eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نظام اجتهادی امام خمینی (ره) 💢امام خمینی(ره) نتیجه کار گذشتگان و خصوصا شیخ انصاری(ره) را که یک اصول فقه راقی است که باب الفاظ و حجج و تعادل و تراجیح در آن جایگاه ویژه ای دارند و اضافی نیستند، گرفت و یک پله دیگر به آن اضافه کرد. با کاری که امام در اصول و استنباط انجام داد، اسلام دینی می شود که می تواند زندگی بشر را تا ابد تأمین کند. 💢نمونه بارز تفاوت نظام استنباطی امام(ره) با گذشتگان، پاسخ امام (ره) به نامه آیت الله قدیری (ره) در مسئله موسیقی و شطرنج است. در بخشی از این نامه چنین آمده است که: 🔅لازم است از برداشت جنابعالى از اخبار و احكام الهى اظهار تأسف كنم. بنا بر نوشته جنابعالى زكات تنها براى مصارف فقرا و ساير امورى است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسيده است راهى نيست و رِهان در سَبْق و رِمايه مختص است به تير و كمان و اسب دوانى و امثال آن، كه در جنگهاى سابق به كار گرفته میشده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و « انفال كه بر شيعيان تحليل شده‏ است، امروز هم شيعيان میتوانند بدون هيچ مانعى با ماشينهاى كذايى جنگلها را از بين ببرند و آنچه را كه باعث حفظ و سلامت محيط زيست است را نابود كنند و جان ميليونها انسان را به خطر بيندازند و هيچ كس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد. منازل و مساجدى كه در خيابان كِشيها براى حل معضل ترافيك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتياج است، نبايد تخريب گردد و امثال آن. 🔅و بالجمله آن گونه كه جنابعالى از اخبار و روايات برداشت داريد، تمدن جديد بكلى بايد از بين برود و مردم كوخ‏ نشين بوده و يا براى هميشه در صحراها زندگى نمايند. 📚 جلسات تبیین الگوی تولید علوم انسانی، مشهد 95 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
♨️♨️ نظیر انبیا، وقتی که شهید شد چون همه چیز را در راه خدا داده است، خدای تبارک و تعالی می‌کند به او و او هم و این است که برای انسان هست. 🔰 امام خمینی (ره) ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔸درباره  و در فضل شهادت آن قدر از اسلام و از اولیای اسلام روایات وارد شده است، که انسان متحیر می‌شود. در روایتی از رسول اکرم (ص) نقل شده است که برای  هفت خصلت است و مهم آن، آخرین خصلتی است که می‌فرماید. می‌فرمایند که که شهید نظر می‌کند به‌ وجه الله و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی و هر . 🔸شاید نکته این باشد که حجابهایی که بین ما و حق تعالی و وجه الله و تجلیات حق تعالی هست، تمام این حجابها منتهی می‌شوند به حجاب خود انسان. انسان خودش حجاب بزرگی است که همه حجابهایی که هست، چه آن حجابهایی که از ظلمت باشند و آن حجابهایی که از نور باشند منتهی می‌شود به اینکه حجابی که خود انسان است. ما خودمان حجاب هستیم بین خودمان و وجه الله. 🔸اگر کسی فی سبیل الله و در راه خدا این حجاب را داد، این حجاب را شکست، و آنچه که داشت که عبارت از حیات خودش بود تقدیم کرد، این مبدا همه حجابها را شکسته است، خود را شکسته است، خودبینی و شخصیت خودش را شکسته است و تقدیم کرده است. و چون برای خدا جهاد کرده است و برای خدا دفاع کرده است از کشور خدا و از آئین الهی و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است، خود را داده است، این حجاب شکسته می‌شود. شهدا، شهدایی که در سبیل خدای تبارک و تعالی و راه خدای تبارک و تعالی جان خودشان را تقدیم می‌کنند، و آنچه که در دستشان است و بالاترین چیزی است که آنها دارند تقدیم خدا می‌کنند، در عوض، خدای تبارک و تعالی این حجاب که برداشته شد جلوه می‌کند برای آنها، تجلی می‌کند برای آنها. 🔸چنانچه برای انبیا هم چون همه چیز را در راه خدا می‌خواهند، و آنها خودی را نمی‌بینند و خود را از خدا می‌بینند، و برای خودشان شخصیتی قائل نیستند، حیثیتی قائل نیستند در مقابل حق تعالی. آنها هم حجاب را برمی‌دارند. فَلَمَّا تَجَلّی‌ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً تجلی می‌کند خدای تبارک و تعالی در کوه طور و یا در جَبَل انیّت خودِ موسی و موسی «صَعْق» برایش پیش می‌آید. 