eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
518 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️اصول لفظیه تعبدی نیستند/ اصالت الظهور مادر اصول لفظیه است ✅یکی از مسائلی که در مقدمه علم اصول بیان می شود، «اصول لفظیه» است. یکی از نکات مهم، فهم صحیح معنای بازگشت این اصول به اصالت الظهور است. مرحوم مظفر در تبیین نسبت اصول لفظیه با اصالت الظهور چنین می فرماید: 🔸و في الحقيقة أنّ جميع الأصول المتقدّمة راجعة إلى هذا الأصل؛ لأنّ اللفظ مع احتمال المجاز- مثلا- ظاهر في الحقيقة، و مع احتمال التخصيص ظاهر في العموم، و مع احتمال التقييد ظاهر في الإطلاق، و مع احتمال التقدير ظاهر في عدمه. فمؤدّى أصالة الحقيقة نفس مؤدّى أصالة الظهور في مورد احتمال المجاز، و مؤدّى أصالة العموم هو نفس مؤدّى أصالة الظهور في مورد احتمال التخصيص ... و هكذا في باقي الأصول المذكورة. 🔸فلو عبّرنا بدلا عن كلّ من هذه الأصول بأصالة الظهور كان التعبير صحيحا مؤدّيا للغرض، بل كلّها يرجع اعتبارها إلى اعتبار أصالة الظهور، فليس عندنا في الحقيقة إلّا أصل واحد هو «أصالة الظهور»، و لذا لو كان الكلام ظاهرا في المجاز و احتمل إرادة الحقيقة انعكس الأمر، و كان الأصل من اللفظ المجاز، بمعنى أنّ الأصل الظهور، و مقتضاه الحمل على المعنى المجازيّ، و لا تجري أصالة الحقيقة حينئذ. و هكذا لو كان الكلام ظاهرا في التخصيص أو التقييد. 🔉🔉 استاد در صوتی که در پست بعد👇 خواهد آمد، این مطلب را تبیین می کنند و می فرمایند که اصول لفظیه تعبدی نیستند، بلکه باید موافق با استظهار از کلام باشند. همچنین ایشان معتقدند که بر اساس عبارات شیخ در کتاب رسائل، شیخ انصاری هم همین مطلب را قبول دارد. @almorsalaat👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 ♨️اصول لفظیه تعبدی نیستند/ اصالت الظهور مادر اصول لفظیه است/ شیخ معتقد به اصالت ظهور است. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده ای از تدریس کتاب رسائل ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/533657 @almorsalaat
✅ چرا و چگونه بنویسیم؟ 🔰حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 🔅یکی از ارکان تحصیلی برای یک طلبه از نگاه استاد فرحانی، التزام به تقریر نویسی از دروس است. تقریر نویسی شیوه ای رائج است که از دیرباز در حوزه های علمیه مورد توجه اساتید و طلاب بوده است. اما تقریرنویسی چیست؟ در این نوشته به اختصار به فلسفه تقریر نویسی می پردازیم. 🔅هر طلبه یا دانش پژوه در جلسه درس یا به هنگام استماع صوت استاد، به واسطه ی الفاظِ استاد، به ذهن او که مخزن اصلی علم مورد نظر است دست می یابد. استاد به واسطه ی الفاظ، بنا دارد آنچه به عنوان دارایی علمی دارد به متعلم منتقل کند. مسئله ی نوشتن تقریر پس از فرآیند انتقال معارف در کلاس آغاز می شود. یک طلبه به دو شیوه می تواند مطالبی که از استاد به دست آورده است را ثبت و ضبط کند: 1️⃣شیوه اول: حفظ الفاظ و ثبت عین مطالب استاد یا خلاصه آن: در این شیوه - که در مواردی ضروری نیز هست - دانش پژوه عین لفظ استاد را می نویسد و مطالب را ثبت می کند. این مرحله از ثبت مطالب، بدون نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق مباحث و با استفاده از حافظه ی کوتاه مدت یا به صورت ثبت در کلاس قابل انجام است. 