eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
516 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅احتمال نمى‏ داديم كه علامه طباطبایی از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم 👈خاطره آشنایی علامه طهرانی با ✨✨✨✨✨ 🔺در سنه يكهزار و سيصد شصت و چهار هجريّه قمريّه، اين حقير براى طلبگى و تحصيل علوم دينيّه ببلده طيّبه قم مشرّف شدم. و در مدرسه مرحوم آية الله حجّت كه بعداً بمدرسه حجّتيّه معروف شد حجره‏ اى گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه مى ‏دادم. 🔺بناى اين مدرسه كوچك بود؛ و آية الله حجّت چندين هزار متر از زمين مجاور را تهيّه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند، و بناى عظيمى كه به سبك همان مدارس اسلامى باشد، و حاوى حجرات بسيار و مَدرس و مسجد و كتابخانه و سرداب و آب انبار و سائر ما يحتاج طلّاب باشد، بطرز صحيح و بهداشتى و با فضاى بزرگ و روح افزا براى طلّاب بسازند. 🔺هر چه مهندسين از طهران و غير طهران آمدند و نقشه‏ هاى متنوّع و مختلفى كشيدند، مورد نظر آية الله واقع نشد، تا بالاخره شنيديم: سيّدى از تبريز آمده و نقشه ‏اى كشيده است كه مورد نظر و تصويب ايشان قرار گرفته است. ما بسيار شائق و مترصّد بوديم كه اين سيّد را ببينيم. 🔺و از طرفى نيز بسيار شائق بوديم كه درس فلسفه بخوانيم، و در آن اوان، عالم جليل فخر الحكمَاء و الفلاسفة آية الله حاج ميرزا مهدى آشتيانىّ قدَّس اللهُ نفسَه بقم مشرّف شده، و قصد تدريس داشتند، و چند ماهى هم توقّف كردند؛ و به يكى از دوستان عزيز ما قول داده بودند كه درس خصوصى فلسفه را از «منظومه سبزوارى» براى ما بگويند، و ما در آستانه شروع بوديم كه ايشان بغتةً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده و به طهران بازگشتند. در همين احوال شنيديم: آن سيّدى كه از تبريز آمده و نقشه ساختمان را كشيده است، به نام قاضى معروف و در رياضيّات و فلسفه زبردست، و نيز درس فلسفه‏ اى در حوزه شروع كرده است. 🔺اشتياق ما براى ديدار و ملاقات با او زياد شد؛ و مترصّد بوديم به منزلش برويم و به بهانه‏ اى از او ديدار كنيم. تا آنكه يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلًا از علماى رشت مى ‏باشند، يك روز بحجره آمده و گفتند: آقاى قاضى (علامه طباطبایی) از زيارت مشهد برگشته، بيا به ديدنش برويم! 🔺چون بمنزل ايشان وارد شديم، ديديم كه اين رجُل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچه‏ ها در بين راه او را مى ‏ديديم، و ابداً احتمال نمى ‏داديم كه او از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم. 🔺با عمامه بسيار كوچك از كرباس آبى رنگ، و تكمه ‏هاى باز قبا، و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول، در كوچه ‏هاى قم تردّد داشت؛ خانه نيز بسيار محقّر و ساده. 🔺ما معانقه كرديم و نشستيم و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد، ديديم: نه، واقعاً اين مرد، جهانى است از علم و درايت و ادراك و فهم؛ و براى ما خوب مشهود شد كه‏: 🔸هر آن كو ز دانش برَد توشه‏ اى 🔸جهانيست بنشسته در گوشه‏ اى‏ 📚مهرتابان ص ۱۳ @almorsalaat
✅ آشنایی با کتاب "بدایه الحکمه" و جایگاه آن در نسبت با اسفار و نهایه الحکمه @almorsalaat👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️آشنایی با کتاب "بدایه الحکمه" و جایگاه آن در نسبت با اسفار و نهایه الحکمه 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
📚 استاد (صد روایت از زندگی آیت الله سید علی قاضی ره) 💠بسیار کتاب شیرین و جذابیست. دانلود کنید و بخوانید. ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/29 @almorsalaat