🔸آنها در حال حیات، انبیا و اولیا نظیر انبیا و تالی تِلو انبیا در زمان حیاتشان آن چیزهایی که‌ حجاب بوده است بین آنها و بین حق تعالی می‌شکنند و صَعْق برای آنها حاصل می‌شود و برای آنها حاصل می‌شود. 🔸خدای تبارک و تعالی بر آنها تجلی می‌کند، و نگاه می‌کنند به حسب آن نگاه عقلی، باطنی و روحی و عرفانی، و ادراک می‌کنند و مشاهده می‌کنند جلوه حق تعالی را، و شهید هم به حسب این روایتی که وارد شده است، نظیر انبیا، وقتی که شهید شد چون همه چیز را در راه خدا داده است، خدای تبارک و تعالی جلوه می‌کند به او و آن هم «یَنْظُرُ الی‌» جلوه خدا، الی‌ وَجْهِ الله این آخر چیزی است که برای انسان، آخر کمالی است که برای انسان هست. 🔸در این روایتی که در کافی نقل شده است، در این روایت، انبیا را مقارن شهدا قرار داده است که در جلوه‌ای که حق تعالی می‌کند بر انبیا همان جلوه را هم بر شهدا می‌کند. شهید هم یَنْظُرُ الی‌ وَجْهِ اللهِ و حجاب را شکسته است. همان طوری که انبیا حجابها را شکسته بودند. و آخر منزلی است که برای انسان ممکن است باشد. مژده داده‌اند که برای شهدا این آخر منزلی که برای انبیا هم هست، شهدا هم به حسب حدود وجودی خودشان به این آخر منزل می‌رسند. 📚صحیفه ج۱۳ ص ۵۱۳ 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
🔰 لوح | مانده برپای وطن 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در دفاع مقدس، نقش پشت جبهه به قدر جبهه اهمّیّت داشت. برخی با حمایتهای فرهنگی و تبلیغاتی دائم مشغول خنثی‌سازی عملیّات روانی دشمن بودند، از شعر و شعار و پذیرایی از جنگ‌زده‌ها، تا ماندن مردم شهرها زیر موشک‌باران دشمن، مثل دزفول؛ یکی از موارد افتخارآمیز پشت جبهه، ماندن مردم اهالی شهرهای زیر موشک‌باران بعضی از شهرها بود.» ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ 🔺️ 📥 نسخه قابل چاپ👇 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=46617
📌وضع نوعی قرائن لفظیه ◽️و منها ظهور اللفظ في المعنى الحقيقي مع ظهوره مع القرينة في المعنى المجازي و عبروا عنه بتقديم الحقيقة على المجاز و رجحوها عليه. ◽️فإن أرادوا أنه إذا دار الأمر بين طرح الوضع اللفظي بإرادة المعنى المجازي و بين طرح مقتضى القرينة في الظهور المجازي بإرادة المعنى الحقيقي فلا أعرف له وجها لأن ظهور اللفظ في المعنى المجازي إن كان مستندا إلى قرينة لفظية فظهوره مستند إلى الوضع و إن استند إلى حال أو قرينة منفصلة قطعيّة فلا يقصر عن الوضع و إن كان ظنا معتبرا فينبغي تقديمه على الظهور اللفظي المعارض كما يقدم على ظهور اللفظ المقرون به إلا أن يفرض ظهوره ضعيفا يقوى عليه بخلاف ظهور الدليل المعارض فيدور الأمر بين ظاهرين أحدهما أقوى من الآخر. ◽️و إن أرادوا به معنى آخر فلا بد من التأمل فيه هذا بعض الكلام في تعارض النوعين المختلفين من الظهور. 📚تعادل و تراجیح رسائل. ص۱۰۰ @almorsalaat توضیحات استاد را حتما بشنوید👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| آیا قرائن لفظیه هم وضع نوعی دارند؟ 🎙استاد علی فرحانی 📚تعادل و تراجیح رسائل. جلسه ۹۱ @almorsalaat
✅ حكيمان گفته اند: نفس را مشغول بدار و گرنه او تو را مشغول مى كند 🔰 علامه حسن زاده آملی ◽️اين رسالت در اتحاد عاقل و معقول و بسيارى از نتائج علمى متفرع بر آن در تطورات نشئات وجودى و آغاز و انجام آدمى، به قلم اين خوشه چين خرمن اقبال بزرگان حسن حسن زاده آملى، بحث مى كند. ◽️از آنرو كه حكيمان گفته اند: نفس را مشغول بدار و گرنه او تو را مشغول مى كند، دأب راقم سطور اين بود كه هرگاه تعطيلى حوزه علميّه طهران يا قم اقبال مى نمود، در شهرش بلد طيّب آمل به انبساط بساط درس و بحث با تنى چند از خواصّ صاحبدل متمتّع بود، و به بركات آن ذوات محترم خير مآل، و نفوس شيّقه به كمال، از اين مأدبه الهى مائده هائى عائد اين كمترين مى شد كه چند رساله در فنون موضوعات به سلك تحرير درآورد، از آن جمله همين صحيفه است كه نمودارى از آن محضر است، تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد. ◽️شروع تصنيف و تدريس آن در 29/ 9/ 1355 ه. ش بود و در مدّت حدود دو سال به پايان رسيد. 