eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
509 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| نکاتی در عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره) 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی عبارات امام در کتاب مصباح الهدایه و‌ تفسیر سوره حمد، عرفان حقیقی را همان عرفان امام می دانند که البته فهم و‌ درک آن برای هر کسی حاصل نمیشود. در ادامه نیز با ذکر برخی عبارات شهید مطهری تذکر میدهند که هیچ گاه نباید از امام جدا شد! حتما . 📚رسائل. برائت. مدرسه امیرالمومنین علیه السلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
⭐️ لوح | فعال کرار؛ مثل امیرالمؤمنین 🔻 رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد.... اگر به زندگی نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار این‌گونه است. علاج ما هم در همین است... فعال، کرّار، خستگی‌ناپذیر و دنبال کننده‌ی اهداف خود؛ آینده‌ی چنین ملتی روشن است. ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ @almorsalaat
♨️ : المنطق مرحوم مظفر 🎙استاد علی فرحانی 🔺محدوده: کل کتاب 🔹تعداد جلسات: 119 ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/almantegh-Ahvaz-80-81/ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| اگر هدف از تحصیل در حوزه، اسلام شناس شدن (به معنای واقعی کلمه) باشد؛ با این پیش فرض: ١. آیا اساساً عمومی خواندن و شرکت در دروس آزاد، در رسیدن به آن هدف طریق بهتری است یا تحت برنامه مؤسسات تخصصی قرار گرفتن؟ ٢. با توجه به نیازهای بی شمار حوزه دین (خصوصا در عصر حاضر) و تبعاً ضرورت تمحض در تخصص، آیا پیش نیاز ورود به تخصص ها، کسب ملکه اجتهاد (البته اجتهاد حداقلی و نسبی) است یا می‌توان در ضمن مشغولیت به تخصص، اجتهاد فقه و اصولی را نیز کسب کرد؟ یا اساساً تحصیل اجتهاد ضرورتی ندارد؟ ✅ استاد سید مجتبی جواهری را بشنوید @almorsalaat
💠 کتب عرفا حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند اما آنها را به قصد فهمیدن یا ذوق کردن قرآن بخوان. 🔷یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشته‌اند در خدمت بعض از اهل عرفان - رضوان الله علیه- استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بی‌بضاعت خواستند چیزی بنویسم. 🔷باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزنده‌ای به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفه الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- می‌کنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند. 🔷فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور کند می‌یابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند. 🔷تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه. 📚 ج۲۱ ص۲۳۷ @almorsalaat
| ، نیست. 📚امام خمینی (ره)، کتاب الاستصحاب ص400 ▫️الظاهر أنَّ القرعة ليست أمارة على الواقع، لا لدى العُقلاء و ذلك واضح، و لا لدى الشرع: 1️⃣أمّا أوّلًا: فلأنَّ الظاهر أنَّ الشارع لم يتّخذ في باب القرعة طريقاً غير طريق العُقلاء، كما لعلّه يظهر من ذيل مرسلة ثعلبة حيث جعل الأصل فيها قوله تعالى‏: «فساهم فكان من المدحضين». و معلوم: أنَّ مُساهمة أصحاب السفينة قضيّة عُقلائية، قرّرها الكتاب الكريم، و استشهد بها الأئمّة عليهم السلام، بل الناظر في الأخبار المُتكثّرة الواردة في القرعة يرى أنَّ مواردها هي الموارد التي يتداول أشباهها لدى العُقلاء، إلّا المورد الذي مرّ الكلام فيه. 2️⃣و أمّا ثانياً: فلأنَّ جعل الطريقيّة لما ليس له كشف عن الواقع و لو ضعيفاً ممّا لا يمكن، بل قد قرّر في محلّه بطلان جعل الطريقيّة و الكاشفيّة مُطلقاً، و القرعة ليست كاشفة عن الواقع، بل تكون مطابقتها للواقع من باب الاتفاق، لا بمعناه المحال، كما قرّر في محلّه، و ما كان حاله كذلك لا معنى لطريقيّته و كاشفيّته، و التصادف الدائميّ أو الأكثريّ- بإرادة اللَّه تعالى‏ و الأسباب الغيبيّة- و إن كان مُمكناً، لكنّه بعيد غايته، بل لا يمكن الالتزام به. 3️⃣و أمّا ثالثاً: فلأنَّ لسانَ عمومات باب القرعة مثل قوله: (كلّ مجهول ففيه‏ لقرعة) و قوله: (القرعة لكلّ أمر مُشتبه) أو (مُشكل)، أو (فيما أشكل) لسانُ الأصل و الوظيفة لدى الجهل و الاشتباه، لا الأمارة. 