eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
516 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل ⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که: 💢ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست 💢بر عارفان جز خدا هیچ نیست ⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است. ⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای و تبیین حقیقتِ و توضیح عمق قاعده ، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ به پایان رساند. ⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه که اوج آن در «سَنت توماس » جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد. ⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشت. ⭕️ملاصدرا بر خلاف ، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید. ⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده نیز تصویر نمود. ⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است... رحمه الله و حشرنا الله معه 🖊 سید محمد هاشمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| معنویت و حالت قلبی انسان/ علت عدم نقد حدوث دهری توسط ملاصدرا رضوان الله علیه / اینجا است که عظمت ملاصدرا منکشف میشود 🎙استاد علی فرحانی 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/zwIqc 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
💠سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با ارائه اساتید و اندیشمندان علوم انسانی: 🔷️حجج الاسلام و المسلمین: 🔸علی فرحانی 🔸محسن قنبریان 🔸️سید علی موسوی 🔸️مهدی امامی 🔸️امین اسد پور 🔸️علی محمدی 🔸️محمدجواد تاکی 🔹️دبیر نشست: مجتبی نامخواه 💠زمان:پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 💠مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠همایش دوم از سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با حضور: حجة الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی 💢موضوع بیانات استاد در این جلسه: نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی 💠شروع جلسه: پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 📌مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌معنای «ملک» و «شیطان» و معنای «وسوسه» و «الهام» در شریعت/ خواطر و خیالات در باطن و نفس انسان تاثیر میگذارند/ شیطان، مبدأ خواطر شر و ملک، مبدأ خواطر خیر/ نفس انسان هم قابلیت ارتباط و اتحاد با ملک را دارد و هم قابلیت اتحاد با شیطان/ اما اکثر نفوس، تحت تسلط شیطان در آمده اند 🔰صدرالمتالهین شیرازی 🌀...قال بعض علماء الإسلام: 🌀اعلم أن الجوهر النطقي من الإنسان المسمى بالقلب الحقيقي مثاله مثال هدف ينصب إليه السهام من الجوانب، أو مثل مرآة منصوبة يجتاز عليها أصناف الصور المختلفة، فيرى فيه صورة بعد صورة لا يخلو عنها دائما. 🌀و مداخل هذه الآثار المتجددة في القلب في كل حال إما من الظاهر كالحواس الخمس و إما من الباطن كالخيال و الشهوة و الغضب و الأخلاق و الصفات الذميمة. 🌀فإنه مهما أدرك بالحواس شيئا حصل منها أثر في القلب، و كذلك إذا هاجت الشهوة و الغضب حصل من كل منهما أثر في القلب. 🌀و إن كف عن الإحساس فالخيالات الحاصلة في النفس تبقى و ينتقل المتخيلة من شيء إلى شيء. 🌀و بحسب انتقالها ينتقل باطن الإنسان من حال إلى حال فباطنه إذن في التغير دائما من هذه الأسباب. 🌀و أحضر الأسباب الحاصلة فيه هي الخواطر و الأفكار، أي الأذكار التي هي من أنواع الإدراكات و العلوم، إما على سبيل الورود التجددي، و إما على سبيل التذكر من المحفوظات في الحافظة. 