eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚مجموعه آثار مرحوم آیت الله مظفر 👈۱۰جلد ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 alfeker.net/library.php?id=5299 @almorsalaat
👆 دوره بینش مطهر 📌آشنایی با اهداف مهم دوره @almorsalaat👇👇👇
استاد هاشمی - در طرح بینش مطهر به چه چیزی دست پیدا می کنیم؟.mp3
865.7K
🔰در دوره بینش مطهر دنبال چه چیزی هستیم؟ 🔰۴جهت مهم که در کلاس های به آنها دست پیدا می کنیم کدام است؟ 🔷بخشی از تدریس استاد حجت الاسلام هاشمی، کتاب 📝ثبت نام در دوره بینش مطهر از طریق لینک پایین 👇🏼👇🏼 eitaa.com/bineshemotahar_qom/1444 @bineshemotahar_qom @almorsalaat
⭕️بدون درست و عقیدتی و عملی به ، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۹/۳/۱۰ ▫️اسلام، دین توحید است و توحید یعنی رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هرکس به جز خدا؛ یعنی گسستن بندهای سلطه‌ی نظامهای بشری؛ یعنی شکستن طلسم ترس از قدرتهای شیطانی و مادّی؛ یعنی تکیه بر اقتدارات بی‌نهایتی که خداوند در نهاد انسان قرارداده و از او بکارگیری آنها را همچون فریضه‌یی تخلف‌ناپذیر، طلب کرده است؛ یعنی اعتماد به وعده‌ی الهی در پیروزی مستضعفین بر ستمگران و مستکبرین به شرط قیام و مبارزه و استقامت؛ یعنی دل‌بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست؛ یعنی استقبال از زحمات و خطراتی که در راه تحقق وعده‌ی الهی، آدمی را تهدید میکند؛ یعنی مشکلات راه را به حساب خدا گذاشتن و خود را به پیروزی حتمی و نهایی امیدوار داشتن؛ یعنی در مبارزه، چشم به هدف عالی -که نجات جامعه از هرگونه ستم و تبعیض و جهل و شرک است- دوختن و عوض ناکامیهای شخصی و میان راهی را نزد خدا جستن؛ و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی، با امید و بی تشویش شتافتن. ▫️همه‌ی عزت و اعتلایی که به مسلمین وعده داده شده، در سایه‌ی چنین ایمان و درک روشن و عمیقی از است. بدون فهم درست و پایبندی عقیدتی و عملی به توحید، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. @almorsalaat
💠حجیت ظن اطمینانی 🔰محسن ابراهیمی 🔺همینطور که شنیده اید، یکی از ارکان روش اجتهادی جناب شیخ اعظم (ره)، مسئله تراکم ظنون است. شاخصه اصلی تراکم ظنون، حجیت است. جناب شیخ در بحث استدلال به آیه نبا در حجیت خبرواحد، اثبات این مطلب را با توجه به آیه نبا بیان می کند. 🔺استدلال مشهور به آیه نبا مبتنی بر مفهوم داشتن آیه نبا (مفهوم وصف و یا مفهوم شرط) است که بر این اساس حجیت (عدم وجوب تبین) خبر غیرفاسق (عادل) بدست می آید. اما شیخ این استدلال را قبول نمی کند و می فرماید که وصف (خصوصا وصف غیرمعتمد به موصوف که شبیه به لقب است) مفهوم ندارد و از شرایط مفهوم داشتن جمله شرطیه این است که سه جزئی باشد، حال آنکه جمله شرطیه آیه نبا، دوجزئی است. 🔺ایشان در ضمن اشکالات، طریق دیگری را برای استدلال بیان می کنند و آن استفاده از منطوق تعلیل موجود در آیه است. بر اساس این تعلیل، ملاک وجوب تبین در خبر واحد این است که از در معرض مخالفت با واقع قرارگرفتن و به تبع آن وقوع ندامت جلوگیری شود. 🔺شیخ می فرماید که چون این آیه ملقاه به عرف است، ملاک ندامت نیز عرفی است و در عرف، برای جلوگیری از ندامت لازم نیست که حتما بر اساس تحصیل حرکت کنیم بلکه اگر کار را بر اساس نیز انجام دهیم، این کار جاهلانه نیست و کشف خلاف آن سبب بروز ندامت نمی شود. در نتیجه، معلول (وجوب تبین) نیز به غرض تحصیل اطمینان صورت می گیرد و هر چند که با توجه به اشتقاق کلمه تبین، مراد از تبین، تبین علمی و برای تحصیل علم است، اما با توجه به تعلیل آیه، تحصیل اطمینان کفایت می کند. 