eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
nokati-dar-osoule-arbaemea-v-revayat.mp3
7.76M
🔉| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
♨️ اصول اربعه امام خمینی درباره روحانیون 🔰رهبر معظم انقلاب 69/3/10 1⃣اولاً این‌که قدرشناسی از روحانیون بزرگوار و تبعیت از آنان، وظیفه‌یی دینی و ملی و انقلابی است که هیچ‌گونه غفلت از آن جایز نیست. 2⃣ثانیاً این‌که تحجر و واپسگرایی در میان روحانیون و یا خدای نخواسته توجه به منافع شخصی و دنیاطلبی و روی آوردن به زیورهای مادّی و سوء استفاده از مکانت اجتماعی، خطرش برای روحانیت، کمتر از حملات دشمن نیست؛ بلکه به مراتب از آن بیشتر است. 3⃣و ثالثاً وضعیت دوران انقلاب و توجه روزافزون به اسلام در خارج از مرزهای کشور اسلامی، ایجاب میکند که علمای دین، با بینشی کاملاً نو و با استفاده از ذخیره‌ی بی پایان معارف دین و با اسلوب فقاهت سنتی و اجتهاد زنده و پویا، راه جامعه‌ی اسلامی را هموار نمایند و حوزه‌های علمیه با تحولی اساسی، خود را با نیازهای امروز جهان تطبیق دهند و نوآوری را جهت و سمت برنامه‌های خود قرار دهند و البته با اعمال دقت لازم و برجسته کردن اصول و مبانی فقاهت، راه را بر التقاط و کجروی ببندند. 4⃣رابعاً انزوا و دوری از فعالیت سیاسی را -که خواستِ دشمنان و خلاف وظیفه‌ی اسلامی است- به‌هیچ‌وجه در زندگی خود و حوزه‌های علمیه راه ندهند و همواره مخصوصاً در مواقع خطر، پیشاپیش صفوف مردم، به تلاشی مخلصانه و خستگیناپذیر مشغول باشند و علم را با عمل و تفقه را با جهاد و معرفت را با تبلیغ قولی و عملی همراه سازند و هر سه سنگر: مدرسه، مسجد و جبهه را پُرکنند. @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991019_40520_128k.mp3
12.67M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم. ۹۹/۱۰/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
📝| تمایز مبنای فکری حضرت امام از دیگر مبانی 🔰استاد علی فرحانی 🔰نویسنده:احسان چینی پرداز ◽️فقهاء عظام اگر چه ظاهرا در بسیاری از مسائل اشتراک نظر داشته باشند اما در حقیقت ممکن است نظام فکری متفاوتی داشته که این نظام فکری اثر خود را در برخی مسائل اساسی نشان می دهد. ◽️تفکر بنیادین یک فقیه و نوع نگاهی که به شریعت اسلامی دارد می تواند نقشی سرنوشت ساز در نحوه استنباط او و کیفیت پاسخ گویی به سوالات روز داشته باشد. ◽️نظام هستی شناسی برین و فلسفه اسلامی و نیز اصل اساسی پاسخگو بودن دین و احکام شریعت اسلامی به تمام سوالات موجود هر عصری است که کیفیت مواجهه یک فقیه را با ادله متفاوت کرده و تفاوتی عینی در کیفیت استنباط او نسبت به دیگر فقهاء می گذارد. ◽️به طور مثال فقیهی که مجهز به فلسفه اسلامی و نقطه اوج آن یعنی انسان کامل نباشد، در مواجهه با سوالات جامعه مجبور به اقرار به جهل یا در بهترین شرائط تمسک به ادله ای چون لا ضرر و لا حرج و ... می باشد. ◽️در نتیجه چنین نگاهی است که بشر محکوم به شده، کمال حقیقی اش زیر سوال می رود در