📚تماشای فرزانگی و فروزندگی 🔰برگرفته از مقالات و بيانات آيت‌الله‌مصباح يزدي درباره علامه طباطبايي @almorsalaat
♨️نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی 1⃣مشاركت در جلسات مشورتى با علما و انتشار اعلاميه 2⃣تبيين مبانى فكرى انقلاب 🔰آیت الله مصباح یزدی 🔹علامه طباطبايى(رحمه الله) در مسايل اسلامى نقش مهمى داشته است‌؛ زيرا اين حركت بزرگ قبل از آن‌كه سياسى و اجتماعى باشد، بود و براى پيروزى چنين انقلابى به فعاليت فرهنگى مستمرى نياز بود، و علامه طباطبايى در تقويت اين بُعد انقلاب بسيار تأثيرگذار بوده است. 🔹شاهدش اين مى‌باشد كه بسيارى از مسؤولين بزرگ نظام جمهورى اسلامى ايران از ايشان هستند و از افكارشان الهام گرفته‌اند. 🔹آن زمانى كه كمتر صحبتى از حكومت اسلامى به ميان مى‌آمد مرحوم علامه هم در اثر سترگ خود يعنى و نيز در برخى آثار ديگرش اين موضوع مهم را مطرح كرد و به قلم ايشان در سال‌هاى اختناق سياسى رژيم پهلوى درباره زعامت و رهبرى منتشر شد كه براى تبيين مبانى نظام اسلامى از منابع ارزشمندى به شمار مى‌روند. 🔹تأثيرى كه وى در فراهم نمودن زمينه فرهنگى انقلاب داشتند، چشمگير و غير قابل انكار است. در آغاز نهضت اسلامى كه علماى حوزه علميه قم و ساير شهرستان‌ها، تشكيل مى‌دادند و براى روشن نمودن افكار و اذهان مردم صادر مى‌كردند، علامه در زمره برجسته‌ترين افرادى بود كه در اين جلسات حضور مى‌يافت و برخى اعلاميه‌هايى كه به امضاى ايشان مى‌باشد در دسترس است. 🔹پس در واقع آن مفسّر عاليقدر در دو عرصه در پيشرفت انقلاب اسلامى، مؤثر بوده است يكى مشاركت در جلسات مشورتى با علما، اساتيد و مراجع و انتشار اعلاميه و ديگرى تبيين مبانى فكرى انقلاب چه در درسهايشان و چه در كتابهايشان. 📚تماشای فرزانگی و فروزندگی @almorsalaat
📕 معرفی کتاب «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» اثر علامه کبیر سید محمد حسین طباطبایی 🔰 اگر کسی مجلدات محتلف تفسیر را با دقت و توجه به مطالعه گرفته باشد متوجه می شود که علامه طباطبایی ضمن محافظت بر روش نورانی خود در تفسیر ، در بحث های روایی نشان می دهد که مدلول تفسیر قرآن به قرآن در کمال موافقت و همراهی با تفاسیری است که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در روایات عنوان کرده اند. این موافقت به حدی است که به نظر می رسد ایشان تفسیر بسیاری از آیات مهم را از روایات الهام گرفته است. این شیوه موید بیانی است که ایشان در مقدمه تفسیر المیزان آورده و در آنجا توضیح می دهد که روش خودِ اهل بیت نیز عرضه قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به قرآن بوده است. 🔰 اما ایشان تفسیر دیگری دارد که اساسا هدفش اثبات همین موافقت و همراهی بیانات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است. این اثر که «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» نام گرفته است در پنج جلد تدوین و تا اواسط سوره یوسف ادامه یافته است و حاصل تاملات مرحوم علامه در دوران حضور در تبریز است و تالیف آن در سال 1324 شمسی آغاز شده است و پیش از تفسیر المیزان نوشته شده است. 🔰 مطالعه این کتاب حقیقتا ارزشمند است و مطالبی در آن یافت می شود که در تفسیر المیزان هم وجود ندارد مضافا که روایات و موافقت آن با قرآن در این تفسیر یک مطلب اصلی است و این خود فوائد جداگانه ای دارد. 🔰 مناسب است با مطالعه این تفسیر به مشکات کم نظیرِ علمی علامه طباطبایی نزدیک تر شویم. 🖊سیدمحمدهاشمی @ofoqemobin
