eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐وبینار بزرگداشت حکیم و مفسر بزرگ قرآن کریم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه 🎤سخنران : آیت الله تحریری دامت برکاته 🗓زمان : شنبه 24 آبان 1399 ⏰ساعت : 16 از طریق لینک زیر: www.howzehmarvi.ir/live 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
♨️کارِ لازم 💠کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (ره) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۳/۴/۱۵ @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐ابتکارات فلسفی علامه طباطبایی 🔰استاد 📌شنبه ۹۹/۸/۲۴ ساعت۱۱ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 http://instagram.com/almorsalat @almorsalaat
از استاد بزرگوار شیخ احمد فرحانی که ما را از بیاناتشان بهره مند کردند، تشکر می کنیم. ♨️ مشاهده فیلم کامل جلسه در IGTV المرسلات https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️وحدت حقه حقیقیه از نگاه علامه طباطبایی و آن در عرفان و تمدن سازی 🔰استاد حجت الاسلام احمد فرحانی 🎥فیلم کامل این جلسه👇 https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253 📌چهارمین جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی ۹۹/۸/۲۴ @almorsalaat
💢صناعت استظهار 🔸علامه طباطبایی در مقدمه کتاب شریف المیزان بیان می دارند که در تفسیر نباید آموخته های سایر علوم را بر قرآن تحمیل کنیم بلکه باید به دنبال این باشیم که بفهمیم "ما ذا یقول القرآن؟" 🔸برخی از این عبارات علامه چنین برداشت کردند که مراد علامه این است که هیچ علم دیگری در فهم قرآن و تفسیر نقشی ندارد و هر کس که فقط ادبیات عرب را بلد باشد میتواند به قرآن مراجعه کند و همه چیز را از قرآن بفهمد. 🔸برخی بر اساس این برداشت، اشکال کرده اند که خود علامه در تفسیر آیات، از سایر علومی همچون فلسفه استفاده میکند. برخی دیگر جواب داده اند که علامه در خودِ تفسیر از سایر علوم استفاده نمیکند و فقط در بحث های متفرقه و موضوعی از آن علوم بهره می برد. برخی دیگر به این نگاه هم جواب دادند که خیر، علامه در خودِ تفسیر هم خصوصا در مباحث هستی شناسی از سایر علوم استفاده می کند. 🔸 حق این است که مراد علامه این نیست که هر کس حتی عوام از مردم نیز میتوانند با صرف استفاده از ادبیات عرب قرآن را تمام و کمال بفهمند و تفسیر کنند بلکه علومی دیگر هم در فهم قرآن دخیل هستند. اما چیزی که مهم است این است که نباید از مدار آیات خارج سویم و آنچه ملاک است، بدست آوردن آیات است. 🔸در اینجا این سوال ایجاد می شود که این دو مطلب چگونه قابل جمع است؟ چگونه میتوان گفت که هم ملاک ظهور آیه است و هم علومی همچون فلسفه و عرفان و ... در فهم قرآن خیل است؟ علوم دیگر چه نقشی در فهم متن دارند؟ آیا این مسئله به نسبی گرایی در فهم متن و هرمنوتیک نمی شود؟ 🔸اساسا این سوال ایجاد می شود که وقتی که می گوییم یک امر وجدانی است و هر شخصی باید خودش استظهار کند و استظهار او حجت است، چگونه میتوان در مورد استطهار اشخاص بحث کرد و آن را مورد نقد و بررسی قرار داد؟ ✅جواب این است که هر شخصی قبل از استظهار باید یک داشته باشد و استظهار او باید با آن صناعت سازگتر باشد و اگر سازگار نباشد، قابل مناقشه است. 