eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
520 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دولت جوان انقلابی، تحقق بخش مطلوب کشور ▫️مقصود ما از تحوّل، ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه‌ی بخشهای اداری کشور و بخشهای حکمرانی کشور و همچنین در بخشهایی از سبک زندگی عمومی و به طور خلاصه، و تقویت و خطوط اساسی انقلاب و در و روشها و کارکردها. ▫️در کنار این پیشرفتها ما در جاهایی عقب‌ماندگی داریم. در حوزه‌ی اقتصاد، ‌در حوزه‌ی عدالت، به طور جدّی مشکل داریم؛ در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی مشکلات اساسی داریم که بعضی از اینها حقیقتاً به صورت بیماری مزمن هم درآمده و نیاز به راه‌‌حل‌های جدّی دارد؛ علاوه‌ی این عقب‌ماندگی‌ها بعضی از غرض‌ورزی‌ها هم موجب زاویه‌دار شدن با خطّ انقلاب و تدریجاً پشت کردن به انقلاب شده و بنابراین این وضعیّت ایجاب میکند که ما به فکر یک باشیم. ▫️راه منحصربه‌فرد آن . جوانهای زبده و خوبی داریم؛ چون در جوان، هم فکر نو هست، هم یافتنِ شیوه‌های نو هست، هم نیرو و توانِ لازم هست، هم جرئت اقدام هست؛ اینها همه در جوانها جمع است و خیلی مغتنم است؛ یعنی ابزار لازم برای یک حرکت تحوّلی همینها است: فکر نو، ابتکار، جرئت حرکت، میل کامل به این حرکت. اینها از لوازم حتمی یک حرکت تحوّلی است و این هم در جوانها وجود دارد، [لذا] بایستی برای یک چنین کاری دنبال جوانهای نخبه رفت. ▫️شرط اساسی و اصلی در همه‌ی اینها این است که و انگیزه‌ی صادقانه و در آنها وجود داشته باشد که به نظر من یک میتواند جامع همه‌ی اینها باشد. 📚رهبر معظم انقلاب 400/02/21 باتلخیص @almorsalaat
🌀| مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی 🔰حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌فهرست جلسات و لینک دانلود صوت 👇👇👇 eitaa.com/Ofoqemobin/942 @almorsalaat
♻️| جهل بهتر از علم ناقص 🔰 حجت الاسلام عباس افروزی/ خاطره ای از اولین جلسۀ کلاس مناهج استاد علی فرحانی 🔸یادم هست در اولین جلسه ای که استاد شیخ علی فرحانی تدریس کتاب شریف «مناهج» را شروع کردند، مطلبی را فرمودند که آن زمان ذهنم را درگیر کرده بود و نمی توانستم آن را درست بفهمم و هضم کنم. 🔹ایشان در بین نکاتی که به عنوانِ مقدمۀ شروع تدریس کتاب مناهج بیان می کردند فرمودند: یکی از اسباب مظلومیت بُعد علمی حضرت امام «ره» و مطرح نشدن عظمت علمی ایشان در فضای حوزه های علمیه، کامل و همه جانبه فرانگرفتن مبانی علمی و نظام فکری ایشان توسط شاگردان و مروّجینشان بوده است. 🔅 بعد به عنوان یک قاعده کلی فرمودند: اساسا وقتی یک نظام راقی و پیشرفته عرضه می شود - چه در زمینۀ علم اصول، چه فلسفه، چه عرفان و هر علم دیگر- تا زمانی که متعلّم یک دور کامل آن علم را فرانگیرد و چفت و بست های همۀ ابواب را به صورت یک نظام منسجم در ذهن نچیند و نهایات را به بدایات برنگرداند، آن شاگرد هر چقدر هم سعی کند نمی تواند تصویر صحیحی از آن نظام راقی ارائه دهد و ترویج و دفاعیه اش از آن نظام علمی در نهایت نتیجۀ عکس خواهد داد. لذا جهل او به آن نظام علمی خیلی بهتر است از ناقص فراگرفتن آن. ‼️ قبول و درک این مطلب بر من خیلی سنگین و سخت بود. آخر فراگرفتن یک نظام صحیح و درست ولو کامل و همه جانبه نباشد، بهتر است از جهل نسبت به آن. قطعا بهره ای از آن نظام صحیح بردن و جرعه ای از آن دریا نوشیدن بهتر است از اینکه اساسا آن مسائل آن نظام صحیح هیچ چیز را صید نکرده باشد و در سواحل علم حیران و سرگردان پرسه بزند! 