد؛ خیلی نقش دارد. یک وقت یک گروه مقاومی در یک منطقه‌ای هستند، خب بله، این قبل از شهید سلیمانی هم بود؛ [امّا] یک وقت یک جبهه به وجود می‌آید؛ ما همیشه این را میخواستیم. چون طرف مقابل جبهه‌بندی میکند، این طرف هم باید جبهه‌بندی کند. خب الان اگر این جبهه نبود، غزّه نمیتوانست این‌قدر مقاومت کند. این جبهه‌ی مقاومت، به همه‌ی اطراف قضیّه قدرت میدهد. اگر چنانچه چهار واحد با هم متّحد بشوند، پنج واحد با هم متّحد بشوند، زورشان و قدرتشان بیشتر از پنج برابرِ یک واحد است؛ یک هویّت جدیدی به وجود می‌آید؛ آن هویّت جدید خیلی مهم است. شهید حاج قاسم سلیمانی در این قضیّه خیلی نقش داشت، خیلی کار کرد..» 🔹اما غصه اینکه هنوز با جبهه‌سازی نیروهای فکری و فرهنگی درون کشور خیلی فاصله داریم ... هر چه می‌گذرد و دوستانی رشد می‌کنند و قد می‌کشند، به ناگاه می‌بینیم که سری می‌شوند در میان سرهای دیگر و طرفی می‌شوند در قبال سایر طرفها ... و خب معلوم است که توجیهی دارند و دردی می‌کشند و غیرتی دینی و انقلابی آنها را بر می‌انگیزاند ولی چه می‌توان کرد که این نقادی‌های مقدس و غیرت ورزیدن‌های موجّه شده، نتیجه‌اش ربطی به نیت‌های خوب ندارد و حاصلش در میانه‌ی رد و بدل شدن‌های متن‌های فاخر و فرهیخته، کدورت قلب و انشقاق امت حزب الله و عمیق شدن زخمِ سوء تفاهم‌هاست ... 🔹سید مهم بود! همانگونه که آقا محمد خادمی نازنین مهم بود! ➖ به این خاطر که به فرمان حضرت آقا نباید اختلاف سلیقه‌ها و تحلیل‌ها را تبدیل به کدورت و نفرت کرد. ➖به این خاطر که «وحدت ملی» ضرورت است و ما از آن غفلت می‌کنیم. 🔹جبهه‌سازها، کبریت‌های احمر جبهه فکری ـ فرهنگی انقلاب اسلامی اند. حدود ده نفر از ایشان را بنده شخصاً می‌شناسم. حتما بیش از این حرفهایند ... خدا کند قدرشان را بدانیم تا خدای متعال نعمت‌شان را از ما نگیرد. در این ایام عید فطر از خدای حنّان و منّان می‌خواهم که به ما اخلاص دهد؛ اخلاص در جبهه‌سازی ...🤲 ✍️ صبحگاه 23 فروردین 1403 ـ دارالعباده یزد https://eitaa.com/alimohammadi1389/1685
هدایت شده از محسن قنبریان
• شهادت می دهم که همواره در صحنه ها و حوادث مختلف انقلاب اسلامی حاضر و اهل تقوا و صداقت است. مروج اندیشه های درست دینی بوده، پیگیر حقوق مردم خصوصا مستضعفین با رعایت عقلانیت و چارچوب قانون است. فعالیت های او موجب دلگرمی دوستداران انقلاب اسلامی بوده و در این مسیر هیچ گونه سوء رفتار و خلاف شان روحانیت از ایشان ندیده ام. • او اما حالا به ۶ماه حبس قطعی از سوی دادگاه ویژه روحانیت محکوم شده است. تلاشها برای رضایت شاکی، جواب نداد. اقرار نامه رسمی صاحب پیج اینستاگرامی مورد استناد (که غیر ایشان است) اثر نکرد! • کاش میشد چون ماجرای قصاص خواهی عکاشه از پیامبر(ص)، که حضرت صدیقه(ع)، حسنین(ع) را برای تحمل قصاص فرستاد، -بلاتشبیه- جای او تحمل مجازات می کردم! چون واقعا به حسن نیت و خیرخواهی او باور دارم. محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 مدرسه بهــــاره | آشنـــایی با فلســفه اخــلاق | ▫️زمان برگزاری: پنجشنبه‌ها، به مدت ۶ هفته، ساعت ۹ صبح الی ۱۷(به همراه ناهار) ▫️شیوه برگزاری: حضوری(ظرفیت محدود) و قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ 🎴لینک ثبت‌نام: https://www.negahschool.ir/product/falsafeh_akhlagh/ با مشارکت: (ع) ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔️ @sch_negah 🌐‌ http://www.negahschool.ir
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: 🔸 *«برنامه‌ریزی توسعه در ایران»* درآمدی تاریخی بر تجربه برنامه‌ریزی توسعه در ایران معاصر 🎙️مدرس: حمید ابدی 🗓️ ۷ جلسه/چهارشنبه‌ها ⏰ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ ♦️ شروع دوره: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔶 - برگزاری کلاس به صورت مجازی (اسکای‌روم) و حضوری ( قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، مجموعه نگاه) ●اعطای گواهی معتبر آموزشی 💲شهریه دوره: ۲۰۰ هزار تومان ۲۰درصد تخفیف برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های قبلی 📲 برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات از طریق پیام‌رسان‌های: بله، ایتا، تلگرام و واتساپ به شمارۀ زیر پیام بدهید. ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ @bashgah_rcica rcica.ir @rcica