🌀و هذه الخواطر هي المحركات للإرادات، فإن النية و العزم و الإرادة بعد حضور المنوي بالبال. 🌀فمبدأ الأفعال الخواطر، ثم الخاطر يحرك الرغبة و الرغبة تحرك العزم، و العزم يحرك النية و النية تحرك الأعضاء. 🌀فإذا تمهدت هذه المقدمة نقول: إن الخواطر المحركة للرغبة في قلب الإنسان ينقسم إلى ما يدعو إلى الخير، أعني ما ينتفع في الدار الآخرة، و إلى ما يدعو إلى الشر و هو ما يضر في العاقبة. 🌀فهما خاطران مختلفان، فافتقرا إلى اسمين مختلفين. فالخاطر المحمود يسمى إلهاما. و الخاطر المذموم وسواسا. 🌀ثم إنك تعلم أن هذا الخاطر حادث، و كل حادث لا بد لإمكانه من سبب. و مهما اختلفت المعلومات دل على اختلاف العلل. و هذا مع قطع النظر عن الأبحاث البرهانية معروف في سنة الله تعالى و عادته في ترتب المسببات على الأسباب. 🌀...كذلك لأنوار القلب و ظلماته سببان مختلفان، فسبب الخواطر الداعية إلى الخير يسمى في عرف الشريعة "ملكا "و سبب الخاطر الداعي إلى الشر يسمى "شيطانا"، و اللطف الذي به يتهيأ القلب لقبول إلهام الملك يسمى "توفيقا "و الذي به يتهيأ لقبول وسواس الشيطان يسمى إغواء و خذلانا. فإن المعاني المختلفة تحتاج إلى أسامي مختلفة. 🌀و الملك في الشريعة عبارة عن خلق خلقه الله تعالى، شأنه إفاضة الخير و إفاضة العلم و كشف الحق و الوعد بالمعروف، و قد خلقه و سخره لذلك. و الشيطان عبارة عن خلق شأنه ضد ذلك و هو الوعد بالشر و التخويف عند الهم في الخير بالفقر، كما في قوله تعالى:" اَلشَّيْطانُ‌ يَعِدُكُمُ‌ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ‌ بِالْفَحْشاءِ ". 🌀فالوسوسة في مقابلة الإلهام، و الشيطان في مقابلة الملك، و التوفيق في مقابلة الخذلان. 🌀...و النفس بهيولانية الوجود لها قابلية الارتباط‍‌ و الاتحاد بالملك و الشيطان بتوسط‍‌ قوة العقلية و الوهمية، و التطارد بين جندي الملائكة و الشيطان في معركة النفس الإنسانية دائم، إلى أن ينفتح لأحدهما و يستوطن فيه و يكون اجتياز الثاني اختلاسا. 🌀و أكثر النفوس قد فتحها و سخرها جنود الشيطان و ملكوها، فامتلأت بالوساوس الداعية إلى إيثار العاجلة و إطراح الآخرة و كما أن الشهوات ممتزجة بلحم الآدمي و دمه، فسلطنة الشيطان أيضا سارية في لحمه و دمه و محيط‍‌ بالقلب الذي هو منبع الدم المركب للروح البخاري الحاصلة من القوى الوهمية و الشهوية و الغضبية. 📚کتاب المبدأ و المعاد. ص 200-201 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن در تولید علوم انسانی اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 📚نشست علمی.سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان علوم انسانی(مورخ 4/3/1402) 📌متن گزارش کامل بیانات استاد را در پست پائین بخوانید👇👇👇 @almorsalaat
💢حجه الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی در جلسه «سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» مورخ 4/3/1402 فرمودند: 💠به شهادت بزرگان علم، خصوصا مقام معظم رهبری، مرحوم امام رضوان الله علیه کارآمدترین فقیه عصر غیبت هستند. یعنی ایشان اتفاقی رقم زده اند که حالت سابقه نداشته و توانسته اند نتایج عملی و میدانی فقه را متبلور کنند. 💠مقام معظم رهبری در بیاناتشان می فرمایند فلسفه فقه رسیدن به نتایج عملی اسلامی است که این مهم، امروز به برکت حضرت امام اتفاق افتاده است. ایشان در ادامه می فرمایند «باید ابواب عملی فقه را که مربوط به اداره زندگی مردم است یک بار دیگر شروع کنیم». 