🔺نتیجه این تحلیل این است که نه تنها خبر عادل که نوعا اطمینان ساز است، حجت می شود بلکه اگر خبرفاسق نیز به وسیله تبین و لحاظ قرائن خارجی، مورث اطمینان شود، حجت است. 🔺مرحوم شیخ توسعه دیگری که در آیه بیان می کنند، این است که بر اساس این تعلیل، نه تنها در مورد خبرواحد، بلکه به طور کلی، در مورد هر حکم شرعی و از هر طریقی، حجت است. و در واقع این قاعده (حجیت کل ما یفید الاطمینان) قاعده کلی باب ظنون است و میتوان آن را در ابتدای ظنون و قبل از وارد شدن در اثبات حجیت ظنون خاصه و پس از تاسیس اصل اولی در باب ظنون (عدم حجیت ظنون) این را مطرح کرد که قاعده کلی در حجیت مطلق ظنون، حصول اطمینان است. 🔺تنها مشکل این است که جناب شیخ در آخرین جمله بحث درباره آیه نبا می فرمایند که تبین اطمینانی نمی تواند مراد از آیه باشد، چون در این صورت، آیه مورد خود (خبر ولید به ارتداد بنی المصطلق) را در بر نمی گیرد. این اشکال، تنها اشکال در مقابل این سازمان است. اگر این اشکال پاسخ داده شود، حجیت ظن اطمینانی در مورد همه ظنون با توجه به آیه نبا اثبات می شود. البته شیخ در دو موضع از عبارت، این مطلب (حجیت اطمینان بر اساس تعلیل) را بیان می کند و فقط در یک موضع این اشکال را مطرح می کند، علاوه بر اینکه این عبارت، در سه مورد از نسخه های رسائل وجود ندارد. @almorsalaat
📌امام عزیز ما، حقیقتاً به کالبد حوزه‌های علمیه‌ی مقدسه، روح و جان داد و حیاتی دوباره بخشید. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۳/۲۲ ⚡️قبل از قیام رهبرمان، حوزه‌های علمیه جان و روح و طراوت نداشتند. در این مراکز، درس و بحث و علم و تحقیقات اصولی و مطالعات و تأملات به چشم میخورد - که البته سعی اسلاف بزرگوار ما مشکور است؛ چون همه‌ی این علوم و معارف، از دست آنها به ما رسیده است - اما آن چیزی که محور بود، یعنی حرکت جهتدار به سمت حاکمیت و اقامه‌ی دین، وجود نداشت؛ همان دینی که ما برای او درس میخوانیم، به خاطر او تلاش میکنیم و برای او عمامه بر سرمان میگذاریم و مردم هم به خاطر پایبندی به آن، از ما حمایت میکنند. امام عزیز ما، حقیقتاً به کالبد حوزه‌های علمیه‌ی مقدسه، روح و جان داد و حیاتی دوباره بخشید. @almorsalaat
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⭕️تحلیلی بر روایات و نامه های امام حسن عسکری (ع) و نقش ایشان در شکل گیری فقه سیاسی شیعه 🔰استاد علی فرحانی 🎞فیلم کامل بیانات استاد👇👇 instagram.com/tv/CGxZTeIgEfI/?utm_source=ig_web_copy_link 🎙صوت کامل بیانات استاد👇👇 eitaa.com/ensani_almorsalaat/48 @almorsalaat
هدایت شده از  طلبه خارجی
🌀 مشکل بزرگ مسمانان در غرب احکام‌ نیست! 🌀 1⃣ قسمت اول 1⃣ 💁🏼‍♂مخاطب یک مبلغ اسلام در غرب یا مسلمان است و یا غیر مسلمان.‌ در صورت دوم، طرف اصلا دین اسلام‌ را نپذیرفته تا سؤال احکامی داشته باشد. ولی در صورتی که مخاطب‌ مسلمان باشد چه؟ ✌️🏼باز هم می توانیم این مخاطب را به دو دسته تقسیم کنیم. مخاطب مسلمان یا غیر شیعه است، یه شیعه. در صورت اول، طرف - اگر متدین باشد - در احکام از مذهب خودش پیروی می کند. ولی اگر مخاطب شیعه باشد چطور؟ 🧕🏼 مخاطب شیعه یا پایبند به دستورات دینی است یا این طوری نیست. فقط در صورت اول شاید طرف از یک نبلغ شیعی سوال احکامی کند. 🔸به نظر حقیر مشکل بزرگ مسلمانان در‌ غرب دو چیز است. یکی خلئ در زندگی است و دیگری فهم ناقص از دین است‌. یک طلبه باید بتواند به هر دو تای اینها پاسخگو باشد.‌ باید بتوانید معنویت را به طرف بدهید و این جوانی که دارد در امواج مادیگری غرق می شود، نجات دهید. و نجات دادن به تکرار داستان آیت الله قاضی ره که چند دهه ریاضت کشید تا یک مکاشفه ای براش پیش آمد... نیست. یا این که خیلی راحت بگویید که آیت الله بهجت ره میگفتند که واجبات را انجام دهید... آن غریق را نجات نمی دهد. 