🔅طبیعتا آنچه از این شیوه به دست می آید ماندگاری چندانی در ذهن ندارد و نمی تواند در بلند مدت به عنوان «دارایی علمی» این دانش پژوه به حساب آید. و تقریبا همه ما به این آفت آگاهیم. و چه بسیار مطالب ارزشمندی که روزی بر آن تسلط داشتیم و امروز خاکستری هم از آن برای ما باقی نمانده است. 2️⃣شیوه دوم: تقریر نویسی: اما در روش تقریر نویسی، متعلم در حقیقت دارایی علمی خود را منعکس می کند. 🔅در این روش پس از این سه مرحله نوبت به نگارش تقریر می رسد: الف) القای مطالب توسط استاد ب) بررسی ارجاعات استاد و مطالب مرتبط ج) مباحثه کامل مطالب کلاس در این شیوه به جای مکتوب کردنِ بدونِ تاملِ الفاظ استاد، طلبه با انتقال وجود لفظی مطالب استاد به ذهن و تبدیل آن به دارایی علمی، تقریر را که نماینده دارایی علمی خود اوست مکتوب می کند. 🔅این نوشته بدون رجوع دوباره به کتاب و تنها با اعتماد به آن چه که این فرد از آن مطلب علمی دریافته است نگارش می شود. دقیقا مانند اینکه بخواهید مقاله ای در موضوعی خاص بنویسید. در این صورت، این تقریر حاوی الفاظ اختصاصیِ متعلم و دقیقا دارایی علمی اوست و از این پس می توان او را حائز و حامل این میزان از علم دانست. 🔅برای مثال تصور کنید که از شما سوالی پیرامون تفاوت بدیهی و نظری در منطق بپرسند، یا به عنوان یک طلبه از شما بخواهند نبوت را اثبات کنید یا از شما بخواهند شهر خود را توصیف کنید، و در همه ی این حالات بنا باشد بدون مراجعه به منابع و تنها با استفاده از آنچه در ذهن دارید مطالبی بیان کنید، در این موقعیت آنچه بیان می کنید یا آنچه می نویسید دقیقا میزان دارایی علمی شما در آن زمینه ی خاص است. 💢چرا تقریر چنین اثری دارد؟ تقریر نویسی با شیوه ای که بیان شد آینه ی تفصیلی ذهن متعلم است. آینه است؛ چون آنچه در ذهن متعلم است در تقریر می آید. تفصیلی است؛ چون علم را از حالت اجمال بیرون آورده و تفصیلی می کند چون در مقام نگارش مجبوریم تمام ذهنیت خود را بیان کنیم. در اینجاست که تمام حدوسط ها برای رسیدن به نتیجه باید منقح و به هم پیوسته باشد. کم کم در حین نگارش، فرد در می یابد که علیرغم آنچه تصور می کرده حدوسط ها و استدلال های برخی مطالب چندان برایش روشن نیست و با نگاه به این آینه ی تفصیلی به فکر چاره می افتد. پیمودن این مسیر در ابتدا قدری دشوار است اما ممارست بر آن نتایج بسیار شیرین علمی به بار می آورد. 💢تجربه شخصی: آنچه بنده در مدت تحصیل، در نگارش تقریر تجربه کرده ام تماما موید مطالب بالاست. برای مثال در ایام اشتغال به تحصیل و مباحثه ی درس بدایه الحکمه استاد فرحانی، که از دقیق ترین و سنگین ترین و در عین حال نافع ترین و ضروری ترین جلسات تدریسی است، استفاده از تقریر نویسی به شدت به فهم کمک می کرد و مطالبِ بسیار غامض را تعدیل می نمود. برای مثال در بحث تخصص نوع ثالث، نفس الامر، معنای معقول ثانی فلسفی در مواد ثلاث، برهان صدرا بر حرکت جوهری، قاعده امکان اشرف و ... تقریر نویسی و تلاش برای تبدیل الفاظ استاد به دارایی علمی، بسیار به اینجانب کمک کرد. 💠پیشنهاد: پیشنهاد می کنم همه ی شما بزرگواران علاوه بر تقریر دروس و مطالب اصلی در دوره ی تحصیلی خود، به هر مطلب مهمی که بر می خورید، پس از فهم کامل آن، شروع به تقریر کنید. این کار از سخت ترین مطالب اصولی و فلسفی مانندِ مراتب حکم و حرکت جوهری و وجود ذهنی گرفته تا مسائل ساده تر مانند شبهات روز (مسائل پیرامون حجاب، یا برخی شبهات اعتقادی ساده و ...) قابل اجراست. با این کار کم کم مطالبی که در طول سالها با آن مواجه می شوید و پاسخ آن را می یابید به دارایی علمی شما بدل می شود. @almorsalaat
