📝#اخلاق_و_عرفان| وصیت ميرزاى شيرازى به ميرزا حسين قاضى قدّس اللّه سرّهما
📌علامه حسن زاده آملی
🌀در شب پنجشنبه 21 رجب المرجب 1387 ه. ق- 3/ 8/ 1346 ه. ش، از محضر مبارك استاد علامه طباطبائى با تنى چند از افاضل دوستان استفاده مى كرديم، در حاشيه جلسه درس، سخن از استادش مرحوم آقاى قاضى و اساتيد و شاگردانش به ميان آمد.
🌀 از آن جمله فرمودند: آن مرحوم اساتيد بسيار ديده است- و چند نفر را نام برده است- تا اينكه فرمودند: پدر او مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى تفسير سوره فاتحه و سوره انعام نوشته و من ديدم ولى اكنون نمى دانم كى دارد و در دست كيست. و فرمودند حاج ميرزا حسين قاضى از شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى بود و چون از نزد ميرزا خواست خداحافظى كند و به تبريز برود، مرحوم ميرزا به او گفت حالا كه مى روى شب و روزى يك ساعت به خود بپرداز.
🌀بعد از چندى كه مرحوم ميرزا از ديگران درباره مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى حال پرسيد در جواب گفتند: آقا آن يك ساعت تبديل به 24 ساعت شد كه همواره در مراقبت و حضور و عزلت بود. امّا عزلتى كه:
🔹هرگز ميان حاضر و غائب شنيده اى
🔹من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است
🌀راقم گويد كه در صبح روز پنجشنبه 20 شعبان المعظّم 1387 ه. ق- 2 آذر 1346 ه. ش در قم به حضور شريف مرحوم آية اللّه حاج سيّد حسين قاضى طباطبائى پسر عموى آية اللّه حاج سيّد على قاضى قدّس سرّه تشرّف حاصل كردم، مطالبى از آن جناب يادداشت كردم، از آن جمله موضوع مراقبت و حضور دائمى مرحوم حاج سيّد حسين قاضى و گفتار ميرزاى شيرازى با ايشان بود چنانكه از استاد علامه طباطبائى نقل كرده ايم.
🌀در اين واقعه شيرين و دلنشين هم بايد از تأثير نفسانى مرحوم ميرزاى شيرازى سخن گفت و هم از قابليت مرحوم ميرزا حسين قاضى كه هم فاعل در فاعليّت تام بوده و هم قابل در قابليت.
🌀تأثير نفوس كامله در نفوس مستعدّه اينچنين است.
📚 نامه ها و برنامه ها، ص: 219
#اخلاق_و_عرفان
#قله_های_تهذیب
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله(۱۲)| از #صمت و #صوم تا همنشینی با خدا ▫️و در اخبار مثوبات نظر كن به حديث معراج كه در «واف
#لقاءالله(13)| ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛
🔹اى نفس بىحياى نويسنده! و اى بينوا شنونده! اگر قطع به اين عوالم دارى، كو اثرش؟! چرا آرامى؟! چرا بر سر كوهها نمىروى؟! چرا به بيابانها فرار نمىكنى؟! چرا ورد شب و روزت وا حسرتا على ما فرّطت فى جنب اللّه نيست؟!
🔹بلكه اگر مظنّه هم دارى چرا از غصّه نمىميرى؟! بلكه اگر احتمالش هم مىدهى بايد اين احتمال، عيش تو را منغّص كند و لذّتت را از اَعراض اين دنياى دنيّه فانيّه قطع كند. بگو: وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا ثبوراه! وا حيرتاه! يا ويلى! يا دمارى! يا عولى! يا شقوتى!
🔹بلى! ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ و الّا اگر ايمان نشد، #شكّ هم كافى است. احتمال هم كافى است.
🔹نعوذ باللّه، و المشتكى إلى اللّه، و إلى حضرة رسول اللّه و حضرة أمير المؤمنين و آلهما الطّاهرين، لا سيّما إلى خليفة عصرنا، و إمام زماننا، و سلطاننا، و سيّدنا، و معاذنا و ملاذنا، و عصمتنا، و نورنا، و حياتنا، و غاية آمالنا، أرواحنا و أرواح العالمين فداهم صلوات اللّه عليهم أجمعين.
📚رساله لقاء الله، مرحوم ملكى تبريزى
#اخلاق_و_عرفان #عرفان
@almorsalaat
مساله قاعده امکان یک مساله اجتهادی است.mp3
3.38M
🔊#فقه| مساله قاعده امکان در فقه، یک مساله اجتهادی است!