📌به عنوان مثال در بحث صحیح و اعم درست است که ملاک و ضابطه بحث، است، اما اگر آن شخص معتقد شود که جامع_اعم قابل تصویر نیست، نمی تواند بگوید که متبادر من است. 💠پس برای جلوگیری از هرج و مرج شدن امر استظهار و جلوگیری از بسته شدن باب بحث در استظهار و نقد و بررسی آنها، همچنین جلوگیری از تعدد استظهار در امور مشابه و یکسان، لازم است که هر فقیه، قبل از ورود به ، خصوصا در علم اصول، صناعت، ضوابط و چارچوب استظهار را مشخص کند و سپس در همان چارچوب و محیط به استظهار و تبادر بپردازد. 🌀توضیحات فوق بر اساس تدریس استاد علی فرحانی از کتاب روز چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ است. صوت جلسه را از اینک زیر دانلود کنید 👇👇👇 eitaa.com/majazi_almorsalaat/665 🔰محسن ابراهیمی @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مشاهده کنیم. ❇️ توصیف علامه طباطبایی(ره) از بیان آیت الله مرعشی نجفی(ره) ➖سه گونه تفسیر داریم. ➖تفسیر المیزان بی نظیر است. 🌏 آدرس پایگاه: 🌐www.nomov.ir 📱 کانال «نُمو» در ایتا: 🆔 @nomov_ir
💢معرفی رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی @almorsalaat👇👇
💢نگاهی به رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128 🔘🔘🔘🔘🔘 🔸رساله شریف الولایه، حاصل اندیشه های شریفِ جامعِ معقول و منقول، علامه سید محمد حسین طباطبایی است. این رساله به جهات متعددی کم نظیر بلکه بی نظیر است. در این نوشته برخی وجوه این رساله نورانی را معرفی خواهیم کرد. ✅رهاورد اسلام 🔸به نظر شریف علامه طباطبایی، اسلام آیینی است که برای اولین بار پرده از شیوه سلوک به سمت مقصد نهاییِ انسان برداشته است. و مسیر سلوکی اسلام همان مسیری است که هدف خداوند از خلقت را محقق می کند. ایشان در تفسیر شریف المیزان پس از ذکر مسلک اخلاقی یونانی و مسلک اخلاقی انبیاء الهی به مسلک قرآن کریم که مخصوص به اسلام است می پردازد: «و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شي‏ء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.» (ج 1 ص 360) 🔸این مسیر سلوکی جز با یافتِ حقیقت توحید و عبور از تمامی «غیر الله» حاصل نمی شود. در این مسیر انسان از خود عبور می کند و با این عبور حتی جنت و نار برای خود نمی خواهد و به افقی بالاتر از هر آنچه میل و حب نفس است می رسد. این قاعده اساسی موضوع بسیاری از بیانات مرحوم علامه طباطبایی در مجموعه آثار ایشان است. به نوعی می توان تمامی تفسیر المیزان را تلاشی برای توضیح همین حقیقت الهی و کنکاش ابعاد و اطراف آن بر اساس آیات قرآن دانست. ✅هدف رساله الولایه 🔸رساله الولایه اثری است که مستقیما و مستقلا همین رسالت سنگین را به دوش کشیده و مقام نهایی انسان را تحت عنوان «ولایت» مطرح می کند. هدف این رساله تبیین مقصد و مسیر منحصر به فردی است که شریعت اسلامی برای بشر به ارمغان آورده است. به همین دلیل ایشان در ابتدای رساله می فرماید: «رسالة في الولاية، و أنّها هي الكمال الأخير الحقيقي للإنسان، و أنّها الغرض الأخير من تشريع الشريعة الحقّة الإلهيّة على ما يستفاد من صريح البرهان، و يدلّ عليه ظواهر البيانات الدينيّة» ✅روش شناسی رساله (همبستگی قرآن و برهان) 🔸این رساله آینه تمام نمای روشِ اسلام شناسی علامه طباطبایی است. روش ایشان در فهم حقایق عالم، از طریق برهان می گذرد و به ساحل آیات و روایات می رسد. همانگونه که پیش از این در برخی نوشته ها اشاره شد، علامه طباطبایی علاوه بر اعتبار عقل فلسفی و حتی عبور از مرزهای فلسفه صدرایی، بستر نهایی فهم تفاصیل و جزییات حقایقِ هستی شناختی و انسان شناختی را فهم محققانه قرآن و سنت می داند. به همین دلیل است که ایشان در مقدمه المیزان غرض از نگارش آن تفسیر را تبیین حقایق معارفی در قرآن کریم دانسته است. بر این اساس هم نگاه عقل گریز و چسبیده به برخی ظواهر قرآن و سنت، انسان را به بیراهه می برد و هم سکنی گزیدنِ صرف در آشیانه عقل و دوری از قرآن و سنت قدرت پرواز را از انسان می گیرد. خصوصا اینکه مرحوم علامه رهاورد رساله الولایه را فراتر از عقل و مختص به شریعت حقه اسلامیه می داند. البته بحث در همبستگی قرآن و عرفان و برهان بیان مبسوطی می طلبد که بخشی از آن پیش از این در مقاله «عترت، تنها مسیر معنویت» منتشر شده است. 🔸بر اساس همین روش در تمامی فصول این رساله، مولف ابتدا آخرین استدلال عقلی را بر مطلوب اقامه کرده سپس به سراغ قرآن و سنت می رود و جالب این که آنچه از قرآن و سنت نتیجه می گیرد همان نتیجه برهان عقلی است البته «مع زیاده». ✅فصل بندی رساله 🔸این رساله شریف که ظاهرا در روستای شاد آباد و در دوران زندگی یازده ساله ایشان در تبریز به رشته تحریر در آمده است، دارای پنج فصل و هر فصل آن مشتمل بر استدلالات عقلی و دلالت های قرآنی و روایی است. 🔸در فصل اول این رساله ایشان ثابت می کند که حقایق دینی تنها اعتباریاتی قراردادی نیستند بلکه تمامی احکام و دستورات شارع بر حقایقی مستحکم استوارند و انسان را به سمت حقایقی نورانی بالا می برند: ⚡️چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی ⚡️صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی 🔸در فصل دوم ایشان پس از عبور از وهم اعتباریتِ صرفِ نظام تشریع، به سراغ حقیقت تکوینی عالم رفته، مراتب حقیقی هستی را از ماده و مثال و عقل و فراتر از آن اثبات می کند. و تفاوت قوس نزول هستی و قوس صعودِ انسانی در این عوالم را تا نیل به سر منزل مقصود یعنی حقیقت توحید روشن می نماید. از این فصل است که علاوه بر اشارات برهانی، دعوت به حرکت آغاز می شود. و کار، کم کم از موقف نظر به مسیر عمل می رسد. 🔸در فصل سوم، مولف حقیقتی امید بخش را بیان و اثبات می کند. این حقیقت که تحفه حقیقی این کتاب است این است که حرکت انسان و عبور از عالم ماده و وصول به مقصود، هرگز منحصر به انبیاء و اوصیاء طاهرین نیست و بر اساس حقیقت علیت، هر آن که عنوان انسان بر او صادق است قادر است ندای دعوت الهی را بشنود و حرکت کند. 🔸این توضیح نیز ابتدا با برهانی مختصر از عقل و سپس با دلایل متعدد قرآنی و روایی اثبات می شود. مسیر ایشان در استظهار از آیات نیز مطابق با روش ایشان در تفسیر المیزان است. آنچه ایشان در این بخش از قرآن و سنت ثابت می کند آن قدر جالب و جدید و اعجاب آور است که شاید برخی حصول آن از قرآن و سنت را برنتابند؛ حال آنکه هدف وحی همین بوده است. 🔸فصل چهارم کتاب را شاید بتوان مهمترین فصل دانست. در این بخش مرحوم علامه، چیستی طریق و کیفیت وصول به سمت کمالی که در فصل دوم ثابت شد را بیان می کند. 