eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تمام حقایق عالم در وجود او منعکس بود 🔘او واقعاً حکیم بود و مصداق کامل «صیرورت الانسان عالما عقلیّا مضاهیا للعالم العینی» محسوب میشد. انسان احساس میکرد که تمام حقایق عالم در وجود او منعکس بود. او چیزهایی را بوضوح و روشنی و باهمان نورانیت نفسانی و نگاه رحمانی و حکمت خودش - نه با استدلال و تمهید مقدمات معمولی - میدید و میفهمید که دیگران عصازنان خودشان را به آن نقطه میرساندند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۴/۱۲ @almotsalaat
| اگر فقه از آن راه سنتی منحرف بشود، از بين مى‏‌رود. 📌من كراراً، به همه تأكيد كردم كه اين حوزه‌‏ها بايد به همان وضع سنّتى خودش محفوظ باشد. فقه، آن فقهى كه در بين ما هست يك فقهى است كه اگر از آن راه منحرف بشود فقه از بين مى‏‌رود. بايد همان طورى كه، با همان قوّتى كه مشايخ ما از اول تا حالا فقه را حفظ كردند، ما هم به همان ترتيب حفظ بكنيم. 📚صحیفه امام، ج۱۶ ص۱۳ @almorsalaat
📌 🌀: در این صوت ( eitaa.com/almorsalaat/3594 ) استاد می فرمایند: در دستگاه مشهور، دلیل حجیت ظواهر سیره عقلاست، آن هم به بیانی که فقط درباره آیات الاحکام و احکام الزامی صادق است. و متعرض تفصیل بحث نمی شوند. تفصیل این حث رو در صوت دیگری بیان کرده اند؟ ارجاعاتی دارند به منابع اصولی؟ با تشکر ♻️: استاد در جلساتی که در سال 97 در موسسه مفتاح برگزار شد، خصوصیات و امتیازات دستگاه استنباطی حضرت امام (ره) را در مقایسه با سایر نظامات اصولی، به تفصیل بیان کرده اند. این جلسات را از لینک زیر دانلود کنید. http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/ @almorsalaat
ejtehad-bayad-bar-asase-toroghe-motaarafe-bashad.mp3
641.6K
📌|از نگاه امام خمینی (ره) اجتهاد باید بر اساس طرق متعارفه فقها باشد. 🔰استاد علی فرحانی 🌀عبارت امام: موضوع جواز العمل على رأيه- بحيث يكون مثاباً أو معذوراً في العمل به عقلًا و شرعاً- هو تحصيل الحكم الشرعيّ المستنبط لدى أصحاب الفنّ، أو تحصيل العذر كذلك، و هو لا يحصل إلّا بتحصيل مقدّمات الاجتهاد. (الاجتهاد و التقلید ص9) @almorsalaat
المرسلات
📌#فقه_سنتی|از نگاه امام خمینی (ره) اجتهاد باید بر اساس طرق متعارفه فقها باشد. 🔰استاد علی فرحانی 🌀ع
| مسئله مهم اصلى حوزه‏‌ها اشتغال به علوم رايج اسلامى و خصوصاً فقه و مبادى آن به طريق سنتى و به طریقه سلف صالح است. 🔺از امور مهمى كه اين جانب نگران آن هستم مسائل حوزه‏‌هاى علميه خصوصاً حوزه‌‏هاى بزرگ مثل حوزه مقدسه قم است. آقايان علماى اعلام و مدرسين محترم كه خير خواهان اسلام و كشورهاى اسلامى هستند، توجه عميق كنند كه مبادا تشريفات و توجه به ساختمانهاى متعدد براى مقاصد سياسى و اجتماعى اسلام، آنان را از مسئله مهم اصلى حوزه‏‌ها كه اشتغال به علوم رايج اسلامى و خصوصاً و مبادى آن به سنتى است، اغفال كند، 🔺و مبادا خداى نخواسته اشتغال به مبادى و مقدمات موجب شود كه از غايت اصلى كه ابقا و رشد تحقيقات علوم اسلامى، خصوصاً به سلف صالح و بزرگان مشايخ همچون «شيخ الطائفه» و أمثاله- رضوان اللَّه تعالى عليهم- و در متأخرين همچون «صاحب جواهر» و شيخ بزرگوار «انصارى»- عليهم رضوان اللَّه تعالى- بازدارد. 