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت، ضمن اشاره به قاعده امکان، نشان میدهند که سوالات متعددی حول این قاعده وجود داشته و مساله یک مساله، اختلافی و اجتهادی است! حتما #بشنوید.
📚تدریس رسائل. جلد سوم.
#پای_درس_استاد #فقه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باسلام
✅#پاسخ به چند سوال پرتکرار در مورد دوره #حکمت_طوبی:
1⃣#مهلت ثبت نام #پایان_اسفند ماه می باشد.
2⃣محدوده تدریسی این ترم از #ابتدای کتاب بدایهالحکمه بوده و #متن_کتاب نیز تطبیق خواهد شد.
3⃣تدریس کتاب بدایهالحکمه انشاءالله در #چهارترم انجام خواهد شد.
4⃣گروه بندی افراد شرکت کننده در دوره بر اساس #مصاحبه تعیین سطح صورت میگیرد.
⬇️لینک ثبت نام👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
soda96.ir/touba-hekmat/
📞ارتباط ما: @admin_doreh
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📝#فلسفه| هستی شناسی و معرفت شناسی در نگاه علامه طباطبایی
◽️مرحوم علامه معتقد اند فلسفه به عنوان #علم_اعلی « علم برهانی مفید یقین بالمعنی الاخص منطقی متفرع بر اولیات» است. یعنی نقطه اول شروع فلسفه نقطه آغاز تفکر بشری است و صعود عقلانی در این علم بدون هیج اصل موضوعی صورت میگیرد.
◽️به همین خاطر علامه حتی قبل از اینکه بداهت تصوری واقعیت را بیان کنند، در مدخل بدایه الحکمه تصدیق به هل بسیطه محسوسات را مطرح کرده و نشان میدهند همانطور که حکماء همچون صدرا و بوعلی گفته اند نقطه اغازین فکر بشر علم حسی است که البته سرزمین است امن از خطا و اشتباه.
◽️شناخت نقطه آغازین ادراک بشر و حل مساله شناخت شناسی محتاج به #تنبه به دو بدیهی است و نه استدلال و استفاده از مطالب نظری. بدیهی اول علم حصولی است. علم حصولی یعنی تنها راه و واسطه انسان برای شناخت واقع، صور ذهنیه می باشد و در وعاء علم حصولی انسان هیچ گاه مستقیما و مستقل از صور، حقیقت شیئ خارجی را ادراک نمی کند.
◽️لذا است که تطابق و عدم تطابق یعنی خطا و صحت هم صفت مفاهیم ذهنیه است زیرا در موطن علم حصولی، منطبق علیه ای ورای صور ذهنیه وجود ندارد. پس علم حسی شانیت کذب در مقابل صدق را ندارد.
◽️بدیهی دوم التفات به خارج است. خاصیت ذاتی این صور ذهنیه حکایت از محکی است. انسان قبل از اینکه ملتفت به این صور باشد یا ملتفت به وجود خودش باشد، ملتفت به تکثرات خارجی است. شکاک محض هم وقتی اشکال می کند که جزء عصبی و سلول های مغز هزاران بار در ادراک انسان تصرف می کنند، ناخودآگاه صحت ادراک خود از واقع را پذیرفته است شاهدش این است که ملتفت به سلول های عصبی و تصرف آنها در ادراک و نیز وجود مخاطب خود و ....میباشد.
◽️از این رو انسلاخ صورت ذهنیه از مطابقت با واقع، خودش حکم به مطابقت صورت ذهنیه با واقع است.
◽️مضافا به اینکه بدیهی است که ملتفت الیه ها متعدد و متکثر است و عکس العمل انسان نسبت به هر موجودی با موجود دیگر متفاوت است لذا #بداهت_تکثر_موجودات خارجی قابل انکار نیست.این یعنی #رئالیست_افراطی که مقابل اش تنها یک چیز است و ان ایده آلیست افراطی است.
من هنا یظهر:
1⃣ اگر نقطه آغازین ادراک علم حضوری باشد یعنی قبول شک گرایی و ایده آلیست. زیرا اولا اثبات حقیقت علم حضوری و هل بسیطه آن، یک مساله نظری و متوقف بر تقسیم موجود به مادی و مجرد است ثانیا در این صورت می بایست همچون آیت الله مصباح به جای بحث از محتوا و مطابقت ادراک، به #ساختار_شناسی و ذهن شناسی ادراک بپردازیم.