📚 اتحاد عاقل به معقول، ص: 13 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️| سبک استظهار مفاهیم، دلالت اقتضاء و تنبیه سبک استظهار دلالت منطوقی با هم تفاوت دارد. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️| تدابیر سیاسی امام صادق علیه السلام 🎙استاد علی فرحانی 📌شهادت رئیس مذهب، حضرت امام صادق علیه السلام را به عموم شیعیان تسلیت عرض می نماییم. @almorsalaat
مجموعه دروس، جلسات و سخنرانی های استاد علی فرحانی 💢دروس منطق 👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذاتی، برهان شفا) eitaa.com/almorsalaat/1351 💢دروس فلسفه 👈(بدایه، نهایه، شواهد، اشارات، مبانی حکمت، تبیین هماهنگی نظام فلسفی امام و علامه) eitaa.com/almorsalaat/1348 💢دروس اصول فقه 👈(الموجز، اصول الفقه، رسائل، کفایه، مناهج، تعادل و تراجیح امام خمینی، آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی، اصول فقه فرهنگ، اعتبار و عقلا) eitaa.com/almorsalaat/1355 💢دروس فقه 👈(لمعه و مکاسب، لاضرر امام خمینی، اجتهاد و تقلید امام خمینی) https://eitaa.com/almorsalaat/6591 💢مجموعه جلسات (روش تحصیل و برنامه ریزی) eitaa.com/almorsalaat/4489 💢مجموعه جلسات مرتبط با علوم انسانی اسلامی eitaa.com/almorsalaat/2146 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/4613 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون علامه طباطبایی (ره) eitaa.com/almorsalaat/2411 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون شهید مطهری (ره) eitaa.com/almorsalaat/4643 💢سایر سخنرانی ها و مجموعه جلسات موضوعی eitaa.com/almorsalaat/4540 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 چرا امام صادق(ع) قیام نکردند؟ ▪️نقش بی نظیر امام صادق (ع) در ترویج اسلام علیه السلام ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝| وضع نوعی قرائن در بیان شیخ انصاری! ◽️در رساله تعادل و تراجیح بعد از اینکه مرحوم شیخ تاکید میکنند که جمع دلالی متعارضین مقدم بر ادله علاجیه است چند مورد از مصادیق جمع عرفی را نام برده و میفرمایند یکی از موارد جمع عرفی که ادعا شده، دوران بین حمل لفظ بر معنای مجازی و حمل آن بر معنای حقیقی است. ◽️توضیح اینکه هر لفظی معنای موضوع له خود را دارد اما گاهی «ما یصلح للقرینیة» پیدا میشود در نتیجه شک ایجاد میشود که لفظ حمل بر معنای مجازی موافق قرینه شود یا حمل بر معنای موضوع له خود شود. ◽️اصولیین قبل از آخوند، غالبا تعبد فاخر و وافری به واضع داشته اند یعنی ملاک اساسی در باب استظهارات را اصاله الحقیقه و موضوع له می دانستند. حتی بعضا اصاله الحقیقیه را به صورت تعبدی جاری می کردند یعنی ولو در مورد خاصی، ظهور در حقیقت وجود ندارد بلکه عموم مشکوک است، اما مع ذلک اصاله الحقیقه را به عنوان یک اصل تعبدی جاری کرده و از آن معنای حقیقی را نتیجه میگرفتند. در نتیجه در ما نحن فیه هم اصاله الحقیقیه جاری کرده و ما یصلح للقرینیه را کنار می گذاشتند. ◽️اما از بعد از آخوند ملاک در استظهارت فقیه، اصاله الظهور شد و اصاله الظهور هم نه به معنای یک اصل تعبدی بلکه به عنوان یک اصل عقلائی، مادر اصول لفظیه است لذا اصاله العموم هم که مصداقی از اصاله الظهور است غیر از استصحاب عموم می باشد یعنی تعبدی نیست بلکه اگر واقعا شک فقیه در ناحیه نبودِ تخصیص از بین برود اینجا است که اصاله العموم جاری شده است و الا اگر شک باقی باشد هیچ اصاله العموم ای جاری نشده و نمیشود. ◽️حال مرحوم شیخ با توجه و التفات به مبنای دوم، میفرمایند اصاله الحقیقه آن روی سکه اصاله