🔸همچنان قبول این مطلب بر بنده سنگین بود (آخر حسنِ علم و قبحِ جهل ذاتی است نه إقتضاء و نه لا إقتضاء) چطور جهل و وارد نشدن در نظام فکری راقی بهتر از ناقص یادگرفتن آن!؟ 🔹تا اینکه به حسب اتفاق شبی مقدمۀ کتاب شریف «کسر اصنام الجاهلیه فی الردّ علی الصوفیه» را مطالعه می کردم. آنجا مرحوم ملاصدرا «أعلی الله مقامه» خیلی زیبا توضیح می دهند که یکی از علل انحراف و پدید آمدن فرقه های ضالّه، کسانی است که به شوق فهم حقایق و معارف دینی وارد حوزه می شوند اما به علل متعدد درس ها را ناقص یاد می گیرند و سؤالاتشان برطرف نمی شود. بعد از گذشت زمان گمان می برند که حق و حقیقت را فهمیده و با فهم ناقص خود شروع به ترویج دین و اشکال گرفتن به سخنان علمای حق می کنند. 🔸نکتۀ جالب این بود ایشان صریحا می فرمایند که بعضی افراد اساسا ایمان تقلیدی و آشنایی با واسطه و دورادورشان با معارف دینی خیلی بهتر است از اینکه علوم و معارف دین را ناقص بفهمند. 🔻و باز شبی به حسب اتفاق رساله ای خواجه نصیرالدین طوسی «رضوان الله تعالی علیه» به اسم «رسالۀ فی الإعتقاد الذی لابدّ لکلّ مکلّف منه» می خواندم که آنجا نیز ناقص فهمیدن مسائل و عدم تفکیک حیثیات را موجب گمراهی شمرده است و تقلید و تعبّد را بسی بهتر از فهم ناقص دانسته است: «لهذا زجر السّلف البحث و التفتيش عن الكلام فيه، و إنّما زجروا عنه ضعفاء العوام، و أمّا أئمة الدّين فلهم خوض غمرة الإشكالات، و منع العوام جرى مجرى منع الصّبيان عن شاطئ دجلة خوفا من الغرق، و رخّصوا الأقوياء فيه رخصة الماهر في صنعة السّباحة، إلّا أنّ هنا موضع غرور و مزلّة قدّم و هو أنّ كلّ ضعيف في عقله راج من اللّه تعالى في كمال عقله، و نظر نفسه أن يقدر على إدراك الحقائق كلّها، و أنّه من جملة الأقوياء، فرّبما يخوضون فيغرقون في بحث الجهات من حيث لا يشعرون». ♨️با خواندن این عبارات، کمی سختیِ هضم آن مطلبی که استاد درمورد ضرر ناقص فهمیدن نظام علمی فرموده بودند برطرف شد. اما در عین حال که مضمون عبارت ملاصدرا و خواجه و مطلب استاد مناط واحد داشتند، اما هنوز ذهنم از قبول این مطلب و تصدیق آن سرباز می زد و وحدت مناط را با دلائل گوناگون رد می کرد. چراکه آنجا بحث عوام است و تقلید (نه جهل) و اینجا بحث از علما و مدرّسین حوزه است و جهل. 🔸تا اینکه به عبارتی از شهید مطهری «رضوان الله علیه» در کتاب آشنائی با قرآن، ج2، ص:89 برخوردم که مستقیم دست روی موضوع گذاشته و به صورت یک کلی، ضرر علم ناقص از جهل بیشتر می دانند و از عبارت شیخ الرئیس «رضوان الله تعالی علیه» و اشعار دیگران شاهد می آورند: 🔻«ما دو جور جهل داريم: جهل بسيط و جهل مركّب. جهل بسيط آن است كه انسان چيزى را نمى‏ داند ولى خودش هم مى‏ داند كه نمى‏ داند. اين‏گونه جهل زود برطرف مى‏ شود، زيرا وقتى انسان چيزى را نداند، و بداند كه نمى‏ داند، در مقام دانايى آن برمى‏ آيد و يا لااقل به حرف ديگران گوش مى‏ دهد كه اگر حقيقت است بپذيرد. بالاخره اين جهل خيلى خطر ندارد. 