eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
516 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 استاد (صد روایت از زندگی آیت الله سید علی قاضی ره) 💠بسیار کتاب شیرین و جذابیست. دانلود کنید و بخوانید. ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/29 @almorsalaat
📚تماشای فرزانگی و فروزندگی 🔰برگرفته از مقالات و بيانات آيت‌الله‌مصباح يزدي درباره علامه طباطبايي @almorsalaat
♨️نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی 1⃣مشاركت در جلسات مشورتى با علما و انتشار اعلاميه 2⃣تبيين مبانى فكرى انقلاب 🔰آیت الله مصباح یزدی 🔹علامه طباطبايى(رحمه الله) در مسايل اسلامى نقش مهمى داشته است‌؛ زيرا اين حركت بزرگ قبل از آن‌كه سياسى و اجتماعى باشد، بود و براى پيروزى چنين انقلابى به فعاليت فرهنگى مستمرى نياز بود، و علامه طباطبايى در تقويت اين بُعد انقلاب بسيار تأثيرگذار بوده است. 🔹شاهدش اين مى‌باشد كه بسيارى از مسؤولين بزرگ نظام جمهورى اسلامى ايران از ايشان هستند و از افكارشان الهام گرفته‌اند. 🔹آن زمانى كه كمتر صحبتى از حكومت اسلامى به ميان مى‌آمد مرحوم علامه هم در اثر سترگ خود يعنى و نيز در برخى آثار ديگرش اين موضوع مهم را مطرح كرد و به قلم ايشان در سال‌هاى اختناق سياسى رژيم پهلوى درباره زعامت و رهبرى منتشر شد كه براى تبيين مبانى نظام اسلامى از منابع ارزشمندى به شمار مى‌روند. 🔹تأثيرى كه وى در فراهم نمودن زمينه فرهنگى انقلاب داشتند، چشمگير و غير قابل انكار است. در آغاز نهضت اسلامى كه علماى حوزه علميه قم و ساير شهرستان‌ها، تشكيل مى‌دادند و براى روشن نمودن افكار و اذهان مردم صادر مى‌كردند، علامه در زمره برجسته‌ترين افرادى بود كه در اين جلسات حضور مى‌يافت و برخى اعلاميه‌هايى كه به امضاى ايشان مى‌باشد در دسترس است. 🔹پس در واقع آن مفسّر عاليقدر در دو عرصه در پيشرفت انقلاب اسلامى، مؤثر بوده است يكى مشاركت در جلسات مشورتى با علما، اساتيد و مراجع و انتشار اعلاميه و ديگرى تبيين مبانى فكرى انقلاب چه در درسهايشان و چه در كتابهايشان. 📚تماشای فرزانگی و فروزندگی @almorsalaat
📕 معرفی کتاب «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» اثر علامه کبیر سید محمد حسین طباطبایی 🔰 اگر کسی مجلدات محتلف تفسیر را با دقت و توجه به مطالعه گرفته باشد متوجه می شود که علامه طباطبایی ضمن محافظت بر روش نورانی خود در تفسیر ، در بحث های روایی نشان می دهد که مدلول تفسیر قرآن به قرآن در کمال موافقت و همراهی با تفاسیری است که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در روایات عنوان کرده اند. این موافقت به حدی است که به نظر می رسد ایشان تفسیر بسیاری از آیات مهم را از روایات الهام گرفته است. این شیوه موید بیانی است که ایشان در مقدمه تفسیر المیزان آورده و در آنجا توضیح می دهد که روش خودِ اهل بیت نیز عرضه قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به قرآن بوده است. 🔰 اما ایشان تفسیر دیگری دارد که اساسا هدفش اثبات همین موافقت و همراهی بیانات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است. این اثر که «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» نام گرفته است در پنج جلد تدوین و تا اواسط سوره یوسف ادامه یافته است و حاصل تاملات مرحوم علامه در دوران حضور در تبریز است و تالیف آن در سال 1324 شمسی آغاز شده است و پیش از تفسیر المیزان نوشته شده است. 