◽️به همین خاطر استدلال ایشان برای شناخت موجود مادی در درس بیست سوم #آموزش_فلسفه، ناکارامد است زیرا نقطه آغاز ادراک را علم حضوری دانستند و علیت را به عنوان یکی از شئون نفس اثبات کردند بدون اینکه بتوانند اثبات کنند که در خارج هم چیزی به نام علیت هست.
2⃣ علامه اگرچه در علم و عالم و معلوم، ذیل فصل سیزدهم(نهایه الحکمة؛ ص 262) برهانی بر اثبات موجودات خارجی مطرح میکنند اما به خلاف آیت الله مصباح آن برهان را در ابتدای فلسفه ذکر نکرده و آن را حلال مشکل شناخت شناسی نمی داند.
◽️زیرا نتیجه ذکر این برهان در ابتدای فلسفه، اثبات فی الجمله علت ای برای صورت ذهنیه است و احتمال اینکه این صورت افاضه واجب تعالی یا عقل مجرد باشد و ربطی به موجود مادی خارجی نداشته باشد را نفی نمی کند. لذا اساسا انتاج این برهان بعد از حل مساله شناخت و متفرع بر مباحث متعدد فلسفی است.
3⃣ باب وجود ذهنی متکفل حل مساله شناخت شناسی نبوده است تا به گمان اینکه حل مشکل نمی کند یا به گمان اینکه مبتنی بر اصالت الوجود نیست از فلسفه حذف شود!
❇️ فتحصل تقدم منطقی #معرفت_شناسی بر فلسفه نه تنها چیزی را حل نمی کند بلکه ما را به دره شک و ایده آلیست می برد فلذا معرفت شناسی به عنوان یک سوال، در مدخل فلسفه پاسخ اش را به صورت کامل دریافت می کند.
📚 برای بررسی بیشتر این مطلب، به تدریس این بخش از بدایه الحکمه استاد، حتما مراجعه کنید👇👇👇
http://eitaa.com/almorsalaat/4330
✍️احسان چینی پرداز
#پای_درس_استاد #فلسفه
@almorsalaat
012-tasire-aamal-dar-lahze-marg.mp3
2.1M
🔊#اخلاق_و_عرفان| راه دفع تخیلات شیطانی چیست؟
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن نقل برخی وقایع پندآموز، تاکید می کنند که شیطان تا آخرین لحظه مرگ همراه انسان بوده و راه حل اساسی دفع تخیلات شیطانی، مشغول بودن و فعالیت داشتن است. حتما #بشنوید!
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 #یادداشت| جایگاه طلبگی و تعلیق تاریخی
☀️ «وجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» یس:20
⭕️ شاید این روزها دغدغه انگیزه و چالش های علمی و معنوی در محیط حوزه های علمیه، زیاد به گوش ما رسیده باشد. بی تفاوتی جمعی از طلاب به درس یا دلزدگی و اضطراب درباره آینده برای کسی که روزانه با امور طلاب درگیر باشد امری مشهود است. این امر مشهود اما به معمایی تبدیل شده است.
🔅مساله چیست؟ آیا مسئله مشکلات مالی است؟ کتابهای قدیمی است؟ به روز نشدن نظامات آموزشی است؟ مسائل سیاسی است؟ کم شدن معنویت است ؟ ....
⭕️ آنچه پس از مدتها تامل نسبت به صحنه و گفتگو با ده ها طلبه ی درگیر با این مسئله به ذهن می رسد این است که مشکل در حقیقت هیچکدام از این موارد نیست. همه این مسائل در برهه های مختلف وجود داشته ولی چنین چالشی را تولید نمی کرده است. به نظر می رسد امروز مساله اصلی یک طلبه «هویت» است.
🔅او کیست؟ چه کار می کند؟ قرار است چه گرهی را باز کند؟ چه خدمتی به مسیر تاریخی دین ارائه نماید؟ با نبود او چه خللی در حرکت اجتماعی رخ می دهد؟ با بودن او جامعه به چه نقطه ای می تواند برسد؟ با بودن او جهان به چه نقطه ای می تواند برسد؟
⭕️ نکته جالب اینکه به نظر نمی رسد در هیچ دوره تاریخی از زمان مرحوم کلینی و صدوق تا زمان ابن ادریس و محقق حلی و تا زمان محقق کرکی و میرداماد و صدرا رحمه الله علیهم اجمعین چنین مطلبی اساسا ظهور کرده باشد یا محل سوال قرار گرفته باشد. بلکه این هویتِ عصری برای ایشان ثابت و روشن بوده است.