💢درجات مراقبه 🔰علامه طباطبایی 💠 روش آخوند ملاحسینقلی همدانی (ره) عبارت بوده است از التزام در امر مراقبه؛ يعنى اهتمام‏ ورزيدن در مراتب آن. 1⃣اوّل درجه مراقبه اينست كه سالك از محرّمات اجتناب كرده و تمامى واجبات را اتيان كند، و در اين دو امر به هيچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد. 2⃣دوّم درجه، آنست كه مراقبه را شديد نموده و سعى كند هر چه مى ‏كند براى رضاى خدا باشد و از امورى كه لهو و لعب ناميده مى ‏شود اجتناب نمايد. و چون در اين مرتبه اهتمام نمود براى او تمكّن پيدا مى ‏شود كه ديگر خود را نباخته و اين خوددارى در او به سر حدّ ملكه برسد. 3⃣سوّم درجه، آنست كه پروردگار جهان را پيوسته ناظر خود ببيند، و كم‏ كم اذعان و اعتراف مى ‏نمايد كه خداى متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و اين مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات بايد رعايت شود. 4⃣چهارم درجه، مرتبه‏ اى است از اين عالى ‏تر و كامل‏تر و آن اينست كه خودش خداى را حاضر و ناظر ببيند و به طور اجمال مشاهده جمال الهى نمايد. 🔹و اشاره به اين دو مرتبه اخير از مراقبه است‏ وصيّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به ابى ذرّ غفارى رضوان الله عليه: "اعبد الله كأنّك تراه، فان لم تكن تراه فانّه يراك" «خداى را چنان عبادت كن مثل آنكه گوئى تو او را مى ‏بينى و اگر نمى ‏توانى او را ببينى او را طورى عبادت كن كه بدانى او ترا مى‏ بيند». بنابراين عبادت در مرحله‏ اى كه خدا او را مى ‏بيند پائين‏تر است از مرتبه ‏اى كه او خدا را مى ‏بيند. 📚 رساله لب اللباب ص: ۱۱۶ @almorsalaat
🔶 در آغاز مباحث منطق مرحوم مظفر در ابتدای سال تحصیلی تلاش کردیم در پنج جلسه به صورت فرامتنی پیرامون چیستی، ضرورت و تقسیم مباحث علم منطق و دلیل احتیاج به آن توضیحاتی ارایه کنیم که در لینک زیر قابل دسترسی است: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/462 @ofoqemobin
♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی @almorsalaat 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 ♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 استاد در این صوت، بیان می دارند که یکی از مسائل بسیار مهم که در تولید علوم انسانی باید رعایت شود، مسئله رعایت (فقه جواهری) در تولید علوم انسانی است. ایشان با آسیب شناسی این مسئله می فرمایند که هر کس طریقه مرسوم فقها را در تولید علوم انسانی رعایت نکند، در واقع، تاسیس کرده است که بسیار مورد مذمت و انکار فقهاست. ایشان همچنین می فرمایند که تفاوت مسائل جدید و مسائل قدیمی فقه در روش استنباط نیست، بلکه تفاوت در موضوع شناسی است و این است معنای آنکه امام فرمود: "فقه جواهری با رعایت زمان و مکان" و از همینجا تفاوت و مشخص می شود. با توجه به این نگاه، بیان می دارند که ابتدا لازم است که طریق فقها در مسائل سنتی و قدیمی فقه، فراگرفته شود و سپس در موضوعات جدید، پس از شناخت صحیح موضوع، اعمال شود. 📌فقه فرهنگ، ۹۹/۳/۱۲، موسسه مفتاح   @almorsalaat
📚سبع رسائل لــ جلال الدين محمد الدواني و لــ إسماعيل الخواجوئي الإصفهاني - تحقيق الدكتور السيد أحمد تويسركاني ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/j25p5yrf5gdznqq @almorsalaat
📚بداءة النّحو 🔰غلامعلی صفائی بوشهری ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/b3nfrdb635r0pf0 @almorsalaat