🔻ولى جهل مركّب آن است كه انسان نمى‏ داند ولى نمى‏ داند كه نمى‏ داند. اين‏گونه جهل علاج‏ ناپذير است، چون غرور نمى‏ گذارد جهل برطرف شود؛ چنان‏كه اغلب مدعيان روشنفكرى اين‏چنين‏ اند و به دليل اينكه هيچ نمى‏ فهمند اين ادعا را دارند! بو على سينا در كتاب‏ اشارات‏ جمله‏ اى دارد و به طورى كه يادم مى‏ آيد مى‏ گويد: «ايّاكَ وَ فَطانَةً بَتْراءَ» بترس از زرنگى ابتر، يعنى از زرنگى ناقص و نيمه زرنگى. منظور اين است كه انسان خوب است يا ساده باشد و يا عاقل و فهميده كامل. آدمهاى ساده خودشان هم معمولًا مى‏ فهمند كه ساده هستند ولى افراد نيم زرنگ كه در بعضى موارد زرنگ هستند خيال مى‏ كنند خيلى زرنگند و همواره كارهاى خود را خردمندانه مى‏ دانند. اين‏گونه افراد احمق‏ترين مردم و گرفتارترين آنها هستند. غزالى جمله‏ اى دارد كه مى‏ گويد: همه چيز وجود ناقصش از عدم محض بهتر است جز علم و دانش. يعنى مثلًا سلامتى و يا مال و ثروت اگر انسان هر مقدارى داشته باشد از آنكه هيچ نداشته باشد بهتر است ولى علم و دانش اين‏گونه نيست. انسان از است چون خيال مى‏ كند خيلى باسواد است و هيچ گاه دنبال تكميل آن نمى‏ رود. اين بيت گويا از سنايى است كه مى‏ گويد: رنجش هر کسی ز یک چیز است رنجش من ز نیم دیوانه است اين شاعر مى‏ گويد: عقل هم نظير علم است. يا انسان بايد ديوانه كامل باشد و يا عاقل كامل. نيمه عاقل و نيمه ديوانه از ديوانه كامل ضررش بيشتر است. 🔅روشن است که مراد از آوردن این عبارات به دست آوردن مناط است و خود عبارات مد نظر نیست. مثلا عبارت شهید درمورد منافقان روشنفکر است که یقولون أَنؤمن کما آمن السفهاء! @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاج قاسم سلیمانی: امکان دارد که با دیپلماسی بتوان فلسطین را به فلسطینیان برگرداند؟ 🔹️ یاسر عرفات با خدعه مذاکره‌ای که او را فریب دادند، اسلحه را زمین گذاشت. خب چه شد نتیجه؟ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف می‌کنیم نادانیم، تو بر ما . 🎙امام خمینی (ره) ۹خرداد۶۳ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ مهم در درس‌خواندن و راه حل برطرف کردن آنها ⁉️| سلام علیکم. سوالی داشتم. برای اینکه برای درس خواندن در حوزه برای خود انگیزه ایجاد کنیم باید چه کرد؟ شخص بی انگیزه باید چکار کند تا بی انگیزگی سبب نشود ضعف علمی پیدا کند؟ اینکه شخصی حوصله درس خواندن ندارد بی انگیزه شده؟ ✅ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید. 📌ارتباط با مشاورین کانال👇 eitaa.com/almorsalaat/3493 📌ادمین کانال👇 @ad_almorsalaat @almorsalaat
💠| رسائل شیخ اعظم، باید و خوانده شود! ❇️ یکی از مسائلی که استاد معظم از سال ها پیش بر روی آن تاکید دارند و بارها در تدریس های مختلف خود آن را از مهمترین نکات در تحصیل صحیح علم اصول دانسته اند، خواندن و رسائل است. ❇️ همانطور که استاد در جای جای کلمات اعلام به حمل شایع تبیین کرده اند، تمام نظامات اصولی بعد از شیخ و آخوند، متاثر از مبانی شیخ و خصوصا آخوند می باشند و این دو کتاب منشا به وجود آمدن مکاتب و نظامات اصولی بعد از خود هستند. این مطلب به قدری اهمیت دارد که حتی محققین از اصولیین همچون محقق اصفهانی و یا محقق نائینی، نظرات خود را در قالب بر کلمات شیخ و آخوند مطرح می کنند کما