eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ماجرای من و «درآستانه حکمت» ▫️ کوتاه درباره اثری که از استاد علی فرحانی تنظیم کردم متن پست زیر رو مطالعه کنید👇 ☕️ @sm_javaheri
🔅ماجرای من و «درآستانه حکمت» ▪️من از همان اوایل طلبگی دو گمشده مهم داشتم: فلسفه و عرفان. خاطرم هست که قبل از تصمیم نهایی برای ورود به حوزه علمیه قم، قصد داشتم در دانشگاه امام صادق (ع) در فلسفه تحصیل کنم ولی به دلایلی -که بماند- منصرف شدم. چند سالی طول کشید که ارزش فقه و اصول را عمیقاً درک کنم ولی فلسفه از همان ابتدا بیش از هر علمی به زندگی من معنا می بخشید. ▪️یادم می آید که پایه چهارم آغاز بی خوابی های من بود. تقریبا سه یا چهار سال شب ها بیدار بودم و سرگرم خواندن کتاب های فلسفی. اگر نبود استاد عزیزم شیخ علی فرحانی، معلوم نبود بی خوابی ها تا چند سال ادامه پیدا می کرد. من بیش از 80 درصد کتابهای شهید مطهری را در دوره دبیرستان خوانده بودم ولی بیشتر از آنکه جواب بگیرم، محدوده سوالاتم وسعت پیدا می کرد. تا جایی که فلسفه را آغاز کردم آن هم نزد استادی که فلسفه را یک یا یک می دانست نه یک علم یا رشته تحصیلی. ▪️فراگیری فلسفه نگاه انسان را به های هستی تغییر می دهد. انسان پس از فلسفه دو عمیق را می شناسد. اولاً حجاب اعتباریات و ثانیاً حجاب علم حصولی. پس از یادگرفتن فلسفه بود که فهمیدم چرا امام خمینی ره در چهل حدیث می فرمود چاره ای نیست تا وارد حجاب نشویم خرقِ آن امکان ندارد. ▪️حالا دیگر همه جملات شهید مطهری برایم فرح بخش و روح افزا بود. حالا دیگر رساله های علامه طباطبایی یکی یکی به جانم می نشست، بخصوص اثر مهمی مثل رساله الولایه. ▪️بعد از آن دوران نشستم و همه کتابهایی را که خوانده بودم بازخوانی کردم و روزی هزار بار خدا را بابت نعمت طلبگی ام شکر می کردم و می کنم. به نظرم می رسید آنچه منشأ تحولم شده بود، فلسفه ای بود که در فضای طلبگی، از کتاب علامه طباطبایی (ره) و در بیان استاد علی فرحانی آموختم نه فلسفه به عنوان یک رشته تحصیلی در یک دانشگاه. ▪️دانش فلسفه یک نوع است ولی فلسفه خواندن ها انواع متفاوتی دارد. فلسفه من هضم در دنیای طلبگی ام بود و کتاب کمترین کاری بود که می توانستم در حق این نوع از فلسفه خواندن انجام دهد. ▪️از استاد آموخته بودم هیچ روشی در آموزش مهمتر از "نوشتن" نیست و من از آن زمان تا کنون همه زندگی ام را با نوشتن گذرانده ام. حتی امروز هم مخارج زندگی ام را با نویسندگی تأمین می کنم. این شد که زیر نظر نوشتن شرح را آغاز کردم و بحمدلله در قالب کتاب سه جلدی آماده شد و امروز جلد اول آن با استقبال خیلی خوبی از سوی علاقه مندان به این مسیر مواجه شده است. ✍🏻 سید مجتبی امین جواهری ⬇️لینک عرضه کتاب👇👇 https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ 🔸ملاحظات و محاکمات 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri @almorsalaat