💠تمامی ابواب عملی فقه که مربوط به بعد اجتماعی و زندگی اند قبل از تاسیس حکومت صرفا یک نقش ذهنی بوده است اما توسط امام تاسیس حکومت شده و کارآمدی فقه متبلور شده است. .💢استاد معظم در ادامه توضیح دادند: 💠اسلام از منظر امام، یک اسلام وحدانی است که البته می توان این مطلب را از این جنبه کارآمدی نظام اندیشه حضرت امام و اینکه امام «کارآمد ترین فقیه عصر غیبت است» مورد مطالعه و دقت قرار داد. البته این به معنای این نیست که بزرگان دیگر تلاشهایی نداشته اند بلکه به این معنا است که این نقطه عطف به نام امام ثبت شده است. 💢ایشان نسبت به میزان پرداختن امام به میراث گذشتگان فرمودند: 💠اساسا حضرت امام در همه علوم، میراث دار هستند یعنی نسبت به میراث گذشته علوم ملتفت اند یعنی در هیچ یک از علوم اسلامی دچار ذوق زدگی و عجله نشده اند و از طرفی نیز مبهوت گذشتگان نشده اند بلکه مبتنی بر آنچه که گذشتگان به میراث گذاشته اند پیش رفته اند. لذا در هر علمی با زبان و اصطلاح و منطق متخصصان آن علم وارد آن علم شده اند و به سلامت به پایان آن رسیده اند. 💢استاد در ادامه فرمودند: 💠در فضای فقه معاصر آنچه مهم است کارآمدی است به عبارت دیگر باید در این عرصه به دنبال «اعتلای کلمه الله» باشیم یعنی «الاسلام یعلو و لا یُعلی علیه» باید به ظهور عینی برسد تا حدی که قابل انکار نباشد. این نقطه هدف ماست. 💢ایشان با ذکر امثله به توضیح بیشتر مطلب پرداخته و فرمودند: 💠لذا حضرت آقا می فرمایند هنر، جزء ذاتی زندگی انسان است و نمی توان گفت که اسلام داریم اما هنر نداریم. کما اینکه فقر باید منتفی شود لذا نمیشود گفت که اسلام داریم اما هنوز بخشی از جامعه فقیر اند و نیز نمی توان گفت که اسلام داریم اما نظام آموزشی و پرورش نیرو نداریم. سخت افزار و نرم افزار إعمال اسلام را باید داشته باشیم. 💢استاد در ادامه به برخی از خوانش هایی که از شخصیت امام به وجود آمده متذکر شدند و فرمودند: 💠گاها در حوزه علمیه و دانشگاه خوانشی از حضرت امام به وجود می آید که ناشی از یک نگاه پرادوکسیکال و متناقض به شخصیت ایشان است. مثلا برخی با تمسک به نامه امام به گورباچف، انقلاب را صرفا ناشی از عرفان امام می دانند و برخی دیگر با تمسک به عبارات دیگری از ایشان عرفان را از نگاه امام تنقیص می کنند کما اینکه برخی موفقیت امام را ناشی از فقه می دانند و برخی هم در مقابل فقه سنتی را از نگاه امام تنقیص میکنند. 💠این در حالی است که اولا این تفسیرهای متناقض از حضرت امام ناشی از عدم شناخت صحیح از این شخصیت بزرگ است ثانیا اگر فرضا این تناقضات در فکر و سیستم امام باشد قطعا ایشان تبدیل به یک فقیه کارآمد نمیشود در حالی که موفقیت و کارآمدی ایشان واضح است. 💢ایشان در ادامه به تمدن از نگاه امام اشاره کرده و فرمودند: 💠مرحوم امام اصرار دارند که ما در دوره ای تمدن اسلامی داشتیم و بعد افول پیدا کرد و بعد هم دوباره حرکت تمدنی را شروع کردیم. در نگاه حضرت امام تنها محور این تمدن، اهل بیت علیهم السلام اند لذا تمام مذاهب اربعه اهل سنت و نگاه های عرفانی و نگاه های اخلاقی و اجتماعی و ... به اهل بیت علیهم السلام بازگشت میکنند بلکه اساسا این نگاه تمدنی از اهل بیت به دیگران منتقل شده است. 💢استاد نگاه وحدانی حضرت امام به اسلام را به این شکل توضیح دادند: 💠در این نگاه آنچه برای امام مهم است اسلام است اما اسلام توسط اندیشمندان حوزه های خاص، قرائت های خاص دارد. یعنی اهل اخلاق و عرفان و فقه و فلسفه و ... هر یک از منظر خودشان اسلام را کاویده و بررسی کرده اند. این در حالی است که حضرت امام این چنین نگاهی به اسلام ندارند. 