🔸ایشان در این بخش بر اساس برهانی خاص ثابت می کند که تمام ادراکات انسانی پیش از هر چیزی به باطن آن متعلق ادراک، تعلق گرفته است و بر این اساس ثابت می کند که شهود حقایق غیبیه عالم و در نهایت حقیقتِ تمام حقایق متوقف بر شهود و معرفت نفس است. در همین مسیر ایشان معنای ظهور و بطون و چیستی فناء را نیز توضیح می دهد و در نهایت بیان می کند که این برهان پیش از این در هیچ اثری مطرح نشده است و از مواهب رحمان به ایشان است: «و هذا البرهان من مواهب اللّه سبحانه المختصّة بهذه الرسالة، و الحمد للّه.» 🔸در این فصل ایشان به یکی از اساسی ترین مسائل در مباحث مربوط به سلوک و عرفان نیز می پردازد: آیا کیفیت طریق نورانی معرفت نفس در شریعت بیان شده است یا تنها شریعت اسلام به آن راضی است؟ 🔸ایشان در پاسخ با صراحت بیان می کند که این طریق و کیفیت آن نه تنها در شریعت بیان شده بلکه اساسا شریعت با تمامی جزییات آن را بیان کرده و به آن دعوت نموده است: «لكنّ الحقّ الذي عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السّنّة أنّ شريعة الإسلام لا يجوّز التوجّه إلى غير اللّه سبحانه للسالك إليه تعالى بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره سبحانه إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه.» 🔸و در ادامه کار را با اهالی سایر طرق و مسیرها یکسره کرده از قول یکی از اهالی حقیقیِ حق در تبیین تفاوت سلوک ریاضات شرعی و غیر شرعی می فرماید: « و نعم ما قال بعض أهل الكمال أنّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقّة، فرار من الأشقّ إلى الأسهل، فإنّ الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمي ما دامت موجودة، و الرياضة الشاقّة قتل دفعي، و هو أسهل إيثارا.». 🔸مرحوم علامه در فصل پنجم و پایانی کتاب نیز به مقامات انسانی که سالک این سبیل است می پردازد و آنچه لا یدرک و لا یوصف است را بر اساس برهان عقلی و قرآن و سنت بیان و توصیف می نماید. ✅جمع بندی 🔸رساله شریف الولایه از جهاتی شاید مهمترین رساله علامه طباطبایی باشد چون به مهمترین موضوع پرداخته و آن را مبین کرده است. مناسب است که علاقه مندان به این اثر، آن را با استاد بخوانند. استادی که بر نظام فلسفی، تفسیری و اصولی علامه طباطبایی آشنا باشد و تراث عرفان اسلامی را نیز به دقت بشناسد. 🔘در بزرگداشت این فرزند رسول الله فاتحه ای نثار روح بزرگشان نماییم. حشرنا الله معه و فی زمرته. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰اخلاص عجیب علامه طباطبایی در زمان نوشتن تفسیر المیزان 🔷 نقل قول درباره رؤیای صادقه استادش علامه طباطبایی 🔶 سختی های علامه طباطبایی در راه تالیف کتاب شریف 🔷 علامه: وقتی با یک تعریف شنیدن، پیدا می‌کنیم دیگر چه ثوابی برامون باقی می ماند! @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
📚 یادنامه علامه طباطبایی 🔰نشریه حزب جمهوری اسلامی، ش۴۷ ⬇️دانلود pdf یادنامه👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/23 📖 مطالعه متن یادنامه👇👇 b2n.ir/898866 @almorsalaat