⭕️ پاسخ این سوال البته هرگز بحث های صرف انسان شناختی نیست (گرچه این می تواند از مبادی پاسخ باشد.) به نظر می رسد طلبه یا نماینده یا معلم دین، امروز در یک وضعیت تعلیق به سر می برد. این تعلیق یک حالت رهاشدگی برای او نسبتِ به عصر خود ایجاد کرده است. یعنی به بیان ساده طلبه یا کلیت حوزه، «معاصر» دوره خود نیست. آن قدر تحولات فکری و فرهنگی در عالم گسترده شده است که دیگر نمی توان با تکیه بر انباشت دانشی گذشته و بدون یک فرآیند پیچیده ی فرآوری نسبت روشنی با عالم برقرار کرد. فرض کنید شما نسّاخ و کاتب هستید و امر استنساخ کتاب بر عهده شماست، پس از صنعت چاپ چه بلایی بر سر هویت اجتماعی و اقتصادی و ... شما می آید؟ تحولات سریع عالم نیاز مردمان را تغییر داده و دیگر تقاضایی برای عرضه شما وجود ندارد و این آغاز بحران هویت است.
⭕️ مساله اساسی شاید همین باشد یعنی تحولات عمیق و سریع بشر راه را بر آنچه به صورت سنتی از دین فهم و بیان می شده به شدت تنگ کرده است.
⭕️ جالب اینکه همه این بحران در زمانی رقم می خورد که ظاهرا نیاز به معنویت و عنصری معنا بخش به زندگی برای بشر روز افزون می شود. این مساله در زمانه ای محقق شده که به نام دین و از دل نهادِ حوزه یکی از بزرگترین انقلاب های تاریخ معاصر رقم خورده است و ایده ای فرا منطقه ای و فرا ملیتی از آن برای عموم انسان ها بر آمده است.
✅پس چگونه می توان این پارادوکس را حل کرد؟ چگونه می توان «هم عصر» با زمانه شد؟ چگونه می توان از تراث جدا نشد؟ آیا راه حلی وجود دارد؟
🌀ان شاء الله نکاتی در ادامه خواهد آمد ...
مطالعه ضروری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451
✍حجتالاسلام سید محمد هاشمی ۰۰/۱۲/۲۰
#تحول_در_حوزه
@ofoqemobin
@almorsalaat
سوم اسفند 1400 ( حسینیه جماران).aac
15.61M
🔊#نگاهی_به_دریا| علوم انسانی اسلامی باید تولید شود / دستگاه استنباطی حضرت امام، دستگاهی مُنتِج است.
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت که بخش دوم از بیانات ایشان در سوم اسفند ۱۴۰۰ در حسینیه جماران است، در پاسخ به سوالاتی که پرسیده شد، ضمن بیان نکاتی بسیار مهم و جالب، بیان میدارند که علوم انسانی اسلامی باید تولید شود و دستگاه استنباطی امام دستگاهی مُنتِج در این عرصه است.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️امام خمینی (ره)، مرد چند بعدىِ عمیقِ توصیف ناشدنی
▫️حقیقتاً امام بزرگوار ما یک استثناء در تاریخ ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقه به ایشان بلکه نگاه منصفانهی هر کسی این را تأیید میکند. امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایی بود.
▫️بنده با رجال تاریخی کشور آشنایم، این شخصیت جامع نه در بین علمای بزرگ ما و نه در بین زمامداران و نه در بین مصلحان و منادیان تحول نظیر ندارد. بزرگانی مثل مرحوم سید جمال و تحول خواهانی که در کشور ما یا حتّی در دنیای اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنی کجا؟
▫️بنده شرح حال بسیاری از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلی، سیاسیون، پیرمردهای پخته و آدمهای سنجیده را در کتابها خواندهام یا در زندگیام با آنها برخورد داشتهام؛ حقاً فاصلهی بین آنها و امام بزرگوار، فاصلهی زیادی است!