🌀حجت الاسلام قیلاوی‌زاده امروز در کانال شخصی خود (بیّنات) درباره کتاب درآستانه حکمت چنین نگاشتند: ▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️شروع طلبگی و سالهای نخستین آن از مهمترین دوره های زندگی بنده است. قطعا اتفاقات و انسان هایی که با آنها در این مسیر قرین شدم علت این اهمیت است و یکی از کسانی که از همان ابتدا تا هم اکنون با او در ارتباط و همراه هستم، برادر عزیز و فاضل ارجمند حجت الاسلام جواهری است. ▫️شروع و امتداد مسیر فلسفی را در خدمت استاد محترم و بی بدیل، استاد علی فرحانی (زید عزه) بودم. در این وادی اتفاقات و ثمراتی که همیشه منتظر آن بودم برایم رقم خورد. ▫️صحبت در این باب بسیار است اما از لذت های فراموش نشدنی زندگی من مطالعه و مباحثه و گفتگوهای فلسفی با برادر ارجمند سید مجتبی امین جواهری است. ▫️اکنون ایشان بعد از چند سال استقامت و تلاش و فداکاری، نتیجه تاملات فلسفی و اندیشه های استاد را به بهترین نحو تقریر و تثبیت و آماده انتشار کردند. آرزو دارم حضرت دوست از خزانه غیب خود او را متنعم کند. ▫️ان شاء الله نفس علمی معرفتی استاد و قلم برادر عزیزم علی الدوام در خدمت اسلام و تکامل بشریت در جریان باشند. الحمدلله و المنه ✍ناصر قیلاوی زاده _ آخرین روز پاییز ۱۴۰۰ 🌐کانال بیّنات👇👇 eitaa.com/BAYYENATT @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀|جایگاه دستگاه استنباطی در اندیشه امام خمینی (ره) و برخی خصوصیات آن در مقایسه با سایر نظامات استنباطی 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این جلسه که امروز (1400/09/30) به همت دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در بخشی از بیاناتشان به برخی از امتیازات و خصوصیات دستگاه استنباطی حضرت امام (ره)، همچون: لزوم باز تجمبع منابع در تولید علوم انسانی، تفکیک عناوین کتب فقهی و عنوان دلیل شرعی در مسائل فقهی، استفاده از عقل در استنباط احکام شرعی، وضع قسم چهارم وضع و ... به طور اجمال اشاره کردند. @almorsalaat
🔰| مجتهد واقعی کسی است که ... ▪️مرحوم آقاى حجت يك‏‌وقت حرف خيلى خوبى در باب اجتهاد زد، گفت: اجتهاد واقعى اين است كه وقتى يك مسئله جديد كه انسان هيچ سابقه ذهنى ندارد و در هيچ كتابى طرح نشده به او عرضه شد، فورا بتواند اصول را به طور صحيح تطبيق كند و استنتاج نمايد، و الّا انسان مسائل را از جواهر ياد گرفته باشد، مقدمه و نتيجه (صغرى و كبرى و نتيجه) همه را گفته‏‌اند، او فقط ياد مى‏‌گيرد [و مى‏گويد] من فهميدم صاحب جواهر چنين مى‏‌گويد، بله من هم نظر او را انتخاب كردم؛ اين اجتهاد نيست، همين كارى كه اكثر مى‏‌كنند. ▪️اجتهاد، ابتكار است و اينكه انسان خودش رد فرع بر اصل بكند. هميشه مجتهدها عده‌‏اى از مقلّدها هستند، مقلّدهايى در سطح بالاتر. شما مى‌‏بينيد در هر چند قرن يك نفر پيدا مى‌‏شود كه اصولى را تغيير مى‌‏دهد، اصول ديگرى بجاى آن مى‌‏آورد و قواعد تازه‌‏اى [ابداع مى‌‏كند]، بعد همه مجتهدها از او پيروى مى‏‌كنند. مجتهد اصلى همان يكى است، بقيه، مقلّدهايى به صورت مجتهد هستند كه از اين مقلّدهاى معمولى كمى بالاترند. ▪️ در هر علمى همين‏جور است. در ادبيات اين‏جور است، در فلسفه و منطق اين‏جور است، در فقه و اصول اين‏جور است، در فيزيك و رياضيات اين‏جور است. شما مى‌‏بينيد در فيزيك، يك نفر مى‌‏آيد يك مكتب فيزيكى مى‏‌آورد، بعد تمام علماى فيزيك تابع او هستند. اين را كه مكتب جديدى مى‌‏آورد و مكتب قابل قبولى هم مى‌‏آورد كه افكار را تابع فكر خودش مى‌‏كند بايد گفت مجتهد واقعى. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 693 🌐رسانه المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| نگاهی کوتاه به برخی اختصاصات امام خمینی (ره) در عرفان نظری و سیره ایشان در عرفان عملی و تربیت انسان 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده بیانات در نشست مجازی برگزار شده توسط دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی 1400/09/30 @almorsalaat