💢 تفسیر بیانی، روش کشف الفاظ در نصوص شرعی 📝 : محسن ابراهیمی 🔸گاهی اوقات فهم مراد یک عبارت شرعی (آیه یا روایت) مبتنی بر فهم معنای مفردات آن کلام است. از نکات مهم در سازمان استنباطی فقها، روش ایشان در کشف معنای مفردات است. 🔸به عنوان مثال در بحث از قاعده لاضرر، لازم است که معنای کلمه فهمیده شود. 🔸راههای کشف معنای مفردات، متعدد است. استفاده از قول لغوی، رجوع به عرف، رجوع به سایر استعمالات شرعی و ... . همچنین این بحث بر نوع نگاه فقیه به بحث حقیقت شرعیه نیز مبتنی است. 🔸همینطور که در یکی از صوتهای گذشته (eitaa.com/almorsalaat/2102) بیان شد، مسئله حقیقت شرعیه از زمان آخوند خراسانی دچار تغییر محتوایی شد و منحصر به موضوع له ابواب عبادات شد. در صورتی که آنچه که عمدتا نزد قدما به عنوان به کار می رفت، مصطلح شرعی (نه صرفا موضوع له) الفاظ به کار رفته در نصوص بود. به این معنا که برای فهم معنای یک لفظ در لسان شارع، موارد متعدد استعمال شارع را بررسی می کردند و بدست می آورند که شارع وقتی که آن لفظ را به کار می برد، از آن چه معنایی را اراده می کند. 🔸روش حضرت امام نیز در کشف معنای مفردات همین روش است. به عنوان مثال در بدست آوردن معنای و اینکه آیا معنای آن همانند معنای غالبی باب طرفینی است یا خیر، به تحقیق لغوی و یا ساختاری آن کلمه نمی پردازند، بلکه استمالات مختلف این لفظ را در نصوص مختلف بررسی میکنند. 🔸ناگفته نماند که یکی از وجوه اصلی روش تفسیر آیه به آیه که علامه در المیزان استفاده می کند، همین روش است و ایشان با در کنار هم گذاشتن استعمالات مختلف آیات، معنای لفظی را پیدا می کند. 🔸ناگفته نماند که این معنای از اختصاصی به عناوین ابواب و عبادات ندارد بلکه در مورد هر لفظی قابل اعمال است. کما اینکه در عبارات امام در مورد ، حیض و ... نیز به کار رفته است. 🔸نام این روش است. حضرت آیت الله سبحانی نیز این اصطلاح را در توضیح معنای اطراد (به عنوان یکی از علائم حقیقت و مجاز) ذکر کرده است. هر چند که کار برد این اصطلاح در آن مقام صحیح نیست. چرا که در آن بحث به دنبال کشف موضوع له هستیم، اما به وسیله تفسیر بیانی، به موضوع له نائل نمی شویم. 🔸نکته آخر اینکه توجه به این روش جایگاه علوم ادبی را نیز روشن تر می کند. چرا که معلوم می شود که وقتی به دنبال مراد شارع از یک لفظ هستیم، می توانیم از سایر استعمالات استفاده کنیم و نیازی به علم لغت و کتب لغوی نداریم. اللهم الا ان یقال که کتاب لغوی شواهدی از استعمالات شرعی را بیان کرده باشد و در این جهت ما را کمک کند. وجه اینکه علامه در تفسیر المیزان از استفاده می کند نیز همین است. چرا که در این روش قدمت کتاب لغت، ملاک نیست. 🔹آنچه بیان شد، خلاصه ای از بیانات استاد علی فرحانی، در آخرین جلسه تدریس کتاب بود. ایشان در این جلسه روش امام را تبیین کردند و شواهدی از قدما در استفاده از این روش را بیان داشتند. 📌نکته ای که از عبارات امام در این بحث بدست می آید این است که ایشان در این بحث هم از سبک استفاده می کنند. ⬇️صوت این جلسه را بشنوید👇👇 eitaa.com/majazi_almorsalaat/570 @almorsalaat
📚ثمرات حیات 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💠این کتاب، مجموعه دستنوشته های آیت الله پهلوانی، از جلسات خصوصی علامه طباطبایی است. تاکنون ۲جلد از این کتاب چاپ شده است. 💠غالب محتوای این کتاب، شرح اشعار و عباراتی از عرفاست که در جلسات خصوصی از علامه پرسیده شده و ایشان بیاناتی را افاضه کرده اند. 💠آیت الله پهلوانی در کتاب هایی همچون راز دل، جمال آفتاب و رسائل عرفانی، مطالبی ارزشمند از علامه را بیان کرده اند. این کتاب از آن جهت که همه مطالب آن از علامه است، جایگاه ویژه ای در شناخت نگاه عرفانی علامه دارد. 🔰محسن ابراهیمی @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐اندیشه سیاسی علامه طباطبایی 🔰استاد امین اسدپور 📌جمعه ۹۹/۸/۲۳ ساعت۱۶ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