💢ایمان، علم و عدل؛ سه عنصر اصلی الگوی اسلامی برای نظام‌سازی/ البتّه در هر سه بخش عقبیم. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۶/۲ 🔸اسلام الگوی مستقلّ خودش را دارد. الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکّب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. 🔸ایمان به معنای ایمان توحیدیِ خالص که این ایمان توحیدیِ خالص، هم در ساخت شخصیّت انسانها تأثیر میگذارد، هم در ساخت جامعه و قواره‌ی عمومی جامعه اثر میگذارد، و هم در عمل شخصی امتداد دارد، هم در شکل اجتماعی. 🔸علم با گستره‌ی بی‌انتهای [آن] -هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن [معنا] که غربی‌ها هنرشان را در آن نشان دادند، [یعنی] تسخیر طبیعت و تسلّط بر طبیعت و مانند اینها- جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است. بعد انسان عروج میکند از این مرحله به مراحل بالاتر؛ علم به هویّت انسان، علم به عالَم ملکوت و علوم الهیِ برتر از این حرفها. این علم شامل همه‌ی این مسائل است. 🔸عدل هم به معنای وسیع عدل؛ هم عدالت اقتصادی، هم عدالت قضائی، هم عدالت اجتماعی، [یعنی] عدالت به معنای واقعی کلمه. این، آن چیزی است که امام به ما یاد داده. 🔹ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایسته‌ای نبوده امّا الگو این است که انسان این را در شعارها، در اظهارها، در جهت‌گیری‌ها، در حرکتهایی که در این ۴۱ سال در جمهوری اسلامی صورت گرفته، در شخصیّت‌سازی‌هایی که صورت گرفته، میتواند مشاهده بکند؛ نمونه‌هایش شهدای بزرگ ما هستند، نمونه‌اش شهید بهشتی است، نمونه‌اش شهید رجائی است، نمونه‌اش شهید باهنر است، نمونه‌اش شهید مطهّری و تا این آخر شهید قاسم سلیمانی است؛ الگوی اسلامی این است. 🔹شما با عملکرد خودتان میتوانید این الگو را در چشم مردم جهان شیرین کنید و تبلیغ کنید آن را، برجسته کنید یا خدای نکرده بعکس، آن را از چشمها بیندازید. بنابر‌این، خدمت در جمهوری اسلامی این [طور] است؛ فقط صرف این نیست که ما با خدمت خودمان یک کمکی به آحاد بشر یا به جمع معیّنی یا به کشور میکنیم؛ مهم این است که ما با این کار خودمان، با این عملکرد خودمان، با این خدمت خودمان، داریم در واقع چهره‌ی اسلام را و الگوی اسلامی را نشان میدهیم. 🔹و این الگو وجود دارد؛ چه مستکبرها بخواهند، چه نخواهند، این الگوی تازه سر برآورده در دنیا، و آنها هم از همین میترسند؛ دشمنی‌شان به خاطر این است که این الگو، الگویی است که اصول مسلّمِ آنها را قبول ندارد؛ مدیران و جهت‌دهان آنها مبتلا به کج‌رفتاری و کج‌اندیشی در عمده‌ی مسائل زندگی هستند و الگوی جمهوری اسلامی، الگوی اسلامی، این را قبول ندارد و خطّ مستقیم را، خطّ حق را در مقابل باطل دنبال میکند؛ دشمنی‌های اینها به خاطر این است. کینه‌توزی‌ای که شما می‌بینید آمریکا و بعضی‌های دیگر با جمهوری اسلامی دارند، فقط به خاطر بودن زید و نبودن عمرو و فلان کار خاص و مانند اینها نیست؛ با اساس مخالفند. البتّه از لحاظ تاکتیکی کارهایی را دارند. این عمل کارگزار نظام بایستی این الگو را نشان بدهد. @almorsalaat
‼️‼️ غلب و الله المتخاذلون ♨️اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند/ توصیه‌ی مولای متّقیان (علیه‌ السّلام) به جامعه‌ی اسلامی 🔰رهبرمعظم انقلاب ۹۹/۶/۲ 🔺یک توصیه هم از مولای متّقیان (سلام الله علیه‌) عرض بکنم که برای امروز ما مهم است. حضرت در خطبه‌ی سی‌وچهارم میفرمایند: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون؛ حضرت سوگند یاد میکند که اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند. «تخاذل» یعنی این به او کمک نکند، او به این کمک نکند؛ این معنای «تخاذل» است. حضرت قسم میخورد، میگوید: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون. خطاب به مردم آن زمان است، امّا در واقع خطاب به کلّ بشریّت است؛ 🔺مؤمنین باید به هم کمک کنند، مؤمنین بایستی پشتیبان هم باشند، مؤمنین بایستی از یکدیگر دفاع کنند، یاری کنند همدیگر را. 