📣مدرسه مجازی المرسلات، تسریع در یادگیری و تعمیق دروس حوزوی ✅تدریس دروس حوزوی از پایه اول تا دهم توسط اساتید توانمند و جوان حوزه ✅ تحصیلی و علمی توسط اساتید ✅برگزاری های کوتاه مدت و دروس حوزوی ✅برگزاری نشست های موضوعی علمی با حضور اساتید ✅آموزش و های علم‌آموزی 🌐لینک عضویت👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀وَ قَضَى‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ 🔹بعضى عقيده دارند كه وَ قَضَى‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ قضاى است، قضاى خداست بر اينكه غير خدا عبادت نشود. گمان مى‏‌كنند بت را سجده مى‏‌كنند، گمان مى‏‌كنند انسان را مدح مى‏‌كنند، گمان مى‌‏كنند كه خورشيد را مدح مى‏‌كنند. همه مدحها از اوست، همه هم مدح او مى‏‌كنند و خود نمى‌‏فهمند. و گرفتاريهاى انسان در آن عالم هم براى همين نفهمى است، براى همين سِتارى [حجابی] است كه بين انسان و حقايق هست. 📚صحیفه امام ج۱۷ ص۵۲۶ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 پاسخ به یک پرسش ❓رابطه شریعت با اخلاق در قوانین جامعه چیست؟ آیا در مسیر وضع قانون جامعه می توانیم به شریعت اکتفا کنیم یا باید هنجارهای اخلاقی هم در نظر بگیریم؟ 🔅در پاسخ به سوال فوق چند مطلب را در صوت زیر توضیح دادم: 🔘تفکیک اصطلاحات مشترک در دو فضای مدرن و فضای حکمی 🔘تبیین دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به شریعت و تفاوت آن با دیگر حکمای معاصر (مرحوم آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی و ...) 🔘پاسخ اجمالی و کلی به اشکال دکتر فنایی با توجه به تقریر صحیح محل نزاع از علامه طباطبایی 🔸ملاحظات و محاکمات 🔸سیدمجتبی امین جواهری 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀|چند جمله کوتاه درباره اعتبار از منظر امام خمینی (ره) 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده بیانات در نشست مجازی برگزار شده توسط دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی 1400/09/30 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| چادرت را بتکان روزی ما را برسان 🎙جملاتی از آیت الله مصباح در عظمت حضرت زهرا (س) @almorsalaat
▫️با سلام و عرض احترام ▫️بحمدلله تعالی دوره عمومی با تمرکز بر فنون توسط استاد مقدسی در 7جلسه برگزار شد. ▫️الحمدلله در هنگام ثبت نام استقبال خوبی از این دوره شد و متاسفانه به دلیل تکمیل ظرفیت، برخی از اعزّه از شرکت در این دوره بازماندند. ▫️به حول و قوه الهی به زودی گزارشی از محتوای دوره منتشر و همچنین زمان برگزاری دوباره دوره عمومی و کارگاه های تخصصی منتشر اعلام خواهد شد. ▫️همچنین قابل ذکر است که دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» نیز توسط استاد هاشمی در حال برگزاری است. جلسه اول روز دوشنبه 29آذر برگزار شد و جلسه دوم، روز دوشنبه 6دی برگزار خواهد شد. 📌نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید👇👇 eitaa.com/admin_doreh @majazi_almorsalaat