الظهور است. توضیح اینکه لفظ اگر ظاهر در معنای مجازی باشد محتاج به قرینه صارفه و معینه است یعنی قرینه ای که علقه ساز بین معنای مجازی و معنای حقیقی بوده تا لفظ را به وسیله معنای حقیقی آن به سمت معنای مجازی سوق دهد. اینجا است که نیاز به قرینه و عقله دارد. ◽️حال باید گفت قرائن لفظیه که موجب مجازی شدن معنای لفظ میشوند، وضع نوعی دارند لذا اصاله الحقیقه چیز جداگانه ای از اصاله الظهور نیست. ◽️به عبارت دیگر وضع یعنی احداث علقه بین دال و مدلول. اما دال انحصاری در لفظ ندارد بلکه هیئت به عنوان عاملی معنوی که خود را در ضمن الفاظ و حروف نشان میدهد نیز دال می باشد که البته مدلول اش دائما وجود ربطی است. ◽️هیئت هم گاهی هیئت خصوص لفظ است مانند هیئت فعل ضرب که دلالت بر ربط بین مصدر ضَرب و فاعل و زمان دارد اما گاهی هیئت متشکل از چند کلمه و گاهی هم هیئت جمله است. مثلا در جمله « رایت اسدا یرمی» یا در جمله « رایت عینا یخبرنی» از ترکیب بین اسدا و یرمی، و از ترکیب عینا با یخبرنی؛ هیئت ای به دست می آید که نشان از علقه مجازیت و معنای اسدا (انسان شجاع) و معنای عینا (جاسوس) است. این قالب و این ترکیبها، وضع نوعی دارند. این یعنی، قرائن لفظیه وضع نوعی دارند. ◽️البته مرحوم آخوند در کفایه تلاش دارد با این نظر مخالفت کند یعنی در مساله ظهور، تعبد به واضع را قبول نکرده و وضع نوعی قرائن را انکار کند. اما مرحوم علامه طباطبایی در حاشیه کفایه جواب میدهند که نهایتا خود آخوند هم باید وضع نوعی قرائن لفظیه را قبول کند. ◽️به همین مناسبت باید گفت ظهور به معنای کشف مراد جدی متکلم، متوقف بر نفی قرینه خلاف است. یعنی تحلیل جریان اصاله الظهور ما را به اینجا می رساند که تا نفی قرینه خلاف نشود ظهور شکل نمیگیرد از این رو شیخ در مورد اصول لفظیه تعبیر می کنند: و مرجع الکل الی نفی القرینه. پس مراد از کلمه «مرجع» در عبارت فوق «تحلیل» است و نه محل بازگشت. کما اینکه در کثیری از عبارات شیخ کلمه «مرجع» به همین معنا به کار رفته است. ◽️مضاف به اینکه بر خلاف آنچه برخی گمان می کنند، نه تنها مباحث الالفاظ ثمره دارد و‌ موجب تورم علم اصول نیست بلکه غالب صعوبت های فقهی ناشی از مشکلات دلالی و‌ مباحث الفاظ است نه مباحث سندی. بلکه اساسا گوهر ازلی و ابدی روایات با قواعد استظهار و دقائق و ظرائف مباحث الفاظ استخراج میشود نه صرف مباحث سندی و حجیت. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
💠 شریعت اسلامی با پیشرفت و تحول و تمدن سازگار است / اسلام مال همه‌ قرنهاست / باید آن فکری که بتواند پاسخگوئی اسلام را به این نیازها بفهمد، پیدا کرد 🔺سعی کردند وانمود کنند که شریعت اسلامی با پیشرفت و تحول و تمدن و اینها سازگار نیست. این، حرف دشمن است؛ نخیر، کاملاً سازگار است. البته در دنیای اسلام کم نیستند کسانی که با روحیه‌ی تحجر و ارتجاع و جمود و عدم قدرت اجتهاد توانسته‌اند این حرف دشمن را به نحوی تبیین و اثبات کنند. اینها مسلمانند، اما در خدمت آنهایند. ما در اطراف خودمان، در برخی از این کشورهای اسلامی، از این قبیل داریم؛ اسمشان مسلمان است، اما یک ذره فکر نو، نگاه نو، فهم نو از معارف اسلامی، انسان در آنها مشاهده نمیکند. 🔺اسلام مال همیشه‌ دنیاست، اسلام مال همه‌ی قرنهاست، اسلام مال همه‌ دورانهای پیشرفت بشری است؛ جوابگوست. آن فکری که بتواند پاسخگوئی اسلام را به این نیازها بفهمد، باید آن را پیدا کرد. بعضیها این فکر را ندارند؛ فقط بلدند این را تکفیر کنند، آن را تفسیق کنند، اسم خودشان را هم مسلمان بگذارند. در نهایت هم یک وقتهائی انسان میبیند که در یک مواردی سرشان با سر مزدوران دشمن در یک آخور است! شریعت اسلامی را و فکر اسلامی را محور فعالیت خودمان قرار بدهیم. 📚مقام معظم رهبری 91.09.21 @almorsalaat
🌀اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 📚سوره نور. آیه ۳۵ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| علم و عمل دو جوهر اند که تضاد بردار نیستند / جنت و دوزخ همان علم و عمل است! 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس بدایه الحکمه. سال 89 @almorsalaat