🔺شما می‌بینید دشمن در حال طرّاحی بر ضدّ شما است؛ به طور دائم، دشمنان دارند علیه شما طرّاحی میکنند؛ واقعاً به طور دائم؛ انسان میبیند طرّاحی‌های اینها را. حالا بعضی اوقات آنها خیال میکنند طرّاحی‌شان نامشهود است، امّا واقعاً مشهود است، انسان میفهمد که چه کار دارند میکنند. خب در مقابل طرّاحی آنها، شما هم باید طرّاحی کنید؛ نه باید بی‌عمل بمانید و ساکت بمانید، نه باید تسلیم بشوید؛ چون او مرتّب دارد طرّاحی میکند، ما نباید تسلیم طرّاحی او بشویم. 🔺آن وقت در همین خطبه حضرت خطاب به مردم خودشان میفرماید که «تُکادونَ وَ لا تَکیدون‌»؛ آنها علیه شما دارند طرّاحی میکنند، شما علیه آنها طرّاحی نمیکنید. این نبایستی در جامعه‌ی اسلامی وجود داشته باشد؛ اگر چنانچه آنها کید میکنند با شما، یعنی دارند طرّاحی و نقشه‌ریزی میکنند علیه شما، شما هم باید علیه آنها نقشه بریزید و طرّاحی کنید و کید کنید. @almorsalaat
🔅 نظریه فاعل بالتجلی در حکمت متعالیه 🔸در این نوشتار مروری کلی بر نظریه فاعل بالتجلی به قرائت علامه طباطبایی منعکس شده. 🔸این یادداشت برگرفته از دروس استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه است. 🔸برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/15/fael-e-betajali/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
🔴🔵 برگزاری کارگاه پایه تا پیشرفته 👌👌با تدریس اساتید و پژوهشگران برجسته علوم انسانی و اسلامی 💠🔶 دوره علمی پژوهشی 🔶💠 📅 برگزاری دوره: ۱ مهر تا ۵ مهر ۱۳۹۹ 👇 ❇️ آیدی ثبت نام: @Hadis_111
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 💠 لازم است که به جای کار کردن با مشافهات و شنیده های علمی، با متن کتب و آثار علما و مولفین کار شود. 🔰استاد علی فرحانی ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/088703 @almorsalaat
💢طلبه باید پیش ملّاى کتابی درس بخواند 🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) 💠اين فقير إلى الله كه خواست شرح قيصرى بر فصوص الحكم را شروع كند از استاد علّامه شعرانى (رضوان الله عليه) راهنمايى خواست، آن جناب فرمود: اگر آقاى فاضل تونى قبول كند خيلى خوب است. بعد از آن استاد شعرانى فرمود كه من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى ‏خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازه‏اى بسزا داشت و شهرت علمى تمام. 💠پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‏ فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى ‏داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. 📚هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 33 @almorsalat
📚مشکلات العلوم 🔰ملا محمد مهدی نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود مشکلات العلوم👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/hd5ulerdhocd9j9 @almorsalaat
⚡️چرایی و چیستی مراقبه @almorsalaat 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری از نگاه علامه طباطبایی، چیستی و چرایی مسئله مراقبه در عرفان و سلک را تبیین می کنند. ایشان می فرمایند که حضرت امام (ره) نیز همین دیدگاه را قائل اند. همچنین نتیجه میگیرند که بدون فلسفه، عرفان به معنای واقعی آن امکان ندارد. ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/538782 @almorsalaat
