هدایت شده از مجتبی m.k
🔸مرزبان دین در سیاست🔸
تاملی پیرامون شخصیت علمی و رفتار عملی مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره)
در روزگاری که تمام شئون زندگی بشر با سیاست آمیخته و سیاست نیز فارغ از هر بنیاد و تفکری همه شئون زندگی را در هاضمه قدرت و منازعات سیاسی خود مصرف میکند؛ تأمل دوباره در نسبت دین و سیاست در افق انقلاب اسلامی حائز اهمیت است.
آیت الله مصباح در زمره شخصیت هاییست که در عین آنکه خود را بیرون از دایره سیاست این دوران ندیده اند؛ با استقامت بر بنیان های اصیل دینی، مانعی بر هضم شدن دین در سیاست جدید و التقاط شدند.
تأمل در این شخصیت به ما کمک می کند راه طی شده در این چهل ساله را دوباره بازخوانی کرده و به امکان ها در نسبت آینده، از منظری دیگر توجّه کنیم.
✅ارائه دهندگان:
حجت الاسلام علی محمدی
حجت الاسلام دکتر ابوذر مظاهری
حجت الاسلام امیر نجاتبخش
📆 زمان: شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
🕙 ساعت ۱۰:۰۰
💻 لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/653613
هدایت شده از عصرانه علمی
عصرانه ۴۰.mp3
35.93M
🎙صوت جلسه
📋عصرانه علمی 40
🔹#مناظره با حضور :
حجت الاسلام سید فرید حاجی سید جوادی( زید عزه)
حجت الاسلام علی محمدی (زید عزه)
🔹موضوع:
ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی
🔸مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
💢صوتهای ارائهی کتاب تنبیه الامه💢
✳️ «برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.» (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)
🔹تاریخ مشروطه، تاریخ سرگذشتی است که امروزِ ما، مرهون و در گِرو اوست.
🔹جنگ ایران و روس، در دو دوره بر سر تصرف منطقه قفقاز به وقوع پیوست. دوره اول بین سالهای 1218ـ 1228 ه.ق (1803ـ 1813 میلادی) و دوره دوم بین سالهای 1241ـ 1243ه.ق (1826ـ 1828 میلادی) شکل گرفت که به شکست ایران و انعقاد عهدنامههای گلستان و ترکمانچای انجامید.
🔹جنگهای ایران و روس، هر چه بود به تحولات اجتماعی ایران شتاب داد و مقوله #پیشرفت را به مابهالنزاع جریانهای مختلف؛ اعم از «درباریان» و «روشنفکران» و «علمای شیعه» بدل ساخت و با عمومی سازی #انگاره_عقبافتادگی، «در آستانهی تحول بودن» را امری اجتماعی و فراگیر نمود.
🔹هر یک از جریانهای سه گانه فوق، طرحی در انداختند و به استقبال و مواجههی تحولات رفتند و تلاش کردند که نبض تحولات این دوران را به دست گیرد...
🔹در این میان علمای شیعه نیز با درک اهمیتِ زمانه و فوقالعادگی موقعیت ملت ایران، برای آگاهی بخشی و هدایت مردم، پا به عرصهای این حادثه گذاشتند؛ نهضت تنباکو و فتوای تاریخی میرزا بزرگ شیرازی در سال 1308 ه.ق اعتماد به نفس بسیاری به علما داده بود و از اینرو، علمای تبریز و شمال و جنوب و اصفهان و تهران و نجف، همه واکنش نشان دادند و رسالهها نوشتند که این رسالهها خوشبختانه حاملِ میراث بسیار گرانقدری از تلاشهای نظری و عملی علمای شیعه در این برههی بسیار حساس تاریخ معاصر ایران است.
🔹کتاب ارزشمند #تنبیهالأمهوتنزیهالمله، نوشتهی محمدحسین غروی نایینی (۱۲۷۶-۱۳۵۵ق/۱۲۴۰-۱۳۱۵ش)،معروف به میرزای نایینی، یکی از مهمترین مکتوبات این دوران است که اندیشههای بخش قابل توجهی از علمای نجف به ریاست مرحوم آخوند محمدکاظم خراسانی (۱۲۵۵-۱۳۲۹ق) را نمایندگی میکند.