📌باطن برزخی ما به چه صورتی است؟! ❇️علامه حسن زاده املی 🌀اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد "بهيمه" است. 🌀و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" است. 🌀و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد "شيطان" است. 🌀و اگر می ‏خورد و می خوابد و شهوت به كار می ‏برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده ‏اند "ملك" است. 🌀و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و في اللّه گرايش دارد است. 📚ممدالهمم در شرح فصوص الحکم @almorsalaat
✍ تقریظ علامه طباطبایی بر کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ◽️اللهم ربنا لك الأسماء الحسنی، و الأمثال العليا، و الكبرياء و الآلاء، ربنا إنا نحمدك بما حمدت به نفسك، و نثني عليك بما أثنيت به على نفسك، و نصلي على عبدك و رسولك محمد و آله ربنا و نسألك أن لاتزيغ قلوبنا بعد إذ هديتنا، وأن تهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب. ◽️فهذه أسطر أعلقها على كتاب أعمال السنة للعلم الحجة الآية، لمرحوم، الحاج الميرزا جواد آقا الملكي التبريزي، و لست أريد بها أن أمدح هذه الصحيفة الجليلة، أو أثني على مؤلفه العظيم، فليست هي إلا بحرة زاخرة لا يوزن بمن و لا صاع، و لا هو إلا علما شامخا لا يقدر بشبر أو ذراع، و كفى بالقصور عذرا و باليأس عن البلوغ راحة، و إنما أريد أن أواجه إخواني من أهل الولاء، سادتي من أرباب الصدق والصفاء، بما فيه بعض التذكرة و إن الذكرى تنفع المؤمنين. ◽️يا إخواني! ما الحياة الدنيا إلا لعب و لهو، و إن الدار الآخرة لهي الحيوان، و لا وظيفة للإنسان في أدون حياتيه - إن كان إنسانا - إلا التجهز للأخري، و سلوك سبيل القربي فليس عليه إلا سمة العبودية ، و رسم الرقية و المذلة و لا حجاب بينه و بين ربه، ولا مناص من المثول بين يديه.  ◽️فعليه أن يقف موقف المسكنة، و ينصب من نفسه شاخص العبودية، يقيم وجهه لرب العزة، و يستقبل ساحة الكبرياء و العظمة، و يتقرب إليه بأسمائه الحسنی و صفاته و وسائل الدعاء. ◽️و يتوسل إليه بالمراقبة في مختلف الليالي والأيام، والشهور و الأعوام، يتعرض لنفحات أنسه، ونسائم قدسه، كما قال (ص): إن لربكم في أيام دهركم نفحات ألا فتعرضوا لها و لاتعرضوا عنها. ◽️فهذه لعمري هي سيرة السابقين المقربين، من رفقة هذا الطريق: طريق العبودية، أعني محمدا و آله الطاهرين، و سائر النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين، و حسن أولئك رفيقا. ◽️و ما بين أيديكم من الكتاب من أحسن ما عمل في هذا الشأن ففيه لطائف ما يراقبه أهل ولاية الله، و رقائق ما یهج في قلوب الوالهين في محبة الله، و جمل ما يلوح للرائضين في عبادة الله، نور الله مرقد مؤلفه العظيم، و أفاض عليه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیه وآله الطاهرين. @almorsalaat
❇️ قرآن و ادعیه، معرف پیامبر (ص) و ائمه (ع) / مقصد انبیاء، معرفی ذات مقدس حق 🔰امام_خمینی (ره) : ◽️معرف رسول اکرم، قرآن است. همان طور که خود رسول اکرم و حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ [و] ولی الله اعظم جلوۀ تام حق تعالی هستند، قرآن هم همانطور است. ◽️قرآن هم جلوۀ تام خدای تعالی است؛ یعنی، با همۀ اسما و صفات، تجلی کرده است و ولی الله اعظم و رسول اکرم را با آن اشراقهایی که ما ازش اطلاع نداریم و با همۀ اسما و صفات، محقق کرده است. و همین طور ولی الله اکرم حضرت صادق و سایر ائمه را، ◽️لکن معرف ایشان خود کتاب الهی است؛ یعنی، هر کس هر چند در این کتاب مقدس دقت کند و توجه داشته باشد، بیشتر مطلع می شود که آورندۀ او کیست و چه جور آدمی است. ◽️قرآن یک سفره ای است که انداخته شده است برای همه طبقات؛ یعنی، یک زبانی دارد که این زبان هم زبان عامۀ مردم است و هم زبان فلاسفه است و هم زبان عرفای اصطلاحی است و هم زبان