حالی که هیچ کاری از او بر نمی آید! ◽️زیرا جوابی که اسلام به سوال او دارد معلوم نیست و او مجبور و محکوم به این سبک زندگی و این شرائط است. ◽️اما فقیهی که از نظام هستی شناسی برین برخودار بوده و خود را ملزم می داند تا جواب به جمیع سوالات بشر را از منبع قرآن و عترت استخراج و استنباط کند هرگز چنین رویکرد و پاسخی را بر نمی تابد و آن را محکوم به بطلان می داند. ◽️جالب اینکه نظام حضرت امام رضوان الله علیه در همین حد هم خلاصه نشده بلکه ایشان علاوه بر نظام عمیق هستی شناسی ، صاحب یک دستگاه استنباطی دقیق است که توان استخراج پاسخ دین به تمام سوالات بشر را دارا است. ◽️یکی از شواهد این دستگاه، توان تجویز تخریب مسجد_بنابر مصالح_ و بسیاری از مسائل از این قبیل و در نهایت فهم قاعده ای چون « الاسلام هو الحکومة و الاحکام مطلوبات » می باشد. @almorsalaat 🔊صوت بیانات استاد👇👇👇
015-masharebe.mokhtalefe.fekri.dar.howzeh@almorsalat.mp3
6.03M
📝| تمایز مبنای فکری حضرت امام از دیگر مبانی 🔰استاد علی فرحانی ◽️استاد در این‌ گفتار به تاثیر مبانی فکری و نظامات استنباطی و همچنین مبانی فلسفی در نحوه استخراج از متون دینی پرداخته و نکات مهمی را بیان می کنند. ◽️ایشان حضرت امام را جامع جمیع شرائط فوق دانسته و نظام ایشان را به عنوان الگوریتم منتج استنباط معرفی می کنند. ♨️ پیاده گفتار استاد را از اینجا ببینید: https://s16.picofile.com/file/8419582518/11.pdf.html @almorsalaat
| در رثای علامه مصباح این خبر سخت بود، سنگین بود تا شنیدیم، بی قرار شدیم روح علامه تا خدا پر زد داغ دیدیم، داغدار شدیم نفسش گرمی دل یاران خطبه اش راز خشم دشمن بود سال ها نور چشم حزب الله سال ها خار چشم دشمن بود استوار و شکوهمند و صبور مهربان و صمیمی و ساده مثل یک کوه، سربلند و رشید مثل یک آبشار افتاده نه در این راه عافیت طلب و نه در این راه منفعت بین بود گفت "جان ها فدای دین" آری همه ی عمر خادم دین بود در دل فتنه ها به ساغر ما "جامی از کوثر ولا" می ریخت بعد هر زخم در پیاله ی ما جرعه ای از خم "شفا" می ریخت روح او در بدن نمی گنجید عاقبت سوی دوست عازم شد شب جمعه "به سوی او" پر زد رفت و همراه حاج قاسم شد قلمش، خطبه های مستندش بود عمری سلاح علامه بی شک از کربلا شروع شده راه سردار، راه علامه آن یکی هم مسیر با عباس این یکی هم مسیر با زینب السلام علیک یا عباس السلام علیک یا زینب حجت الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی @almorsalaat
013- تربیت بوسیله یاد مرگ@almorsalat.mp3
4.08M
📝| تربیت به وسیله یاد مرگ 🔰استاد علی فرحانی ◽️طریقی بسیار موثر در تربیت که هم در روایات تصریح شده و هم در سیره عرفاء و بزرگان وجود دارد، یاد مرگ است. ◽️در روایتی حضرت امیر(ع) می فرمایند روش نبی اکرم در تربیت نفوس، کثرت ذکر موت بود. ♨️ در این‌صوت استاد نکات بسیار جالبی بیان می کنند، حتما گوش کنید! @almorsalaat