اینکه نهایه الدرایه شاهد عدل این گفتار است. به همین خاطر این دو کتاب نقش بسیار تعیین کننده ای در تحصیل علم اصول دارند. ❇️حقیقت این است که رسائل و کفایه هر یک، متن تاسیس مدرسه اصولی و متن تولید هستند لذا واضح است که باید شرح این کلمات دقیق و مجتهدانه را از خواست! آن هم نه هر مجتهدی، بلکه مجتهدی که با کلمات این دو بزرگوار انس داشته و واقعا از عهده آنها برآید. به همین خاطر است می بایست شروحی که بر این دو کتاب نوشته شده است را دو سنخ بدانیم. برخی شروح، شروح دست پایینی می باشند که واقعا از عهده تبیین صحیح نظام اصولی این دو محقق بر نمی ایند اگرچه برخی شروح دیگر، از قوت و اتقان خاصی برخوردار هستند که البته این دسته از شروح را باید در کلمات محقق اصفهانی و نائینی و امثال آنها پیگیری کرد. پس اگر قرار است رسائل و کفایه خوانده شود، این مقصود هرگز با هر شرحی و تلخیصی حاصل نخواهد شد. ❇️اما جدای از این مطلب، مطلب دیگری که بسیار پراهمیت است این است که قضاوت صحیح در مورد مبانی این دو محقق و در نهایت شناخت صحیح از دستگاه اصولی ایشان، متوقف بر تحصیل کامل و تسلط بر آنها است. ❇️امروز متاسفانه نه تنها اغلب طلاب خود را با شروح پایین دستی اقناع می کنند بلکه حتی با چنین سطحی، یک دور موفق به خواندن کامل رسائل نمیشوند. این مساله راز بسیاری از مشکلاتی است که طلاب با کلمات مرحوم شیخ در مکاسب پیدا می کنند و کثیرا پیش می آید که نظرات ایشان را منافی با مبانی اصولی ایشان در کتاب رسائل می دانند. این در حالی است که اشکال اساسی به این کتب بازگشت می کند. و همین امر هم موجب شده است که برخی گمان کنند « ان قلت و قلت» های رسائل صرفا تعدد بیان است و برای تسهیل و تسریع در تحصیل، باید حذف شوند. این در حالی است که حذف این اقوال مساوی است با حذف حدوسط های مبحث و نتیجه آن ناقص شدن بحث است! ❇️شاهد عدل این مطلب، مساله انسداد است که تقریبا اصلا خوانده نمیشود و از جانب برخی هم محکوم به بی ثمری و بی فایده بودن میشود اما جدای از ثمرات عدیده ای که در تحصیل این بخش علم اصول وجود دارد _که البته این نوشته درصدد بیان آنها نیست_ باید گفت که مرحوم شیخ برخی از مبانی اساسی خود را، در باب انسداد بیان کرده است ‌که راز حل بسیاری از مبانی دیگر ایشان است. لذا نخواندن آن بخش از رسائل و یا هر بخش دیگری عامل اساسی در تفسیر غلط عبارات مرحوم شیخ و نیز خلط های بزرگی است که توسط دیگر اصولیین رخ داده است. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat 🔊صوت بیانات استاد را حتما گوش کنید👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵| رسائل شیخ اعظم باید و خوانده شود! 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس کتاب اصول الفقه مظفر. سال۱۳۸۸ @almorsalaat
🌀نهایت سعی من این بود ... 🔸نهایت سعی من این بود که دین را آنچنان که خدای متعال خواسته، به عنوان روشی برای رفتار علمی، و برنامه‌ای برای زندگی، و تغییری مستمر به سوی کمال مطلوب بفهمم و ارایه کنم. در همه‌‌ی کارهای فکری‌‌ و علمی‌ام، در سخنرانی‌ها و درس‌هایم، روی این خط تمرکز داشتم. 📚خون دلی که لعل شد، ص۵۸ @almorsalaat
🤲اللهم عجل لولیّک الفرج @almorsalaat