🔹و بالجملة: ليس في جميع الموارد المنصوصة إلّا ما هو الأمر العُقلائيّ. نعم: يبقى مورد واحد هو قضيّة اشتباه الشاة الموطوءة ممّا لا يمكن الالتزام بها في أشباهها، فلا بدّ من الالتزام فيه بالتعبّد في المورد الخاصّ، لا يتجاوز منه إلى‏ غيره، 🔹و لذا ترى الفُقهاء كما سيأتي نقل فتاويهم- يفتون في أشباه الموارد المُتقدّمة في جميع أبواب الفقه إلّا ما ورد فيه نصّ خاصّ، و لا يفتون بل و لا أفتى‏ فقيه مُعتبر كلامه في الفقه في الموارد المجهولة و المُشتبهة بكثرتها في غيرها إلّا في قضيّة الشاة الموطوءة لورود النصّ فيها. 🔹و يمكن أن يقال: إنَّ التعبّد في هذا المورد أيضاً إنّما يكون لأجل تزاحم حقوق الشياه لنجاة البقيّة، كما أشار إليه في النصّ بقوله: (فإن لم يعرفها قسّمها نصفين أبداً حتّى‏ يقع السهم بها، فتذبح و تُحرق، و قد نجت سائرها). و في رواية «تحف العقول»: (فأيّهما وقع السهم بها ذُبحت و احرقت و نجا سائر الغنم). 🔹و التغبير بنجاة سائره لعلّه إشارة إلى‏ أنَّ هذا المورد أيضاً من قبيل تزاحم حقوق الشياه في بقاء حياتها، و ربما يُحتمل أن يكون مورده من قبيل تزاحم حقوق أرباب الغنم، فإنَّ قطيع الأغنام يكون من أرباب مُتفرّقين غالباً، فتتزاحم حقوقهم. 🔹و بالجملة: من تتّبع موارد النصوص و الفتاوى‏ يظهر له أنَّ مصبّ القرعة ليس إلّا ما أشرنا إليه. @almorsalaat 🔊توضیحات استاد را بشنوید👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️|توضیح امام (ره) در مورد روایت شاۀ موطوئه و نظر ایشان در اماره نبودن (اصل عملی بودن) قرعه 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس کتاب رسائل، ج2، شبهه محصوره، 1400.02.04 @almorsalaat
🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد. ▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند . ▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. 📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین @almorsalaat
♦️| تحریر الروضه فی شرح اللمعه/ جلد دوم/ از ص257 🎙استاد محمدمهدی ستوده 🔊تدریس این کتاب در ترم جاری برای جمعی از طلاب پایه۶ در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat @doroos_almorsalaat
📣 ▫️به مناسبت سالروز صدور امام خمینی (ره) ✅سلسله جلسات "نبض آینده" (تاملی بر نسبت حوزه های علمیه و آینده ایران) 🎙جلسه اول: استاد علی فرحانی ⏰زمان: دوشنبه ۲اسفند ساعت: ۱۴:۳۰ 📌برگزار کننده: مدرسه علمیه جامعة المهدی(عج)/ خانه طلاب اصفهان ⬇️لینک حضور مجازی در جلسه👇 skyroom.online/ch/khanehtollab/bonyanha @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| حکومت و امر به معروف دو رکن اصلی فقه اجتماعی اسلام هستند و با توجه به این نگاه، فهم از ادله عبادات نیز متفاوت خواهد شد. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس فقه نظام روابط اجتماعی، چهارشنبه 00.11.27، موسسه مفتاح @almorsalaat
چیست؟ 🔹حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرامیگیرد و برای تحقّق آن وارد میدان میشود. 🔹فرق هم نمیکند که این عالم دین در رشته‌ی فقه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشته‌ی فلسفه‌ تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشته‌ی کلام تخصّص پیدا کرده باشد؛ تفاوتی نمیکند. ... پس هویّت حوزه‌ی قم و حوزه‌های دیگر این است؛ این شاکله‌ی اصلی حوزه است؛ همه‌ی کارهایی که در حوزه انجام میگیرد باید با این نگاه انجام بگیرد. 🔹این تخصّصی که شما میگویید، این نظاماتی که شماها مطالبه میکنید، این پیشنهادهایی که در مورد ظرفیّت‌شناسی و امثال اینها گفتید، [این] حرفهای بسیار خوب همه باید در این چهارچوب و با این نگاه انجام بگیرد. 🔹در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل علوم طبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم حوزه بایستی معیّن کند؛ یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم جهت میدهد. ... این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است. 🎙رهبر معظم انقلاب 98/02/18 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ برهان و عرض ذاتی 🔰استاد علی فرحانی 💠مبحث و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «» کشیده می شود. 💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم. 💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «» و جایگاه باب «»، یک دوره سازمان کتاب «» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند. 💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود. 🔊صوت برهان و عرض ذاتی 👈مقدمه بدایه،سال86 ▫️9جلسه 👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye86/ 🔊صوت برهان و عرض ذاتی 👈 مقدمه بدایه، سال89، ▫️10جلسه 👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye89/ 📝لینک خرید و دانلود متن پیاده شده جلسات 👇👇 http://soda96.ir/araz-zati/ http://soda96.ir/araz-zati/ @almorsalaat