📁مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره‌) 🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران» برنامه روز اول - پنج‌شنبه ٢٠ اردیبهشت: 🎙سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی ⭕️ بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی (ره‌) با اندیشه عرفانی و فلسفی ایشان 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک‌زایی ⭕️ رابطه نظر و عمل در اندیشه امام خمینی(ره‌) برنامه روز دوم - پنج‌شنبه ٣ خرداد: 🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ⭕️ بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت 🎙حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی ⭕️ بررسی مقایسه‌ای نظریه حکمرانی امام خمینی (ره‌)، میرزای نائینی و شهید صدر ✍️دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر مهدی امامی ⏰ ساعت: 8 تا 12 لینک ثبت‌نام مدرسه بهاره: https://formafzar.com/form/len8m 🔗 لینک کانال «مدرسه الهیات حکمرانی»: 📌https://eitaa.com/teogover_school ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
، دهه‌هاست که پاشنه آشیل دستگاه فقاهت ماست. مندرج کردن تعطیلی روز شنبه در ذیل عنوان که سالهاست متأسفانه دیگر کُرکی به کلاهش نمانده، از اول هم دست فرمان جریان توسعه‌گرا بود که ظاهرا موفق هم شده‌اند. در تعطیلی روز شنبه، موضوع اصلا تشبه به کفار نیست، موضوع است و البته نجات اقتصاد ایران، عنوان انحرافی آن ...
هدایت شده از اجتهاد
💢 نظر مهم آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه ✍بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیق می‌دهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: ۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. ۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. ۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. ۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم، جعفر سبحانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چشم‌ها را باز کنید💢 🔹 ای کاش آن دسته از روحانیونی که غر می‌زنند که انقلاب اسلامی منزلت روحانیت را تنزل داده و حضور روحانیت در سیاست، سرمایه اجتماعی او را سوزانده است، چشم‌شان را باز کنند و این چند روز آینده را خوب بنگرند تا ببینند که انقلاب اسلامی چگونه منصب تبلیغ و تحقق دین را رفعت داده و خداوند چگونه به کسانی مانند آیت‌الله رئیسی و آیت‌الله آل هاشم که کفران نعمت نکرده و در قد و قامت این فرصت الهیِ بی‌نظیرِ خادمی و خدمتِ به مردم ظاهر شده‌اند، عزت داده است... 🔹ای کاش از بدرقه‌ی این دو طلبه مخلص، انقلابی و مردمی، عبرت بگیریم و از اولی الالباب باشیم ... 🤲
هدایت شده از دگرش...
*انسان جدید، رمز خلق آینده ایران یادداشتی به بهانه رحلت شهادت‌گونه هشتمین رییس‌جمهور ایران عزیز* محسن دنیوی ۱. ملت‌ها یا آینده‌ساز هستند و برای خود و یا حتی دیگران، آینده‌ای متفاوت و با اراده و آگاهی جمعی خلق می‌کنند و یا مانند اغلب جوامع در طول تاریخ، پیرو هستند و در سایه آینده‌ای که ملت‌های پیشرو آن را خلق کرده‌اند زندگی خواهند کرد. ۲. آینده ساز بودن و یا آینده‌دار بودن، امری نیست که بشود آن را به یک ملت یا یه جمع و گروه تزریق کرد. یک ملت یا زمینه‌ها و امکان‌هایی برای آینده‌ساز بودن را دارد و یا ندارد و عقیم است و بذری برای کاشتن و انتظار ثمر دادن برای آن ملت وجود ندارد! مثلا یک ملتی ممکن است جغرافیای خاصی داشته باشد که همان، زمینه آینده‌دار بودن آن ملت شود. یا ملتی دیگر، توانایی و استعداد