🎞 اکران مستند آن زمستان 🔹 روایت فصلی از زندگی آیت‌الله‌مصباح‌یزدی‌ ره 🔹 زمان: یک‌شنبه پنجم دی‌ماه بعد از نماز ظـهر و عصر 🔹 مکان: خیابان امامزاده ابراهیم، کوچه پنجم، مسجد حاج کاظـم 🔹 اکران کننده: مدرسه‌علمیه‌آیت‌الله‌بهجت‌ره 🔹 جهت دریافت بلیط در پیام‌رسان ایتا پیام بدهید. 💬 شناسه پذیرش؛ @An_admin 💬 گفتنی است، تماشـای مستنـد رایگـان می‌باشــد. 💬 تماشای مستند به صورت خانوادگی نیز مقدور و میسور می‌باشد. @bahjatqom
| بالاخره اين روز تيره سرآيد و به دام او گرفتار خواهيم شد ▫️اى كاش اين سفر، پر خطر نبودى تا ديدارش، هميشه دل ربودى؛ اى كاش يار، ما را به مقام نيستى واگذاشتى تا جز رويش منظرى نداشتى؛ اى كاش، آفتاب جمالش به زير ابر كثرات پنهان نشدى تا عاشقان، به بى‏‌خودى به جمالش نگران شدى؛ اى كاش اين روز تيره برآمدى تا باز دل به دامش برافتادى؛ اى كاش، خار علايق بر پاى‌مان نخليده بود تا به تير نگاهش مبتلا گرديده بوديم، ▫️ولى افسوس اين سفر، ما را ضرورى بود وگرنه، با قرارى، كار عاشقى تمام نگردد! [بلكه‏] ثبوت قدم، آن را شرط است، فناى عاشق در معشوق مى‌‏خواهد، بقاى عاشق به معشوق مى‏‌خواهد. افسوس كه نيستى، مقام نباشد و ظهور هستى، به تجلّيات جلالى و جمالى ضرورى است تا شيفتگان جمالش، در تاريكى جلالش، نور او را جويا شوند و پس از هدايت، به نورش ملحق گردند. بر نيستى خود آگاه و به هستى او مطلع، در عين حال، در لباس تجلّيات صفاتى مستقرّ، چه دنيا و چه آخرت، البته با تفاوتى از حيث لطافت و ضخامت. ▫️افسوس كه اگر آفتاب جمالش پنهان نبودى، به زير سايه‏‌هاى صفات و كثرات عالم، يك بارگى بسوختى و جز جمال و نورش، جلوه‏‌گر نبودى، موجودى نبودى تا به تماشاى رويش از خود بى‏‌خود شدى، در عين اين كه اين زمان هم با او، او را مشاهده مى‏‌كنم، بالاخره اين روز تيره سرآيد و به دام او گرفتار خواهيم شد، خارهاى علايق هم از سينه‌‏ها كنده خواهد شد و هدف تير نگاهش خواهيم شد. ✍️آیت الله پهلوانی، رسائل عرفانی ص207، نامه اول @almorsalaat
🔴| با استفتاء نمی‌شود، فقیه باید مسائل دنیا را بداند‼️ 🔹در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد. 🔹لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد. 🔹این جور نیست که بشود همین طور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهی های زیادی لازم است. 🔹آنقدر سوال و استفهام است که اصلا وقتی انسان نگاه کند، میبیند که ما خیلی باید کار کنیم، در زمینه ی پاسخ گرفتن اینها از اسلام. خب، حالا البته بعضی ها ممکن است بگویند آقا، این چه سوال هایی است که شما میکنید، خب معلوم است، این ها جوابش معلوم است. می شود همه ی این ها را در مجلس جواب داد. بله، می شود به استحسان. لیس من مذهبنا القیاس، اسلام چه می گوید، آیات قرآن چه می گوید، احادیث چه می گوید؟کِی دسته بندی شده اینها؟ کی استنباط شده؟ باید بشود. 🔹... خب نمی شود که به استحسان، به اینکه لابد حالا اینجوری است، اکتفا کرد. حتی به یک فتوای غیر مستند و غیر متکی به تحقیقات فراوان هم نمی شود درست اتکا کرد. یک مسله را فقیه کار کرده، که پخته ی در این مسئله است، یک جور فتوا می دهد. یک مسئله ای که رویش کار نشده، همان فقیه یک جور دیگر فتوا می دهد. آن مسئله ی اولی را عمیق تر، پخته تر، فتوا می دهد. چیز طبیعی است. 