📢 به مناسبت روز بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی 💠 در محضر استاد 💠 سیره شاگردپروری در مکتب علامه 🎙 در بیان: استاد محمدرضا عابدینی آقای علی جعفری هُرستانی ⏰ زمان: ۲۴ آبان‌ماه ۹۹، ساعت ۱۴ 🌐 نحوه ورود به جلسه: صفحه اینستاگرام: instagram.com/shamsolvahy پیوند در اسکای روم: https://vc.isu.ac.ir/ch/allameh هسته منظومه فکری علامه طباطبایی (رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
🙏از استاد ارجمند حاج آقای که لطف کردند و در مراسم که توسط کانال در حال برگزاری است، شرکت کردند و ما را از بیاناتشان مستفیض کردند، بسیار سپاسگزاریم. 🎥فیلم این جلسه را در IGTV المرسلات مشاهده کنید. 👇👇👇 https://www.instagram.com/tv/CHiJUcbAZwT/?igshid=x60stho2uqci @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐ابتکارات فلسفی علامه طباطبایی 🔰استاد 📌شنبه ۹۹/۸/۲۴ ساعت۱۱ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 http://instagram.com/almorsalat @almorsalaat
های استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس اصول فقه پایه6 eitaa.com/almorsalaat/1588 💠تدریس بدایه الحکمه eitaa.com/almorsalaat/1590 💠برهان و عرض ذاتی eitaa.com/almorsalaat/1744 💠تدریس مناهج الوصول eitaa.com/almorsalaat/1843 💠تدریس رسائل ج۱ تا ابتدای اجماع منقول eitaa.com/almorsalaat/2068 @soda96 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️خدمات بی نظیر علامه طباطبایی به حوزه و انقلاب 🔰استاد آیت الله فرحانی ۹۹/۸/۲۲ 📌سه مورد از کارهای بزرگ علامه طباطبایی 1⃣تاثیر ایشان در توجه دادن و ایجاد روحیه تتبع نسبت به فلسفه غرب 2⃣تربیت ها و آثار معنوی ایشان 3⃣تبیین مبانی فلسفی و معنوی بر اساس قرآن 👈مبدع بودن علامه در نظام فکری فلسفی، تفسیر و عرفان در عین استفاده از اساتید بزرگ و اهل معنا 👈در حوزه علمیه، تلمذ نزد اساتید، شرط لازم برای موفقیت است/ تاثیر استاد خوب در تربیت بزرگانی چون رهبر انقلاب و آیت الله جوادی آملی 🎥فیلم کامل جلسه👇 https://www.instagram.com/tv/CHe6IiGgamR/?igshid=12v0wcz7obbe5 @khetabaat @almorsalaat
47.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 فایل تصویری سخنرانی مجازی حجت الاسلام سید محمد هاشمی به زبان 🔰 موضوع: هماهنگی معنویت فردی و فعالیت اجتماعی-انقلابی در اندیشه امام خمینی (ره) 📌برگزار کننده: مجموعه AIM Islam لندن 🔺این جلسه پنجشنبه ۹۹/۸/۲۲ برگزار شد. @ofoqemobin @almorsalaat
♨️حوزه علمیه ای که مشکلی را حل نمی کند 🔰بیانات استاد حجت الاسلام اسدپور در مصاحبه با جنبش علم 💠منتشر شده در اولین شماره نشریه جنبش علم 🌐عقل بی آرام @amin_asadpour @almorsalaat
🌐وبینار بزرگداشت حکیم و مفسر بزرگ قرآن کریم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه 🎤سخنران : آیت الله تحریری دامت برکاته 🗓زمان : شنبه 24 آبان 1399 ⏰ساعت : 16 از طریق لینک زیر: www.howzehmarvi.ir/live 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