🎙رهبر معظم انقلاب ۸۴/۳/۱۰
#کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#مدرسه_حکمت_طوبی
💢عدم تقدّم حکمت سینوی بر حکمت متعالیه در سیر فراگیری علم فلسفه
⁉️#سوال_شما: با عرض سلام و احترام. بنده قصد جدّی در فراگیری علم فلسفه دارم اما نمی دانم آیا حتما قبل از حکمت متعالیه باید حکمت سینوی خوانده شود یا منطقا چنین تقدّمی در کار نیست؟
✅#پاسخ حجت الاسلام عباس افروزی:
🔸با عرض سلام و قدر دانی از دغدغۀ یادگیری صحیح حکمت الهی، برای جواب دادن به این سؤال، دو نکتۀ مهم را باید مد نظر قرار دهید:
1⃣متعلّم فلسفه باید در ابتدا مشخص کند که غرضش از خواندن فلسفه چیست؟ آیا می خواهد در علم فلسفه مجتهد شده و یکی از صاحب نظران در عرصۀ فلسفه گردد؟ یا نه؛ می خواهد با علم فلسفه، یک نظام فکریِ صحیح بر ذهن خود حاکم کند تا با آن بتواند خودش را، جهانش را، خدایش را، بشناسد و به ندای «أَفلا تعقلون» های قرآن لبیک گوید؟ همان نظام تفکّری که بتواند با آن توحید، مبدء و معاد و معارف دین خود را به صحیح ترین شکل یاد بگیرد، با یقین و جزم راسخ به اصالت معارف دین خود پی برده و در نهایت با آن نظام فکری، به بنیانی مرصوص تبدیل گردد. «كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ».
🔅اگر متعلّم فلسفه، غرض اول را مد نظر دارد، اقتضایش این است که تمامی کتب و نوشته جاتی که در موضوع فلسفه به رشته تحریر در آمده است را خط به خط خوانده و با نقد و بررسی فیلسوفانه، عمر خود را در نقض و إبرام جمیع آن کتب سپری کند.
🔻بدیهی است که لازمۀ این سیر و این هدف، سپری شدن مدت زیادی از عمر او در سر و کله زدن با کتب و مقالات فلسفی است. و در نهایت هم به خاطر تشتّت و اختلاف نظرهای شدید فیلسوفان، معلوم نیست به آرامش رسیده و قلۀ حقیقی پیشرفت علم را فتح کند.
🔅اما اگر متعلّم غرض دوم را در نظر دارد، لازم نیست که تمام کتب و مقالات فلسفی را زیر و رو کرده و در مسیر علمی، ذهن خود را به هزاران نظر غلط و متناقض آلوده سازد. بلکه می تواند با روشی صحیح در علم آموزی، آخرین نظرات مطرح شده در علم -که دقیقترین و صحیح ترین نظرات هستند- را بیاموزد و در مدّت زمان کوتاه تر، نظام فکری منظم و منسجمی را از گزاره های صحیح فلسفی در ذهن خود به وجود بیاورد.
2⃣علم آموزی به دو سبک امکان پذیر است:
🔅سبک اول: آموزش علم بر اساس طول عمر و تاریخ آن علم است. به این گونه که متعلّم قدم به قدم مطابق با فراز و نشیب هایی که در طول تاریخ آن علم - از روز تولّد علم تا آخرین نظریات مطرح شده- به وجود آمده علم آموزی کند.
🔅سبک دوم: علم آموزی بر اساس دقیق ترین و صحیح ترین نظرات مطرح شده در علم بدون آلوده ساختن ذهن به نظرات غلط و متناقض مطرح شده در طول تاریخ آن علم.
🔻در سبک دوم علم آموزی -که آن را سبک آموزشی مهندسی شده می نامند- تمام تاریخ علم را از روز تولد تا آخرین نظرات مطرح شده در آن، به دو قسمت اساسی تقسیم کرده و دو نوع متن برای علم آموزی آماده می کنند: #متن_آموزشی، و #متن_پژوهشی.
🔸 #متن_آموزشی؛ کتابی است که مؤلّف در آن سالیان آخر علم – که شامل دقیقترین و صحیح ترین نظرات در آن علم است- را در برای آموزش آماده کرده است. که در نظام های آموزشی صحیح ابتدئا -قبل از متون پژوهشی- آن متن آموزشی را به دانش آموز تعلیم می دهند تا ذهنش با دقیق ترین نظرات آن علم سامان یابد.
🔸#متن_پژوهشی؛ بعد از آنکه به وسیلۀ متن آموزشی دقیقترین نظرات علم را به متعلّم یاد دادند، نظرات و کتبی که در تاریخ علم مطرح شده است را به عنوان متن پژوهشی به او ارائه می کنند.