🌿تحلیل علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری 🔰علامه طباطبایی ✅أنه تقدم أن كل معقول فهو مجرد- كما أن كل عاقل فهو مجرد- فليعلم أن هذه المفاهيم الظاهرة للقوة العاقلة- التي تكتسب بحصولها لها الفعلية- حيث كانت مجردة- فهي أقوى وجودا من النفس العاقلة- التي تستكمل بها و آثارها مترتبة عليها- فهي في الحقيقة موجودات مجردة- تظهر بوجوداتها الخارجية للنفس العالمة- فتتحد النفس بها إن كانت صور جواهر- و بموضوعاتها المتصفة بها إن كانت أعراضا- لكنا لاتصالنا من طريق أدوات الإدراك بالمواد- نتوهم أنها نفس الصور القائمة بالمواد- نزعناها من المواد من دون آثارها- المترتبة عليها في نشأة المادة- فصارت وجودات ذهنية للأشياء- لا يترتب عليها آثارها-. فقد تبين بهذا البيان- أن العلوم الحصولية في الحقيقة علوم حضورية-. 📚بدایه الحکمه، مرحله۱۱ فصل۱۰ ✅چنانچه در محلّ خود مبرهن و مبيّن است؛ چون علم پيوسته به وجود مجرّد تعلّق مى‏ گيرد؛ نه به مادّى محفوف به قوّه و استعداد؛ از اين جهت ما، عند العلم بالامور الماديّة، موجود مجرّدى را كه مرتبه كامله مطلوب مادّى است، نائل مى‏ شويم؛ و نحكم بأنّ ما وجدناه هو المطلوب المادىّ، لمكان تقويم المعلوم المجرّد لوجود المطلوب المادىّ لِعِلَّيَّته، و تفوّق مرتبته. و چون آثار وجودىِ مادى را در معلوم مجرّد نمى ‏يابيم؛ حكم مى‏ كنيم به اينكه: أشياء دو سنخ وجود دارند: وجود عينى داراى آثار مترتّبه؛ و وجود ذهنىّ فاقد آثار حقيقيّه. و أمر مشترك ما بين وجودين، ماهيّت است. بعد، عقل همان مفهوم تازه وارد خود را توسعه داده، و به مجرّد و مادّى شامل مى ‏كند؛ و با وجود و عدم متّصف مى‏ سازد؛ و كلّ ذلك اعتبارٌ لا وَرَاءَ لَه. 📚توحید علمی و عینی ص۱۶۷ @almorsalaat
♨️علم حجاب اکبر است ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است. 🔰امام خمینی (ره) ✅من نيز چندان عقيده به علم فقط ندارم و علمى كه ايمان نياورد حجاب اكبر مى ‏دانم، ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است. گو كه ممكن است گاهى بى ‏حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتى رسيد، ولى اين از غير طريق عادى و خلاف سنت طبيعى است، و نادر اتفاق مى‏ افتد، پس طريقه خدا خواهى و خدا جويى به آن است كه انسان در ابتداى امر وقتش را [صرف‏] مذاكره حق كند، و علم باللّه و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولى آن در خدمت مشايخ آن علم تحصيل كند، و پس از آن، به رياضات علمى و عملى معارف را وارد قلب كند كه البته نتيجه از آن حاصل خواهد شد. و اگر اهل اصطلاحات نيست، نتيجه حاصل تواند كرد از تذكر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته اين اشتغال قلبى و توجه باطنى اسباب هدايت او شود و حق تعالى از او دستگيرى فرمايد، و پرده‏ اى از حجابها براى او بالا رود و از اين انكارهاى عاميانه قدرى تنزل كند، و شايد با عنايات خاصه حقّ تعالى راهى به معارف پيدا كند. إنّه ولىّ النّعم. 📚چهل حدیث، حدیث۲۸ @almorsalaat