💠میخواهند علامه را با سیاست بیگانه نشان دهند. 🔺 تلاش می کنند علامه را یک چهره فرهنگی طور جلوه دهند که خیلی با فضای قدرت و سیاست نسبت و میانه ای نداشته است و مثلا جنبه اخلاق و فرهنگ برایش تقدم داشته است. به نظر می رسد اگر یک نگاه منظومه ای و نظام مند به کل ادبیات مرحوم علامه داشته باشیم، این تقابل ها از بین خواهد رفت. 🔰حجت الاسلام استاد امین اسدپور 📌 مصاحبه روزنامه قدس با استاد اسدپور ۹۹/۸/۲۴ ⬇️متن با کیفیت تر👇 eitaa.com/amin_asadpour/192 @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🔰با حضور استاد علی فرحانی 📌موضوع: 1⃣زندگی مومنانه در دنیای مدرن 2⃣جایگاه عقل و نقل در فهم دین 📌 امشب ۲۴آبان ساعت ۲۰:۳۰ ✅پخش زنده در اینستاگرام👇👇 instagram.com/almorsalat instagram.com/almorsalat 💠میزبان: انجمن حکمت دانشگاه علوم اسلامی رضوی @almorsalaat
♨️ علامه طباطبایی، 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۲/۸/۲۱ 🔸در یکی از حسّاس‌ترین دوران‌های حیات اسلام و تشیع، جانانه به از معنویت اسلامی و حکمت و معرفت الهی برخاسته و مفاهیم زیبای اجتماعی اسلام را از آیات کلام الهی استخراج کرده و به عرضه‌ی کامل و جامع اسلام پرداخته بود. 🔸او استوار از ارزش‌های فرهنگ اسلام در برابر بساط نیرنگ مکاتبی بود که با بهره‌گیری از انواع شیوه‌ها و ترفندها بر این فرهنگ الهی تاختن آورده و به تدریج رابطه‌ی دل‌ها و مغزها را در بخش‌هایی از جامعه، از چشمه‌سار زلال آن گسسته بودند. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️اندیشه سیاسی علامه طباطبایی(ره) 🔰حجت‌الاسلام استاد اسدپور 🔹علامه طباطبایی علاوه بر اینکه یک عارف و یک فیلسوف بزرگی هستند در عین حال یک مصلح اجتماعی بودند. 🔹مرحوم علامه جزء پیشگامان اندیشه اسلامی سازی علوم انسانی است. 🔹مباحث عمیق و ژرف علامه طباطبایی باید در قالب ها و صورتبندی‌های جدیدی عرضه شود تا به یک نظریه جامع و قابل قبول و طراز با مقبولیت مناسب دربیاید. 🔹برخی در تلاش هستند که از اندیشه علامه طباطبایی(ره) سیاست‌زدایی کنند. این اندیشه درتقابل با اندیشه انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود و از اندیشه مرحوم علامه(ره) سوء استفاده می‌کنند. 🎥فیلم کامل جلسه👇 https://www.instagram.com/tv/CHiJUcbAZwT/?igshid=x60stho2uqci 📌سومین جلسه از جلسات 99/8/23 @almorsalaat
📚درباره علامه سیدمحمدحسین طباطبایی 🔰خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ علامه طباطبایی، مرزبان وحی و خرد 🔰استاد علی فرحانی 🔅استاد در این جلسه به تبیین سیره علامه طباطبایی در رعایت حریم و حدود عقل و نقل پرداختند. 📌پنجمین جلسه از جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 99/8/24 💠میزبان جلسه: انجمن حکمت دانشگاه علوم رضوی مشهد 📽مشاهده فیلم جلسه👇👇 https://www.instagram.com/tv/CHlL07Ejdlw/?igshid=1fi361vztqyj7 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم/ علامه طباطبایی و صدور انقلاب فرهنگی از زبان آیت‌الله جوادی آملی علامه نه تنها نگذاشت مکتب های وارداتی مادی گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید، بلکه کوشید با مصاحبه‌ها، با نامه، با جوابِ سؤال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، فلسفه اسلامی را به دو بلوک، مخصوصاً غرب برساند. قبل از اینکه مساله صدور انقلاب فرهنگی مطرح شود، این پیرِ خِرد کوشید با نوشتن شیعه در اسلام، دانشکده شیعه شناسی غرب را تغذیه کند. سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران _ ۱۳۶۰/۰۸/۲۹ @HawzahNews @almorsalaat | از مقدمات تا اجتهاد