💠حضرت امام مصر اند که قرائت های عمیق در هر یک از این عرصه ها همه از منابع دین نشات گرفته اند کما اینکه علامه طباطبایی و شاگردان این دو بزرگوار همین مطلب را دارند. یعنی اندیشمند در هر یک از این عرصه ها قبل از اینکه اندیشمند در این عرصه باشد یک مسلمان و معتقد به منابع اسلامی بوده است و با بررسی منابع اسلامی به انگیزه و سوال رسیده است و بالتبع حرکت علمی رخ داده است. 💠اما در بستر زمان خود این عرصه ها که امتداد پیدا کرده اند به اصالتی رسیده اند و در نتیجه رنگ اسلام در اذهان کمتر شده و رنگ آن علم و عرصه خاص بیشتر شده است. شاهد این مطلب این است که مثلا اخلاق و عرفان به عنوان امری بریده و جدای از دین، غلیظ میشود تا جائی که بعضا سوال ایجاد میشود که رابطه بین اسلام و عرفان چیست در حالی که این سوال ناشی از این است که عرفان را بیرون از اسلام در نظر گرفته اند.. . 💠همین اتفاق در اخلاق هم می افتد لذا حضرت امام در ابتدای کتاب جنود عقل و جهل نسبت به کتاب «احیاء العلوم» عبارات سنگینی دارند. همین مطلب را حضرت امام در عرفان نظری نیز دارند. 💠مضاف به اینکه همین مطلب را در عرفان عملی نیز دارند. امام در آخر مصباح الهدایه و نیز در سر الصلاه و نیز در چهل حدیث نسبت به عرفان عملی مرزداری میکند یعنی می فرمایند عرفان عملی این است و جز این نیست. این در حالی است که کمتر کسی است که بتواند در فضای عرفان عملی ادعای قطعی نتیجه کرده و مدعی شود که شما این کار را بکنید نتیجه قطعا حاصل میشود. اما حضرت امام در چهل حدیث صریحا «طریقه خداخواهی و خدا جویی» را توضیح داده و بعد هم تصریح میکنند که اگر کسی این مسیر را به درستی طی کند «البته نتیجه حاصل خواهد شد» 💢ایشان ثمره این نگاه را در نگرش وحدانی به اسلام توضیح داده و فرمودند: 💠امام اصرار دارند که باید اسلام را جامع همه این علوم ببینیم بلکه به تعبیر بهتر باید اسلام را وحدانی بنگریم و انچه مهم است و ملاک است خود اسلام است و این علوم مقدمیت دارند. لذا یک فقیه نمی تواند به فیلسوف اشکال کند که چرا از فلان آیه یا روایت استفاده کردی کما اینکه یک فیلسوف هم نمی تواند به فقیه بگوید که آیه و روایتی که من استفاده کردم از آیه و روایتی که تو استفاده کردی مهمتر و مفید تر است. زیرا در نگاه امام «فایده» متعلق به کل منظومه اسلام است و باید تمام آن شناخته شود. 💠منظومه اسلام یک منظومه کامل و صحیح است که هر یک از علوم بخشی از این منظومه را تبیین میکنند اساسا اسلام یک «هویت وحدانی» است و همه اش با هم باید دیده شود و همه اش با هم اثر دارد. 💢ایشان نسبت به جایگاه اجتماعیات در اسلام فرمودند: 💠در نگاه متعارف عرفانی اینکه انسان استکمال طلب است (و ان الراحل الیک لقریب المسافه) و قرار است به معراج برسد وقتی در کنار اسلام قرار میگیرد این توهم ایجاد میشود که اصالت با عبادات اسلام است و از باب ضرورت است که اسلام در مورد معاملات و اجتماعیات سخن گفته است که البته در این نگاه اجتماعیات در اسلام یک نحو تبعی و استجراری میشوند این در حالی است که امام و علامه طباطبایی چنین نگاهی ندارند. 💢استاد در ادامه نسبت به غایت عرفان و اسلام از نگاه امام و علام طباطبایی توضیح دادند: 💠گاها اسلام را از عرفان جدا میکنند و غایت عرفان و سیر و سلوک را «فناء فی الله و کمال انسان» و غایت اسلام را «تقوا و رسیدن به عدالت» تعریف میکنند یعنی فقه را نسبت به غایت عرفان، لابشرط معرفی میکنند. 