💢عالَم، محضر خداست‏ 🔰امام خمینی (ره) 🔸ايمان عبارت از اين است كه آن مسائلى را كه شما با عقلتان ادراك كرده‏ ايد قلبتان هم به آن آگاه بشود. باورش بيايد. اين محتاج به يك مجاهده ‏اى است تا به قلب شما [، برسد]. بفهميد كه همه عالم محضر خداست. محضر خداست. 🔸ما الآن در محضر خدا نشسته‏ ايم. اگر قلب ما اين معنا را ادراك بكند كه ما الآن در محضر خدا هستيم، همين مجلس محضر خداست، اين را اگر- ايمان انسان بر آن راه پيدا نيست- مؤمن بشود انسان‏ به آن، قلب انسان بيابد اين مطلب را، از معصيت كنار مى‏ رود. تمام معصيتها براى اين است كه انسان نيافته اين مسائل را. برهان هم بر آن دارد. برهان عقلى هم قائم است به اينكه خداى تبارك و تعالى همه جا حاضر است. هم برهان است و هم همه انبيا گفته‏ اند «وَ هُوَ مَعَكُمْ ايْنَما كُنْتُمْ» قرآن است، او با شماست. هر جا هستيد او با شماست. 🔸ما اين را از قرآن شنيده ‏ايم. به برهان هم ثابت هست، لكن به قلب ما نرسيده است. ما مثل مرده شور نشده‏ ايم. تا حالا در اين باب، ما مثل مردم عادى هستيم كه مطلب نرسيده به قلبمان، تا اگر بخواهيم يك غيبت بكنيم، يك تهمت بزنيم، يك كار زشت بكنيم ببينيم محضر خداست. محضر احترام دارد. انسان در محضر يك بزرگى كه در نظر خودش بزرگ است، احترام مى ‏كند از آن محضر. اگر يك شخصى كه در نظرتان بزرگ است پيش شما باشد، در محضر او كار خلاف نمى‏ كنيد، چه رسد به اينكه در محضر او به او خلاف بكنيد. كار خلاف مطلقاً آدم نمى‏ كند در محضر يك كسى كه ادراك كرده است كه اين بزرگ است، محترم است. چه رسد به اين كه در محضر آن محترم به خود آن محترم خلاف احترام بكند. 🔸محضر، محضر خداى تبارك و تعالى است. عالم محضر است. تمام عالم محضر او است. معصيت مخالفت با خود اوست. با آن كسى است كه در محضرش هستيد. 📚صحیفه امام ج۱۱ ص۳۸۳ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 : ۶مین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه طباطبایی ۹۹/۶/۲۳ 🔰استاد علی فرحانی ✅موضوع بحث: تطبیق آراء علامه و امام در مسأله علم 🔹در جلسات قبل بیان شد که به عنوان مقدمه برای ورود به توحید ۵ مبحث از امور عامه باید بیان شود: اصالت وجود، وجود ربطی، معقول ثانی، علم و حرکت. اصالت وجود و وجود ربطی و معقول ثانی بیان شد نوبت به بحث علم رسید. 🔹در این جلسه استاد به مباحث علم پرداختند و پس از ترسیم نظر علامه طباطبایی و امام، به لوازم آن در معارف دینی و سلوک معنوی اشاره کردند و تمایز آراء ایشان با معاصرین و گذشتگان را روشن کردند. ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/093329 @almorsalaat
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ 💢فایده کتاب مغنی چیست؟ 💢آیا میتوان با کتاب مغنی، در ادبیات مجتهد شد؟ @almorsalaat 👇👇
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸کتاب مغنی خصوصیات مختلفی دارد: 1⃣ در این کتاب «حروف و ادوات» بحث شده است که در کتاب های قبلی وجود ندارد و یادگیری آن برای طلبه خیلی ضروری است 2⃣در سایر ابواب و مخصوصا باب رابع نکات مهم و کاربردی خوبی ذکر شده است. 3⃣نقل اقوال و استدلال های مختصری در مباحث ذکر شده است. 🔸با توجه به این نکات اگر کسی هدفش تسلط بر قواعد و تواناییِ خواندن و فهم متون است می تواند از کتاب هایی که به صورت منظم و دسته بندی و بدون ذکر اقوال «حروف و ادوات» را بررسی کرده اند استفاده کند. کتابهایی مانند موسوعة الصرف و النحو و الاعراب 🔸نکاتی که در ابواب دیگر و مخصوصا باب رابع آمده است هم در فهم متون عربی مؤثر است و خوب است که طلبه خودش با مطالعه و یادداشت برداری این نکات را برای خودش لیست بکند. 🔸ولی نکته قابل توجه این است که : آنچه معروف است که «مغنی کتاب اجتهادی است» نیاز به بررسی دارد. اگرچه در مغنی اقوال و استدلال هایی ذکر شده است ولی این برای اجتهاد در ادبیات کافی نیست و مقدمات زیادی لازم دارد. 