🔰 مطالعه این کتاب حقیقتا ارزشمند است و مطالبی در آن یافت می شود که در تفسیر المیزان هم وجود ندارد مضافا که روایات و موافقت آن با قرآن در این تفسیر یک مطلب اصلی است و این خود فوائد جداگانه ای دارد. 🔰 مناسب است با مطالعه این تفسیر به مشکات کم نظیرِ علمی علامه طباطبایی نزدیک تر شویم. 🖊سیدمحمدهاشمی @ofoqemobin
💢 تفسیر بیانی، روش کشف الفاظ در نصوص شرعی 📝 : محسن ابراهیمی 🔸گاهی اوقات فهم مراد یک عبارت شرعی (آیه یا روایت) مبتنی بر فهم معنای مفردات آن کلام است. از نکات مهم در سازمان استنباطی فقها، روش ایشان در کشف معنای مفردات است. 🔸به عنوان مثال در بحث از قاعده لاضرر، لازم است که معنای کلمه فهمیده شود. 🔸راههای کشف معنای مفردات، متعدد است. استفاده از قول لغوی، رجوع به عرف، رجوع به سایر استعمالات شرعی و ... . همچنین این بحث بر نوع نگاه فقیه به بحث حقیقت شرعیه نیز مبتنی است. 🔸همینطور که در یکی از صوتهای گذشته (eitaa.com/almorsalaat/2102) بیان شد، مسئله حقیقت شرعیه از زمان آخوند خراسانی دچار تغییر محتوایی شد و منحصر به موضوع له ابواب عبادات شد. در صورتی که آنچه که عمدتا نزد قدما به عنوان به کار می رفت، مصطلح شرعی (نه صرفا موضوع له) الفاظ به کار رفته در نصوص بود. به این معنا که برای فهم معنای یک لفظ در لسان شارع، موارد متعدد استعمال شارع را بررسی می کردند و بدست می آورند که شارع وقتی که آن لفظ را به کار می برد، از آن چه معنایی را اراده می کند. 🔸روش حضرت امام نیز در کشف معنای مفردات همین روش است. به عنوان مثال در بدست آوردن معنای و اینکه آیا معنای آن همانند معنای غالبی باب طرفینی است یا خیر، به تحقیق لغوی و یا ساختاری آن کلمه نمی پردازند، بلکه استمالات مختلف این لفظ را در نصوص مختلف بررسی میکنند. 🔸ناگفته نماند که یکی از وجوه اصلی روش تفسیر آیه به آیه که علامه در المیزان استفاده می کند، همین روش است و ایشان با در کنار هم گذاشتن استعمالات مختلف آیات، معنای لفظی را پیدا می کند. 🔸ناگفته نماند که این معنای از اختصاصی به عناوین ابواب و عبادات ندارد بلکه در مورد هر لفظی قابل اعمال است. کما اینکه در عبارات امام در مورد ، حیض و ... نیز به کار رفته است. 🔸نام این روش است. حضرت آیت الله سبحانی نیز این اصطلاح را در توضیح معنای اطراد (به عنوان یکی از علائم حقیقت و مجاز) ذکر کرده است. هر چند که کار برد این اصطلاح در آن مقام صحیح نیست. چرا که در آن بحث به دنبال کشف موضوع له هستیم، اما به وسیله تفسیر بیانی، به موضوع له نائل نمی شویم. 🔸نکته آخر اینکه توجه به این روش جایگاه علوم ادبی را نیز روشن تر می کند. چرا که معلوم می شود که وقتی به دنبال مراد شارع از یک لفظ هستیم، می توانیم از سایر استعمالات استفاده کنیم و نیازی به علم لغت و کتب لغوی نداریم. اللهم الا ان یقال که کتاب لغوی شواهدی از استعمالات شرعی را بیان کرده باشد و در این جهت ما را کمک کند. وجه اینکه علامه در تفسیر المیزان از استفاده می کند نیز همین است. چرا که در این روش قدمت کتاب لغت، ملاک نیست. 🔹آنچه بیان شد، خلاصه ای از بیانات استاد علی فرحانی، در آخرین جلسه تدریس کتاب بود. ایشان در این جلسه روش امام را تبیین کردند و شواهدی از قدما در استفاده از این روش را بیان داشتند. 📌نکته ای که از عبارات امام در این بحث بدست می آید این است که ایشان در این بحث هم از سبک استفاده می کنند. ⬇️صوت این جلسه را بشنوید👇👇 eitaa.com/majazi_almorsalaat/570 @almorsalaat