📚| رساله فی التحسین و التقبیح العقلیان 🔰آیت الله شیخ جعفر سبحانی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 mediafire.com/file/nltnuhges986qpt @almorsalaat
enhesare-ghoase-soud-be-ensan.mp3
7.09M
🔉| انحصار قوس صعود به انسان 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت بیان میکنند که از دیدگاه علامه طباطبایی، تنها موجودی که قوس صعود دارد، انسان است و قوس صعود فقط انفسی است و آفاقی نیست. 🔹ایشان این مدعا را با توجه عباراتی از کتاب نهایه در مبحث حرکت و علم، توضیح میدهند و در ضمن آن به برخی اشکالات آیت الله مصباح و آیت الله جوادی به علامه می پردازند. 🔹این مطلب از جهت انسان شناسی و مباحث استکمال انسان دارای اهمیت بالایی است و استماع آن به کسانی که یک دور را خوانده اند، توصیه می شود. @almorsalaat
🌀چطور هوس این راه را دارد، درحالی که با عائله اش این طور رفتار می کند؟! 🔰 علامه حسن زاده آملی 💠آمل در مسجدی مشغول درس و بحث و اقامه نماز شدم. روز دوم که پس از نماز به منزل آمدم، پس از خوردن ناهار آماده استراحت شدم ولی بچه ها با سر و صدا و بازی نگذاشتند و من که خسته بودم با بچه ها و مادرشان دعوا کردم در حالی که نباید دعوا می کردم، در محیط خانه پدر باید با عطوفت رفتار کند، لذا پس از لحظاتی ناراحت شدم به حدی که اشکم جاری شد. 💠از خانه بیرون رفتم و مقداری میوه و شیرینی برای بچه ها خریدم تا شاید دلشان را به دست آورم و از ناراحتی ام کاسته شود ولی رسول الله (ص) فرموده اند: «دلی را نشکن که اگر شکسته شد قابل التیام نیست، چنانچه اگر ظرف سنگی شکست با لحیم اصلاح نمی شود.» 💠زمین و آسمان بر من تنگ شد واحساس کردم که نمی توانم در آمل بمانم. از آمل بیرون آمده و به قصد عزیمت به تبریز و محضر آقای الهی به تهران آمدم. پاسی از شب گذشته بود، به خیابان باب همایون رفتم وپس از تهیه بلیط عازم تبریز شدم. هنگام اذان صبح به تبریز رسیدم و به مدرسه طالبیه رفتم. 💠 وقتی در زدم خانمی پشت درآمد. خودم را معرفی کردم و پرسیدم: آقا تشریف دارند؟ پس از چند لحظه آقا خودشان آمدند و پس از خوشامد گویی مرا به منزل بردند. پس از احوالپرسی اظهار داشتند من نمی دانستم شما قم هستید یا آمل، لذا می خواستم نامه ای به اخوی (علامه طباطبایی) بنویسم تا آن را به شما برسانند. 💠 با تعجب پرسیدم: آقا چه اتفاق افتاده که می خواستید مرا درجریان بگذارید؟ فرمودند: من خدمت آقای قاضی مشرف شدم و سفارش شما را به ایشان کردم ولی آقای آملی، ایشان از شما راضی نبودند! با شنیدن این جمله تا لاله گوش سرخ شدم. عرض کردم: آقا، چطور؟ چرا راضی نبودند؟ فرمود: ایشان به من گفتند: آقای آملی چطور هوس این راه را دارد، درحالی که با عائله اش این طور رفتار می کند؟! 💠 بعد فرمود: حاج آقای آملی، داستان رفتار با عائله چیست؟ زبانم بند آمد و اشکم جاری شد و بالاخره ماجرا را به ایشان عرض کردم، فرمود: «آقا! چرا؟ این ها امانت خدا در دست ما هستند؟» به قم بازگشتم و ماجرا را خدمت علامه طباطبایی عرض کردم، ایشان هم تعجب کرد و پس از سکوت زیادی فرمود: « آقای قاضی بزرگ مردی بود!» 📚 جمع پراکنده ص۸۷ @almorsalaat