🔺اسلام اگر خداى نخواسته هر چيز از دستش برود ولى فقهش به طريقه موروث از فقهاى بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد. ولى اگر همه چيز به دستش آيد و خداى نخواسته فقهش به همان طريقه سلف صالح از دستش برود، راه حق را نتواند ادامه داد و به تباهى خواهد كشيد. 🔺و با آنكه مى‌‏دانيم مراجع عظام و علماى اعلام و مدرسين عاليقدر- دامت بركات وجودهم- توجه به اين امر دارند، لكن خوف آن است كه اگر تشريفات و زرق و برق‌هاى شبيه به قطب ماديت رواج پيدا كند، در نسلهاى بعد اثر گذارد و خداى نخواسته آنچه از آن مى‌‏ترسيم به سر حوزه‌‏ها بيايد. 📚صحیفه امام، ج۱۷ ص۳۲۶ @almorsalaat
263-400.01.23.mp3
21.94M
استاد علی فرحانی جلسه263 دوشنبه 400/01/23 @majazi_almorsalaat
006-400.01.23.mp3
5.49M
استاد علی فرحانی جلسه۶ دوشنبه ۴۰۰/۱/۲۳ @majazi_almorsalaat
344K
♨️ 🔰: سوالی از استاد محترم داشتیم. بین تقریرات درس اصول امام کدام یک جامع تر و کامل تر است؟ و استاد توصیه میکنند؟ ✅پاسخ استاد علی فرحانی را بشنوید. @almorsalaat
🌐| سابقه شیعه از اول تدوین فقه است. اما نظام سازی (در مقام نظر و عمل) بر اساس این فقه، برای اولین بار توسط امام خمینی (ره) انجام شد. ▫️فقه سياسى در شيعه، سابقه‌اش از اولِ تدوين فقه است. يعنى حتّى قبل از آنكه فقه استدلالى در قرن سوم و چهارم تدوين بشود - در عهد روايات - فقه سياسى در مجموعه‌ى فقه شيعه حضور روشن و واضحى دارد؛ كه نمونه‌اش را شما در روايات مى‌بينيد. همين روايت «تحف‌العقول» كه انواع معاملات را چهار قسم مى‌كند، يك قسمش سياسات است - امّاالسّياسات - كه خب، در آنجا مطالبى را بيان مى‌كند. در اين روايت و روايات فراوان ديگر، شاخصها ذكر مى‌شود. اين روايت معروف صفوان جمّال: «كلّ شىء منك حسن جميل الّا اكرائك الجمال من هذا الرّجل» و ديگر رواياتى كه فراوان است، از اين قبيل است. بعد كه نوبت به عصر تدوين فقه استدلالى مى‌رسد - دوران شيخ مفيد و بعد از ايشان - باز انسان مشاهده مى‌كند كه فقه سياسى در آنجا وجود دارد؛ در ابواب مختلف، آن چيزهائى كه مربوط به احكام سياست و اداره‌ى جامعه است، در اينها هست. بنابراين سابقه‌ى فقه سياسى در شيعه، سابقه‌ى عريقى است؛ ▫️ليكن يك چيز جديد است و آن، نظام‌سازى بر اساس اين فقه است؛ كه اين را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ايشان كس ديگرى از اين ملتقطات فقهى در ابواب مختلف، يك نظام به وجود نياورده بود. اولْ كسى كه در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - يك نظام ايجاد كرد، امام بزرگوار ما بود؛ كه مردم‌سالارى دينى را مطرح كرد، مسئله‌ى ولايت فقيه را مطرح كرد. بر اساس اين مبنا، نظام اسلامى بر سر پا شد. ▫️اين، اولين تجربه هم هست. چنين تجربه‌اى را ما در تاريخ نداريم؛ نه در دوران صفويه داريم، نه در دوره‌هاى ديگر. اگرچه در دوران صفويه كسانى مثل «محقق كركى» ها وارد ميدان بودند، اما از اين نظام اسلامى و نظام فقهى در آنجا خبرى نيست؛ حداكثر اين است كه قضاوت به عهده‌ى يك ملائى، آن هم در حد محقق كركىِ با آن عظمت بوده است؛ ايشان مى‌شود رئيس قضات، تا مثلاً قضات را معين كند؛ بيش از اينها نيست؛ نظام حكومت و نظام سياسى جامعه بر مبناى فقه نيست. ايجاد نظام، كارى است كه امام بزرگوار ما انجام داد. 📚رهبر معظم انقلاب 17/06/90 @almorsalaat