📣 سلسله نشست های منشور پژوهی: 📌نشست هم اندیشی طلاب و روحانیون با عنوان: «چند قدم جلوتر...» بازاندیشی «رسالت حوزه و روحانیت در گام دوم انقلاب» بر مبنای «منشور روحانیت» 🎙با حضور حجج اسلام: شیخ علی فرحانی / دکتر یحیی جهانگیری / دکتر حیدر همتی ⏰ زمان: سه شنبه ۳اسفندماه 🕌 مکان: حسینیه جماران علاقه‌مندان جهت حضور می‌توانند با شناسه @emamschooladmin در پیام‌رسان ایتا تماس حاصل فرمایند. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| قرآن سبیل انسان را خود انسان می داند! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت توضیح می دهند که طبق بیان مرحوم علامه، قرآن سبیل انسان را خود انسان می داند لذا موضوع آیه «لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله» که مطلق قتل در سبیل الله است معنای خاصی پیدا می کند. حتما ! 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌| منشور روحانیت را مثل یک لوح آسمانی بخوانید! ❇️سوم اسفند ماه سالروز صدور نامه تاریخی حضرت امام (ره) به حوزه‌های علمیّه و تعیین خط و مشی حوزه در ادامه و استمرار @qom_khamenei_ir @almorsalaat
📌ویژگیهای مجتهد جامع الشرایط در عصر حاضر در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزه ‏ها، اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمى‌‏دانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيين‏‌كننده در اجتهادند. مسئله‏‌اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مى‏‌طلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهار نظر نمى‏‌كنم. آشنايى به روش برخورد با حيله‌‏ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكته‏‌شده آنان و درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مى‏‌كنند، از ويژگيهاى يك مجتهد جامع است. يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است واقعاً مدير و مدبر باشد. حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است، حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است. 📚منشور روحانیت @almorsalaat
🔆| تطبیق اصول بر فقه 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 🔺 این جلسات با موضوع تطبیق علم اصول بر فقه با محوریت کتاب شریف شرح لمعه (الروضه البهیه) برای جمعی از طلاب پایه6 در حال برگزاری است. 🔊صوت این جلسات در کانال دروس اساتید المرسلات بارگذاری می شود👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @ofoqemobin @almorsalaat
📌 ❇️ سوم اسفند ۱۴۰۰ / حسینیه جماران @almorsalaat
💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند: 🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های و آثار استاد شهید مطهری 🎙استاد سیدمجتبی امین جواهری ⁉️ مطالعه شهید مطهری را آغاز کنیم؟ ⁉️چه نظمی بر آثار شهید مطهری حاکم است؟ ⁉️در مطالعه آثار شهید مطهری، ابتدا از کدام کتب کنیم؟ ⁉️ فهم نظام فکری شهید مطهری چیست؟ ⏰زمان برگزاری: روزهای شنبه و سه شنبه (۱۴، ۱۷، ۲۱، ۲۴ و ۲۸ اسفند ساعت 19:30 (5جلسه) ⬇️لینک ثبت نام👇👇👇 soda96.ir/motaleae-motahari/ soda96.ir/motaleae-motahari/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
با سلام 🔸به بزرگوارانی که قصد مطالعه آثار شهید مطهری را دارند، می شود که حتما در این دوره شرکت کنند. 🔸استاد جواهری که از شاگردان استاد فرحانی هستن، چند سال متمادی است که در زمینه تدریس و تحقیق آثار شهید مطهری فعالند و در یکی از مدارس قم، در طرح جایگزین دروس عقائد و همچنین در موسسه بینش مطهر، آثار شهید مطهری را تدریس میکنند. ✅لذا انشالله این دوره برای شما بسیار مفید خواهد بود. @almorsalaat