♨️کارِ لازم 💠کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (ره) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۳/۴/۱۵ @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐ابتکارات فلسفی علامه طباطبایی 🔰استاد 📌شنبه ۹۹/۸/۲۴ ساعت۱۱ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 http://instagram.com/almorsalat @almorsalaat
از استاد بزرگوار شیخ احمد فرحانی که ما را از بیاناتشان بهره مند کردند، تشکر می کنیم. ♨️ مشاهده فیلم کامل جلسه در IGTV المرسلات https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️وحدت حقه حقیقیه از نگاه علامه طباطبایی و آن در عرفان و تمدن سازی 🔰استاد حجت الاسلام احمد فرحانی 🎥فیلم کامل این جلسه👇 https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253 📌چهارمین جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی ۹۹/۸/۲۴ @almorsalaat
💢صناعت استظهار 🔸علامه طباطبایی در مقدمه کتاب شریف المیزان بیان می دارند که در تفسیر نباید آموخته های سایر علوم را بر قرآن تحمیل کنیم بلکه باید به دنبال این باشیم که بفهمیم "ما ذا یقول القرآن؟" 🔸برخی از این عبارات علامه چنین برداشت کردند که مراد علامه این است که هیچ علم دیگری در فهم قرآن و تفسیر نقشی ندارد و هر کس که فقط ادبیات عرب را بلد باشد میتواند به قرآن مراجعه کند و همه چیز را از قرآن بفهمد. 🔸برخی بر اساس این برداشت، اشکال کرده اند که خود علامه در تفسیر آیات، از سایر علومی همچون فلسفه استفاده میکند. برخی دیگر جواب داده اند که علامه در خودِ تفسیر از سایر علوم استفاده نمیکند و فقط در بحث های متفرقه و موضوعی از آن علوم بهره می برد. برخی دیگر به این نگاه هم جواب دادند که خیر، علامه در خودِ تفسیر هم خصوصا در مباحث هستی شناسی از سایر علوم استفاده می کند. 🔸 حق این است که مراد علامه این نیست که هر کس حتی عوام از مردم نیز میتوانند با صرف استفاده از ادبیات عرب قرآن را تمام و کمال بفهمند و تفسیر کنند بلکه علومی دیگر هم در فهم قرآن دخیل هستند. اما چیزی که مهم است این است که نباید از مدار آیات خارج سویم و آنچه ملاک است، بدست آوردن آیات است. 🔸در اینجا این سوال ایجاد می شود که این دو مطلب چگونه قابل جمع است؟ چگونه میتوان گفت که هم ملاک ظهور آیه است و هم علومی همچون فلسفه و عرفان و ... در فهم قرآن خیل است؟ علوم دیگر چه نقشی در فهم متن دارند؟ آیا این مسئله به نسبی گرایی در فهم متن و هرمنوتیک نمی شود؟ 🔸اساسا این سوال ایجاد می شود که وقتی که می گوییم یک امر وجدانی است و هر شخصی باید خودش استظهار کند و استظهار او حجت است، چگونه میتوان در مورد استطهار اشخاص بحث کرد و آن را مورد نقد و بررسی قرار داد؟ ✅جواب این است که هر شخصی قبل از استظهار باید یک داشته باشد و استظهار او باید با آن صناعت سازگتر باشد و اگر سازگار نباشد، قابل مناقشه است. 📌به عنوان مثال در بحث صحیح و اعم درست است که ملاک و ضابطه بحث، است، اما اگر آن شخص معتقد شود که جامع_اعم قابل تصویر نیست، نمی تواند بگوید که متبادر من است. 💠پس برای جلوگیری از هرج و مرج شدن امر استظهار و جلوگیری از بسته شدن باب بحث در استظهار و نقد و بررسی آنها، همچنین جلوگیری از تعدد استظهار در امور مشابه و یکسان، لازم است که هر فقیه، قبل از ورود به ، خصوصا در علم اصول، صناعت، ضوابط و چارچوب استظهار را مشخص کند و سپس در همان چارچوب و محیط به استظهار و تبادر بپردازد. 🌀توضیحات فوق بر اساس تدریس استاد علی فرحانی از کتاب روز چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ است. صوت جلسه را از اینک زیر دانلود کنید 👇👇👇 eitaa.com/majazi_almorsalaat/665 🔰محسن ابراهیمی @almorsalaat