🔹این کتاب، در توضیح ارکان مشروطه و در رد دیدگاههای مرحوم شیخ فضلالله نوری نگاشته شده است. اختلافات میرزای نایینی و شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیهما ـ که عمدتاً بر سر مسئله #موضوعشناسیِمشروطه، خود را نشان داده ـ، هرچند یکی از فصول غمبار و عبرتآموزِ تاریخ معاصر ایران است،ولی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله را میتوان یکی از اولین تلاشهای فقاهت شیعه قلمداد کرد که در تلاش برای ورود به عرصهی#نظامسازی_اجتماعی است و به تعبیر خود مرحوم میرزای نایینی، می خواهد به قانون اساسی (دستور اساسی) ـ که در حکم رساله عملیه ابواب سياسيّه و نظامات نوعيّه است ـ بپردازد.
🔹این کتاب که توسط یکی از متبحرترین و پرآوازهترین فقهای معاصر شیعه نگاشته شده، میتواند تا حد زیادی نمایانگر ظرفیت فقاهت شیعه در ورود به مقوله #نظامسازی باشد و نموداری راقیه برای #فقه_حکومتی و #ققه_نظام به حساب آید.
🔹حقیر امسال (سال 99) در طی 23 جلسه (45 دقیقهای) این کتاب را برای طلاب مدرسه مبارکه امیرالمؤمنین علیه السلام ارائه کردم که صوت این جلسات، به تدریج در همین گروه تقدیم میشود. طبیعی است که نقادی اساتید و عزیزان، مزید امتنان خواهد بود ...🌹
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#انقلاب_مشروطه
#فقهحکومتی
#فقه_نظام
#تنبیهالأمه
❇️تاریخ نگارش:1399/12/7
مصادف به میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
و همچنین سالروز شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری در 13 رجبِ سال 1327 ه.ق/1288 ه.ش
https://eitaa.com/alimohammadi1389/317
🔹متن خوبی چند روز پیش، از حجت الاسلام و المسلمین قنبریان، در نقد دادِستان ده نمکی منتشر شد:👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1900
🔹به نظر حقیر نیز یکی از مهمترین آسیبهای مسئله عدالتطلبی، #سیاسی و به خصوص #صرفاً_امنیتی دیدن آن است.
🔹عدالت طلبی در انقلاب اسلامی، کاری از جنس خود انقلاب اسلامی است.
اگر انقلاب در کلام حضرت امام ره، ماهیتاً با کودتا و شورش متفاوت است (صحيفه امام ،ج19 ،444) و #مردمیبودن از مقومات آن است (صحيفه امام، ج12، 446)، امنیتی کردن مقوله عدالتطلبی، بیتردید منسلخ کردن آن، از هویت انقلابی است و در تقابل با سیاست قرانی «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (حدید/25).
🔹فکر نمی کنم کسی باشد که مقوله عدالت طلبی را بیارتباط با جنبه های امنیتی و اطلاعاتی بداند، ولی فروکاهیدن مقوله عدالتطلبی، به مقولهای تخصصی و امنیتی که ورود به آن نیازمند اطلاعات خاصِ خارج از دسترس عموم مردم است، عملاً خارج کردن مردم از فرآیند عدالت طلبی و تبدیل آن به فرآیندهای شورش یا کودتا است.
🔹از اینرو به نظر حقیر، #مهمترین_پیشرانِ مقوله عدالتطلبی در کشور، برخورداری از #فناوری_اجتماعیِ متناسب با ایجاد یک #نهضت_مردمی در عدالت طلبی است.