📚ثمرات حیات 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💠این کتاب، مجموعه دستنوشته های آیت الله پهلوانی، از جلسات خصوصی علامه طباطبایی است. تاکنون ۲جلد از این کتاب چاپ شده است. 💠غالب محتوای این کتاب، شرح اشعار و عباراتی از عرفاست که در جلسات خصوصی از علامه پرسیده شده و ایشان بیاناتی را افاضه کرده اند. 💠آیت الله پهلوانی در کتاب هایی همچون راز دل، جمال آفتاب و رسائل عرفانی، مطالبی ارزشمند از علامه را بیان کرده اند. این کتاب از آن جهت که همه مطالب آن از علامه است، جایگاه ویژه ای در شناخت نگاه عرفانی علامه دارد. 🔰محسن ابراهیمی @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐اندیشه سیاسی علامه طباطبایی 🔰استاد امین اسدپور 📌جمعه ۹۹/۸/۲۳ ساعت۱۶ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
📢 به مناسبت روز بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی 💠 در محضر استاد 💠 سیره شاگردپروری در مکتب علامه 🎙 در بیان: استاد محمدرضا عابدینی آقای علی جعفری هُرستانی ⏰ زمان: ۲۴ آبان‌ماه ۹۹، ساعت ۱۴ 🌐 نحوه ورود به جلسه: صفحه اینستاگرام: instagram.com/shamsolvahy پیوند در اسکای روم: https://vc.isu.ac.ir/ch/allameh هسته منظومه فکری علامه طباطبایی (رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
🙏از استاد ارجمند حاج آقای که لطف کردند و در مراسم که توسط کانال در حال برگزاری است، شرکت کردند و ما را از بیاناتشان مستفیض کردند، بسیار سپاسگزاریم. 🎥فیلم این جلسه را در IGTV المرسلات مشاهده کنید. 👇👇👇 https://www.instagram.com/tv/CHiJUcbAZwT/?igshid=x60stho2uqci @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐ابتکارات فلسفی علامه طباطبایی 🔰استاد 📌شنبه ۹۹/۸/۲۴ ساعت۱۱ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 http://instagram.com/almorsalat @almorsalaat
های استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس اصول فقه پایه6 eitaa.com/almorsalaat/1588 💠تدریس بدایه الحکمه eitaa.com/almorsalaat/1590 💠برهان و عرض ذاتی eitaa.com/almorsalaat/1744 💠تدریس مناهج الوصول eitaa.com/almorsalaat/1843 💠تدریس رسائل ج۱ تا ابتدای اجماع منقول eitaa.com/almorsalaat/2068 @soda96 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️خدمات بی نظیر علامه طباطبایی به حوزه و انقلاب 🔰استاد آیت الله فرحانی ۹۹/۸/۲۲ 📌سه مورد از کارهای بزرگ علامه طباطبایی 1⃣تاثیر ایشان در توجه دادن و ایجاد روحیه تتبع نسبت به فلسفه غرب 2⃣تربیت ها و آثار معنوی ایشان 3⃣تبیین مبانی فلسفی و معنوی بر اساس قرآن 👈مبدع بودن علامه در نظام فکری فلسفی، تفسیر و عرفان در عین استفاده از اساتید بزرگ و اهل معنا 👈در حوزه علمیه، تلمذ نزد اساتید، شرط لازم برای موفقیت است/ تاثیر استاد خوب در تربیت بزرگانی چون رهبر انقلاب و آیت الله جوادی آملی 🎥فیلم کامل جلسه👇 https://www.instagram.com/tv/CHe6IiGgamR/?igshid=12v0wcz7obbe5 @khetabaat @almorsalaat