🎙| مصاحبه ای قدیمی و ناب با آیت الله مصباح یزدی در این مصاحبه، آیت الله مصباح یزدی به بیان نکاتی بسیار قابل استفاده پیرامون فعالیت های علمی و فرهنگی و همچنین نگاه های فلسفی خود پرداخته اند. نکته ای که برای بنده جالب بود، توضیحات ایشان در مورد کتاب آموزش فلسفه و نگاه متفاوت ایشان به مسئله وجود ذهنی بود. کسانی که دروس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی را استماع کرده اند، مؤیدات زیادی در این مصاحبه می یابند. 👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/62 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
💠برهان علامه طباطبایی بر اثبات وجود رابط 🔰استاد علی فرحانی 🔸علامه طباطبایی برهانی را بر اثبات وجود ربطی بیان می کنند که وجود ربطی را در خارج از صقع نفس انسان اثبات می کند. پس از بیان برهان، باید بررسی کنیم که حدوسط ایشان، وجود ربطی را در چه مراتبی از وجود ثابت می کند. از برهانی که علامه طباطبایی اقامه کرده اند، می توان ملاک وجود رابط را هم از آن بدست آورد و هر کجا که این ملاک وجود داشته باشد، وجود ربطی هم در آنجا می تواند محقق شود. 🔸علامه می فرماید که ما در عالم خارج وجود فی نفسه داریم. اگر وجود فی نفسه و مستقلاتی در عالم داریم و از طرف دیگر اگر اثری به نام ترکیب و اتحاد هم در عالم داریم، باید یک موجود دیگری برای ایجاد ترکیب و اتحاد دخالت داشته باشد. پس هر جایی که ترکیب و اتحاد داریم (که لازمه آن این است که دو مستقل داشته باشیم و یک ارتباط بین آن دو) لازم داریم که موجود سومی غیر از طرفین داشته باشیم. 🔸دلیل این مطلب این است که ذهن مطابق با واقع است و ذهن می گوید که مثلا یک ماهیت انسان دارم و یک ماهیت ضحک. هنگام تعقل ماهیت انسان و ضحک، هیچ گونه ربطی در آن ها وجود ندارد. هر کدام یک ذات مستقل هستند. بله، اگر کسی بگوید که ماهیت ضحک مستقلا تصور نمی شود، استدلال خراب می شود ولی وجدانا ماهیت ضحک مستقلا و بدون هیچ گونه ربط و تفرع بر دیگری تصور می شود. یا اینکه اگر کسی بگوید که ماهیت ضحک در ذهن مستقل است اما در خارج مستقل نیست، باز هم استدلال خراب می شود، ولی این مطلب هم ناصحیح است چون در محل خود ثابت شده است که ذهن مطابق با خارج است و ماهیات کما فی الذهن کذلک فی الخارج. از طرف دیگر، در خارج اتحاد بین ضحک و انسان وجود دارد. پس اتحاد یک اثر واقعی در خارج است که این اثر را ذات و ذاتیات هیچکدام از طرفین نمی تواند، تأمین کند. پس باید موجود دیگری باشد که اثر اتحاد را ایجاد کند. 🔸باید توجه داشت که در اینجا کاری به حیث قضیه و این همانی بین موضوع و محمول نداریم. چون در سیر منطقی بحث ما نیست. این مطلب مطلبی است که آقا ضیاء عراقی در مباحث اصول این مطلب را بیان و آثاری را بر آن مترتب کرده است. 