💠اما امام و علامه خلاف این نظر را دارند. علامه تصریح می کنند که غایت اسلام «خلوص و اخلاص» است لذا است که غایت انسان «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» که البته مراد از «لیعبدون» عبد شدن است نه صرف عبادت کردن. این غایت برای انسان کامل و جمیع انبیاء حاصل شده است (انا اخلصناهم بخالصه ذکر الدار) و این غایت، مقامی است که از دستبرد شیطان خارج است (فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین) 💢ایشان ثمره این نگاه را در اندیشه علامه طباطبایی و امام توضیح داده و اضافه کردند: 💠در نگاه امام و علامه، این غایت اسلام است و اسلام همان «الدین الوحید الذی اسس علی بنیان المجتمع الانسانی» است یعنی تولد اسلام، اجتماعی بوده است نه اینکه اصل در اسلام، فردیات باشد و اجتماعیات تبعی باشند. همین مطلب را حضرت امام در ابتدای مبحث ولایت فقیه در کتاب البیع و نیز در رساله شریفه لاضرر بیان میکنند. 💠لذا حضرت امام هنگامی که در مورد قرآن سخن میگویند، می فرمایند قرآن سطوح مختلف دارد و به علوم مختلف نظر داشته است و هدف اش استکمال و هدایت انسان بوده است، ایشان در اینجا غایت اسلام را توضیح میدهند و بعد میفرمایند این اتفاق نمی افتد الا با اسلام و اسلام هم اتفاق نمی افتد الا با حکومت. لذا است که اجتماعیات در اسلام ارزش اصالی و مهمی پیدا میکند. . 💢استاد بر کارآمدی این نگاه هم در عرصه فناوری و هم در عرصه معنویت تاکید کرده و فرمودند: 💠این نگاه کارآمدی دارد و نتیجه میدهد. اولین کارآمدی آن خود انقلاب و بقاء آن است. در واقع در عرصه هایی که به نحوی امتداد منطقی تفکر ولائی را داشته ایم کارآمدی ما اکثری شده است. مثال واضح آن حوزه دفاعی کشور و فناوری های وابسته به آن است که به خاطر وابستگی که به منویات مقام معظم رهبری دارد پیشرفت قابل توجهی داشته اند. 💠نسبت به عرصه معنویت هم مقام معظم رهبری در سال 83 در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات فرمودند مسیر معنویت یک مسیر سخت و طولانی است چه اینکه من کسانی را دیده ایم که حدود شصت سال ریاضت کشیده اند. بعد ایشان می فرمایند در جبهه جوانانی را دیدیم که هیچ کتاب اخلاقی و عرفانی خاصی نخوانده بود و اهل مطالعه و علم و ... نبودند اما «قبل از شهادت شان» حرف هایی از آنها شنیده میشد که این حرف ها از آن پیرمرد هایی که شصت سال ریاضت کشیده بودند شنیده میشد. 💠این محصول مدل تربیتی حضرت امام است. لذا امام برای معنویت در قرن بیست و یکم هم حرف دارند و راه کمال انسان را بسته نمی دانند. در مدل حضرت امام هرگز دوگانه سلوک معنوی و تکالیف شرعی به وجود نمی آید بلکه انسان در هر کجا که باشد راه کمال الهی به روی او باز است، شاهد این مطلب آسیه، زن فرعون است که در آیات قرآن نماد و الگو برای اهل ایمان قرار میگیرد. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| «امکان» لازمه ماهیت است/ مراد از «لزوم» در اینجا «لزوم مصطلح» است/ در باب ملاک احتیاج شیئ به علت، تعبیر صحیح «علت احتیاج شیئ به علت» است نه «مناط احتیاج شیئ به علت»/ رابطه حکمت متعالیه و مشاء/ در نظام مشاء، تفاوت معقولات اولی و معقولات ثانی از جهت کیفیت حصول مفاهیم است/ معقولات اولی و معقولات ثانیه فلسفی در اصل حکایت از خارج، مشترک اند/ ماهیت به معنای «ما یقال فی جواب ماهو» است و با اصالت الوجود جمع نمیشود 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است 🔻 حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی در درس خارج فقه فرهنگ: 🔹 هم عقلا و هم نقلا ثابت است که آنچه امروز به عنوان شریعت در اختیار ما قرار دارد یعنی همین منابعی که امروز نزد ما هستند نمی توانند برای استکمال انسان کافی نباشد. کلمات بزرگان دین هم موید بر همین معنا است. البته اینکه بدیهی است بخشی از منابع به دست ما نرسیده است منافاتی با این مطلب ندارد. 