اهل معرفت، به حسب واقع. ◽️در این کتاب شریف، مسائلی هست که مهمش مسائل معنوی است. و رسول اکرم و سایر انبیا نیامدند که اینجا حکومت تأسیس کنند، مقصد اعلا این نیست؛ نیامدند که اینجا عدالت ایجاد کنند، آن هم مقصد اعلا نیست، اینها همه مقدمه است. ◽️تمام زحمتها[یی] که اینها کشیدند، چه از حضرت نوح گرفته، از حضرت ابراهیم گرفته تا آمده است اینجا به رسول اکرم رسیده است، تمام مشقتهایی که کشیدند و کارهایی که کردند، مقدمۀ یک مطلب است و او معرفی ذات مقدس حق [است.] کتابهای آسمانی هم، [که] بالاترینش کتاب قرآن کریم است، تمام مقصدش همین است که معرفی کند حق تعالی را با همۀ اسماء و صفاتی که دارد. ◽️عامۀ مردم خیلی ازش چیز می فهمند ـ این کتاب را ـ و خواص هم مسائل بالاتر می فهمند و اخص خواص هم مسائل فوق آن را می فهمند، لکن اِنَّما یَعْرِفُ الْکِتابَ مَن خُوطَبِ به؛ هیچ کس نمی تواند بفهمد. ◽️هر کس بخواهد پیغمبر را بشناسد، قرآن را باید بشناسد و هیچ کس نمی تواند بشناسد. و لهذا، هیچ کس پیغمبر را هم نمی تواند بشناسد. معرف ایشان کتاب خودشان است و معرف حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ بعد از اینکه خود پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است. ◽️این فقهی است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است که برای احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئله ای پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلی که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمی دانیم، این فقه از عهدۀ جوابش بر می آید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تأویل و تفسیر باطلی بکنیم. ◽️خود فقه، خود کتاب و سنت، خود فقهی که اکثرش را حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ بیان فرموده است، این فقه همۀ احتیاجات صوری و معنوی و فلسفی و عرفانی همۀ بشر را در طول مدت الی یوم القیامه [تأمین کرده،] این محتوایش این طور است. اینها معرفی است که خود اینها معرف این بزرگواران اند و ما نمی توانیم که از آنها تعریفی بکنیم که لایق آنها باشد. ◽️ادعیۀ ائمۀ هدی، دعاهای آنها، همان مسائلی را که کتاب خدا دارد، دعاهای آنها هم دارد با یک زبان دیگر. قرآن یک زبان دارد، یک نحو صحبت می کند و همۀ مطالب را دارد، منتها بسیارش در رمز است که ما نمی توانیم بفهمیم و ادعیۀ ائمه ـ علیهم السلام ـ یک وضع دیگری دارد. به تعبیر شیخ عارف و استاد ما، ادعیه کتاب صاعد است. قرآن نازل؛ تعبیر می فرمود به اینکه قرآن کتاب نازل است که از آنجا نزول کرده است و ادعیۀ ائمه کتاب صاعد است؛ همان قرآن است روبه بالا می رود، جواب اوست تقریباً. ◽️کسی بخواهد بفهمد که مقامات ائمه چی است، باید رجوع کند به آثار آنها؛ آثار آنها ادعیۀ آنهاست. مهمش ادعیۀ آنهاست و خطابه هایی که می خواندند؛ مثل مناجات شعبانیه، مثل نهج البلاغه، مثل دعای یوم العرفه و اینهایی که انسان نمی داند که چه باید بگوید دربارۀ آنها. 📚 صحیفه امام ج20 ص 408 @almorsalaat
✴️هر متنی که به عنوان سطح تدریس می‌شود، طلبه باید آن را بخواند و بفهمد/ هر وقتی که حوزه ان‌شاءالله توفیق پیدا کرد، متون متناسب با زمان را هم تهیه خواهد کرد. 🔰رهبر معظم انقلاب 🔹دروس سطح خیلی مهم است. فراگیری امهات مطلب اصولی و فقهی موجب می شود که طلبه در درس خارج بتواند استفاده کند؛ والا استفاده نخواهد کرد. 🔹بحث روی این متون فعلی نیست که بگوییم جمود کنیم و حتما بایستی همین متون باشد؛ نه، هر وقتی که حوزه ان‌شاءالله توفیق پیدا کرد، متون متناسب با زمان را هم تهیه خواهد کرد. 🔹هر متنی که به عنوان سطح تدریس می‌شود، طلبه باید آن را بخواند و بفهمد. روی فهم این متون باید تاکید شود؛ تعمیق به جای حفظ، فکر کردن و تکرار کردن برای تحقق آن مراد، که مطلب را تحقیقی دانستن است. 📚 بیانات ۸۹/۸/۲ @almorsalaat
