eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
571 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
25.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| اصلا حسین(ع)، جنس غمش فرق میکند/ میخواستم آب دریا با نام أباعبدالله، متبرک شود/ یکی از ارکان مراقبه اهل وعظ، تبرک جستن به منبر أباعبد الله است/گریه بر سید الشهداء، حتی در بدترین شرائط انسان را به معنای واقعی کلمه پاک میکند 🎙استاد علی فرحانی 📌سالروز میلاد با سعادت حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام را به تمام شیعیان حضرت و خصوصا مخاطبین ارجمند کانال، تبریک عرض میکنیم 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️سفارش کتاب در آستانه حکمت (جلد دوم) 🔻مولف: استاد علی فرحانی 🔺تهیه و تنظیم: سید مجتبی امین جواهری 🔴 برای تهیه با تخفیف جلد کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat2/ 🔴 ارسال بصورت هفتگی- تخفیف تا پایان سال ◽️ سرفصل های جلد دوم کتاب درآستانه حکمت : ◽️مقدمه جلد دوم ◽️درس بیست و چهارم تا درس پنجاه و پنجم ◽️مرحله دوم: در تقسیم وجود به ذهنی و خارجی ◽️مرحله سوم: تقسیم وجود به «فی نفسه» و «فی غیره» ◽️مرحله چهارم: مواد ثلاث ◽️مرحله پنجم: ماهیت و احکام آن ◽️مرحله ششم: مقولات عشر 🔴 اگر قصد خرید جلد اول کتاب را دارید به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ ✍️سید مجتبی امین جواهری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📌بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن برای مان کاف
📌تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند، زیاد است/بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی/ لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند/ در این عرصه نمیشود به فتوای غیر مستند هم اکتفاء کرد/ حکومت اسلامی باید صد در صد متکی باشد به قرآن و عترت. 🔰مقام معظم رهبری 💢معاملات هم همینجور، امروز است. امروز رابطه ی موجر و مستاجر پیچیده است. امروز اجاره ی تن اینجور نیست که یک نفر ساده، بگوید که آجرتک نفسی، در یک روز، به این قیمت. آن هم بگوید قبلت و تمام بشود. 💢دستگاه هایی که چندین هزار کارگر دارند با خصوصیات مختلف، با شرایط گوناگون، با حقوقی که این کارگر، به تبع مدت کار در اینجا پیدا می کند با سرمایه ی مصرف شده در اینجا، با سود کلانی که صاحب آن کارخانه و سرمایه دار می برد، با وضعی که کارگر دارد، اصلا حقوق کار و حقوق کارگر و مسئله ی اجاره که همان مسئله ی کار است، همین مسئله ی اجاره ی تن، اجاره ی نفس، این اصلا یک چیزی است غیر آنی که در دوران قبل از صنعتی شدن جهان و اقتصاد صنعتی وجود داشته. 💢این را ما باید رسیدگی بکنیم، باید بفهمیم، برسیم. تمام مطالبی که اینجوری است، احتیاج به دارد. 💢بله، طهارت و صلاه و صوم و حج – زکات هم چرا ، ابواب مالی هم احتیاج به بازنگری دارد- آن ابواب عبادی محض، شاید احتیاج به بازنگری نداشته باشد یا لااقل حالا نداشته باشد. 💢باید اینها را بازنگری کنیم. چه کسی اینها را میخواهد بکند برادر؟ چه کسی این کارها را می خواهد بکند؟ یا می گویید لازم نیست. 💢اگر می خواهیم ما یک جامعه ای درست کنیم، یک حکومتی درست کنیم، الگو باشد، اسلامی باشد، خب نمی شود که به استحسان، به اینکه لابد حالا اینجوری است، اکتفا کرد. حتی به یک و غیر متکی به تحقیقات فراوان هم نمی شود درست اتکا کرد. 💢یک مسله را فقیه کار کرده، که پخته ی در این مسئله است، یک جور فتوا می دهد. یک مسئله ای که رویش کار نشده، همان فقیه یک جور دیگر فتوا می دهد. ان مسئله ی اولی را عمیق تر، پخته تر، فتوا می دهد. چیز طبیعی است. اینها را باید کار بکنیم، چه کسی باید این ها را بکند؟ اگر است، اگر است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود. 💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد. 💢اگر است، اگر است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود. 💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد. 💢لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزه های علمیه است. 💢تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی. 📚گزیده بیانات 4/1/1365 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
7.12.1401__.mp3
29.66M
🎙| علم اصول باید قواعد و‌ ضوابط موضوع شناسی را معین کند/ باید ضابط تجمیع منابع مشخص شود/ با به‌ وجود آمدن موضوعات جدید، نیاز به شناخت کافی موضوع و تجمیع ادله مسانخ با آن را داریم/ اینکه ممکن است برخی ادله به دست ما نرسیده باشد، یک بحث کلامی است و نباید وارد حیطه فقه شود 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 7/12/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت با / شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است 🔰شهید مطهری 🌀بعضى سؤال كرده‏اند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مى‏دانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟ 🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مى‏خورد جواب عرض مى‏كنم: 🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بين‏تر مى‏شود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمى‏توانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صاف‏تر مى‏كند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مى‏كند. 