🔹 منابع فعلی موجود به عنوان شریعت، ما را به درجه اول از کمال یعنی اخلاص می رساند و آنچه دخیل در این مسیر است با شاخص سعادت مشخص میشود یعنی هر آنچه دخیل در سعادت است باید از نظر شرع و شارع، تکلیف آن مشخص شود اینجا است که باید گفت شریعت به معنای همین منابع فعلی، برای وصول انسان به عبودیت و خلوص کافی است. 🔹 اما مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است که به وسیله آن، استخراج از منابع شکل میگیرد این دستگاه هر چه قدر قوی تر باشد یعنی علم اصول هر چه قدر قوی تر باشد استخراج از ادله هم مستحکم تر خواهد بود. اما به نظر میرسد که دستگاه استنباطی حضرت امام حلال مشکل باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33122 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
. 💠با سلام به شما مخاطبین ارجمند 💠حتما متن کامل این جلسه را بخوانید. استاد در این جلسه ضمن بیان نکات مهم انسان شناسانه، مطالب مهمی را در مورد استکمال انسان و نیز نگاه اسلام به فقه عبادات و فقه معاملات بیان کردند 💢با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را برای ما ارسال کنید👇👇👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
👆👆👆فهرست اجمالی کتاب 📚 🔻شرح الموجز فی اصول الفقه 🔰استاد علی فرحانی 📔 جلد اول ⭕️ از ابتدا کتاب تا پایان بحث مفاهیم 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 💠سلسله جلسات «عرض ذاتی از نگاه علامه طباطبایی» که برگرفته از بیانات استاد در تدریس نهایه الحکمه است به ، ذیل عنوان «دروس فلسفه» اضافه شد 💠این فهرست دائما توسط هیئت تحریریه المرسلات در حال بروزرسانی و تکمیل است. 🔰هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 📌ابواب عملی فقه را یک بار دیگر باید شروع به استنباط کنیم/ باید باب مستقلی به نام «سیاسات» داشته باشیم و برای آن اصالت قائل شویم 🔰مقام معظم رهبری 💢در زمینه ی تعلیم و تعلم چطور؟ اداره ی دانشگاه ها چطور؟آموزش علوم گوناگون چطور؟ 1⃣این فنون گوناگون را چقدر درس بدهیم؟ 2⃣چون از بیت المال داریم خرج میکنیم که این دانشگاه را اداره می کنیم. آیا جایز است ما این را صرف و خرج کنیم به علومی که مثلا شبهه است. احتمال هست که اینها مفید نباشد یا استفاده ی حرام از آنها مثلا بشود. 3⃣در دانشگاه ها روش اداره ی دانشگاه ها و حکومت اخلاقیات و رسوم و عادات در دانشگاه ها به چه شکل باید باشد؟ اسلام حکمی ندارد در این باب؟ 5⃣در باب جنگ با کی جنگ را شروع کنیم؟ با کی شروع نکنیم؟ 6⃣اگر شروع کردند تا چه حد باید جواب بدهیم؟ 💢خب، شما ملاحظه کنید در فقه خودمان، علمای بزرگ ما که واقعا بعضی از آنها از لحاظ فکری نابغه اند، آدم وقتی نگاه میکند، آن دقت های فکری ای را که مثلا شیخ انصاری یا محقق قمی یا صاحب ریاض و دیگران در کتاب هایشان دارند، آدم حیرت می کند. این چه مغزی بوده، این مغز و این فکر در مسائلی که وارد شده تا گاو و ماهی[کنایه از راه دور] پیش رفته، تمام جزئیات را در مسئله، این عالم پیدا کرده. 💢خب شما همین فروع علم اجمالی را نگاه کنید. در علم اجمالی دارد که یک خلل در این نماز به وجود آمده، نمی داند که در فلان رکعت است یا فلان رکعت، در رکن است یا در غیر رکن است، در این نماز است یا در نماز قبلی است و همینطور و همین طور. صد فرع، فروع علم اجمالی است. مدام نشسته این عالم، فکر کرده، یک فرضی را تصور کرده و فرموله کرده، حکمش را طبق فرمول های مشخص فقهی پیدا کرده است. 