47.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 فایل تصویری سخنرانی مجازی حجت الاسلام سید محمد هاشمی به زبان 🔰 موضوع: هماهنگی معنویت فردی و فعالیت اجتماعی-انقلابی در اندیشه امام خمینی (ره) 📌برگزار کننده: مجموعه AIM Islam لندن 🔺این جلسه پنجشنبه ۹۹/۸/۲۲ برگزار شد. @ofoqemobin @almorsalaat
♨️حوزه علمیه ای که مشکلی را حل نمی کند 🔰بیانات استاد حجت الاسلام اسدپور در مصاحبه با جنبش علم 💠منتشر شده در اولین شماره نشریه جنبش علم 🌐عقل بی آرام @amin_asadpour @almorsalaat
🌐وبینار بزرگداشت حکیم و مفسر بزرگ قرآن کریم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه 🎤سخنران : آیت الله تحریری دامت برکاته 🗓زمان : شنبه 24 آبان 1399 ⏰ساعت : 16 از طریق لینک زیر: www.howzehmarvi.ir/live 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
♨️کارِ لازم 💠کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (ره) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۳/۴/۱۵ @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐ابتکارات فلسفی علامه طباطبایی 🔰استاد 📌شنبه ۹۹/۸/۲۴ ساعت۱۱ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 http://instagram.com/almorsalat @almorsalaat
از استاد بزرگوار شیخ احمد فرحانی که ما را از بیاناتشان بهره مند کردند، تشکر می کنیم. ♨️ مشاهده فیلم کامل جلسه در IGTV المرسلات https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️وحدت حقه حقیقیه از نگاه علامه طباطبایی و آن در عرفان و تمدن سازی 🔰استاد حجت الاسلام احمد فرحانی 🎥فیلم کامل این جلسه👇 https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253 📌چهارمین جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی ۹۹/۸/۲۴ @almorsalaat
💢صناعت استظهار 🔸علامه طباطبایی در مقدمه کتاب شریف المیزان بیان می دارند که در تفسیر نباید آموخته های سایر علوم را بر قرآن تحمیل کنیم بلکه باید به دنبال این باشیم که بفهمیم "ما ذا یقول القرآن؟" 🔸برخی از این عبارات علامه چنین برداشت کردند که مراد علامه این است که هیچ علم دیگری در فهم قرآن و تفسیر نقشی ندارد و هر کس که فقط ادبیات عرب را بلد باشد میتواند به قرآن مراجعه کند و همه چیز را از قرآن بفهمد. 🔸برخی بر اساس این برداشت، اشکال کرده اند که خود علامه در تفسیر آیات، از سایر علومی همچون فلسفه استفاده میکند. برخی دیگر جواب داده اند که علامه در خودِ تفسیر از سایر علوم استفاده نمیکند و فقط در بحث های متفرقه و موضوعی از آن علوم بهره می برد. برخی دیگر به این نگاه هم جواب دادند که خیر، علامه در خودِ تفسیر هم خصوصا در مباحث هستی شناسی از سایر علوم استفاده می کند. 🔸 حق این است که مراد علامه این نیست که هر کس حتی عوام از مردم نیز میتوانند با صرف استفاده از ادبیات عرب قرآن را تمام و کمال بفهمند و تفسیر کنند بلکه علومی دیگر هم در فهم قرآن دخیل هستند. اما چیزی که مهم است این است که نباید از مدار آیات خارج سویم و آنچه ملاک است، بدست آوردن آیات است. 