🌀و اما پرسيده‏اند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكته‏اى را عرض مى‏كنم: 🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روان‏شناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كرده‏اند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مى‏خواهند بدانند و فوق‏العاده با ارزش است. 🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوق‏العاده به آن اهميت مى‏دهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كرده‏اند. 🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفته‏اند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل. 🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مى‏بيند مجموعه‏اى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كرده‏اند: آنها بد است و اينها خوب. 🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مى‏بيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشته‏اند و مى‏گويند اگر مى‏خواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كرده‏اند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد. 🌀ولى آنها (عرفا) گفته‏اند مسأله اين‏طور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مى‏كنى؛ اگر مى‏خواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مى‏گويند و براى فواصل نزديك‏تر هزار منزل). 🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است. 🌀همين طور منزل به منزل بيان مى‏كنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مى‏برند . 🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى‏] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخ‏اخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مى‏دانند. 🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحله‏اى است (ده مرحله‏اى است و به يك حساب صد مرحله‏اى و به حساب ديگر هزار مرحله‏اى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحله‏اى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمى‏خيزد و منابع‏ متعدد ندارد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 391 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 | صوت و متن پیاده شده تدریس کتاب 🎙استاد علی فرحانی 💠محدوده: تعادل و تراجیح 🔴سال ۹۵-۹۶، مدرسه فقهی دارالهدی 📝لینک دانلود 👇 soda96.ir/matn-taadol-rasael 🔈لینک دانلود 👇 b2n.ir/rasael9 @soda96 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.12.1401_01_فقه فرهنگ.mp3
43.4M
🎙| در مسیر استنباط باید سه مرحله موضوع شناسی و تجمیع منابع مسانخ و بعد بررسی فقه الحدیث (ماذا یقول) و بعد استخراج حکم را انجام دهیم/ رعایت این ضابطه در فقه معاصر بسیار مهم است/ البته نیاز به «نظام حکمی اجتهادی» داریم/ باید مبادی یک علم که از جنس هست ها هستند اثبات شوند/ نظام حکمی در هر علمی، بحسبه میباشد/ اشاره ای به مساله اجتماعی بودن انسان و اینکه علامه مصر اند انسان بالطبع اجتماعی است 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 8/12/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
26.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| نگاه توحیدی به تاریخ ادیان/ شناخت نفس، ام المعارف است/ با شناخت نفس حتی نگاه به معاد هم عمیق میشود/ اشاره ای به ظواهر و بطون قرآن از منظر علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی ⭕️گزیده ای از تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 8/12/1401. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️ترتیب دروس امسال استاد علی فرحانی (سال 1401-1402) 1⃣مکاسب (خیارات) ساعت 7 صبح . موسسه آیت الله شبیری 2⃣کفایه (اصول عملیه) ساعت 8 صبح (بحث فعلی: تنبیهات استصحاب. اصل مثبت) موسسه امیرالمومنین علیه السلام 3⃣الفائق. ساعت 9 صبح (بحث فعلی: انتهای فصل چهارم و ورود به فصل پنجم) موسسه امیرالمومنین 4⃣ مکاسب ( خیارات جلد 5) ساعت 10صبح. موسسه آیت الله فاضل لنکرانی (بحث فعلی: مسقطات خیار غبن) 5⃣ مکاسب (خیارات جلد 5) ساعت 12:40 (بحث فعلی: مساله اول خیار مجلس) موسسه دارالهدی 6⃣ رسائل (استصحاب) ساعت 13:20 (بحث فعلی: تطبیقات فقهی اصل مثبت) موسسه دارالهدی 7⃣ فقه فرهنگ (فیضیه) دو ساعت به اذان مغرب (شنبه. یک شنبه. دوشنبه) 8⃣اصول فقه معاصر (فیضیه) یک ساعت به اذان مغرب (شنبه. یک شنبه. دوشنبه) 📌صوت تمام دروس استاد را میتوانید از کانال «دروس اساتید المرسلات» دانلود کنید👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 📌البته درس فقه فرهنگ و اصول فقه معاصر استاد (فیضیه) درس آزاد است و حضور عموم طلاب بلامانع است. 📚با همراه باشید👇👇👇 @admin_morsalat ✍️هیئت تحریریه المرسلات. مورخ 10/12/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
16. معرفت شناسی. تاریخ و چیستی شک گرایی و نسبی گرایی.m4a
12.34M
❇️جلسه اول شک گرایی و نسبی گرایی ✅بررسی تاریخ شک گرایی ✅علل ایجاد شک گرایی در مغرب زمین 🎙استاد قیلاوی (@GHILAVI) 📌شک گرایی در اندیشه مسلمین و اشکالات وارد بر فلاسفه 📌آسیب شناسی فقدان یقین در حوزه های علمیه 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b