🌀اسلام تمدن ساز ⭕️اسلام پيشرفته ترين حكومت را دارد و به هيچ وجه حكومت اسلام با تمدن مخالفتى نداشته و ندارد. اسلام خود از پايه گذاران تمدن بزرگ در جهان بوده است. هر كشورى كه به قوانين اسلام عمل نمايد بدون شك از پيشرفته ترين كشورها خواهد شد. ما اميدواريم كه با پيروزى خود، اين مطلب را به‏ جهان ثابت كنيم‏. 📚 صحيفه امام، ج‏5، ص: 205 @almorsalaat
678.2K
💠 : میخواستم بپرسم که کتاب قوانین الاصول مرحوم قمی رو طلبه لازمه که توی سطح یک بخونه؟ یا اصلا مطلوبه که توی سطح یک بعد اصول مرحوم مظفر بخونه؟ اگه لازم نیست. شما چه پیشنهادی دارید به جای خوندن کتاب قوانین؟ ✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید. 📌در تکمیل این بحث بشنوید 👇👇👇 eitaa.com/almorsalaat/2792 @almorsalaat
983.7K
⭕️: سلام علیکم و رحمة الله، سیر منطقی دارا شدن علمی رو که استاد فرموده اند، چطور باید روی علوم مختلف پیاده کنم، مثلا ادبیات عرب مثل صرف و نحو؟؟؟ چون استاد خودشون مثال روی علوم نزدند. ✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید 📌در تکمیل این بحث بشنوید 👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1460 @almorsalaat
823.7K
🔰 : عرض سلام ی سوال داشتم از محضرتون. من طلبه درس خارج هستم ولی درس هایم رو خوب نخواندم و از طرفی موسسه هم رفتم ک تموم شده و پایان. نامش مونده الان واقعا سردرگم هستم چیکار کنم درس های سطح رو دوباره مرور کنم یا درس خارج رو خوب بخونم یا اول پایان نامه رو انجام بدم ضمن اینکه. الان خارج رو خوب خوندن امکان نداره وقتی سطح رو خوب نخوندم. لطفا راهنماییی کنید چیکار کنم. ✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید 📌مجموعه صوتی طلبه موفق 👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/13 @almorsalaat
حلول ماه میهمانی خدا مبارک‌باد. @almorsalaat
| شرح دعای سحر @almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب| شرح دعای سحر @almorsalaat
| شرح دعای سحر اثر گرانقدر امام خمینی (ره) 🔸از منظر امام خمینی گنجینه ادعیه شیعه از مهمترین منابع معارفی و عرفانی اسلامی است. دعا که کلام بی پرده میان خالق و مخلوق است وقتی از زبان ائمه طاهرین علیهم السلام که صاحبان ولایت کلیه و قافله سالاران طریق معنویت تمامی اولیاء و انبیایند، صادر شود، رنگ دیگری به خود میگیرد و میتوان در آن راقی ترین معارفی را که ممکن است انسانِ صاحب مقام خلافت در دوران حیات تجربه کند، در آن یافت. 🔸یکی از این ادعیه گرانبها، دعای سحرهای ماه مبارک رمضان است. این دعا که مشتمل بر اسماء حسنای الهیه است موضوع اولین مکتوب حضرت امام خمینی قرار گرفته است و به نام «شرح دعاء السحر» نامیده شده است. 