🔸در اینجا این سوال ایجاد می شود که این دو مطلب چگونه قابل جمع است؟ چگونه میتوان گفت که هم ملاک ظهور آیه است و هم علومی همچون فلسفه و عرفان و ... در فهم قرآن خیل است؟ علوم دیگر چه نقشی در فهم متن دارند؟ آیا این مسئله به نسبی گرایی در فهم متن و هرمنوتیک نمی شود؟ 🔸اساسا این سوال ایجاد می شود که وقتی که می گوییم یک امر وجدانی است و هر شخصی باید خودش استظهار کند و استظهار او حجت است، چگونه میتوان در مورد استطهار اشخاص بحث کرد و آن را مورد نقد و بررسی قرار داد؟ ✅جواب این است که هر شخصی قبل از استظهار باید یک داشته باشد و استظهار او باید با آن صناعت سازگتر باشد و اگر سازگار نباشد، قابل مناقشه است. 📌به عنوان مثال در بحث صحیح و اعم درست است که ملاک و ضابطه بحث، است، اما اگر آن شخص معتقد شود که جامع_اعم قابل تصویر نیست، نمی تواند بگوید که متبادر من است. 💠پس برای جلوگیری از هرج و مرج شدن امر استظهار و جلوگیری از بسته شدن باب بحث در استظهار و نقد و بررسی آنها، همچنین جلوگیری از تعدد استظهار در امور مشابه و یکسان، لازم است که هر فقیه، قبل از ورود به ، خصوصا در علم اصول، صناعت، ضوابط و چارچوب استظهار را مشخص کند و سپس در همان چارچوب و محیط به استظهار و تبادر بپردازد. 🌀توضیحات فوق بر اساس تدریس استاد علی فرحانی از کتاب روز چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ است. صوت جلسه را از اینک زیر دانلود کنید 👇👇👇 eitaa.com/majazi_almorsalaat/665 🔰محسن ابراهیمی @almorsalaat
24.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مشاهده کنیم. ❇️ توصیف علامه طباطبایی(ره) از بیان آیت الله مرعشی نجفی(ره) ➖سه گونه تفسیر داریم. ➖تفسیر المیزان بی نظیر است. 🌏 آدرس پایگاه: 🌐www.nomov.ir 📱 کانال «نُمو» در ایتا: 🆔 @nomov_ir
💢معرفی رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی @almorsalaat👇👇
💢نگاهی به رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128 🔘🔘🔘🔘🔘 🔸رساله شریف الولایه، حاصل اندیشه های شریفِ جامعِ معقول و منقول، علامه سید محمد حسین طباطبایی است. این رساله به جهات متعددی کم نظیر بلکه بی نظیر است. در این نوشته برخی وجوه این رساله نورانی را معرفی خواهیم کرد. ✅رهاورد اسلام 🔸به نظر شریف علامه طباطبایی، اسلام آیینی است که برای اولین بار پرده از شیوه سلوک به سمت مقصد نهاییِ انسان برداشته است. و مسیر سلوکی اسلام همان مسیری است که هدف خداوند از خلقت را محقق می کند. ایشان در تفسیر شریف المیزان پس از ذکر مسلک اخلاقی یونانی و مسلک اخلاقی انبیاء الهی به مسلک قرآن کریم که مخصوص به اسلام است می پردازد: «و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شي‏ء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.» (ج 1 ص 360) 🔸این مسیر سلوکی جز با یافتِ حقیقت توحید و عبور از تمامی «غیر الله» حاصل نمی شود. در این مسیر انسان از خود عبور می کند و با این عبور حتی جنت و نار برای خود نمی خواهد و به افقی بالاتر از هر آنچه میل و حب نفس است می رسد. این قاعده اساسی موضوع بسیاری از بیانات مرحوم علامه طباطبایی در مجموعه آثار ایشان است. به نوعی می توان تمامی تفسیر المیزان