۱۴۰۰ 🌀امروز با پایان یافتن مهلت ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، شور جدیدی در انتخابات ایجاد شد و به نوعی آرایش انتخابات معلوم‌تر شد. باید منتظر بمانیم تا مرحله تایید صلاحیت‌ها نیز توسط شورای محترم نگهبان انجام شود. 🌀بحمدلله افرادی جوان و انقلابی از جبهه انقلاب ثبت نام کردند که امیدواریم به لطف حق و مشارکت بالای مردم، دولت جوان انقلابی، مطابق با شاخصه های رهبر معظم انقلاب انتخاب شود. 🌀ما نیز وظیفه شرعی و انقلابی خودمان میدانیم که به قدر وسعمان در تبیین گفتمان انقلاب و تحقق خواسته های رهبر انقلاب و حمایت از کاندیدای اصلح جبهه انقلاب تلاش کنیم. 🌀در جلسه هیئت تحریریه برنامه ها و محتواهایی را تدارک دیدیم که به فضل الهی منتشر خواهیم کرد. 🌀شما نیز پیشنهادات و مطالب خود را با ما در میان بگذارید. (@ad_almorsalaat) @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️| سبک استظهار مفاهیم، دلالت اقتضاء و تنبیه سبک استظهار دلالت منطوقی با هم تفاوت دارد. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
✴️این ادعیه‌ای که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان اینها راهبر ماست به ، به تعبیر شیخ ما رحمه الله [آیت‌الله شاه‌آبادی] قرآن صاعد است. ظرایفی در این ادعیه مبارکه هست که سابقه ندارد. اینها را توجه به آن بکنید، این ادعیه می‌تواند انسان را بدهد. 📚امام خمینی،صحیفه امام، ۹ خرداد ۱۳۶۳ @almorslaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 ستاد ملت امام حسین علیه السلام 🇮🇷 🌀 راهبرد انتخابات: مدافعان حرم جمهوری اسلامی همۀ مردمند‌. 📢 دعوت سراسری از طلاب و اساتید حوزه های علمیه برای تشکیل ستاد ملت امام حسین (ع) 📣 تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ما از طریق: 1⃣ آیدی: @mellat_emam_hosein در پیام رسان ایتا 2⃣ آیدی: https://instagram.com/khanetolab_ir در اینستاگرام 💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌀دعا برای وجود مبارک امام زمان (سلام‌ الله علیه و عجّل الله فرجه و ارواحنا فداه) خیلی مهم است؛ آن بزرگوار هم شما را دعا خواهند کرد؛ وقتی شما دعا میکنید ایشان را، ایشان هم شما را دعا میکنند و دعای آن بزرگوار دعای مستجابی است؛ ان‌شاء‌الله خداوند ما را از دعای آن بزرگوار برخوردار کند. 📚رهبر معظم انقلاب ۴۰۰/۲/۱۲ @almorsalaat
📣 | تجمع طلاب و روحانیون 🔰دفاع از مردم مظلوم و و محکومیت جنایات عوامل وحشی استکبار ⏰ امروز دوشنبه ساعت ۱۱:۳۰ 🕌 مکان: مدرسه مبارکه فیضیه 👤 سخنران: آیت الله اراکی 🌀لینک پخش زنده:👇 hawzahnews.com/service/live 🌀پخش در ایتا:👇 http://yun.ir/hawzahnews?eitaafly @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| نکته ای کوتاه و مهم درباره اهمیت باب الفاظ علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس برائت، حدیث رفع @almorsalaat