🔹... لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزه های علمیه است. تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم. برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی. 🎙 رهبر معظم انقلاب، ۶۵/۱/۴ 🌐رسانه المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💬 درباره کتاب در آستانه حکمت👆👆 🌀 حجت الاسلام جواهری، تهیه و تنظیم کننده کتاب👇👇 ▫️ممنون از همه دوستانی که این روزها با دیدن کتاب ابراز لطف کردند و بنده نتونستم به خوبی محبت آن ها رو پاسخ بدم. ▫️امیدوارم کتاب در آستانه حکمت اثر خوبی در رشد معرفت دینی علاقه مندان به علوم اسلامی داشته باشد. 📌لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇 https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ ♨️علاوه بر خرید اینترنتی، میتوانید این کتاب را از فروشگاه‌های زیر به صورت حضوری تهیه کنید👇👇 🔹بوستان کتاب 🔹پاساژ قدس، انتشارات آیت اشراق 🔹مجتمع ناشران، انتشارات حوزه و دانشگاه @sm_javaheri @almorsalaat
📝| نگاهی مختصر به مبحث علم اجمالی ◽️یکی از مباحث بسیار مهم و مشکل علم اصول که در فقه ثمرات غیر قابل انکاری دارد مساله علم اجمالی است. ◽️علم اجمالی یعنی علم به ثبوت تکلیف باشد اما جهل و شک در ناحیه مکلف به باشد؛ علم اجمالی، علمی است که همراه یک شک و جهل است، علم به ثبوت تکلیف و شک به مکلف به. ◽️در مساله علم اجمالی، دو بحث وجود دارد: 1⃣ اولا ثبوت تکلیف به وسیله علم اجمالی و اصل منجزیت و حجیت آن 2⃣ثانیا بحث از کیفیت سقوط تکلیف ◽️شیخ بحث اول را در دو مرتبه مطرح می کنند: 1⃣اصل حجیت علم اجمالی به نحو قضیه مهمله. 2⃣مقدار حجیت آن تا چه قدر است. آیا فرقی بین حجیت علم تفصیلی و علم اجمالی وجود دارد؟ ◽️اگرچه به شیخ اشکال شده که چرا در باب حجیت علم اجمالی، نام مرتبه اول را حرمت مخالفت قطعیه و مرتبه دوم را وجوب موافقت قطعیه گذاشته اند زیرا این دو تعابیر مختص به مقام امتثال اند نه مقام جعل، اما این اشکال به شیخ وارد نیست زیرا راهی که می توان مقدار حجیت علم اجمالی را فهمید همان مقام امتثال است یعنی مقام امتثال پل ای است برای وصول به مقام جعل. از این رو شیخ بهترین تعبیر را به کار برده و ملتفت به تفکیک مقام جعل از امتثال بوده است. ◽️حق این است که علم اجمالی چون قطع دارد و قطع هم حجیتش ذاتی است منجزیت دارد. در واقع اجمال یا تفصیل علم تاثیری در قطع بودن و حجیت داشتن آن ندارد. ◽️به عبارت دیگر حکم فعلی به صورت یک قضیه شرطیه است و همین که علم به تحقق مقدم آن پیدا شد تبدیل به یک قضیه حملیه شده و حکم منجز میشود که البته علم به تحقق مقدم آن می تواند با علم اجمالی هم صورت بگیرد. . ◽️اما شیخ نسبت به حرمت مخالفت قطعیه دو مقدمه ذکر می کنند: 1⃣محل بحث ما در مورد منجزیت و حجیت علم اجمالی ،علم اجمالی طریقی است و نه علم اجمالی موضوعی. قطع موضوعی اعم از اینکه تفصیلی باشد یا اجمالی باشد حجیت و عدم حجیت آن تماما تابع اعتبار شارع است. 2⃣اگر از اطراف علم اجمالی قطع تفصیلی به دست بیاید فرق بین این قطع تفصیلی و دیگر قطع های تفصیلی در حجیت ذاتی آن نیست و باید از آن تبعیت شود. ◽️شیخ می فرمایند به طور کلی، مخالفت با علم اجمالی دو نوع دارد: - مخالفت التزامیه - مخالفت امتثالیه و عملیه ◽️مراد از مخالفت التزامیه