را تلاشی برای توضیح همین حقیقت الهی و کنکاش ابعاد و اطراف آن بر اساس آیات قرآن دانست. ✅هدف رساله الولایه 🔸رساله الولایه اثری است که مستقیما و مستقلا همین رسالت سنگین را به دوش کشیده و مقام نهایی انسان را تحت عنوان «ولایت» مطرح می کند. هدف این رساله تبیین مقصد و مسیر منحصر به فردی است که شریعت اسلامی برای بشر به ارمغان آورده است. به همین دلیل ایشان در ابتدای رساله می فرماید: «رسالة في الولاية، و أنّها هي الكمال الأخير الحقيقي للإنسان، و أنّها الغرض الأخير من تشريع الشريعة الحقّة الإلهيّة على ما يستفاد من صريح البرهان، و يدلّ عليه ظواهر البيانات الدينيّة» ✅روش شناسی رساله (همبستگی قرآن و برهان) 🔸این رساله آینه تمام نمای روشِ اسلام شناسی علامه طباطبایی است. روش ایشان در فهم حقایق عالم، از طریق برهان می گذرد و به ساحل آیات و روایات می رسد. همانگونه که پیش از این در برخی نوشته ها اشاره شد، علامه طباطبایی علاوه بر اعتبار عقل فلسفی و حتی عبور از مرزهای فلسفه صدرایی، بستر نهایی فهم تفاصیل و جزییات حقایقِ هستی شناختی و انسان شناختی را فهم محققانه قرآن و سنت می داند. به همین دلیل است که ایشان در مقدمه المیزان غرض از نگارش آن تفسیر را تبیین حقایق معارفی در قرآن کریم دانسته است. بر این اساس هم نگاه عقل گریز و چسبیده به برخی ظواهر قرآن و سنت، انسان را به بیراهه می برد و هم سکنی گزیدنِ صرف در آشیانه عقل و دوری از قرآن و سنت قدرت پرواز را از انسان می گیرد. خصوصا اینکه مرحوم علامه رهاورد رساله الولایه را فراتر از عقل و مختص به شریعت حقه اسلامیه می داند. البته بحث در همبستگی قرآن و عرفان و برهان بیان مبسوطی می طلبد که بخشی از آن پیش از این در مقاله «عترت، تنها مسیر معنویت» منتشر شده است. 🔸بر اساس همین روش در تمامی فصول این رساله، مولف ابتدا آخرین استدلال عقلی را بر مطلوب اقامه کرده سپس به سراغ قرآن و سنت می رود و جالب این که آنچه از قرآن و سنت نتیجه می گیرد همان نتیجه برهان عقلی است البته «مع زیاده». ✅فصل بندی رساله 🔸این رساله شریف که ظاهرا در روستای شاد آباد و در دوران زندگی یازده ساله ایشان در تبریز به رشته تحریر در آمده است، دارای پنج فصل و هر فصل آن مشتمل بر استدلالات عقلی و دلالت های قرآنی و روایی است. 🔸در فصل اول این رساله ایشان ثابت می کند که حقایق دینی تنها اعتباریاتی قراردادی نیستند بلکه تمامی احکام و دستورات شارع بر حقایقی مستحکم استوارند و انسان را به سمت حقایقی نورانی بالا می برند: ⚡️چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی ⚡️صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی 🔸در فصل دوم ایشان پس از عبور از وهم اعتباریتِ صرفِ نظام تشریع، به سراغ حقیقت تکوینی عالم رفته، مراتب حقیقی هستی را از ماده و مثال و عقل و فراتر از آن اثبات می کند. و تفاوت قوس نزول هستی و قوس صعودِ انسانی در این عوالم را تا نیل به سر منزل مقصود یعنی حقیقت توحید روشن می نماید. از این فصل است که علاوه بر اشارات برهانی، دعوت به حرکت آغاز می شود. و کار، کم کم از موقف نظر به مسیر عمل می رسد. 