◽️| انسان را به صورت سربازی در می آورد که مطمئن است فرضا خودش از میان برود، ایده اش و هدفش قطعا در آینده پیروز است. 📚یادداشت های شهید مطهری، ج ۹، ص ۳۹۵ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| علم، گوهر کم یاب است! 🎙استاد علی فرحانی 📌علم گوهری کم یاب است لذا توجه به این مطلب و تفکیک بین ظن و یقین، موجب میشود که کثیری از صفات رذیله مانند سوءظن از بین رود. 📚 تدریس رسائل. استصحاب. سال 87 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢نقش اساتید و متخصصین رشته های دانشگاهی در بحث های فقهی و علوم انسانی چیست؟ 🔰 مقام معظم رهبری ✅ استفاده از اساتید و از دانشهای گوناگون در بحثهای فقهی حرف درستی است و خیلی خوب است و معنایش استفاده از تخصّصها برای است. ✅ یکی از کمبودهای اساسی ما، ضعف معرفت به  است؛ چون حکم فقهی، حکمی کلّی است که بر روی  سوار میشود؛ به یک موضوع تعلّق پیدا میکند. اگر فقیه موضوع را نشناسد، در شناخت حکم و در ، اشتباه خواهد کرد؛ ✅کما این‌که مثلاً در زمینه مسائل مالی، بعضیها پول را نمیشناسند، اعتبار بانکی را نمیشناسند، بانک را نمیشناسند؛ در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمیفهمند و ممکن است طور دیگری فتوا بدهند. این یک مثال است؛ مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد.  ، خیلی خوب است؛ من استقبال میکنم. این کار خوبی است؛ البته راهش ارتباط با قم است.  📚 بیانات در دیدار دانشجویان 77.02.22 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
💢حکمت چگونه متعالی شد؟ 👈(همراهی با ملاصدرا از مشاء تا متعالیه) 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @smojtabaamin 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔸حتما تا به حال زیاد شنیده اید که برای تأسیس حکمت متعالیه و نظام فلسفی نوین از دست آوردهای قرآنی و میراث عرفانی بهره برد و توانست را به کمک برهان فلسفی در راقی ترین معنای ممکن تبیین کند. ولی این پرسش به ذهن می رسد که چگونه می توان معنایی را از قرآن تعقل کرد یا شهودی را از عارف تحویل گرفت و ره آورد برهان را در مسیرِ او قرار داد؟ 🔸این پرسش ما را در درک مسائل اساسی و لمس وجدانیات مرحوم ملاصدرای شیرازی کمک می کند. 🔸مسلم است که زیربنایی ترین کبرای فکری در حکمت متعالیه «نظریه اصالت وجود» است. از کجا به ذهنِ صاحب نظریه رسیده است؟ او چه تأملی در کدامین سرفصل های فلسفه می کند تا هستی شناسی خود را از زنجیرهای ماهیت رها کرده و متنِ وجود را موضوعِ قرار می دهد؟ 🔸بگذارید مروری کنیم بر آنچه از حکمت در اختیار او بوده است. حکما پیش از ملاصدرا با قانون علیت به تفسیر هستی مشغول بودند و در صفحه به صفحه کتب خود، علیت را مبدأ قرار دادند. مثلاً قیام عرض به جوهر را با علیت تفسیر کردند، مراتب عالم را با علیت توضیح دادند، از علیت برای تبیین رابطه ممکن با واجب بهره بردند و نمونه های زیادی از این قبیل که بیان آن به تفصیل این نوشتار می انجامد. 🔸مرحوم ملاصدرا با دقت در معنای نسبت به هر یک از این فصول به این نتیجه می رسد که رابطه علت با معلول در انتساب افعال به واجب با رابطه علت و معلول در انتساب معالیل متعارف به علت هایشان متفاوت است. این تفاوت در اندیشه متکلمین یعنی معتزله و اشاعره وجود نداشت از این رو آن ها نتوانستند رابطه صفات با ذات را حل کنند. آن ها یا به انکار صفات تن دادند یا صفات را معلول و مخلوق ذات دانستند و به ناچار قائل به نظریه قدمای ثمانیه شدند. 🔸در ارتکاز حکمای اسلامی همیشه واجب الوجود لایتناهی بود و هیچ محدودیت نمی توانست او را به تناهی بکشاند. این واقعیت با الهام حکما از توحید قرآنی بدست آمده است. از این رو در تبیین برهانی، واجب و صفات و افعالش را عاری از حدود می خوانند چون هر حدی در ذات یا صفات و افعال، نوعی از ترکب را در او ایجاد می کند. چه این که ترکب ناشی از ماهیت باشد چه ناشی از حیثیات عقلانی و حقیقی، در هر صورت پذیرش لایتناهی بودن، ملازم بساطت محض در واجب است. بنابراین برای تبیین رابطه صفات واجب با ذات به نظریه «عینیت صفات با ذات» معتقد شدند. عینیت صفات با ذات در واجب چگونه منجر به ترکب نمی شود؟ 