🔹این فناوری اجتماعی باید بتواند مقوله عدالت طلبی را با دو رکن دیگر #معنویتخواهی و #عقلانیتورزی گره بزند. عدالتخواهی بدون این دور رکن، حرکتی ابتر و از جنس حرکتهای سیاسی متداول و تصنعی خواهد شد. (حتما ببینید بیانات حضرت آقا در تاریخ ۱۳۸۴/۰۶/۰۸)
#عدالتطلبی
#عقلانیت_انقلابی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/319
💢اگر در این جلسه بودم، چه می پرسیدم؟💢
1️⃣ در اندیشه فرهنگستان، چرا ما باید به #غرب بپردازیم؟ آیا این میزان اهمیت به رقیب تمدنی، خود عاملی بر غربزدگی و انفعال انقلاب اسلامی نمی شود؟
2️⃣ نوع غربشناسی فرهنگستان، بیشتر رنگ و بوی #نفی_کلی غرب و دستاوردهای آن می دهد، این موضع در تاریخ دینداری و عقلانیتورزی تشیع، رویهی مرسومی نبوده و بزرگان تشیع در مقابل جریانهای مانند بیت الحکمه، اهل تسنن و حتی مغول، در موقف استفاده حداکثری از ظرفیتها و البته پیرایش و تهذیب ایستادهاند. آیا فکر نمی کنید که غربشناسی فرهنگستان نگاهی رادیکال به غرب را ترویج می کند؟
3️⃣ اصحاب فرهنگستان از طرفی حکم به فساد و بطلان همه دستاوردهای غرب، به علت برآمدنِ از ارادههای باطل مغربیان میکند، و از طرفی سلوک عملی فرهنگستانیها، ظاهرا استفاده حداکثری و یا لااقل متداول از تکنولوژی و دستاوردهای غرب است. این تناقض بین نظر و عمل را چگونه توضیح میدهید؟
4️⃣ حرکت حضرت امام ره در مقابل غرب، با تمرکز بر ولایت الله و ولایت طاغوت، به امتداد اجتماعی درگیری با تمدن غرب، تمرکز کرده است. در حالی که فرهنگستان، تقابل نظری حتی از لایه های فلسفی را در دستور کار خود قرار داده و در عوض، کمتر به امتدادات اجتماعی و جری عملیِ تقابل خود با غرب پرداخته است. علت تفاوت سیره حضرت امام ره و مجموعه فرهنگستان را در چه میدانید؟
5️⃣ اگر موضع غربشناسانه فرهنگستان علوم اسلامی قم، امروز در کشور فراگیر شده بود، به نظر حضرتعالی، وضعیت حاکمیت و راهبردهای حکمرانی و همچنین وضعیت مردم و سبک زندگیشان، چه شکل و شمایلی داشت؟
💢عدم نظام در اصطلاح #فقه_نظام ! 💢
🔹فقه نظام، از اصطلاحات پرکاربردی است که امروزه برای دلالت بر صورتی از تفقه استعمال می شود که تلاش دارد #انسجام و #نظم بیشتری از شریعت الهی را منکشف کند. (توجه شود که علم فقه، علم کشفّ شریعت الهی است.)
🔹اما در این میان، اختلاف بر سر اینکه فقه نظام، دقیقاً #چه_چیزی را منسجمتر و نظاممندتر ملاحظه میکند، معانیِ متعددی از فقه نظام را رقم زده است که متأسفانه کمتوجهی به اشتراک و اختلاف این موارد، بر اغلاق و ابهام این اصطلاح افزوده است که همین مسئله، ضرورت #فعالیت_دبیرخانهای را بیشتر نشان میدهد.
🔹فقه نظام، در میان صاحبنظران این عرصه لااقل به #چهار_معنا به کار می رود که هر یک از این معانی، لوازم خاص خود را دارد و حتی تحولی خاص را در #علم_اصولفقه استدعا میکند، گو اینکه مانعة الخلو بودن این معانی نیز موجب گردیده که انحای متعددتری از فقه نظام متصور گردد:👇
1️⃣اصطلاح اول: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکام شریعت به نحو نظاممند» (در برابر استنباط احکام به نحو اتمیک و تجزیهای)
2️⃣اصطلاح دوم: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکامِ مکلف کلان» (در برابر استنباط احکام مکلف فردی یا مکلف خُرد)
3️⃣اصطلاح سوم: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکام عناوین منصوصه که به صورت یک شبکه معنایی لحاظ شده باشند.» (در برابر استنباط احکام عناوین منصوصهی منفرده و مستقله)
4️⃣اصطلاح چهارم: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکام ساختارسازی و نهادسازی اجتماعی» (در برابر استنباط احکام فردسازی)
🔹این چهار اصطلاح را بگذارید کنار اینکه برخی از فقه نظام، اراده #فقه_منظم میکنند و منظورشان این است که علم فقه، بی در و پیکر نیست و علم قاعدهمند و منضبطی است!
🔰 برای مشاهده اختلاف دیدگاه استاد اراکی و استاد علیدوست در توضیح فقه نظام، به کلیپهای زیر توجه کنید:👇
💠کلیپ اول: مفهوم فقه کلان؛ آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام (بخش اول):
https://eitaa.com/meftaah_com/6222
💠کلیپ دوم: موضوع فقه کلان؛ آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم):
https://eitaa.com/meftaah_com/6239
💠کلیپ سوم: معنای فقه نظام؛ آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
https://eitaa.com/meftaah_com/6289
🔹 در این کلیپها به وضوح روشن است که استاد علیدوست، فقه نظام را در معنای اصطلاح اول، اراده می کند و لذا فقه نظام را در برابر فقه اتمیک قرار می دهد، ولی استاد اراکی، فقه نظام را در اصطلاح دوم مراد می کند و فقه نظام (فقه کلان) را در برابر فقه خرد قلمداد می کند.