🔸حضرت که امام معتقد است این دعا مشتمل بر اسم اعظم است، در این شرح ضمن تبیین حقایق اسماء الهی و مراتب و روابط آن و نسبت آن با انسان، تفسیری بسیار عمیق و عرفانی از این دعای نورانی ارائه می‌دهد که البته خواندن آن بسیار ارزشمند است. 🔸با توجه به مضامین بسیار بلند این کتاب لازم است خواننده توشه ی حِکمی و معرفتی مناسبی پیش از مطالعه داشته باشد تا بتواند قدری در این پرواز معرفتی و معنوی با «خمینی» همراه شود. 🔸آنچه حیرت را دو چندان میکند این است که نویسنده در هنگام نگارش این سطور تنها ۲۷ سال داشته است. 📌جهت آشنایی بیشتر با محتوای کتاب و همچنین با ادبیات عرفانی امام خمینی (ره)، در ماه مبارک رمضان، هایی از این کتاب را با هم می خوانیم. ⬇️ لینک دانلود کتاب👇👇 📚متن اصلی (عربی) eitaa.com/palmorsalaat/70 ص 📚ترجمه فارسی eitaa.com/palmorsalaat/71 @almorsalaat
| اگر راهمان بدهند در اين «ضيافة اللَّه» .... ▫️اگر ما در اين ضيافت خدا، در اين سفره‌‏اى كه خداى تبارك و تعالى افراشته است براى همه، اگر ما در اينجا موفق بشويم به اينكه راهمان بدهند در اين ميهمانخانه بزرگ الهى، جلويمان را نگيرند- شياطين ايستاده‏‌اند كه راه را نگذارند برويم، جلو گيرند- اگر راهمان بدهند به اين ضيافت ممكن است كه راهى پيدا بكنيم به آنكه راه انسان است. ▫️همه راههاى ديگر غلط است، راههاى حيوانى است. انسان يك اعجوبه‏‌اى است كه هم در او حيوانيت هست، حيوانى شهوى الى‏ غير متناهى و هم در او شيطنت هست الى‏ غير متناهى. يك موجودى است همه ابعادش غير متناهى است؛ از هر راهى كه برود آخر ندارد، هر راهى كه برود هيچ آخر ندارد و راهها همه غلط، همه اشتباه، همه منتهى به جهنم مى‏‌شود الّا صراط مستقيم؛ آنى كه راه انسان است. ▫️اگر راهمان بدهند در اين «ضيافة اللَّه» و مستعد شده باشيم كه وارد بشويم در اين ضيافت خدا و در اين ماه مبارك، اميد است كه ان شاء اللَّه يك هدايتى شامل حالمان بشود. خودتان را تقويت كنيد در اين ماه مبارك، مهيا بشويد براى همه پيشامدها. 📚صحیفه امام ج۱۳ ص۳۵ @almorsalaat
007-400.01.25.mp3
2.93M
استاد علی فرحانی جلسه7 چهارشنبه 400/01/25 @majazi_almorsalaat
264-400.01.25.mp3
4.98M
استاد علی فرحانی جلسه264 چهارشنبه 400/01/25 @majazi_almorsalaat
⭕️| مقدمه کتاب 🔹بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ الحمد للَّه الباسط ببهائه على سكّان الملك و الملكوت، و الساطع بسنائه على قطان الجبروت و اللاهوت. تجلى من غيب الهوية بجماله الاجمل، و لا حجاب له إلّا جلاله؛ و اختفى في ظهوره الاظهر، و لا ظهور لشي‏ء إلّا جماله. ظهر بذاته من عين الجمع في مجالي صفاته، و بصفاته من الكنزية المخفية في ملابس آياته؛ و عنده مفاتح غيب الارواح، و شهود الاشباح. فسبحان من إله صعد الى السماء العليا و هبط الى الأرض السفلى؛ و هو الذي في السماء إله و في الأرض إله؛ و لو دليتم الى الأرض السفلى لهبطتم على اللَّه. 