👌بدیهی است وقتی متعلم نظام صحیح تفکّری علم را به دست آورد، دیگر در دریای متون پژوهشی علم غرق نمی شود. بلکه با نظام فکری صحیح خود بر آن نظرات تاریخی سیطره پیدا کرده و آن ها را جرح و تعدیل می کند.
♨️بررسی فواید و مضرّات دو سبک علم آموزی فوق:
🔻در سبک اول علم آموزی بر فرضی که متعلّم سیر علم را تا قلۀ نهایی بالا رود، به قوی ترین شکل ممکن بر آن علم تسلّط پیدا می کند. اما در این سبک، ذهن با یاد گرفتن نظرات غلط و متناقضِ مطرح شده در تاریخ علم، دائما رنگ عوض کرده و دچار فرسودگی و خستگی مفرطی می شود. به علاوه که این سبک نیز بخش زیادی از عمر او را به خود اختصاص می دهد.
🔻اما در سبک دوم از آنجا که نظام و چارچوبۀ ذهن با دقیق ترین و صحیح ترین نظرات سامان یافته، دچار فرسایش و افسردگی نمی شود و در مدت زمان بسیار کمتری می تواند نظام فکری صحیح آن علم را به دست آورد.
👌 در پایان، با توجه به اینکه #استاد_علی_فرحانی در تدریس های خود، سبک آموزشی مهندسی شده را مد نظر قرار داده و به بهترین شکل اجرا می کند، پیشنهاد می شود که برای شروع فلسفه، از دروس ایشان استفاده کنید. بخصوص که این سبک تدریسی موجب می شود شما بتوانید مفاهیم فلسفی را به خوبی تصوّر کرده و به جان دل بسپارید.
⬇️لینک #ثبت_نام در دوره حکمت اسلامی با تدریس #استاد_علی_فرحانی
👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
@almorsalaat
♨️دو وظیفه مهم در رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها:
1⃣شناخت جبههبندیها و انتخاب موضع درست و
2⃣ آمادگی برای نقشآفرینی در تحولات به سود جبهه حق
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
🔹دانشجویان عزیز
🔹رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیلدهندهی بخشی از همان #پیچ_تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود.
👈#نخبگان و #زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیتهای ویژهاند.
1⃣#شناخت جبههبندیها و صفآرائیها و انتخاب موضع درست، مسئولیت #کوتهمدت،
2⃣و #آمادگی برای نقشآفرینی در تحولات به سود جبههی حق، وظیفهی #میانمدت آنان است.
♦️شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمنهائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید.
▫️توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم.
✍رهبر انقلاب ۲۰اسفند ۱۴۰۰
@Khamenei_ir
@almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله(13)| ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ 🔹اى نفس بىحياى نويسنده!
🌀#لقاءالله(14)|اولین قدم پس از شناخت مقصد، توبه صحیح از گذشته است. مراحل رسیدن انسان به توبه: 1-معرفت، 2-پشیمانی و 3-حرکت.
🔹بعد از اينكه مقصود معيّن شد، آن وقت دامن همّت به كمر بزند و بگويد:
▫️دست از طلب ندارم تا كام من برآيد
▫️يا جان رسد به جانان يا جان ز تن درآيد!
▪️#توبه صحيحى از گذشته ها بكند:
🔹 1- اگر انسان #معرفت_واقعيّه به حقيقت و شناعت و آثار معصيت پيدا نمايد مثلا واقعا در وقت خوردن مال يتيم اعتقاد نمايد كه آتش مىخورد و اين آتش هم با خوردن خاموش نشود بلكه اگر بماند بعد از مردن قوّت پيدا مىكند، عروق و اعماق را مىسوزاند و هرچه هم كه مى سوزاند عروق و اعماق ديگرى به دلش به جا مىآيد
🔹2- لا بدّ از اين معرفت، #پشيمانى بى اختيار برايش به قدر اندازه آن شقاوت و زحمت كه بر خود وارد آورده، حاصل مىشود
🔹3- و لا بدّ #حركتى به سوى دفع آن مىكند
🔸لا سيّما اگر هم قطع بكند كه در دفع اين بدل، اين آتش كه در توى خود روشن كرده، چه لذّتها و كرامتها و شرافتها براى او حاصل مىشود؛ آنوقت به قدر آن #معرفت، #شوق به دفع آن آتش پيدا مىكند و هر #عمل شاقّى را براى دفع آن متحمّل مىشود و به شوق اقدام نمايد.
📚رساله لقاء الله، مرحوم ملكى تبريزى
#اخلاق_و_عرفان #عرفان
@almorsalaat