🔹قابل توجه است که جناب آقای اراکی در انتهای کلیپ دوم، می فرماید که معنایی که ایشان از فقه کلان می گوید، بر اساس توجه به #مکلف_کلان_اجتماعی است که از قرار گیری اراده آحاد جامعه در ذیل یک اراده حاکمیتی واحد پدیده آمده است، ولی اگر به همین فقه، از جنبه #حکم نگاه کنیم، می شود فقه استنباط نظام مند احکام (معنای اول از فقه نظام).
🔹البته این ملاحظه بر فرمایش اخیر ایشان ضروری است که ممکن است کسی مدعی شود که در دیدگاه مرحوم شهید صدر هرچند اصطلاح فقه نظام وجود ندارد، ولی هم معنای اول از فقه نظام قابل قبول است و هم معنای دوم فقه نظام، ولی باید توجه داشت که معنای اول و دوم فقه نظام، تلازمی با یکدیگر ندارند و ممکن است که صاحب نظری، معنای اول از فقه نظام را قبول داشته باشد، ولی معنای دوم را نپذیرد؛ همانطور که به نظر میرسد که جناب استاد علیدوست چنین دیدگاهی داشته باشد...
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_نظام
#دبیرخانه_هماندیشی
❇️تاریخ نگارش: 1399/12/11
https://eitaa.com/alimohammadi1389/321
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مفهوم فقه کلان
📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «آنچه مجموعه انسانها را تبدیل به یک جامعه میکند حاکمیت یک اراده واحد بر مجموع اراده ها است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#فقه_کلان
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موضوع فقه کلان
📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم):
🔷 «قوام جامعه به یک اراده حاکمیتی است که آن را دارای شخصیت واحد کرده و به همه افراد جامعه سرایت می دهد. از این جامعه به انسان کلان تعبیر می شود که موضوع فقه کلان است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#فقه_کلان
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تبیین محل نزاع موافقین و مخالفین فقه نظام
📹 آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «آیا فارغ از مجموعه احکام و مقاصد شریعت حلقه واسطی به نام نظام (نظامات) می توان متصور شد؟»
🔷 « آیا در استنباطات احکام خرد (استنباطات اتمیک) باید به نظامات توجه داشت؟»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی💢
🔹انتشار صوت به مناسبت 20 امین سالگرد رحلت ایشان در تاریخ 12 اسفندماه
💠 گزارشی از نظام اندیشه و پروژه فکری
بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔹23 و 24 بهمن سال 98، دو روزی را مهمان دوستان اصفهانی خود بودم.
🔹در این دو روز، در طی 5 جلسه به ارائه پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی پرداختم.
🔹از شیرینیهای به یاد ماندنی این جلسات، حضور بزرگوارانه جناب #استاد_طاهرزاده بود.
با حوصله شنیدن، با آرامش تأمل کردن و با تأنی موضع گرفتن، از خصوصیتهای کمنظیر ایشان است که الحمدلله در بخش قابل توجهی از شاگردان و مرتبطین ایشان نیز تسری پیدا کرده است.
📣صوت این پنج جلسه در ادامه تقدیم میشود:
عقلنوشتههای انقلابی
j1 98.11.23 esfehan.mp3
36.01M
💢صوت جلسه اول
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰تاریخچه ای از سیر تعمیق و تطور فکری مرحوم حسینی الهاشمی در نسبت با انقلاب اسلامی
🔰چگونگی پیدایش تأملات فلسفی ایشان در پیگیری ایدهی #اسلام_در_عمل
🔰تأملات ایشان در موضوع فلسفه،پایگاه فلسفه و ادراکات اولیه و همچنین پیدایش مسئلههای فلسفی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j2 98.11.23 esfehan.mp3
27.13M
💢صوت جلسه دوم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰مراحل اجتنابناپذیر دستیابی به حد اولیه فلسفی از دیدگاه مرحوم حسینی الهاشمی
🔰چگونگی عبور فکر فلسفی مرحوم حسینی از اصالت ذات، اصالت شرایط، اصالت ربط، اصالت تعلق و اصالت فاعلیت و استقرار گیری آن درحد اولیهی #اصالت_نظام_فاعلیت
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/328
لینک فایل در تلگرام