💢اگر ما بخواهیم مسائل مربوط به ، به ، به ، به در داخل کشور، در خارج از کشور، ، ، و تعلیم و تربیت و غیره و غیره، اگر بخواهیم درباره ی همه این ها اینجور دقت بکنیم، که باید هم بکنیم، شما ببینید چقدر کار لازم است. 💢لذاست بنده عرض میکنم، ما باید را که مربوط به است، یکبار دیگر شروع کنیم، اینها را بحث کنیم و استنباط کنیم. چه ابواب معاملات را، چه ابواب سیاسات را. 💢اصلا سیاسات را در اسلام، ما باید بابش را باز کنیم. امر به معروف ، نهی از منکر، جهاد، حکومت اسلامی که همان مسئله ی ولایت است و بعضی دیگر از این چیزها را اسمش را می گذاریم ابواب سیاسات؛ عبادات، معاملات، سیاسات. و ابواب سیاسات را برایش اصالت قائل بشویم و بحث کنیم و در بیاوریم. 📚گزیده بیانات 4/1/1365 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠تقيم كلية الآداب والمعارف الإسلامية بجامعة آل البيت ع العالمية ❇️كرسي نشر المعارف الثامن بعنوان الرمز في الأدب العرفاني بين الظهور والتأويل 💢للباحث: سماحة الشيخ علي مروة حفظه الله 💠الناقد الأول: سماحة الشيخ عبدالله الأسعد حفظه الله 💠الناقد الثاني: سماحة الشيخ علي الفرحاني حفظه الله 💠مدير الجلسة: سماحة السيد فريد القهستاني حفظه الله 📌يوم الإثنين بتاريخ 8 خرداد 1402 الموافق 29 مايو 2023 الساعة 10:30 صباحاً 📌بجامعة آل البيت ع العالمية الدور الثالث غرفة رقم 306 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. سوال: 💠سلام علیکم. وقت بخیر. 💠حاج‌آقا در رابطه با شیوه مطالعه یک کتاب میخواستم بدونم.....(البته کتابای تخصصی رو مثل مثلا شرح مبسوط شهید رو تقریبا میدونم چه جوری باید باشه..)ولی تو سایر کتابا چه جوری باید باشه....؟؟ 💠به محض اینکه " لازم " دیدیم، باید در اسرع وقت مطالعه بشه.... یا که برنامه‌ریزی باید داشته باشه... مثلا کم باشه و مداوم.... کتاب دیگه‌ای کنارش میتونه باشه یا که نوبت به نوبت.....؟؟ 💠البته نکته استاد در این کلیپ خیلی برام جالب بود. ولی حالا ناظر به همین مسئله هست....؟؟ یا منظورشان چیز دیگه‌ای هست؟ ❇️پاسخ حجه الاسلام ابراهیمی را استماع کنید👇👇👇 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| پاسخ به سوال فوق 🎙پاسخ مشاور: حجه الاسلام ابراهیمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 تضرع و ندبه اهل بیت صرفا برای تعلیم و تصنعی نبوده است! 🔰علامه طهرانی (ره) 💢سالك راه خدا در عين اشتغال به امور طبيعى يك رشته ارتباطات و اتّصالى با خداى خود دارد، دريائى از شوق در دل او موج مى‌زند، آتشى از عشق و محبّت درون او را مى‌سوزاند، غم و اندوه هجران دل او را آب مى‌كند، از اين انقلاب درونى او جز خدا كسى خبر ندارد، ولى هر كس به صورت او نظر كند اجمالا مى‌يابد كه عشق خدا و حقّ‌پرستى و توجّه به حضرت مقدّس او، او را چنين نموده است. 💢از همين بيان معلوم مى‌شود كه تضرّع و ندبه و مناجات و ابتهال ائمّه اطهار چنانكه در ادعيه مأثوره وارد است تصنّعى و براى ارشاد و تعليم عباد نبوده است. 💢اين توهّم ناشى از جهل و عدم ادراك حقائق است، و شأن ايشان اجلّ‌ و مقام آنها اشرف از اينست كه بياناتى ظاهرى بدون حقيقت و معنى فرموده باشند و بخواهند به وسيله يك سلسله دعا و نيازهاى دروغى مردم را به سوى خدا دعوت كنند. 💢آيا صحيح است كه بگوئيم اين همه ناله‌هاى جان‌خراش و جگرسوز مولى الموالى حضرت امير المؤمنين و حضرت سجّاد عليهما السّلام از روى واقع نبوده و صرفاً ساختگى و تعليمى بوده است‌؟ 