🔵| مجموعه جلسات تبیین کارآمدی‌، شاخصه‌ها و امتیازات دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات اصولی 🎙استاد علی فرحانی 📌این جلسات در سال ۹۷ در موسسه مفتاح به عنوان مقدمه فقه های مضاف و خصوصا فقه فرهنگ و روابط اجتماعی تدریس شد. جهت آشنایی با دستگاه اصولی حضرت امام (ره) توصیه می شود. ⬇️لینک دانلود صوت (۱۶جلسه)👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵| ناراحتی شدید امام (ره) از کردن یک طلبه پشت سر یکی از مراجع 🔹من سى سال با استاد بزرگوارم مرحوم علامه طباطبايى رحمه الله عليه بوده ام. سى سال با استاد بزرگوارم رهبر عظيم الشان انقلاب [امام خمینی] بودم، در اين سى سال به‌جان اين دو شخصيت بزرگوار قسم مى خورم مطلبى كه شبهه غيبت باشد از اين دو نديدم. 🔹فراموش نمى كنم كه همين رهبر عظيم الشان انقلاب [امام خمینی] براى درس گفتن به مسجد سلماسى آمدند. نفس ايشان به‌شماره افتاده بود، و در منبر فرمودند: و الله تا حال اين‌قدر نترسيده ام. و افزودند: نيامده ام كه درس بگويم، آمدم كه قدرى حرف بزنم. 🔹من تقريبا 10، 15 سال درس ايشان رفتم و هيچ وقت يك جسارت از ايشان به طلبه ها نديدم اما حالا اينجا فرمودند: اگر علم ندارى، اگر عقل ندارى، اگر دين ندارى، عاقل باش و نخواه كه هويت انسانى‌ات را بهم بزنى. بعد هم به خانه رفتند و تب مالت ايشان عود كرد و سه روز براى تب مالت در خانه ماندند. 🔹همه اين قضايا براى چه بود؟ شنيده بودند كه يك طلبه پشت سر يكى از مراجع غيبت كرده بود. خودش غيبت نكرده بود بلكه يك طلبه پشت سر يكى از مراجع غيبت كرده، اما نفس او به شماره افتاده و تب مالتش عود مى كند، چرا؟ براى اينكه او درك كرده كه غيبت بسيار بد است. 📚آیت الله مظاهری، عوامل کنترل غرائر ص156 @almorsalaat
🌀 افتتاحیه ستاد حوزوی_انتخاباتی ((ملّت امام حسین علیه السّلام)) 📢 با حضور: 🔘 حجت الاسلام و المسلمین (قائم مقام مدیر حوزه های علمیه) 🔘 سرکارخانم (معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) 🌐 با همکاری گروه های حوزوی و جهادی: سه‌شنبه ١۴٠٠/٠٢/٢٨ ساعت: ١٨ 🏡 : قم، بلوار غدیر، کوچه ۸ (ورودی برادران) مدرسه هدایت؛ کوچه ١٠ (ورودی خواهران) مدرسه هدایت 📌 این ستاد بر حضور حداکثری مردم و ارائه شاخصهای فرد اصلح تمرکز دارد و بنای حمایت از کاندیدای خاصی را ندارد. 📲 راه ارتباطی از طریق آیدی: @mellat_emam_hosein 🇮🇷 (ع) 🇮🇷
✴️راهکاری برای موثرتر 🔸استاد در ابتدای جلسه ای که چند روز پیش به مناسبت شب‌قدر داشتند، بیان کردند که بر اساس نگاه امام و علامه و بر مبنای فاعل بالقصد بودن انسان، لازم است که هر روز دقایقی را به مقصد و خدای متعال توجه داشته باشد. 🔸در ادامه فرمودند که از بهترین ابزارهای ایجاد این توجه، چند دقیقه مطالعه کتب اخلاقی موثر است. 🔊بشنوید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/3824 🔸حضرت امام (ره) در مقدمه کتاب شریف شرح حدیث جنود عقل و جهل، ملاک و جایگاه کتاب اخلاقی را بیان میکنند و می فرمایند که کتاب اخلاق نباید نسخه دوا نما بلکه باید دارو باشد. 📖بخوانید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/2443 🔸همچنین ایشان در کتاب سرالصلوه چند مورد از علمای اخلاق و عرفان را بیان و توصیه به مطالعه آثار ایشان میکنند. 📖بخوانید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/3129 🔸از طرفی میدانیم که یکی از دستورات همه بزرگان از جمله امام خمینی در حدیث اول از چهل حدیث و علامه طباطبایی در نامه به آن جوان، مسئله در ابتدای روز است. به این معنا که شخص در ابتدای روز اهداف خود را یادآوری کند و تصمیم بگیرد که در طول روز آن ها را مراقبه کند. 