🔸در فصل سوم، مولف حقیقتی امید بخش را بیان و اثبات می کند. این حقیقت که تحفه حقیقی این کتاب است این است که حرکت انسان و عبور از عالم ماده و وصول به مقصود، هرگز منحصر به انبیاء و اوصیاء طاهرین نیست و بر اساس حقیقت علیت، هر آن که عنوان انسان بر او صادق است قادر است ندای دعوت الهی را بشنود و حرکت کند. 🔸این توضیح نیز ابتدا با برهانی مختصر از عقل و سپس با دلایل متعدد قرآنی و روایی اثبات می شود. مسیر ایشان در استظهار از آیات نیز مطابق با روش ایشان در تفسیر المیزان است. آنچه ایشان در این بخش از قرآن و سنت ثابت می کند آن قدر جالب و جدید و اعجاب آور است که شاید برخی حصول آن از قرآن و سنت را برنتابند؛ حال آنکه هدف وحی همین بوده است. 🔸فصل چهارم کتاب را شاید بتوان مهمترین فصل دانست. در این بخش مرحوم علامه، چیستی طریق و کیفیت وصول به سمت کمالی که در فصل دوم ثابت شد را بیان می کند. 🔸ایشان در این بخش بر اساس برهانی خاص ثابت می کند که تمام ادراکات انسانی پیش از هر چیزی به باطن آن متعلق ادراک، تعلق گرفته است و بر این اساس ثابت می کند که شهود حقایق غیبیه عالم و در نهایت حقیقتِ تمام حقایق متوقف بر شهود و معرفت نفس است. در همین مسیر ایشان معنای ظهور و بطون و چیستی فناء را نیز توضیح می دهد و در نهایت بیان می کند که این برهان پیش از این در هیچ اثری مطرح نشده است و از مواهب رحمان به ایشان است: «و هذا البرهان من مواهب اللّه سبحانه المختصّة بهذه الرسالة، و الحمد للّه.» 🔸در این فصل ایشان به یکی از اساسی ترین مسائل در مباحث مربوط به سلوک و عرفان نیز می پردازد: آیا کیفیت طریق نورانی معرفت نفس در شریعت بیان شده است یا تنها شریعت اسلام به آن راضی است؟ 🔸ایشان در پاسخ با صراحت بیان می کند که این طریق و کیفیت آن نه تنها در شریعت بیان شده بلکه اساسا شریعت با تمامی جزییات آن را بیان کرده و به آن دعوت نموده است: «لكنّ الحقّ الذي عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السّنّة أنّ شريعة الإسلام لا يجوّز التوجّه إلى غير اللّه سبحانه للسالك إليه تعالى بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره سبحانه إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه.» 🔸و در ادامه کار را با اهالی سایر طرق و مسیرها یکسره کرده از قول یکی از اهالی حقیقیِ حق در تبیین تفاوت سلوک ریاضات شرعی و غیر شرعی می فرماید: « و نعم ما قال بعض أهل الكمال أنّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقّة، فرار من الأشقّ إلى الأسهل، فإنّ الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمي ما دامت موجودة، و الرياضة الشاقّة قتل دفعي، و هو أسهل إيثارا.». 🔸مرحوم علامه در فصل پنجم و پایانی کتاب نیز به مقامات انسانی که سالک این سبیل است می پردازد و آنچه لا یدرک و لا یوصف است را بر اساس برهان عقلی و قرآن و سنت بیان و توصیف می نماید. ✅جمع بندی 🔸رساله شریف الولایه از جهاتی شاید مهمترین رساله علامه طباطبایی باشد چون به مهمترین موضوع پرداخته و آن را مبین کرده است. مناسب است که علاقه مندان به این اثر، آن را با استاد بخوانند. استادی که بر نظام فلسفی، تفسیری و اصولی علامه طباطبایی آشنا باشد و تراث عرفان اسلامی را نیز به دقت بشناسد. 🔘در بزرگداشت این فرزند رسول الله فاتحه ای نثار روح بزرگشان نماییم. حشرنا الله معه و فی زمرته. @almorsalaat