خاصی را به نحو عمومی دارا باشد که از همان برای تغییر آینده بهره ببرد. ملتی دیگر روی منابع طبیعی خود ممکن است حساب باز کرده باشد. ملتی دیگر روی تاریخ و فرهنگ و تمدنی که به ارث برده است ممکن است سرمایه‌گذاری کند و آینده خود و دیگران را شکل دهد! ۳. یکی از این نشانه‌های آینده‌دار بودن و شاید مهم‌ترین عنصر و دارایی که بیش از جغرافیا و تاریخ و منابع طبیعی و استعدادهای مرسوم در میان ملتها می‌تواند در خلق آینده موثر باشد، امکان خلق انسان جدید است. خلق انسان جدید به این معنا که افرادی در جامعه پیدا شوند که به طور طبیعی باید مسیری را طی می کردند اما به نحو عجیب و حیرت‌آور، به مسیری دیگری رفته و به انسان دیگری تبدیل می‌شوند. مثلا کسی در جهان انتظار ندارد که یک بچه روستایی در منطقه‌ای بسیار فقیر به طور طبیعی به یکی از بزرگترین فرماندهان نظامی موثر در وضعیت منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا تبدیل شود و فردی تعیین‌کننده در معادلات جهانی باشد. آن هم نه از مسیری ساختار یافته و مثلا‌ آموزش در پادگان‌ها و مراکز آموزشی فوق حرفه‌ای نظامی، بلکه از مسیری کاملا متفاوت و ساده! اینکه کریستیانو رونالدو هم از کودکی فقیر در پرتغال به مهمترین فوتبالیست جهان تبدیل می‌شود عجیب است، اما فرق در این است که رونالدو در یک ساختار تربیتی و آموزشی از پیش ساخته شده در قالب باشگاه‌های بسیار حرفه‌ای این مراحل رشد را طی می‌کند و آن استعداد خاص و عجیب پدیدار می‌شود. اما قاسم سلیمانی را چه کسی از یک کودک چوپان و گچکار به فرماندهی نظامی با تأثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرد؟! ۴. این ویژگی انقلاب اسلامی یعنی امکان خلق انسان‌هایی متفاوت از شاخص‌های جهان امروز و از مسیرهایی غیرمعمول، مهم‌ترین دارایی ایران برای آینده‌سازی است. این روزها که ایران، رییس‌جمهور خود سید ابراهیم رییسی را بهار ۱۴۰۳ از دست داده است، زمان مرور دوباره این ویژگی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند یتیمی از شهر مشهد در اوج فقر را به سیاستمداری تبدیل کند که شبیه سیاست‌مداران در جهان امروز نیست. کدام سیاست‌مداری اگر دچار حادثه مشابه می‌شد، یک چهارم جهان و در یک پهنه وسیع جغرافیایی برای فقدان او عزای عمومی اعلام می‌کردند؟ کدام سیاست‌مداری اگر از دنیا برود، میلیون‌ها انسان برای تشییع او به خیابان‌ها خواهند آمد و در کشورهای مختلف در غم‌ او ابراز همدردی می‌کنند؟ حواسمان باشد که درباره اهل سیاست سخن می‌گوییم که منفورترین اقشار در جوامع هستند. اهل لابی و منفعت خواهی و جاه‌طلبی! همیشه به دنبال قدرت و ثروت! اغلب خودرای و حامی منافع حزب و گروه و ده‌ها ویژگی بد دیگر که در سیاست‌ورزی در جهان معاصر رایج است. اما ابراهیم رییسی مانند محمدعلی رجایی، محمدحسین بهشتی و در راس همه این سیاست‌مداران یعنی سید روح‌الله موسوی خمینی نحوی دیگر از سیاست‌ورزی را به ملت ایران و جهانیان نشان داد که این متفاوت بودن را در پیام‌های ارسالی از سوی سران کشورهای دیگر هم می‌توان دید. نه فقط به دنبال همدلی در ایران بود، بلکه همه کشورهای همسایه و غیرهمسایه اما دوست، این احساس را از او به یاد دارند. ۵. باز مرور کنیم که سید ابراهیم رییسی، کودکی یتیم و فقیر از مشهد، چگونه به این نقطه رسید و در چه فرآیند و سازوکاری تبدیل به سیاستمداری متفاوت شد؟ رمزگشایی از این نقطه، رمز ساخت آینده ایران است. آینده چیزی نیست که فردا منتظر آن باشیم. آینده در فردا ظهور و بروز می‌یابد، اما همین امروز به مانند بذر درختی که شما می‌دانید اگر کاشته شود، در آینده ثمر خواهد داد، نشانه‌های آن وجود دارند. آینده در امروز حاضر است اما چشم شما باید به دنبال نشانه‌ها باشد و غرق دیدن چیزهای رایج که فراوانی دارند و چشم را پر می‌کنند نباشد. (تکمله: چشم برخی از دوستان اهل جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی که غرق در مشهورات علوم انسانی هستند، امکان دیدن چنین نشانه‌هایی را ندارد)