💢حاشا و كلاّ. 💢اين گروه از پيشوايان دينى - سلام الله عليهم اجمعين - چون از مراتب سلوك إلى الله گذشته و در حرم خدا وارد شده و سپس به مقام بقاء بعد الفناء كه همان بقاء به معبود است رسيده‌اند لذا حال آنها جامع بين دو عالم وحدت و كثرت است، و نور احديّت را پيوسته در مظاهر عوالم امكان و كثرات مُلكيّه و مَلكوتيّه رعايت خواهند نمود، 💢بنابراين درجه ساميه از كمالاتى كه دارند هميشه لوازم عالم ملك و ملكوت را مرعى مى‌دارند و بلكه از كوچك‌ترين حكمى از احكام يا ادبى از آداب يا حالى از حالات متناسبه با اين عوالم دريغ و مضايقه و دورى نخواهند نمود و در عين حال نيز توجّه به عوالم عاليه را حفظ‍‌ فرموده، و بدين جهت آنان را موجودات نوريّه مى‌نامند. 📚رساله لب اللباب صص 98-99 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| تک بعدی و تک ساحتی نباشیم/ در عرصه علم، مباحث کلی و فلسفی نباید مانع بحث از مباحث میدانی شود.. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده فقه فرهنگ. فیضیه 8/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| علامه حسن زاده (ره) و رویت امام رضا (ع) را در خواب 🎙استاد علی فرحانی 🔹علامه حسن زاده آملی (ره) نقل می کنند که امام رضا (ع) را در خواب میبینند و آب دهان مبارک حضرت را می نوشند. این خواب به این معنا نیست که دیگر نیازی به برای تحصیل علم نیست بلکه این خواب بدین معناست که یادگیری علوم مختلف به ایشان داده شده است و علامه حسن زاده نیز سالهای زیادی با سختی های فراوان در راه تحصیل علم تلاش کردند. 📌گزیده نشست علمی در باب امام رضا (ع). 99/07/26 @almorsalaat
📣 ❇️ ششمین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: نقش امام رضا(ع) در تبیین معارف الهی و مبانی فلسفی ⏰زمان لایو: پنجشنبه. 11/3/1402 ⏰ساعت: 12:30 📌اگر سوال و دغدغه ای در این باره دارید برای ما بفرستید 👇👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
با عرض سلام و وقت بخیر 🔴 قابل توجه متقاضیان کتاب شرح الموجز 👈 برای تهیه کتاب لطفا اطلاعات زیر را به همراه فیش واریز ارسال کنید: 🔸نام و نام خانوادگی 🔸استان 🔸شهر 🔸روستا 🔸آدرس دقیق (محله، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه، واحد) 🔸کدپستی 🔸شماره همراه 💰شماره کارت: 💳 6037997701192784 ⚠️ به نام محمد مهدی مقدسی در بانک ملی 🔅قیمت جلد اول👈 ۱۴۰ هزارتومان ✅ قیمت با تخفیف ۳۰٪ 👈 ۱۰۰ هزار تومان 🔅هزینه ارسال پستی👈 ۲۰ هزارتومان 🛑 ارسال اطلاعات و فیش واریز به اکانت: @m_mahdi1384 لطفا اطلاعات فوق را به صورت کامل ارسال کنید تا در امور مربوط به ثبت خرید و ارسال کتاب وقفه ایجاد نشود. ارسال پستی به صورت هفتگی صورت می گیرد از صبوری شما سپاسگزاریم. 🌹🙏 ⭕️ عزیزانی که ساکن قم هستند و تمایل به دریافت حضوری دارند پس از ارسال فیش پرداخت، برای تحویل حضوری کتاب، هماهنگی انجام می شود. 〰〰〰〰〰〰 🔸آی دی: @m_mahdi1384 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 درس سوم؛ «وضع» 🔻 کتاب شرح الموجز فی اصول الفقه، تقریرات تدریس الموجز استاد علی فرحانی است. 🔻 این کتاب تنظیم و بازنویسی مطالب درس است و پیاده صوت نیست. 📙 جلد اول: از ابتدای کتاب تا پایان مفاهیم 📗 جلد دوم: از ابتدای عام و خاص تا پایان کتاب ⚠️ توجه: جلد دوم هنوز منتشر نشده و در صورت انتشار اطلاع رسانی می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸آی دی: @m_mahdi1384 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b