🔸حال اگر آن امر سوم که می خواهد اثر اتحاد را ایجاد کند از جنس طرفین اتحاد باشد (مستقل باشد) لازم می آید که سه شئ مستقل داریم که دوباره باید دو موجود دیگری باشد که بین آنها ربط ایجاد کنند و اگر آنها هم مستقل باشند آنگاه پنج موجود مستقل داریم که سه موجود دیگر باید بین آنها ربط ایجاد کنند و این مسئله بداهتا باطل است. 🔸علامه در اینجا نمی گوید که تسلسل ایجاد می شود. چون که بطلان تسلسل خودش برهان می خواهد و یک مسئله اختلافی است. علامه می گوید بدیهی است که در اینجا فقط یک انسان و یک ضحک است و ربطی بین آن دو وجود دارد. 🔸پس موجود سومی در خارج داریم که ربط بین مستقلات را در خارج ایجاد می کند و خودش هم از جنس طرفین نیست و وجودش فی غیره است و به تعبیر مرحوم مظفر وجودها متقومه بطرفیها. 🔸حال در هر کجا که این ملاک (اتحاد) وجود داشته باشد، یا باید یکی از آن دو، خودش ربط به دیگری باشد و استقلال نداشته باشد، یا اینکه اگر طرفین مستقل هستند، نیاز به ربط وجود دارد. حال چه در ذهن باشد و چه در هر کدام از مراتب واقعیت هستی. 🔸علامه در توضیح این برهان اینجا مثال از «الانسان ضاحک» می زند که از مفاهیم ماهوی هستند و در مورد آنها می گوییم که ذهن در این مفاهیم، مطابق با واقع است. اما ایشان مثلا به «الانسان ممکن» مثال نمی زند. چون در آن مفاهیم انطباق را همانند مفاهیم ماهوی نمی توان به راحتی تبیین کرد. 🔸البته باید توجه داشت که نمی خواهیم بگوییم که همه مفاهیم در ذهن این ویژگی را دارند که مستقل باشند، بلکه می توان مفاهیم دیگری داشت که از جنس ضحک و انسان، نیستند. 🔸آیت الله مصباح در بحث اثبات وحدت خارجی وجود از طریق اشتراک معنوی به علامه اشکال کرد که در مفاهیم فلسفی نمی توان از اشتراک مفهومی، وحدت خارجی را بدست آورد. به خلاف مفاهیم ماهوی. اما در اینجا که علامه با مفاهیم ماهوی کار می کنند باز هم ایشان اشکال می کنند که مثلا «ضحک» آنگونه که در ذهن است در خارج نیست. ریشه اشکال آقای مصباح خلط بحث اینجا با مباحث منطقی حمل هوهو و ذوهو است. 🔸این تفسیر از علامه را آقای ابراهیمی دینانی نیز بیان کرده است. و از شاگردان علامه فقط حضرت آیت الله حسن زاده آملی این برهان را بیان کرده اند. این مطلب را که بحث در مورد دو مستقل است که با هم ربط دارند، بیان کرده اند. 📚صوت تدریس بدایه سال89 @almorsalaat
009- اهمیت قصد قربت و اخلاص در همه افعال@almorsalat.mp3
1.48M
📝| تاثیر قصد قربت در تمام اعمال حتی در توصلیات 🔰استاد علی فرحانی ◽️همانطور که آیت الله بهجت می فرمودند، از باب تخفیف در شریعت اسلام تنها تعداد کمی از تکالیف مشروط به قصد قربت شده اند اما آنچه تاثیر مهمی در کمال دارد همین قصد قربت حتی در توصلیات است. ◽️علت مقامات برخی از شهداء هم به همین مساله باز می گردد که در تمام اعمال قصد قربت را لحاظ می کردند. @almorsalaat
aya-maaref-ra-mitavan-ba-revayat-esbat-kard.mp3
2.66M
🔉| آیا عقاید را می توان با روایات اثبات کرد؟ 🎙استاد علی فرحانی ⚡️در دوره ای از تاریخ علمی شیعه، توسط گروهی موسوم به برای اثبات عقائد و معارف دین، به روایت استدلال می شد. در مقابل آنها عده ای برای برهانی کردن عقائد قیام کردند. ⚡️علامه طباطبایی بیان کرد تا جایی که مقدمات برهان جاری است، میتوان عقائد را برهانی کرد و این ملاک، کلیّات معارف را شامل می شود. پس از آن باید به محضر روایات رفت. @almorsalaat