مخالفت عقد القلبی و جوانحی با حکم است. اما مخالفت امتثالیه یعنی در مقام عمل به خلاف آنچه که علم اجمالی اقتضاء دارد عمل شود. ◽️مرحوم شیخ با تفکیک این دو حیث به بررسی پرداخته و نهایتا می فرمایند: ◽️مخالفت التزامی چه در تعبدیات باشد چه در توصلیات، اصلا مخالفت نیست و هیچ حرمتی هم ندارد زیرا: 1⃣اولا تمام احکام شرعیه برای عمل مکلف آمده اند و هیچ حکم شرعی بر جانحه و عقد القلب مکلف بار نشده است. لذا مبنای شیخ این است که حتی حسد و یا عجب مادامی که بروز داده نشوند هیچ حرمتی نداشته و امر و نهی ناظر به عقد القلب نیست. 2⃣ثانیا حاکم در وادی امتثال عقل است و عقل هم یک حکم دارد و آن وجوب اطاعت و حرمت مخالفت است. اما عقل اطاعت و عصیان را جانحه ای نمی بیند بلکه در مقام عمل آن را تصویر می کند لذا عدم التزام به حکم الله، ضرری به امتثال نمی زند. 3⃣ثالثا از هر دلیل شرعی، چیزی بیش از لزوم "عمل" به مفاد آن بر نمی آید و علاوه بر آن چیزی هم به نام « وجوب التزام بحکم الله» در ادله وجود ندارد.. ◽️ نسبت به مخالفت عملی با علم اجمالی سه حالت مفروض داریم: 1⃣موافقت قطعیه 2⃣مخالفت قطعیه 3⃣موافقت و مخالفت احتمالی ◽️مخالفت قطعیه که واضح البطلان است اما موافقت احتمالیه هم سودی ندارد زیرا حاکم در وادی امتثال عقل است و طبق حکم آن یعنی قاعده الاشتغال الیقینی یستدعی الفراغ الیقینی، باید به یقین رسید و صرف احتمال کافی نیست. ◽مرحوم ️شیخ نسبت به احتیاط در مقام امتثال و امتثال اجمالی قائل اند که امتثال اجمالی کفایت میکند حتی اگر موجب تکرار « عبادت» باشد زیرا اگر موجب تکرار عبادت شود باز هم قصد امتثال امر داریم اگرچه به صورت تردیدی باشد (1) و عقل در وادی امتثال، این امتثال را صحیح میداند(2) لذا اشکال ابن ادریس در این مورد هم مندفع است.(تفصیل این مطلب محتاج متن جدایی است) ♨️در آخر باید پرسید چرا اصولیین و از جمله مرحوم شیخ دوبار بحث از علم اجمالی کردند یکی در تنبیهات قطع و دیگری در اصول عملیه -اصاله الاحتیاط- ؟ ◽️کثیری گمان می کنند از این جهت که علم اجمالی دو بخش دارد یکی قطع و دیگری شک، از بخش اول آن در باب قطع و از بخش دوم آن و مساله کیفیت امتثالش در باب اصول عملیه بحث می شود اما این پاسخ اشتباه است. زیرا بدیهی است که اصولیین از جمله شیخ و نیز آیت الله سبحانی، هر دو بخش علم اجمالی را به صراحت بیان کرده اند و مع ذلک باز هم بحث از آن را در اصول عملیه مطرح کرده اند! ✅جواب به این سوال هم باز از ابتکارات است: ◽️دو نوع علم اجمالی در علم اصول داریم. آنچه تحت عنوان « علم اجمالی» در باب حجج مطرح میشود مراد از آن « قطع اجمالی» است اما علم اجمالی که در اصول عملیه بحث میشود «ظن اجمالی» است به این صورت که ظن به اصل تکلیف پیدا شود اما شک در مکلف به داشته باشیم. لذا است که ماهیت این دو علم اجمالی با هم تفاوت دارد. ◽️از این رو شیخ هم علم اجمالی ای که به معنای قطع اجمالی است در تنبیهات قطع یعنی مصادیق قطع بیان کرده است و آقای سبحانی هم در الموجز تصریح کردند که مراد از این علم اجمالی چنین است که « عُلِم وجدانا بوجوب احد الفعلین» یعنی علم وجدانی و قطع حاصل شده باشد. ◽️پس علم اجمالی که در اصول عملیه بحث میشود از جنس ظن است و اصل حجیت آن و وجوب موافقت قطعیه و یا کفایت موافقت احتمالیه و یا جواز مخالفت قطعیه آن ممکن بوده و تماما به دست شارع است یعنی هم اصل حجیت و هم سعه و ضیق حجیت آن تابع بیان شارع است. ✍احسان چینی پرداز ۱۴۰۰/۱۰/۶ @almorsalaat