♨️ جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐آشنایی با رساله اثر گرانقدر علامه طباطبایی در عرفان عملی 🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی 📌یکشنبه ۹۹/۸/۲۵ ساعت۱۹ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 http://instagram.com/almorsalat @almorsalaat
بحمدلله تعالی امشب جلسه از مجموعه جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی، با حضور حجت الاسلام مقدسی برگزار شد. از طرف مجموعه المرسلات از ایشان تشکر می کنیم. فیلم کامل این جلسه را در لینک زیر مشاهده فرمایید. 👇👇👇 https://www.instagram.com/tv/CHnl0IHgj3V/?igshid=as329r3jhucq @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♨️ علامه طباطبایی، اسلام شناس واقعی 🔰استاد علی فرحانی 💠 حقیقت این است که علیرغم خدمات کم نظیر بلکه بی نظیر علامه طباطبایی در عرصه های مختلف علوم اسلامی، مهترین و عظیم ترین کار ایشان تبیین اسلام حقیقی است. 💠 در واقع آنچه که تلاش علامه است، تبیین اسلام واقعی به عنوان یک حقیقت جامع است. 💠 این حقیقت در عین اینکه با فلسفه و تفسیر و دیگر علوم اسلامی منافاتی ندارد، اما ابدا منحصر در هیچ یک از این جوانب نیست بلکه حقیقتی جامع است که تمام ابعاد اسلام را پوشش می دهد. @almorsalaat
🌀بازخوانی بهتر از بسیار خوانی ▫️مطمئن باشید که حمله بی محابا به کتابها و به سرعت گاز زدن و جویدن و بلعیدن آنها از مظاهر و بلکه مضار تمدن جدید است. این کار کمابیش هتك حرمت کتاب است. ▫️با کتاب خوب باید ماهها و سالها و بلکه یک عمر زندگی کرد. آنا به جان کتاب تازه خریده افتادن و از بای بسم الله تا تای تمت خواندن، غالبا جز اجرای شعائر کتابخوانی نیست. ▫️به عبارت دیگر، بهترین طرز خواندن يك کتاب- و هر کتاب- از سر تا ته خواندن آن نیست. گاه هست که این شیوه فقط بهترین و سریعترین چاره برای خلاص شدن از شر يك كتاب، و به پایان رساندن مسابقه ای خیالی و نظایر آن است. ▫️اگر حرف مرا قبول ندارید یک کتاب خوب را که سالها پیش خوانده اید ، مثلا تاریخ بیهقی، یا بابی از کلیله یا چند غزل از سعدی را - که بارها کلیاتش را خوانده اید و در جزیاتش تأمل کرده اید - بردارید و از نو، با حضور ذهن و از آن مهمتر با حضور قلب بخوانید. به احتمال بسیار در بسیاری جاها ، چنین حال و يقينی به شما دست می دهد که گویی برای نخست بار است که دارید این متن را می خوانید. پس آن يك بار خواندن یعنی خواندن قبلی، چه اثری و چه حکمی دارد؟ ▫️بعضی وقتها به صرفه تر از تمام کردن کتابهای نیم خوانده، باز خواندن کتابهای تمام خوانده است و حرف اصلی من در این بحث نیز همین است که ما به صرف يك بار خواندن يك كتاب، وجدان خود را خلاص و باب علم یعنی بازخوانی را منسد نکنیم. الدرس حرف والتكرار الف. آنچه رفع تکلیف است و برای آبروداری خوب است، همان يك بار خواندن هر کتابی است. ولی آنچه علم آموز است، تکرار و تأمل بر کتابها و بازخوانی آنهاست. 📚بهاءالدین خرمشاهی، سیر بی سلوک، ص۴۰۲ @almorsalaat