| من در میان جمع و دلم جای دیگر است. 💠نورانيت معنوى يك فرد مسلمان كه دستورات اسلامى را اجرا مى ‏كند نورانيتى است كه همه اعمال فردى و اجتماعى، وى را نورانى ساخته، پاك مى ‏كند. وى در حالى كه با مردم است، با خداى خود است و در حالى كه در ميان جمع است در خلوتگه راز به سر مى ‏برد و در حالى كه براى مقاصد مادى خود در تكاپو و تلاش مى ‏باشد و گرفتار يك سلسله پيش‏‌آمدهاى شيرين و تلخ، گوارا و ناگوارا و زيبا و زشت و پايبند حوادث اين جهان پرآشوب است، دلى دارد آزاد و در جهانى است آرام و به هر سو كه روى مى ‏آورد، جز روى خداى خود نمى ‏بيند. 📚علامه طباطبایی، بررسی های اسلامی ج۱ ص۴۰ @almorsalaat
🗞| جزوه تبیینی بیانات رهبر انقلاب ۹۹/۱۰/۱۹ @almorsalaat
🔘|ویژگی یک بحث فلسفی @almorsalaat👇👇
المرسلات
🔘#فلسفه|ویژگی یک بحث فلسفی @almorsalaat👇👇
🔘| ویژگی یک بحث فلسفی 🔰علامه طباطبایی 💫بحث فلسفى، به نوع بحث‏هايى اطلاق مى‏ شود كه غرض از آنها به‏‌طور عموم و كليّت، اثبات وجود اشيا و كشف موقعيت وجودى و روابط هستى آنها با اشياى ديگر بيرون از خود، بوده باشد. البته در نتيجه چنين بحث‏هايى، اشيايى كه حقيقتاً هستند و سهمى از واقعيت خارجى دارند، از اشياى ديگر موهوم و خرافى تميز پيدا مى ‏كنند. 💫فلسفه است كه اثبات مى‏ كند مثلًا جهان هستى خدا دارد؛ و در جهان هستى موجودى به نام غول بيابانى نيست. و به حسب اقتضاى همين طرز بحث، يك نفر فيلسوف متفكر ناچار است موضوعات را به نحو عموم و كليت با اسقاط خصوصيات و مشخصات زمانى و مكانى و بالاخره مادى، و با اغماض از پيرايه ‏هاى افكار اجتماعى و عواطف و احساسات گوناگون انسانى، در تفكر خود جاى دهد. 💫و به اصطلاح خودمان، مفاهيم كليه را با تجريد از همه مقارنات مادى اخذ كرده، خواص عمومى واقعيت و هستى را به دست آورده، يكى يكى از انواع اشيا را كه احتمال واقعيت در آنها داده مى‏ شود، با خواص نامبرده سنجيده و واقعيات را از خرافات تميز دهد. 💫و اين سخت‏‌ترين و پيچيده‏‌ترين وظيفه‏ اى است كه يك نفر متفكر، در فلسفه با آن مواجه و دست به گريبان مى ‏باشد. 💫ارتباط ابتدايى ما با اشيا بيرون از خودمان كه از نيازمندى‌‏هاى وجودى سرچشمه مى‏‌گيرد، در طليعه آن حواس ما واقع مى‌‏باشد كه جز با شخصيت مادى، با چيزى سر و كار ندارد. و هر فعاليتى را هم كه در نتيجه اين ارتباط انجام مى‌‏دهيم، ارتباط به جزئيات ماده دارد، و از همين راه افكار جزئى و موضوعات شخصى، فضاى فكر ما را به كلى اشغال نموده، و حتى در گوشه و كنار آن كمترين جاى خالى نگذاشته است. 📚شیعه ص۱۱۱ @almorsalaat
🔊| سخنرانی ایام شهادت فاطمه زهرا (س) 🎙استاد علی فرحانی 📌ایام فاطمیه،۱۳۹۸، بوئین زهرا، هیئت انصارالمهدی (عج) ◀️لینک دانلود صوت (3جلسه)👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/63 @almorsalaat