💬 🔹سلام اگر ممکنه کانال المرسلات کتاب مرکز متون رو یکی از اساتید کنند. این کتاب رو در پایه چهار داریم میخونیم و هیچ نمونه تدریسی وجود نداره. 🔹یک کتاب استاد شیروانی هم هست حوزه خواهران میشه خصوصا ویرایش جدیدش هیچ صوتی نداره. 📌پ.ن: انشالله پیگیری میکنیم که امسال و یا سال آتی، این کتاب و سایر کتب پیشنهادی شما توسط اساتید مدرسه مجازی تدریس بشن. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام علیکم. بنده میخواهم در کنار خواندن اصول فقه به کتاب حلقات شهید صدر مراجعه کنم. اما چون ساختار این کتاب با کتب مشهور متفاوت است، مراجعه به آن مشکل است. لطفا در صورت امکان توضیحاتی در این مورد بفرمایید. باتشکر ✅ حجت الاسلام ستوده را بشنوید @almorsalaat
شماره : ۵۰۷ در نمازم بینِ سـجده لحظه ای ‌عطرت رسید آنقدر در سجده ماندم تا قضا شد آن نماز @khalvat_kadeh_mastan
📌بوق شیطان/ خشک مغزی و تحجر در استفاده از وسایل مشروع 🔸عده‏ اى هستند كه اينها را حتى به استفاده از وسايل مشروع هم با هزار زحمت مى ‏شود راضى كرد كه آقا ديگر استفاده نكردن از اين وسايل چرا؟ همين بلندگو اولين بارى كه پيدا شد، شما ببينيد چقدر با آن مخالفت شد! بلندگو براى صدا مثل عينك است براى چشم انسان و مثل سمعك است براى گوش انسان. حالا اگر انسان گوشش سنگين است، يك سمعك مى‏ گذارد و معنايش اين است كه قبلًا نمى ‏شنيد و حالا مى‏ شنود. قرآن را قبلًا نمى ‏شنيد، حالا قرآن را بهتر مى ‏شنود. فحش را هم قبلًا نمى‏ شنيد، حالا فحش را هم بهتر مى‏ شنود. اين كه به سمعك مربوط نيست. ميكروفن هم همين‏طور است؛ ميكروفن كه ابزار مخصوص فعل حرام نيست. 🔸استفاده از آن ابزارى حرام است كه از آن جز فعل حرام كار ديگرى ساخته نباشد، مثل صليب كه جز اينكه سمبل يك شرك است چيز ديگرى نيست، و مثل بت. ولى بهره ‏گيرى از ابزارى كه هم در كار حرام مصرف مى‏ شود و هم در كار حلال، چرا حرام باشد؟. 🔸يكى از آقايان وعّاظ خيلى معروف مى‏گفت: سالهاى اولى بود كه بلندگو پيدا شده بود، ما هم تازه پشت بلندگو صحبت مى‏ كرديم و به قول او تازه داشتيم راحت مى ‏نشستيم. ولى هنوز بلندگو شايع نشده بود. قرار بود من در يك مجلس معظم صحبت كنم، بلندگو هم گذاشته بودند. قبل از من آقايى رفت منبر؛ همين‏كه رفت منبر، گفت: اين بوق شيطان را از اينجا ببريد. بوق شيطان را برداشتند بردند. ما ديديم اگر بخواهيم تحمل كنيم و حرف نزنيم، اين بوق شيطان را بردند و بعد از اين هم نمى ‏شود از آن استفاده كرد. تا رفتم و نشستم روى منبر، گفتم: آن زين شيطان را بياور. 🔸غرض اين است كه اين‏چنين جمودْفكرى‏ ها و خشك‏ مغزى ‏ها بى‏ مورد است. بلندگو تقصيرى ندارد، راديو و تلويزيون و فيلم فى حد ذاته تقصيرى ندارند، تا محتوا چه باشد؟ آنچه در راديو گفته مى ‏شود چه باشد، آنچه در تلويزيون نشان داده مى ‏شود چه باشد، آنچه در فيلم ارائه مى‏شود چه باشد؟ اينجا ديگر انسان نبايد خشكى به خرج بدهد و چيزى را كه فى حد ذاته حرام نيست و مشروع است، به صورت يك چيز نامشروع جلوه بدهد. 📚مجموعه آثار شهيد مطهري ج‏17، ص: 336 🌐رسانه المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b