🔹و الصلاة و السلام على مفتاح الوجود، و الرابط بين الشاهد و المشهود؛ باب الابواب لغيب الهوية، المتردي برداء العمائية، الحافظ للحضرات الخمس الإلهية؛ الذي تدلى و افتقر، و استقام بأمره كما أمر؛ مفتاح الدائرة و مختمها، و مؤخر السلسلة و مقدمها، محمد، صلّى اللَّه عليه و آله 🔹المصطفين من اللَّه، الذين بهم فتح اللَّه، و بمعرفتهم‏ عرف اللَّه. الاسباب المتصلة بين سماء الإلهية و اراضي الخلقية. الظاهر فيهم الولاية، و الباطن فيهم النبوة و الرسالة. الهادين بالهداية التكوينية سراً و التشريعية جهراً. الآيات التامات و الانوار الباهرات. و اللعن على اعدائهم، مظاهر الشيطان و البهائم على هيكل الإِنسان؛ سيما اصل الشجرة الخبيثة الى يوم يحشرون، على صور تحسن عندها القردة جزاء بما كانوا يعملون. 🔹أما بعد، فيقول المفتقر الى الرب العظيم، و المفتخر بالانتساب الى الرسول الكريم، السيد روح اللَّه ابن السيد مصطفى الخميني‏ الهندي، عفي عنهما: لمّا كان من اعظم النعم على العباد و الرحمة الواسعة في البلاد، الادعية المأثورة من خزائن الوحي و الشريعة و حملة العلم و الحكمة؛ لأنها الرابطة المعنوية بين الخالق و المخلوق، و الحبل المتصل بين العاشق و المعشوق، و الوسيلة للدخول في حصنه الحصين، و التمسك بالعروة الوثقى و الحبل المتين؛ و من المستبين عدم امكان الوصول الى هذا الغرض الاقصى و المقصد الاعلى، إلا مع التوجه بقدر الاستطاعة الى معناها و بمقدار القدرة الى سرّها و مغزاها؛ 🔹و رأيت أن الدعاء المشهور الموسوم بالمباهلة، المأثور من الأئمة الاطهار، للتوسل به في الاسحار، الى نور الانوار، من أجلّ الادعية قدراً و ارفعها منزلة، لاشتماله على الصفات الحسنى الالهية و الأمثال العليا الربوبية، و فيه الاسم الأعظم و التجلي الأتمّ الأقدم، فاردت ان اشرحه من بعض الوجوه بمقدار الاستعداد، مع قلة الباع و قصور الاطلاع. فيا له من حرباء اراد ان يصف البيضاء، و خفاش قصد أن ينظر الى اشراق الضياء. و لكن اقول و بالحق اقول: ▫️جاءت سليمانَ يومَ العيد قبّرةٌ أتتْ بفخذِ جرادٍ كان في فيها ▫️ترنمتْ بفصيحِ القول و اعتذرتْ إنّ الهدايا على مقدارِ مُهديها 🔹فها انا اشرع في المقصود مع الاستنفاق من الربّ الودود، و الاستمداد من الارواح المطهرة و الانفاس الطاهرة، من الانبياء العظام و الاولياء الكرام، عليهم السلام. @almorsalaat
♨️| تشكيل حكومت براى عرفان است،البته اقامه عدل است، لكن غايت نهايى معرفى خداست و عرفان اسلام. 🔅عرض من اين است كه تمام تشكيلاتى كه در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چيزهايى كه انبيا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولياى اسلام تا آخر دارند، معنويات اسلام است، اسلام است، معرفت اسلام است، در رأس همه امور اين معنويات واقع است. تشكيل حكومت براى همين است، البته اقامه عدل است، لكن غايت نهايى معرفى خداست و عرفان اسلام. 🔅هيچ كتابى از كتب الهى و فلسفى مثل قرآن نيست كه حقايق معارف را به طور صريح در بعضى جاها و به طور كنايه بسيارى جاها فرموده است. و آقايان بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه مردم را آشنا به معارف الهى كنند. اسلام بسيار غنى است، هم از حيث جهات معنوى كه در رتبه عالى است، از جهت كه بالاتر از آن است و هم غنى است از حيث تشكيلات ادارى. 