📖بخوانید: ▫️eitaa.com/almorsalaat/3707 ▫️eitaa.com/palmorsalaat/100 ▫️eitaa.com/palmorsalaat/101 🔸استاد فرحانی چند روز پیش در ضمن مشورت تحصیلی به یکی از طلاب، بحثشان به بحث مشارطه رسید. 🔸ایشان فرمودند: درست است که همه اساتید اخلاق توصیه به مشارطه و مراقبه میکنند. اما هر کدام از این ها روش خاص خود را دارد. 🔸سپس فرمودند که مرحوم آیت الله بهجت، در مورد مشارطه می‌فرمودند که انسان در ابتدای روز چند دقیقه از کتب اخلاقی را بخواند. و عمل کردن به این روش در مشارطه، اثر بیشتری دارد. 🔸خلاصه اینکه بر اساس توضیحات فوق، خوب است که در ابتدای روز چند دقیقه به مطالعه یکی از کتب اخلاقی (آثار امام، علامه، شهید مطهری و یا آثاری را که امام (ره) توصیه کرده اند) پرداخته شود. 🔸انشالله بنا داریم جهت تسهیل در این امر هر روز در ابتدا از یکی از این کتب، مطلبی را در کانال قرار دهیم. باشد که مورد استفاده همه ما قرار گیرد. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| ابن بزیع و صحیحه منقول از ایشان در باب توطن 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🌀ستاد مجازی 👈"حامیان " ▫️در راستای اهمیت و لزوم حضور موثر حوزویان در امر انتخابات و تبیین شاخصه های رئیس‌جمهور مطلوب و حمایت از کاندیدای اصلح ، گروه حوزوی هم‌اندیشی را در ایام انتخابات به این امر اختصاص می‌دهیم. ▫️ به این منظور از همه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و دعوت می شود در راستای، ، ، ، ، محتواهای انتخاباتی جبهه انقلاب و تبیین شاخصه های دولت مطلوب و راهکارهای حمایت از کاندیدای اصلح، در این گروه عضو شوند. 🔰لینک عضویت گروه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
🔴| اهتمام به حديث، پس از تمسك به كتاب حكيم حميد، برترين وظيفه‌اى است كه عالم دين بدان مكلف است. 🔺اهتمام به حديث، پس از تمسك به كتاب حكيم حميد، برترين وظيفه‌اى است كه عالم دين بدان مكلف است، اين، استضائه از انوار علم و حكمتى است كه از كلام و تعليم و هدايت پيامبر مكرم اسلام (صلّى الله عليه و آله) و ائمه‌ى معصومين از اهل بيت آن حضرت (عليهم الصّلاة و السّلام) ساطع مى‌گردد و خرد و انديشه‌ى انسانى را دستگيرى و راهنمايى، و زندگى بشر را برخوردار از سلوك حكيمانه و خردمندانه مى‌كند. 🔺و چنين است كه حضرت ابى جعفر (عليه‌السّلام) به جابر مى‌فرمايد: «يا جابر! و اللَّه لحديث تصيبه من صادق فى حلال و حرام، خير لك مما طلعت عليه الشمس حتى تغرب». 🔺در تاريخ علم دين، جمع حديث و حمل و فهم و درك و شرح آن، يكى از بزرگترين و طولانى‌ترين فصول است و با يك نظر، حديث، مادر بسيارى از علوم اسلامى و يا همه‌ى آن‌هاست، و از اين رو است كه عالم دين‌شناس بزرگ اقدم، شيخ كلينى (رحمة اللّه تعالى) در مقدمه‌ى كتاب كافى شريف، حديث را برابر با علم دين دانسته و آن را محور علم و ايمان به شمار آورده است. 🔺دقت و باريك بينى فقهاء و علماى برجسته‌ى سلف در امر حديث و چگونگى تحمل آن و شرائط وثوق به روايت و ديگر آنچه در اين باب بر اهلش آشكار است، همه از همين اهميت و عظمت شأنى كه در باره‌ى حديث و تأثير آن در سرنوشت فرد و جامعه‌ى اسلامى گفته شد، سرچشمه مى‌گيرد. 📚رهبر معظم انقلاب، پيام به مناسبت تأسيس مؤسسه دارالحديث 1374/08/22 @almorsalaat