AUD-20210101-WA0018.mp3
4.58M
🔉| ممنونم اگر نروی، میمیرم اگر بروی، زهرا مرو مرو زهرا @almorsalaat
📣| نشست فرهنگی با موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی (ره) 🎙سخنران: استاد علی فرحانی ⭕️ یکشنبه ۹۹/۱۰/۲۸، ۱۱صبح، دزفول، خیابان امام خمینی شمالی، نبش بوذرجمهری، کتابفروشی وارثین؛ ✅پخش زنده 🔻 قرار: 🔴 room.gharar.ir/cc8fd021-128d-49f7-9e8b-61ed10fcf57a 🔻روبیکا: 🔴 rubika.ir/jorehayeandishe @jorehayeandishe @almorsalaat
📕 معرفی کتاب الطرائف اثر سید بن طاووس 👇👇
☀️ ، محصول کیاست و هنر در دوران خفقان و تقیه 🖊 سید محمد هاشمی 🔸 یکی از آثار ارزشمند سید جلیل القدر، عالم کم نظیر تاریخِ تشیع، علی بن موسی بن جعفر حسنیِ حسینی، کتاب الطرائف است. 🔸 ایشان در کتاب شریف کشف المحجه بارها به «الطرائف» اشاره می کند. در یکی از موارد سید بن طاووس خطاب به پسر خود درباره این کتاب می فرماید: «و لقد كشفت في كتاب الطرائف عن معرفة جدك محمد «ص» بما جرت عليه حال أمته بعد انتقاله. و قد ذكرت لك في كتاب الطرائف من اقدامهم في حياة جدك محمد «ص» على المعارضة له في فعاله و مقاله» (ص 115) 🔸 ایشان در این کتاب به صورت خیالی و داستان گونه نقش کافری ذمی را به خود گرفته که به تازگی به اسلام روی آورده است و اکنون می خواهد قرائت درست و کامل از اسلام را از میان فرق و مذاهب مختلف کشف کند. این شیوه جالب که کمتر در میان علمای بزرگ خصوصا علمای متقدم مورد انتظار است به این اثر جذابیت دو چندانی در میان آثار کلامی بخشیده است. سید بن طاووس در هیچ جای کتاب نام واقعی خود را آشکار نمی کند و خود را «عبدالمحمود بن داوود» می خواند ایشان این کتاب را اینگونه آغاز می کند: «و بعد فإني رجل من أهل الذمة و لي بذلك على أهل الإسلام ثبوت حرمة فيجب أن لا يعجلوا بذمي على ما أسطره بل يتفكروا في حقيقة ما أذكره فرب ملوم منا لا ذنب له.» 🔸 مولف در ادامه با ابطال پیروی از مذاهب اربعه از مذهب شیعه سراغ می گیرد و پس از آن با استفاده از منابع اهل سنت به اثبات حقانیت و فضائل اهل بیت علیهم السلام و انتقاد به مخالفان ایشان می پردازد. گرچه فهم این که مولف کتاب یک شیعه است، چندان دشوار نیست ولی سبک نگارش کتاب و رفت و برگشت ها و ساختار استدلالی آن ذهن مخاطب غیر شیعه را به شدت درگیر می کند و او را نسبت به بسیاری از اتهاماتی که به شیعه وارد است حداقل مشکوک کرده و حتی به مرحله انکار می رساند. 🔸 ایشان همچنین در ص 237 از جلد اول کتاب به ماجرای احراق خانه حضرت زهراء (س) از طریق منابع اهل سنت اشاره می کند. 🔸 این کتاب در اوج دوران علیه شیعه نوشته شده و با زیرکی و دقت و البته هنرمندی مکتب اهل بیت را معرفی کرده است. ای کاش ذوق و تلاش علمای متقدم ما مستدام بماند ... نثار روح سید جلیل القدر حمد و صلوات ... @ofoqemobin
📣| مراسم عزاداری ظهر 🎙سخنران: استاد علی فرحانی ⏰یکشنبه 99/10/28، بعد از نماز عصر، دزفول، مسجد شهید توتونچی @almorsalaat