🔅و البته آقايان مى‏دانند اين را، در عين حالى كه عنايت به طبيعت نبوده است و عمده هدايت به غيب بوده، مع ذلك، مى‏بينيد كه قرآن در بعضى جاها بر خلاف آن چيزى كه در بين- مثلًا- هيئت‏دانهاى سابق بوده است، بر خلاف آنها مى‏گويد. قرآن اول كتابى است كه حركت‏ زمين را بيان كرده با صراحت. جبال را فرموده مثل ابرها حركت مى‏كنند خيال نكنيد كه اينها جامدند، منتها چون سابق هيئت بطلميوس غلبه داشته است، بعضى از آقايان اين را تعبير كرده‏اند به حركت جوهرى و حال آنكه حركت جوهرى حركتش مثل حركت سحاب نيست؛ هيچ ربطى به او ندارد. و همين طور در بسيارى از جاها قرآن شريف مسائلى فرموده‏اند كه در سابق نبوده است نظيرش؛ اصلش نبوده است. 🔅از اين جهت، ما بايد عمده توجهمان به باشد. اگر ملاحظه فرموده باشيد در آيات شريفه‏اى كه مربوط به معنويات و و- عرض مى‏كنم كه- و اين طور چيزهاست، در هيچ كتابى نظير قرآن نيست و هيچ كتابى سابقه ندارد كه اين طور داشته باشد؛ اين طور داشته باشد. منتها از باب اينكه ما عقب بوديم و عقب هم هستيم، نمى‏توانيم اين طورى كه قرآن شريف فرموده است، ما هم بتوانيم آن طور بگوييم. همين قدر مى‏دانيم كه بايد ما همّمان را صرف كنيم تا آن قدرى كه استعداد داريم، قدرت داريم تا آن اندازه ما معارف اسلامى را به مردم بفهمانيم. معارف اسلامى بسيار غنى است؛ بسيار بزرگ است و بايد اين را فهماند. 🔅مثلًا در عين حالى كه توجه به ماديات نبوده است و عمده نظر روى معنويات است، مع ذلك، بر خلاف هيئت بطلميوس، قرآن مى‏گويد كه تمام ستاره‏ها در آسمان پايين واقع شدند. در صورتى كه هيئت سابق اين طور نمى‏گفتند هر چه ستاره هست در آسمان پايين است و «سبع سماوات» از اينجا معلوم مى‏شود كه غير آن سبع سماواتى است كه بطلميوسيها گفته‏اند. آنها مى‏گويند كه هفت آسمان يكى‏اش كره كذا دارد، يكى كره كذا، يكى كره كذا و آن آخريش عبارت از آنى است كه ستاره‏ها را دارند. قرآن مى‏گويد كه نجوم در دنياى آسمانها واقع شده است، تمام نجوم اين طور است. بنا بر اين، آن چيزى كه ماوراى‏ اينهاست- مثلًا سماءِ دوم- ما نمى‏دانيم چى است قصه‏اش، بالاترش هم ما نمى‏دانيم چى است. زَيَّنا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِب، اين آسمان پايين را تزئين به زينت كواكب كرده. 🔅در هر صورت آن چيزى كه من توصيه مى‏كنم به همه اهل علم و به همه آقايان، به همه دانشمندان اينكه دنبال اين برويد كه را در بين مردم تقويت كنيد كه رأس امور اين معارف اسلامى است و اگر او درست بشود همه كارها درست مى‏شود. 📚صحیفه امام ج20 ص300 @almorsalaat 🔊🔊شرح این عبارات را در صوت زیر بشنوید👇👇👇
erfan-ghayate-tashkile-hokoomat.mp3
3.77M
🔊| نگاهی به جایگاه رفیع عرفان و معارف اسلامی از منظر امام خمینی 🔰استاد علی فرحانی 🌀شرحی بر بخشی از عبارات امام (ره) در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان، صحیفه امام ح20 ص300 📌بخشی از جلسه دوم مصاحبه استاد با موسسه فتوت با موضوع آسیب شناسی تعلیم حکمت 99/6/23 🔉صوت جلسه اول مصاحبه @almorsalaat