🏮اگر تنها پاسخ ما به این فاجعه عمیق روحی در که در دل پاک آن جوان دارد اتفاق می افتد، فقط اینها باشند... پس وقتی دیدیم او به سمت یک مکتب معنوی دیگری رفت، برای به دست آوردن معنویت به حلقات ذکر صوفی ها، یا به کتب مقدس هندو یا به ریاضایات بودائی ها یا به یک جریان معنویت سکولار که ادعا دارد که نیازی نیست خدا را قبول داشته باشید تا احساس معنویت کنید،... پناه برد... از دستش ناراحت نشوید. 🌍 چون آنجا ایران نیست. یک عالَم دیگری است. باید سعی کنید مخاطبتان را درک‌ کنید. بازار معنویت های مختلف داغ است. مشتری هم زیاد است. چون همه از نظر روحی در رنج اند. آرامش ندارند. روح‌ طرف تشنه است.‌ قلب او دارد می میرد.‌ باید این را درک کنید تا بفهمید چه دردی دارد... ⚠️ معنویتی که تازه برای رسیدن به آن یک عمر طول خواهد کشید... آنجا مخاطب ندارد. پس... پاسخ شمای مبلغ شیعی که ادعا دارید تنها راه رسیدن به معنویت واقعی پیروی از قرآن و اهل بیت است، چیست؟ آیا می توانید این را عملا اثبات کنید؟ آیا می توانید دل تشنه آن جوام را سیراب کنید؟ راه حل چیست؟ 🌿 ادامه دارد 🌿 @talabekhariji
المرسلات
🌀 مشکل بزرگ مسمانان در غرب احکام‌ نیست! 🌀 1⃣ قسمت اول 1⃣ 💁🏼‍♂مخاطب یک مبلغ اسلام در غرب یا مسلمان
با سلام میکنم که در کانال عضو شوید. ایشان که خود بزرگ شده اروپا هستند، در یادداشتهای خود، نکات قابل توجهی را پیرامون بیان می کنند که برای ما طلاب بسیار مفید است. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3421110313Cbac574e140 @almorsalaat
چرا بسیج ادامه یابد بعد از جنگ هفته بسیج 3 آذر 94.mp3
3.52M
🎙چرایی ادامه پس از دفاع مقدس 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی ☀️ به مناسبت هفته بسیج 📌دانشگاه شهید رجایی تهران آذرماه 94 @ofoqemobin @almorsalaat
💠چرا شرح تحریرالوسیله را نوشتم؟ 🔰آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 📌‏در زمینه علمی امام مقامات متعددی داشتند این از دیگر ویژگیهای ایشان بود که در رشته‏‏‌‏‏های گوناگون، فلسفه، عرفان، اخلاق، تفسیر، فقه و اصول متخصص بودند. ولی از این رشته‏‏‌‏‏ها، آنی که با مقام مرجعیت تناسب داشت، فقه و اصول بود. متأسفانه افرادی آگاهانه یا ناخودآگاه در صدد بودند که برای جلوگیری از رشد و گسترش اندیشه‏‏‌‏‏های امام، مقام فقه و اصول ایشان را کوچک جلوه دهند و حتی صلاحیت مرجعیت تقلید را از ایشان سلب کنند. در این رابطه شخصاً حساسیت موضوع را درک کردم و از موقعیت تبعیدم در شهرستان یزد استفاده کردم و شرحی بر کتاب شریف «تحریرالوسیله» امام که در حقیقت یک دوره فقه از اول باب «طهارت» تا آخر باب «دیات» هست به رشته تحریر درآوردم. برای این کارم دو هدف در نظر داشتم اول اینکه اشتغالات علمی‌ام محفوظ باشد و دیگر تشریح موقعیت فقهی و اصولی امام و جایگاه بلندی که در این علم دارند. در همان اوایل تبعیدم تصمیم گرفتم که یک کاری که جنبه علمی و انقلابی دارد به انجام برسانم. البته با حفظ این معنا که ساواک پی به کارم نبرد.‏ (نشریه حضور شماره اول) @almorsalaat
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️شهادت، اشک و عبور از سیم‌خاردارِ نفس! 🌀نماهنگی به مناسبت چهارم آذرماه، سالروز شهادت سردار علی چیت‌سازیان است؛ در بخشی از تقریظ رهبر انقلاب به کتاب «گلستان یازدهم» درباره شهید چیت‌سازیان، می‌خوانیم: 📌«این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید .. هنیئاً له @qom_khamenei_ir @almorsalaat