🔸حکما همچون معتقدند واجب تنها موجودی است که برای توضیحِ صفاتش ناچاریم به رابطه ای غیر از رابطه طبیعی و فرد استناد کنیم. در رابطه طبیعی و فرد علت و معلول هر دو ماهیت هستند. مثل نفس ناطقه و علم که یکی جوهر و دیگری عرض است. اعراض معلول جواهر هستند و علیت در هر دو سو به یک ماهیت ختم می شود ولی در واجب، علیت به ماهیات ختم نمی شود ولی رابطه ضروری همچنان پابرجاست. علیت در واجب به عنوان و معنون در معقول ثانی فلسفی می انجامد و این امر خطر ترکب و کثرت در ذات را دفع می کند. 🔸حکما می دانستند که ترکب و کثرت در ذات به معنای تناهی است و لایتناهی بودن نتیجه دقت در معنای واجب الوجود بالذات است. پس آن ها دست به دامان رابطه ای غیر از طبیعی و فرد نسبت به واجب می شوند. به دیگر سخن، واجب و صفات و افعالش را عاری از حدود دانسته آنگاه علیت را بر او جاری می کنند و بارگاه او را از کثرات تطهیر می کنند. 🔸ملاصدرا از سویی ندای وحدت در را می شنود و از سوی دیگر مشاهدات عرفا مبنی بر وحدت در وجود را به چشم می بیند و با ظرفیتی که در حکمت نسبت به واجب و صفاتش دیده است، آن را به کل هستی سرایت می دهد. یعنی ایده نفی حدود از واقعیت را در ذهن خود پرورش می دهد. از نظر او اگر واجب عاری از حدود است باید افعال و صفاتش نیز عاری از حدود باشد و چه موجودی در عالم از دایره افعال و صفات واجب خارج است که در او حد جاری شود؟ 🔸ماهیت بنابر سنخیتی که میان علت و معلول هست نمی تواند نسبتی با واجب داشته باشد بنابراین حضور بی واسطه او در عالم واقعیت ناخواسته حکم به تناهی ذات واجب و فعل اوست. از این رهگذر تأمل بر ماهیت را آغاز می کند و اساس یک نظریه زیربنایی در حکمت را طراحی می کند. ماهیت به اعتراف حکما یعنی آنچه وجود و عدم بر او مساوی است پس هر گونه خروج از تساوی ماهیت را لاماهیت می کند. بنابراین آنچه پا به عرصه هستی می گذارد ماهیت نیست بلکه متن وجود است. او در ادامه تلاش می کند که موضوع سخن خود را متن وجود قرار داده و با تحقیق در هر یک از محمولات فلسفی مویدی بر آن بیاورد تا نشان دهد حُکمی که بر واجب و فعلش در ارتکاز حکما وجود داشته، حُکمِ سراسر هستی است و نباید این دو را از یکدیگر تفکیک کرد. 🔸پس ملاصدرا از سویی دغدغه توحید را با نور قرآن در خود مشاهده می کرد و از سوی دیگر این ظرفیت را در حکمت تعقل کرد تا توانست ضوابط رابطه واجب با صفاتش را به کل هستی سریان دهد. از این پس هر آنچه واقعیت دارد فاقد حد است و تنها اوصافی که از رابطه عنوان و معنون (معقول ثانی فلسفی) تبعیت می کنند، حکایت از متن واقعیت دارند. 🔸 در امتداد همین مسیر، جایگاه ماهیات را در نظام شناختی روشن می کند و ذیل بحث از مخصصات وجود آن ها را لغو یا خطا نمی خواند بلکه کیفیت حکایت آن ها را تبیین می کند. حدود ماهوی حاکی از اختلاف آثار واقعی است ولی مستقیم خبر از متن واقع نمی دهد. 🔸با این تفسیر یک تحول معنایی در علم فلسفه ایجاد می شود و همه محمولات فلسفی را دچار مشترک لفظی می کند. قوه و فعل، علت و معلول، واحد و کثیر، رابط و مستقل و ... همگی در صورتی فیلسوف را به متن هستی می رساند که عاری از حدود تبیین شود. 🔸نظر به مواجه اندیشه ملاصدرا با توحید قرآنی و ظرفیت های حِکمی موجود، بهترین تعبیر برای مکتب او را می توان همان «حکمت متعالیه» دانست. حکمتی که با نظر به توحید تعالی پیدا می کند و پرسش های متعدد بشر را در همان مسیر برهانی حل می کند. @almorsalat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| طریق مواجهه و مقابله مرحوم شیخ با جریان اخباری گری 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا با اشاره به برخی مباحث کتاب شریف رسائل، کیفیت مقابله شیخ با اخباریین را توضیح می دهند. استاد نشان می دهند شیخ با هوشیاری کامل، کم کم اخباری گری را به حاشیه برد. حتما ! 📚تدریس رسائل(برائت). سال ۹۹ @almorsalaat