| ذکر، غفلت، نسیان ♻️ثم إن ربما قابل كقوله تعالى «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا»: الكهف- 28. و هي انتفاء العلم بالعلم، مع وجود أصل العلم، فالذكر خلافه، و هو العلم بالعلم، و ربما قابل و هو زوال صورة العلم عن خزانة الذهن، فالذكر خلافه، و منه قوله تعالى «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسِيتَ الآية». و هو حينئذ كالنسيان معنى ذو آثار و خواص تتفرع عليه، و لذلك ربما أطلق الذكر كالنسيان في موارد تتحقق فيها آثارهما و إن لم تتحقق أنفسهما، فإنك إذا لم تنصر صديقك- و أنت تعلم حاجته إلى نصرك فقد نسيته، و الحال أنك تذكره، و كذلك الذكر. 📚المیزان ج1 ص339 @almorsalaat
📝نگاه امام خمینی (ره) به جایگاه در اجتهاد ▫️و منها:- و هو من المهمّات- العلم بمهمّات مسائل اصول الفقه؛ ممّا هي دخيلة في فهم الأحكام الشرعيّة. و أمّا المسائل التي لا ثمرة لها، أو لا يحتاج في تثمير الثمرة منها إلى‏ تلك التدقيقات و التفاصيل المتداولة، فالأولى ترك التعرّض لها، أو تقصير مباحثها و الاشتغال بما هو أهمّ و أثمر. ▫️فمن أنكر دخالة علم الاصول في استنباط الأحكام، فقد أفرط؛ ضرورة تقوّم استنباط كثير من الأحكام بإتقان مسائله، و بدونه يتعذّر الاستنباط في هذا الزمان، و قياس زمان أصحاب‏ الأئمّة بزماننا مع الفارق من جهات. ▫️و ظنّي أنّ تشديد نكير بعض أصحابنا الأخباريّين على الاصوليّين في تدوين الاصول، و تفرّع الأحكام عليها، إنّما نشأ من ملاحظة بعض مباحث كتب الاصول؛ ممّا هى شبيهة في كيفيّة الاستدلال و النقض و الابرام بكتب العامّ، فظنّوا أنّ مباني استنباطهم الأحكام الشرعيّة أيضاً شبيهة بهم؛ من استعمال القياس و الاستحسان و الظنون، مع أنّ المطّلع على طريقتهم في استنباطها، يرى أنّهم لم يتعدّوا عن الكتاب و السّنة و الإجماع الراجع إلى‏ كشف الدليل المعتبر، لا المصطلح بين العامّة. ▫️نعم، ربّما يوجد في بعض كتب الأعاظم لبعض الفروع المستنبطة من الأخبار، استدلالات شبيهة باستدلالاتهم؛ لمصالح منظورة في تلك الأزمنة، و هذا لا يوجب الطعن على أساطين الدين و قوّام المذهب. ▫️و الإنصاف: أنّ إنكارهم في جانب الإفراط، كما أنّ كثرة اشتغال بعض طلبة الاصول و النظر إليه استقلالًا، و توهّم أنّه علم برأسه، و تحصيلَه كمال النفس «3»، و صرفَ العمر في المباحث الغير المحتاج إليها في الفقه لهذا التوهّم، في‏ طرف التفريط، و العذر بأنّ الاشتغال بتلك المباحث يوجب تشحيذ الذهن و الانس بدقائق الفنّ، غير وجيه. ▫️فالعاقل الضنين بنقد عمره، لا بدّ [له‏] من ترك صرفه فيما لا يعني، و بذل جهده فيما هو محتاج إليه في معاشه و معاده؛ و هو نفس مسائل علم الفقه الذي هو قانون المعاش و المعاد، و طريق الوصول إلى‏ قرب الربّ بعد العلم بالمعارف. فطالب العلم و السعادة لا بدّ و أن يشتغل بعلم الاصول بمقدار محتاج إليه- و هو ما يتوقّف عليه الاستنباط-، و يترك فضول مباحثه أو يقلّله، و صرف الهمّ و الوقت في مباحث الفقه، خصوصاً فيما يحتاج إليه في عمله ليلًا و نهاراً. 📚الاجتهاد و التقلید ص11 @almorsalaat 🔊شرح این عبارات را در صوت زیر بشنوید 👇👇