🔸آنچه در کتاب مغنی اتفاق افتاده است مانند این می ماند که کسی در مسائل فقهی نظر چند مرجع را بداند و علاوه بر اینکه فتوا را می داند اجمالا مبانی آن را هم بداند. مثلا بداند که در اثبات عید فطر مبنای برخی رؤیت با چشم مسلح است و برخی رؤیت غیر مسلح. صرف دانستن این مطلب به معنای مجتهد شدن نیست. 🔸در کتاب مغنی در یک موضوع چند قول نقل شده است و اشاره ای به مبانی و استدلال ها شده است؛ ولی صرف دانستن اقوال موجب اجتهاد در ادبیات نمی شود؛ بسیاری از مباحث مقدماتی که در کتب اصول نحو و مانند آن (مثل کتاب هایی که تحت عنوان ضرائر نوشته شده) بیان شده است، برای اجتهاد در ادبیات ضروری است. 🔸همچنین به دلیل ضعف کتب نحوی و اصول نحو در بررسی زبان شناسانه مباحث و عدم دقّت صحیح به مباحث زبانی «من جهة عامه»، برای یادگیری مبانی اساسی جهت اجتهاد در ادبیات، حتما باید اصول فقه و مخصوصا مباحث الفاظ آن تحصیل شود. 🔸لذا طلبه ای که این مقدمات را ندارد نه تنها با مغنی مجتهد نمی شود بلکه با خواندن شروح و کتب مختلف در کنار آن و جستجوی اقوال مختلف هم به نتیجه نمی رسد. 🔸به نظر می رسد طلبه پایه سوم که هنوز مقدمات لازم برای اجتهاد در ادبیات را ندارد، استفاده ای که از مغنی می برد در حدّ یادگیری قواعد، جهت فهم متون عربی است. 🔸در مورد اینکه آیا خواندن مغنی ضروری است یا نه؟ نکته ای که باید توجه شود این است که: طبیعتا چون کتاب مغنی فعلا کتاب درسی حوزه است، باید خوانده شود. ولی یکی از مسائل ضروری که طلبه باید با خواندن کتاب های ادبی بیاموزد این است که تسلط کافی بر قواعد ادبی پیدا کند و بتواند به راحتی و به دقت، متون عربی را بخواند و فهم صحیح و دقیقی از معنای آن داشته باشد. برای رسیدن به این هدف می شود به صورت روشمند از کتاب های دیگری هم استفاده کرد و با سرعت بیشتری به این تسلط رسید. 🔸به نظر می رسد یک طلبه می تواند با برنامه ریزی درست و با کار روشمند آنچه در حال حاضر در مدت سه سال در ادبیات عرب می آموزد را با کیفیت بسیار بالاتر در مدت -نهایتا- یک سال و نیم بیاموزد. در تفصیل این مطلب به مجموعه جلسات ادبیات کاربردی (چهار جلسه) مراجعه شود. eitaa.com/almorsalaat/1460 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵کنترل غایات خیالی ذهن 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری استاد علی فرحانی در مرحله هفتم از تدریس کتاب بدایه الحکمه ذیل مباحث علت غایی به نکته ای درباره تأثیر تصورات خیالی در انجام فعل اشاره می کنند. 🔸پیشینه بحث علامه طباطبایی معتقدند همه فواعل دارای غایت هستند حتی فاعل غیر علمی. حدوسط ایشان مسأله میان شئ و کمال اخیر اوست. ایشان به تبع حکما نظام احسن آفرینش را با روابط میان پدیده ها به سمت استکمال تبیین می کنند. 🔻عده ای معتقدند همه فواعل دارای نیستند و برای آن نمونه های مختلفی را ذکر می کنند. یکی از نمونه ها بعضی از افعالی اختیاری انسان است که بدون هیچ غرضی صورت می گیرد. مثل بازی کودکان یا عادت های مختلف رفتاری از جمله عادت به بازی کردن با تسبیح یا ریش یا راه رفتن بی جهت و ... . 🔻علامه طباطبایی در پاسخ به ایشان به مسأله علم در فعل انسان می پردازند. علمی که غایت فعل انسان است دو نوع دارد: 🔅 علم عقلانی 🔅 علم خیالی گاهی انسان بدون تروی و تفکر غایتی را از جنس تصور کرده و از او اثر می پذیرد مثل تصور غذای خوشمزه و ایجاد احساس گرسنگی. این تأثیر و تأثر در صورتی که تشدید شود می تواند منجر به انجام فعل بیرونی در او شده و بمنزله غایت در نظر گرفته شود. در تدریس این بخش به لوازم و آن اشاره می کنند. صوت ده دقیقه ای زیر مربوط به جلسه 168 تدریس کتاب بدایه الحکمه است. @almorsalaat